اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

رد على إستفساراتكم السريعة عن الهجرة لكندا

Recommended Posts

مساء الخير عليكم جميعا

سؤال لأهل الخبرة

لو حد مقدم فيدرال كيبيك فى السفارة & in process دلوقتى

وهيتجوز ومكنش ضايف طبعا خطيبته قبل كده

هل ممكن يتجوز و يضيفها قبل الميديكال؟

ولا ده هيأخر الميديكال ولا كأنه هيبتدى من الأول تانى

ولا الافضل انه يسافر لوحده ويعملها دعوة من هناك ولا ايه؟

ياريت لو حد يعرف او شاف حالة مشابهة قبل كده يفيدنا

وشكرا لردكم

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...
  • الردود 5.3k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

size="7"]مساء الخير لاجمل منتدى فى الدنيا ويارب يكون الجميع بخير

انا كان فى سؤال مش فاهمه فى ابلكشن الفيدرال فورم schedule 1 background /declaration السؤال رقم 9 الجزئيه الثالثه

ever been refused refugee status in, or an immigrant or permenent resident visa or visitor or temperory resident visa to ,canada or anyother country or have been refused a certificat de selection du Quebec

فهل معنى السؤال انى كنت مقدم كلاجئ .وانا كنت مقدم لسفاره امريكا لفيزه سياحه واترفضت. فهل اكتب YES فى اجابه هذا السؤال وهل يؤثر على الفيل يا ريت اجد اجابه لان هذا السؤال محيرنى وشكرا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم اخواني الكرام؟؟

انا عضو جديد في المنتدي والحقيقه انا بجهز ورقي من فتره قصيره للهجره الى كندا في الفيدرال كمهندس معماري ، بس عندي اكتر من سؤال بعد اني قررت اني ملجاش لاي محامي زي مالاخوان الاعضاء نصحو وفعلا الموضوع سهل من غير اي حاجه

1- انا اسمي نور عبد المنعم في الباسبور كاتبنها NOUR ABDELMONEM بس في شهاده الكليه وباقي الورق Nour Abdel Monem IG هل ده يعمل مشكله ؟

2- انا اشتغلت من 2000 الى 2005 في شركه مقاولات ممكن اجيب منها شهاده الخبره مافيش مشكله ، هل لازم تكون مختومه من الخارجيه وهل لازم يكون في عقد عمل ولا الشهاده نكفي ؟؟وهل هم عايزين الاصل ولا صوره طبق الاصل

3-من 2005 حتى الان انا شغال في شركه مع اهلي واخواتي نشاطها استيراد وتصدير بس انا بشرف على اي صيانه هندسيه او تجديدات او منشاءات جديده ؟ينفع اجيب منها شهاده ؟وطبعا دي مفيهاش عقد عمل

4- انا من اسكندريه فهل ممكن اترجم كل الورق من مكتب معتمد هنا ولا لازم وزاره العدل والصحه من القاهره

5- المدام دبلوم صناعي ثانوي 3 سنوات ، هل تديني بعض النقاط ولا صفر وهي دلوقتي في سنه رابعه كليه تجاره بس للاسف مش حتخلص الا 11 2011 ( جامعه مفتوح)اصلي انا محتاج للنقط عشان اكيد مش حقفل امتحان الايلتس

- هل في البلكيشن لازم احدد المقاطعه ( يعني كل النا بتقولي اكتب تورنتو -اونتاريو- هل ده يفرق في شئ سرعه قبول الابكيشن متلا؟؟))

شكرا لتعبكم معايا بس انا فعلا محتاج اهل الخبره يردو عليا لاني في حيره جدا وحددت امتحان الايلتس الشهر الجاي

واقبلوني عضو معاكم شكرا جزيلا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم اخواني الكرام؟؟

