اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

رد على إستفساراتكم السريعة عن الهجرة لكندا

Recommended Posts

السلام عليكم

انا جديد في هذا المنتدي

وانا متابع جيد منذ 3 سنوات

واخيرا قررت الهجرة ليكبيك لانها الاسرع

انا مهندس اتصالات والكترونيات اعمل حر

عندي مكتبي نشاطة

تصميمات هندسية في الاتصالات والاكترونيات

سجل تجاري

- كيف يمكن استخراج شهادة الخبرة (بداية النشاط 7/2004)

السن 32

متزوج وعندي ابن عمره عامان ونصف

مستوي الانجليزي جيد الفرنساوي ليفل 2

أبدأ في الاجرأت ولا اية

الموضوع هياخد وقت طويل

انا في عندي فكرة تانية بس محتاج حد يوجهني صح

انا بفكر اسافر كندا للدراسة بس انا مش عارف هعرف اقدم هجرة من كندا

وانا بدرس ولا الموضوع صعب

محتج مساعدتكم

شكرا

رابط هذا التعليق

• الردود 5.3k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أولا : اتقدم بخالص الشكر لأعضاء المنتدى الكريم على ما يبذلونه من مجهود واسال الله ان يجعل هذا في ميزان حسناتهم

ثانيا : أنا متابع لهذا المنتدى منذ زمن واستفدت منه كثيرا وشجعنى بقوة على الهجرة الى كندا

ثالثا :

المشكلة كالتالي : أنا مهندس كمبيوتر وأعمل مبرمج في السعودية وخبرتي في البرمجة سنتان وثماني أشهر , وعندما وصلت الى قناعة تامة بالهجرة الى كندا وبدأت أجهز للإجراءات وجدت ان قائمة التخصصات الوظيفية المطلوبة لا تشمل مبرمج وانما تشتمل على مدير تقنية معلومات( 0213: Computer and Information Systems Managers) وحزنت كثيرا ولكن سرعان ما انبثق بصيص امل لانى وجدت في قائمة التخصصات تخصص ( 4131: College and Other Vocational Instructors ) وتذكرت انني عملت لمدة ثلاث سنوات بمهنة مدرس حاسب الى بالكلية التقنية التابعة للمؤسسة العامة للتدريب التقني والمهني بالسعودية

السؤال الأول :- هل عملي بالكلية التقنية يندرج تحت التخصص هذا 4131: College and Other Vocational Instructors ؟

السؤال الثاني :- اذا كانت الاجابه بنعم هل أقدم شهادة خبرة بالثلاث سنوات عمل بالكلية التقنية فقط ولا اقدم ايضا شهادات الخبرة الخاصة بعملي كمبرمج ليكون مجموع الخبرة اكثر من خمس سنوات ؟

السؤال الثالث :- بالنسبة للشيك درافت اللى هارسله مع الابليكشن ازاي اعمله مع العلم انى عندي حساب ببنك الراجحي ولا الافضل اعمله من البنك السعودي الامريكي مثلا واقول لموظف البنك ايه ؟

السؤال الرابع :- بالنسبة لمستوى اللغة الانجليزية لو انا حددت في الابليكشن High Proficiency(16 points) فمطلوب اجيب كم فى الإيلتس عشان اخد 16 points ولو ما جبتهومشي فهل هيعتبروا معلومات الابليكشن غير دقيقة ويترفض ولا هيعوضوهم من اي بند اخر

السؤال الخامس : بالنسبة للشهادات هل كلها تنفع تترجم ولا في شهادات لازم تتطلع اصلا باللغة الانجليزية من الاول

السؤال السادس : الفيش والتشبيه لازم يطلع من مصر ولا ممكن اطلعه من السعودية وهل يترجم ايضا

انا اسف لاني اطلت عليكم وتعبتكم معايا

للأسف يا جماعة كل ترتيباتي اتفشكلت بسبب تغيير لستة الوظائف , الحمد لله على كل حال

