اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

رد على إستفساراتكم السريعة عن الهجرة لكندا

Recommended Posts

• الردود 5.3k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الاخوة الاعضاء

انا اعرفكم بنفسى

انا شادى ابراهيم من اسيوط

توفى والدى وكنت فى اخر سنة فى كلية تجارة وليس لدينا موارد مالية اخرى

عملت فى احدى شركات المقاولات ورفضت التامين على لكى احصل على معاش والدى

اننى اعمل معة حتى الان ومنذ بداية السنة وافقت على التامين على لانة انقطع المعاش والدى المتوفى

لاننى بلغت سن 27 سنة بالنسبة للموهل العالى

انا الان مسئوال على الانفاق على والدتى واخوتى وانا اعمل 18 ساعة فى اليوم الواحد

واحصل على مبلغ 1100 شهريا ولكن لا يكفى

فاحد اصدقائى اخبرنى موضوع الهجرة الى كندا

برجاء مساعدتى فى الهجرة الى كندا

كيفة اتقدم وكيفة اثبات سنوات الخبرة

وماذا افعل

انا قيمت نفس حصلت على 51 نقطة فقط

1- السن 27 عام

2-عدد سنوات الخبرة 5

3- موهل جامعى

4-الوظيفة المحاسب فى اللستة

بيقى 16 نقطة هل استطيع انا احصل عليهم من شهادة ايلتس بسكور عالى

على الرغم مستواى فى اللغة الانجليزية متوسط

هل اقدم ام لا

ارجو مساعدتى

مع الشكر

لاشيء مستحيل مع الاجتهاد

حاول وربنا يكرمك

ببساطة ذاكر الاليتس وامتحن مرتين مثلا لو كانت درجاتك 12 او 14 فسهل تجيب 16 ليس سهلا بمعني سهل

انما لو جبت 8 او 10 يبقي صعب جدا

انا ضد الياس ومعالمحاولة وربنا يوفقك

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

الاخوة الاعضاء

انا اعرفكم بنفسى

انا شادى ابراهيم من اسيوط

توفى والدى وكنت فى اخر سنة فى كلية تجارة وليس لدينا موارد مالية اخرى

عملت فى احدى شركات المقاولات ورفضت التامين على لكى احصل على معاش والدى

اننى اعمل معة حتى الان ومنذ بداية السنة وافقت على التامين على لانة انقطع المعاش والدى المتوفى

لاننى بلغت سن 27 سنة بالنسبة للموهل العالى

انا الان مسئوال على الانفاق على والدتى واخوتى وانا اعمل 18 ساعة فى اليوم الواحد

واحصل على مبلغ 1100 شهريا ولكن لا يكفى

فاحد اصدقائى اخبرنى موضوع الهجرة الى كندا

برجاء مساعدتى فى الهجرة الى كندا

كيفة اتقدم وكيفة اثبات سنوات الخبرة

وماذا افعل

انا قيمت نفس حصلت على 51 نقطة فقط

1- السن 27 عام

2-عدد سنوات الخبرة 5

3- موهل جامعى

4-الوظيفة المحاسب فى اللستة

بيقى 16 نقطة هل استطيع انا احصل عليهم من شهادة ايلتس بسكور عالى

على الرغم مستواى فى اللغة الانجليزية متوسط

هل اقدم ام لا

ارجو مساعدتى

مع الشكر

اية رايكم اقدم كيبيك

كنت اريد مساعدتكم فى تعبئة الابلكيشن لانى لااجيد اللغة الفرنسية

وسوف ابدا فى تعلمها

وكيفة ارسالة الى سوريا

والاوراق المطلوب ارسالها يجب ترجمتها الى اللغة الفرنسية

وهل ابعت لهم صور ام الشهادات الاصلية

وكيفية دفع رسوم الابلكيشن

مع الشكر

تم تعديل بواسطة shady
رابط هذا التعليق

السلاموا عليكم ورحمةالله وبركاته ليا سؤال هل عند ملئ الابلايكشن لكيبك هل يجب يكون معاى ما يثبت انى عندى مال فى البنك ولو اه بالله عليكم افيدونى مايلزم لسته اشخاص 4 اطفال لايتعدى عمرهم عن 15سنة والمقدم وزوجه حتى يقبلوا الورق

