اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

رد على إستفساراتكم السريعة عن الهجرة لكندا

Recommended Posts

السلام عليكم

انا يا جماعة عضو جديد معكم ،واستلمت الفايل نمبر فى شهر اكتوبر الماضى ، ولكن طلب منى المحامى طلب غريب شهادة التويفل قال انهم قد طلبوه فى السفارة .

فهل طلب من احد هذه الشهادة من قبل؟

وهل تم تحديد مقابلات للذين استلموا الفايل نمبر فى شهر اكتوبر؟

تحياتى للجميع.

رابط هذا التعليق

• الردود 5.3k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

السلام عليكم

انا يا جماعة عضو جديد معكم ،واستلمت الفايل نمبر فى شهر اكتوبر الماضى ، ولكن طلب منى المحامى طلب غريب شهادة التويفل قال انهم قد طلبوه فى السفارة .

فهل طلب من احد هذه الشهادة من قبل؟

وهل تم تحديد مقابلات للذين استلموا الفايل نمبر فى شهر اكتوبر؟

تحياتى للجميع.

رابط هذا التعليق

سؤااااااااااااااااااااااااااااااال مهم.. اقصد سؤاااااااااااااااااااااااااالين

اللى يقدم كيبيك لازم اللغه الاولى فرنسي؟

لو انا مكمله 67 نقطه بدون الايلتس لازم اجيب قد ايه بالايلتس؟

مشكورييييييييييييييييييييين جدا مقدما

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا جديد في هذا المنتدي

وانا متابع جيد منذ 3 سنوات

واخيرا قررت الهجرة ليكبيك لانها الاسرع

انا مهندس اتصالات والكترونيات اعمل حر

عندي مكتبي نشاطة

تصميمات هندسية في الاتصالات والاكترونيات

سجل تجاري وهندسي

- كيف يمكن استخراج شهادة الخبرة (بداية النشاط 7/2004)

السن 32

متزوج وعندي ابن عمره عامان ونصف

مستوي الانجليزي جيد الفرنساوي ليفل 2

أبدأ في الاجرأت ولا اية

الموضوع هياخد وقت طويل

انا في عندي فكرة تانية بس محتاج حد يوجهني صح

انا بفكر اسافر كندا للدراسة بس انا مش عارف هعرف اقدم هجرة من كندا

وانا بدرس ولا الموضوع صعب

محتج مساعدتكم

شكرا

رابط هذا التعليق

اشكرك اخي علي ردوك الرائعة

عندي سؤال و احب احد يساعدني فيه

كيف تتم معادلة الشهادة من كلية التجارة قسم الاقتصاد وعلوم سياسية و هل هناك مواقع على الانترنت في هذا المجال تساعد ام تتم المعادلة هناك في كندا ؟؟؟؟

وشكرا لكم

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا عندي مشكله يا ريت حد يفدني اانا اتاخرت 10 ايام عن المهله المحددة للابديت.....ايه العمل؟

التاخير كان بسبب شهاده حسن السير و السلوك القطريه.......يا تري هيقبلوا الورق ولا ايه؟

i am still awating the answer ???

رابط هذا التعليق

إقتباس

معلهش .. عندي كام سؤال تاني.. وإن شاء الله في ميزان حسناتكم دنيا وآخره

1- دلوقتي أنا بقالي سنتين ونصف في إجازة مرافقة زوج في السعودية (غير السنة اللي اشتغلتها فعلا), لكني على قوة الإدارة في الوزارة.. فيه ناس بيقولولي إن ما دام أنا على قوة الوزارة يبقى دي تحسب سنين خبرة برده.. ؟؟ هل هذا الكلام مظبوط؟ مع العلم إني لم أعمل في السعودية عشان ولدت طفلين..

2-وفي كل الأحوال إزاي تكتب الظروف دي في استمارات التقديم؟

3-كمان فيه واحد صاحب زوجي قال له إن عشان أنا بقالي قرب ال3 سنين أهو مشتغلتش .. إن ممكن الحكاية دي تعمل مشكلة في قبولهم لي؟ هل هذا صحيح؟

4- هل تحسب لي نقاط اللغة الفرنسية بدون امتحان فرنساوي أم لازم أعمل امتحان عشان تتحسبلي؟

5- مكتوب في أول أبليكيشن المكان اللي أنا ناوية أروح فيه.. فهل ده يفرق من مقاطعة لمقاطعة في قبول الورق؟

6- بالنسبة ل PROOF OF FUNDS احنا الحمد لله عندنا شقة في مصر تغطي الفلوس اللي هما طالبنها.. لكن هل هيطلبوا اثبات كونها تغطي؟ وفي الحالة دي هيطلبوا إيه عشان أبدا بتحضيره؟؟ يعني إزاي أثبت إنها تغطي إن شاء الله؟

