اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

رد على إستفساراتكم السريعة عن الهجرة لكندا

Recommended Posts

:lol: انا زعلان جدا جدا جداااااااااااااااا

:sad: :sad: :sad: :sad:

محدش عبرني و رد ع سؤالي مع اني بعته 100 مرة

ايه ياجماعة محدش عايز يساعدني

فين الناس الجدعة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ mfb:

اللي بتخدم بلا مقابل ؟؟ و بعدين دول سؤالين في منتهى البساطة

و هزودكمان سؤال

في امتحان الايلتس نحسب ازاي الدرجة اللي هاخدها مع الدرجات ال67

يعني لو 6 في كل حاجة يبقى كام من ال67 درجة المطلوبة للهجرة

آه السؤالين في ال

topic

اللي فوق على طول...

و السلام ختام

:sad:

-_- :P يارب حد يعبرني بقى؟؟؟؟؟؟!!!!

تم تعديل بواسطة joca
رابط هذا التعليق

• الردود 5.3k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

:lol: انا زعلان جدا جدا جداااااااااااااااا

:sad: :sad: :sad: :sad:

محدش عبرني و رد ع سؤالي مع اني بعته 100 مرة

ايه ياجماعة محدش عايز يساعدني

فين الناس الجدعة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ mfb:

اللي بتخدم بلا مقابل ؟؟ و بعدين دول سؤالين في منتهى البساطة

و هزودكمان سؤال

في امتحان الايلتس نحسب ازاي الدرجة اللي هاخدها مع الدرجات ال67

يعني لو 6 في كل حاجة يبقى كام من ال67 درجة المطلوبة للهجرة

آه السؤالين في ال

topic

اللي فوق على طول...

و السلام ختام

:sad:

-_- :P يارب حد يعبرني بقى؟؟؟؟؟؟!!!!

سلام

اولا الافضل انك تقدم كممارس عام

general practitioner

ورمز المهنه 3112

والرابط التالي يوضح المسميات الاخرى المتاحه للطبيب

http://www5.hrsdc.gc.ca/NOC/English/NOC/2006/ViewAllTitlesQuickSearch.aspx?val=3&val1=3112&val65=3112

ثانيا سنه الامتياز لا اعلم هل ممكن ان تحسبها من سنوات الخبره , بس اعرف ناس عملت كذا علشان تكمل ال 4 سنوات الخبره التي تعطيك الدرجه كامله 21 , بس لا اعلم هل اعتمدت لهم ام لا

بس اعرف انه لو معاك فقط سنه واحد خبره فسوف تعطيك فقط 15 نقطه , وبذلك ستكون مهمتك صعبه

والحسبه للخبره كالتالي

1 year

15 نقطه

2 years

17 نقطه

3 years

19 نقطه

4 years

21 نقطه

ثالثا حساب الايلتس فموجوده في الملف المرفق بهذه الرساله

بالتوفيق زميلي العزيز

post-45768-056998300 1286913170_thumb.jp

لا تستحِ من إعطاء القليل فإن الحرمان اقل منه,,

رابط هذا التعليق

افيدونى افادكم الله احسن شكلى مش هنام انهاردة

استلمت انهاردة شهادة التخرج المؤقتة والترانسكريبت لكن للأسف الموظفة كتبت اسم والدى وجدى وبين عبد وبين الاسم مسافة وانا كتبت الاسم فى الباسبور وكل الاوراق بدون مسافة وانا كنت ناوية خلاص ابعت الورق بعد ما اعمل الشيك

ايه الحل؟

1-ابعتهم واتكل على الله

2-اروح اطلع غيرهم بدون مسافة(وكدة هتكلف واتاخر)

3-كان عندى شهادة مؤقتة عربى مترجمة للانجليزى والاسم فيها مظبوط بس كدة الاسم فى الشهادة هيختلف عن الاسم فى الترانسكريبت

4-معايا نسخة ترانسكريبت عربى اترجمها فى مكتب الترجمة بالاسم الصحيح وابعتها مع الشهادة المؤقتة القديمة بس هما طالبينها اصلى

اهئ اهئ اهئ

مش هنام الا اما تردوا عليه مع العلم ان زوجى هو المتقدم الرئيسى مش انا

:sad: :sad: :sad:

تم تعديل بواسطة samaaraof
رابط هذا التعليق

استلمت انهاردة شهادة التخرج المؤقتة والترانسكريبت لكن للأسف الموظفة كتبت اسم والدى وجدى وبين عبد وبين الاسم مسافة وانا كتبت الاسم فى الباسبور وكل الاوراق بدون مسافة وانا كنت ناوية خلاص ابعت الورق بعد ما اعمل الشيك