سؤالي هو هل ينفع اقدم على الهجرة الى كيبك بالرغم من اني لا اعرف اي شيء عن الفرنساوي ؟ وعلى فكرة انا دخلت على موقع التقييم للهجرة الى كيبك وجاوبت على كل الاسئلة وبالنسبة للفرنساوي كتبت مستواي صفر فيه ومع ذلك كانت النتيجة في الاخر انى مؤهل للقبول

وهل كيبك لها لستة وظائف هي كمان ولا ايه؟

تنصحوني بايه يا جماعة ربنا يخليكوا

تم تعديل بواسطة elmansy
رابط هذا التعليق

للأسف يا جماعة كل ترتيباتي اتفشكلت بسبب تغيير لستة الوظائف , الحمد لله على كل حال

سؤالي هو هل ينفع اقدم على الهجرة الى كيبك بالرغم من اني لا اعرف اي شيء عن الفرنساوي ؟ وعلى فكرة انا دخلت على موقع التقييم للهجرة الى كيبك وجاوبت على كل الاسئلة وبالنسبة للفرنساوي كتبت مستواي صفر فيه ومع ذلك كانت النتيجة في الاخر انى مؤهل للقبول

رابط هذا التعليق

لا يفضل يا اخ منسى التقديم على كيبك وانت الفرنساوى بتاعك زيرو, لانك ممكن تتعرض لمقابلة ولو مش معاك فرنساوى تتكلم بيه, هيكون ده مؤشر انك هتاخد كيبك كوبرى علشان تروح اى مقاطعة فيدرال وفى

الحالة دى العواقب غير مضمونة وهما بيعزوا قوى اللى بيتكلم لغتهم, ويفضل انك تاخد كام كورس فرنساوى كده تحسن بيها اللغة لو ناوى تقدم على كيبك

وكيبك ليس لها ليستة وظائف بالمعنى اللى نعرفه فى الفيدرال, بس لهم ليستة افضلية للوظائف بمعنى ان بعض الوظائف المعينة تاخد الافضلية ويدوهم 12 درجة زيادة وبعضها 6 درجات زيادة وبعضها لا ياخذ اى درجات زيادة على البند ده ولكن ما زال فى استطاعته انه يقدم, ويفضل قراءة مواضيع التقديم على كيبك لو عايز معلومات اكثر

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا جديد في هذا المنتدي

وانا متابع جيد منذ 3 سنوات

واخيرا قررت الهجرة ليكبيك لانها الاسرع

انا مهندس اتصالات والكترونيات اعمل حر

عندي مكتبي نشاطة

تصميمات هندسية في الاتصالات والاكترونيات

سجل تجاري

- كيف يمكن استخراج شهادة الخبرة (بداية النشاط 7/2004)

السن 32

متزوج وعندي ابن عمره عامان ونصف

مستوي الانجليزي جيد الفرنساوي ليفل 2

أبدأ في الاجرأت ولا اية

الموضوع هياخد وقت طويل

انا في عندي فكرة تانية بس محتاج حد يوجهني صح

انا بفكر اسافر كندا للدراسة بس انا مش عارف هعرف اقدم هجرة من كندا

وانا بدرس ولا الموضوع صعب

محتج مساعدتكم

شكرا

طبقا لمعلوماتى المتواضعة انت ممكن تشوف اى جهة رسمية بتتعامل معاها فى المكتب زى نقابة المهندسين او التأمينات الاجتماعية اللى ممكن تطلعلك شهادة خبرة او سابقة اعمال لمكتبك وممكن بعد كده تترجمها, ولو تقدر قدم فورا لان اجراءات كيبك بتاخد من سنتين الى ثلاثة

رابط هذا التعليق

عندي استفسار لو سمحتم !!

