اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

فضــــفـــضـــــات ... من القـــلــــب للقـــلــــب ... جاكوزي المحاورات

mekkawy

Recommended Posts

طب أنا أعمل ايه طيب ؟!!!!!

مهو أنا مش هناك .. أنا هنا .. و اللي بأقدر عليه بأعمله .. لكن اللي بأقدر عليه ده في الواقع ولا حاجة .. ولا حاجة جنب اللي ممكن أعمله لو كل الامكانيات متوفرة .. عارفين .. بلاش كل الامكانيات .. لو نص الامكانيات متوفرة ... لكن أهم إمكانية أصلاً مش متوفرة .. إن أنا مش موجود .. مهو لو أنا موجود .. كانتن كل الفيران رجعت جحورها .. إنما الفيران طلعت من الجحور و عملت أسود عشان أنا مش موجود .. طب هو أنا كدة غلطان ؟؟

يعني وجع ساعة ولا وجع كل ساعة ؟؟ أنا اخترت وجع ساعة .. بس ساعة جملي شوية و مطولة .. مهو بردو وجع كل ساعة كان وحش أوي و طول و محدش قادر يستحمله ..طب أنا عاوز أعيط طيب .. مهو أنا لو مسكت فار م الفيران دي هأكله بسناني .. و المصحف هأقطعه ولا يستجري يبص في عيني .. لكن نرجع نقول .. أنا مش موجود .. طب ازاي يا اما هتزعلي مني عشان انا مش موجود .. مهو لو أنا .. ايه الهبل ده .... عموماً .. أنا عاوز أعيط .. عادي يعني .. مهو ساعات الناس بتعيط .. ولا الناس بتفرقع .. بس أنا مينفعش لا أعمل دي ولا أعمل دي .. لأني ما بأسمحش لنفسي تعيط ولا تفرقع .. و أي كلمة هأقولها لنفسي من سيب نفسك و الحاجات دي مشكلتي اني حافظها و نفسي بنت اللذينة دي فقساني و أنا فاقسها.

أكبر مشكلة لما تعرف نفسك .. شوف النناس بتفضل تدور على نفسها طول عمرها .. و يدور و يدور و يفتش و يبحث عن الذات .. تك ستين نيلة .. عملوا ايه اللي عارفين نفسهم .. مخنوقين و موكوسين وكسة المرجيحة اللي بناحية واحدة ... و الله العظيم هم ما يتلم لما تفهم نفسك .. هتتعذب أكتر من لما كنت جاهل بيها.

نرجع لموضوعنا .. مهو أنا مش موجود .. و تعبت و الله من اللوم .. هي الحياة ليه صعبة كدة ... ليه لازم ناخد فيها قرارات شديدة أوي و اختيارات أحلاها مر .. هي دائماً كدة .. عمرها ما هتصفالك .. و اللي تفكره حلو هو في قلبه المر .. سبحان الله .. صحيح ... مفيش في الدنيا سعادة كاملة .. طب عارفين .. مش بعد ما تاكل الايس كريم بيخلص ؟؟ صح ؟؟ مفيش سعادة كاملة .. طب مش بعد القهودة بتشرب مية ؟؟ صح ؟؟ عشان مفيش سعادة كاملة ... و كذلك بعد الشيكولاتة .. طيب مش انت بتحب الزور المحشضي بتاع الفرخة البلدي و هو متحمر .. الزور حتة صغيرة أصلاً و كان لازم تقسمه انت و أبوك الحج .. ده لو رضي أصلاً إنك تدوقه

يا عم هي الدنيا كدة .. مفيهاش سعادة أصلاً ... السعادة الوحيدة - و وهمية بردو - هي الرضا و القناعة .. سعادة التسليم لله