ايه الحل؟

1-ابعتهم واتكل على الله

3-كان عندى شهادة مؤقتة عربى مترجمة للانجليزى والاسم فيها مظبوط بس كدة الاسم فى الشهادة هيختلف عن الاسم فى الترانسكريبت

4-معايا نسخة ترانسكريبت عربى اترجمها فى مكتب الترجمة بالاسم الصحيح وابعتها مع الشهادة المؤقتة القديمة بس هما طالبينها اصلى

اهئ اهئ اهئ

ترجمي الشهادات العربي الاصليه الصحيح فيها الاسم و دبسي الاصل العربي في الترجمه و بعدين مين اللي قال ان كلمه عبد كلمه لوحدها اعتقد ممكن تمشي عشان انتي مش المتقدم الاساسي

نامي بقي و ارتاحي و بكره ابعتيلي حاجه حلوة

عمرو

Have you ever wondered which hurts the most: saying something and wishing you had not, or saying nothing, and wishing you had?

رابط هذا التعليق

ايه الحل؟

1-ابعتهم واتكل على الله

اهئ اهئ اهئ

ترجمي الشهادات العربي الاصليه الصحيح فيها الاسم و دبسي الاصل العربي في الترجمه و بعدين مين اللي قال ان كلمه عبد كلمه لوحدها اعتقد ممكن تمشي عشان انتي مش المتقدم الاساسي

عمرو

ربنا يطمنك بس الشهادة المؤقتة اللى مترجمة معايا صورة متدبسة فى الترجمة مش اصل wst::

تمشى واللا اترجم واحدة تانيةاصل وادبسها فى الترجمة واترجم الترانسكريبت برضه اصل وادبسه ؟

بس لو عملت كدة هافضل قلقانة بعد ما نبعت الورق, اضحى واطلع اصلى وخلاص؟واللا رأيكم ايه

رابط هذا التعليق

ايه الحل؟

1-ابعتهم واتكل على الله

اهئ اهئ اهئ

عمرو

ربنا يطمنك بس الشهادة المؤقتة اللى مترجمة معايا صورة متدبسة فى الترجمة مش اصل wst::

تمشى واللا اترجم واحدة تانيةاصل وادبسها فى الترجمة واترجم الترانسكريبت برضه اصل وادبسه ؟

بس لو عملت كدة هافضل قلقانة بعد ما نبعت الورق, اضحى واطلع اصلى وخلاص؟واللا رأيكم ايه

اصل وترجميه في الاتنين أنا عامل كده مع ورق مراتي و مشي متقلقيش الوقت بقي ضيق فعلا الافضل تبعتي النهارده قبل بكره اسمعي كلامي الوقت من ذهب

عمرو

Have you ever wondered which hurts the most: saying something and wishing you had not, or saying nothing, and wishing you had?

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

في البدايه اود ان اشكر كل القائمين علي هذا العمل واتمني للجميع التوفيق وان يتقبل الله منا صالح الاعمال.

ارجو من اصحاب الخبره المساعده في معرفه كيفيه التقديم للهجره الي كندا في مقاطعه كيبك, يعني ماهي الاوارق المطلوبه وكيفيه التقديم؟

شكرا

رابط هذا التعليق

ايه الحل؟

1-ابعتهم واتكل على الله

اهئ اهئ اهئ

عمرو

اصل وترجميه في الاتنين أنا عامل كده مع ورق مراتي و مشي متقلقيش الوقت بقي ضيق فعلا الافضل تبعتي النهارده قبل بكره اسمعي كلامي الوقت من ذهب

عمرو

ربنا يكرمك ويجازيك الف خير انا رجعت الجامعة انهاردة وبعد المحايلة ربنا سهلها ووقف لى ولاد الحلال الحمد لله وصلحولى الشهادات

رابط هذا التعليق

صباح الخير و الفل على الجميع

سؤال صغير يا ريت ألاقي له إجابه

هو تصنيف النقاط اللي موجود في اللينك ده صحيح و لا لأ

http://cicsvisas.com/qswv.html

أنا لقيت كذا لينك بيشرح تصنيف النقاط بتاعة كيبيك... و ده أكتر لينك فهمت منه

يا ريت يطلع صح.... و إذا غلط أو قديم... أتمنى حد يكتبلي لينك تاني

تحياتي

:roseop:

tout le Québec http://www.netvibes.com/au-quebec

"A ship in port is safe, but that's not what ships are built for."