دلوقتي كطبيب أسنان اشتغلت شوية في وزارة الصحة و بعد كدة أخدت أجازة بدون مرتب و شغال في عيادتي الخاصة

هل عندكم فكرة ازاي أعمل شهادات خبرة ؟؟ و زوجتي طبيبة أسنان برضو هل ممكن أعملها شهادات خبرة من عيادتي ؟؟ و ازاي ؟؟

و بالنسبة للشهادات التعليمية هل هحتاج شهادات ثانوية مثلا ؟؟ و هل كله لازم يتوثق من الخارجية ؟؟

اسف للاطالة لكن أنا جديد خالص و كان مفروض أروح بعد بكرة أدفع فلوس المحامي ( مكتب المستشار وهيب ) لكن أحد الاخوة في المنتدي نصحني اني أقدم بنفسي ... و بحاول ألاقي اجابات لأسئلتي عشان لو كدة فعلا ممكن أوفر 4 الاف دولار أتعاب المكتب

شكرا جزيلا و جعله الله في ميزان حسناتكم

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

الف شكر على موضوعك ومساعدتك الجميله ده

انا دلوقتي عاوز اعرف منك اعمل ايه في حالتي علشان اقدر اقدم هجرة.

انا جاتلي منحة دراسة ماجستير (سنتين) وهروح من اول سبتمبر الجاي ان شاء الله (وممكن بعدها اجيب منحة دكتوراه).

كنت عاوز اعرف اذا كان ممكن اقدم من كندا على الهجرة وانا هناك

مع العلم ان التعديلات الجديدة بتاعه الهجرة والتغيير اللى حصل في لستة الوظايف نتج عنه اني وظيفتي مش موجودة في اللستة (مهندس كهرباء باور) :ninja:

فكنت عاوز اعرف لو في سكه تانية توصلني في الاخر للاقامه الدايمه ان شاء الله

انا مثلا دورت كده في الموقع بتاع CIC ولقيت اني ممكن مثلا اقدم على فيزا عمل 3 سنين بعد دراسة سنتين في كندا.

يعني انا عاوز اعرف منك اقصر الطرق اللى ممكن تنفعني

وشكرا ليك على مساعدتك وجزاك الله خيرا

رابط هذا التعليق

لا يفضل يا اخ منسى التقديم على كيبك وانت الفرنساوى بتاعك زيرو, لانك ممكن تتعرض لمقابلة ولو مش معاك فرنساوى تتكلم بيه, هيكون ده مؤشر انك هتاخد كيبك كوبرى علشان تروح اى مقاطعة فيدرال وفى

الحالة دى العواقب غير مضمونة وهما بيعزوا قوى اللى بيتكلم لغتهم, ويفضل انك تاخد كام كورس فرنساوى كده تحسن بيها اللغة لو ناوى تقدم على كيبك

وكيبك ليس لها ليستة وظائف بالمعنى اللى نعرفه فى الفيدرال, بس لهم ليستة افضلية للوظائف بمعنى ان بعض الوظائف المعينة تاخد الافضلية ويدوهم 12 درجة زيادة وبعضها 6 درجات زيادة وبعضها لا ياخذ اى درجات زيادة على البند ده ولكن ما زال فى استطاعته انه يقدم, ويفضل قراءة مواضيع التقديم على كيبك لو عايز معلومات اكثر

سؤال لو سمحتم

اللي نجح في مقابلة كيبيك وحصل علي سي اس كيو يدفع فلوس الفيدرال ازاي؟؟؟

Then they cried out to the LORD in their trouble, and He delivered them out of their distresses. (Ps. 107: 6)

رابط هذا التعليق

عموما جربي الموقع هذا

لطيف

اكتبي الوظيفة ثم اطبعي الصفحات كلها

وكما قال د ايمن ستقولي لهم ها هي العروض لوظيفتي مع اني اعلم انه يجب اولا ان اعمل بعمل اقل نسبيا حتي احصل علي الخبرة الكندية او كما قال

المهم جربتي الموقع ده

هنا

الموقع جمييييل وفية وظائف كتيير قوى

بس هل وظيفة مبرمج مطلوبة فى كيبيك ولا لا

حد يفيدنى ياجماعة

رابط هذا التعليق

شكرا اخي سلامة طارق على الرد والاهتمام

رابط هذا التعليق

الاخوة الافاضل

انا مقدم الى كيبك وغير متزوج اخر صفحة قى الابليكشن هى مطلوب ان اقوم بتعبئة ام لا الخاص

Appendix – Declaration by spouse or de facto spouse

وهل ارسلها فاضية ام لا

مع الشكر

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا جاتلي منحة دراسة ماجستير (سنتين) وهروح من اول سبتمبر الجاي ان شاء الله (وممكن بعدها اجيب منحة دكتوراه).

