اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

رد على إستفساراتكم السريعة عن الهجرة لكندا

Recommended Posts

بما ان محدش لسه جاوب على اسئلتى فسانتهز الفرصه واضيف سؤال جديد عقابا لكم :closedeyes:

اختى انشا الله يمكن تتعاقد بدوله عربيه على شهر 9 او 10 الجاى هل تنتظر وتقدم الهجره من هناك عشان يكون اسرع ام تقدم من القاهره من الان وبعدين تبقى تغير العنوان لما تعمل اقامه بالدوله اللى رايحاها

ايه راي سعادتكم :closedeyes:

تبعت فورا على نوفا سكوتشيا و تكون كاتبه ان المكتب التابعه له هو القاهره و لما توصل الإمارات و يعدى عليها سنه من تاريخ الإقامه ممكن تتطلب حالتها تتحول إلى مكتب لندن و الله الموفق

رابط هذا التعليق

• الردود 5.3k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

شكرا جزيلا على ذوقك العالي

بس اول مره اعرف ان لازم يكون مر على اقامتها سنه قبل ما تقدر تقدم

بما ان محدش لسه جاوب على اسئلتى فسانتهز الفرصه واضيف سؤال جديد عقابا لكم :blink:

اختى انشا الله يمكن تتعاقد بدوله عربيه على شهر 9 او 10 الجاى هل تنتظر وتقدم الهجره من هناك عشان يكون اسرع ام تقدم من القاهره من الان وبعدين تبقى تغير العنوان لما تعمل اقامه بالدوله اللى رايحاها

ايه راي سعادتكم :blink:

تبعت فورا على نوفا سكوتشيا و تكون كاتبه ان المكتب التابعه له هو القاهره و لما توصل الإمارات و يعدى عليها سنه من تاريخ الإقامه ممكن تتطلب حالتها تتحول إلى مكتب لندن و الله الموفق

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

شكرا علي هذا المجهد الرائع

ارغب في الهجرة الي كندا ولكن لدي بعض الاسئلة نظرا لتغير القوانين

1-هل التقديم يكون عن طريق الذهاب الي السفارة في القاهرة ام ارسالة بلبريد ام ارسالة الي كندا

2-عند التقديم هل يجب تقديم نتيجة الالتيس الشهادات الاخري ام الابليكيشن فقط

3- هل صحيح ان اجراءت الهجرة تاخذ 4سنين

4- هل كيبك اسرع

5- بلنسبة للخبرة هل مطلوب ورق التامين ام شهادة الخبرة فقط

لاني قرات الكثير من الموضعات في هذا الموقع واشعر بلغبطة

اسف علي الائطالة وشكرا علي المجهود ربنا يعوض تعبكم خيرا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ياترى ياجماعة فى حد يقدر يفدنى لماذا تأخر طلب الجوازات الى الان من وقت ارسال المديكال من شهر يناير الى الان

هل ياترى بيفضلوا يبعتوا الاول للى عندهم اطفال صغيرة ولا ايه والمحامى بيقول عادى مفيش تأخير .

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ياترى ياجماعة فى حد يقدر يفدنى لماذا تأخر طلب الجوازات الى الان من وقت ارسال المديكال من شهر يناير الى الان

هل ياترى بيفضلوا يبعتوا الاول للى عندهم اطفال صغيرة ولا ايه والمحامى بيقول عادى مفيش تأخير .

معلش الصبر جميل هانت فاضل على الحلو تكه

أصل مكتب القاهره لسه فى الغيبوبه

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أولا أشكرك على اعطاءنا من وقتك وخبراتك وربنا يكرمك يا رب بكده

ثانيا: عندي 3 أسئلة:

الأول: أنا طبيبة عندي خبرة سنة الامتياز وخبرة سنة كطبيب بوزارة الصحة .. فهل هذه الخبرة كافية للتقديم كفدرالي؟

الثاني: مسماي الوظيفي: ممارس عام في هاتان السنتان لكن المهام الوظيفية التي كنت أقوم بها مهام إدارية .. فهل أكون كذلك ممارس عام في نظرهم؟

الثالث: قمت بعمل دلبومة جودة في الرعاية الصحية من الجامعة الأمريكية مما يؤهلني للحصول على لقب أخصائي جودة صحية من النقابة العامة لأطباء مصر.. فماذا يكون مستواي الدراسي بالنسبة إليهم فإني لا أراهم يعترفون بالدبلومات التي بعد الجامعة ؟؟؟

