اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

رد على إستفساراتكم السريعة عن الهجرة لكندا

Recommended Posts

• الردود 5.3k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الاستاذ ابو اسماعيل

تاكد من عده نقاط منها

1- هل العنوان الذي ارسلت اليه الابليكيشن صحيح ام لا

والعنوان هو

Citizenship & Immigration Canada

Federal Skilled Worker

Centralized Intake Office PO BOX 7500 Sydney, NS

B1P 0A9

Canada

او

Citizenship & Immigration Canada

Federal Skilled Worker

Centralized Intake Office

196 George Street

Sydney, NS

B1P 1J3

Canada

لازم تكون الحروف والارقام الاخيره (مثل B1P 1J3 ) قبل كلمه canada مطابقه لما هو مكتوب

2- تاكد من ان مهنتك ( استاذ جامعي) هي ظمن المهن المطلوبه واعتقد انها كذلك

3- تاكد من انك قم بتعبئه الابليكيشن الخاص بهجره العماله الماهره Federal Skilled Worker

4- كل ما هو مطلوب و الابليكيشنات المطلوبه سوف تجدها في الدليل في الرابط التالي وهو كافي ووافي

http://www.cic.gc.ca/english/information/a...ons/skilled.asp

وستجدها بهذا الاسم

1. Read the general information

* Instruction Guide [iMM EG7000]

> also in PDF format PDF, 788 KB

يوجد تحتها ايظا كل الابليكيشنات التي تحتاجه ويمكنك تنزيلها مباشرتا

وفي الملف التالي ستجد شرح مختصر عن كيفيه تعبئه الابليكيشن

http://www.BLOCKED35/download/761183118bc6398d/

بالتوفيق

لا تستحِ من إعطاء القليل فإن الحرمان اقل منه,,

رابط هذا التعليق

مرحبا الي الجميع الاخوة الموجودين في هذا المنتدي الرائع و اشكركم على المجهود الرائعة و المداخلات القيمة و المفيدة

لي اكثر من سؤال اذا في احد يقدر يفيدني ان شاء الله

1- عندما املا الاستمارة للهجرة هل اسجل اسم زوجتي قبل الزواج ام بعد الزواج حيث اسمها قبل الزواج موجود على شهادة الميلاد و الشهادة الجامعية و شهادات الخبرة و لكن بعد الزواج اصبح اسم عائلتها بنفس اسم عائلتي حيث اسمها الان نفس اسم عائلتي في جواز السفرالخاص بها ..... فاي الاسمين اكتب الذي قبل الزواج او بعد الزواج

2- بعد شهر ان شاء الله يصلني مولود و لكن اجراءات عمل جواز السفر للمولود لدينا ياخذ اكثر من شهرين و انا سوف اقدم ملفي للهجرة الي كيبيك فهل ينفع اقدم ملفي بدون جواز السفر فقط بشهادة ميلاد الطفل ....

3- هل شهادتي من كلية التجارة و قسم الاقتصاد و العلوم السياسية تحتاج الي (( معادلة )) مع اني اعمل مشرف اداري و شهادة الخبرة بذلك

ولكم جزيل الشكر و التقدير

تم تعديل بواسطة طائر الوفاء

رابط هذا التعليق

السلام عليكم .. جزاكم الله خير على هذا التوبيك وجعله في ميزان حسناتكم... انا عملت لاندينج نوفمبر 2008 ورجعت تاني وان شاء الله ناويه استقر انا و اسرتى في اونتاريو في شهر يوليو الجاي ... عندي سؤال مش عارفه اذا كان اتسال قبل كده ولا لأ ولكن اتمنى ان حد يفيدني بمعلومات بخصوصه...

انا عندي شغاله(اندونيسيه) بعتبرها واحده من الاسره كلنا بنحبها جدا وهى كمان ... من ساعة ما عرفت ان احنا خلاص مسافرين كمان شهرين وهى قاعده تزن و تعيط خديني معاك (مش عايزه ترجع بلدها ولا تروح عند حد تانى) وانا اتمنى فعلا ان هى تكون معانا بس مش عارفه ازاى ؟ فهل ممكن تيجي معانا ؟ تحت اى مسمى ؟و ايه الاجراءات اللى المفروض اعملها؟ بس بشرط يكون وضعها و وضعنا قانونى.