انا عضو جديد في المنتدي والحقيقه انا بجهز ورقي من فتره قصيره للهجره الى كندا في الفيدرال كمهندس معماري ، بس عندي اكتر من سؤال بعد اني قررت اني ملجاش لاي محامي زي مالاخوان الاعضاء نصحو وفعلا الموضوع سهل من غير اي حاجه

1- انا اسمي نور عبد المنعم في الباسبور كاتبنها NOUR ABDELMONEM بس في شهاده الكليه وباقي الورق Nour Abdel Monem IG هل ده يعمل مشكله ؟

2- انا اشتغلت من 2000 الى 2005 في شركه مقاولات ممكن اجيب منها شهاده الخبره مافيش مشكله ، هل لازم تكون مختومه من الخارجيه وهل لازم يكون في عقد عمل ولا الشهاده نكفي ؟؟وهل هم عايزين الاصل ولا صوره طبق الاصل

3-من 2005 حتى الان انا شغال في شركه مع اهلي واخواتي نشاطها استيراد وتصدير بس انا بشرف على اي صيانه هندسيه او تجديدات او منشاءات جديده ؟ينفع اجيب منها شهاده ؟وطبعا دي مفيهاش عقد عمل

4- انا من اسكندريه فهل ممكن اترجم كل الورق من مكتب معتمد هنا ولا لازم وزاره العدل والصحه من القاهره

5- المدام دبلوم صناعي ثانوي 3 سنوات ، هل تديني بعض النقاط ولا صفر وهي دلوقتي في سنه رابعه كليه تجاره بس للاسف مش حتخلص الا 11 2011 ( جامعه مفتوح)اصلي انا محتاج للنقط عشان اكيد مش حقفل امتحان الايلتس

- هل في البلكيشن لازم احدد المقاطعه ( يعني كل النا بتقولي اكتب تورنتو -اونتاريو- هل ده يفرق في شئ سرعه قبول الابكيشن متلا؟؟))

شكرا لتعبكم معايا بس انا فعلا محتاج اهل الخبره يردو عليا لاني في حيره جدا وحددت امتحان الايلتس الشهر الجاي

واقبلوني عضو معاكم شكرا جزيلا

عن تجربتى الشخصية اقدر اجاوب على اول سؤال فقط

سواء فى شهادة الكلية او الباسبور بيكتبوا اسمك بالانجليزى زى ما حضرتك بتكتبه بالظبط فى الاستمارة اللى بتديهالهم

المهم انك تكتب الاسم فى كل الورق يكون واحد

بالنسبة لاسم والد حضرتك هو نفس اسم والدى والاصح ان يكتب كلمة واحدة اول حرف فيها كابيتال A والباقى سمول لانه لو عبد انفصلت عن منعم سيعاملوا على انهم اسمين وليس اسم واحد ولازم لازم لازم الاسم يكون واحد فى كل الورق

,ولله العلم من قبل ومن بعد

رابط هذا التعليق

يا جماعة اناعندي سؤال مهم لية:انا لو ربنا كرم و نجحت في الانترفيو ممكن اعمل المديكال في فرنسا (علشان احتمال اسافر ٥ شهور شغل ومش عارف حعمل ايه لو جالي المديكال واناهناك)ولا لازم مسفرش اصلا و اخلص كل الأجراءت من مصر???? happy new year

رابط هذا التعليق

اولا انا مبسوط جدا من كم المعلومات المفيده الموجوده فى المنتدى .دى اول مشاركه ليا..انا ليا استفسار .انا ظروفى كالاتى

1-بكالوريوس تجاره قسم محاسبه

2-السن :28

3-خبره 3 سنوات فى نفس المجال

4-عندى اختى فى كيبك معاها الاقامه الدائمه وهاتاخد الجنسيه السنه دى

5- اللغه الفرنسيه المستوى التالت حاليا ومكمل والانجليزيه فوق المتوسط

المشكله عندى ان الزوجه دبلوم 3 سنين عايز اعرف ده هايكون عائق ولا اكمل--السن 23

....مع العلم هيا معاه خبره 4 سنين شغل لكن طبعا فى غير مجال شهادتها ..وبالنسبه للغه الفرنسيه فى المستوى التالت برده ومكمله

