اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

رد على إستفساراتكم السريعة عن الهجرة لكندا

Recommended Posts

متشكر ليك يا اخ مهاجر على الرد بس انا الشهادة اللى معايا هى شهادة تادية الخدمة العسكرية انما شهادة غير مطلوب للتجنيد نهائيا دى اول مرة اسمع عنها فيا ترى هى نفس الشهادة اللى معايا ولا تختلف عنها واذا كانت تختلف بتطلع ازاى

العفر يا محمد

بالنسبة لشهادة غير مطلوب للتجنيد فدى شهادة الناس اللى خدت تأجيل و بعدين تأجيل و بعدين أعفاء نهائى

بس بالنسبالك افتكر و الله أعلم ان بعد 30 سنة بتاخد إعفاء من التجنيد و ممكن تروح الجوازات تسجل الاعفاء ده على الجواز القديم او تستخرج جواز جديد و مكتوب فيه انك معفى من التجنيد

يعنى انا بحاول اساعدك بأى معلومة فى حدود معلوماتى المحدودة عن الموضوع ده

و ربنا يوفقك

تم تعديل بواسطة Al Mohager
رابط هذا التعليق

• الردود 5.3k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الاخوة الاعزاء

انا مقدم فى هجرة كيبيك انا محاسب وكنت اعمل فى شركة مقاولات من سنة 2006 حتى الان فوجئت بان مدير الشركة قد قام بالتامين على من منتصف سنة 2010 وحتى الان

هل التامينات هامة

وماذا افعل

ولكم جزيل الشكر

رابط هذا التعليق

الاخوة الاعزاء

انا مقدم فى هجرة كيبيك انا محاسب وكنت اعمل فى شركة مقاولات من سنة 2006 حتى الان فوجئت بان مدير الشركة قد قام بالتامين على من منتصف سنة 2010 وحتى الان

هل التامينات هامة

وماذا افعل

ولكم جزيل الشكر

رابط هذا التعليق

الاخوة الاعزاء

هل التامينات هامة

وماذا افعل

ولكم جزيل الشكر

بص يا شادى

انا سمعت و الله اعلم انك ممكن تروح التأمينات و تشترى مدة زى المدة المتأمن عليك فيها باُثر رجعى يعنى لو متأمن عليك من 6 شهور ممكن تخليهم سنة و وقت المقابلة اللى بتيجى بعد سنة تقريبا يبقوا سنتين

كمان فى حاجة تانية ممكن تأمن نفسك بيها و هى انك تخلى صاحب الشركة او مندوب الشركة يوثقلك شهادة الخبرة من الشهر العقارى و بعدين انت تاخد الشهادة و توثقها من الخارجية

و متقلقش ممكن المستشار بتاع الهجرة يحسبهملك لو فى تأمين سنتين مثلا مع شهادة خبرة 4 سنين و ممكن يغلس فالاحسن انك تأمن نفسك

و ربنا يوفقك

تم تعديل بواسطة Al Mohager
رابط هذا التعليق

الأخوه الزملاء:

استلمت أمس نتيجة التيف من المعهد الفرنسى

بالايميل

و قمت باعادة ارسالها للسفاره الكنديه

ولكن يوجد خطأفى النتيجه حيث أن السكرتيره ارسلت لى نتيجة الEXPRESION ORAL مرتين

و بالتالى حصلت على درجتين بدلا من درجه واحده

هل أنتظر رد السفارة أم أرسل اليهم الالنتيجه الصح ؟؟

رابط هذا التعليق

الأخوه الزملاء:

استلمت أمس نتيجة التيف من المعهد الفرنسى

بالايميل

و قمت باعادة ارسالها للسفاره الكنديه

ولكن يوجد خطأفى النتيجه حيث أن السكرتيره ارسلت لى نتيجة الEXPRESION ORAL مرتين

و بالتالى حصلت على درجتين بدلا من درجه واحده

هل أنتظر رد السفارة أم أرسل اليهم الالنتيجه الصح ؟؟

رابط هذا التعليق

السلام عليكم : ارجو من سيادتكم الرد على استفساراتى

لقد قدمت فيدرال فى 10/ 2009 و استلمت الفايل نبر الجديد هنا من السفارة فى القاهرة بخطاب مسجل بتاريخ 7/2010و وجدت فيه جملة اذا لم نتصل بك فى خلال 6 اشهر فاتصل بنا و تحته سطر آخر ان سوف يتم تقييم الملف بين 18 شهر فأنى أسأل هل ال18 شهر من تاريخ الارسال لنوفا سكوتشيا فى 10/2009 ام بتاريخ استلام الفايل نبر الجديد فى 7/2010و هل احد يعرف بالتقريب المدة التى سوف يستغرقها دراسة الملف كما اريد ان اعرف الخطوات التالية و الوقت الازم لها بالتقريب و هذا كله طبعا بعد مشيئة الله و اذنه

و لكم جزيل الشكر على تعبكم

رابط هذا التعليق

الاخوة الافاضل يسعدني ان افتتح هذا الموضوع وذلك رغبة في الافادة قدر الامكان وايضا رغبة تنظيمية وذلك لان الجميع لاحظ كثير من الاخوة الافاضل ذوي الاستفسارات البسيطة او الشخصية يقوموا بفتح موضوع كامل مما يؤدي الي التشتت

ولذلك اتمني من الجميع بان من لديه استفسار علي السريع او شخصي ان يتفضل بايداعه هنا وان شاء الله سيجد الرد خلال 24 ساعة

اتحدث عن نفسي وفي حدود معرفتي وبحثي او ساحاول ان ادله علي الاجابة وطبعا هنا يوجد جهابذة كادوا ان يغلقوا مكاتب محاميي الهجرة :lol:

سيقومون بالرد كل في حدود معرفته وطبعا هذا جهد تطوعي لا نبغي جزاءا ولا شكورا

واتمني ايضا ان يكون فتح الموضوع هذا فاتحة خير لعودة الاحباب واصدقاء منتدي محاورات المصريين

وكل عام وانتم بخير

السلام عليكم أخوتى

أنا اشتركت فى الجروب ده من كام شهر كده وبعد كده مش دخلته تقريباً تانى بعد ما اكتشفت أنهم شالو الوظيفة بتاعى من لسته الأشغال للهجرة لكندا، فأى حد عنده فكرة هيغيروا اللسته دى تانى إمتى عل وعسى ينزلوا الشغلة بتاعى من جديد؟؟؟ وليكم جزيل الشكر

تم تعديل بواسطة egyptianpharoah
رابط هذا التعليق

أعضاء المنتدى الكرام .. السلام عليكم و رحمة الله و بركاته .

بعد اذنكم كنت عايز اسأل عن المعادلة القانونية فى كندا لشخصان احدهما حاصل على الماجيستير فى القانون و خبرة 20 سنة عمل و مستشار بالنيابة الاداررية .

و الاخرى ليسانس حقوق.

السؤال كالاتى: هل الحصول على الدكتوراه كاف للعمل ام المعادلة لازمة ؟

و كيف عمل المعادلة القانونية هناك و اين علما بانه لايريد العمل بالمحاماه.

و ياريت اعرف رواتب رجال القانون فى كندا هل ترتفع ام هى ضئيلة .

شكرا

رابط هذا التعليق

تغيير اللسته متوقع بشهر 7 الجاى بامر الله

الاخوة الافاضل يسعدني ان افتتح هذا الموضوع وذلك رغبة في الافادة قدر الامكان وايضا رغبة تنظيمية وذلك لان الجميع لاحظ كثير من الاخوة الافاضل ذوي الاستفسارات البسيطة او الشخصية يقوموا بفتح موضوع كامل مما يؤدي الي التشتت

ولذلك اتمني من الجميع بان من لديه استفسار علي السريع او شخصي ان يتفضل بايداعه هنا وان شاء الله سيجد الرد خلال 24 ساعة