تحياتى مدام جنة

بالنسبة لمعلوماتى ان السؤال داه اتسال قبل كدا للاساتذه الافاضل

وكانت الاجابة النفي طبعا

- لان البلد اللى هى منها زى ما حضرتك قولتى اندونيسيا وفى ليثتة البلاد الممنوعة من الهجرة - الفلبين واندونسيا وبلاد اخرى - ولا اعرف الاسباب

قانون كندا يمنع هجرة من يحملون هذه الجنسيات - واعتقد برضوه فى راى الشخصي كبدايات لاسرتكم الكريمة فى الاستقرار فى كندا ستبقى عبء شديد عليكم

والله اعلم . .

ارجو من الاساتذة تصحيح اى معلومات خطأ- اكون ذكرتها للاخت جنة

تحياتى

اغابي

ميرسي خالص مدام اغابي و متشكره جدا على اهتمامك و ردك ولكنى اعرف اسره فلبينيه هاجرت كندا و الام عادلت شهادتها و مبسوطين جدا هناك فهل اليسته دي جديده (تشمل اندونيسيا و الفلبين)؟ شكرا مره تانيه وارجو لو اي حد عنده معلومات اخرى يفيدنى بيها جزاكم الله خير.

رابط هذا التعليق

الاخ العزيز drarab شكراً جزيلاً لك على ردك،

و لكن احب ان اخبرك ان الابكليشن وصل الى العنوان المكتوب في ردك حيث انني كتبت العنوان بطريقة النسخ و اللصق حتى لا انسى او اخطأ في اي حرف او مسافة و مكتب الهجرة في سيدني استلم الابلكيشن و قام بمراجعته بالفعل و قام بوضع علامة صح امام كل بنود الابلكيشن ثم قام برده و معه خطاب يقول فيه ان هذا العنوان ليس هو العنوان المناسب لارسال الابلكيشن بتاعي ووضع لي هذا اللينك

، و بالتالي ذهبت الى السفارة الكندية بالقاهرة و كان الرد المتوقع اني ماعنديش اي معلومات ما اقدرش اساعدك، و هذا ما احبطني في هذا الموضوع حيث انني لم أخطأ لا في ملئ الابلكيشن و لا في العنوان و الى الان لا اعرف سبب رد الابلكيشن، ارجو من جميع اخواني في هذا المنتدى مساعدتي في هذا الامر حتى اتمكن من متابعة اجراءات الهجرة، جزاكم الله عني كل خير
رابط هذا التعليق

الاخ العزيز drarab شكراً جزيلاً لك على ردك،

و لكن احب ان اخبرك ان الابكليشن وصل الى العنوان المكتوب في ردك حيث انني كتبت العنوان بطريقة النسخ و اللصق حتى لا انسى او اخطأ في اي حرف او مسافة و مكتب الهجرة في سيدني استلم الابلكيشن و قام بمراجعته بالفعل و قام بوضع علامة صح امام كل بنود الابلكيشن ثم قام برده و معه خطاب يقول فيه ان هذا العنوان ليس هو العنوان المناسب لارسال الابلكيشن بتاعي ووضع لي هذا اللينك

، و بالتالي ذهبت الى السفارة الكندية بالقاهرة و كان الرد المتوقع اني ماعنديش اي معلومات ما اقدرش اساعدك، و هذا ما احبطني في هذا الموضوع حيث انني لم أخطأ لا في ملئ الابلكيشن و لا في العنوان و الى الان لا اعرف سبب رد الابلكيشن، ارجو من جميع اخواني في هذا المنتدى مساعدتي في هذا الامر حتى اتمكن من متابعة اجراءات الهجرة، جزاكم الله عني كل خير

بسم الله الرحمن الرحيم

اتوقع حضرتك تكون اخطات في كتابة المكتب الذي يجب ان يتعامل مع ملفك

وهو

cairo visa office

في الابليكيشن فيه مكان مخصوص لكتابة المكتب الذي تطلب اكمال دراسة ملفك فيه

مؤكد هذا هو الخطا

تحياتي

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم .. جزاكم الله خير على هذا التوبيك وجعله في ميزان حسناتكم... انا عملت لاندينج نوفمبر 2008 ورجعت تاني وان شاء الله ناويه استقر انا و اسرتى في اونتاريو في شهر يوليو الجاي ... عندي سؤال مش عارفه اذا كان اتسال قبل كده ولا لأ ولكن اتمنى ان حد يفيدني بمعلومات بخصوصه...