Grace Murray Hopper

لقد أخطأت يوماً فوضعت مفتاح الباب لباب آخر فوجدته يتعصى عليّ ... فقلت لنفسي : سبحان الله ، كيف لا أعتبر من هذا المثال الصغير لما فوقه ؟

رابط هذا التعليق

سؤال ايه هي الاوراق اللي ممكن اطلبها بعد التقديم وايه هي الاوراق اللي هتفضل في مكتب هالجرة ؟

وطبعا انا بسأل بعد موضوع الموافقة

ما في المقام لذي عـقـل وذي أدب من راحة فدع الأوطان واغتـرب

سافر تجد عوضـا عمن تفارقــه وانْصَبْ فإن لذيذ العيش في النَّصب

إني رأيت ركـود الـماء يفســده إن ساح طاب وإن لم يجر لم يطب

والأسد لولا فراق الغاب ما افترست والسهم لولا فراق القوس لم يصب

والشمس لو وقفت في الفلك دائمة لملَّها الناس من عجم ومن عـرب

والتِّبرُ كالتُّـرب مُلقى في أماكنـه والعود في أرضه نوع من الحطب

فإن تغرّب هـذا عـَزّ مطلبـــه وإن تغرب ذاك عـزّ كالذهــب

الإمام الشافعى

رابط هذا التعليق

بليز محتاجة مساعدة سريعة احنا بنملى الابليكيشن ولقيت فى التشيك ليست بتاعة كايرو طالبين

settlement funds

proof of funds

هل كشف الحساب البنكى مطلوب منى الان؟ ام يطلب بعد الموافقة على الاوراق؟ يعنى المفروض اعمله الان وارسله مع الورق لسكوتيا واللا ايه؟ وكمان كاتبين على الفيش والتشبيه هو مش برضه بيتطلب فى السفارة بعدين واللا ايه؟

بليز اى حد بعت وورقه اتقبل او فلوسه اتسحبت يفيدنا؟

وايه رأيكم فى اختيار بلد اللاندنج مع العلم ان زوجى جراح فأى من البلاد توجد بها وظائف أكثر للأطباء؟

وبالنسبة للأوراق جميعها+ الفورمز + الشيك + وكل كل كل حاجة ترسل على نوفاسكوتياعلى العنوان التالى بالنسبة للبريد السريع الدولى

Citizenship & Immigration Canada

Federal Skilled Worker

Centralized Intake Office

Attn.: SW1 - NOC # _ _ _ _ PO BOX 7500 Sydney, NS

B1P 0A9

Canada

اصلى لما قريت تشيك ليست كايرو اتلخبطت لانهم فى الاخر بيقولوا نبعت على السفارة فى مصر ازاى وانتوا قلتوالى ان كل الورق بيتبعت على سكوتيا

رابط هذا التعليق

بليز محتاجة مساعدة سريعة احنا بنملى الابليكيشن ولقيت فى التشيك ليست بتاعة كايرو طالبين

settlement funds

proof of funds

هل كشف الحساب البنكى مطلوب منى الان؟ ام يطلب بعد الموافقة على الاوراق؟ يعنى المفروض اعمله الان وارسله مع الورق لسكوتيا واللا ايه؟ وكمان كاتبين على الفيش والتشبيه هو مش برضه بيتطلب فى السفارة بعدين واللا ايه؟

وايه رأيكم فى اختيار بلد اللاندنج مع العلم ان زوجى جراح فأى من البلاد توجد بها وظائف أكثر للأطباء؟

وبالنسبة للأوراق جميعها+ الفورمز + الشيك + وكل كل كل حاجة ترسل على نوفاسكوتياعلى العنوان التالى بالنسبة للبريد السريع الدولى

Federal Skilled Worker

B1P 0A9

بليز يا جماعة انا كل ما بقرا التشيك ليست باكتئب اكتر لأنى لقيتهم طالبين كمان الفيش والتشبيه مش المفروض انه بيطلب فى الاخر واللا لازم ابعتهم مع الابليكيشن اول مرة مافيش حد سهران على المنتدى انهاردة ينجدنى من الحيرة ديه؟

Canada

اصلى لما قريت تشيك ليست كايرو اتلخبطت لانهم فى الاخر بيقولوا نبعت على السفارة فى مصر ازاى وانتوا قلتوالى ان كل الورق بيتبعت على سكوتيا

[/وكمان المتقدم الرئيسى هو زوجى واحنا بنملى الابليكشن بتاع

additional family information

المفروض لما انا بملى الفورم بتاعى باكتب اسمى فى الابليكانت والا سباوس افيدونا يرحمكم الله.