ارجو منكم الرد على سريعا حتى استطيع ان اجمع المال الازمولكمجزيل الشكر

رابط هذا التعليق

شباب انا كيميائي هنا في المنتدي وان شاء الله هقدم على كيبك

انا بدئت في ترجمه الاوراق .. ومكتب الترجمه طلب الصور عشان يترجمها ... هل دا صح ولا لا زم يكون الاصل ؟؟

ولما ابعت هبعت الاصول بتاعه الترجمه ولا صورها برده ؟؟

وبالنسبه للكميائي هل لازم يكون في المستوي السادس فرنساوي ولا ممكن يعدل لو اقل علما اني جبت اسكور كويس من غير اللغه؟؟

وياجماعه الباسبور بتاعي وشهاده الخبره مكتوب فيهم حاصل على بك علوم ... تنفع دي ولا لازم تتغير ؟؟

معلش تقلت عليكم !

تم تعديل بواسطة mostafamaher
رابط هذا التعليق

انا بدئت في ترجمه الاوراق .. ومكتب الترجمه طلب الصور عشان يترجمها ... هل دا صح ولا لا زم يكون الاصل ؟؟

وبالنسبه للكميائي هل لازم يكون في المستوي السادس فرنساوي ولا ممكن يعدل لو اقل علما اني جبت اسكور كويس من غير اللغه؟؟

وياجماعه الباسبور بتاعي وشهاده الخبره مكتوب فيهم حاصل على بك علوم ... تنفع دي ولا لازم تتغير ؟؟

معلش تقلت عليكم !

استاذ / مصطفى

بدايه - الترجمة مش مشكلة من الصور ولا الاصول المهم المعلومات وبياناتك تكون صحيحة وواضحة - المهم انك تراعى فى الترجمة - اهم شيء - وهو ان الاسم بالانجليزيى يكون مطابق لجواز السفر - اذا اختلف الاسم بالانجليزى فى اوراق الترجمة عن اسمك فى جواز السفر حتبقى اوراقك مش بالدقة المطلوبة .

كمان الاوراق اللى بتستخرجها من الجامعة مترجمة زى شهادة الجامعة يفضل انك تكتب اسمك بالانجليزية حسب ما هو فى جواز السفر وتديه لموظف الجامعة علشان

ما تختلفش الترجمة

لما بتبعت اوراقك لكيبك بتبعت الصور والاصول بتبقى مع حضرتك بتاخدها معاك فى يوم تحديد المقابلة انشالله مع موظف السفارة

بالنسبة للمستوى السادس ممتاز جدا

بس ياريت تدينى معلومات اكتر عن سنك وحالتك الاجتماعية متزوج او لاء وهل عندك اطفال ولا لاءة والزوجة مؤهل جامعى ام لاء - علشان افيدك اكتر فى النقاط

مش فاهمة يعنى ايه بك علوم - وضح لو سمحت

واتمنى اكون افدت حضرتك

وربنا يوفقك

اغابي

:unsure:

تم تعديل بواسطة اغابي

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

معلش تقلت عليكم !

استاذ / مصطفى

بدايه - الترجمة مش مشكلة من الصور ولا الاصول المهم المعلومات وبياناتك تكون صحيحة وواضحة - المهم انك تراعى فى الترجمة - اهم شيء - وهو ان الاسم بالانجليزيى يكون مطابق لجواز السفر - اذا اختلف الاسم بالانجليزى فى اوراق الترجمة عن اسمك فى جواز السفر حتبقى اوراقك مش بالدقة المطلوبة .

