اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

رد على إستفساراتكم السريعة عن الهجرة لكندا

Recommended Posts

بشرى زى الزفت

اتصلت يوم الخميس ب CIC

وتفضلوا شاكرين بانهم وبعد كل هذا العناء

ميعرفوش حاجه عن الفايل بتاعى وبيقولولى هو انت اصلا متأكد ان الفايل بتاعك وصل عندنا :sad: :sad:

وبصراحه مش عارف اقول ايه غير ان الخيرة فيما اختاره الله

المهم ربنا معاكم جميعاً ولو حد عاوزنى فى حاجه يبقى يبعتلى رساله على الخاص

بالتوفيق للجميع

أكرم,,

تم تعديل بواسطة akramgroup

الأشجار لاتموت إلا وهي واقفة.....

...

رابط هذا التعليق

• الردود 5.3k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

http://www.egyptiantalks.org/invb/index.php?showtopic=108745

ده رابط ازاى تملى الابلكيشن حضرتك وتقدم بنفسك

بخصوص المحامين بالكويت ما عنديش فكره

احنا مقدمين كلنا لوحدنا

اسال المهاجرين اللى حواليك بالكويت عن المكتب اللى هاجروا من خلاله لو عايز تهاجر عن طريق مكتب

لازم قبل كل حاجه تتاكد ان وظيفتة حضرتك موجود بالليسته وتحب درجات حضرتك ينفع تهاجر او لا

لو ينفع اعمل الايلس وكمل اوراقك وابعت ربنا معاك

هاحط لحضرتك الروابط

http://www.cic.gc.ca/english/immigrate/skilled/apply-who.asp

http://www.cic.gc.ca/english/immigrate/skilled/assess/index.asp

ياجماعة انا كنت متوقع حد يرد علي بشكل اسرع من كده ويعرفني اعمل ايه وابتدي ازاي؟

رابط هذا التعليق

احنا مقدمين كلنا لوحدنا

اسال المهاجرين اللى حواليك بالكويت عن المكتب اللى هاجروا من خلاله لو عايز تهاجر عن طريق مكتب

لازم قبل كل حاجه تتاكد ان وظيفتة حضرتك موجود بالليسته وتحب درجات حضرتك ينفع تهاجر او لا

هاحط لحضرتك الروابط

اولا انا متشكر جدا على الرد

بس ان مش شايف ان مهنة المحاسبة مش موجودة في الليستة بالتالي معنى كده اني ماينفعش اقدم

رابط هذا التعليق

الليسته احتمال قوى جدا تتغيير شهر 6 الجاي

وممكن قبل

ان شاء الله وظيفة حضرتك تكون موجوده المره الجايه وتقدر تقدم

بالتوفيق

احنا مقدمين كلنا لوحدنا

هاحط لحضرتك الروابط

اولا انا متشكر جدا على الرد

بس ان مش شايف ان مهنة المحاسبة مش موجودة في الليستة بالتالي معنى كده اني ماينفعش اقدم

رابط هذا التعليق

بشرى زى الزفت

اتصلت يوم الخميس ب CIC

ميعرفوش حاجه عن الفايل بتاعى وبيقولولى هو انت اصلا متأكد ان الفايل بتاعك وصل عندنا :sad: :sad:

بالتوفيق للجميع

أكرم,,

السلام عليكم,

اية يا عم أكرم,, اية التشاؤم دة,, وحد اللة كدة و اسال تاني و اديهم رقم الفايل و لو حكمت اجمع كل المراسلات اللي ارسلتها لهم و اللي بعتوهالك و قلهم انك كنت بتبعت علي ادارة كذا او قسم كذا,,, اتصل بالتليفون,, ابعت ايميلات, ابعت للمكتب الرئيسي او لوزارة الهجرة نفسها مع كل ما يثبت انك مقدم ,, الموضوع مش سهل كدة اننا نسسيبة,, و بعدين انا واحد من الناس اللي شايف انك علي معرفة كويسة بالبلد و الانظمة,, ماتجيش منك انت يابو كرم,,

اعذرني علي رفع الكلفة رغم اننا مانعرفش بعض... انا زي اخوك

ربنا يعملك الصالح

رابط هذا التعليق

السلام عليكم,

انا كنت اتعاملت مع مكتب اسمة المنصور في شرق,,و معظم الناس اللي في الكويت قدمو من عندة علي حسب علمي,,, كلمهم و روح قابلهم و شوف اية الاخبار’’’ انا بس عاوز اقولك حاجة و اقبلها مني كاخ,, اتاكد كويس انك فعلا عاوز تهاجر, و اتاكد كويس ان ظروفك الشخصية و العائلية تسمحلك بالهجرة لان الهجرة مش قرار سهل. ربنا يوفقك.

