اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

فضــــفـــضـــــات ... من القـــلــــب للقـــلــــب ... جاكوزي المحاورات

mekkawy

Recommended Posts

وللمرة التانية بشكر حضرتك ع كلامك دا .. لان ريحني كتير أووووووي ..

ربنا يجعلة في ميزان حسناتك .. وبكدة انا مش في حاجة لكرسي الإعتراف ( الكهربا ) ..

نعم نعم نعم (وش واحدة فى الافلام المصرية بس مش عارف هى مين)

ليه كدة ياعمدة بس

احنا يبنى عارفين مصلحتك ومستقبلك

وكمان الكرسى ده اعتراف واصلاح وتهذيب (وهيفيدك اوى قبل السفر :wub: )

منتش شايف اخونا ميكاوى بقى كويس ازاى وبيطلع مواضيع زى الفل من ساعة الكرسى

وبقى مسالم ومعتش بيعارض wst::

يالا يا بطل توكل على الله وبالتوفيق باذن الله (وش واحد خبيث كل همه يلبس الزبون)

والله انته اللي هتوديني ورا الشمس يا حسام ..

ليك يوم .. صبرا ً جميلا ً والله المستعان ..

اللي بتعملة النهارده وحيات طنط فتكات هيطلع عليك بكرة ;)

انا قريت شوية أسئلة في كرسي الإعتراف .. بصراحة متوقعتش الأسئلة توصل للدرجة دي

كان الله في عونك يا مكاوي حاسس بيك يابني والله ,, ومش عارف انته سايب حسام يعمل فيك كدة لية

قوقاعد تقولي انا مكاوي زعيم الأمه العربية وقاعد تصدر لنا تصريحات والملك المفخم .. ومش قادر ع حسام :)

مسائكم زي الفل ,,

عماد

تم تعديل بواسطة omda2006
رابط هذا التعليق

• الردود 362
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

مسا التماسى يا ورد وفل قاعد على الكراسى تعرفو بقا انا فرحانة قوى قوى النهاردة عشان اخيرا خرجت من البيت بعد شهر تقريبا من وجودى هنا فى جدة اخيرا جوزى فضلنا شوية ورضى يخرجنا من الامئمالى كنا فية انا والاولاد وروحنا هايبر باندا وقعدنا فى لحد ما قلنا يا بس وبعد كدة اتسوقنا فى الماركت واشترالى الموبيل الى كان نفسى فية ربنا يباركلو يارب وينورلو طريقة وكمان روحنا اشترينا هدوم العيد للولاد وبعض الهدايا كدة من سيتى ماكس قولنا نلحق التخفيضات عملين 50 فى المية بصراحة الحاجة حلوة وممتازة :wub: واهى خروجة والسلام المهم اننا خرجنا انتو عارفين المصريات ما بيحبو الرابطة بلبيت وبيحبو يتسوقو يلا ما اطولش عليكم اناقلت اعبرلكم عن مدى سعاتى النهاردة\ويارب الناس كلها تبقى سعيدة وفرحانة زى كدة يلا تصبحو على خيرررررر

;) ا

عفا اللة عما سلف

رابط هذا التعليق

يا الهى ... انا مزنوقه جدا في الامتحانات ... انا صحيح كنت شاطره في الماث بس مبعرفش اشرحه ... تلاقي البنات عندي شاطرين في الانجلش..السينس.. السوشال ستاديز... العربي ...الاسلاميك... نيجي بقى عند الماث الله المستعان.... شايفين الساعه كام دلوقتي.. اهو انا لسه مخلصه نص الماث مع بنتى ههه نصه بس :roseop: ...و قلت اجي افضفض لكم واعمل ريلاكسيشن في الجاكوزي... ربنا يستر بقى يوم الاحد ... الله يخليكم ادعوا لهم ربنا يشرح صدرهم و ييسر امرهم هم وكل اللى عندهم امتحانات او انترفيوهات او الجيبراهات او جوميتريهات :roseop: .... دمتم سالمين :roseop:

رابط هذا التعليق

مسا التماسى يا ورد وفل قاعد على الكراسى تعرفو بقا انا فرحانة قوى قوى النهاردة عشان اخيرا خرجت من البيت بعد شهر تقريبا من وجودى هنا فى جدة اخيرا جوزى فضلنا شوية ورضى يخرجنا من الامئمالى كنا فية انا والاولاد وروحنا هايبر باندا وقعدنا فى لحد ما قلنا يا بس وبعد كدة اتسوقنا فى الماركت واشترالى الموبيل الى كان نفسى فية ربنا يباركلو يارب وينورلو طريقة وكمان روحنا اشترينا هدوم العيد للولاد وبعض الهدايا كدة من سيتى ماكس قولنا نلحق التخفيضات عملين 50 فى المية بصراحة الحاجة حلوة وممتازة :roseop: واهى خروجة والسلام المهم اننا خرجنا انتو عارفين المصريات ما بيحبو الرابطة بلبيت وبيحبو يتسوقو يلا ما اطولش عليكم اناقلت اعبرلكم عن مدى سعاتى النهاردة\ويارب الناس كلها تبقى سعيدة وفرحانة زى كدة يلا تصبحو على خيرررررر

:wub: ا

كل سنة وانت طيبة

بس هو عيد ايه؟ اصللا مفيش اعياد فى البلد اللى انتى فيها دى :sad:

عالعموم خروجة سعيدة باذن الله وربنا يسعدك انت وجوزك والعيال :roseop:

هتلاقى كمان فى سنتر بوينت تخفيضات حلوة والهدوم اللى عندهم كويسة (موجودين فى الاندلس مول والجمجوم )

كمان عندك من الخروجات الكويسة فى جدة الكورنيش سواء اللى موجود فى الحمرا او الكورنيش المفتوح عند فندق هيلتون

كمان شاطئ ابحر وده موجود بعد الخطوط الاجنبية على طريق المدينة (لو عايزة الولاد ينزلوا البحر) اهو نعمل منافسة للجاكوزى بتاع ميكاوى

فيه كمان حديقة الشلال ودى فيها ملاهى موجودة بعد فندق هيلتون فى الشمال

فى حديقة كمان موجودة فى شارع زى النورين فى آخر شارع التوبة فى الشرفية

عندك منطقة البلد جنوب جدة فيها سوق كبير ومجموعة مولات ومتاجر كتيرة وزحمة ولا اكنك فى العتبة

فيه مجمع العرب وده موجود فى اخر طريق المدينة عند الخطوط السعودية

هيبر بندة تقريبا كل يوم خميس بالليل بيعمل حفلة للاطفال وبتبقى جميلة (بس من زمان مرحتش مش عارف لسه بيعملوها ولا ايه)

عندك من الاماكن الحلوة فى الخروجات رد سى مول (مش عارف مكانه تحديدا بس خلى بالك اسعاره غالية شوية)

من الحجات بردوا اللى لازم تعرفيها فى جدة حلقة السمك (التسوق فيها بيبقى حلو اوى) شفت سمك عمرى مشفتوا فى حياتى وده موجود بعد المينا بشوية (مش هعرف اوصفه لانى مش بروحه كتير)

كفاية كدة اهى شوية حجات تكفيكوا 6 شهور لحد مفتكر بقيت الاماكن

(لو جوزك عايز يعرف اماكن القهاوى فى جدة ومود كل قهوة ايه انا معنديش مانع :wub: )

أتمنى التوفيق والسعادة للجميع :roseop:

طول ما املى معايا معايا وفى ايدي سلاح

حافضل اجاهد وامشى وامشى من كفاح لكفاح

طول ما ايدي فى ايدك اقوم واقف واهتف واقول

حيّ حيّ على الفلاح

داري يا داري انا احميك بايمـــــانى

طول ماذراعى معايا ابني واعلي بنياني

حافضل عايش فيها بجهدي واملى ابنيها

انا روحى فداها وفدا اهلى واوطـــــاني

زاحف يا شعبي تمحي الماضي رياحك

عهــدك جوا ف قلبي والبطولة جراحك

أيامنـــــا اللي جاية وارادتنا القويـــــة

تنصرنا يا وطني ويملا الدنيا صباحك

نمشي ونمشي والعزة تعيــــــش ويانا

لأ احنا منرجعش ولاتتراجع فى خطانا

تهتف اراضينا لنا والنصر ينــــادينا

يلا بينا يلا وربــنا معانا

رابط هذا التعليق

يا الهى ... انا مزنوقه جدا في الامتحانات ... انا صحيح كنت شاطره في الماث بس مبعرفش اشرحه ... تلاقي البنات عندي شاطرين في الانجلش..السينس.. السوشال ستاديز... العربي ...الاسلاميك... نيجي بقى عند الماث الله المستعان.... شايفين الساعه كام دلوقتي.. اهو انا لسه مخلصه نص الماث مع بنتى ههه نصه بس :roseop: ...و قلت اجي افضفض لكم واعمل ريلاكسيشن في الجاكوزي... ربنا يستر بقى يوم الاحد ... الله يخليكم ادعوا لهم ربنا يشرح صدرهم و ييسر امرهم هم وكل اللى عندهم امتحانات او انترفيوهات او الجيبراهات او جوميتريهات :roseop: .... دمتم سالمين :roseop:

ربنا يوفقهم يارب وينجحوا ويطلعوا من الاوائل

بالنسبة للماث الحل انك تبسطيه فى صورة معادلات (انا مش عارف ولادك فى سنة كام)

بس احسن حاجة انهم يحفظوا المعدلات ويحلوا امثلة كتيرة

ولو الوقت ضيق تعرفى تجيبى امتحانات السنين اللى فاتت ويحلوها كدة

كنت بجيب ورقة خارجة واحط فيها كل المعادلات والنظريات اللى بتلخص المنهج ومحتاجة ان الواحد يحفظها افهمها كلها واحل امتحانات كتيرة

وتانى مرة اتمنى التوفيق لاولادك وكل الناس

ربنا يوفقنى وازاكر انا كمان

لاحسن انا اهملت اوى :sad:

حيّ حيّ على الفلاح

رابط هذا التعليق

ليه يا عم مكاوي, هو انا اسيب الشاكوشي يومين (استجمام عشان الماتش :roseop: )ارجع الاقيك بتلم فلوس و اتاوة و عامل فردة غلى الاعضاء ، لا يا ريس ده ضد اللايحة طبعا الشاكوشي متأسس

وفقا لقانون نظام ال Non Profit Org. و عموما لو عايز تقلبها شركة مساهمة و تنزل البورصة و تبقى ملكية عامة لاعضاء المنتدى قووول يا معلم و اهي تبقى سبوبة حلوة بردة :roseop: . يالا عموما انا

بفكر ان الاعضاء يكتبو ايصالات امانة و همو داخلين عشان لو حد طمع في في صابونة او ليفة او علبتين تونة من اللي انت مربيهم في المغطس الرجالي 2 .

ااااااااااااه صحيح الجزاير شالت تلاتة من ايرلاندا (انا سعيد جدا) :roseop: اصل انا تيتة ايرلندية اصلا بس باباها و مامتها من اسكندرية .

رابط هذا التعليق

مسا التماسى يا ورد وفل قاعد على الكراسى تعرفو بقا انا فرحانة قوى قوى النهاردة عشان اخيرا خرجت من البيت بعد شهر تقريبا من وجودى هنا فى جدة اخيرا جوزى فضلنا شوية ورضى يخرجنا من الامئمالى كنا فية انا والاولاد وروحنا هايبر باندا وقعدنا فى لحد ما قلنا يا بس وبعد كدة اتسوقنا فى الماركت واشترالى الموبيل الى كان نفسى فية ربنا يباركلو يارب وينورلو طريقة وكمان روحنا اشترينا هدوم العيد للولاد وبعض الهدايا كدة من سيتى ماكس قولنا نلحق التخفيضات عملين 50 فى المية بصراحة الحاجة حلوة وممتازة :roseop: واهى خروجة والسلام المهم اننا خرجنا انتو عارفين المصريات ما بيحبو الرابطة بلبيت وبيحبو يتسوقو يلا ما اطولش عليكم اناقلت اعبرلكم عن مدى سعاتى النهاردة\ويارب الناس كلها تبقى سعيدة وفرحانة زى كدة يلا تصبحو على خيرررررر

