اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

رد على إستفساراتكم السريعة عن الهجرة لكندا

Recommended Posts

اخوانى الأعزاء جزاكم الله الف خير على جهدكم المبذول فى مساعدة كل من يحتاج الى مساعدة فى موضوع الهجرة لكندا

وسؤالى هو ما هى افضل وأضمن طريقة لدفع الرسوم للمتقدمين بعد 25 يوليو 2010 من مصر؟

طرق الدفع واحده من العالم كله بس الطريقه المضمونه انك تدفع بشيك معتمد من بنك سكوتيا فى جاردن سيتي اعتقد لو الكريدت كارد بتاعك مش مضمون انه يتقبل بره

عمرو

تم تعديل بواسطة عمرو السيد

Have you ever wondered which hurts the most: saying something and wishing you had not, or saying nothing, and wishing you had?

رابط هذا التعليق

• الردود 5.3k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

شكرا جزيلا لحضرتك يا استاذ عمرو على الرد بس هل يشترط هذا البنك واللا ممكن نعمل الشيك من أى بنك

ممكن يتعمل الشيك من اى بنك بس لازم لازم تتأكد الاول من مدير البنك مش من اى موظف ان الشيك بتاعهم بيتصرف فى كندا

عشان ممكن موظف مش فاهم يقولك بيتصرف فى كندا ويكون غلط

بالتوفيق

أكرم,,

تم تعديل بواسطة akramgroup

الأشجار لاتموت إلا وهي واقفة.....

...

رابط هذا التعليق

شكرا جزيلا لحضرتك يا استاذ عمرو على الرد بس هل يشترط هذا البنك واللا ممكن نعمل الشيك من أى بنك

ممكن يتعمل الشيك من اى بنك بس لازم لازم تتأكد الاول من مدير البنك مش من اى موظف ان الشيك بتاعهم بيتصرف فى كندا

بالتوفيق

أكرم,,

شكرا ليك يا استاذ اكرم على ردك طب ايه رأيكم فى بنك HSBC هل فى حد سأل فيه قبل كدة او بعت منه وفلوسه اتسحبت؟

رابط هذا التعليق

بالتوفيق

أكرم,,

شكرا ليك يا استاذ اكرم على ردك طب ايه رأيكم فى بنك HSBC هل فى حد سأل فيه قبل كدة او بعت منه وفلوسه اتسحبت؟

واللهى مش عارف انا باعت من السعودية وبالكريدت كارت

عموما هو بنك محترم ولو شيكاته بتتصرف هناك يبقى مش هايكون فى اى مشاكل

بالتوفيق

أكرم,,

الأشجار لاتموت إلا وهي واقفة.....

...

رابط هذا التعليق

بالتوفيق

أكرم,,

متقلقش من البنك ده شيكاته بتتصرف هناك لانه ليه فروع هناك فى كندا

HSBC كويس ابعت الشيك منه مضمون ان شاء الله

عمرو

Have you ever wondered which hurts the most: saying something and wishing you had not, or saying nothing, and wishing you had?

رابط هذا التعليق

السلام عليكم,

شكرا اخي خالد و بارك اللة لك.

عندي سؤال يا جماعة و اتمني الاجابة المفصلة إن امكن

ربنا رزقنا مولودة جديدة و احنا برة كندا و محتاج اعملها سبونسر,, و سألت في السفارة الكندية قالو ماينفعش اعمل سبونسر الا وانا داخل البلد و ماينفعش اعملها فيزيتور فيزا, يعني اسافر لوحدي اعمل السبونسر و ياخد تقريبا 4 شهور و بعدين ابعت ورقها و يسافرولي,,,

انا عاوز حل اللي بية نسافر كلنا سوا,, وانا سمعت ان في فيزا اسمها( تي, ار, في ) بتسمح بدخول البنت و بعدها التقديم علي السبونسرشيب,,يعني تسافر معانا

و سؤالي هو عن الفيزا دي اذا حد يعرف اي شيئ عنها,, الورق المطلوب,, المدة لتخليص الورق و هكذا,