وادعولي بقى ربنا سبحانه وتعالى يسهلي.. وأنا إحنا إن شاء الله طالعين المدينة اليوم.. هدعيلكم هناك

اهلا دكتورة

لا يا دكتورة هما عاوزين عمل فعلي

ىتنسي ان في الابليكشن بتاع الهجرة فيه طلب بيظهر تحركاتك واقامتك وبالتالي هيعرفوا انك في السعودية وان شهادة خبرة مصر ما نفعش

فيه استمارة فيها تاريخ حياتك من 18 سنة بتكتتب

موضوع الاجازة مش مشكلة في حد ذاته ان شاء الله 7 سنين المشكلة في شهادة الخبرة

الفرنسية لازم امتحان تي اي اف

5 المكان ما يفرقش

البرووف اوف فاند لازم يكون فلوس

ربنا يوفقك وسامحيني علي صراحتي في الاجوبة

يا دكتور قناوي ده أنا أشكرك على ردك وعلى صراحتك في الأجوبة .. ما هي الصراحة هي اللي أنا عاوزاها.. مينفعش أسافر مجاملة

ما علينا..

بس لو تطول بالك بس معايا محتاجة بس أفهم منك إجابتك نفسها.. هو فعلا أنا كنت فكرت في اللي حضرتك قلته حتى من إني أنا كمان في السعودية يبقى خبرة إيه اللي في مصر دي؟ وقلتلهم كده.. بس هما الناس مصممين على رأي تاني.. .. بس ده ميمنعش إني مؤهلة لكن بسنين الخبرة اللي أنا قضتها فعلا اللي هي سنة إن شاء الله.. زائد الامتياز بقى .. مش كده؟ يعني أحسب على السنتين..صح كده؟

اللي أنا محتاجة حضرتك بس توضحهولي حكاية إن البروف اوف فاندز لازم يكون فلوس عشان في الكتيب بتاع ملء الابليكيشن كاتبين إنه ممكن يكون عقار .. والكلام ده في صفحة 31 تحت شرح إجابة سؤال الفاندز نفسه: "

Funds

Indicate the amount (in Canadian dollars) of unencumbered, transferable and available funds that you have. This amount can include the value of any property that you own, but should not include jewellery, cars or other personal assets

فهل أنا فاهماه غلط وإلا إيه؟

وربنا يجازيك كل خير يا رب ويسهلك طريقك ... و حسنة قليلة تمنع بلاوي كتيرة .. ومن قدم خير لله التقاه... هاها

رابط هذا التعليق

انا بالامارات

ارسلنا الجوازات واستلمناهم بعد شهر بالضبط بالفيزا داخلهم

سلام

ما هي المدة من طلب الباسبور حتى الحصول علىه بالفيزا؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

لي استفسار بسيط

كنت قد قدمت على الهجرة في منتصف 2007 وجاني الابديت بنهاية 2009 لاكن الغيت الهجرة لاسباب عائلية وحاليا حاب ان اقدم من جديد بس في بعض المعلومات بخصوص الخبرة حاب اغيرهة.

السؤال هل ممكن ان يربطو بين الفايل القديم والفايل الحالي من خلال الاسم علما اني غيرت جواز سفري لانتهاء فترة الصلاحية

اخوكم ابو عبدالرحمن

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

لدي سؤال لاي احد من الاخوة يمكن يكون يعرف الاجابة

اولا :في ورقة schedule 1 اعلى الصفحة الثانية على اليمين سؤال 10 مكتوب trade school or other post secondary school ماذا يجب ان اضع في هذة الخانة علما اني طبيب عامل اربع سنوات اختصاص بعد الباكلريوس

ثانيا : في الورقة الثانية من schedule 3 الصفحة الثانية سؤال 11 جزء من عملي خلال اخر عشر سنوات هو خلال وجودي طالب في كلية الطب ولكن لم اجد noc code مناسب لطالب في كلية الطب ماذا يجب ان اكتب

مع الشكر الجزيل لكم

وجزاكم الله خير

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

اولا :في ورقة schedule 1 اعلى الصفحة الثانية على اليمين سؤال 10 مكتوب trade school or other post secondary school ماذا يجب ان اضع في هذة الخانة علما اني طبيب عامل اربع سنوات اختصاص بعد الباكلريوس

ثانيا : في الورقة الثانية من schedule 3 الصفحة الثانية سؤال 11 جزء من عملي خلال اخر عشر سنوات هو خلال وجودي طالب في كلية الطب ولكن لم اجد noc code مناسب لطالب في كلية الطب ماذا يجب ان اكتب

مع الشكر الجزيل لكم

وجزاكم الله خير

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

مع الشكر الجزيل لكم

وجزاكم الله خير

رابط هذا التعليق

عزيزي الدكتور قناوي

مش عارف اشكر حضرتك ازاي علي كل هذه المعلومات اللي لو كنت قرأتها من 10 سنين كان وضعي اختلف تماما.