دي ارقام تلفونات المكتب

22405419

22423427

رابط هذا التعليق

بشرى زى الزفت

اتصلت يوم الخميس ب CIC

بالتوفيق للجميع

أكرم,,

السلام عليكم,

اية يا عم أكرم,, اية التشاؤم دة,, وحد اللة كدة و اسال تاني و اديهم رقم الفايل و لو حكمت اجمع كل المراسلات اللي ارسلتها لهم و اللي بعتوهالك و قلهم انك كنت بتبعت علي ادارة كذا او قسم كذا,,, اتصل بالتليفون,, ابعت ايميلات, ابعت للمكتب الرئيسي او لوزارة الهجرة نفسها مع كل ما يثبت انك مقدم ,, الموضوع مش سهل كدة اننا نسسيبة,, و بعدين انا واحد من الناس اللي شايف انك علي معرفة كويسة بالبلد و الانظمة,, ماتجيش منك انت يابو كرم,,

اعذرني علي رفع الكلفة رغم اننا مانعرفش بعض... انا زي اخوك

ربنا يعملك الصالح

ربنا يخليك يا ياسر

بجد اكيد انت شخصيه محترمه جدا وجزاك الله خير على الكلمتين الحلوين دول

وربنا يسهل انا هاكلمهم تانى بس على الله نوصل لحاجه

ربنا يخليك يا ياسر

الأشجار لاتموت إلا وهي واقفة.....

...

رابط هذا التعليق

السلام عليكم,

انا كنت اتعاملت مع مكتب اسمة المنصور في شرق,,و معظم الناس اللي في الكويت قدمو من عندة علي حسب علمي,,, كلمهم و روح قابلهم و شوف اية الاخبار’’’ انا بس عاوز اقولك حاجة و اقبلها مني كاخ,, اتاكد كويس انك فعلا عاوز تهاجر, و اتاكد كويس ان ظروفك الشخصية و العائلية تسمحلك بالهجرة لان الهجرة مش قرار سهل. ربنا يوفقك.

دي ارقام تلفونات المكتب

22405419

22423427

أولا أنا متشكر جدا ليك ياياسر على الرد

بس ايه الظروف الشخصية او العائلية اللي ممكن تمنعني وبعدين ماهو احنا كده كده متغربين

ومتهيئلي غربة عن غربة تفرق ولا انت ايه رايك, أقل مافيها بلد زي كندا بتمنحك الجنسية اللي اكيد هتكون مفيدة جدا ليك ولاسرتك بعد كده ان شاء الله

وبالنسبة للمكتب الللي قولت انك قدمت من خلاله هل وصلت معاه لنتيجة كويسة لحد دلوئتي وهل تعرف ناس هجرت من خلال المكتب ده

وياريت تحكيلي عن تجربتك بالتفصيل في الموضوع ده , ده لو مش يضايقك وياريت اعرف تكاليف الموضوع ده بالتقريب كده ممكن تكون كم؟

وجزاك الله كل خير

رابط هذا التعليق

السلام عليكم,

عزيزي اكرم الاتصال هو اول حاجة تعملها و تطلب انك تكلم حد مسئول عن تلقي الطلبات مش اي واحدة تكلمك و السلام,, ثم الايميلات و الاتصال بالمكتب اللي ارسلت لة ورقك,, اعتقد انة مكتب لندن,, المهم ماتسكتش,,, و انشااللة خير و شكرا علي ذوقك,,,

اخي احمد راضي الظروف اللي تمنع كتير و تختلف من واحد للتاني,, ظروف مادية, اسرية, او طباع الشخص اللي يمكن ماتتوافقش مع فكرة الهجرة او نمط الحياة,, انت ادري بظروفك.

