اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

رد على إستفساراتكم السريعة عن الهجرة لكندا

Recommended Posts

طيب دلوقتى يا استاذ سلامة استفسار

احنا و اللى زينا اللى هما بعتوا قبل النظام الجديد لليثتة 26/06 - - واحنا بعتنا من شهر

حيتطبق علينا النظام الجديد ولا القديم

مع العلم انا لسة ما وصلنيش فايل نمبر لغاية دلوقتى

اغابي

:lol:

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

• الردود 5.3k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

ربنا يرجعك بالسلامة يا دكتور قناوى

ربنا يشفيه و يعفى عنه والله د/ قناوى يستاهل كل خير ساعد ناس كتير و تعب كتير ربنا يبارك له و يخف و يرجع لنا بالسلامة ان شاء الله

و ربنا يباركلك يا أستاذ سلامة على مجهودك اللى بتبذلوا فى الرد على الناس و ما شاء الله عليك علامة و جهبز فى أمور الهجرة ربنا يكرمك و يوفقك فى الهجرة و نشوفك وزير هجرة فى كندا ان شاء الله

رابط هذا التعليق

ربنا يرجعك بالسلامة يا دكتور قناوى

ربنا يشفيه و يعفى عنه والله د/ قناوى يستاهل كل خير ساعد ناس كتير و تعب كتير ربنا يبارك له و يخف و يرجع لنا بالسلامة ان شاء الله

و ربنا يباركلك يا أستاذ سلامة على مجهودك اللى بتبذلوا فى الرد على الناس و ما شاء الله عليك علامة و جهبز فى أمور الهجرة ربنا يكرمك و يوفقك فى الهجرة و نشوفك وزير هجرة فى كندا ان شاء الله

الله يكرمك يا رامى باشا على كلامك الطيب, وربنا يشفى الدكتور قناوى ويرجعه بالسلامة, هو حقيقى راجل محترم وانا اتعلمت منه كتير الصراحة.

ويارب كلنا نتقابل فى كندا عن قريب ان شاء الله

مع تحياتى

رابط هذا التعليق

طيب دلوقتى يا استاذ سلامة استفسار

احنا و اللى زينا اللى هما بعتوا قبل النظام الجديد لليثتة 26/06 - - واحنا بعتنا من شهر

حيتطبق علينا النظام الجديد ولا القديم

مع العلم انا لسة ما وصلنيش فايل نمبر لغاية دلوقتى

اغابي

اهلا بيكى يا اجابى

بالنسبة لاى واحد ورقه اتسلم فى نوفاسكوشيا قبل 26 يونيو 2010 فلن تطبق عليه القوانين الجديدة وستطبق عليه القوانين تبع الليستة السابقة بنفس البروسسنج تايمز بتاعتها و اول بشرة خير للناس اللى فى النص وما جالهومش فايل نمبر زى حالاتى, فى واحد جاله فيل نمبر يوم 28 يونيو 2010 يعنى بعد التغييرات بيومين فى الرابط التالى:

http://www.canadavisa.com/canada-immigration-discussion-board/april-2010-applicants-t38471.1395.html

وعقبالنا ان شاء الله.

رابط هذا التعليق

شكرا على ردك واهتمامك أخي

بالنسبة للحساب في البنك سهلة اني استلفهم ولكن المشكلة إني عرفت إنه لازم يمر 6شهور على الحساب قبل ما تقدم الطلب

مش عارف الكلام ده صح ولا ايه

رابط هذا التعليق

بالنسبة للحساب في البنك سهلة اني استلفهم ولكن المشكلة إني عرفت إنه لازم يمر 6شهور على الحساب قبل ما تقدم الطلب

مش بالضبط يا ابو سمير هما بيطلبوا كشف حساب لل 6 اشهر الماضيه علشان يتأكدوا ان الفلوس موجودة فعلا فى المدة الحالية, وكان يفضل طبعا انه يكون اقدم علشان المظهر العام يقول انها فلوسك, لكن فى حالتك اعمله وخلاص وزى ما تيجى ولو سألوك عنها قول لهم انك ما كنتش بتحب تتعامل مع البنوك وهى فعلا فلوسك لكنك عملت الحساب علشان الاجراءات الرسمية.