عفوا للاطالة انا اضطريت اشرح الموضوع كلة عشان الصورة كلها تبان

منتظر الرد و شكرا مقدما

لِتَكُــن مَشِـــيَئَتُك

رابط هذا التعليق

انا يا جماعة لسة فى بداية الطريق وعاوز اعرف الاتى

انا ارسلت الفايل النهاردة 7-10-2010 اتوقع امتى يجيلى الserial number

و يا ترى ميعاد الانترفيو بيكون بعد اد ايه من تاريخه

هل لو حصل تعديل فى لوائح وشروط القبول بعد تقديم الفايل يكون له تأثير بأثر رجعى ولا اللى قدم خلاص

ارجو الافادة ولكم جزيل الشكر

رد

لِتَكُــن مَشِـــيَئَتُك

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

سؤال لاهل الخبرة عشان واحد صاحبى ف مشكلة

صاحبى ده معاة ال PR وبعد ما رجع من اللادينج فيه مشاكل بينه وبين مراته وقرر الزواج من اخرى

هل يقدر يعمل التحاق لزوجته الجديدة مع العلم ان ف ورق الهجرة مكتوب من متجوز اصلا ويقول لهم انها مسلمين من حقى اتجوز اكتر من واحدة بس الاولى مش جاية كندا انما التانية بس هيا اللى هتجى معاى ف كندا ولا ايه ؟

صديقك محتاج يتأكد ويعرف القوانين كويس قبل مايعمل الخطوه دي

**لو هو مش المقدم الرئيسي لملف الهجره لو زوجته ابلغت عنه ممكن يسحبو منه الاقامة

**لو هو المقدم الرئيسي ..يبقى الزوجه هو مسئول عنها مسئوليه كاملة في البلد لحد 3 سنوات..مش حيقدر يقدم علي سبونسرشيب ألا بعد مرور 3 سنوات من وجوده في البلد ..لما يجي يقدم علي سبونسرشيب غالبا حيتعمله اينترفيو.. عشان يتأكدوا ان الزواج الاولاني ماكانش

fraud marriage

**لو هو المقدم الرئيسي و لو زوجته داخل كندا وقدمت علي مساعدة اجتماعية ..حيدوها هيا..بس هو حيكون مطالب برد اي مبلغ هي حتاخده من الحكومه...ولو عايز يعمل سبونسرشيب لازم يدفع المبالغ دي قبل ماملفه يمشي

القصه مش حتكون piece of cake

لا اله الا الله والله اكبر ولا حول ولاقوة الا بالله

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله و الله اكبر

استغفر الله الذي لا اله الا هو واتوب اليه

سبحانك اللهم وبحمدك سبحان الله العظيم

رابط هذا التعليق

السلام عليكم,

ربنا رزقنا مولودة جديدة و احنا برة كندا و محتاج اعملها سبونسر,, و سألت في السفارة الكندية قالو ماينفعش اعمل سبونسر الا وانا داخل البلد و ماينفعش اعملها فيزيتور فيزا, يعني اسافر لوحدي اعمل السبونسر و ياخد تقريبا 4 شهور و بعدين ابعت ورقها و يسافرولي,,,

انا عاوز حل اللي بية نسافر كلنا سوا,, وانا سمعت ان في فيزا اسمها( تي, ار, في ) بتسمح بدخول البنت و بعدها التقديم علي السبونسرشيب,,يعني تسافر معانا

و سؤالي هو عن الفيزا دي اذا حد يعرف اي شيئ عنها,, الورق المطلوب,, المدة لتخليص الورق و هكذا,

منتظر الرد و شكرا مقدما

*حيدوك فيزا ..بس الافضل أنك تقدم و ترجع ليهم تاني بعد ماالورق يتوافق عليه في كندا ...ال sponsership processing time لفرد من الأسره اسرع كتير عشان بيراعوا الظروف للاب أو الأم ..غير التقديم من داخل البلد..بياخد وقت

*ممكن تططر تعمل Private medical insurance لحد ماالملف يتوافق عليه ..لانهحيكون صعب علي طفل يقعد في كندا بدون medical coverage..ده يرجعك للابتشن الاول أنك تقدم من هنا وترجع لهم لحد ماالورق يتم و ترجعو كلكم تاني