وشكرا

اهلا دكتورة

الامتياز يحسب سنة خبرة

نقاط خبرتك كده 17

لو هتجيبي 67 نقطة ببقية مؤهلاتك اوكي غير كده اصبري شوية

المهام الوظيفية يجب ان توافق مع مهنة الممارس العام وعادي يعني انتي مش بتكشفي علي اي مرضي ان شا الله مجاملة في الادارة

الدبلوما لن تعطيكي اي نقاط

شكرا

شكرا لك

معلهش .. عندي كام سؤال تاني.. وإن شاء الله في ميزان حسناتكم دنيا وآخره :roseop:

1- دلوقتي أنا بقالي سنتين ونصف في إجازة مرافقة زوج في السعودية (غير السنة اللي اشتغلتها فعلا), لكني على قوة الإدارة في الوزارة.. فيه ناس بيقولولي إن ما دام أنا على قوة الوزارة يبقى دي تحسب سنين خبرة برده.. ؟؟ هل هذا الكلام مظبوط؟ مع العلم إني لم أعمل في السعودية عشان ولدت طفلين..

2-وفي كل الأحوال إزاي تكتب الظروف دي في استمارات التقديم؟

3-كمان فيه واحد صاحب زوجي قال له إن عشان أنا بقالي قرب ال3 سنين أهو مشتغلتش .. إن ممكن الحكاية دي تعمل مشكلة في قبولهم لي؟ هل هذا صحيح؟

4- هل تحسب لي نقاط اللغة الفرنسية بدون امتحان فرنساوي أم لازم أعمل امتحان عشان تتحسبلي؟

5- مكتوب في أول أبليكيشن المكان اللي أنا ناوية أروح فيه.. فهل ده يفرق من مقاطعة لمقاطعة في قبول الورق؟

6- بالنسبة ل PROOF OF FUNDS احنا الحمد لله عندنا شقة في مصر تغطي الفلوس اللي هما طالبنها.. لكن هل هيطلبوا اثبات كونها تغطي؟ وفي الحالة دي هيطلبوا إيه عشان أبدا بتحضيره؟؟ يعني إزاي أثبت إنها تغطي إن شاء الله؟ wst::

وادعولي بقى ربنا سبحانه وتعالى يسهلي.. وأنا إحنا إن شاء الله طالعين المدينة اليوم.. هدعيلكم هناك :wub:

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا عندي مشكله يا ريت حد يفدني اانا اتاخرت 10 ايام عن المهله المحددة للابديت.....ايه العمل؟

التاخير كان بسبب شهاده حسن السير و السلوك القطريه.......يا تري هيقبلوا الورق ولا ايه؟

رابط هذا التعليق

بصي يا ست الكل

بالنسبه للخبره ممكن اربع سنين ماضيه خلال العشر سنين الماضيه

وشهاده الخبره هيكتبوا فيها انك موظفه من سنه كذا الى سنه كذا حتى لو انك واخده اجازه عادى وما حدش هيعرف لو ما ذكرتيها اصلا يعنى كملى اربع سنين من التخرج وجيبي شهاده من تاريخ تخرك لحد الان

التقديم على مقاطعه كيبيك اسرع بس انا انصحك ما باعرف هتكونى ملزمه بيها ام لا بعدها لان كتير من اصحابنا حكوا ان كيبيك فيها عنصريه واوراق المهاجرين بعد الهجره بتطول شويه احنا كتبنا اوتاوا ورحنا عليها طلعنا اوراقنا وارجعنا وبنجهز نفسنا نرجع تانى عشان نعيش واحتمال نروح فانكوفر لان جوها حلو ان شالله

بالنسبه للفرنسي لازم طبعا امتحان

بالنسبه للفند

احنا حطينا عشر الاف دولار كندى استلفناهم من اخو جوزى وبعدين رجعناهم بعد الهجره لاننا مفلسين بكل فخر بس ما عنديش فكره عن موضوع الشقق

انصحك متل ما عملت اختى

اولا خلصت سنين الخبره الاربع وطلعت شهاده وجهزت اوراقها وامتحنت ايلتس وبعدين قدمت عشان تخلص بسرعه وما تتعطلش لو طلبوا اوراقها بسرعه ما تخسرش

واستخيرى قبل ما تقدمى والله الميسر

ربنا يفتحها عليكى يا رب فتوح العارفين

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أولا أشكرك على اعطاءنا من وقتك وخبراتك وربنا يكرمك يا رب بكده

ثانيا: عندي 3 أسئلة:

الأول: أنا طبيبة عندي خبرة سنة الامتياز وخبرة سنة كطبيب بوزارة الصحة .. فهل هذه الخبرة كافية للتقديم كفدرالي؟

