اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

رد على إستفساراتكم السريعة عن الهجرة لكندا

Recommended Posts

:lol: انا زعلان جدا جدا جداااااااااااااااا

:sad: :sad: :sad: :sad:

محدش عبرني و رد ع سؤالي مع اني بعته 100 مرة

ايه ياجماعة محدش عايز يساعدني

فين الناس الجدعة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ mfb:

اللي بتخدم بلا مقابل ؟؟ و بعدين دول سؤالين في منتهى البساطة

و هزودكمان سؤال

في امتحان الايلتس نحسب ازاي الدرجة اللي هاخدها مع الدرجات ال67

يعني لو 6 في كل حاجة يبقى كام من ال67 درجة المطلوبة للهجرة

آه السؤالين في ال

topic

اللي فوق على طول...

و السلام ختام

:sad:

-_- :P يارب حد يعبرني بقى؟؟؟؟؟؟!!!!

سلام

اولا الافضل انك تقدم كممارس عام

general practitioner

ورمز المهنه 3112

والرابط التالي يوضح المسميات الاخرى المتاحه للطبيب

http://www5.hrsdc.gc.ca/NOC/English/NOC/2006/ViewAllTitlesQuickSearch.aspx?val=3&val1=3112&val65=3112

ثانيا سنه الامتياز لا اعلم هل ممكن ان تحسبها من سنوات الخبره , بس اعرف ناس عملت كذا علشان تكمل ال 4 سنوات الخبره التي تعطيك الدرجه كامله 21 , بس لا اعلم هل اعتمدت لهم ام لا

بس اعرف انه لو معاك فقط سنه واحد خبره فسوف تعطيك فقط 15 نقطه , وبذلك ستكون مهمتك صعبه

والحسبه للخبره كالتالي

1 year

15 نقطه

2 years

17 نقطه

3 years

19 نقطه

4 years

21 نقطه

ثالثا حساب الايلتس فموجوده في الملف المرفق بهذه الرساله

بالتوفيق زميلي العزيز

رابط هذا التعليق

• الردود 5.3k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

Thanks drarab....

انا متشكر جدا جدا جدا يا دكتور ... و اسف ان شكري متأخر لكن صدقني انا لسا فاتح التوبيك حالا

انا حقيقي مكنش عندي امل ان حد يجاوبني فشكرا ليك على وقتك و اجابتك الوافية

بس كان عندي استفسار ليه محدش يعرف حاجة عن سنة الامتياز هل تحسب كسنة خبرة ام لا ؟؟

و اسأل مين و فين عن الموضوع ده لأنه هيفرق كتير؟؟؟

؟؟؟

و شكــــــــــــــــــــــــــــــــــرا جزيلا

رابط هذا التعليق

الأخوة الأفاضل فى المنتدى لى سُؤال صغير

عندى طفل مولود العام الماضى فى السعودية فى شهر ديسمبر وزى ما الأخوة المقيمين فى السعودية عارفين إن شهادة الميلاد الأصلية السعودية لا تعطيها لك إلا بعد سنة من ميلاد الطفل.

يعنى شهادة ميلاد الطفل الأصلية أستلمها فى شهر 12 الى جاى.

وهم طبعاً بيعطونا شهادة ميلاد مُؤقتة هل الشهادة المُؤقتة تنفع ولا لازم الأصلية؟؟؟؟؟؟!!!

تُريد معرفة كل شيئ عن العمل الحكومى كطبيب أو صيدلى أو تمريض فى السعودية

نتشرف بزيارتك لنا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtop...075&st=1890

رابط هذا التعليق

عندى طفل مولود العام الماضى فى السعودية فى شهر ديسمبر وزى ما الأخوة المقيمين فى السعودية عارفين إن شهادة الميلاد الأصلية السعودية لا تعطيها لك إلا بعد سنة من ميلاد الطفل.

وهم طبعاً بيعطونا شهادة ميلاد مُؤقتة هل الشهادة المُؤقتة تنفع ولا لازم الأصلية؟؟؟؟؟؟!!!