:roseop: ا

طب الحمد لله الجاكوزي جاب نتيجة أهو

ها هتجددوا العضوية ولا ايه ؟؟

جددي و أخليهملك خروجتين في الشهر مش واحدة .. شفتي التسجيلات عملت شغل ازاي :roseop:

أي خدمة

مكاوى

رابط هذا التعليق

كفاية كدة اهى شوية حجات تكفيكوا 6 شهور لحد مفتكر بقيت الاماكن

(لو جوزك عايز يعرف اماكن القهاوى فى جدة ومود كل قهوة ايه انا معنديش مانع :roseop: )

أتمنى التوفيق والسعادة للجميع :roseop:

:roseop: ده احنا مش رايحين نشتغل بأة .. رايحين نتفسح و نخرج و نعمل شوبنج و نحفظ الفسح و نعمل خرايط بالأماكن .. ما شاء الله ما شاء الله

عارف يا حوس لما أجيلك إن شاء الله (على 2014 كدة ) لو ما ظبطنيش في الفسح دي مش هيحصلك حلو ... سلامات يا بتاع الـ...... وي

مكاوى

رابط هذا التعليق

مع إني كنت طلقة في الماث .. بس مش هأتعدى على حسام حبيبي .. دي شغلته بأة .. هو كفى و وفى .. هأدعيلهم إن شاء الله ربنا يحفظهم و يقويهم و يفهمهم و يذكرهم

و ربنا يعينك على مذاكرتهم

مكاوى

رابط هذا التعليق

ليه يا عم مكاوي, هو انا اسيب الشاكوشي يومين (استجمام عشان الماتش :wub: )ارجع الاقيك بتلم فلوس و اتاوة و عامل فردة غلى الاعضاء ، لا يا ريس ده ضد اللايحة طبعا الشاكوشي متأسس

وفقا لقانون نظام ال Non Profit Org. و عموما لو عايز تقلبها شركة مساهمة و تنزل البورصة و تبقى ملكية عامة لاعضاء المنتدى قووول يا معلم و اهي تبقى سبوبة حلوة بردة :roseop: . يالا عموما انا

بفكر ان الاعضاء يكتبو ايصالات امانة و همو داخلين عشان لو حد طمع في في صابونة او ليفة او علبتين تونة من اللي انت مربيهم في المغطس الرجالي 2 .

ااااااااااااه صحيح الجزاير شالت تلاتة من ايرلاندا (انا سعيد جدا) :roseop: اصل انا تيتة ايرلندية اصلا بس باباها و مامتها من اسكندرية .

حبيبي يا مستشارنا القانوني

ها يا باشا ريحت ولا لسة .. انت عاوزك 3 أيام مش يومين .. كل يوم بجون :sad:

طب خلاص خلاص متزعلش .. مش معقولة كل شوية تزعل كدة .. مهو انتوا بردوا بتتغلبوا كتير من الأهلي .. يووو .. اسكت يا بؤي بأة

المهم

ايه رأيك يا باشا بصفتك القانونية

نعملها اشتراكات و تصب في مصلحة الأعضاء (مش الأعداء) و نشغل الفلوس دي و نوزع أسهم على حبايبنا غطاس الجاكوزى .. ولا نسيبها كدة مجانية .. بس أنا خايف تبا زي التعليم المجاني .. و ما أدراك ما التعليم المجاني

و تصدق أول مرة أعرف إنك أيرلندي .. مع ان كان فيك عرق باين كدة .. كلامك كدة و خطك أيرلندي

بس انت أيرلندا البلد ولا أيرلندا المحطة ؟؟ عشان بتفرق بس :roseop:

مكاوى

رابط هذا التعليق

ليه يا عم مكاوي, هو انا اسيب الشاكوشي يومين (استجمام عشان الماتش :guns: )ارجع الاقيك بتلم فلوس و اتاوة و عامل فردة غلى الاعضاء ، لا يا ريس ده ضد اللايحة طبعا الشاكوشي متأسس

وفقا لقانون نظام ال Non Profit Org. و عموما لو عايز تقلبها شركة مساهمة و تنزل البورصة و تبقى ملكية عامة لاعضاء المنتدى قووول يا معلم و اهي تبقى سبوبة حلوة بردة :lol: . يالا عموما انا

ااااااااااااه صحيح الجزاير شالت تلاتة من ايرلاندا (انا سعيد جدا) :lol: اصل انا تيتة ايرلندية اصلا بس باباها و مامتها من اسكندرية .