مع تحياتى

رابط هذا التعليق

يا أبوسمير إنت ممكن تطلع شهادة رصيد من البنك موجهه للسفارة الكندية ودي بيبقى مكتوب فيها الرصيد الحالي من غير الحركات.

أنا بعمل كده دايما مع أي سفارة بس لازم تعمل حسابك إن ممكن يغلسوا يطلبوا كشف حساب بالحركات.

Khaled Elshaer

رابط هذا التعليق

جزاكم الله كل خير يا اخواني وجعله في ميزان حسناتكم

وربنا يوفقكم جميعا كده وتسافروا كندا بالسلامة والاهم إن ربنا يوفقكم إلى ما يحبه ويرضاه

رابط هذا التعليق

يا اخواني انا في مشكله

انا ارسلت الوثائق كامله الى مكتب لندن قبل حوالي 3 شهور

بس اليوم وانا براجع دليل لندن اكتشف انهم طالبين الوثائق الجامعيه لي ولزوجتي الاصليه

وانا كنت قد ارسلت صور طبق الاصل من هذه الوثائق

هل هذا يكفي بالغرض ؟ ولا لازم ارسل الوثائق الاصليه

هل في واحد قد ارسل صور طبق الاصل ومشوها له؟

هل ارسل الوثائق الاصل الان ؟ ولكني خايف لان مده ال120 يوم قد انتهت , وخايف انهم يقفلوا الملف

اذا كان هنالك اي نقص في الوثائق المرسله او المعلومات ناقصه ( زي حالتي ) , هل يقومون بطلب الوثائق الناقصه او الخاطئه , ام يقومون تلقائيا باغلاق الملف ؟

ارجوكم طمنوني

ابعت لهم كل الشهادات الاصلية ومعاها كوفر ليتر وضح لهم انك ما كنتش واخد بالك من الموضوع ده, وما يهمكش مهلة ال120 يوم ممكن يعدوا النقطة دى, هما كده كدة مش هيقفلوا الملف علشان ورق ناقص, وهما غالبا هيطالبوك بالورق المناقص

تسلم استاذ salamatarek , وانا فعلا عملت كذا اليوم وارسلت الشهايد الاصليه قبل شويه بال DHL

وان شاء الله ربنا يطمن الجميع

ولكم مني كل شكر وتقدير

لا تستحِ من إعطاء القليل فإن الحرمان اقل منه,,

رابط هذا التعليق

السلام عليكم جميعا

يعني احنا اللي مقدمين في مكتب لندن بسبب القانون الجديد حتكون مدة الانتظار اطول؟ ولا ايه

وعايز اعرف لو سمحتوا امته بيطلبوا الفيش لاني انا وزوجتي حيطلب منا نجيب الفيش من مصر واسرائيل والامارات والكويت فشغلانة كبيرة شوية

بس عشان الواحد يستعد ان شاء الله

وجزاكم الله خير

الفايل نمبر 10-2007 فيدرالي

التخيير 7-2008

مقدم باسم زوجتي من دبي ( مكتب لندن ) وحاليا مقيمين بالكويت

تخصص الزوجة : ماجستير في الفيزياء النووية وتعمل بالتدريس بالمناهج الأمريكية- اما الغلبان فمحامي على باب الله ومعايا دكتوراه في القانون التجاري الدولي

(أَفَمَنْ يَمْشِي مُكِبًّا عَلَىٰ وَجْهِهِ أَهْدَىٰ أَمَّنْ يَمْشِي سَوِيًّا عَلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ) صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

مش بالضبط يا ابو سمير هما بيطلبوا كشف حساب لل 6 اشهر الماضيه علشان يتأكدوا ان الفلوس موجودة فعلا فى المدة الحالية, وكان يفضل طبعا انه يكون اقدم علشان المظهر العام يقول انها فلوسك, لكن فى حالتك اعمله وخلاص وزى ما تيجى ولو سألوك عنها قول لهم انك ما كنتش بتحب تتعامل مع البنوك وهى فعلا فلوسك لكنك عملت الحساب علشان الاجراءات الرسمية.