مع العلم ان التعديلات الجديدة بتاعه الهجرة والتغيير اللى حصل في لستة الوظايف نتج عنه اني وظيفتي مش موجودة في اللستة (مهندس كهرباء باور) :lol:

انا مثلا دورت كده في الموقع بتاع CIC ولقيت اني ممكن مثلا اقدم على فيزا عمل 3 سنين بعد دراسة سنتين في كندا.

الف مبروك اولا على المنحة, وانا عايزك تتكلم عنها شوية ازاى قدمت عليها وفى جامعة ايه وايه ظروفها بالضبط علشان اعضاء المنتدى يستفيدوا من خبرتك فى الموضوع ده

ثانيا قدام حلين لو عايز تقدم على الهجرة, الاول انك تقدم بعد ما تكون خلصت ماستر تبع فئة الخبرة الكندية ولازم تكون ساعتها اشتغلت سنة كاملة بعد الدراسة علشان تعرف تقدم فى الفئة دى وفقا للرابط التالى

http://www.cic.gc.ca/english/immigrate/cec/index.asp

والحل التانى انك لما تروح هناك لو كنت هتشتغل مساعد ابحاث فى الكلية, تكلم الكلية تبعك لما تروح هناك عن امكانية انك تقدم على الهجرة بعقد عمل وفقا للرابط التالى

http://www.cic.gc.ca/english/immigrate/skilled/apply-who-employment.asp

مع تحياتى

رابط هذا التعليق

عموما جربي الموقع هذا

لطيف

اكتبي الوظيفة ثم اطبعي الصفحات كلها

وكما قال د ايمن ستقولي لهم ها هي العروض لوظيفتي مع اني اعلم انه يجب اولا ان اعمل بعمل اقل نسبيا حتي احصل علي الخبرة الكندية او كما قال

المهم جربتي الموقع ده

هنا

الموقع جمييييل وفية وظائف كتيير قوى

بس هل وظيفة مبرمج مطلوبة فى كيبيك ولا لا

حد يفيدنى ياجماعة

طبعا وظيفة المبرمج مطلوبة فى كندا كلها, واى تخصص فى الكمبيوتر مطلوب ايضا, ولو قدمت تبع الهجرة الى كيبك تاخد 6 درجات زيادة لو انت مبرمج, وممكن زملائنا اللى فى التخصص ده فى المنتدى يفيدوك اكتر طبعا

رابط هذا التعليق

عندي استفسار لو سمحتم !!

دلوقتي كطبيب أسنان اشتغلت شوية في وزارة الصحة و بعد كدة أخدت أجازة بدون مرتب و شغال في عيادتي الخاصة

هل عندكم فكرة ازاي أعمل شهادات خبرة ؟؟ و زوجتي طبيبة أسنان برضو هل ممكن أعملها شهادات خبرة من عيادتي ؟؟ و ازاي ؟؟

و بالنسبة للشهادات التعليمية هل هحتاج شهادات ثانوية مثلا ؟؟ و هل كله لازم يتوثق من الخارجية ؟؟

اسف للاطالة لكن أنا جديد خالص و كان مفروض أروح بعد بكرة أدفع فلوس المحامي ( مكتب المستشار وهيب ) لكن أحد الاخوة في المنتدي نصحني اني أقدم بنفسي ... و بحاول ألاقي اجابات لأسئلتي عشان لو كدة فعلا ممكن أوفر 4 الاف دولار أتعاب المكتب

شكرا جزيلا و جعله الله في ميزان حسناتكم

بالنسبة لشهادات الخبرة, فمجال عملى بعيد عن طب الاسنان, ولكن ممكن تسأل فى النقابة فى تخصصك او اى جهة رسمية زى وزارة الصحة مثلا عن الموضوع ده, لان الجهة اللى مرخصالك تفتح العيادة غالبا ممكن تساعدك فى شهادة الخبرة لانهم عندهم بياناتك, وشهادة الثانوية غير مطلوبة ولا يلزم توثيق الخارجية للشهادات