كمان الاوراق اللى بتستخرجها من الجامعة مترجمة زى شهادة الجامعة يفضل انك تكتب اسمك بالانجليزية حسب ما هو فى جواز السفر وتديه لموظف الجامعة علشان

ما تختلفش الترجمة

لما بتبعت اوراقك لكيبك بتبعت الصور والاصول بتبقى مع حضرتك بتاخدها معاك فى يوم تحديد المقابلة انشالله مع موظف السفارة

بالنسبة للمستوى السادس ممتاز جدا

بس ياريت تدينى معلومات اكتر عن سنك وحالتك الاجتماعية متزوج او لاء وهل عندك اطفال ولا لاءة والزوجة مؤهل جامعى ام لاء - علشان افيدك اكتر فى النقاط

مش فاهمة يعنى ايه بك علوم - وضح لو سمحت

واتمنى اكون افدت حضرتك

وربنا يوفقك

اغابي

:lol:

اعتقد انه يقصد بكلوريوس علوم كيمياء ....

تحياتي...

رابط هذا التعليق

بك علوم يعني بكلوريوس علوم ... يعني مش مكتوبلي كيميائي في احد شهادات الخبره ..مكتوب فقط المؤهل

بالنسبه للفرنساوي انا بزاكره لوحدي لان هنا مافي مراكز لغه بالمملكه فانا بسئل هو لازم اكون مستوى سادس زي البعض مابيقول

علما باني حصلت 47 من غير اللغه ( الانجليزي والفرنساوي )

اسف ع الاطاله

رابط هذا التعليق

السادة و السيدات الأفاضل

أوراقى كاملة فى مكتب الفاهرة من سبتمبر 2009

لغاية دلوقتى لا حس و لا خبر

بعتلهم إمييل أستفسر

ردوا بمنتهى الجليطه إنهم مش فاضيين للرد و متحولش تبعت لنا تانى و لو عملت كده مش هنعبرك

يا ريت حد يقولى الدنيا عندهم ماشيه إزاى ؟

رابط هذا التعليق

<br /><b>السادة و السيدات الأفاضل<br />أوراقى كاملة فى مكتب الفاهرة من سبتمبر 2009<br />لغاية دلوقتى لا حس و لا خبر<br />بعتلهم إمييل أستفسر<br />ردوا بمنتهى الجليطه إنهم مش فاضيين للرد و متحولش تبعت لنا تانى و لو عملت كده مش هنعبرك<br /><br />يا ريت حد يقولى الدنيا عندهم ماشيه إزاى ؟</b><br />
<br /><br /><br />

معذرة دكتور ياسر

لسه بقرأ التفاصيل بتاعت حضرتك دى دلوقتى بعد ما كتبت التعقيب الاول

بس انا عاوزة اقولك ان فيه غيرك قتلى مش من 2009 لا لا ........ده من 2005

فلا تقلق

وعاوزة اطمنك انهم ابتدوا يتحركوا

صحيح سلاحف بس بيتحركوا

ادعى معانا ...... يارب نوصل

ليس ما يدخل الفم ينجس الانسان

بل

ما يخرج من الفم هذا ينجس الانسان

رابط هذا التعليق

السلاموا عليكم ورحمةالله وبركاته ليا سؤال هل عند ملئ الابلايكشن لكيبك هل يجب يكون معاى ما يثبت انى عندى مال فى البنك ولو اه بالله عليكم افيدونى مايلزم لسته اشخاص 4 اطفال لايتعدى عمرهم عن 15سنة والمقدم وزوجه حتى يقبلوا الورق

ارجو منكم الرد على سريعا حتى استطيع ان اجمع المال الازمولكمجزيل الشكر

شكرا على الردالسريع ودائما عندما ارسل استفسار اجد لارد وشكرا جزيلا لهذا المنتدى

رابط هذا التعليق

<br /><b>السادة و السيدات الأفاضل<br />أوراقى كاملة فى مكتب الفاهرة من سبتمبر 2009<br />لغاية دلوقتى لا حس و لا خبر<br />بعتلهم إمييل أستفسر<br />ردوا بمنتهى الجليطه إنهم مش فاضيين للرد و متحولش تبعت لنا تانى و لو عملت كده مش هنعبرك<br /><br />يا ريت حد يقولى الدنيا عندهم ماشيه إزاى ؟</b><br />
<br /><br /><br />

