اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

رد على إستفساراتكم السريعة عن الهجرة لكندا

Recommended Posts

• الردود 5.3k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أنا بعتولي بيقولوا إن الملف بتاعي جاهز على الفيزا وعاوزين الباسبور

بعت الباسبور من 19 مايو ولسة مفيش حس ولا خبر .

أنا كان نفسي أعمل لاندينج في يوليو 2010

بقالي أكتر من شهر مستني الباسبور يرجع .

هو الموضوع ده بياخد كام يوم؟

Khaled Elshaer

رابط هذا التعليق

السلام عليكم جميعا

الدكتور قناوي الغالي

اخواني الاعزاء عايز استفسر بس عن: لو انا تركت الامارات بقالي سنة وانا تعجلت وعملت الصحيفة الجنائية من الامارات وللاسف مش هعرف اطلع واحدة تانية لظروف خاصة وخايف الثلاث شهور يمروا من غير ما يطلبوها فاضطر اني اعمل واحده تانية

بس صدفة لقيت في موقع الهجرة الكلمات الاتية عن الصحيفة الجنائية

The certificate must have been issued no more than three months before you submit your application.

فهل باعتبار اني استلمت الفايل نمبر اعتبر طلبي سبمت ولا ايه ؟

وهل بناء على الجملة المشار اليها لا احتاج لان اعمل صحيفة جنائية اخرى باعتباري تركت الامارات ولا ايه ؟

وجزاكم الله خيرا جميعا

الفايل نمبر 10-2007 فيدرالي

التخيير 7-2008

مقدم باسم زوجتي من دبي ( مكتب لندن ) وحاليا مقيمين بالكويت

تخصص الزوجة : ماجستير في الفيزياء النووية وتعمل بالتدريس بالمناهج الأمريكية- اما الغلبان فمحامي على باب الله ومعايا دكتوراه في القانون التجاري الدولي

(أَفَمَنْ يَمْشِي مُكِبًّا عَلَىٰ وَجْهِهِ أَهْدَىٰ أَمَّنْ يَمْشِي سَوِيًّا عَلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ) صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

السلام عليكم جميعا

الدكتور قناوي الغالي

اخواني الاعزاء عايز استفسر بس عن: لو انا تركت الامارات بقالي سنة وانا تعجلت وعملت الصحيفة الجنائية من الامارات وللاسف مش هعرف اطلع واحدة تانية لظروف خاصة وخايف الثلاث شهور يمروا من غير ما يطلبوها فاضطر اني اعمل واحده تانية

بس صدفة لقيت في موقع الهجرة الكلمات الاتية عن الصحيفة الجنائية

The certificate must have been issued no more than three months before you submit your application.

فهل باعتبار اني استلمت الفايل نمبر اعتبر طلبي سبمت ولا ايه ؟

وهل بناء على الجملة المشار اليها لا احتاج لان اعمل صحيفة جنائية اخرى باعتباري تركت الامارات ولا ايه ؟

وجزاكم الله خيرا جميعا

يا اخ mmdd , قصدهم ان الفيش ما يكونش قديم لما انت تقدم الابديت, ومن المعروف ان الفيش مدة صلاحيته ثلاث شهور وبالتالى كان لازم يشترطوا ان الفيش ما يكونش عدى عليه ثلاث شهور لما تيجى تقدم علشان تكون صلاحيته سارية.

وفى هذه الحالة للاسف اذا انتهت صلاحية الفيش اللى معاك ولم يطلبوا منك الابديت, فانت لازم تعمل واحد تانى , لان القانون انك تعمل الفيش لاى دولة قعدت فيها اكتر من 6 شهور خلال العشرة سنوات الماضية. ممكن تستفسر من القنصلية الاماراتية فى الكويت ازاى تعمل فيش جديد.

مع تحياتى.

تم تعديل بواسطة salamatarek
رابط هذا التعليق

أنا بعتولي بيقولوا إن الملف بتاعي جاهز على الفيزا وعاوزين الباسبور

بعت الباسبور من 19 مايو ولسة مفيش حس ولا خبر .

أنا كان نفسي أعمل لاندينج في يوليو 2010

بقالي أكتر من شهر مستني الباسبور يرجع .

هو الموضوع ده بياخد كام يوم؟

المفروض فى حدود شهر او شهر ونصف, لكن فى حالة تاخير حاليا فى سفارتى القاهرة ولندن, يعنى ممكن المدة تزيد شوية وتبقى شهرين او شهرين ونصف, عموما الصبر الجميل يا خالد, انت كده اعتبر نفسك اخدت الفيزا , لان المرحلة دى مسألة وقت مش أكتر.