انا انشاء الله نويت علي الهجره و خصوصا اني لقيت مهنيتي في الليسته بتاعة الNOC

و الحمد لله متجوز و عني اكتر من 10 سنين خبره.

بس عاوز اسأل كام سؤال علشان انهي الموضوع بالنسبه لي:

1- ممكن اعرف الكلام ده معناه ايه؟؟

[يسار][/يسار]

Factor 5 – Arranged Employment

# You do not intend to work in Canada before being issued a permanent resident visa, you do not hold a temporary work permit, and

1. the employer has made an offer to employ you on an indeterminate basis once the permanent resident visa is issued; and

2. your permanent job offer has received a positive labour market opinion from HRSDC. You cannot apply to HRSDC for a labour market opinion yourself. Your potential employer must apply for you.

3. you meet the Canadian licensing or regulatory requirements for the job.

يعني لو مهنتي في الnoc أعلم عليه ولا لا؟؟

2- زوجتي معاها دبلومه سنه بعد البكالريوس تفتكر تاخد كام؟؟

انا عملت ال assessment on line و لقيت لو هيه خدت 4 مع 4 سنين خبره مع السن فوق35 سنهو شادة البكالريوس يبقي نافصني 12 نقطه علي ال67

اكيد من اللغه.

انا في الاول كنت فاكر ان موضوع اللغه سهل و خصوصا اني بأتكلم انجليزي كويس بحكم شغلي بس لما عملت شوية براكتيس للايلتس لقيت الموضوع صعب تفتكر حضرتك انه ممكن أحصلهم.

و كمان سمعت انهم بيفكرو يحددو السن ل 40 سنه تفتكر ده ممكن؟؟

ياريت يا دكتور ترد عليا علشان انا عاوز أخد قرار

وتفتكر أقدم دلوقتي ولا استني لما اتدرب كويس علي امتحان الايلتس علشان أضمن و بعدين أقدم؟؟

و هل بعد ما أقدو و أنشاء الله يوافقو ممكن أسافر لوحدي لحد الامور ما تستقر و بعدين ابعت للزوجه ولا لازم نروح مع بعضنا؟؟؟

مستني ردك بفارغ الصبر و شكرا مقدما

رابط هذا التعليق

حد يا جماعة يقدر يحسب درجات لواحد

حيقدم كيبك

- بكالوريوس خدمة اجتماعية ( وانا عرفت ان الوظيفة فى الليثتة )

- اعزب

- العمر 25 سنة

- 3سنوات خبرة فى صيانة الكمبيوتر والشبكات

- ما دخلش الجيش لكن معاه شهادة اعفا من الجيش ( انا بسمع انها بتدى نقطة )

- كدا كام درجاته

وناقصله كام نقطة يكملهم فى اللغة الفرنسية ؟؟؟

ممكن حد يحسب الدرجات ويرد عليا يا جماعة الله يخليكم ؟؟؟؟

اغابي

:roseop:

تم تعديل بواسطة اغابي

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

• الزوار

سلام عليكم يا شباب

انا فى البدايه بحيي كل الناس ايللى بتساعد الاخرين على مجهودهم الرائع وربنا يجعله فى ميزان حسناتهم

انا ان شاء الله نويت ابعت الابلكيشن , انا عديت من الايلتس الحمد لله جبت 2 هاي و2 موديريت

بس كان عندي سؤال مهم ياريت حد من الخبراء يقدر يساعدني

انا فى الخليج و نازل مصر فى خلال الاسبوع الحالي يعني لسالي يومين تلاته وهقعد فى مصر حوالي شهر واسبوع , فكنت عايز اعرف هل :

1- استعجل وابعت الابلكيشن من هنا قبل ما انزل

2- ابعته من مصر ( لو ينفع , يا ريت حد يقوللي)

3-ابعته لما ارجع

مع العلم اني لما انزل مصر هعمل الجواز الجديد ليا ولزوجتي وهفصل ابني على جواز لوحده