و انا الحمدللة خلصت ورقي كلة و سافرت صيف 2008 انا و اسرتي و انشااللة راجعين نهائي الصيف الجاي,, و اعرف شخصيا اتنين سافروا برضة عن طريق المكتب دة و انا التالت,,اما التكاليف ف تقل جيبك يا معلم عشان الموضوع بيصرف,, بس المكتب بياخد حوالي 700 دينار علي 3 دفعات و باقي المصاريف من استخراج ورق و شهادات و ترجمة و حوالات و امتحان لغة و احتمال سفر عشان المقابلة الشخصية,, يعني هتصرف مبلغ محترم,,

في ناس بتقدم بنفسها و بتوفر فلوس المكتب و ده طبعا اوفر بس لازم يكون عندك عنوان بريدي ثابت و تكون لغتك كويسة

ربنا يوفقك

رابط هذا التعليق

عندى استفسار بسيط لاهل الخبرة

انا جهزت الملف ودفعت الشيك

وباقى انى ارسلة

اية هو العنوان اللى هابعت علية علما بانى مقيم فى ليبيا

وشكرااا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم,

عزيزي اكرم الاتصال هو اول حاجة تعملها و تطلب انك تكلم حد مسئول عن تلقي الطلبات مش اي واحدة تكلمك و السلام,, ثم الايميلات و الاتصال بالمكتب اللي ارسلت لة ورقك,, اعتقد انة مكتب لندن,, المهم ماتسكتش,,, و انشااللة خير و شكرا علي ذوقك,,,

اخي احمد راضي الظروف اللي تمنع كتير و تختلف من واحد للتاني,, ظروف مادية, اسرية, او طباع الشخص اللي يمكن ماتتوافقش مع فكرة الهجرة او نمط الحياة,, انت ادري بظروفك.

و انا الحمدللة خلصت ورقي كلة و سافرت صيف 2008 انا و اسرتي و انشااللة راجعين نهائي الصيف الجاي,, و اعرف شخصيا اتنين سافروا برضة عن طريق المكتب دة و انا التالت,,اما التكاليف ف تقل جيبك يا معلم عشان الموضوع بيصرف,, بس المكتب بياخد حوالي 700 دينار علي 3 دفعات و باقي المصاريف من استخراج ورق و شهادات و ترجمة و حوالات و امتحان لغة و احتمال سفر عشان المقابلة الشخصية,, يعني هتصرف مبلغ محترم,,

في ناس بتقدم بنفسها و بتوفر فلوس المكتب و ده طبعا اوفر بس لازم يكون عندك عنوان بريدي ثابت و تكون لغتك كويسة

ربنا يوفقك

أخي ياسر انا شاكر جدا اهتمامك وردك , وياريت تعتبرني اخوك الصغير ويتسع صدرك لبعض الأسئلة

ممكن اعرف انطباعك ايه بعد ماخضت التجربة دي وهل تستحق التكاليف والمشقة اللي اتحملتها في سبيلها ؟

وهل يفضل ان الواحد يخوض التجربة دي بعد الزواج او قبل الزواج ؟

والمدة اللي اللي استغرقتها من بداية مافكرت في هذا الامر حتى السفر كم ؟

وايه هي المشاكل اللي ممكن تقابلني من بداية هذا الأمر حتى السفر ؟

ولو عندك اي نصائح اخرى لأخوك ياريت اعرفها ويكون ليك جزيل الأمتنان ويكون ده في ميزان حسناتك

وربنا يوفقك على قدر مساعدتك للأخرين

رابط هذا التعليق

لو سمحتم يا جماعه عندي استفسار بسيط يا ريت حد خبره يجاوبني عليه

في schedule 1 background declaration

السؤال رقم 14

military service لمن ادو الخدمه العسكريه مطلوب :

branch of service,unit numbers , names of your commanding officers

برجاء التكرم بالمقصود بهذا العامود؟؟؟ وما هو رقم الوحده وفرع الخدمه؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

السلام عليكم,

ربنا يوفقك

أخي ياسر انا شاكر جدا اهتمامك وردك , وياريت تعتبرني اخوك الصغير ويتسع صدرك لبعض الأسئلة

ممكن اعرف انطباعك ايه بعد ماخضت التجربة دي وهل تستحق التكاليف والمشقة اللي اتحملتها في سبيلها ؟

ولو عندك اي نصائح اخرى لأخوك ياريت اعرفها ويكون ليك جزيل الأمتنان ويكون ده في ميزان حسناتك

السلام عليكم,

اخي احمد الشكر للة ثم للناس الطيبين اللي هنا و علمونا حاجات كتير عن موضوع الهجرة .