معذرة دكتور ياسر

لسه بقرأ التفاصيل بتاعت حضرتك دى دلوقتى بعد ما كتبت التعقيب الاول

بس انا عاوزة اقولك ان فيه غيرك قتلى مش من 2009 لا لا ........ده من 2005

فلا تقلق

وعاوزة اطمنك انهم ابتدوا يتحركوا

صحيح سلاحف بس بيتحركوا

ادعى معانا ...... يارب نوصل

أنا متشكر ليكى و مقدر تعاطفك معايا

بس أنا كان نفسى ح يدخل يقولهم إن فى ناس ورمت من كتر الإنتظار

و لو الشغل كتير يعينوو موظفين إضافيين .... ده حتى الوزير بتاعهم هوه اللى قايلهم يعملوا كده

رابط هذا التعليق

السلام عليكم اخي الكريم ..اولا احب اشكرك على مجهودك معانه وبارك الله بيك..

ثانيا عندي مجموعة اسئلة واتمنى احصل على اجوبه واضحه من حضرتك..

س1 انا صيدلانيه متخرجه بتقدير جيد جدا ..دخلت امتحان ايلتس وجبت درجه كويسه جدا والحمد لله

دخلت ادرس فرنساوي عشان ازيد درجاتي واقترب من 67 ..السؤال هو ..انا حاليا كملت المستوى الاول

ومحتاجه 3 درجات من TEF يعني كم احتاج مستوى من الفرنسي يمكني من دخول هذا الامتحان للحصول على 3 درجات..؟؟؟

س2 انا كصيدلانيه اذا وصلت لكندا محتاجه كم سنه بالضبط للمعادله هل 3 او 2 ؟؟

وهل استطيع العمل قبل المعادله او لا؟؟؟

طبعا لما حسافر حيكون عندي فلوس محوشاهم كبدايه ..بس بعدين كيف اقدر اعيل نفسي ؟؟؟ هل الدوله تدفع او انا اظل اصرف على نفسي ليحد المعادله والشغل؟؟؟

س3 موضوع المنح الدراسيه برايك يا اخي انا كصيدلانيه وبتقدير جيد جدا هل ممكن احصل على منحه دراسيه للدراسه في كندا واذا ممكن اذكرلي الجامعات الي يمكن احصل بيهه وبوقت قصير ؟؟

؟؟؟ وهل حصولي المنحه يضيفلي 5 درجات على مجموع النقاط؟؟؟ وهل استطيع احصل على المنحه واكسب 5 نقاط واوصل كندا؟؟ ثم اترك المنحه لعدم قدرتي على دفع الرسوم الدراسيه.؟؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

السلام عليكم اخي الكريم ..اولا احب اشكرك على مجهودك معانه وبارك الله بيك..

ثانيا عندي مجموعة اسئلة واتمنى احصل على اجوبه واضحه من حضرتك..

س1 انا صيدلانيه متخرجه بتقدير جيد جدا ..دخلت امتحان ايلتس وجبت درجه كويسه جدا والحمد لله

دخلت ادرس فرنساوي عشان ازيد درجاتي واقترب من 67 ..السؤال هو ..انا حاليا كملت المستوى الاول

ومحتاجه 3 درجات من TEF يعني كم احتاج مستوى من الفرنسي يمكني من دخول هذا الامتحان للحصول على 3 درجات..؟؟؟

س2 انا كصيدلانيه اذا وصلت لكندا محتاجه كم سنه بالضبط للمعادله هل 3 او 2 ؟؟

وهل استطيع العمل قبل المعادله او لا؟؟؟

طبعا لما حسافر حيكون عندي فلوس محوشاهم كبدايه ..بس بعدين كيف اقدر اعيل نفسي ؟؟؟ هل الدوله تدفع او انا اظل اصرف على نفسي ليحد المعادله والشغل؟؟؟