فايه هوه الاختيار الافضل وهل فى مشكله فى موضوع الجواز وتجديده

ياريت لو حد يقدر يجاوبني بسرعه , والف شكر ليكم

رابط هذا التعليق

اخى انصحك تجدد الجواز اول

لانهم مقرفين

يعنى بعد ما تجدده هيطلبوا نسخ مترجمه تانى ويشكوا فيك ليه غيرته وهكذا

بس تجدده تكون مجهز كل الاوراق وعلى طول ابعته

لانهم كل يوم بقرار فخليك فى السليم وجدد وقدم على طول وبالتوفيق

احنا موضوع تجديد الجواز عطلنا 4 شهور لانهم بعتولنا بعد شهرين وقالوا ابعتوا نسخه جديده من الجواز

وبعدهم بشهرين طلبوا الورق الجديد وكنا عاملين المقابله والكشف الطبي كمان

يعنى لو شكوا فيك وانت خلاص هيطلبوا اوراق ثبوتيه ويعطلوك

سلام عليكم يا شباب

انا فى البدايه بحيي كل الناس ايللى بتساعد الاخرين على مجهودهم الرائع وربنا يجعله فى ميزان حسناتهم

انا ان شاء الله نويت ابعت الابلكيشن , انا عديت من الايلتس الحمد لله جبت 2 هاي و2 موديريت

بس كان عندي سؤال مهم ياريت حد من الخبراء يقدر يساعدني

انا فى الخليج و نازل مصر فى خلال الاسبوع الحالي يعني لسالي يومين تلاته وهقعد فى مصر حوالي شهر واسبوع , فكنت عايز اعرف هل :

1- استعجل وابعت الابلكيشن من هنا قبل ما انزل

2- ابعته من مصر ( لو ينفع , يا ريت حد يقوللي)

3-ابعته لما ارجع

مع العلم اني لما انزل مصر هعمل الجواز الجديد ليا ولزوجتي وهفصل ابني على جواز لوحده

فايه هوه الاختيار الافضل وهل فى مشكله فى موضوع الجواز وتجديده

ياريت لو حد يقدر يجاوبني بسرعه , والف شكر ليكم

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أولا : اتقدم بخالص الشكر لأعضاء المنتدى الكريم على ما يبذلونه من مجهود واسال الله ان يجعل هذا في ميزان حسناتهم

ثانيا : أنا متابع لهذا المنتدى منذ زمن واستفدت منه كثيرا وشجعنى بقوة على الهجرة الى كندا

ثالثا :

المشكلة كالتالي : أنا مهندس كمبيوتر وأعمل مبرمج في السعودية وخبرتي في البرمجة سنتان وثماني أشهر , وعندما وصلت الى قناعة تامة بالهجرة الى كندا وبدأت أجهز للإجراءات وجدت ان قائمة التخصصات الوظيفية المطلوبة لا تشمل مبرمج وانما تشتمل على مدير تقنية معلومات( 0213: Computer and Information Systems Managers) وحزنت كثيرا ولكن سرعان ما انبثق بصيص امل لانى وجدت في قائمة التخصصات تخصص ( 4131: College and Other Vocational Instructors ) وتذكرت انني عملت لمدة ثلاث سنوات بمهنة مدرس حاسب الى بالكلية التقنية التابعة للمؤسسة العامة للتدريب التقني والمهني بالسعودية

السؤال الأول :- هل عملي بالكلية التقنية يندرج تحت التخصص هذا 4131: College and Other Vocational Instructors ؟

السؤال الثاني :- اذا كانت الاجابه بنعم هل أقدم شهادة خبرة بالثلاث سنوات عمل بالكلية التقنية فقط ولا اقدم ايضا شهادات الخبرة الخاصة بعملي كمبرمج ليكون مجموع الخبرة اكثر من خمس سنوات ؟

السؤال الثالث :- بالنسبة للشيك درافت اللى هارسله مع الابليكشن ازاي اعمله مع العلم انى عندي حساب ببنك الراجحي ولا الافضل اعمله من البنك السعودي الامريكي مثلا واقول لموظف البنك ايه ؟

السؤال الرابع :- بالنسبة لمستوى اللغة الانجليزية لو انا حددت في الابليكشن High Proficiency(16 points) فمطلوب اجيب كم فى الإيلتس عشان اخد 16 points ولو ما جبتهومشي فهل هيعتبروا معلومات الابليكشن غير دقيقة ويترفض ولا هيعوضوهم من اي بند اخر

السؤال الخامس : بالنسبة للشهادات هل كلها تنفع تترجم ولا في شهادات لازم تتطلع اصلا باللغة الانجليزية من الاول

السؤال السادس : الفيش والتشبيه لازم يطلع من مصر ولا ممكن اطلعه من السعودية وهل يترجم ايضا

انا اسف لاني اطلت عليكم وتعبتكم معايا

رابط هذا التعليق

اهلا بيك يا elmansy فى منتدانا, وياريت لو تقرأكتير فى المنتدى قبل ما تقدم علشان تزيد خبرتك فى الموضوع ده ولا يحدث اى اخطاء ان شاء الله والاجوبة هتلاقيها بالاحمر تحت اسئلتك.