مع تحياتى

رابط هذا التعليق

الاخوة الافاضل

انا مقدم الى كيبك وغير متزوج اخر صفحة قى الابليكشن هى مطلوب ان اقوم بتعبئة ام لا الخاص

Appendix – Declaration by spouse or de facto spouse

وهل ارسلها فاضية ام لا

مع الشكر

ممكن تكتب فى كل خاناتها N/A

رابط هذا التعليق

سؤال لو سمحتم

اللي نجح في مقابلة كيبيك وحصل علي سي اس كيو يدفع فلوس الفيدرال ازاي؟؟؟

اقرأ الرابط التالى http://www.canadainternational.gc.ca/egypt-egypte/visas/immigrating-immigrer.aspx?lang=eng

In person: Please bring with your completed application the original Citibank receipt plus two copies, as proof of your fee payment, and proceed to the Cashier's window during the appropriate Embassy hours. See our contact page for details.

الدفع فى سيتى بنك وهيدوك ايصال بالمبلغ وبعد كده ترفقه مع الابليكاشن الفيدرال ويفضل التعامل مع فرع سيتى بنك القريب من السفارة الكندية لانهم هناك يعرفون الاجراءات والمطلوب كله

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ,

لو سمحت انا عندى استفسار.

انا صيدلى متخرج من سنة تقريبا معايا مستويين فرنساوى والانجليزى بتاعى الحمد لله كويس .وبجهز للايلتس حاليا وهكمل فرنساوى.

ايه الفرص المتاحة حاليا للهجرة لكندا سواء كيبك او فيدرال وامتى اقدر اقدم الملف بتاعى .

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ,

لو سمحت انا عندى استفسار.

انا صيدلى متخرج من سنة تقريبا معايا مستويين فرنساوى والانجليزى بتاعى الحمد لله كويس .وبجهز للايلتس حاليا وهكمل فرنساوى.

ايه الفرص المتاحة حاليا للهجرة لكندا سواء كيبك او فيدرال وامتى اقدر اقدم الملف بتاعى .

اهلا بيك فى منتدانا واهلا بكل الاعضاء الجدد اللى احب انصحهم انهم يقرأوا كتير فى المنتدى لان كل حاجة مكتوبة ولاكتساب الخبرة قبل التقديم لعدم حدوث اى اخطاء والاجابات على اسئلتك كالتالى

بالنسبة للفيدرال التقديم سنويا بداية من شهر يوليو يعنى زى الايام دى وكيبك ممكن تقدم فى اى وقت, وانا معرفش كل بياناتك لكن من الواضح انك لسه ما تجيبش الاسكور المطلوب لاى من الفيدرال او كيبك

وانا هاستعير كلام استاذ احمد سيف عن الفيدرال كما يلى ويجب ان تقوى خبراتك ولغتك حتى تصل الى الاسكور المطلوب.

خطوات التقديم هي كالتالي:

1- اجراء تقييم مبدئي لفرصتك في القبول وفق أربعة معايير هي:

- الحصول على 67 نقطة على الأقل من 100 في ال self assessment test والذي تمنح فيه نقاط حسب المؤهل والخبرة والسن والمهارات اللغوية (انجليزي وفرنسي) والقدرة على التكيف في كندا.

- وجود وظيفتك ضمن قائمة الوظائف المطلوبة والقدرة على الحصول على شهادة خبرة تتضمن المهام الوظيفية المحددة لهذه الوظيفة ،وعملك بها لمدة سنة كاملة على الأقل.

- توفر أصول كافية لتغطية مبلغ ال Settlement Funds الذي يحدد حسب عدد أفراد الأسرة.

- وجود أماكن شاغرة للهجرة ضمن النصاب المحددة لكل وظيفة (ألف طلب) والنصاب السنوي العام (20 الف طلب)، وطبعا بما أننا مازلنا في البداية فالنصاب لم يكتمل بعد والفرصة متاحة للتقديم.

