اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

رد على إستفساراتكم السريعة عن الهجرة لكندا

Recommended Posts

دكتور قناوى

كنت اريد مساعدتك لى انا سامع ان الوظائف الى فى اللستة سوف تتغير اعتبار من شهر مايو

انا قيمت نفس حصلت على 51 نقطة فقط

1- السن 27 عام

2-عدد سنوات الخبرة 5

3- موهل جامعى

4-الوظيفة المحاسب فى اللستة

بيقى 16 نقطة هل استطيع انا احصل عليهم من شهادة ايلتس بسكور عالى

على الرغم مستواى فى اللغة الانجليزية متوسط

هل اقدم ام انتظر

ارجو مساعدتى

مع الشكر

تم تعديل بواسطة shady
رابط هذا التعليق

• الردود 5.3k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

سلام عليكم

حد من حراتكم يعرف نظام الاجهزة الكهربائية تنفع تشتغل هناك ولا يستلزم محولات انا عارف ان هناك 110 فولت

شكرا

شوف يا أستاذى المشكلة مش فى المحول المشكلة فى السايكل

أى جهاز عندك مكتوب عليه السياكل بتاعه 50 سايكل يبقى مش حاينفع لأن كندا 60 سايكل

الموضوع ده مهم قوى و أنا أعتقد الكمبيوتر و الموبايل يعنى الشاحن كل ده ينفع

و ده رابط للدكتور فاروق ربنا يبارك له و يجازيه كل خير على المجهود اللى عمله فى التوبيك ده و نرفع له القبعة

حتلاقى فى التوبيك ده تفاصيل أكتر عن موضوع الكهرباء و كمان حاجات تانية كتيرة مفيدة جدا للمسافر ان شاء الله

باختصار كنز فى المنتدى و مافيش حد شايفه

و هذا هو الرابط

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=95186

رابط هذا التعليق

اخى كازا شكراً على مدحك فى الاسم ولكنى من كثرة الاحباط من الزفت الايلتس افكر ان اغيره الى المتشائمة ، ما علينا اعتقد ان حضرتك امتحنت فى ا لIDP من فترة لان حالياً لا يعطون فوق ال 6 وللأسف كان حظى معهم كده لكنى فى المعهد البريطانى حصلت مع ممتحن راجل على 6.5 فى الاسبيكنج و6 فى الرايتنج وفى اقل من شهر اعطتنى الممتحنة الظالمة فى الاسبيكنج 5,5 وبعد كده وقع حظى فيها مرة ثانية وايضاً اعطتنى 5,5 وفى اقل من شهر ايضاً امتحنت فى مصر واعطتنى الممتحنة وهى بريطانية الجنسية 7,5 مما اعاد لى الثقة فى نفسى وعلمت فيما بعد ان الممتحنة فى المعهد البريطانى فى الكويت عليها شكاوى كثيرة انها دائماً تعطى درجات قليلة وتخفس بالطالب الارض المهم انى وبعد عدة محاولا ت كانت افضل نتائجى 7,5 و6و6و6 ومشكلتى فى الوقت فانا ارسلت اوراقى كلها فى شهر ديسمبر بدون نتيجة الايلتس والمحامى يقول لى كررى الامتحان لغاية ما زهقت وسارسل النتيجة كما هى وآخر محاولة اذا اسعفنى الوقت ستكون 8/5/2010 وانا ونصيبى واللى ربنا رايده هيكون . (عفواً طولت عليك فى السرد).

http://www.britishcouncil.org/egypt ده عنوان المعهد البريطانى فى مصر والحلو فيه انك ممكن تحجز الامتحان على النت وسيحجزون لك مكان لمدة 5 ايام وخلال الخمسة ايام يتوجه احد اقاربك لدفع قيمة الامتحان وهى 850 جنيه فقط اى ارخص من الكويت (ويمكنك حجز تذكرة سفر بالرفق مع اضافة مبلغ بسيط) وبتوجه قريبك الى المعهد القريب منه اما فى القاهرة فى العجوزة على النيل وموقعه معروف أو فى الاسكندرية حسب محل اقامتك وهتلمس اد ايه المعاملة فى فرع مصر ارقى والامتحان بالنسبة للقاهرة بيكون فى مدرسة سانت فاطيمة فى مدينة نصر او فى مدرسة المنار فى 6 اكتوبر اللجنة المتوفرة فى الجدول اللى فى النت ايضاً والسبيكنج بيكون فى المعهد فى العجوزة يوم الجمعة السابق للأمتحان وبالتوفيق ان شاء الله . :ranting:

رابط هذا التعليق

لو سمحتوا يا جماعه هل سنة الأمتياز تحسب كسنة خبره؟؟

و لو قدمت شهاده الخبره بتاعتى 4 سنين من ضمنهم سنة الأمتياز تنفع؟

شكرا ليكم

ايوة

تنفع

العفو

:rolleyes:

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

لو سمحتوا يا جماعه هل سنة الأمتياز تحسب كسنة خبره؟؟

و لو قدمت شهاده الخبره بتاعتى 4 سنين من ضمنهم سنة الأمتياز تنفع؟

شكرا ليكم

ايوة

تنفع

العفو

:rolleyes:

ميرسى اوى على ردك طيب لو سمحت سؤال كمان عن الموضوع ده انا خريجة 2005 علاج طبيعى و هجيب من عياده شهادة خبره 4 سنين من 2006 الى 2009 مثلا . بس فى نفس الوقت انا شغاله تكليف فى الحكومه و البطاقه مكتوب فيها كده, هل يبقى كده البيانات فيها تضارب, تنصحنى بايه هل مجيبش سيرة شغل الحكومه اصلا و لا اعمل ايه