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أولا : اتقدم بخالص الشكر لأعضاء المنتدى الكريم على ما يبذلونه من مجهود واسال الله ان يجعل هذا في ميزان حسناتهم

ثانيا : أنا متابع لهذا المنتدى منذ زمن واستفدت منه كثيرا وشجعنى بقوة على الهجرة الى كندا

ثالثا :

المشكلة كالتالي : أنا مهندس كمبيوتر وأعمل مبرمج في السعودية وخبرتي في البرمجة سنتان وثماني أشهر , وعندما وصلت الى قناعة تامة بالهجرة الى كندا وبدأت أجهز للإجراءات وجدت ان قائمة التخصصات الوظيفية المطلوبة لا تشمل مبرمج وانما تشتمل على مدير تقنية معلومات( 0213: Computer and Information Systems Managers) وحزنت كثيرا ولكن سرعان ما انبثق بصيص امل لانى وجدت في قائمة التخصصات تخصص ( 4131: College and Other Vocational Instructors ) وتذكرت انني عملت لمدة ثلاث سنوات بمهنة مدرس حاسب الى بالكلية التقنية التابعة للمؤسسة العامة للتدريب التقني والمهني بالسعودية

السؤال الأول :- هل عملي بالكلية التقنية يندرج تحت التخصص هذا 4131: College and Other Vocational Instructors ؟

طبعا عملك ندرج تحت التخصص 4131

السؤال الثاني :- اذا كانت الاجابه بنعم هل أقدم شهادة خبرة بالثلاث سنوات عمل بالكلية التقنية فقط ولا اقدم ايضا شهادات الخبرة الخاصة بعملي كمبرمج ليكون مجموع الخبرة اكثر من خمس سنوات ؟

يجب تقديم شهادات الخبرة لكل عمل قمت به فى العشرة سنوات السابقة وان كان فيه صعوبة فى الموضوع ده ممكت تقدم عقد العمل مثلا او اى حاجة تثبت كلامك.

السؤال الثالث :- بالنسبة للشيك درافت اللى هارسله مع الابليكشن ازاي اعمله مع العلم انى عندي حساب ببنك الراجحي ولا الافضل اعمله من البنك السعودي الامريكي مثلا واقول لموظف البنك ايه ؟

انا قريت مداخلات لزمايلنا فى السعودية اللى بيشكروا فى بنك الراجحى, واللى هتعمله انك تروح لموظف البنك وتقوله انك عايز تعمل شيك مصرفى على حساب the receiver general for canada بقيمة 550 دولار كندى فقط لا غير.

السؤال الرابع :- بالنسبة لمستوى اللغة الانجليزية لو انا حددت في الابليكشن High Proficiency(16 points) فمطلوب اجيب كم فى الإيلتس عشان اخد 16 points ولو ما جبتهومشي فهل هيعتبروا معلومات الابليكشن غير دقيقة ويترفض ولا هيعوضوهم من اي بند اخر

يفضل انك ما تقدمش الا لما تتاكد من الاسكور بتاعك فى الايلتس , ولكن ال High Proficiency بتاخدها لما تجيب 7.5 listening, و 6.5 فى الباقى, لكن لو كتبتها وما عرفتش تجيب الدرجات كلها لكن فيه نقط تانية ليك تغطى ال 67 درجة المطلوبة ممكن يعدوها, انما لو مافيش درجات تغطى ساعتها ممكن يرفضوا الملف بتاعك

السؤال الخامس : بالنسبة للشهادات هل كلها تنفع تترجم ولا في شهادات لازم تتطلع اصلا باللغة الانجليزية من الاول

ممكن تترجم كل الشهادات , لكن لو قدرت تجيب بعض الشهادات اصلا بالانجليزى هتسهل على نفسك وعليهم , زى شهادات الكلية مثلا.

السؤال السادس : الفيش والتشبيه لازم يطلع من مصر ولا ممكن اطلعه من السعودية وهل يترجم ايضا

ممكن تطلعه من السعودية ايضا على حد علمى, لكن يفضل تقرأ مداخلات الزملاء فى الموضوع ده لان فى ناس عملت الموضوع ده فعلا. وهو يترجم ايضا.

انا اسف لاني اطلت عليكم وتعبتكم معايا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...