رابط هذا التعليق

settlement funds

proof of funds

Federal Skilled Worker

B1P 0A9

Canada

بصي يا ستي :

الكشف البنكي مطلوب منك دلوقتي لازم يتبعت مع الاوراق اللي كلها بلا استثناء هتتبعت على مكتب كندا على العنوان اللي حضرتك كتباه

الفيش مش مطلوب دلوقتي تأكدي من الحته دي فى التشيك لست بس اعتقد انه مش مطلوب

وربتا يوفقك

عمرو

رابط هذا التعليق

settlement funds

proof of funds

Federal Skilled Worker

B1P 0A9

Canada

بصي يا ستي :

الكشف البنكي مطلوب منك دلوقتي لازم يتبعت مع الاوراق اللي كلها بلا استثناء هتتبعت على مكتب كندا على العنوان اللي حضرتك كتباه

الفيش مش مطلوب دلوقتي تأكدي من الحته دي فى التشيك لست بس اعتقد انه مش مطلوب

وربتا يوفقك

عمرو

استاذ عمرو جزاك الله الف خير على ردك بس طمنى على حكاية الفيش ديه هو حضرتك بعته واللا لأ؟وهو حضرتك على النظام الجديد واللا القديم؟

لأنى فى كل المنتديات كاتبينه مش مطلوب لكن فى التشيك ليست بتاعة كايرو طالبينه وانا خلاص جهزت الحمد لله كل اوراقى وكشف الحساب ان شاء الله هاتصرف فيه بس الفيش هو اللى هيأخرنى اسبوع كمان

ولو حضرتك على النظام الجديد

فيه ابليكيشن بتاع ADITIONAL FAMILY INFORMATION

مطلوب كتابته مرة للمتقدم الرئيسى واخرى للزوجةهناك بيانات مطلوبة

aplicant,spouse

ثم بيانات عن الأهل طيب عند ملأ طلب الزوجة هل يتم كتابة الابليكنت هى الزوجة والسباوز هو الزوج واللا العكس؟

دلوقتى الفلوس اللى فى البنك ناقصة عن المبلغ المطلوب 5000 جنيه فقط لكن انا عندى عقد شقة هل يمكن ترجمته واضافته للاوراق؟

انا اسفة :blush2:

طولت عليك بس تخيل موقفنا احنا كنا هنبعت الظرف انهاردة واحنا بنملى الابليكيشن ونراجع التشيك ليست طلع لنا الموضوع ده فجأة بعد ما خلصنا كل حاجة

والف مبروك على سحب الفلوس وعقبال رقم الملف ان شاء الله

وجزاكم الله الف خير

رابط هذا التعليق

انا اسف على التاخير اولا الفيش مطلوب من مكتب القاهرة بس ده الفيش بتاع مصر انا بعت فيش مصر بس عشان انا مقيم فى السعوديه و كان مطلوب منا فيش السعوديه انا معملتوش عشان فى مكتب لندن مش مطلوب منا الفيش دلوقتي شوفي انتى في مكتب القاهرة ايه المطلوب لو مطلوب الفيش يفضل تعمليه و الفيش بياخد يوم واحد بس مش اكتر اعمليه مستعجل فى القاهرة

بالنسبه لموضوع ابليكيشن بتاع ADITIONAL FAMILY INFORMATION

النفروض النسخه التانيه تعكسي فيهم تكون الزوجه هيا الاول و بعدين الزوج و بعدين الاولادو الاسره بتاعت الزوجه

حطي ال 5000 جنيه افضل شهادات العقارات لا يعد بيها كسند مالي يفضل كاش استلفيهم و حطيهم و ان شاء الله رجعيهم بعدها على طول مافيش مشاكل فيها

اهم حاجه انك تتاكدي من كل حاجه الاماكن حتي الان موجوده ما فيش قلق من حاجه بس يفضل يكون الملف سليم و كل حاجه مضبوطه عشان ميرجعش و تخسري وقت كملي الحاجات اللي قلت لحضرتك عليها و انا معاكم هنا لو احتجتم اي حاجه تانيه

عمرو

رابط هذا التعليق

والله يا عمرو الشكر مش كفاية لكن دعوة فى ظهر الغيب افضل بكثير

ربنا ان شاء الله هيجازيكم جميعا الف خير و يجعلك من المقبولين ويوقف لك ولاد الحلال ان شاء الله ويسهلك وييسرلك امرك