حبيبي يا مستشارنا القانوني

ها يا باشا ريحت ولا لسة .. انت عاوزك 3 أيام مش يومين .. كل يوم بجون :blink:

طب خلاص خلاص متزعلش .. مش معقولة كل شوية تزعل كدة .. مهو انتوا بردوا بتتغلبوا كتير من الأهلي .. يووو .. اسكت يا بؤي بأة

المهم

ايه رأيك يا باشا بصفتك القانونية

نعملها اشتراكات و تصب في مصلحة الأعضاء (مش الأعداء) و نشغل الفلوس دي و نوزع أسهم على حبايبنا غطاس الجاكوزى .. ولا نسيبها كدة مجانية .. بس أنا خايف تبا زي التعليم المجاني .. و ما أدراك ما التعليم المجاني

و تصدق أول مرة أعرف إنك أيرلندي .. مع ان كان فيك عرق باين كدة .. كلامك كدة و خطك أيرلندي

بس انت أيرلندا البلد ولا أيرلندا المحطة ؟؟ عشان بتفرق بس :roseop:

مكاوى

خلي بالك انا معايا توكيل و ممكن تصحى الصبح تلاقي الجاكوزي متباع باعضاءة ، الماتش خلص خلاص :sad: (انا بفكر احط صورة كبيرة لفريق نادي الزمالك في مدخل الجاكوزي ) ( طبعا الجملة السابقة تعد عامل محفز و ارض خصبة لاستمرار مسلسل الشماتة . بس انا متفائل فيك خير انك حتغلب الاهلاوي الشرير اللي جواك و مش حتألس) :lol:

يالا عموما فكرة الاشتراكات دي كويسة ، بس لازم كمان كل عضو يمضي على اقرار عشان نخلي مسؤليتنا و عموما انا عملت درافت كدة مبدئي :

إقرار

اقر انا الموقع ادناه ...........بأنني قد اشتركت في هذا الجاكوزي بمحض ارادتي الحرة المنزهة عن كافة عيوب الارادة ،دون ادنى اكراه او تدليس او استغلال او غلط، و انا على علم كامل و شامل بالمخاطر المتوقعة من جراء هذا الاشتراك . كما اقر بان الادارة قد قامت باطلاعي على كافة الحوادث التي وقعت في الجاكوزي من سرقة عادية و بالاكراه و نصب و احتيال و اعتداءات و حشية من قبل كائنات بحرية معلبة غريبة (يشار اليها فيما بعد ب "التونة الاكسبيرد") تعيش في مياه الجاكوزي ، كما اتعهد بعدم ممارسة اي نشاط سياسي او دبلوماسي او ممارسة الصيد داخل الجاكوزي داخل الجاكوزي أو ممارسة اي نشاطات تصنف من قبل الادارة كنشاطات محرمة, و بتوقيعي على هذ الاقرار اخلي مسؤلية الادارة بكافة انواعها عن كافة الاضرار التي لحقت او ستلحق بي نتيجة اشتراكي بهذا الجاكوزي ،

توقيع/

رابط هذا التعليق

وسع بس كده يا مكاوي يا أخويا شوية

أنا أصلي دورت ع الكونسالتنت في موضوع الأهلي والزمالك ملقيتوش

قلت أكيد هلاقيه هنا

أنا جاي أمسي عليكم بس :roseop:

العقول الكبيرة تبحث عن الأفكار ..

والعقول المتفتحة تناقش الأحداث ...

والعقول الصغيرة تتطفل علي شؤون الناس ....