مع تحياتى

كمان احب اضيف حاجة ممكن تفيد فى النقطة دى يا استاذى وحصلت فعلا

احنا معانا واحد صديقنا وكان فعلا حط المبلغ فى البنك متاخر و مش مكمل 6 شهور - كان فقط 3 شهور ونص وكان مستلفهم برضوه - مش كلهم فلوسه

المهم بعت كشف الحساب وبعد وصول اوراقه كلها ومنهم طبعا كشف الحساب . . ما سحبش المبلغ من البنك وقال انه الافضل يخليه فى البنك شوية

وان كان عمل كدا بالصدفة البحتة . . وبالحظ . . لانه ما كنش يعرف ايه ممكن يعملوه

- المهم اتصلو بيه البنك الوطنى . . وعرف منهم ان كندا اتصلو مع البنك يشيكوه ان فعلا المبلغ لازال موجود بعد 4 شهور من ارساله كشف الحساب

وبكدا عدت 7 شهور ولسة المبلغ موجود والبنك الوطنى بلغوه فورا باتصال من كندا . . للتاكد بان المبلغ مازال موجود فعلا فى رقم الحساب ( ××× )

مع العلم هو كان حاطط مبلغ كبير لان اسرته عددهم كبير هو وزوجته واربع ابناء - ومقدم فيدرال . .

اتمنى ان المعلومة تفيد للتنبيه - ان ممكن هما يتصلوا بالبنك يتاكدو فعلا ان المبلغ لازال موجود بعد عدة اشهر من ارسالك لكشف الحساب

خاصا وان كان كشف الحساب اقل من 6 شهور

تحياتى للجميع

اغابي

:rolleyes:

تم تعديل بواسطة اغابي

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

رابط هذا التعليق

كمان احب اضيف حاجة ممكن تفيد فى النقطة دى يا استاذى وحصلت فعلا

احنا معانا واحد صديقنا وكان فعلا حط المبلغ فى البنك متاخر و مش مكمل 6 شهور - كان فقط 3 شهور ونص وكان مستلفهم برضوه - مش كلهم فلوسه

المهم بعت كشف الحساب وبعد وصول اوراقه كلها ومنهم طبعا كشف الحساب . . ما سحبش المبلغ من البنك وقال انه الافضل يخليه فى البنك شوية

وان كان عمل كدا بالصدفة البحتة . . وبالحظ . . لانه ما كنش يعرف ايه ممكن يعملوه

- المهم اتصلو بيه البنك الوطنى . . وعرف منهم ان كندا اتصلو مع البنك يشيكوه ان فعلا المبلغ لازال موجود بعد 4 شهور من ارساله كشف الحساب

وبكدا عدت 7 شهور ولسة المبلغ موجود والبنك الوطنى بلغوه فورا باتصال من كندا . . للتاكد بان المبلغ مازال موجود فعلا فى رقم الحساب ( ××× )

مع العلم هو كان حاطط مبلغ كبير لان اسرته عددهم كبير هو وزوجته واربع ابناء - ومقدم فيدرال . .

اتمنى ان المعلومة تفيد للتنبيه - ان ممكن هما يتصلوا بالبنك يتاكدو فعلا ان المبلغ لازال موجود بعد عدة اشهر من ارسالك لكشف الحساب

خاصا وان كان كشف الحساب اقل من 6 شهور

تحياتى للجميع

اغابي

الاخت الفاضلة

انا بصراحة مش عارف حضرتك متأكدة من القصة دي ولا لا؟

بس احب اعرف حضرتك اي بنك لا يستطيع اعطاء اي معلومة لاي جهة مهما كانت الا للسلطة القضائية وهذا بناء على تعليمات البنك المركزي الدولي وذلك لان اي بنك ملتزم بمبدا حفظ السرية لاي عميل لديه.