انا عندي شغاله(اندونيسيه) بعتبرها واحده من الاسره كلنا بنحبها جدا وهى كمان ... من ساعة ما عرفت ان احنا خلاص مسافرين كمان شهرين وهى قاعده تزن و تعيط خديني معاك (مش عايزه ترجع بلدها ولا تروح عند حد تانى) وانا اتمنى فعلا ان هى تكون معانا بس مش عارفه ازاى ؟ فهل ممكن تيجي معانا ؟ تحت اى مسمى ؟و ايه الاجراءات اللى المفروض اعملها؟ بس بشرط يكون وضعها و وضعنا قانونى.

لا توجد مسميات ولا موانع

هي انسانة مستقلة عند الكنديين

لو كانت مؤهلة للهجرة وحاصلة علي 67 نقطة وبقية الاجراءات المعروفه اهلا وسهلا

وان كان لا

فلا يوجد سبيل اخر

طبعا هناك طرق للف والدوران بس مش مضمونة مثل تقدمولها علي دراسة في كندا ومن هناك تكمل طريق الهجرة ك

canadian experience class

بس ساعتها مش هتبقي شغالة

تحياتي

رابط هذا التعليق

مرحبا الي الجميع الاخوة الموجودين في هذا المنتدي الرائع و اشكركم على المجهود الرائعة و المداخلات القيمة و المفيدة

1- عندما املا الاستمارة للهجرة هل اسجل اسم زوجتي قبل الزواج ام بعد الزواج حيث اسمها قبل الزواج موجود على شهادة الميلاد و الشهادة الجامعية و شهادات الخبرة و لكن بعد الزواج اصبح اسم عائلتها بنفس اسم عائلتي حيث اسمها الان نفس اسم عائلتي في جواز السفرالخاص بها ..... فاي الاسمين اكتب الذي قبل الزواج او بعد الزواج

2- بعد شهر ان شاء الله يصلني مولود و لكن اجراءات عمل جواز السفر للمولود لدينا ياخذ اكثر من شهرين و انا سوف اقدم ملفي للهجرة الي كيبيك فهل ينفع اقدم ملفي بدون جواز السفر فقط بشهادة ميلاد الطفل ....

3- هل شهادتي من كلية التجارة و قسم الاقتصاد و العلوم السياسية تحتاج الي (( معادلة )) مع اني اعمل مشرف اداري و شهادة الخبرة بذلك

حضرتك منين اولا ؟

تكتب اسم مراتك اللي في الباسبور

وتكتب في اسم الشهرة الاسم الاخر هما عاملين خانة لاي اسماء اضافية

مش مشكلة يعني

الا يمكن اضافة ابنك الي جواز سفرك . ؟ ان كان لا ارفق شهادة ميلاد مترجمة له وارفق خطاب توضيح انك ماشي في اجراء استخراج جواز للولد

اي شهادة عاوزة معادلة

have a nice day

رابط هذا التعليق

الاخوة الاعضاء

انا اعرفكم بنفسى

انا شادى ابراهيم من اسيوط

توفى والدى وكنت فى اخر سنة فى كلية تجارة وليس لدينا موارد مالية اخرى

عملت فى احدى شركات المقاولات ورفضت التامين على لكى احصل على معاش والدى

اننى اعمل معة حتى الان ومنذ بداية السنة وافقت على التامين على لانة انقطع المعاش والدى المتوفى

لاننى بلغت سن 27 سنة بالنسبة للموهل العالى

انا الان مسئوال على الانفاق على والدتى واخوتى وانا اعمل 18 ساعة فى اليوم الواحد

واحصل على مبلغ 1100 شهريا ولكن لا يكفى

فاحد اصدقائى اخبرنى موضوع الهجرة الى كندا

برجاء مساعدتى فى الهجرة الى كندا

كيفة اتقدم وكيفة اثبات سنوات الخبرة

وماذا افعل

انا قيمت نفس حصلت على 51 نقطة فقط

1- السن 27 عام

2-عدد سنوات الخبرة 5

3- موهل جامعى

4-الوظيفة المحاسب فى اللستة

بيقى 16 نقطة هل استطيع انا احصل عليهم من شهادة ايلتس بسكور عالى

على الرغم مستواى فى اللغة الانجليزية متوسط

هل اقدم ام لا

ارجو مساعدتى

مع الشكر

لاشيء مستحيل مع الاجتهاد

حاول وربنا يكرمك

ببساطة ذاكر الاليتس وامتحن مرتين مثلا لو كانت درجاتك 12 او 14 فسهل تجيب 16 ليس سهلا بمعني سهل