انا رجعت لتشيك ليست كايرو ولقيت ان الفيش مش مطلوب الان لكن سيطلب بعدين وعلى فكرة احنا كمان كنا فى السعودية قبل كدة وسيطلب من زوجى الفيش السعودى لكن بعدين

طب سؤال تانى هل المطلوب هو كشف حساب بنكى واللا خطاب من البنك بالرصيد الموجود فيه؟

رابط هذا التعليق

والله يا عمرو الشكر مش كفاية لكن دعوة فى ظهر الغيب افضل بكثير

ربنا ان شاء الله هيجازيكم جميعا الف خير و يجعلك من المقبولين ويوقف لك ولاد الحلال ان شاء الله ويسهلك وييسرلك امرك

انا رجعت لتشيك ليست كايرو ولقيت ان الفيش مش مطلوب الان لكن سيطلب بعدين وعلى فكرة احنا كمان كنا فى السعودية قبل كدة وسيطلب من زوجى الفيش السعودى لكن بعدين

طب سؤال تانى هل المطلوب هو كشف حساب بنكى واللا خطاب من البنك بالرصيد الموجود فيه؟

ايهما بس الاقوي لو كشف حساب لو الفلوس موجوده يعني مافيش اضافه لكميات كبيرة من الفلوس و الافضل شهاده بنكيه عشان تتجنبي كل الكلام ده

شهاده ان فلان الفلاني عنده حساب رقم كذا و فيه كذا وخلاص ختم و امضاء و على ورقه البنك و شكرا

ان شاء الله ربنا يوفقكم و تبعتوا وشكرا لدعوتك الحلوة

عمرو

رابط هذا التعليق

ربنا يجازيك الف خيرعلى متابعتك ومجهودك

فعلا طلبنا من البنك انهاردة الخطاب وان شاء الله هنستلمه بكرة

بس محتاجة مشورتكم فى اختيار بلد الللا ندنج لأن فى نقطة مش فاهماها هو احنا لازم اما ان شاء الله نعمل لاندنج ننتظر فى كندا 3 شهور حتى استلام كروت التأمين الصحى واللا ممكن نرجع ونترك عنوان صديقنا هناك ويستلمه هو بدلا منا؟وهل كل العائلة لازم تعمل لاندنج واللا ممكن المتقدم الرئيسى فقط؟

بليز ردوا عليه انهاردة لأن اذا اذن ربنا هابعت بكرة وانا اخترت تورنتو فى اللاندنج لان صديق زوجى هناك ايه رأيكم فى الاختيار واللا فى مكان تانى بتطلع فيه كروت التامين اسرع؟حتى لو كان كيبيك

ربنا يكلل تعبكم بفائدة ويجعله فى ميزان حسناتكم

:waf:

رابط هذا التعليق

ربنا يجازيك الف خيرعلى متابعتك ومجهودك

فعلا طلبنا من البنك انهاردة الخطاب وان شاء الله هنستلمه بكرة

بس محتاجة مشورتكم فى اختيار بلد الللا ندنج لأن فى نقطة مش فاهماها هو احنا لازم اما ان شاء الله نعمل لاندنج ننتظر فى كندا 3 شهور حتى استلام كروت التأمين الصحى واللا ممكن نرجع ونترك عنوان صديقنا هناك ويستلمه هو بدلا منا؟وهل كل العائلة لازم تعمل لاندنج واللا ممكن المتقدم الرئيسى فقط؟

بليز ردوا عليه انهاردة لأن اذا اذن ربنا هابعت بكرة وانا اخترت تورنتو فى اللاندنج لان صديق زوجى هناك ايه رأيكم فى الاختيار واللا فى مكان تانى بتطلع فيه كروت التامين اسرع؟حتى لو كان كيبيك

ربنا يكلل تعبكم بفائدة ويجعله فى ميزان حسناتكم

:waf:

اكتبي اي بلد فى الابليكيشن مش لازم تلتزمي بيها بعد كده تورنتو كويسه بس الكروت التأمين بتتأخر 3 شهور تقريبا

وممكن تكتبي عنوان اي حد تعرفوا يستلمها و يبعتهالكم

بالنسبه فى مقاطعات تانيه بتستلمي كارت التامين علي طول زي البيرتا مثلا

على العموم التفكير فى الموضوع ده سابق لاوانه دلوقتي اكتبي تورنتو و بعدين ربنا يسهلها بعد كده

عمرو

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...