وخالي بال حضرتك ان كندا مش محتاجة تتصل ولا حاجة لانها ممكن تطلب كشف الحساب اكثر من مرة , وعلى العموم الفلوس اللي بيطلبوها تكون في حسابك لا هي رسوم للحكومة الكندية ولا تعني مكتب الهجرة في شئ اللهم بس انه بيتأكدوا ان عندك الدعم المادي لقضاء ستة اشهر في كندا حين عمل اللاندج وحتى تجد وظيفة

والله المستعان وانا اسف اني تداخلت ولكن فقط لتصحيح بعض المفاهيم

تم تعديل بواسطة mmdd

التخيير 7-2008

تخصص الزوجة : ماجستير في الفيزياء النووية وتعمل بالتدريس بالمناهج الأمريكية- اما الغلبان فمحامي على باب الله ومعايا دكتوراه في القانون التجاري الدولي

(أَفَمَنْ يَمْشِي مُكِبًّا عَلَىٰ وَجْهِهِ أَهْدَىٰ أَمَّنْ يَمْشِي سَوِيًّا عَلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ) صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

الاخت الفاضلة

انا بصراحة مش عارف حضرتك متأكدة من القصة دي ولا لا؟

بس احب اعرف حضرتك اي بنك لا يستطيع اعطاء اي معلومة لاي جهة مهما كانت الا للسلطة القضائية وهذا بناء على تعليمات البنك المركزي الدولي وذلك لان اي بنك ملتزم بمبدا حفظ السرية لاي عميل لديه.

وخالي بال حضرتك ان كندا مش محتاجة تتصل ولا حاجة لانها ممكن تطلب كشف الحساب اكثر من مرة , وعلى العموم الفلوس اللي بيطلبوها تكون في حسابك لا هي رسوم للحكومة الكندية ولا تعني مكتب الهجرة في شئ اللهم بس انه بيتأكدوا ان عندك الدعم المادي لقضاء ستة اشهر في كندا حين عمل اللاندج وحتى تجد وظيفة

والله المستعان وانا اسف اني تداخلت ولكن فقط لتصحيح بعض المفاهيم

لاء- عادى - لو فى غلط نصححه مفيش مشكلة بالعكس الافادة للجميع ومنهم انا شخصيا . . شوف يا استاذ محمد

انا اتحكت لى القصة من فترة من الشخص نفسه اللى حصل معاه كدا على حد قوله . . كانت معاه ورقة من البنك الوطنى . . تثبت انهم

فعلا قامو بالتحرى للتاكد ان المبلغ مازال موجود بس التفاصيل الكتير او الطريقة كانت ازاى . . انا مش متذكره . . اوى . . والمسميات انا مش فاكراها بصراحة

لانى وقت ما اتحكالنا الموضوع داه انا اصلا ما كنش فى بالى موضوع الهجرة من اساسه ولا مهتمة باى حاجة . .

فاعتبرت حكاية اتحكت فى قعدة - زى اى احد من اصدقائنا فى سهرة او عزومة - ما بيحكى موقف حصل معاه . .

لكن بدأت اهتم وافتكرت الموضوع حاليا بعد اهتمامى بالهجرة . . مع العلم ان صديقنا دلوقتى فى كندا هو واسرته سافرو بتاريخ 12/6 . .

لكن اللى عاوزة الفت الانتباه ليه انهم ممكن باى شكل يتحرو عن وجود كشف الحساب فى البنك مازال او لاء ..

وانا متاكدة انهم ممكن يعملوا كدا باى طريقة - وكمان ممكن نستفيد ان كشف الحساب لو اقل من 6 شهور مش مشكلة . . صح كدا ؟؟

تحياتى للجميع

اغابي

تم تعديل بواسطة اغابي

رابط هذا التعليق

هل يمكن التقديم على كيبك و الفيديرال بوقت واحد?

سؤال تاني:

أنا ناجح بالايلتس و علاماتي

7 ليسنينغ

8.5 ريدينغ

8 رايتنغ

8.5 سبيكينغ

آخد كم علامة في الابليكيشين?