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

اكيد يادكتور حازم تنفع الشهادة المؤقته وينطبق عليها نظام شهادة التخرج المؤقته ماهى بردو بتطلع بعد وقت طويل ولو قلقان اوى ممكن ترفق معاها خطاب توضح فيه انها مؤقته عشان نظام السعوديه كده

مفيهاش قلق ان شاء الله

أكرم,,

الأشجار لاتموت إلا وهي واقفة.....

...

رابط هذا التعليق

Thanks drarab....

بس كان عندي استفسار ليه محدش يعرف حاجة عن سنة الامتياز هل تحسب كسنة خبرة ام لا ؟؟

؟؟؟

حضرتك لو بتشتغلى فى مستشفى حكومى وشهادة الخبرة بتاعتك مكتوب فيها ان المستشفى ضمت سنه الامتياز

لسنوات الخبرة بتاعتك يبقى تعتبر سنه خبرة زياده

حاولى تطلعى شهاده بكده

بالتوفيق

أكرم,,

تم تعديل بواسطة akramgroup

...

رابط هذا التعليق

Thanks drarab....

؟؟؟

حضرتك لو بتشتغلى فى مستشفى حكومى وشهادة الخبرة بتاعتك مكتوب فيها ان المستشفى ضمت سنه الامتياز

حاولى تطلعى شهاده بكده

بالتوفيق

أكرم,,

سنة الإمتياز شرط أساسى وضرورى للتخرج ،،يعنى بدونها حضرتك لا تحصل على البكالوريوس ،،يعنى مقامها مقام سنة دراسية وليست خبرة.

فى كل دول الخليج وحتى فى مصر لا تحسب سنة خبرة ،، بل تحسب سنة ضرورية للتدريب وذلك شرط أساسى للتخرج .

فإذا كان الخليج ومصر لا يحسبها سنة خبرة يبقى كندا راح تحسبها خبرة؟؟؟؟؟؟!!!!!

لا أظن طبعاً

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

Thanks drarab....

؟؟؟

حاولى تطلعى شهاده بكده

بالتوفيق

أكرم,,

سنة الإمتياز شرط أساسى وضرورى للتخرج ،،يعنى بدونها حضرتك لا تحصل على البكالوريوس ،،يعنى مقامها مقام سنة دراسية وليست خبرة.

فى كل دول الخليج وحتى فى مصر لا تحسب سنة خبرة ،، بل تحسب سنة ضرورية للتدريب وذلك شرط أساسى للتخرج .

فإذا كان الخليج ومصر لا يحسبها سنة خبرة يبقى كندا راح تحسبها خبرة؟؟؟؟؟؟!!!!!

لا أظن طبعاً

لا يادكتور لو التعيين فى مستشفى عن طريق الجامعه زى مثلا نظام الطبيب الثالث بكتبوا فى شهادة الخبرة

انه تم اضافه سنه الامتياز لسنوات الخبرة

وده حصل فعلا

تحياتى

أكرم,,

...

رابط هذا التعليق

Hello All,

Appreciate your help as I sent my file to Quebec office in Damas and for the payment I used the form of the credit card payment and i wanted to know if any one try to pay for quebec by credit card, how did it goes and if any other points to be done beside the form located on the link below:

http://www.immigrati...redit-card.html

Also the form is attached here in my post.

I sent the file by DHL on the 23 of Sep 2010 and it was delivered on the 27 September 2010 11:30 in the morning.

But till now nothing has been done on my credit card account.

Thanks in advance for your help & advices.