ارجو الافاده ....يعنى ابدا اجهز نفسى ولا اكنسل الموضوع خالص..شكرا

رابط هذا التعليق

اسبشيالست

اتكل على الله و كمل

بس بسرررررررررررررررررررررعة علشان فى تغييرات قريبة جدا

لا تفكر بالامر كثيرا و دع الامر لمن بيده الامر

يستجيب لك الرب فى يوم شدتك ينصرك اسم إله يعقوب

رابط هذا التعليق

د. تهامي

معلش استفاضة بسيطة في موضوع تصريح السفر للضباط.

هوا في شئون الضباط او في المطار مش بيلاحظوا ان الفيزا هجرة. انا معايا فيزا لامريكا سياحة و كنت بفكر اخد التصريح عليها علشان ميحصلش مشكلة.

كمان لو سافرت وجالي استدعاء الوضع بيبقى ايه لما ارجع خصوصا ان تصريح السياحة ده ٤٥ يوم.

يا عم مينا... ما تصلّي ع النبي أمّال :lol:

بص يا عم الحاج... نجيبهم واحدة واحدة.

تصريح السفر سياحة لـ كندا ، والفيزا هجرة لـ كندا ، مشكلة التنسيق دي بتاعت الجيش ، مش بتاعت الجوازات! والله مانا فاكر حتى إن كان الظابط بتاع الجوازات بيدوّر على الفيزا ولاّ لأ! idea.gif

والعادي كده يا جدعان... فيزا الهجرة بتاخد عليها تصريح سفر للسياحة! الجيش نظامه كده ، أنا مالي أنا! (قول كده للظابط لو سألك ، وده اللي مش هيحصل أصلاً)

عاوز تكحلها هتعميها يا عم مينا... عاوز تهاجر كندا بفيزة سياحة لأمريكا؟! يابني ركّز... ظابط الجوازات بيقارن تذكرة الطيّارة بتصريح السفر ، ودمتم! يطّمّن إن الجيش عارف انتا رايح فين وجاي منين!

وبالنسبة لحدوتة الاستدعاء... المفروض - الكلاسيك يعني - إنك مسافر تتفسّح وترجع ، لكن لو هتتأخّر برّه ، أي حد من أهلك يروح يبلّغهم في شئون الظبّاط إنك هتتأخّر ، عشان يمدّولك المدة... التفاصيل مش عارفها ، بس ده كلام حضرة الباشنقيب الشرف اللي هناك :rolleyes: يعني م الآخر الموضوع بسيط ، ما يستاهل تخاف منه!

ولو حصل ، ومحدّش سأل ، واتبعتلك استدعاء ، ومحدّش من أهلك سأل في الجيش ولا راح يبلّغهم إنك متواجد بالخارج مثلاً ، هتبقى في نظرهم متخلّف عن الاستدعاء ، ولما ترجع بالسلامة هتلاقي القضاء العسكري مستنّيك :lol:

هتجيبلهم ما يثبت تواجدك خارج مصر وقت الاستدعاء ، وخلص المشوار على كده ، وشكراً :wub:

يا حبيبتي يا مصر wavinghappy.gif

هو المفروض تاخد تصريح سياحة ولا تصريح هجرة ولا مفيش تصريح هجرة أساسا ؟

هى الفاليديتى بتاعت فيزا الهجرة كام مرة دخول ؟ مرة واخدة بس ؟ ولا كذا مرة ؟

هو ممكن تقعد اد ايه برة كندا ؟ بعد الفيزا أقصد ؟

تم تعديل بواسطة bongeorgeo

برجاء الضغط على علامة + الخضراء بحوار هذا التعليق

رابط هذا التعليق

اسبشيالست

اتكل على الله و كمل

بس بسرررررررررررررررررررررعة علشان فى تغييرات قريبة جدا

متى التغير ؟

حسب الموقع بتاع كيبك

التغير كان هيبقى فى 10/2010 بس هم اجلوه للربيع

امتى بقى بالظبط مش عارف

رابط هذا التعليق

من فضلكوا يا جماعه انا جطيت السوال فى كذا منتدى و ماخدتش اجابه فيا ريت يطلع حد جدع هنا يشرحلى ....و انا و الله اللى اعرفه قلت قبل كده