اتحدث عن نفسي وفي حدود معرفتي وبحثي او ساحاول ان ادله علي الاجابة وطبعا هنا يوجد جهابذة كادوا ان يغلقوا مكاتب محاميي الهجرة :lol:

سيقومون بالرد كل في حدود معرفته وطبعا هذا جهد تطوعي لا نبغي جزاءا ولا شكورا

واتمني ايضا ان يكون فتح الموضوع هذا فاتحة خير لعودة الاحباب واصدقاء منتدي محاورات المصريين

وكل عام وانتم بخير

السلام عليكم أخوتى

أنا اشتركت فى الجروب ده من كام شهر كده وبعد كده مش دخلته تقريباً تانى بعد ما اكتشفت أنهم شالو الوظيفة بتاعى من لسته الأشغال للهجرة لكندا، فأى حد عنده فكرة هيغيروا اللسته دى تانى إمتى عل وعسى ينزلوا الشغلة بتاعى من جديد؟؟؟ وليكم جزيل الشكر

رابط هذا التعليق

انا معنديش اى فكره للاسف

وما اظنش مر علينا نفس حالة حضرتك

بس اللى اعرفه ان الدكتوراه من بلادنا غير معترف بيها هناك

يعنى ممكن لو عملت معادله يمشي الحال

وان شالله لو حد يعرف يفيد حضرتك

أعضاء المنتدى الكرام .. السلام عليكم و رحمة الله و بركاته .

بعد اذنكم كنت عايز اسأل عن المعادلة القانونية فى كندا لشخصان احدهما حاصل على الماجيستير فى القانون و خبرة 20 سنة عمل و مستشار بالنيابة الاداررية .

و الاخرى ليسانس حقوق.

السؤال كالاتى: هل الحصول على الدكتوراه كاف للعمل ام المعادلة لازمة ؟

و كيف عمل المعادلة القانونية هناك و اين علما بانه لايريد العمل بالمحاماه.

و ياريت اعرف رواتب رجال القانون فى كندا هل ترتفع ام هى ضئيلة .

شكرا

رابط هذا التعليق

من تاريخ الفايل نمبر

هم بالقاهره عندهم بطء شويه

على اى حال ربنا يجعل حالتك حضرتك سهله ميسره وسريعه

قانون الهجره ... الصبر ثم الصبر ثم الصبر

السلام عليكم : ارجو من سيادتكم الرد على استفساراتى

لقد قدمت فيدرال فى 10/ 2009 و استلمت الفايل نبر الجديد هنا من السفارة فى القاهرة بخطاب مسجل بتاريخ 7/2010و وجدت فيه جملة اذا لم نتصل بك فى خلال 6 اشهر فاتصل بنا و تحته سطر آخر ان سوف يتم تقييم الملف بين 18 شهر فأنى أسأل هل ال18 شهر من تاريخ الارسال لنوفا سكوتشيا فى 10/2009 ام بتاريخ استلام الفايل نبر الجديد فى 7/2010و هل احد يعرف بالتقريب المدة التى سوف يستغرقها دراسة الملف كما اريد ان اعرف الخطوات التالية و الوقت الازم لها بالتقريب و هذا كله طبعا بعد مشيئة الله و اذنه

و لكم جزيل الشكر على تعبكم

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

يا جماعه انا بدات انسى انى مقدم على الهجره

لو فيه حد نفس ظروفى عنده اى اخبار يطمنى

انا ارسلت لنوفا سكوتشيا 4- 2009

ثم لندن 7 -2009

بقت حالتى in process

3-2010

وبعد كده شكرا لا حس ولا خبر

انا عارف ان فى ناس مقدمه من زمان لكن اللى مزعلنى ان زمن انهاء الملفات المفروض لا يتجاوز السنه