إذا توفرت هذه الشروط يمكنك الانتقال الى الخطوة التالية وهي تجميع المستندات المطلوبة وتشمل التالي:

- الوثائق الشخصية: شهادات الميلاد وقسيمة الزواج ووثائق السفر.

- شهادات الدراسة.

- شهادات الخبرة العملية ونسخ من عقود العمل.

- شهادة الـ IELTS الأصلية.

- كشف حساب البنك.

- الفيش والتشبية من كل بلد اقمت به أكثر من ستة شهور (لكل افراد الأسرة الراشدين).

وهناك تفاصيل أكثر عن المستندات المطلوبة في موقع الهجرة.

الخطوة الثالثة هي ملء النماذج Forms المطلوبة والتي تشمل:

- طلب التقدم للهجرة

- استمارة ال Background والتي تشمل أسئلة ذات طبيعة أمنية

- استمارة Economic Class والتي تتضمن معلومات خاصة بالوضع المادي والخبرات العملية

- استمارة Family Information والتي تتضمن معلومات عن أفراد الأسرة.

- استمارة دفع الرسوم

- وهناك بعض مكاتب الهجرة التي تطلب ملء استمارة Travel التي تبين فيها جميع رحلاتك خارج محل إقامتك ... وهي ايضا ذات طابع أمني

- إضافة الى ذلك يجب ارفاق عدد 2 Check List احدهما خاص بمكتب الاستلام المركزي CIO والاخر خاص بمكتب الهجرة الذي سيقوم بتقييم ملفك

- وطبعا ارفاق المستندات المطلوبة والتوقيع على النماذج المحددة.

آخر خطوة هي ارسال الطلب الى مكتب الاستلام الرئيسي CIO في نوفاسكوشيا ليتم التأكد من تحقق الشروط المذكورة في الخطوة الأولى ومن ثم إرسال الملف الى مكتب الهجرة الذي يتبعه بلدك لفحص الملف واتخاذ قرار بشأنه. أما إذا كان الملف ناقصا أو غير مستوفي الشروط فسيعاد لك مع رسالة توضح سبب عدم قبوله وعليك التقدم من البداية إذا رغبت في إعادة المحاولة.

في مكتب الهجرة إذا تمت الموافقة على طلبك سيرسل لك طلب الميديكال مباشرة، وبعد إجراء الفحص الطبي ستصدر التأشيرة.

ومرة أخرى الخطوات مشروحة بالتفصيل في موقع الهجرة ... وبالتوفيق للجميع.

انما بالنسبة لكيبك ممكن تجرب الself assesment فى موقع الهجرة الكندىعلى الرابط التالى

http://www.immigration-quebec.gouv.qc.ca/e...kers/index.html

و الموقع التالى مفيد جدا لكيبك

http://www.cic.gc.ca/english/immigrate/quebec/index.asp

رابط هذا التعليق

شكرا جداااا على الرد الوافى اللى بحاول أفهمه كويس لأنى مليش خبرة كبيرة فى أمور الهجرة.

لكن أعتقد ان فترة الخبرة بتاعتى اللى هى سنة واحدة غير كافية على الاطلاق

بالاضافة لعدم حصولى على الايلتس حتى الأن .

ومستوى الفرنساوى مقبول تقريبا بس برده لا يكفى للحصول على سكور كويس.

فاعتقد ان مش هينفع التقديم فى الفترة دى .

بس أنا عايز استفسر من حضرتك .