رابط هذا التعليق

شكرا مسيو حسام على النصيحه ... وربنا يوفقك ... هو حضرتك عايش في مونتريال ولا لسه هتروح؟ ... ربنا يوفق الجميع .

لاء انا عايش فى جدة

لسه اصلا مقدمتش عالهجرة ولا اخدت القرار النهائى (لسه بفاضل بين كذا بلد)

انا كاتبها كدة عشان يفضل هدف قدام عينى عالطول

وده أصلا التطور الطبيعى للحاجة الساقعة

اتمنى التوفيق للجميع باذن الله تعالى :blush2:

حيّ حيّ على الفلاح

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

صباحكم جميل و شاي أخضر بالليمون و خفة و نشاط

أنا الحقيقة جايلكم النهاردة بفضفوضة جميلة أوي

من كام يوم و بعد صلاة العشاء كان في (إشهار إسلام) لأخ غالباً هندي أو بنغالي

الله ... حاجة جميــــــــــــــــــــــــلة

شعور غير عادي ولا يوصف

زمان و أنا صغير حضرت إشهار إسلام أخ بردو عندنا في الشرقية ... لكن ما كنتش فاهم أوي ولا حاسس يعني

و أنا بأسمع الشيخ بيلقن الراجل الهندي ده الشهادة سرت فيا قشعريرة غريبة أوي

و قولت في نفسي .. يا الله .. يعز من يشاء و يذل من يشاء ... شوفوا احنا بنهاتي هنا و هناك و غيرنا و غيرنا و غيرنا .. و يأبى الله إلا أن يتم نوره

شوفوا الاسلام بيتحارب في خمسمية مليون مكان و من ألف مليون باب و ربك لما يشاء يهدي ... شوفوا بيهدي ازاي

فرحت أوي أوي و حسيت بقلبي بيتنفض و حسيت قد ايه فعلاً ديننا قوي و هيفضل قوي .. أصل ده الدين اللي الله اختاره للبشرية يا جماعة

و قعدت بأة أفكر .. الراجل ده كان طفل صغير .. كبر في بلدهم .. لا كان يعرف سعودية ولا غيره .. شاء ليه الله إنه ييجي هنا .. و مهد له طريق الهداية و الاسلام .. سبحان الله .. ولا كان في دماغه ولا كان يعرف انه هيكون في خير أمة أخرجت للناس

اللهم اهدنا و اهد بنا و اجعلنا سبباً لمن اهتدى

مكاوى

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

وعليكم السلام

صباحكم جميل و شاي أخضر بالليمون و خفة و نشاط

وخصوصا بعد رياضة الصباح لازم ح يكون كلة نشاط

أنا الحقيقة جايلكم النهاردة بفضفوضة جميلة أوي

نسمع من حضرتك الفضفوضة

من كام يوم و بعد صلاة العشاء كان في (إشهار إسلام) لأخ غالباً هندي أو بنغالي

الله ... حاجة جميــــــــــــــــــــــــلة

شعور غير عادي ولا يوصف

زمان و أنا صغير حضرت إشهار إسلام أخ بردو عندنا في الشرقية ... لكن ما كنتش فاهم أوي ولا حاسس يعني

و أنا بأسمع الشيخ بيلقن الراجل الهندي ده الشهادة سرت فيا قشعريرة غريبة أوي

و قولت في نفسي .. يا الله .. يعز من يشاء و يذل من يشاء ... شوفوا احنا بنهاتي هنا و هناك و غيرنا و غيرنا و غيرنا .. و يأبى الله إلا أن يتم نوره

شوفوا الاسلام بيتحارب في خمسمية مليون مكان و من ألف مليون باب و ربك لما يشاء يهدي ... شوفوا بيهدي ازاي

فرحت أوي أوي و حسيت بقلبي بيتنفض و حسيت قد ايه فعلاً ديننا قوي و هيفضل قوي .. أصل ده الدين اللي الله اختاره للبشرية يا جماعة......