Best Regards

Tamer Morsi

paiement-an-dynamique.pdf

رابط هذا التعليق

الأخوة الأفاضل تعلمون انى ارسلت الفايل ولله الحمد واريد ان اسالكم عن نقطة انا وزوجى كنا نعيش بالسعودية من 2001 الى 2009 تقريباهل سيطلبوا من زوجى الفيش السعودى؟عموما واحتياطى سالنا فى مكتب الرعايا السعودى عن استخراج الفيش السعودى وقالوا انه ياخذ وقت حوالى شهرين

والسؤال هو هل يجب ان ننتظر حتى ترسل السفارة فى طلبه واللا ممكن نعمله الان اختصارا للوقت؟ وشكرا

رابط هذا التعليق

الأخوة الأفاضل تعلمون انى ارسلت الفايل ولله الحمد واريد ان اسالكم عن نقطة انا وزوجى كنا نعيش بالسعودية من 2001 الى 2009 تقريباهل سيطلبوا من زوجى الفيش السعودى؟عموما واحتياطى سالنا فى مكتب الرعايا السعودى عن استخراج الفيش السعودى وقالوا انه ياخذ وقت حوالى شهرين

والسؤال هو هل يجب ان ننتظر حتى ترسل السفارة فى طلبه واللا ممكن نعمله الان اختصارا للوقت؟ وشكرا

أكيد لازم هيطلبو الفيش لحضرتك ولزوجك لأنكم قضيتو أكتر من سته أشهر هناك.....بخصوص الوقت اللى تبدأى تطلبى الفيش فيه ...ده طبعا صعب تحديدة ...ممكن تنتظرى شوية لغاية لما الفلوس تتسحب وتلاقى ناس بدأت تجيلها ايميلات من نوفاسكوشيا....وقتها ممكن تبدأى...لأن من شروطهم ان الفيش لازم يستلموه وميكنش مر عليه أكتر من 3 شهور....وعموما بردة همه هيدونا مدة تقريبا 120 يوم لتجهيز اى اوراق هيطلبوها وده على حسب اللى كان بيحصل قيل كده....بالتوفيق

International Tracker Google Spreadsheet For Federal Post 26-June Applicants

https://spreadsheets.google.com/ccc?key=0AiJy8Qu8lcQbdGxiSnNhME5sVi1uRlZtUWNhOEFwemc&hl=ar&authkey=CLDXsFA#gid=0

رابط هذا التعليق

حبيبتى ام سيف

اى بلد قضيتى فيها اكتر من 3 اشهر لازم ففيش وتشبيه ليكى ولزوجك

انا اسمع ان فيش السعوديه ممل وفيه مشاكل وبياخد وقت

بس تستلمى الفايل نمبر بامر الله ابداى الاجرات عبال ما ييجى الابديت تكونى مستعده

او الابديت بياخد 4 اشهر بس يوصلك تكونى محضره الاوراق وتبعتيه خوفا من اى تاخير

احنا ملفنا وصل الحمد لله اليوم واظن بتاعك كمان

رابط هذا التعليق

حبيبتى ام سيف

شكرا اليكس وام سيف على الرد بس

لحظة يا جماعة هو السعودية اصلا بتطلع فيش وتشبيه سعودى للسيدات انا اول مرة اسمع الكلام ده طيب انا مش معايا صورة الاقامة بتاعتى انا وزوجى لأننا سلمنا الاقامات للمستشفى اللى زوجى كان بيشتغل فيها قبل ما ننزل مصر فيه حل للموضوع ده؟واللا لازم صور الاقامة واللا ايه؟

والله يطمنك يا ام سيف على الملف بتاعك ان شاء الله ويجعله من الملفات المقبولة انا انهاردة حاولت اسأل على ملفى بس النت كورير اجازة اليوم بكرة ان شاء الله هسأل عليه

رابط هذا التعليق

حبيبتى ام سيف

لحظة يا جماعة هو السعودية اصلا بتطلع فيش وتشبيه سعودى للسيدات انا اول مرة اسمع الكلام ده طيب انا مش معايا صورة الاقامة بتاعتى انا وزوجى لأننا سلمنا الاقامات للمستشفى اللى زوجى كان بيشتغل فيها قبل ما ننزل مصر فيه حل للموضوع ده؟واللا لازم صور الاقامة واللا ايه؟