انما لو جبت 8 او 10 يبقي صعب جدا

انا ضد الياس ومعالمحاولة وربنا يوفقك

السلاموا عليكم ورحمةالله وبركاته ليا سؤال هل عند ملئ الابلايكشن لكيبك هل يجب يكون معاى ما يثبت انى عندى مال فى البنك ولو اه بالله عليكم افيدونى مايلزم لسته اشخاص 4 اطفال لايتعدى عمرهم عن 15سنة والمقدم وزوجه حتى يقبلوا الورق

ارجو منكم الرد على سريعا حتى استطيع ان اجمع المال الازمولكمجزيل الشكر

نعم يجب ان يكون لديك اثبات مالي وان كان قليل لكيبك غير الفيدرالي يعني حوالي 5 الي 6 الاف دولار كندي تقريبا

موضوع بقي الرد

يا اخي كلنا لدينا ظروف واحنا متطوعين علي الردود مش شغالين بفلوس يعني

عشان بس انا الصراحة اتغظت من الاخ اللي فوقك

رديت عليه وهو كتب رد بعدين ولا عمل لي اي اعتبار

عادي

ما يهمنيش بس ساعات كانسان من حقي اتضايق

رابط هذا التعليق

سؤال بسيط يا اخواني الكرام لو الشخص ضمن 67

امتحن ايلتس وخبره ومتزوج وارسل كل الاوراق من البدايه ..

يحتاج كم علشان تطلع الموافقه ؟؟؟؟

لو مكتب القاهرة

سنتين

لو لندن من سنة ونصف الي سنتين

رابط هذا التعليق

بك علوم يعني بكلوريوس علوم ... يعني مش مكتوبلي كيميائي في احد شهادات الخبره ..مكتوب فقط المؤهل

بالنسبه للفرنساوي انا بزاكره لوحدي لان هنا مافي مراكز لغه بالمملكه فانا بسئل هو لازم اكون مستوى سادس زي البعض مابيقول

علما باني حصلت 47 من غير اللغه ( الانجليزي والفرنساوي )

اسف ع الاطاله

انت عارف نظام الدرجات

ويفضل طبعا تكون مستوي عالي ليس شرطا ان يكون سادس بس تكون مغطي الدرجاتالمطلوبة واهم حاجة مش المؤهل بس

كمان شهاداتالخبرة ككيميائي

رابط هذا التعليق

جزاك الله خير دكتور قناوى على اهتمامك بالرد على سؤالى . كثر الله من امثالك لما تقدمه من خدمه لكل سائل على الرغم من مسؤولياتك و مشاغلك .. مره تانيه جزاك الله خير .

رابط هذا التعليق

سؤال بسيط يا اخواني الكرام لو الشخص ضمن 67

امتحن ايلتس وخبره ومتزوج وارسل كل الاوراق من البدايه ..

يحتاج كم علشان تطلع الموافقه ؟؟؟؟

لو مكتب القاهرة

سنتين

لو لندن من سنة ونصف الي سنتين

اشكرك يا اخي طيب لو من مكتب باريس ؟؟؟؟

وسؤال اخر هل الصيدله كمهنه انشالت من الفدرالي وموجوده بس بمقاطعة كيبك ؟؟؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

[

انت عارف نظام الدرجات

ويفضل طبعا تكون مستوي عالي ليس شرطا ان يكون سادس بس تكون مغطي الدرجاتالمطلوبة واهم حاجة مش المؤهل بس

كمان شهاداتالخبرة ككيميائي

بس على حسب علمي ان خبره كيبك مش لازم تكون في نفس المجال

انا كان متامن عليا في شركه سنه ونص ككميائي قبل مسافر ... هل ممكن اجيب شهاده التامين وتغني عن شهاده الخبره وبلاش احط الشهاده اللي فيها حاصل على بك علوم بس؟

