اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

رد على إستفساراتكم السريعة عن الهجرة لكندا

Recommended Posts

سؤال للاخوة الخبرة ف اللاندج هل ينفع وانا نازل ف مطار تورنتو اديهم عنوان ف بريتش كولمبيا عشان ال بى ار كارد والسن كارد ولا لازم ف تورنتو ؟؟؟

يا ريت الرد بسرعة احسن انا مسافر ومرتبك جدا واشكر كل اللى بيساهموا عل المنتدى بارائهم وخبراتهم للجميع

رابط هذا التعليق

• الردود 5.3k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

ممكن ان شاء الله

انا نزلت بترونتو واديتهم عنوانى باوتاوا

وبعتولى عليه البي ار والسن

الكلام ده من 10 اشهر مش من زمان

سؤال للاخوة الخبرة ف اللاندج هل ينفع وانا نازل ف مطار تورنتو اديهم عنوان ف بريتش كولمبيا عشان ال بى ار كارد والسن كارد ولا لازم ف تورنتو ؟؟؟

يا ريت الرد بسرعة احسن انا مسافر ومرتبك جدا واشكر كل اللى بيساهموا عل المنتدى بارائهم وخبراتهم للجميع

رابط هذا التعليق

يا جماعة محتاج رأيكم فى الموضوع التالى

من يوم مع اختى وزوجها حصلو على سى اس كيو يوم 31 يناير 2010

وقدمو فيدرال يوم 25 مارس 2010

ولحد النهاردة لسه اسم زوج اختى ما ظهرش على الموقع بتاعهم

ولما بعتولهم ايميل يستفسرو

ردو عليهم بجواب من الواضح انه بيتبعت تلقائى لكل الناس بدليل انهم لم يذكرو اسم زوج اختى وبيقولو فيه ان البروسيسنج تايم لحالتكم بيكون من 12 -18 شهر

بس احنا عرفنا ان فى ناس اسمها ظهر على طول ممكن بعد اسبوع او اسبوعين

محدش عنده فكره ايه المشكلة هنا؟

ومحدش يقولى اننا بندخل على السايت غلط عشان انا جربت بنفس الطريقة مع واحد اسمه على السيستم والاسم لم يظهر وبتطلع رسالة يقولك فيها اما انك مدخل بيانات غلط او انك لسه مدخلتش المرحلة دى

ليه ناس اسمها ظهر على طول وناس بقالها اكتر من خمس شهور ومفيش حاجه؟

رابط هذا التعليق

اخوانى الاعزاء لو قمت بتجديد جواز السفر طبعا رقم الجواز بيتغير وكمان تاريخ الانتهاء . ابعت ايميل للسفارة بتجديد الجواز ؟ وايه بالظبط البيانات اللى ابعتها ؟

تحياتى للجميع

تم تعديل بواسطة developerx
رابط هذا التعليق

ممكن ان شاء الله

الف شكر عل ردك السريع وربنا يكرمك

بس ممكن اعرف كل كارت منهم بيوصل بعد اد ايه تقريبا

وهل صحيح ممنوع انه صاحبى اللى هتجى الكروت عليه انه يرسلها لى باى شحن DHL او Fedex

سمعت انهم لو عرفوا ان الطرد فيه كروت بى ار او سن كارد بيرفضوا يا ترى المعلومة دى صح ولا ايه

اشكركم جزيل الشكر

رابط هذا التعليق

اخوانى الاعزاء لو قمت بتجديد جواز السفر طبعا رقم الجواز بيتغير وكمان تاريخ الانتهاء . ابعت ايميل للسفارة بتجديد الجواز ؟ وايه بالظبط البيانات اللى ابعتها ؟

تحياتى للجميع

انت فى اى مرحلة الان ؟؟؟

عموما مع جواب ارسال الباسبور عشان تاخد الفيزا بيطلبوا منك ورقة اسمها updated information وفيه بتقول كل البيانات الجديدة لو فيها اى تحديث لبيانات الباسبور فلا تقلق يا اخى العزيز

