اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

رد على إستفساراتكم السريعة عن الهجرة لكندا

Recommended Posts

ممكن مساعدة

من صغرى وانا نفسى اعيش فى الغرب

حيث الحياة الخالية من بعض المشاكل والعادات السيئة المتواجدة فى مجتمعاتنا

عشان كدة انا فكرت انى اهاجر كندا

اشمعنى كندا ؟

مش عارف

بس يمكن عشان بعيدة

المهم

انا اتخرجت السنة دية 2010 و بقيت مهندس

انجليزيتى متوسطة عارف طبعا انها لازم تكون ممتازة حتى استطيع الهجرة

فعشان كدة عايزكوا تساعدونى

اية اكتر مكان اقدر اتعليم فية انجليزى بشكل متقن وبسرعة

هل هو الجامعة الامريكية ولا المركز البريطانى ولا اية بالظبط

سؤال عن معادلة شهادات المهندسين بتاخد كام سنة فى كندا

لو انا عايز احضر الماجيستير فى كندا و وانا هناك اقدم على هجرة هل دة حيبقى اسهل وحيكلفنى كام

وشكرا واتمنى انى مكنتش ازعجتكوا

رابط هذا التعليق

• الردود 5.3k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

كلهم وصلوا بالبريد

ما عدا الرخصه لما رحنا كانوا عاملين اضراب بقالهم شهور بعيد عنك

فما عملناش رخص

لكن اعتقد انه نفس الشي

4 ايام قليل كتير بس انشالله بتقدر تخلص امورك

طبعا بدون توصيه مش نازل فى ويك اند ولا اجازه رسميه

ربنا ييسر امورك باذن الله

الشكر لله وحده

بالنسبه للسن وصل بسرعه يمكن اسبوع او اتنين مش فاكره

لكن واحنا بالمطار قالولنا ان البي ار هيوصل من 4 الى 6 اسابيع

وفعلا وصل على 6 اسابيع باليوم

وصلنا بالبريد

يعنى فتحنا صندوق البريد لقيناه

طيب ..زوجى سبقنى ورجع لشغله وانا استنيت هناك واستلمت الكارد بتاعه

جيت ابعته بالبريد السريع

قالولى اصحابنا وقرايبنا اللى هناك انه لو علافوا ان فى بي ار مش هيخليكوا تبعتوه

خفت صراحه ما قولش وابعته بدون علمهم يضيع بالطريق

بالصدفه اخو زوجى كان نازل اجازه لانه بيدرس بكندا

اديته البي ار سلمه لزوجى بيده

لو تقدر تعمل كده كويس

انصحك بالذات السن كارد

تحافظ عليه جدا جدا جدا

لان قالولنا ان لو حد عرف رقمه ممكن يستخدمه باي شي حتى السرقه او الجرايم

ممكن ان شاء الله

انا نزلت بترونتو واديتهم عنوانى باوتاوا

وبعتولى عليه البي ار والسن

الكلام ده من 10 اشهر مش من زمان

سؤال للاخوة الخبرة ف اللاندج هل ينفع وانا نازل ف مطار تورنتو اديهم عنوان ف بريتش كولمبيا عشان ال بى ار كارد والسن كارد ولا لازم ف تورنتو ؟؟؟

يا ريت الرد بسرعة احسن انا مسافر ومرتبك جدا واشكر كل اللى بيساهموا عل المنتدى بارائهم وخبراتهم للجميع

الف شكر عل ردك السريع وربنا يكرمك

بس ممكن اعرف كل كارت منهم بيوصل بعد اد ايه تقريبا

وهل صحيح ممنوع انه صاحبى اللى هتجى الكروت عليه انه يرسلها لى باى شحن DHL او Fedex

سمعت انهم لو عرفوا ان الطرد فيه كروت بى ار او سن كارد بيرفضوا يا ترى المعلومة دى صح ولا ايه

اشكركم جزيل الشكر

اشكرك جزيلا على ردك بس عايز اتاكد هل كل الكروت دى بتجى على البريد يعنى ممكن صاحبى اللى سايب عنوانه يستلمها ولا فيه كرت منهم لازم استمله بنفسه لان المشكلة ان رايح لاندج سريع 4 ايام فقط

الكروت

1- كرت ال بى ار

2- كرت السن كار

3- كارت فيزا للبنك الكريدت

4- رخصة القيادة

انا بس عايز اتاكد هل ان شاء الله مش هيكون هناك مشكلة فى ان صاحبى يقدر يستلم كل ده بدون وجودى انا ولا ايه

اشكرك جزيلا

رابط هذا التعليق

سؤال يسدح نفسه

لو الخبره بدات قبل التخرج من الجامعه يعنى اشتغل الشخص اثناء الدراسه

تحسب سنين الخبره والا لازم نحسب من بعد التخرج ؟

original and up-to-date letters of reference from your past and current employers. Letters must be written on company letterhead and show the company’s full address, telephone and fax numbers, and be stamped with the company’s official seal