ومتشكرين حضراتكم على اي اجابة

تم تعديل بواسطة salemm
رابط هذا التعليق

هل يمكن التقديم على كيبك و الفيديرال بوقت واحد?

سؤال تاني:

أنا ناجح بالايلتس و علاماتي

7 ليسنينغ

8.5 ريدينغ

8 رايتنغ

8.5 سبيكينغ

آخد كم علامة في الابليكيشين?

ومتشكرين حضراتكم على اي اجابة

ممكن تقدم فى الاتنين لكن هيحصل تناقض بين الملفين , لان ملف كيبك هتقولهم انك عايز تستقر فى كيبك, والملف الفيدرال هتقولهم انك عايز تستقر فى اى ولاية تانية, وبالتالى التناقض ده ممكن يعمل لخبطة

والطبيعى حاليا بعد ليستة الفيدرال الجديدة حل من اتنين بالنسبة لك:

الحل الاول : لو وظيفتك خارج الليستة الفيدرال يبقى ما فيش قدامك غير كيبك.

الحل التانى: لو وظيفتك موجودة فعلا فى الليستة الفيدرال يبقى قدم فيها الاول وهتعرف النتيجة فى حدود ثلاث او اربع اشهر, ولو كانت من نصيبك يبقى كبر دماغك على كيبك, انما لو ما حصلش نصيب يبقى ما فيش قدامك غير كيبك

ونتيجة الايلتس تبعك تديك 14 درجة.

مع تحياتى

رابط هذا التعليق

مشكور على الاجابة

بس هم حيعرفو أزاي أني باعث على الفيديرال و كيبك بنفس الوقت لحتى يكتشفوا التناقض

عشان الايلتس أنا سمعت أنو ممكن يحسبوها على أساس سبعة بكل مستوى? حرام أعيد الامتحان عشان الليسنينغ.

رابط هذا التعليق

مشكور على الاجابة

بس هم حيعرفو أزاي أني باعث على الفيديرال و كيبك بنفس الوقت لحتى يكتشفوا التناقض

عشان الايلتس أنا سمعت أنو ممكن يحسبوها على أساس سبعة بكل مستوى? حرام أعيد الامتحان عشان الليسنينغ.

ما انت لما تاخد السى اس كيو يعنى موافقة كيبك بتقدم فيدرال علشان المديكال, والايلتس تبع النظام القديم قبل فبراير ممكن يديك 16 نقطة, انما لو انت مقدم بعد فبراير او بعد يونيو 2010 تتحسب لك 14 نقطة فقط

رابط هذا التعليق

مشكور

عندي سؤال تاني

أنا أخرت تخرجي سبعة شهور و ما كنتش بداوم فيهم

أنا كنت بشتغل في السبع شهور دول

ممكن أضيفهم لخبرة العمل بتاعتي? و لا عشان أنا مكنتش متخرج مش حيحسبوها

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

اعتقد ياستاذي الفاضل ان اي خبرة عمل تستطيع اثباتها لهم فهي معتد بها دون النظر ان كان هذا العمل قبل او بعد التخرج الا في حالات الاعمال اللي محتاجة ترخيص بعد التخرج كالطب والمحاماة والهندسة ...الخ

غير ذلك فان شاءالله يعتد باي شهادة خبرة حتى ولو قبل التخرج

اما انا عندي سؤال : متى بيطلبوا الفيش في القانون القديم ؟

وجزاكم الله خير

تم تعديل بواسطة mmdd

التخيير 7-2008

رابط هذا التعليق

مشكور

عندي سؤال تاني

أنا أخرت تخرجي سبعة شهور و ما كنتش بداوم فيهم

أنا كنت بشتغل في السبع شهور دول

ممكن أضيفهم لخبرة العمل بتاعتي? و لا عشان أنا مكنتش متخرج مش حيحسبوها

مع احترامى لكل الاراء, ولكن يفضل عدم اضافة الخبرة قبل التخرج, لان احتمالية اضافتها غير مضمونة 100% وبالتالى لا يمكن الاعتماد عليها 100 %

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...