س3 موضوع المنح الدراسيه برايك يا اخي انا كصيدلانيه وبتقدير جيد جدا هل ممكن احصل على منحه دراسيه للدراسه في كندا واذا ممكن اذكرلي الجامعات الي يمكن احصل بيهه وبوقت قصير ؟؟

؟؟؟ وهل حصولي المنحه يضيفلي 5 درجات على مجموع النقاط؟؟؟ وهل استطيع احصل على المنحه واكسب 5 نقاط واوصل كندا؟؟ ثم اترك المنحه لعدم قدرتي على دفع الرسوم الدراسيه.؟؟؟؟؟

اهلا بالزميلة العزيزة

واضح من كتابة حضرتك انك عايزة تقدمى كيبك لأن وظيفة صيدلى ليست موجودة باللستة فيدرال

وواضح انك لستى متزوجه لأنك لو متزوجه درجات الزوج + درجاتك فى الايلتس 12 درجة +درجات الخبرة هتوصلك الى 67 درجة

هجاوبك عن بعض النقاط فى حدود معرفتى

بخصوص البورد ده بيعتمد عليكى انتى ممكن يخلص فى اقل من سنتين وممكن اكثر

بمعنى الامتحان الاول لو انتى مذاكرة فارما كويس (كومبرهنسف ) او ورق مصباح ان شاء الله بتعدى فى الامتحان الاول

الامتحان الثانى بيحتاج بعض الكورسات قبلة وبتعدى بردة ان شاء الله والجزء العملى بعدة وامتحان الايلتس اكادمك والانترنشب

القصة ممكن تخلص فى اقل من سنتين لو هناك جهد وتوفيق

بخصوص العمل قبل المعادلة

العمل كصيدلانية غير مسموح قبل المعادلة بالطبع لكن تسطيعى ان تعملى فى مجال اخر

ممكن ان تعملى كمساعد صيدلى بعد الامتحان الاول ولكن ليس فى كل المناطق هذا متوفر ممكن فى البرتا او بعض المقاطعات الشمالية غير تورنتو طبعا

اصلا بعد ما تمتحنى الامتحان الثانى هتجدى صعوبة انك تجدى صيدلية تدربى فيها كمتطوعه

اذا وجود مكان للتدريب اللى هو اصلا جزء من المعادلة صعب فمابالك من العمل مقابل اجر

بخصوص المنح الدراسية

لو تقصدى سكولارشيب منحة من خارج كندا اكيد صعبة لكن حاولى بس خلى بالك كدة انتى هتدخلى البلد بفيزة دراسة مش هجرة

لو تقصدى ان تكملى دراستك بعد ما تسافرى بفيزة الهجرة هتقدمى فى جامعات ولو اتوافق عليك بتقدمى على قرض للدراسة بيسموة اوساب لو الدراسة ماستر مثلا

وهذا القرض بيكفى الحد الادنى من المعيشه

بخصوص المعادلة والمعيشة اثناءها انصحك بقراءة التجربة الشخصية لزميلة فى تورنتو فى الموقع ده http://sayadla.com/vb/showthread.php?t=15090

بالتوفيق

"‏{‏‏وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا‏} "

رابط هذا التعليق

السلام عليكم .. جزاكم الله خير على هذا التوبيك وجعله في ميزان حسناتكم... انا عملت لاندينج نوفمبر 2008 ورجعت تاني وان شاء الله ناويه استقر انا و اسرتى في اونتاريو في شهر يوليو الجاي ... عندي سؤال مش عارفه اذا كان اتسال قبل كده ولا لأ ولكن اتمنى ان حد يفيدني بمعلومات بخصوصه...

انا عندي شغاله(اندونيسيه) بعتبرها واحده من الاسره كلنا بنحبها جدا وهى كمان ... من ساعة ما عرفت ان احنا خلاص مسافرين كمان شهرين وهى قاعده تزن و تعيط خديني معاك (مش عايزه ترجع بلدها ولا تروح عند حد تانى) وانا اتمنى فعلا ان هى تكون معانا بس مش عارفه ازاى ؟ فهل ممكن تيجي معانا ؟ تحت اى مسمى ؟و ايه الاجراءات اللى المفروض اعملها؟ بس بشرط يكون وضعها و وضعنا قانونى.