و انا انصحك انك تقرأ في باب كندا للدكتور الشامي و دكتور التهامي و لانهم افادونا بمعلومات كتييير.

اما عني انا فانا قدمت فيدرال علي النظام القديم في اخر 2004 و بدات الاجرءات و اخدت حوالي 3 سنين و بعدين جالي الكشف الطبي في ابريل 2008 و سافرت مع الاسرة في شهر سبعة 2008 عشان نعمل اللاندينج و قعدنا هناك خمسين يوم تقريبا و رجعنا تاني الكويت

اما عن هل التجربة تستحق او لا فالاجابة نسبية,, انا غيرك و انت غير فلان و فلان غير علان و هكذا,, دة توفيق و رزق من ربنا اولا و اخير و احنا ما علينا الا السعي و الاخد بالاسباب.

بس صحيح في تعب و مصاريف و اختلاف كبير في نمط الحياة و طبيعتها,, و عشان كدة بقولك ان مش كل واحد يقدر يتكيف مع الهجرة او الغربة عن البلد بصفة عامة.

اما عن انطباعي فانا راجل سافرت كتير و دة خلي عندي ارتباط بالغرب و قدرة علي التأقلم مع نمط الحياة الغربي , ممكن يكون الانطباع سيئ لواحد تاني من وجهة نظر تانية, لذلك بقولك الموضوع نسبي و اوعي اني او غيري نقولك كندا حلوة فتقوم تقدم و تهاجر,, او العكس,, القرار قرارك بعد ما تدرسة كويس و تشوف انت عايز اية,,

بالنسبة للزواج الزوجة الحاصلة علي شهادة جامعية بتاخد عليها عشر نقاط زيادة,,حسب النظام القديم بتاعي,, و انا شخصيا اتجوز الاول و بعدين افكر في هجرة,, الجواز حلو يا احمد و افكارك قبل الجواز ممكن تتغير بعدة,, و تتغير بعد ما ربنا يرزقك باولاد,, و بعدين يمكن مراتك ما تتقبلش فكرة الهجرة,,

اما عن المشاكل اللي ممكن تقابلك خلال التقديم فلا تذكر,, امتحان انجليزي قوي لازم تنجح فية بدرجات معينة,, و المصاريف بس كدة,,اقعد مع نفسك و قلب اولوياتك و شوف انت عاوز اية ,, استشير واحد عاقل مثقف واعي و لة خبرة بالحياة,, و اتنور براية,, و تاني اقرا للناس اللي قلتلك عليهم و اعرف ان تجربة فلان مش لازم تنطبق علي, لان لكل واحد ظروفة,, و اهم حاجة صلاة الاستخارة,,

ربنا يوفقك

رابط هذا التعليق

انا باشارك معاكم لاول مرة

لكن بتابع من فترة المنتدى و هو مفيد جدا الحقيقة

بس عندي تعليق بسيط ان اغلب الكلام عن تورونتو سواء لمعادلة الشهادة او مواقع للتدريب او الشغل . طيب الحصول علىPEO للمهندس المدني من البرتا بيجي ازاي

و هل فيه مواقع كويسة للشغل او التدريب زي ما هو موجود في اونتاريو ف www.ministry of immigration?

ارجو ان تفيدوني اكرمكم الله

رابط هذا التعليق

السلام عليكم,

ربنا يوفقك

السلام عليكم,

اخي احمد الشكر للة ثم للناس الطيبين اللي هنا و علمونا حاجات كتير عن موضوع الهجرة .

و انا انصحك انك تقرأ في باب كندا للدكتور الشامي و دكتور التهامي و لانهم افادونا بمعلومات كتييير.