لأن أصلاً مفيش سعادة في الدنيا

صدعتكم و نكدت عليكم .. معلش .. حقي عليكم

مكاوى .. نكد

رابط هذا التعليق

• الردود 362
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

يا حوس .. جهزلنا يابا المايوهات و الشوايا أم فحم و الفراخ عشان هنقضي الخميس عندك في جدة يا حبيبي و هنشوي .. ولا معندكوش لحمة ؟؟ نفسي يا ابني أغير المنظر و أقعد ع البحر شوية .. طهقت من الصحرا اللي هنا و المداخل و المخارج .. و أهو بالمرة نتقابل و ندردش و نتصل بعاشق الترحال كمان عشان يحضرنا .. قولت ايه .؟ أجيب المايووو ولا لأ ؟

على الجنب التاني بأة

الفاضلة صافي .. شكرن للنصيحة و ازيك .. و ادعيلي ربنا يسهلي في سامسونجاية حلوة كدة

العفو يا ا استذى العزيز ويارب يرزقق بسامسونجتين واحدة ليك وواحدة لسلمى عشان تاخد راحتها على الاخر عشان انت عارف الجو هنا حر جدا

اما بلنسبة للصحبة الحلوة انا انصحك تاخد لهم معاك شوية تونة على بسرريتين من الى انت مربيهم فى المغطس ووفر يا عم فلوس اللحمة والفراخ المشويةجيب بيهم احسن الثلاجة وما يلزم ولك منى االتحية ولسلمى الوردة دية :closedeyes:

عفا اللة عما سلف

رابط هذا التعليق

مهو أنا مش هناك .. أنا هنا .. و اللي بأقدر عليه بأعمله .. لكن اللي بأقدر عليه ده في الواقع ولا حاجة .. ولا حاجة جنب اللي ممكن أعمله لو كل الامكانيات متوفرة .. عارفين .. بلاش كل الامكانيات .. لو نص الامكانيات متوفرة ... لكن أهم إمكانية أصلاً مش متوفرة .. إن أنا مش موجود .. مهو لو أنا موجود .. كانتن كل الفيران رجعت جحورها .. إنما الفيران طلعت من الجحور و عملت أسود عشان أنا مش موجود .. طب هو أنا كدة غلطان ؟؟

يعني وجع ساعة ولا وجع كل ساعة ؟؟ أنا اخترت وجع ساعة .. بس ساعة جملي شوية و مطولة .. مهو بردو وجع كل ساعة كان وحش أوي و طول و محدش قادر يستحمله ..طب أنا عاوز أعيط طيب .. مهو أنا لو مسكت فار م الفيران دي هأكله بسناني .. و المصحف هأقطعه ولا يستجري يبص في عيني .. لكن نرجع نقول .. أنا مش موجود .. طب ازاي يا اما هتزعلي مني عشان انا مش موجود .. مهو لو أنا .. ايه الهبل ده .... عموماً .. أنا عاوز أعيط .. عادي يعني .. مهو ساعات الناس بتعيط .. ولا الناس بتفرقع .. بس أنا مينفعش لا أعمل دي ولا أعمل دي .. لأني ما بأسمحش لنفسي تعيط ولا تفرقع .. و أي كلمة هأقولها لنفسي من سيب نفسك و الحاجات دي مشكلتي اني حافظها و نفسي بنت اللذينة دي فقساني و أنا فاقسها.

أكبر مشكلة لما تعرف نفسك .. شوف النناس بتفضل تدور على نفسها طول عمرها .. و يدور و يدور و يفتش و يبحث عن الذات .. تك ستين نيلة .. عملوا ايه اللي عارفين نفسهم .. مخنوقين و موكوسين وكسة المرجيحة اللي بناحية واحدة ... و الله العظيم هم ما يتلم لما تفهم نفسك .. هتتعذب أكتر من لما كنت جاهل بيها.