رابط هذا التعليق

السلام عليكم .. جزاكم الله خير على هذا التوبيك وجعله في ميزان حسناتكم... انا عملت لاندينج نوفمبر 2008 ورجعت تاني وان شاء الله ناويه استقر انا و اسرتى في اونتاريو في شهر يوليو الجاي ... عندي سؤال مش عارفه اذا كان اتسال قبل كده ولا لأ ولكن اتمنى ان حد يفيدني بمعلومات بخصوصه...

انا عندي شغاله(اندونيسيه) بعتبرها واحده من الاسره كلنا بنحبها جدا وهى كمان ... من ساعة ما عرفت ان احنا خلاص مسافرين كمان شهرين وهى قاعده تزن و تعيط خديني معاك (مش عايزه ترجع بلدها ولا تروح عند حد تانى) وانا اتمنى فعلا ان هى تكون معانا بس مش عارفه ازاى ؟ فهل ممكن تيجي معانا ؟ تحت اى مسمى ؟و ايه الاجراءات اللى المفروض اعملها؟ بس بشرط يكون وضعها و وضعنا قانونى.

تحياتى مدام جنة

بالنسبة لمعلوماتى ان السؤال داه اتسال قبل كدا للاساتذه الافاضل

وكانت الاجابة النفي طبعا

- لان البلد اللى هى منها زى ما حضرتك قولتى اندونيسيا وفى ليثتة البلاد الممنوعة من الهجرة - الفلبين واندونسيا وبلاد اخرى - ولا اعرف الاسباب

قانون كندا يمنع هجرة من يحملون هذه الجنسيات - واعتقد برضوه فى راى الشخصي كبدايات لاسرتكم الكريمة فى الاستقرار فى كندا ستبقى عبء شديد عليكم

والله اعلم . .

ارجو من الاساتذة تصحيح اى معلومات خطأ- اكون ذكرتها للاخت جنة

تحياتى

اغابي

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

اخواني الاعزاء اعضاء منتدى الهجرة الى كندا

ارجو ان تعيدوا لي الامل في موضوع الهجرة الى كندا، و اليكم قصتى مع موضوع الهجرة:

انا دكتور جامعي (مدرس) أبلغ من 40 سنة متزوج و لي ثلاثة اولاد و زوجتى جامعية، و متقدم للهجرة (Skilled Worker) (Federal )

كملت الابلكيشن و بعته الى سيدني في نوفاسكوتشيا في شهر نوفمبر الماضي و بعدها بشهر اترد لي الابلكيشن و معاه البنك درفت و قالوا لي في الخطاب ان سبب رد الابلكيشن هو ان نوفاسكوتشيا ليس المكان المناسب لي لارسال الابلكيشن، رغم تأكدي من ان كل الـSkilled Worker بيبعت على سيدني في نوفاسكوتشيا، ذهبت الى السفارة الكندية في القاهرة و لكن كعادة قالت لي موظفة السفارة ما اقدرش اساعدك ما عنديش اي معلومات، فما كان مني الا اني يئست و قلت ان ما فيش ناصيب و رحت البنك و استرديت الشيك، و لكن من داخلي مش قادر اترك التفكير في موضوع الهجرة الى كندا

الرجاء من اخواني الاعزاء مساعدتي في معرفة العنوان الصحيح لارسال الابلكيشن، و ياريت لو اعرف الايميل الخاص بتاع احد الاخوان الاعزاء الذين لديهم قوية في موضوع الهجرة الى كندا مثل الاخ المهندس زناتي او الدكتور قناوي او اخرين

رابط هذا التعليق

اهلا بالزميلة العزيزة

اهلا بيك يااخي العزيز

واضح من كتابة حضرتك انك عايزة تقدمى كيبك لأن وظيفة صيدلى ليست موجودة باللستة فيدرال