طيب لو الشركه قفلت خلاص

نعمل ايه

يعنى اشتغلت فيها مثلا من 8 سنين لمده 4 سنين وبعدين قفلت

ايه العمل

نعمل ايه فى نمره التليفون

والاشياء الاخرى؟

يا ريت حد يجاوبنى على السؤال المهم ده؟

وشكرا جزيلا

رابط هذا التعليق

بعد انتظار اكثر من سنتين بعد الكشف الطبي و المقابلة, مكتب لندن عجز عن استكمال الباك جراوند تشيك !!! واعلمونى في الرد على اسفسارى بأنهم سيطلبونى لمقابلة ثانية وفات اكثر من شهرين ولا حس ولا خبرز

فيه حد عنده اي تفسير؟؟ جزاكم الله كل خير

رابط هذا التعليق

انا بعاني من نفس المشكة بقالي دلوقتي اكثر من 13 شهر بعد الطبي وفي كل مره اسال عن حالة ملفي يردون بأنه لايزال في الباكجراوند تشبك. لكن سؤال هل لك ان أقمت في أكثر من دوله أو تزوجت منجنسيه مختلفه؟ يرجى مشاركتي بمزيد من التفصيل عن حالتك ، هل طلبلن Caips ، وبماذا نصحك المحامي الخاص بيك برجاء شاركني المعلومات الخاصة بحالتك لعلي اهتدي إلى سبب التأخير وشكرا.

بعد انتظار اكثر من سنتين بعد الكشف الطبي و المقابلة, مكتب لندن عجز عن استكمال الباك جراوند تشيك !!! واعلمونى في الرد على اسفسارى بأنهم سيطلبونى لمقابلة ثانية وفات اكثر من شهرين ولا حس ولا خبرز

رابط هذا التعليق

نعم انا بطبيعة شغلي باسافر في كل الشرق الأوسط بما فيها ايران بس مش عارف امتى و ليه هايبعتولي لمقابلة تانية!!!!!!!!

ياتري انت ايه حالتك ياسيد حسيني؟

تم تعديل بواسطة samehlaban
رابط هذا التعليق

مممممم ... شكلى ولا فاهمة اى حاجة ... والناس مشكورين اصلا كاتبين او ... او .. او

صح ولا ايه ؟؟؟ :blush2:

طيب عايزة اسأل سؤال كمان؟؟

هي الرسوم اللى بتتبعت مع الأبليكاشن (اللى هي رسوم التقديم) غير الرسوم بتاعت الاقامة؟؟

اقصد فيه رسوم تانية هم عايزنا ندفعها بعد الموافقة ؟؟؟ mfb:

لا يا جماعة محدش يفتكره سؤال غبي هو كمان :blink:

بيدفع بعد الموافقة تقريبا 490 دولار

ومفيش تانى غير الفلوس اللى هتعملى بيها الكشف الطبى

الأشجار لاتموت إلا وهي واقفة.....

...

رابط هذا التعليق

تقريبا نقس الشئ انا اقمت لمدة تزيد عن ستة اشهر في ثلاث دول على الاقل باالاضافة الى ان زوجتي من جنسية مختلفة ونفس الشئ ينطبق على زوجتي ، فاحتمال التاخير يكون سببه السفر لاكثر والاقامه لمدة ستة اشهر. اتوقع استدعائك للمقابله هيكون للاستفسار عن بعض الاشياء التي فشلوا في الحصول عليها من خلال الباكجروند اتشيكسز بالتوفي

رابط هذا التعليق

تقريبا نقس الشئ انا اقمت لمدة تزيد عن ستة اشهر في ثلاث دول على الاقل باالاضافة الى ان زوجتي من جنسية مختلفة ونفس الشئ ينطبق على زوجتي ، فاحتمال التاخير يكون سببه السفر لاكثر والاقامه لمدة ستة اشهر. اتوقع استدعائك للمقابله هيكون للاستفسار عن بعض الاشياء التي فشلوا في الحصول عليها من خلال الباكجروند اتشيكسز بالتوفيق

انا بعاني من نفس المشكة بقالي دلوقتي اكثر من 13 شهر بعد الطبي وفي كل مره اسال عن حالة ملفي يردون بأنه لايزال في الباكجراوند تشبك. لكن سؤال هل لك ان أقمت في أكثر من دوله أو تزوجت منجنسيه مختلفه؟ يرجى مشاركتي بمزيد من التفصيل عن حالتك ، هل طلبلن Caips ، وبماذا نصحك المحامي الخاص بيك برجاء شاركني المعلومات الخاصة بحالتك لعلي اهتدي إلى سبب التأخير وشكرا.