مع تحياتى.

رابط هذا التعليق

ليه سؤال يا جماعة أنا بعت الأبليكيشن يوم 7/6 ووصل نوفا سكوتيا 14/6 لكن كنت كاتب فيه تاريخ شغلى الحالى من 12/2003 وفى خانة (إلى :to ) سيبتها فاضية على أساس أنى بشتغل لغاية دلوقتى فمافيش تاريخ الإنتهاء كذلك فى عنوانى الحالى كتبت عنوان الحالى تاريخ بداية السكن وماكتبتش تاريخ نهاية واحد صاحبى بعد كده قالى أنه ده خطأ ولازم تكتب تاريخ النهاية تاريخ ملأ الأبليكيش

حد حصلوا الموضوع ده قبل كده؟ وهل كده الورق هيرجع ؟

رابط هذا التعليق

ليه سؤال يا جماعة أنا بعت الأبليكيشن يوم 7/6 ووصل نوفا سكوتيا 14/6 لكن كنت كاتب فيه تاريخ شغلى الحالى من 12/2003 وفى خانة (إلى :to ) سيبتها فاضية على أساس أنى بشتغل لغاية دلوقتى فمافيش تاريخ الإنتهاء كذلك فى عنوانى الحالى كتبت عنوان الحالى تاريخ بداية السكن وماكتبتش تاريخ نهاية واحد صاحبى بعد كده قالى أنه ده خطأ ولازم تكتب تاريخ النهاية تاريخ ملأ الأبليكيش

حد حصلوا الموضوع ده قبل كده؟ وهل كده الورق هيرجع ؟

ازيك يا شادى عامل ايه, للاسف كلام صاحبك صحيح, لازم تكتب التاريخين دول, وبالنسبة لرد نوفا سكوتيا مش عارف بالضبط بس يا رب يعدوها لانهم بيتلككوا على اى حاجة صغيرة.سلامى للبيلاسى.

مع تحياتى.

رابط هذا التعليق

سلام عليكم اولا احب اشكر الاستاذ قناوي والجميع على هذا الجهد الكبير لمساعدة اخوانكم من غير اي مقابل..

انا ناوي ان شاء الله الهجره الى كندا فديرال وحيث انا وظيفتي وشهادتي محاسبه ان شاء الله استطيع هذا باراده ربنا وبقدرته ومن ثم بمساعدتكم

انا عندي استفسارين بسطين ياريت حد يجاوبني عليهمم..لو مافي اي ازعاج

اولا انا معايا عم.. اخ ابويا من غير ام في كندا ززهل استطيع اخذ النقاط المتعلقه بالاهل في باب الهجره ولا لازم يكون اخ ابويا من اب وام؟؟وايش كمان الاوراق المطلوبه منه الي تثبت انه عمي يعني الاوراق المطلوبه الي لازم اقدمها للسفاره؟؟

ثانيا النقاط المتعلقه بالشغل؟؟ الخبره يعني شو هي الاوراق المتعلقه الي تثبت اني اشتغلت عند فلان الفلاني لمده سنه او سنتين يعني هل لازم بس اجيب من عندهم ورقه تثبت هذا الشي او كمان لازم اجيب اوراق ثانيه؟؟ عشان كل اموري تكون مكتمله؟؟

عفوا على طول الرساله بس حبيت استفسر عن هذه الاسئله,,, وشكرا جزيلا لكم والله انكم بتخدمونا ومش عارفين قد ايش انكم طيبين وجزاكم الله الف خير

اخوكم سمير من اليمن

رابط هذا التعليق

يا جماعة انا عندي سؤال يا ريت فعلا حد يفيدني

انا قريت في منتدي اخر للهجرة انه تم رفض اللابليكشن لواحد من السفارة بتعته وهو من سنغافورا لانه حقق سكور فى الايليتس speking 6.5 reading 6.5 writing 5 listing 5.5 فرد عليه ان قدرته في التعامل في كندا هيكون غير كفء انه يلاقي شغل ولانه كمان له خال في كندا من سنة 7/2009 لا يعمل ويعتمد علي الحكومة في كندا لذا لن يستطيع اعالته اقتصاديا فتم بناء علي ذلك رفضه

فهل هذا يحدث في السفارة هنا في القاهرة ولا ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ايضا سؤال اخر بالنسبة للي مقدم جديد ومقدم شهادة الايلتس هل سوف يتم مطالبته بشهاده اخري لان المدة الان اصبحت 24 شهر ولا ايه بالظبط ؟؟؟؟