يا رب اكون عرفت اوصلك اللى عايزه اقوله, معلش انا تعبتك معايا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

شهاده الخبره بتاعتي من شهر نوفمبر 2003 لغايه 15 اكتوبر 2006

كيده هاخد كام نقطه؟

شكرا

أعتقد يا أستاذ نور انك كده عندك خبرة تقريبا ثلاث سنوات و دول يدولك 19 درجة

و خد اللينك ده بتاع وزارة الهجرة

تقييم مجانى علشان تتأكد من درجاتك

http://www.cic.gc.ca/english/immigrate/ski...s/Education.asp

رابط هذا التعليق

ممكن أضيف الشغالة وهى إندونيسية لطلب الهجرة بتاعى ولا ما ينفعش ؟؟؟؟؟؟!!!!!

تُريد معرفة كل شيئ عن العمل الحكومى كطبيب أو صيدلى أو تمريض فى السعودية

نتشرف بزيارتك لنا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtop...075&st=1890

رابط هذا التعليق

كان لى استفسار انا ابعت طلب الهجرة مع الشيك الاول وبعدين لما يبعتولى فتح الملف ابعت الورق بتاعى مترجم بالكامل الى سفارة كبيك فى سوريا ياريت حد يفهمنى النقطه دى عشان اخوكم محتار جداا شكرا على المجهود الرائع للمنتدى 0

رابط هذا التعليق

اخوانى الاعزاء ارجوا ممن لدية رد بخصوص الفترة الزمنية بعد ارسال الميديكل حتى طلب البسبور والتاشىرة حيث انى ارسلت والحمد للة المديكل فى 3-3 -2010 وحتى الان لم يصلنى طلب الباسبور وانا فى حالة قلق وانتظار وانا فيدرال مكتب لندن

رابط هذا التعليق

كان لى استفسار انا ابعت طلب الهجرة مع الشيك الاول وبعدين لما يبعتولى فتح الملف ابعت الورق بتاعى مترجم بالكامل الى سفارة كبيك فى سوريا ياريت حد يفهمنى النقطه دى عشان اخوكم محتار جداا شكرا على المجهود الرائع للمنتدى 0

انت تبعت الشيك والاوراق كلها علي السفاره في سوريا بعد كده تنتظر الفايل نمبر بعد 40 الي 60يوم رجاء ارسال الورق بريد سريع او شركه خاصه لضمان وسرعه الوصول وربنا معاك

رابط هذا التعليق

شكرا ايمن باشا ربنا يخليك على الرد السريعبس كان استفسارى بسيط لو سمحت انا ابعت مستويات اللغه الفرنسيه ولا مش لازم بعد كتبت التقيم بتاعى فى طلب الهجرة خصوصا انى فى المستوى الثانى شكرا ليك ايمن بيه ربنا يخليك

رابط هذا التعليق

لدي سؤالين

ما هي الفترة الزمنية للجوازات بعد طلبها ( ما هي مدة مكوث الجوازات في السفارة ) . وهل يجب عمل landing لجميع من في الطلب ام يمكن ان اسافر لوحدي في البداية ثم ارسل لباقي عائلتي

رابط هذا التعليق

الاخوة الاعضاء

انا اعرفكم بنفسى

انا شادى ابراهيم من اسيوط

توفى والدى وكنت فى اخر سنة فى كلية تجارة وليس لدينا موارد مالية اخرى

عملت فى احدى شركات المقاولات ورفضت التامين على لكى احصل على معاش والدى

اننى اعمل معة حتى الان ومنذ بداية السنة وافقت على التامين على لانة انقطع المعاش والدى المتوفى

لاننى بلغت سن 27 سنة بالنسبة للموهل العالى

انا الان مسئوال على الانفاق على والدتى واخوتى وانا اعمل 18 ساعة فى اليوم الواحد

واحصل على مبلغ 1100 شهريا ولكن لا يكفى

فاحد اصدقائى اخبرنى موضوع الهجرة الى كندا

برجاء مساعدتى فى الهجرة الى كندا

كيفة اتقدم وكيفة اثبات سنوات الخبرة

وماذا افعل

انا قيمت نفس حصلت على 51 نقطة فقط

1- السن 27 عام

2-عدد سنوات الخبرة 5

3- موهل جامعى

4-الوظيفة المحاسب فى اللستة

بيقى 16 نقطة هل استطيع انا احصل عليهم من شهادة ايلتس بسكور عالى

على الرغم مستواى فى اللغة الانجليزية متوسط

هل اقدم ام لا

ارجو مساعدتى

مع الشكر

تم تعديل بواسطة shady
رابط هذا التعليق

شكرا ايمن باشا ربنا يخليك على الرد السريعبس كان استفسارى بسيط لو سمحت انا ابعت مستويات اللغه الفرنسيه ولا مش لازم بعد كتبت التقيم بتاعى فى طلب الهجرة خصوصا انى فى المستوى الثانى شكرا ليك ايمن بيه ربنا يخليك

بص يا سيدي مش لازم تبعت ورق يثبت مستوي اللغه ورجاء ابعت نسخ من الورق مش الاصل علشان تاخد الاصل معاك في المقابله و تكون حسنت مستواك في اللغه وربنا يمد ايده ويكملك علي خير

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...