والله يطمنك يا ام سيف على الملف بتاعك ان شاء الله ويجعله من الملفات المقبولة انا انهاردة حاولت اسأل على ملفى بس النت كورير اجازة اليوم بكرة ان شاء الله هسأل عليه

انا حاولت ادور فى المنتدى على طريقة استخراج الفيش السعودى من مصر وانتهيت لحلين الاول هو عمل الفيش المصرى ثم ارساله لاحد المعارف بالسعودية ومعه توكيل لانهاؤه او استخراج المصرى وتقديمه لمركز الرعايا السعودى بس للأسف اللى كتبوا الحلين ما قالوش هل فعلا استلموا الفيش واللا لأ فياريت تساعدونى ايه هى افضل طريقة لاستخراجه من مصروأسرعها؟طب لو زوجى راح يعمل عمرة ينفع يعمله فى السعودية ؟

رابط هذا التعليق

حبيبتى ام سيف

انا حاولت ادور فى المنتدى على طريقة استخراج الفيش السعودى من مصر وانتهيت لحلين الاول هو عمل الفيش المصرى ثم ارساله لاحد المعارف بالسعودية ومعه توكيل لانهاؤه او استخراج المصرى وتقديمه لمركز الرعايا السعودى بس للأسف اللى كتبوا الحلين ما قالوش هل فعلا استلموا الفيش واللا لأ فياريت تساعدونى ايه هى افضل طريقة لاستخراجه من مصروأسرعها؟طب لو زوجى راح يعمل عمرة ينفع يعمله فى السعودية ؟

اسف على التاخير فى الرد بس حضرتك متعمليش اي حاجه الا لما تتطلب منك يعني الفيش و التشبيه مش مطلوب مننا الا فى المراحل الاخيره من الورق يعني قبل الميديكال او معاه و بيكون مرفق معاها طلب لاستخراج الفيش برقم الملف بتاعك تمام كده يبقي كل اللي حضرتك تعمليه دلوقتي انك تستني شويه لحد منشوف الناس دي ناويه تعمل ايه ....

بالنسبه لطريقه استخراج الفيش من السعوديه الكلام اللي مكتوب فى الويب سايت بتاع الهجرة

يعني من السفاره و اعتقد انك ممكن تستخرجيه بالباسبور اللي كان عليه التاشيرة

If you live outside the Kingdom of Saudi Arabia

Consult the nearest Embassy of the Kingdom of Saudi Arabia for information on how to obtain a police certificate.

If your application is being processed in Canada, you are not required to obtain a police certificate until the Case Processing Centre sends you a police certificate request letter. For instructions on how to apply for a police certificate, consult the Royal Embassy of Saudi Arabia located in Ottawa: http://www.mofa.gov.sa/Detail.asp?InSectionID=2813&InNewsItemID=65066

و تحت امر حضرتك

عمرو

Have you ever wondered which hurts the most: saying something and wishing you had not, or saying nothing, and wishing you had?

رابط هذا التعليق

حبيبتى ام سيف

اسف على التاخير فى الرد بس حضرتك متعمليش اي حاجه الا لما تتطلب منك يعني الفيش و التشبيه مش مطلوب مننا الا فى المراحل الاخيره من الورق يعني قبل الميديكال او معاه و بيكون مرفق معاها طلب لاستخراج الفيش برقم الملف بتاعك تمام كده يبقي كل اللي حضرتك تعمليه دلوقتي انك تستني شويه لحد منشوف الناس دي ناويه تعمل ايه ....

بالنسبه لطريقه استخراج الفيش من السعوديه الكلام اللي مكتوب فى الويب سايت بتاع الهجرة

يعني من السفاره و اعتقد انك ممكن تستخرجيه بالباسبور اللي كان عليه التاشيرة

If you live outside the Kingdom of Saudi Arabia

Consult the nearest Embassy of the Kingdom of Saudi Arabia for information on how to obtain a police certificate.