انا فعلا قلقان جدا لاني حققت في الايلتس اقل من الدرجات المذكورة ولكني محقق 67 نقطة بتاعة الابليكيشن بالظبط

يا رب استرها

غالبا يا استاذ كمال الأخ اللى من سنغافورة ده كان مقدم على فاملى سبونسيرشب علشان كده اترفض لانهم بيشترطوا ان اللى يستضيفك فى كندا لازم يكون ليه دخل معين ويتكفل بالمهاجر لمدة عشرة سنين تقريبا وقالوله حكاية الايلتس دى بالمرة يعنى مش الاساس, وفى السفارة هنا فى القاهرة لو انت عديت ال 67 درجة مش مهم الانجليزى بتاعتك عالى او متوسط , اهم حاجة تعدى ال 67 درجة.

وبالنسبة للى مقدم جديد, لازم تبعت ساعة الابديت نسخة من الايلتس ما يكونش عدى عليها سنة وبعد كده مش هيطلبوا منك اى امتحان ايلتس تانى.

مع تحياتى

رابط هذا التعليق

سلام عليكم اولا احب اشكر الاستاذ قناوي والجميع على هذا الجهد الكبير لمساعدة اخوانكم من غير اي مقابل..

انا ناوي ان شاء الله الهجره الى كندا فديرال وحيث انا وظيفتي وشهادتي محاسبه ان شاء الله استطيع هذا باراده ربنا وبقدرته ومن ثم بمساعدتكم

انا عندي استفسارين بسطين ياريت حد يجاوبني عليهمم..لو مافي اي ازعاج

اولا انا معايا عم.. اخ ابويا من غير ام في كندا ززهل استطيع اخذ النقاط المتعلقه بالاهل في باب الهجره ولا لازم يكون اخ ابويا من اب وام؟؟وايش كمان الاوراق المطلوبه منه الي تثبت انه عمي يعني الاوراق المطلوبه الي لازم اقدمها للسفاره؟؟

ثانيا النقاط المتعلقه بالشغل؟؟ الخبره يعني شو هي الاوراق المتعلقه الي تثبت اني اشتغلت عند فلان الفلاني لمده سنه او سنتين يعني هل لازم بس اجيب من عندهم ورقه تثبت هذا الشي او كمان لازم اجيب اوراق ثانيه؟؟ عشان كل اموري تكون مكتمله؟؟

عفوا على طول الرساله بس حبيت استفسر عن هذه الاسئله,,, وشكرا جزيلا لكم والله انكم بتخدمونا ومش عارفين قد ايش انكم طيبين وجزاكم الله الف خير

اخوكم سمير من اليمن

اهلا بيك يا سمير وبكل اهل اليمن فى محاورات المصريين

ينفع عمك لو من اب فقط وليس من نفس الام.

وبالنسبة للخبرة فتكفى شهادة الخبرة من مكان العمل فقط وليس هناك لاى شئ اخر غير البيزنس كارد بتاع المدير بتاعك فقط لا غير

مع تحياتى

رابط هذا التعليق

يا ريت حد يفيدني في السؤال التالي :جاءنا الرفض للطلب ..من شهر يناير ..وحتى الآن لم يرجعوا لنا الاوراق والفلوس ...يا ترى المدة اطول من كدة ولا لازم نرسل لهم رسالة استفسار

رابط هذا التعليق

يا ريت حد يفيدني في السؤال التالي :جاءنا الرفض للطلب ..من شهر يناير ..وحتى الآن لم يرجعوا لنا الاوراق والفلوس ...يا ترى المدة اطول من كدة ولا لازم نرسل لهم رسالة استفسار

المدة طويلة كده يا ام محمد, يستحسن تستفسرى عن التاخير, لان الفلوس عادة ممكن تاخد شهرين ثلاثة عقبال ما ترجع.

رابط هذا التعليق

ازيك يا أم محمد

معلش ماتعرفيش الخير فين و ان شاء الله ربنا يوفقكم فى الأحسن

بس أنا عندى سؤال هل حضرتك أم محمد اللى مقدمة قانون قديم 3/2007 مكتب لندن

و يا ريت تقوليلنا سبب الرفض لكى يتعظ الأخرون

و شكرا جزيلا يا أم محمد و نتمنى نشوفك فى لستة القانون الجديد و أكيد ربنا مش رايد لحكمة هو وحده يعلمها

و بالتوفيق و تحياتى

رابط هذا التعليق

انا اسف جدا على الرفض بس ممكن اعرف السبب علشان الواحد يبقى على درايه بالاسباب اللى ممكن تؤدى للرفض