وربنا يوفقك

رابط هذا التعليق

هوة انا نفس الحاجة ... انتو لو جربتوا تدخلوا برقم الفايل اللي جاي من كندا اللي في حالتكم بتاع يناير هتلاقوا المعلومات بتاعتكوا بس مش هتلاقوا اي معلومات انكو قدمتوا لمكتب الفيزا اللي تابعين ليه لأن الجواب اللي هما بيبعتوه من مكتب الفيزا بيقولوا فيه انهم استلموا اوراقكم و بس و ده مش معناه انهم بدأوا بروسيسنج عموما لو قريتوا الجواب هتلاقوا انهم قايلين هيبعتوا انستراكشنز في خلال 6 شهور يعني في حالتكم انشاء الله هيكون الشهر دة او اللي جاي ... هذا و الله اعلم لو حد عنده معلومات تانية يا ريت يقولنا و برضه لما الجواب يجيلكوا يا ريت تقولولنا طلبوا فيه ايه

ردو عليهم بجواب من الواضح انه بيتبعت تلقائى لكل الناس بدليل انهم لم يذكرو اسم زوج اختى وبيقولو فيه ان البروسيسنج تايم لحالتكم بيكون من 12 -18 شهر

ومحدش يقولى اننا بندخل على السايت غلط عشان انا جربت بنفس الطريقة مع واحد اسمه على السيستم والاسم لم يظهر وبتطلع رسالة يقولك فيها اما انك مدخل بيانات غلط او انك لسه مدخلتش المرحلة دى

رابط هذا التعليق

ممكن تديهم عنوان في أي مكان في كندا مش لازم في تورنتو

والأفضل تكون مجهز العنوان وطابعه في ورقة بخطّ كبير وواضح علشان لما توصل لموظف الهجرة تبقى الأمور سهله

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

ممكن تديهم عنوان في أي مكان في كندا مش لازم في تورنتو

والأفضل تكون مجهز العنوان وطابعه في ورقة بخطّ كبير وواضح علشان لما توصل لموظف الهجرة تبقى الأمور سهله

وهل صحيح ممنوع انه صاحبى اللى هتجى الكروت عليه انه يرسلها لى باى شحن DHL او Fedex

سمعت انهم لو عرفوا ان الطرد فيه كروت بى ار او سن كارد بيرفضوا يا ترى المعلومة دى صح ولا ايه

اشكركم جزيل الشكر

رابط هذا التعليق

الاستاذ الكريم اكرم :roseop:

السلام عليكم يا افاضل خالص التحية يا استاذ اكرم شاكر لحضرتك الرد على اسئلتى ويبدو انى ما وضحتش سؤالى الزاى عموما

انا باستفسر عن الاتى :-

جواز السفر فيه مهنة وهى انى حاصل على بكالوريوس خدمة اجتماعية دى نمرة 1

المؤهل بتاعى بكالوريوس خدمة اجتماعية زى جواز السفر دى نمرة 2

شهادة الخبرة الحالية ومدتها 10 سنين متصلة (رئيس قسم علاقات عامة ورحلات باحد الاندية الرياضية دى نمرة 3

يعنى انا سؤالى هل الثلاث حاجات دول مفيش منهم نعارض وينفع اقدم بيهم طبقا لل NOC ورقمى فيها 4152 social work

وانا شاكر سرعة ردك وربنا يوفقك يارب وكل علم وانت والاسرة بخير بمناسبة عيد الفطر

رابط هذا التعليق

السلام عليكم يا افاضل خالص التحية يا استاذ اكرم شاكر لحضرتك الرد على اسئلتى ويبدو انى ما وضحتش سؤالى الزاى عموما

شهادة الخبرة الحالية ومدتها 10 سنين متصلة (رئيس قسم علاقات عامة ورحلات باحد الاندية الرياضية دى نمرة 3

يعنى انا سؤالى هل الثلاث حاجات دول مفيش منهم نعارض وينفع اقدم بيهم طبقا لل NOC ورقمى فيها 4152 social work

المعيار الأساسي للتقييم هو تشابه مهامك الوظيفية مع المهام المحددة لهذه الوظيفة وليس المسمى الوظيفي أو المؤهل

المهنة الموجودة في الباسبور ليس لها أي تأثير والمؤهل عامل مساعد وليس شرط أساسي لإقناع ظابط الهجرة بأنك تعمل في الوظيفة المطلوبة

لو عرفت تجيب من النادي شهادة خبره فيها المهام الموجودة في صفحة النوك الخاصة بالوظيفة (مش منقولة حرفيا) ورقك هيعدي ... غير كده صعب تقنعهم إنك بتشتغل في الوظيفة المذكورة

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

المعيار الأساسي للتقييم هو تشابه مهامك الوظيفية مع المهام المحددة لهذه الوظيفة وليس المسمى الوظيفي أو المؤهل