If your application is being processed in Canada, you are not required to obtain a police certificate until the Case Processing Centre sends you a police certificate request letter. For instructions on how to apply for a police certificate, consult the Royal Embassy of Saudi Arabia located in Ottawa: http://www.mofa.gov.sa/Detail.asp?InSectionID=2813&InNewsItemID=65066

و تحت امر حضرتك

عمرو

الله يكرمك يا عمرو ولا اتأخرت ولا حاجة مازال الوقت امامنا طويل على الموضوع ده بس الواحد علشان عارف ان الناس هنا وفى السعودية حبالها طويلة فقلقان ان ساعتها الوقت ما يسعفوش يا ريت لما تعرفوا ان اى حد عمل الفيش السعودى من مصر باى طريقة من الطرق تقولولى عليها وكدة كدة صديق زوجى موجود الان بمصر ثم سيعود لعمله بالمملكة مرة اخرى وان شاء الله احنا ممكن نعمله توكيل ونديله الاوراق ولما ناخد ورقة السفارة بتاعة طلب الفيش نبقى نبعتهاله وهو يخلصها لنا هناك ده اللى خلانى اسئلكم على الموضوع ده دلوقتى وسامحونى بالله عليكم على اسئلتى الكثيرة وجازاكم الله الف خير

تم تعديل بواسطة samaaraof
رابط هذا التعليق

يا جماعة انا فعلا تعبت وزهقت خالص . انا مقدم فدرالى مكتب القاهرة 8/2008 جالى طلب الابديت 4/2009 والى الان لا حس ولا خبر ولا اى حاجه انا اعمل حاليا بالكويت وبعت لهم طلب تحديث العنوان اتحدث اوك وكل حاجه لكن حالة الملف بتاعى مازالت In Process

هتفضل كده لحد امتى ؟ حد يعرف يا جماعة ليه التأخير ده كله

رابط هذا التعليق

يا جماعة انا فعلا تعبت وزهقت خالص . انا مقدم فدرالى مكتب القاهرة 8/2008 جالى طلب الابديت 4/2009 والى الان لا حس ولا خبر ولا اى حاجه انا اعمل حاليا بالكويت وبعت لهم طلب تحديث العنوان اتحدث اوك وكل حاجه لكن حالة الملف بتاعى مازالت In Process

هتفضل كده لحد امتى ؟ حد يعرف يا جماعة ليه التأخير ده كله

والله انا اعرف ناس مقدمين من الفين وخمسة ولسة حتى ما جالهمش ولا رد واحد و ربنا يصبرناجميعا

wst:: wst:: wst::

تم تعديل بواسطة samaaraof
رابط هذا التعليق

الاخ الفاضل محمد التهامي

في نفس النطاق

احنا موظفين حكومة يعني انا في وزارة الصحة طبيبي بمستشفي كذا في الباسبور وزوجتي مدرسة بمدرسة كذا ومش عاوزين نستقيل مبدئيا اذا ربنا اراد وسمعت انه يجب اخذ موافقة جهة العمل عند اي سفر للخارج مش موضوع تصريح عمل ولكن تصريح سفر

ما هو تعقيبك

وشكرا مقدما

وشكرا للاستاذ حمودي ايضا لمساعدته

يا عم الحاج أنا كنت باحترمك من دقيقة واحدة! :)

إنتا هتسيب البلد باللي فيها ، ولسّه برضه هتفضل شابط في الوظيفة الميري؟! عشان لو فاتك الميري مش هتعرف تتمرّغ في ترابه؟! :lol:

فيه إيه يا جدعان؟! :)

عموماً ، لما تيجي تسافر هجرة زي ما كنت باقول هتطلّع تصريح سفر من الجيش بغرض السياحة.

هتروح شئون الظباط (لو كنت ظابط) أو منطقة التجنيد (لو كنت عسكري) ، سلامو عليكو ، أنا عاوز أسافر لكندا ، وآدي صورة الفيزا ع الباسبور (مش هيطلبوا غيرها) ، وتستريح أقل من ساعة (في المعتاد) ، وينادوا عليك تستلم تصريح السفر بتاعك.