لا تفكر فى ألامر كثيراً و كن مطمئن جداُ جداُ ودع الأمر لمن بيده الأمر

رابط هذا التعليق

التحية والتجلة والاحترام لكل القائمين علي هذا الصرح المتميز الشامخ

عضوة جديدة واطمع في مساعدتكم اخوتي جميعا لاني والله لا انام

بعت ابليكيشن لكندا ورجع بعد شهرين وبه بعض الاخطاء وصححت الاخطاء وارسلته مرة اخري

في الموافق19/3 وصل لهم الابليكيشن وحتي الان لم ياتيني رد بريدي مع العلم انني دفعت الشيك في البنك المعني

بعتو لي ايميل حسب مافهمته ايضا بعض الاخطاء وريفندابل زي فيي ربما اعادة الشيك وبداية الشيك كانت في شهر واحد اول السنة

الان لا ادري كيف يمكنني استعادة المبلغ واعطوني رقم كريدت لاعادة الفلوس وقالو الشيك اعيد اليك بس لم ياتيني البريد حتي الان

فكيف استعيد الفلوس ومكتوبلي imm5620/cic

والله تعبت علبال ما لمين المبلغ لي ولزوجي واطفالي الاثنين

اخي قناوي ارجوك دلني ماذا افعل وكيف التصرف

حائرة والله في امري

احمل مؤهلات عليا وخبرات ولدي ماستر

ارجوكم تخوني افيدوني الان

رابط هذا التعليق

Salamo Alikom

This the first time for me to be here with my brothers.1st of all i would like to appreciate this tremendous job that you make this site as refrence for anybody has a plan to immigrate.

Borek Fikom

تم تعديل بواسطة رامى
رابط هذا التعليق

[i sent my application on 18/4/2010 and they received it on 23/4/2010

I applied as a skilled worker in ferdral as a Pharmacy Director working in Riyadh,I was applied before in March 2008 but unlucky the list have been changed so they backed my application and my money as i was applied as a pharmacist.

Now i have a problem in schedule 1 background,question 9,i fully told the truth but by mistake i did not see that if you have been refused from other country as a visitor or immigrant.....because i have refusal from USA embassy in Cairo in2002.Tell now i did not receive any info.about my application,Does this fault will make

problem for me and shall i wait to receive from them then i apply for changing this information.Or what do you advice mean and how long it take to issue the refrence NO.

Sorry for writing in English but i have a problem in my KEY Board.

تم تعديل بواسطة رامى
رابط هذا التعليق

الساده القائمين علي هذا المنتدي تحيه طيبه ارجو منكم المساعده في معرفه بعض الاشياء عن حالتي للهجره الي كندا اولا انا مصري متزوج من جزائريه وعندي طفلين وحاصل علي شهاده بكالوريوس خدمه اجتماعيه والزوجه علي بكالوريوس هندسه قسم كمبيوتر تخصص برمجه وشبكات واعمل حاليا مدير قطاع موارد بشريه في احدي شركات ادارة الفنادق وعندي خبره 15 سنه (هي الخبره ملخبطه شويه في مده موثقه ومده مش موثقه ) واللغه الانجليزيه متوسطه واللغه الفرنسيه مييييح علما باني والزوجه في سن 40 اما الزوجه فاللغه الانجليزيه متوسطه واللغه الفرنسيه قويه جدا وعندها خبره اكر من 10 سنوات يمكن اثباتها عن طريق التامينات الاجتماعيه في الجزائر وليس معها شهدات الخبره ومن ستة سنوات هي لا تعمل (بحكم عملي اقدر اطلعلها شهدات خبره مضروبه انها كانت تعمل في مصر بدون تامينات دوام كامل او نصف وقت) انا عايز اعرف الاحسن اقدم باسمي ولا باسم المدام وهل ممكن نقدم فدرالي باسم المدام وتكون اللغه الاولي فرنسيه وايه النصيحه الي ممكن تقدمهالنا علشان يكون الملف بتعنا قوي شكرا مقدما وارجوا الاهتمام

رابط هذا التعليق

انا اسف جدا على الرفض بس ممكن اعرف السبب علشان الواحد يبقى على درايه بالاسباب اللى ممكن تؤدى للرفض

اولا: الحمد لله على كل حال ..انا قدمت نظام قديم وكان الرفض بسبب الايلس لم احصل على النقاط المطلوبة (12) وحصلت واحد هاي وتلاتة مودريت ولم يكن معي فرصة للاعادة ..امتحنت مرتين فقط وكنت بحل كويس وحسيت اني انظلمت في الرايتنج ..قدر الله وما شاء فعل ..تمنياتي للجميع بالتوفيق

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...