والله اول مره اسمع بالكلام هذا ؟ الي اعرفه كبك لغتهم فرنسية ؟ هذا مشكله لان لغتي الاولى هيه انكليزيه ؟؟يعني تختلف اجراءات التقديم عن العادي لو نفس الشي ؟؟؟

هل حضرتك متأكد انه مفيش وظيفة صيدلي في الفدرالي ؟؟ دي مشكله؟؟

وواضح انك لستى متزوجه لأنك لو متزوجه درجات الزوج + درجاتك فى الايلتس 12 درجة +درجات الخبرة هتوصلك الى 67 درجة

يعني 3سنين الخبر تعطي 21 والعمر 10 والشهاده بكالوريوس صيدله 5 سنين يعطون كم 20 وله 21 ؟ والزوج طبعا حسب الشهاده؟ 3 او 4 او 5

والايلتس 12 ؟ صح كلامي يا اخي العزيز..

هجاوبك عن بعض النقاط فى حدود معرفتى

بخصوص البورد ده بيعتمد عليكى انتى ممكن يخلص فى اقل من سنتين وممكن اكثر

بمعنى الامتحان الاول لو انتى مذاكرة فارما كويس (كومبرهنسف ) او ورق مصباح ان شاء الله بتعدى فى الامتحان الاول

الامتحان الثانى بيحتاج بعض الكورسات قبلة وبتعدى بردة ان شاء الله والجزء العملى بعدة وامتحان الايلتس اكادمك والانترنشب

طيب لو في كبك حتكون الدراسه فرنسي وله انكليزي اعذرني ياخي لكن ماعندي معلومات حق الموضوع..

القصة ممكن تخلص فى اقل من سنتين لو هناك جهد وتوفيق

انشاء الله وانا اصلا باديه ادرس فيه والله كريم ..

بخصوص العمل قبل المعادلة

العمل كصيدلانية غير مسموح قبل المعادلة بالطبع لكن تسطيعى ان تعملى فى مجال اخر

طيب دائرة الهجره هل تمنحك مبلغ من المال او تاخذ قرض؟؟

ممكن ان تعملى كمساعد صيدلى بعد الامتحان الاول ولكن ليس فى كل المناطق هذا متوفر ممكن فى البرتا او بعض المقاطعات الشمالية غير تورنتو طبعا

طيب المقاطعات دي لغتهم انكلييزيه ولا فرنسيه؟؟ معلش بس كاعد اجمع معلومات وانشاء الله خير ..

اصلا بعد ما تمتحنى الامتحان الثانى هتجدى صعوبة انك تجدى صيدلية تدربى فيها كمتطوعه

اذا وجود مكان للتدريب اللى هو اصلا جزء من المعادلة صعب فمابالك من العمل مقابل اجر

بخصوص المنح الدراسية

لو تقصدى سكولارشيب منحة من خارج كندا اكيد صعبة لكن حاولى بس خلى بالك كدة انتى هتدخلى البلد بفيزة دراسة مش هجرة

لو تقصدى ان تكملى دراستك بعد ما تسافرى بفيزة الهجرة هتقدمى فى جامعات ولو اتوافق عليك بتقدمى على قرض للدراسة بيسموة اوساب لو الدراسة ماستر مثلا

وهذا القرض بيكفى الحد الادنى من المعيشه

بخصوص المعادلة والمعيشة اثناءها انصحك بقراءة التجربة الشخصية لزميلة فى تورنتو فى الموقع ده vb/showthread.php?t=15090" target="_blank">http://sayadla.com/vb/showthread.php?t=15090

اشكرك يا اخي الكريم على جوابك

اللنك مفتحش معايه ..

بارك الله بيك

رابط هذا التعليق

سؤال بسيط يا اخواني الكرام لو الشخص ضمن 67

امتحن ايلتس وخبره ومتزوج وارسل كل الاوراق من البدايه ..

يحتاج كم علشان تطلع الموافقه ؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...