اما عني انا فانا قدمت فيدرال علي النظام القديم في اخر 2004 و بدات الاجرءات و اخدت حوالي 3 سنين و بعدين جالي الكشف الطبي في ابريل 2008 و سافرت مع الاسرة في شهر سبعة 2008 عشان نعمل اللاندينج و قعدنا هناك خمسين يوم تقريبا و رجعنا تاني الكويت

اما عن هل التجربة تستحق او لا فالاجابة نسبية,, انا غيرك و انت غير فلان و فلان غير علان و هكذا,, دة توفيق و رزق من ربنا اولا و اخير و احنا ما علينا الا السعي و الاخد بالاسباب.

بس صحيح في تعب و مصاريف و اختلاف كبير في نمط الحياة و طبيعتها,, و عشان كدة بقولك ان مش كل واحد يقدر يتكيف مع الهجرة او الغربة عن البلد بصفة عامة.

اما عن انطباعي فانا راجل سافرت كتير و دة خلي عندي ارتباط بالغرب و قدرة علي التأقلم مع نمط الحياة الغربي , ممكن يكون الانطباع سيئ لواحد تاني من وجهة نظر تانية, لذلك بقولك الموضوع نسبي و اوعي اني او غيري نقولك كندا حلوة فتقوم تقدم و تهاجر,, او العكس,, القرار قرارك بعد ما تدرسة كويس و تشوف انت عايز اية,,

بالنسبة للزواج الزوجة الحاصلة علي شهادة جامعية بتاخد عليها عشر نقاط زيادة,,حسب النظام القديم بتاعي,, و انا شخصيا اتجوز الاول و بعدين افكر في هجرة,, الجواز حلو يا احمد و افكارك قبل الجواز ممكن تتغير بعدة,, و تتغير بعد ما ربنا يرزقك باولاد,, و بعدين يمكن مراتك ما تتقبلش فكرة الهجرة,,

اما عن المشاكل اللي ممكن تقابلك خلال التقديم فلا تذكر,, امتحان انجليزي قوي لازم تنجح فية بدرجات معينة,, و المصاريف بس كدة,,اقعد مع نفسك و قلب اولوياتك و شوف انت عاوز اية ,, استشير واحد عاقل مثقف واعي و لة خبرة بالحياة,, و اتنور براية,, و تاني اقرا للناس اللي قلتلك عليهم و اعرف ان تجربة فلان مش لازم تنطبق علي, لان لكل واحد ظروفة,, و اهم حاجة صلاة الاستخارة,,

ربنا يوفقك

انا متشكر جدا يااخي ياسر على ردودك الطيبة ونصائحك اللي بجد فادتني كتير

وبجد بتمنالك التوفيق

وياريت نكون اصدقاء واعرف الميل بتاعك ونبئى نتكلم مع بعض اكتر واستفيد من خبرتك في الموضوع ده

ولك جزيل الشكر

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

لدي استفسار وارجو ممن لديه فكرة ان يفيدنا

انالي صديق كان عايش بالسعودية لمدة ثمانية اشهر والان تقدم لهجرة عائلية لكندا لم الشمل وطلب منه شهادة خلو سوابق اي لا حكم عليه فكيف يمكن ان يستخرج هذه الشهادة من السعودية وهو خارج السعودية وليس هناك طريقة للدخول الى السعودية وسأل في السفارة السعودية وعقدوها في وجهه وكنت قد سمعت من بعض الاخوة انها في حالات مثل صديقنا هذا يعفى من هذا الطلب فهل لدى احد من الاخوة فكرة عن ذلك ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ارجو المساعدة

شكرا جزيلا

هناك من يبحث عن السعادة وهناك من يصنعها ؟ فكن ممن يصنعها ويعيشها

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

ارجو منكم مساعدتي في معرفة تصنيف زوجي noc

زوجي فني تركيبات اسنان او فني مختبرات اسنان هل يكون تصنيفة تحت 3222 او 3113

انا تعبت وانا بدور ولغتي ما بتساعدني في الموقع الكندي

شاكرة جدا مقدما لكل من يرد على سوالي

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...