المهنة الموجودة في الباسبور ليس لها أي تأثير والمؤهل عامل مساعد وليس شرط أساسي لإقناع ظابط الهجرة بأنك تعمل في الوظيفة المطلوبة

لو عرفت تجيب من النادي شهادة خبره فيها المهام الموجودة في صفحة النوك الخاصة بالوظيفة (مش منقولة حرفيا) ورقك هيعدي ... غير كده صعب تقنعهم إنك بتشتغل في الوظيفة المذكورة

اهو جالك الرد الشافى من البرنس الكبير

واعتقد بعد كلامه محدش يقدر يقول حاجه

عشان احمد باشا موسووووعه ماشاء الله عليه

الأشجار لاتموت إلا وهي واقفة.....

...

رابط هذا التعليق

هوة انا نفس الحاجة ... انتو لو جربتوا تدخلوا برقم الفايل اللي جاي من كندا اللي في حالتكم بتاع يناير هتلاقوا المعلومات بتاعتكوا بس مش هتلاقوا اي معلومات انكو قدمتوا لمكتب الفيزا اللي تابعين ليه لأن الجواب اللي هما بيبعتوه من مكتب الفيزا بيقولوا فيه انهم استلموا اوراقكم و بس و ده مش معناه انهم بدأوا بروسيسنج عموما لو قريتوا الجواب هتلاقوا انهم قايلين هيبعتوا انستراكشنز في خلال 6 شهور يعني في حالتكم انشاء الله هيكون الشهر دة او اللي جاي ... هذا و الله اعلم لو حد عنده معلومات تانية يا ريت يقولنا و برضه لما الجواب يجيلكوا يا ريت تقولولنا طلبوا فيه ايه

شكرا يا اخت فاطمة بس ممكن تقوليلى حضرتك قدمتى امتى فيدرال

رابط هذا التعليق

الشكر لله وحده

بالنسبه للسن وصل بسرعه يمكن اسبوع او اتنين مش فاكره

لكن واحنا بالمطار قالولنا ان البي ار هيوصل من 4 الى 6 اسابيع

وفعلا وصل على 6 اسابيع باليوم

وصلنا بالبريد

يعنى فتحنا صندوق البريد لقيناه

طيب ..زوجى سبقنى ورجع لشغله وانا استنيت هناك واستلمت الكارد بتاعه

جيت ابعته بالبريد السريع

قالولى اصحابنا وقرايبنا اللى هناك انه لو علافوا ان فى بي ار مش هيخليكوا تبعتوه

خفت صراحه ما قولش وابعته بدون علمهم يضيع بالطريق

بالصدفه اخو زوجى كان نازل اجازه لانه بيدرس بكندا

اديته البي ار سلمه لزوجى بيده

لو تقدر تعمل كده كويس

انصحك بالذات السن كارد

تحافظ عليه جدا جدا جدا

لان قالولنا ان لو حد عرف رقمه ممكن يستخدمه باي شي حتى السرقه او الجرايم

ممكن ان شاء الله

اشكركم جزيل الشكر

رابط هذا التعليق

:wub: الاساتذة الافاضل / احمد سيف / اكرم

خالص التحية والتقدير لحضراتكم على ردودكم السريعة على استفساراتى بخصوص موضوعى وبالنسبة لموضوع شهادة الخبرة هو ممكن انى اجيب شهادة صحيحة وسليمة ومدرج بها بعض من الوصف الوظيفى الموجود زى ( رعاية الشباب - خدمة الجماعة وما الى ذلك من وصف موجود فى الوظيفة وبكده الكلام ماشى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

طيب هل اللستة ممكن تتغير خلال العام الحالى ولا ايه توقعاتكم

خالص تقديرى وتحياتى

رابط هذا التعليق

:wub: الاساتذة الافاضل / احمد سيف / اكرم

خالص التحية والتقدير لحضراتكم على ردودكم السريعة على استفساراتى بخصوص موضوعى وبالنسبة لموضوع شهادة الخبرة هو ممكن انى اجيب شهادة صحيحة وسليمة ومدرج بها بعض من الوصف الوظيفى الموجود زى ( رعاية الشباب - خدمة الجماعة وما الى ذلك من وصف موجود فى الوظيفة وبكده الكلام ماشى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

طيب هل اللستة ممكن تتغير خلال العام الحالى ولا ايه توقعاتكم

خالص تقديرى وتحياتى

حاول بقدر الإمكان شهادة الخبرة اللي هتجيبها تتضمن معظم المهام الوظيفية المذكورة في موقع النوك .. لكن مش نقل حرفي لها