* شوف اللينك ده حالة زي حالتك

http://www.settlement.org/discuss/topic.asp?TOPIC_ID=3825

رابط هذا التعليق

صباح الخير عليكم اجمعين

انا كان لية سؤال يا ريت الاقي اجبتة

انا مقدم لكبيك ومقابلتي ان شاء اللة 30/11/2010 في الاسكندرية

انا عندي مشكلة ممكن تاجل المقابلة وهي ان المدام هتنجب تقريبا في 7/11 مش عارف بقى هلحق اطلع الباسبور للبيبي الجديد والا اجل لان انا بصراحة معتمد على ال 4 درجات بتوعة ومش عاوز اخاطر ... انتم طبعا عرفين ان الباسبور بيطلع على شهادة الميلاد الكمبيوتر وانا مش عارف هي بتاخد وقت اد اية علشان تتسجل البيانات بتاعتة في السجل المدني من بعد الولادة وفي نفس الوقت مش هينفع اضيفة على بسبوري او بسبور المدام علشان بسبوراتنا بسبورات جديدة و البسبورات الجديدة لا يوجد بها اضافة للاطفال ........ ويا ريت لو حد عندة معلومات في هذا الشان او تجربة سابقة يقولي .

وشكرا جزيلا لكم

رابط هذا التعليق

صباح الخير عليكم اجمعين

انا كان لية سؤال يا ريت الاقي اجبتة

انا مقدم لكبيك ومقابلتي ان شاء اللة 30/11/2010 في الاسكندرية

انا عندي مشكلة ممكن تاجل المقابلة وهي ان المدام هتنجب تقريبا في 7/11 مش عارف بقى هلحق اطلع الباسبور للبيبي الجديد والا اجل لان انا بصراحة معتمد على ال 4 درجات بتوعة ومش عاوز اخاطر ... انتم طبعا عرفين ان الباسبور بيطلع على شهادة الميلاد الكمبيوتر وانا مش عارف هي بتاخد وقت اد اية علشان تتسجل البيانات بتاعتة في السجل المدني من بعد الولادة وفي نفس الوقت مش هينفع اضيفة على بسبوري او بسبور المدام علشان بسبوراتنا بسبورات جديدة و البسبورات الجديدة لا يوجد بها اضافة للاطفال ........ ويا ريت لو حد عندة معلومات في هذا الشان او تجربة سابقة يقولي .

وشكرا جزيلا لكم

السلام عليكم

شهادة الميلاد بالرقم القومي بتاخد شهر علشان تطلع و الباسبور الجديد من 3 إلى 4 أيام ، يعني معالك على الأقل 35 يوم، أجل أحسن و إكسب وقت

رابط هذا التعليق

احنا بنحضرالاوراق المطلوبة الان والحمد لله لكن زوجى جراح وشهادة

transcript

بتتأخر عند استخراجها من كليته

لدينا نسخة باللغة العربية قمنا بترجمتها فى مكتب الترجمة اختصارا للوقت هل يمكننا ارسالها مترجمة ام يجب ارسالها نسخة اصلية باللغة الانجليزية؟

وهل قدمها احد من قبل مترجمة وتم قبولها؟

رابط هذا التعليق

السلام عليكم,

منتظر الرد و شكرا مقدما

*حيدوك فيزا ..بس الافضل أنك تقدم و ترجع ليهم تاني بعد ماالورق يتوافق عليه في كندا ...ال sponsership processing time لفرد من الأسره اسرع كتير عشان بيراعوا الظروف للاب أو الأم ..غير التقديم من داخل البلد..بياخد وقت

*ممكن تططر تعمل Private medical insurance لحد ماالملف يتوافق عليه ..لانهحيكون صعب علي طفل يقعد في كندا بدون medical coverage..ده يرجعك للابتشن الاول أنك تقدم من هنا وترجع لهم لحد ماالورق يتم و ترجعو كلكم تاني

السلام عليكم

شكرا اخي علي ردك و ان كنت مش فاهم يعني اية اقدم و ارجع لهم تاني؟؟

يعني احسن اقدم علي فيزا ال تي ار في من الكويت ولا علي السبونسر من كندا؟؟

ارجو التوضيح و شكرا علي اللينك المفيد.