اللهم اعز الاسلام والمسلمين....والقلوب ملك لله سبحانة وتعالى ومن يشاء الله ان يهديه يبعث فى قلبه النور........انك لا تهدى الاحبة ولكن الله يهدى من يشاء

و قعدت بأة أفكر .. الراجل ده كان طفل صغير .. كبر في بلدهم .. لا كان يعرف سعودية ولا غيره .. شاء ليه الله إنه ييجي هنا .. و مهد له طريق الهداية و الاسلام .. سبحان الله .. ولا كان في دماغه ولا كان يعرف انه هيكون في خير أمة أخرجت للناس

دة علشان ربنا بيحبة ....واراد له الخير واختارة واصطفاه لكى يكون ..من امة محمد صلى الله عليه وسلم

اللهم اهدنا و اهد بنا و اجعلنا سبباً لمن اهتدى اللهم اسعدنا اجمعين بزيادة عدد الداخلين فى دين الله ربنا يسعد حضرتك وينفع بيك الاسلام والمسلمين....ويجعلك من الذين هدوا الى الطيب من القول والى صراط الحميد نوارة :lol:

قل

يا رب تجد الله بجانبك يعطيك طاقة هائلة لتصبح كما تريد لا كما يريد لك الآخرون

قل يا رب و سافر نحو هدفك و لن يخذلك الله

و من يأمل حبا يمنحه الله قلبا قادرا علي الحب

حين يصبح اليقين هو خبزك و دعاؤك و صلاتك و عملك و علمك....

يؤكد لك الله أنك اخترت الصواب حتي لو كان كل ما حولك هو الخطأ

رابط هذا التعليق

نهارده يوم لطيف

ربنا يستر

اغابي

:roseop:

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

نهارده يوم لطيف

ربنا يستر

اغابي

الاخت الفاضله اغابي الحقيقه نحن المصريين عندنا نوع من التشائم المزمن يعني تلاقي الواحد مننا يكون بيضحك و هيموت من كتر الضحك و بعدين يقول اللهم اجعله خير ( مع التاكيد على ان الدعاء بهذا المعني مطلوب و ليس فيه اي شيء ) و لكن الاصرار على اقتران هذا الدعاء بموقف يكون الشخص فيه سعيد جدا شيء محير و كان اي سعاده او ارتياح يشعر به الانسان يجب ان يتبعه شيء معاكس لا قدر الله .

عموما ربنا يجعل ايامك كلها لطيفة

و ان شاء الله ربنا يسترها معانا جميعا

رابط هذا التعليق

نهارده يوم لطيف

ربنا يستر

اغابي

الاخت الفاضله اغابي الحقيقه نحن المصريين عندنا نوع من التشائم المزمن يعني تلاقي الواحد مننا يكون بيضحك و هيموت من كتر الضحك و بعدين يقول اللهم اجعله خير ( مع التاكيد على ان الدعاء بهذا المعني مطلوب و ليس فيه اي شيء ) و لكن الاصرار على اقتران هذا الدعاء بموقف يكون الشخص فيه سعيد جدا شيء محير و كان اي سعاده او ارتياح يشعر به الانسان يجب ان يتبعه شيء معاكس لا قدر الله .

عموما ربنا يجعل ايامك كلها لطيفة

و ان شاء الله ربنا يسترها معانا جميعا

ميرسي يا بشمهندس لزوقك

صحيح احنا كمصريين عندنا نوع من التشائم وخاصة انا

بصراحة انا الايام اللى فاتت كلها وانا مش مبسوطة

خاصة الاسبوع داه كان فيه لعبكات كتير اوى - معايا جو الشغل وبرا الشغل

فاول يوم نهارده يكون احساسي فيه مختلف و مشرق

علشان كدا خايفة ان بكره ما يكونش زى نهاردة

وبرضوه ارجع واقول ربنا يستر

ميرسي كتير

اغابي

:blush2:

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

نهارده يوم لطيف

ربنا يستر

اغابي

بكرة هيبا لطيف ان شاء الله لما تيجي هنا تاني

مهو اليوم اللي هتيجي فيه تتجكوزي مع اخواتك في القسم النسائي هيبا يوم لطيف .. و إلا ..... غسلتي سنانك بثيجنال تو النهاردة ؟؟ :blush2:

و بعدين يا مس أغابي سيبك من التشاؤم بأي صورة و املي الدنيا فرح و بهجة و محبة ... :roseop: و خلي أملك في ربنا كبير

مكاوى ...