في المطار على شباك الجوازات ، هتدّي للظابط الباسبور وتذكرة الطيّارة وتصريح السفر ، وتبتسمله كيداهوه :)

هيختملك على تذكرة السفر والباسبور ويدّيهوملك ، وياخد هوّه تصريح السفر... وبالسلامة (المركب اللي تودّي) :)

أمّا بخصوص سؤالك لسوسوراني على إجراءات الاستقالة ، أصبر لما تخلص معايا وابقى أقوللك محتاجة إيه! أنا قدّمت عليها الأجازة اللي فاتت ، ومستني أعرف الأخبار. براحتهم بأه ، أنا مش فارقة معايا أصلاً :roseop:

بس نصيحتي ليك... إنسى موضوع الاستقالة دوت خالص دلوقتي ، مش قبل ما تاخد فيزا الهجرة ، عشان تقدّم استقالة ، وبعدها - في وجود فيزا الهجرة على باسبورك - تروح التأمينات في مجمّع التحرير ، وتطلب استرداد كل فلوس التأمينات بتاعتك... مشوار طويل ، هابقى أتكلّم في الليلة دي بعدين ، لمّا أبقى أخلّص إجراءاتها بنفسي.

وبالنسبة لسؤال أحمد سيف ، فهيّه فعلاً شهرين في ولاية أونتاريو (التنكة) ، أمّا في ألبيرتا ، ممكن تسوق بيها طول ما الرخصة الدولية صالحة (في حالة إنك موجود في ألبيرتا للزيارة أو للعمل بس مش مقيم فيها) ، أمّا لو هتستقر فيها ، فبيطلبوا منك في خلال 3 شهور إنك تقدّم على الرخصة...

And if you are new to the province, you must apply for your Alberta driver's licence within 90 days of moving here

سمعت كلام - بس مش مؤكّد - إنك كـ PR مش مسموح لك تسوق غير بالرخصة الكندي ؛ لأنك مش ضيف قاعد شوية وماشي! بس عموماً مبدأ الاستعباط موجود ، ومحدّش هيطلب منك كارت الـ PR عشان يطّلع عليه!

هذا ، والله أعلم :)

يعد السلام و التحية

بخصوص اذن السفر من التجنيد

هو ممكن اقدم على اذن زيارة او سياحة ... و الفيزا مكتوب عليها بال يولد و الكابيتال ليترز و بمنتهى الوضوح

IMMIGRANT

هايعدوها ؟؟

و ايه الفرق بين اذن زيارة و اذن سياحة فل معاملة؟

طب لو عدوها و ضابط الجوازات اخد بالوا... ايه الموقف؟

انا حقيقى محتاس دلوقتى

و شكرا على تعاونكم و مشاركاتكم القيمة و على القائمين على المنتدى

تحياتى

تم تعديل بواسطة calorie
رابط هذا التعليق

ان شاء الله حعمل لاندنج في شهر 6 /2011 على اساس أروح شهرين وبعدين أرجع تاني لقطر لغاية لما اسدد بعض الالتزامات المادية , وكنت بفكر أن مراتي تقعد مع الأولاد هناك فترة لغاية لما ارجع تاني , والسؤال هنا هل ممكن عمل فيزا (زيارة) لأخو المدام عشان يقعد معاهاهناك فترة ولو 6 شهور مثلا ولا الموضوع ده صعب علما بأن الملف بأسمها.

وشطرا مقدما على الردود

لا خير في صلاة لا خشوع فيها، ولا خير في صوم لا امتناع عن اللغو فيه، ولا خير في قراءة لا تدبر فيها، ولا خير في علم لا ورع فيه، ولا خير في مال لا سخاوة فيه، ولا في إخوة لا حفظ فيها، ولا خير في نعمة لا بقاء فيها، ولا خير في دعاء لا إخلاص فيه.[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...