رابط هذا التعليق

السلام عليكم,

منتظر الرد و شكرا مقدما

السلام عليكم

شكرا اخي علي ردك و ان كنت مش فاهم يعني اية اقدم و ارجع لهم تاني؟؟

يعني احسن اقدم علي فيزا ال تي ار في من الكويت ولا علي السبونسر من كندا؟؟

ارجو التوضيح و شكرا علي اللينك المفيد.

A- أرجع انت لكندا قدم ورقك لل immigration..في نفس الوقت تكون جهزت سكن و جهزت للانتقال الأسره...بعد الموافقة علي الملف.. لو حبيت ترجع للأسره في الكويت لحد ماالمعاملة تخلص وترجعم من الكويت جميعا ممكن ..لكن لازم يكون لك أحد هنا يستقبل ويتابع مع الاميجراشن اول باول

2-تقدم علي فيزا ..في الحالة دي اسمها حيكون Temporary Resident Permit بيعطوها للحالات زي حالتك بغرض تحويلها لاقامة دايمة ..بس توقع أن السفارة حتسالك وحتاكد أنك خلاص ناوي تستقر في كندا بتقديم الاوراق اللازمة والمطلوبه...أكيد حيحسبلك باليوم أنت بره كندا قد ايه ...بس أكيد بفضل الله حيدوهالك

وتقدم من داخل كندا علي المعاملة...بتاخد وقت أكتر شوية...لحد ماالطفل يتوافق علي ملفه حتعمله تأمين صحي أكيد خاص..دي سهله..هل الطفل بعد الموفقة علي ملفه يقدر يقدم علي تؤمن صحي زي المقيم العادي ..دي محتاج تسأل فيها

3-جمع اكبر قدر من المعلومات من المواقع الرسميه والحكوميه مش المندتيات عشان الغلطه ممكن تكلف كتير و القوانين بتتغير دايما في كندا.. واستخير الله وانت ادري بظروفك أكيد

4- احسب بالظبط وأعمل حسابك أنك ماتعدش يوم واحد بعد المده المقرره للمقيم الدائم انه يقعدها برة البلد..مش عارف بالظبط قد ايه بس تأكد لانهم بيتشددو الايام دي

5-بعتلك نفس الكلام في ردي عليك علي الخاص

6-ربنا يكتبلك الخير إن شاء الله و التوفيق

دول الحلول الي اعرفها

رابط هذا التعليق

احنا بنحضرالاوراق المطلوبة الان والحمد لله لكن زوجى جراح وشهادة

transcript

بتتأخر عند استخراجها من كليته

لدينا نسخة باللغة العربية قمنا بترجمتها فى مكتب الترجمة اختصارا للوقت هل يمكننا ارسالها مترجمة ام يجب ارسالها نسخة اصلية باللغة الانجليزية؟

وهل قدمها احد من قبل مترجمة وتم قبولها؟

ممكن ارسالها مترجمه بس ارسلي اللاصل بتاع الشهاده انا مراتي كانت نفس الكلام الترانسكربت بياخد وقت طويل فترجمت اللي بالعربي و بعت الترجمه مع الاصل خلي الراجل بتاع الترجمه يدبسلك الشهاده العربي الاصل فى الترجمه

و بالتوفيق ان شاء الله

عمرو

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا حاصل على الدكتوراة فى الكيمياء الحيوية

سؤالى هو عن الTranscript المطلوب هو البكالوريوس فقط؟

علما بان الماجستير والدكتوراة هما عبارة عن ابحاث يتم مناقشتها بعد الانتهاء منهاوليس دراسة مواد معينة بدرجات حتى يتم عمل بيان درجات لها

شكرا مقدما لاهتمامكم

رابط هذا التعليق

هاي يا جماعة ..............شكرا للمداخلات القيمة و المعلومات المجانية

انا عندي سؤال ممكن الاقي الاجابة ......انا لسا ملص سنة الامتياز بطب القاهرة و هقدم فيدرال هل ممكن ....؟؟؟ و اقدم على اني ممارس عام و لا ايه؟؟؟؟ و هل سنة الامتياز سنة خبرة ؟؟؟؟

ياريت حد من الاساتذة الكبار اللي في المنتدى يساعدني و لو هاخد نيابة باثولوجي او بكتريولوجي هل اقدم ك

resident physician

من غير ما اقول اني نائب باثولوجي؟

تم تعديل بواسطة joca
رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...