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 2
      أنا لسه عايش... لسه باتعلم، لسه متابع أخبار بلدي... بس من بعيد السنة دي هأتم عشرين سنه عضو في المنتدي... ياه... اكتشفت المحاورات بعد حوالي سنتين من الهجرة... وقت كنت باعاني فيه من صراع رهيب للهوية، كشاب هاجر بعد التخرج مباشرة. هنا قابلت ناس ما كنتش باقابلهم في حياتي العادية في مصر... قابلت افكار و أساليب اتعلمت منها، و اتعلمت اتعامل معاها... هنا نضجت. هنا شاركت في الثورة،. و شاركت في الانتخابات... و عملت أصدقاء قلم ما اعرفهمش شخصيا...   بعد الثورة بسنة أو اكتر... كا
    • 21
      عدت الى القاهرة منذ أكثر من سنة بعد خمس سنوات قضيتها في العمل بإحدى الصحف السعودية..وحين رجعت اكتشفت ان معظم أصدقائي الذي أرتاح في التواصل والحوار معهم قد سافروا للعمل في الخليج..ولم يعد لي سوى القراءة والعمل وفسحة الولاد الروتينية..وأفتقد بشدة لشريك في الحوار يعيد الى ذهني لياقته وأستعيد معه متعة الأخذ والرد والاتفاق والاختلاف ويضيف لي وأضيف له كما يحدث بيننا هنا من خلال مداخلاتنا ومشاركاتنا في المنتدى..فهل يمنحني أحد منكم هذا الشرف..لقد فاتتني فرصة جيدة لتحقيق ذلك من خلال لقاء زهرة البستان الذ
    • 15
      17 سنة و 3 شهور ... دي السنين اللي قضيتها هنا ... يعني اللي كان في اولي ابتدائي ساعتها زمانه دلوقتي اتخرج من الجامعة ... و نحط فوق البيعة انه عاد الثانوية العامة علشان يحسن مجموعه ... ساعات بفكر ان استمراري الوقت ده كله هنا اكيد ان سببه هو اعضاء المحاورات اللي اتفاعلت بمشاعر مختلفة  معاهم السنين دي كلها ... كل واحد او واحدة منهم كان ليه دور في تكوين جزء  من شخصيتي .. اكتشافي لحاجات كتيرة .. وقت من عمري اقضيه بفكر ارد علي حاجة اسعدتني او ضايقتني ... فكرة عمرها ما جات في بالي ... وضع عمري ما
    • Guest ضيف مسلم
      2
      لم أتمكن من الكتابة في قسم المسيحيين في المحاورات. أظن هنا ممكن: بكل أمانة هذه إستفسارات حقيقية  طبعا يمكنكم تجاهلها أو حذفها هل في الديانة المسيحية بعث بعد الموت و حساب على سلوك الإنسان في حياته هل هناك ثواب و عقاب بعد الموت هل هناك أطعمة يجب على المسيحي الطيب أن يتجنبها اليهود مدى علمي لهم قواعد صارمة في الطعام هل طقوسكم التعبدية  العادية  فيها ما يقابل مثلا صلاة المسلمين ٥ مرات يوميا مع شكري و تقديري
    • 1
      نختلف في الأفكار يشتد الحوار ويحتد ونتجاوز ونتراجع ونعتذر نذهب ونبتعد ونعود ومنا من يذهب ولا يعود نزمجر ونغضب ثم نهدأ نغير آراءنا ونجدد مفهومنا لبعض مواقفنا ونحاول أن نطرح أفكارنا بأفضل طريقة وأوضح حجة وأصفى برهان منا من يوفق ومنا من يخونه التوفيق المحاورات البيت الكبير بيت الجميع وإن اختلغنا مع صاحب البيت وعارضناه أحيانا نشعر بواجب علينا المساهمة في استمرار هذا البناء شامخا وأحينا نشعر أنه لم يعد مرحبا بنا لكنه يبقى بيت الرقي
  • أضف...