الثاني: مسماي الوظيفي: ممارس عام في هاتان السنتان لكن المهام الوظيفية التي كنت أقوم بها مهام إدارية .. فهل أكون كذلك ممارس عام في نظرهم؟

الثالث: قمت بعمل دلبومة جودة في الرعاية الصحية من الجامعة الأمريكية مما يؤهلني للحصول على لقب أخصائي جودة صحية من النقابة العامة لأطباء مصر.. فماذا يكون مستواي الدراسي بالنسبة إليهم فإني لا أراهم يعترفون بالدبلومات التي بعد الجامعة ؟؟؟

وشكرا

اهلا دكتورة

الامتياز يحسب سنة خبرة

نقاط خبرتك كده 17

لو هتجيبي 67 نقطة ببقية مؤهلاتك اوكي غير كده اصبري شوية

المهام الوظيفية يجب ان توافق مع مهنة الممارس العام وعادي يعني انتي مش بتكشفي علي اي مرضي ان شا الله مجاملة في الادارة

الدبلوما لن تعطيكي اي نقاط

شكرا

شكرا لك

معلهش .. عندي كام سؤال تاني.. وإن شاء الله في ميزان حسناتكم دنيا وآخره :roseop:

1- دلوقتي أنا بقالي سنتين ونصف في إجازة مرافقة زوج في السعودية (غير السنة اللي اشتغلتها فعلا), لكني على قوة الإدارة في الوزارة.. فيه ناس بيقولولي إن ما دام أنا على قوة الوزارة يبقى دي تحسب سنين خبرة برده.. ؟؟ هل هذا الكلام مظبوط؟ مع العلم إني لم أعمل في السعودية عشان ولدت طفلين..

2-وفي كل الأحوال إزاي تكتب الظروف دي في استمارات التقديم؟

3-كمان فيه واحد صاحب زوجي قال له إن عشان أنا بقالي قرب ال3 سنين أهو مشتغلتش .. إن ممكن الحكاية دي تعمل مشكلة في قبولهم لي؟ هل هذا صحيح؟

4- هل تحسب لي نقاط اللغة الفرنسية بدون امتحان فرنساوي أم لازم أعمل امتحان عشان تتحسبلي؟

5- مكتوب في أول أبليكيشن المكان اللي أنا ناوية أروح فيه.. فهل ده يفرق من مقاطعة لمقاطعة في قبول الورق؟

6- بالنسبة ل PROOF OF FUNDS احنا الحمد لله عندنا شقة في مصر تغطي الفلوس اللي هما طالبنها.. لكن هل هيطلبوا اثبات كونها تغطي؟ وفي الحالة دي هيطلبوا إيه عشان أبدا بتحضيره؟؟ يعني إزاي أثبت إنها تغطي إن شاء الله؟ :roseop:

وادعولي بقى ربنا سبحانه وتعالى يسهلي.. وأنا إحنا إن شاء الله طالعين المدينة اليوم.. هدعيلكم هناك :roseop:

تم تعديل بواسطة om saif
رابط هذا التعليق

بجد شكراً على كل المعلومات اللي بتقدموها و لكل واحد بيشارك

و بعد إذنكم كان عندي كام سؤال.......

- هل لستة الوظائف المطلوبة لكيبك إتغيرت... أو في إحتمال تتغير قريب؟؟؟ و هل في لينك معين ممكن أتابع منه التغييرات في لستة الوظائف؟؟

- مدة الخبره المطلوبه لكيبك, على الأقل قد إيه... هل هي فعلاً إبتدءاً من 6 شهور؟؟

- في خبر بيقول "Southern Ontario town opens doors to immigrants through online portal"

و ده اللينك بتاعه http://www.canadavisa.com/ontario-town-ope...nts-100423.html

حد يعرف لينك البورتال اللي بيتكلموا عنه في الخبر... لأنهم مش كاتبينه؟؟

تحيـــــــــــاتــــي :blink:

tout le Québec http://www.netvibes.com/au-quebec

"A ship in port is safe, but that's not what ships are built for."