دلوقتى انا قدمت فى مارس 2010 الحمدلله

أولا : غيرت بلد الاقامه و بقيت تبع اللى كنا بنقول عليه مكتب لندن...هل القوانين الجديده فيها مناطق مختلفة تبع مكاتب مختلفة؟؟

هل لازم و مجبرة اقدم تغيير عنوان و هل هو فى صالحى ام ضدى و اذا حابه ازود ورق عالفايل ابعت قبل و لا بعد تغيير عنوان؟؟

كمان نفسى افهم هو لسه فى انترفيو و لا خلاص؟؟؟

رابط هذا التعليق

من فضلكوا يا جماعه انا جطيت السوال فى كذا منتدى و ماخدتش اجابه فيا ريت يطلع حد جدع هنا يشرحلى ....و انا و الله اللى اعرفه قلت قبل كده

أولا : غيرت بلد الاقامه و بقيت تبع اللى كنا بنقول عليه مكتب لندن...هل القوانين الجديده فيها مناطق مختلفة تبع مكاتب مختلفة؟؟

هل لازم و مجبرة اقدم تغيير عنوان و هل هو فى صالحى ام ضدى و اذا حابه ازود ورق عالفايل ابعت قبل و لا بعد تغيير عنوان؟؟

و الله يا استاذة انا مقدم كيبك و ما اعتقدش انى اقدر افيدك خالص

بس تغيير العنوان ده شئ مهم

ده فى تقديمى لكيبك كان مهم اما فى الفيدرال انا مش عارف حاجة

اما انترفيو كيبك فده إلزامى

اما الفيدرال ده حسب الملف على حسب معلوماتى الضعيفة جدا جدا فى الفيدرال

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

ياجماعه انا حطيت اكتر من سؤال ومحدش رد عليه ولاصحاب الخبره ارجوكو ردو عليا

انا مراتي دبلوم ثانوي صناعي هل تديني درجات في ADAPTABILITY ولا لا .؟

وكمان في الابلكيشن اكتب تعليمها diploma ولا secondary

وفي ان والدها متوفي وفي family additional information

statues : نكتب ايه ؟

ياريت تفيدوني ارجوكم

وشكرا لكم

رابط هذا التعليق

انا مقدم كييبك بس احاول اساعدك باللى اعرفه

اولا اعتقد انه مهم تبعتيلهم عنوان الاقامة الجديد عشان اكيد هيبان فى البسبور بتاعك الفيزا بتاعة بلد الاقامة يعنى هيعرفوا هيعرفوا و الجماعة دول مبيحبوش انك تخبى معلومات

و كمان لو المعاملة اتحولت على مكتب لندن هتوفرلك وقت لأن processing time بتاع مكتب لندن اقل من مكتب القاهرة 6 شهور يعنى هيوفرلك 6 شهور و ممكن تتاكدى من ال processing time على الموقع التالى:

http://www.cic.gc.ca/english/information/times/perm/skilled-fed.asp#europe

و الله اعلم

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

statues : نكتب ايه ؟

ياريت تفيدوني ارجوكم

وشكرا لكم

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

status : نكتب ايه ؟

ياريت تفيدوني ارجوكم

وشكرا لكم

أعتقد و الله أعلم انك تاخد 3 درجات لان اللى مبياخدش درجات هو الثانوية العامة فقط

بس تقدر تتأكد لو حد كان عنده نفس حالتك

فى الابليكيسن ممكن تكتب Industrial Technical Secondary Diploma

ممكن تكتب فى ال statues : dead

اتمنى انى اكون افدتك بحاجة يعنى انا بحاول اجتهد معاك على قد معلوماتى

و ربنا يوفقك

تم تعديل بواسطة Al Mohager
رابط هذا التعليق

السلام عليكم

status : نكتب ايه ؟

ياريت تفيدوني ارجوكم

وشكرا لكم

أعتقد و الله أعلم انك تاخد 3 درجات لان اللى مبياخدش درجات هو الثانوية العامة فقط

بس تقدر تتأكد لو حد كان عنده نفس حالتك

فى الابليكيسن ممكن تكتب Industrial Technical Secondary Diploma

ممكن تكتب فى ال statues : dead

اتمنى انى اكون افدتك بحاجة يعنى انا بحاول اجتهد معاك على قد معلوماتى

و ربنا يوفقك

شكرا جزيلا لك

لو حد ياجماعه متاكد من الاجابه يرد لو سمحتم

شكرا

رابط هذا التعليق

انا مقدم على هجرة الى كيبيك وجالى الفايل نمبر ومستنى المقابلة السؤال دلوقتى انا لما طلعت الباسبور كان عمرى 29 سنة واكتبلى فى الباسبور فى سن التجنيد معنى الكلام دة انى قبل ما اسافر لازم اخد تصريح بالسفر وكنت قريت من بعض الاخوة ان لما حد بياخد فيزة الهجرة الى كندا ويروح ياخد تصريح السفر مبيقدرش ياخد التصريح لان فى التجنيد مابيرضوش يدوا التصريح لواحد مهاجر وانا دلوقتى عمرى 31 سنة فهل اروح اطلع باسبور جديد علشان ميكتبش فية فى سن التجنيد واقدر اسافر بدون تصريح ولا خلينى بالباسبور اللى معايا

رابط هذا التعليق

انا مقدم على هجرة الى كيبيك وجالى الفايل نمبر ومستنى المقابلة السؤال دلوقتى انا لما طلعت الباسبور كان عمرى 29 سنة واكتبلى فى الباسبور فى سن التجنيد معنى الكلام دة انى قبل ما اسافر لازم اخد تصريح بالسفر وكنت قريت من بعض الاخوة ان لما حد بياخد فيزة الهجرة الى كندا ويروح ياخد تصريح السفر مبيقدرش ياخد التصريح لان فى التجنيد مابيرضوش يدوا التصريح لواحد مهاجر وانا دلوقتى عمرى 31 سنة فهل اروح اطلع باسبور جديد علشان ميكتبش فية فى سن التجنيد واقدر اسافر بدون تصريح ولا خلينى بالباسبور اللى معايا

نصيحتى و رأيى الشخصى انك تاخد الشهادة بتاعة غير مطلوب للتجنيد نهائيا و تروح الجوازات و تغير الجواز و تعمل الجواز الجديد و بيتكتبلك فيه غير مطلوب للتجنيد نهائيا و بتحتجش بعد كده اى تصريح من الجيش و انت مسافر

فى حاجة مفيدة انك تعمل بسبور جديد بصلاحية 7 سنين ... عشان ان شاء الله لما تاخد فيزا كندا 5 سنين ممكن جوازك يخلص و الفيزا لسه شغاله ساعتها هتدوخ نفسك و تروح تعمل جواز جديد و تاخذ الفيزا الكندية عليه تانى (على ما أعتقد) فاحسن لما تيجى تاخد الفيزا تتأكد ان بسبورك صالح اكتر من 5 سنين

و ربنا يوفقك

رابط هذا التعليق

متشكر ليك يا اخ مهاجر على الرد بس انا الشهادة اللى معايا هى شهادة تادية الخدمة العسكرية انما شهادة غير مطلوب للتجنيد نهائيا دى اول مرة اسمع عنها فيا ترى هى نفس الشهادة اللى معايا ولا تختلف عنها واذا كانت تختلف بتطلع ازاى

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...