رابط هذا التعليق

منتظره الجواب

سؤال يسدح نفسه

original and up-to-date letters of reference from your past and current employers. Letters must be written on company letterhead and show the company’s full address, telephone and fax numbers, and be stamped with the company’s official seal

طيب لو الشركه قفلت خلاص

نعمل ايه

ايه العمل

والاشياء الاخرى؟

وشكرا جزيلا

رابط هذا التعليق

يسدح نفسه

طيب لو الشركه قفلت خلاص

نعمل ايه

ايه العمل

والاشياء الاخرى؟

وشكرا جزيلا

حبيت اضيف سؤال كمان لانى خايفه ارجع سال بعدين واكون محتاجاه ضرورى

بالنسبه للدفع بالفيزا كارد

لو اختى اللى مقدمه ممكن انا احط رقم الفيزا بتاعى

وتكتب اسمى كحامل بطاقه

والا لازم الفيزا تكون باسمها

وربنا يبارك فيكم

رابط هذا التعليق

ممكن اعتباره شغل بدوام جزئي مع دراسة بدوام جزئي ... أما كتابة أن العمل كان بدوام كامل مع الدراسة بدوام كامل فسيثير حتما شكوك ضابط الهجرة وقد لا يقبل إضافة الخبرة العملية في هذه الحالة

بلاش تاخذي هذه المخاطرة إلا إذا لم يكن أمامك سبيل آخر ... وطبعا إذا كانت الخبرة المذكورة في أحد الوظائف الـ 29 وتعتمدين عليها لإثبات شرط سنة الخبرة في هذه الوظائف ستصبح الشكوك أقوى والموقف أصعب

طيب لو الشركه قفلت خلاصنعمل ايه

ايه العمل

والاشياء الاخرى؟

ممكن ارفاق شهادة الخبرة التي حصلت عليها من الشركة قبل أن تقفل ... مع رسالة توضّح أن الشركة لم تعد قائمة ... وحبذا لو استطعت الحصول على رقم تليفون أو بزنس كارد لمديرك المباشر أو صاحب الشركة بعد انتقاله لعمل آخر مثلا أو تقاعده ... وإرفاقه مع الأوراق لكي يتأكد ضابط الهجرة من صحة المذكور في الشهادة عبر الاتصال به

بالنسبه للدفع بالفيزا كاردلو اختى اللى مقدمه ممكن انا احط رقم الفيزا بتاعى

وتكتب اسمى كحامل بطاقه

ممكن الدفع يكون بأي كارد فيزا صالح لدة 9 شهور ... مش شرط يكون بإسم المتقدم

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

مش عارفه اشكر حضرتك ازاى

روح ربنا يجعلك فى كل خطوه سلامه

ويسهل دربك وينور طريقك

انت وكل الناس يا رب

ممكن اعتباره شغل بدوام جزئي مع دراسة بدوام جزئي ... أما كتابة أن العمل كان بدوام كامل مع الدراسة بدوام كامل فسيثير حتما شكوك ضابط الهجرة وقد لا يقبل إضافة الخبرة العملية في هذه الحالة

بلاش تاخذي هذه المخاطرة إلا إذا لم يكن أمامك سبيل آخر ... وطبعا إذا كانت الخبرة المذكورة في أحد الوظائف الـ 29 وتعتمدين عليها لإثبات شرط سنة الخبرة في هذه الوظائف ستصبح الشكوك أقوى والموقف أصعب

طيب لو الشركه قفلت خلاصنعمل ايه

ايه العمل

والاشياء الاخرى؟

ممكن ارفاق شهادة الخبرة التي حصلت عليها من الشركة قبل أن تقفل ... مع رسالة توضّح أن الشركة لم تعد قائمة ... وحبذا لو استطعت الحصول على رقم تليفون أو بزنس كارد لمديرك المباشر أو صاحب الشركة بعد انتقاله لعمل آخر مثلا أو تقاعده ... وإرفاقه مع الأوراق لكي يتأكد ضابط الهجرة من صحة المذكور في الشهادة عبر الاتصال به

بالنسبه للدفع بالفيزا كاردلو اختى اللى مقدمه ممكن انا احط رقم الفيزا بتاعى

وتكتب اسمى كحامل بطاقه

ممكن الدفع يكون بأي كارد فيزا صالح لدة 9 شهور ... مش شرط يكون بإسم المتقدم

رابط هذا التعليق

بالنسبة للناس الي كانو مقدمين في 2009 ولسة ماجلهومش ميعاد المقابلة دول اخبارهم ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟واحتمال مقابلتهم تكون امتي ان شاء الله ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

مممممم ... شكلى ولا فاهمة اى حاجة ... والناس مشكورين اصلا كاتبين او ... او .. او

صح ولا ايه ؟؟؟ :blush2:

طيب عايزة اسأل سؤال كمان؟؟

هي الرسوم اللى بتتبعت مع الأبليكاشن (اللى هي رسوم التقديم) غير الرسوم بتاعت الاقامة؟؟

اقصد فيه رسوم تانية هم عايزنا ندفعها بعد الموافقة ؟؟؟ mfb:

لا يا جماعة محدش يفتكره سؤال غبي هو كمان :blink:

ألف شكر لحضرتك يا أستاذ أكرم على الإجابة :)

يا ترى المبلغ ده لكل فرد فى الاسرة؟؟ ولا ايه؟؟

شكرا شكرا شكرا على ذوقك :blush2:

بيدفع بعد الموافقة تقريبا 490 دولار

ومفيش تانى غير الفلوس اللى هتعملى بيها الكشف الطبى

يااااااااااااارب عايزة اهاجر كندا

ساعدني لو كان فيها خير

رابط هذا التعليق

Dear Forum members Sorry for disturbance Happy Eid to all of you Muslims or Christians we are Egyptians after all

I'll be brief as much as i can .

I'm interested in applying as a permanent worker emigrant in Quebec and i have found that i meet all the requirements expect for one thing which is I'm asking about :

according to October 2009 List of areas of training:

i fall under (Insurance and Financial Advisory Services (DCS - 3 years)

the problem and what am asking about is when i translate my education certificate in English or french it says that I'm

( Financial and investment ) and i took this certificate in 2 year not 3 .

am i eligible to apply or not ? its higher technical institute here in Egypt.

I'm 100% sure that no one else will be found holding this certificate here in Egypt and also in 3 years you know our educational system.

Note also i finished it 5 years ago , and i worked in this field for more than 2 years and i can provide an experience certificate with job description .

Language ability ( English good ) french ( good u can say 7th level ) well plus italian , and some spanish i know that does not count but tho I'm good with languages.

Single .

would be greatfull if i could get an answer weather should i apply or let go thanks again and regards.

Aquila.

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته السادة الكرام كل عام و انتم بخيرحقيقتا محتاج نصيحتكم فجزاكم الله كل خير لاتهملوا هذه الرسالةالحمد لله ارسلت جميع الوثائق المطلوبة للهجرة قبل شهريين وانا ممن قدموا على نظام مابعدفبراير 2008 المشكلة اني ارسلت الشهادة الجامعية من غير ظرف لان هذا ما استطعت الحصول عليه و السبب اني خريج جامعة الموصل و الوضع الامني غير طبيعي وانا اعيش في اليمن و الامارات و الاردن منذ 15 سنة لم ازر خلالها العراق ابدا ولم ازر الموصل منذ تخرجي عام 87وهذا مااستطاع زميلي جزاه الله خير على عمله( ماحك جلدك مثل ظفرك فهل سيرفض طلبي وجزاكم الله خير الجزاء

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته السادة الافاضل ارجوا منكم الاجابة عن سؤالي بحدود معرفتكم و خبرتكم وجزاكم الله خير الجزاء

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته السادة الافاضل ارجوا منكم الاجابة عن سؤالي بحدود معرفتكم و خبرتكم وجزاكم الله خير الجزاء

على قدر معرفتي الموضوع ده مش مشكلة .. وأنا إن شاء الله برده مش هقدر أبعث غير بالشكل ده..

وبعدين اللي فهمته إن حضرتك بعثت خلاص.. وإذا مبعثتش مفيش امكانية لحاجة تانية..

فبالتالي.. إن شاء الله ميكنش فيه أي مشكلة..

لو حابب.. زيادة تأكيد.. تبعث لهم توضيح (خصوصا إن عند حضرتك سبب معروف عالميا وهو الوضع الأمني الغير مستقر في العراق.. )

وربنا يكتب لحضرتك الخير

وإذا أحد من الناس الخبرة عنده تعقيب يفيدنا إن شاء الله

رابط هذا التعليق

السلام عليكم:

سوالى بالنسبة ل الوظيفة الاخيرة اللى هيا Supervisors oil and gas drilling and services الحقيقة انا مش supervisor لان خبرتى مش كبيرة يعنى انا مهندس بقاله 3 سنين خبرة و شهادات الخبرة جاهزة بانى مهندس بترول فى شركة خدمات بترولية .. هل لازم اكون supervisior ولا ينفع اقدم و انا مهندس متوسط الخبرة وكمان لما دخلت على ال NOC لقيت ال duties and Description بيقول ان ال supervisior بيكون خبرة 8 سنين على الاقل ... يعنى لازم تطابق تام فى ال description ولا ينفع اقدم كدا؟؟ علما بان ال engilish عندى كويس و انشاء الله هجيب نتيجة كويسة و كذلك الfund >>> متشكر جدااااا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...