Grace Murray Hopper

لقد أخطأت يوماً فوضعت مفتاح الباب لباب آخر فوجدته يتعصى عليّ ... فقلت لنفسي : سبحان الله ، كيف لا أعتبر من هذا المثال الصغير لما فوقه ؟

رابط هذا التعليق

الاخوه الافاضل اعضاء المنتدى

بعد ما فتحت ملف الفيدرال طلبوا فيش وتشبيه من السعودية رغم تركى لها من٢٠٠١ ولما رحت السفارة السعودية بالجيزه قالوا روحواالقنصلية فى جاردن سيتى اللى قالوا لازم تتعمل داخل السعودية اما بالنسبة للخارجية المصرية فى جاردن سيتى قالوا ما فيش حاجة بتوصل يا ترى اية حل المشكلة دى وبعت للسفارة باللى حصل ومن سا عتها لا حس و لا خبر وشكرا جزيلا لمساعدتكم

رابط هذا التعليق

انا لية استفسار انا في انتظار الميديكال و عايز اسأل اذا كان العمل في مجال شبكات الكمبيوتر و صيانة الحاسب مطلوب في مونتريال ام لا ؟

و ما هو نظام المعونة و المساعدة في منتريال و اية اللي ممكن اعملة في الاول عشان اقف علي رجلي في الفترة الاولي

رابط هذا التعليق

اشكرك جدا اخي qenawy علي الابداع الذي تتميز به و الروح المرحه والاسلوب الشيق

وبكل امتنان و صدق اشكرك علي ردك علي اسئلتي وهناك لي اسئلة

1- ردا علي سؤالك فانا متزوج .

2- هل اذا احد عنده شهادتيين مثلا بكالوريوس اقتصاد و علوم سياسية و دبلوم (شبكات كمبيوتر ) يحصل علي الشهادات نقاط اكثر

3- ممكن تحسب لي نقاطي لو ممكن و عندك وقت اخي .

العمر 31 سنة ومتزوج احمل شهادة جامعية 4 سنوات من كلية التجارة قسم (اقتصاد وعلوم سياسية ) و شهادة اخري من جامعة اخري دبلوم( شبكات كمبيوتر) سنتين و لدي خبرة 5 سنوات عمل متنوعة كمندوب و مبرمج و مشرف اداري و جيد باللغة الانجليزية و جيد بالفرنسي كذلك.

وزوجتي تبلغ من العمر 26 سنة و معها بكالوريوس ادارة اعمال و عملت ما يقارب 8 شهور سكرتاريه و جيدة بالفرنسي و نحن بانتظار مولود الايام .

هل نقاطي تساعدني و تيسر لي موقفي و تدعمني في المقابلة و بالنجاح ان شاء الله في الحصول علي شهادة CSQ لاني في المنتدي رايت انه هناك اختلاف قبل 14 اكتوبر 2009و بعد 14 اكتوبر 2009في حساب النقاط

و اشكركم جزيل الشكر

ان شاء الله موفق

كيبك ما اعرفش فيها قوي

بس طبعا شهادتين يزودوا نقاطك وطفل يزود نقاطك وزوجتك تزود نقاطك

ان شاء الله موفق

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

دكتور قناوى ربنا يكرمك على المجهود الرائع ويقرك على الرد على اسئلتنا اللى ما بتخلصش

بارك الله فيك

عندى سؤال انا فهمت من موقع الCICانه دلوقتى ممكن نقدم عن طريق النت كل الابليكشن وكمان ندفع عن طريق الCREDIT CARD

يعنى كمان مش بس التقييم زى الاول لا احنا تقدر نعمل كل الاجراءات الاولية عن طريق النت

مش عارفة دة صح ولا انا فهمت غلط

ياريت تجاوبنى والف شكر مقدما

\صافى ستار

الطلب يتنزل من النت ويتبعت بريديا عشان التوقيع ومعه رقم الفيزا او شيك مصرفي

اقرااي موضوع كيف تهاجر بدون محامي تجدي الاحوبة

تحياتي

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

شكرا علي هذا المجهد الرائع

ارغب في الهجرة الي كندا ولكن لدي بعض الاسئلة نظرا لتغير القوانين

1-هل التقديم يكون عن طريق الذهاب الي السفارة في القاهرة ام ارسالة بلبريد ام ارسالة الي كندا

2-عند التقديم هل يجب تقديم نتيجة الالتيس الشهادات الاخري ام الابليكيشن فقط

3- هل صحيح ان اجراءت الهجرة تاخذ 4سنين

4- هل كيبك اسرع

5- بلنسبة للخبرة هل مطلوب ورق التامين ام شهادة الخبرة فقط

لاني قرات الكثير من الموضعات في هذا الموقع واشعر بلغبطة

اسف علي الائطالة وشكرا علي المجهود ربنا يعوض تعبكم خيرا

ركز في موضع كيف تهاجر بدون محامي 2009 تد الاجوبة

الارسال الي كندا وليس السفارة بالنسبة للفيدرال

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا عندي مشكله يا ريت حد يفدني اانا اتاخرت 10 ايام عن المهله المحددة للابديت.....ايه العمل؟