وربنا يوفق الجميع

رابط هذا التعليق

طيب يا جماعة انا صيدلي

ينفع اسافر لكندا من غير ما اعمل معادلة ؟

الفترة الاولانية دي اروح فين ؟

هل فيه مراكز لرعاية المهاجرين الجدد ؟

و لا الواحد يعتمد علي نفسه و فلوسه بعد ربنا ؟

طيب هل ينفع ننشتغل مساعدين في الفترة الاولانية دي و لا دي بعد المعادلة و هل شغلانة المساعد دي متوفرة و سهلة و لا فيه صعاب حتقابلنا ؟

ايه الافادة مثلا ان اخدت الايفاليواتينج قبل ما استقر بكندا ؟

ازاي اعرف اسافر لكندا و انا هنا من السعودية ( شغل الكفيل يعني ) ؟

و اسف علي الاطالة و جزكم الله خيرااااا

رابط هذا التعليق

طيب يا جماعة انا صيدلي

ينفع اسافر لكندا من غير ما اعمل معادلة ؟

الفترة الاولانية دي اروح فين ؟

هل فيه مراكز لرعاية المهاجرين الجدد ؟

و لا الواحد يعتمد علي نفسه و فلوسه بعد ربنا ؟

طيب هل ينفع ننشتغل مساعدين في الفترة الاولانية دي و لا دي بعد المعادلة و هل شغلانة المساعد دي متوفرة و سهلة و لا فيه صعاب حتقابلنا ؟

ايه الافادة مثلا ان اخدت الايفاليواتينج قبل ما استقر بكندا ؟

ازاي اعرف اسافر لكندا و انا هنا من السعودية ( شغل الكفيل يعني ) ؟

و اسف علي الاطالة و جزكم الله خيرااااا

ممكن تسافر طبعا قبل ما تعمل المعادلة ... وأساسا المعادلة ما ينفعش تخلصها إلا وانت هناك

الفترة الأولانية تروح المكان اللي انت عايزه بس يفضل مكان تعرف حد فيه علشان يساعدك ... وغالبا هتضطر تشتغل Survival Jobs لحد ما تخلص المعادلة وتلاقي شغلانه في مجالك

هناك مراكز لمساعدة المهاجرين ولكن الخدمات اللي بتقدمها محدودة جدا (كورسات لغة ومعلومات عامه) ... المفروض تعتمد على نفسك في السكن والبحث عن وظيفه.

شغلانة المساعد صعبة لإن كندا بها عدد كبير من الصيادلة اللي لسه بيدوروا على تدريب للحصول على رخصه مزاولة المهنة أو اللي ماخلصوش المعادلة وكمان هناك برامج لتخريج مساعدي صيادلة فالمنافسه شديدة خصوصا في مقاطعة أونتاريو ... ممكن فرصتك تكون أفضل في المناطق النائية

هناك موضوع كامل عن معادلة الصيادلة ممكن تطّلع عليه لمعرفة الخطوات بالتفصيل وايه اللي ممكن تخلصه قبل ما تسافر.

أما موضوع خروجك من السعودية فممكن تقدم استقاله أو تاخذ أجازه زي ما الكل بيعمل ... ومافيش داعي الكفيل يعرف انك ناوي تهاجر.

وبالتوفيق.

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

هي اللسته بتاعه ال

skilled worker

ممكن تتغير ولا خلاص على كده

انا اصلا مهندس كهربا وطبعا اللسته مفيهاش مهندسين خالص

حاجه تانيه

انا الحمد لله بدرس دلوقتي في البرتا ماستر وسمعت عن

canadian Experience class

بس ملاحظ ان محدش بيتكلم هنا عليه خالص

فممكن لو تسمح نتلكم شويه عن الاوبشن ده

وهل انا حالتي كده ليها علاج

:)

شكرا

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

As i worked in saudi arabia for 2 years and i am now in egypt,i went to the saudi embassy then maktab alra3aya alsaudeen,to make a police certificate from saudi,and they told me,i have to make a police certificate from egypt and get it to us but it will take 6 months or you can send it to a friend in saudi, and he will make it faster and i already did this,i made a police certificate (fesh wa tashbeh)from egypt and i sent it to a friend in saudi (ma3a tawkeel 3am rasmmy)and he stamped it for me from saudi arabia,,and i sent this police certificate with my application for PR afer getting the CSQ,From Quebec.