وإن شاء الله اللسته شغاله لحد 30 يونيو 2011 ... بس الحق قدّم قبل ما العدد المطلوب يكمل

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

سلام عليكم

عايزة اسأل سؤال :blush2:

انا دلوقتى مقيمة فى البحرين بقالى خمس شهور بس .. وانا عايزة اقدم كمقدم رئيسي المفروض ان شاء الله .. وبصراحة عايزة ابعت على مكتب لندن

لأنه سمعت ان اجراءاته أسهل وأسرع من مكتب القاهرة اللى طبعا بيعاملنا معاملة المصرييييييين

ينفع اقدم فى مكتب لندن؟ وهل هم ممكن يتغاضوا عن شرط مرور عام على الاقل فى وجودي فى بلد الاقامة؟؟

زي ماهم كاتبين فى السايت كده؟

Where to send your application:

List of countries and corresponding Canadian visa offices

Applicants for Permanent Residence

You must apply in your country of residence, your country of nationality or the country where you have been legally admitted for at least one year.

:wub:

تم تعديل بواسطة cutey

يااااااااااااارب عايزة اهاجر كندا

ساعدني لو كان فيها خير

رابط هذا التعليق

مممممم ... شكلى ولا فاهمة اى حاجة ... والناس مشكورين اصلا كاتبين او ... او .. او

صح ولا ايه ؟؟؟ :blush2:

طيب عايزة اسأل سؤال كمان؟؟

هي الرسوم اللى بتتبعت مع الأبليكاشن (اللى هي رسوم التقديم) غير الرسوم بتاعت الاقامة؟؟

اقصد فيه رسوم تانية هم عايزنا ندفعها بعد الموافقة ؟؟؟ mfb:

لا يا جماعة محدش يفتكره سؤال غبي هو كمان :blink:

يااااااااااااارب عايزة اهاجر كندا

ساعدني لو كان فيها خير

رابط هذا التعليق

الشكر لله وحده

بالنسبه للسن وصل بسرعه يمكن اسبوع او اتنين مش فاكره

لكن واحنا بالمطار قالولنا ان البي ار هيوصل من 4 الى 6 اسابيع

وفعلا وصل على 6 اسابيع باليوم

وصلنا بالبريد

يعنى فتحنا صندوق البريد لقيناه

طيب ..زوجى سبقنى ورجع لشغله وانا استنيت هناك واستلمت الكارد بتاعه

جيت ابعته بالبريد السريع

قالولى اصحابنا وقرايبنا اللى هناك انه لو علافوا ان فى بي ار مش هيخليكوا تبعتوه

خفت صراحه ما قولش وابعته بدون علمهم يضيع بالطريق

بالصدفه اخو زوجى كان نازل اجازه لانه بيدرس بكندا

اديته البي ار سلمه لزوجى بيده

لو تقدر تعمل كده كويس

انصحك بالذات السن كارد

تحافظ عليه جدا جدا جدا

لان قالولنا ان لو حد عرف رقمه ممكن يستخدمه باي شي حتى السرقه او الجرايم

ممكن ان شاء الله

اشكركم جزيل الشكر

اشكرك جزيلا على ردك بس عايز اتاكد هل كل الكروت دى بتجى على البريد يعنى ممكن صاحبى اللى سايب عنوانه يستلمها ولا فيه كرت منهم لازم استمله بنفسه لان المشكلة ان رايح لاندج سريع 4 ايام فقط

الكروت

1- كرت ال بى ار

2- كرت السن كار

3- كارت فيزا للبنك الكريدت

4- رخصة القيادة

انا بس عايز اتاكد هل ان شاء الله مش هيكون هناك مشكلة فى ان صاحبى يقدر يستلم كل ده بدون وجودى انا ولا ايه

اشكرك جزيلا

رابط هذا التعليق

الاستاذ / احمد باشا سيف

ياسيدى مش عارف اشكرك قد ايه روح يا شيخ ربنا يعمر بيتك ويسهلك هجرتك ياشيخ ويا ريت يا سعادة الباشا تقولنا على الاخطاء الشائعة فى التقديم والاوراق يعنى الحاجات اللى ممكن الواحد ما يخدش باله منها عند التقديم ولو فى اى محظورات وما الى ذلك وتقبل خالص تحياتى

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...