التاخير كان بسبب شهاده حسن السير و السلوك القطريه.......يا تري هيقبلوا الورق ولا ايه؟

هيتقبل ان شاء الله

رابط هذا التعليق

- هل لستة الوظائف المطلوبة لكيبك إتغيرت... أو في إحتمال تتغير قريب؟؟؟ و هل في لينك معين ممكن أتابع منه التغييرات في لستة الوظائف؟؟

- مدة الخبره المطلوبه لكيبك, على الأقل قد إيه... هل هي فعلاً إبتدءاً من 6 شهور؟؟

- في خبر بيقول "Southern Ontario town opens doors to immigrants through online portal"

تحيـــــــــــاتــــي :wub:

لا يوجد لستة مانعة لكيبك اقصد توجد وظائف مفضلة انما اللستة في الفيدرالي

كندا فيزا ده موقع تجاري لمحامي الهجرة دافيد كوهين

موضوعالخبرة اللي اعرفه انه بالسنة وليس الشهور والله اعلم

رابط هذا التعليق

الاخوه الافاضل اعضاء المنتدى

بعد ما فتحت ملف الفيدرال طلبوا فيش وتشبيه من السعودية رغم تركى لها من2001 ولما رحت السفارة السعودية بالجيزه قالوا روحواالقنصلية فى جاردن سيتى اللى قالوا لازم تتعمل داخل السعودية اما بالنسبة للخارجية المصرية فى جاردن سيتى قالوا ما فيش حاجة بتوصل يا ترى اية حل المشكلة دى وبعت للسفارة باللى حصل ومن سا عتها لا حس و لا خبر وشكرا جزيلا لمساعدتكم

راسل السفارة عن طريق الايميل ( عفوا ابحث عنه) ومن ثم بعد ما يردوا عليك رد سلبي ترفق الايميل السلبي ده مع خطاب توضيحي للسفارة الكندية وبس

رابط هذا التعليق

تحيـــــــــــاتــــي :roseop:

لا يوجد لستة مانعة لكيبك اقصد توجد وظائف مفضلة انما اللستة في الفيدرالي

كندا فيزا ده موقع تجاري لمحامي الهجرة دافيد كوهين

موضوعالخبرة اللي اعرفه انه بالسنة وليس الشهور والله اعلم

شكراً جزيلاً على الرد :roseop:

tout le Québec http://www.netvibes.com/au-quebec

"A ship in port is safe, but that's not what ships are built for."

Grace Murray Hopper

لقد أخطأت يوماً فوضعت مفتاح الباب لباب آخر فوجدته يتعصى عليّ ... فقلت لنفسي : سبحان الله ، كيف لا أعتبر من هذا المثال الصغير لما فوقه ؟

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله و بركاته

أخوكم مقدم فيدرال مكتب لندن بعت ورقى فى 14/1/2008 و رقم الملف صادر بتاريخ 27/2/2008 ياعنى قبل تاريخ تعديل النظام للجديد بيوم واحد ( الحمد لله ) المهم ، أمتحنت أيلتس و كانت الدرجات 5.5 ، 6 ، 5 ، 5.5 و طبعاً لا نفع منها .

السؤال : أيه الموعد المتوقع أنهم يطلبوا منى الأبديت و إمتحان الأيلتس لاننى من أخر مرة أمتحنت و انا سايب الموضوع و الشغل و المشاكل أخدتنى ؟

وشكراً :roseop:

إذا ضــــاق صـــــــدرك من بلاد .... ترحــــل طــــالبا أرضــــا ســـواها

عجــــبت لمن يقـــــــــيم بدار ذل .... وأرض الله واســـــــــعة فضــــــاها

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله و بركاته

أخوكم مقدم فيدرال مكتب لندن بعت ورقى فى 14/1/2008 و رقم الملف صادر بتاريخ 27/2/2008 ياعنى قبل تاريخ تعديل النظام للجديد بيوم واحد ( الحمد لله ) المهم ، أمتحنت أيلتس و كانت الدرجات 5.5 ، 6 ، 5 ، 5.5 و طبعاً لا نفع منها .

السؤال : أيه الموعد المتوقع أنهم يطلبوا منى الأبديت و إمتحان الأيلتس لاننى من أخر مرة أمتحنت و انا سايب الموضوع و الشغل و المشاكل أخدتنى ؟

وشكراً :roseop:

اخر لكاعة لندن والقاهرة

يعني تقريبا بعد سنة

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...