They sent me the file no and a request to make a police certificate from saudi arabia,so there are 2 options ,1st they didnot notice the paper or they want a nother one totally from saudi,ya3ny ma3agabhomsh alfesh almasry ally ma7'tom mn aslsaudaya,

[[WHAT SHALL I DO TO GET THIS POLICE CERTIFICATE AS I AM HERE IN EGYPT,KINDLY ,ANY ONE REPLY TO ME AS SOON AS POSSIBLE.I WHAT SHALL I DO TO GET THIS POLICE CERTIFICATE AS I AM HERE IN EGYPT,KINDLY ,ANY ONE REPLY TO ME AS SOON AS POSSIBLEreally appreciate it.

Yours

Mohamed Bahgat

Clinical Pharmacist.

tel:+2 0101075573

رابط هذا التعليق

نا عندي 25 سنه و خريج تجاره و انا عايش في مصر بس انا عندي الجنسيه الكنديه عشان انا اتولد هناك و رجعت و انا عندي اربع سنين مع اهلي عشان ظروف في العيله و كنت بفكر اسافر تورونتو شهر خمسه الي جاي عشان الشتاء يكون هدي شويه

فهل لو اخد معايه خمسه او ست الاف دولار معايه هيكفوني هناك ؟

و هل ليا اعانه بطاله لغايت ملائي شغل هناك ؟

و هل الشغل الكاجوال هيكفيني اني اسكن و اصرف علي نفسي ؟

و هل الكورسات القصيره دي غاليه يعني الفلوس الي هاخودها معايه دي حتكفيني اصرف عليها و علي نفسي لحد مشتغل ؟

معلش انا اسئلتي كتيره بس انا مليش حد هناك و العيله كلها رجعت سنه 1990 و اكيد الدنيا اتغيرت هناك و انا معيش غير الفلوس دي بس و خايف اني اخسرهم هناك و في نفس الوقت انا كنت شغال محاسب في فندق في شرم الشيخ و سبت الشغل بعد اللي حصل في مصر اليومين دول و بفكر جديآ اني اسافر فيريت تجوبني و شكرآ جدآ

رابط هذا التعليق

اول ما توح ان شاء الله حاول تسكن مع حد عشان توفر

الشغل الكاجوال هيكفيك ان شاء الله

معنديش فكره عن اعانة البطاله

حاول تشوف حد من صحابك حتى يساعد ويدلك بالاول

فى كورسات سريعه ورخيصه زى السيكيورتى والاسعافات الاوليه

بس ان شاء الله هتلاقي شغلانه كويسه

لان خبرتك كويسه جدا

والله الميسر

نا عندي 25 سنه و خريج تجاره و انا عايش في مصر بس انا عندي الجنسيه الكنديه عشان انا اتولد هناك و رجعت و انا عندي اربع سنين مع اهلي عشان ظروف في العيله و كنت بفكر اسافر تورونتو شهر خمسه الي جاي عشان الشتاء يكون هدي شويه

فهل لو اخد معايه خمسه او ست الاف دولار معايه هيكفوني هناك ؟

و هل ليا اعانه بطاله لغايت ملائي شغل هناك ؟

و هل الشغل الكاجوال هيكفيني اني اسكن و اصرف علي نفسي ؟

و هل الكورسات القصيره دي غاليه يعني الفلوس الي هاخودها معايه دي حتكفيني اصرف عليها و علي نفسي لحد مشتغل ؟

معلش انا اسئلتي كتيره بس انا مليش حد هناك و العيله كلها رجعت سنه 1990 و اكيد الدنيا اتغيرت هناك و انا معيش غير الفلوس دي بس و خايف اني اخسرهم هناك و في نفس الوقت انا كنت شغال محاسب في فندق في شرم الشيخ و سبت الشغل بعد اللي حصل في مصر اليومين دول و بفكر جديآ اني اسافر فيريت تجوبني و شكرآ جدآ

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...