رابط هذا التعليق

حضرتك منين اولا ؟

تكتب اسم مراتك اللي في الباسبور

وتكتب في اسم الشهرة الاسم الاخر هما عاملين خانة لاي اسماء اضافية

مش مشكلة يعني

الا يمكن اضافة ابنك الي جواز سفرك . ؟ ان كان لا ارفق شهادة ميلاد مترجمة له وارفق خطاب توضيح انك ماشي في اجراء استخراج جواز للولد

اي شهادة عاوزة معادلة

have a nice day

مشكور اخي قناوي علي تعاونك و اعطائي المعلومات القيمة

انا يا اخي من فلسطين بس مقيم بالامارات و انت اخي تعرف ((نظام الكفيل وما ادراك نظام الكفيل )) فلهذا عندما وجدت منتداكم الرائع قررت ان اهاجر الي كندا .

واحببت ان استوضح عن عدة نقاط منكم

1- هل يجب ان ارسل شهادة بالمستوي الفرنسي لم ليس له داعي

2- خلال قرائتي في المنتدي وجدت ان هناك ناس اتت لهم المقابلة في ابوظبي ... كيف ذلك

3- عندما بدات كتابة البلكيشن وجدت هناك اقرار زواج هل هذا مطلوب مني ان املائه كذلك

ولكم جزيل الشكر و التقدير و الاحترام

رابط هذا التعليق

السلام عليكم يا دكتور قناوي اشكرك جدا على موضوعك الرائع ومحاولتك مساعدة الناس انا بصراحة بقالى حوالي 10 ايام مهتمة بموضوع الهجرة ومش عارفه ايه النقط اللى ممكن احصل عليها بس انا هقول لحضرتك على ظروفي

انا ساكنه في الرياض خبرتي بكالريوس خبرتي محاسبة 10 سنوات لكني حاليا مش بشتغل لي طفلان وعايزه اقدم باسمي لان جوزي مالهوش في حوارات الانجليزي ده يعني مش عنده استعداد للامتحان الآيلتس فايه فرصتي فاني اقدم طلب هجرة وهل لازم يكون جوزي معايا ولا ينفع اقدم من غيره وده لانه مايقدرش يسيب شغله هنا ويروح يعمل لاندنج وكده لغاية ما الامور تستقر لانه كمان مش بيحب الامور الغير مضمونه ومحاولات البحث عن شغل لكن انا عندي استعداد لكل ده

رابط هذا التعليق

السلام عليكم يا دكتور قناوي اشكرك جدا على موضوعك الرائع ومحاولتك مساعدة الناس انا بصراحة بقالى حوالي 10 ايام مهتمة بموضوع الهجرة ومش عارفه ايه النقط اللى ممكن احصل عليها بس انا هقول لحضرتك على ظروفي

انا ساكنه في الرياض حاصلة على بكالريوس خبرتي محاسبة 10 سنوات لكني حاليا مش بشتغل لي طفلان وعايزه اقدم باسمي لان جوزي مالهوش في حوارات الانجليزي ده يعني مش عنده استعداد للامتحان الآيلتس فايه فرصتي فاني اقدم طلب هجرة وهل لازم يكون جوزي معايا ولا ينفع اقدم من غيره وده لانه مايقدرش يسيب شغله هنا ويروح يعمل لاندنج وكده لغاية ما الامور تستقر لانه كمان مش بيحب الامور الغير مضمونه ومحاولات البحث عن شغل لكن انا عندي استعداد لكل ده

رابط هذا التعليق

الأعزاء رواد المنتدى

لاحظت فى المنتديات الهنديه إن من لحظة التقديم أول مره لحد إستلام جوزات السفر و عليها التأشيرة

بتاخد لها من 6 - 9 شهور فى أغلب الحالات و سنه فى حالات قليله فعلاً

علماً بأن متب الهجره بتاع نيودلهى بيشغى ملفات و اسألوا أى حد عايش فى كندا عن نسبة الهنود اللى موجدين هناك

السؤال اللى نفسى ألاقيله أجابه

لييييه يا رب مخلقتنيش هندى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

أصل أنا رامى طوبة الأباطره اللى شغالين فى مكتب الهجره فى مصر

رابط هذا التعليق

مالفرق بين التقديم لكيبك والفدرالي انا نويت اقدم لكيبك بس ماعرف الطريقه وانا صيدلانيه

ممكن المساعده وكم تحتاج عشان تطلع الموافقه؟؟؟

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...