لو كل الحاجات دى ان شاء الله خلصتها(ايلتس+فرنساوى+سنتين خبرة كصيدلى )

هل فرصتى فى الحصول على سكور كويس تبقى عالية؟

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

مع العلم ان التعديلات الجديدة بتاعه الهجرة والتغيير اللى حصل في لستة الوظايف نتج عنه اني وظيفتي مش موجودة في اللستة (مهندس كهرباء باور) :roseop:

الف مبروك اولا على المنحة, وانا عايزك تتكلم عنها شوية ازاى قدمت عليها وفى جامعة ايه وايه ظروفها بالضبط علشان اعضاء المنتدى يستفيدوا من خبرتك فى الموضوع ده

ثانيا قدام حلين لو عايز تقدم على الهجرة, الاول انك تقدم بعد ما تكون خلصت ماستر تبع فئة الخبرة الكندية ولازم تكون ساعتها اشتغلت سنة كاملة بعد الدراسة علشان تعرف تقدم فى الفئة دى وفقا للرابط التالى

http://www.cic.gc.ca/english/immigrate/cec/index.asp

والحل التانى انك لما تروح هناك لو كنت هتشتغل مساعد ابحاث فى الكلية, تكلم الكلية تبعك لما تروح هناك عن امكانية انك تقدم على الهجرة بعقد عمل وفقا للرابط التالى

http://www.cic.gc.ca/english/immigrate/skilled/apply-who-employment.asp

مع تحياتى

شكرا ليك على ردك

هو انا فهمت من الموقع برده اني لي الحق اقدم على فيزة عمل مؤقت بعد دراسة سنتين في كندا

انا ناوي اعمل كده وان شاء الله بعد العمل سنة او اتنين (بعد دراسة الماستر) ممكن اقدم تبع الخبرة الكندية وساعتها تبقى الدنيا سهله ان شاء الله

اما حالة اني اكلم الكليه علشان يعملولي عقد عمل اقدم بيه على الهجره (يبقوا زي سبونسر يعني) فانا هشوف لما اوصل ان شاء الله الظروف ايه وانا شايف ان الميزة هنا ان الوقت هيبقى اسرع بكتير (بدل ما اخلص الماستر وبعديه اشتغل سنة وبعديها اقدم على الهجرة) بس الموقع قايل ان لازم يكون معايا فيزة عمل مؤقته وانا رايح على فيزة دراسة مش عمل فالاحتمال ده ممكن يبقى ضعيف شوية

بالنسبة لموضوع المنح فباختصار كده (لاني ناوي اعمل موضوع منفصل بالتفصيل ان شاء الله):

- لازم يكون الطالب جايب تقدير كويس يعني امتياز وممكن جيد جدا في البكالوريوس او واخد ماستر بتقدير كويس برده لو هيقدم دكتوراه (وده اسهل)

- تكون طبعا واخد IELTS لا يقل عن 6.5 وممكن بعض الجامعات بتاخد من 6

- يفضل الخروج على منحة دكتوراه لانها اسهل بكتيييير من الخروج على ماستر (الماستر ممكن تدفع فلوس مع المنحة وده حالتي اما الدكتوراه فالمنحة بتبقى شامله كل حاجة)

- طبعا لو الطالب نشر في مجلات او درويات علميه قبل كده بيبقى ليه اولويه كبيرة

- اهم خطوة بعد كده انك تبعت للدكاترة هناك (في كل جامعه وعلى حسب اهتمامات الدكتور البحثية) وتقولوا انك عاوز منحة وتديله research proposal مبداى

- طبعا في ناس مبتردش خالص, وفي ناس بترد وتعتذر (وده كتير) ان مفيش مكان او مفيش فلوس كفايه معاه او ان مجال بحثك مش مجال اهتمامه.

- وفي ناس تقولك قدم الاول ونشوف بعد كده (بس ساعتها هتقدم وتدفع فلوس ادمشن وتبعت ورق وانت مش عارف النتيجة او مش واخد وعد بحاجة)

- وممكن واحد يرد باهتام ويقولك اوك بس عاوز منك تقرا في الموضوع الاول وتديلي تفاصيل اكتر وده اللى حصل معايا لايه مقدمت وطبعا تحت اشراف الدكتور وبعلمه والامور مشيت الحمد لله.

وفي الاول والاخر ده نصيب طبعا بس لازم الواحد يتعب شويه ويكون عارف هوه عاوز يدرس هناك ولا لأ.

عموما لو حد عاوز اي استفسار بخصوص الموضوع ده انا ممكن ارد عليه ان شاء الله

شكرا ليكم جدا عالموضوع

تم تعديل بواسطة engamr
رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...