نرجع لموضوعنا .. مهو أنا مش موجود .. و تعبت و الله من اللوم .. هي الحياة ليه صعبة كدة ... ليه لازم ناخد فيها قرارات شديدة أوي و اختيارات أحلاها مر .. هي دائماً كدة .. عمرها ما هتصفالك .. و اللي تفكره حلو هو في قلبه المر .. سبحان الله .. صحيح ... مفيش في الدنيا سعادة كاملة .. طب عارفين .. مش بعد ما تاكل الايس كريم بيخلص ؟؟ صح ؟؟ مفيش سعادة كاملة .. طب مش بعد القهودة بتشرب مية ؟؟ صح ؟؟ عشان مفيش سعادة كاملة ... و كذلك بعد الشيكولاتة .. طيب مش انت بتحب الزور المحشضي بتاع الفرخة البلدي و هو متحمر .. الزور حتة صغيرة أصلاً و كان لازم تقسمه انت و أبوك الحج .. ده لو رضي أصلاً إنك تدوقه

يا عم هي الدنيا كدة .. مفيهاش سعادة أصلاً ... السعادة الوحيدة - و وهمية بردو - هي الرضا و القناعة .. سعادة التسليم لله

ايييييييييية يا عم كمية الحزن دى الى عندك كل دة عشان عمال تلف على سامسونجاية طب يا عم تعالى وخد الى عندى هدية مش خسارة فى سلمى بس روق كدة السعادة الاصلية فى ارضاءاللة .....صلى كدة على النبى وروق

عفا اللة عما سلف

رابط هذا التعليق

لا حضرتك مش غلطانيعني وجع ساعة ولا وجع كل ساعة ؟؟ أنا اخترت وجع ساعة .. بس ساعة جملي شوية و مطولة .. مهو بردو وجع كل ساعة كان وحش أوي و طول و محدش قادر يستحمله ..طب أنا عاوز أعيط طيب .. مهو أنا لو مسكت فار م الفيران دي هأكله بسناني .. و المصحف هأقطعه ولا يستجري يبص في عيني .. لكن نرجع نقول .. أنا مش موجود .. طب ازاي يا اما هتزعلي مني عشان انا مش موجود .. مهو لو أنا .. ايه الهبل ده .... عموماً .. أنا عاوز أعيط .. عادي يعني .. مهو ساعات الناس بتعيط .. ولا الناس بتفرقع .. بس أنا مينفعش لا أعمل دي ولا أعمل دي .. لأني ما بأسمحش لنفسي تعيط ولا تفرقع .. و أي كلمة هأقولها لنفسي من سيب نفسك و الحاجات دي مشكلتي اني حافظها و نفسي بنت اللذينة دي فقساني و أنا فاقسها.

اكيد وجع ساعة ولا وجع كل ساعة.....بس لازم يكون فى حد بديل لك...يكون مأكبر مشكلة لما تعرف نفسك .. شوف النناس بتفضل تدور على نفسها طول عمرها .. و يدور و يدور و يفتش و يبحث عن الذات .. تك ستين نيلة .. عملوا ايه اللي عارفين نفسهم .. مخنوقين و موكوسين وكسة المرجيحة اللي بناحية واحدة ... و الله العظيم هم ما يتلم لما تفهم نفسك .. هتتعذب أكتر من لما كنت جاهل بيها.

مكانك يحل المشاكل....وبعدين لا الدموع ولا البكاء للرجال....الراجل قوى....وعندة مخ شغال....يعنى مش لازم يكون موجود علشان يحل مشكلة....فهمنى المخ ممكن يحل الف مشكلة ...بس لما يهدى يعرف يحل كل المشاكل يفكر....ومفيش حد عارف نفسة لازم حد ياخد بايدةأكبر مشكلة لما تعرف نفسك .. شوف النناس بتفضل تدور على نفسها طول عمرها .. و يدور و يدور و يفتش و يبحث عن الذات .. تك ستين نيلة .. عملوا ايه اللي عارفين نفسهم .. مخنوقين و موكوسين وكسة المرجيحة اللي بناحية واحدة ... و الله العظيم هم ما يتلم لما تفهم نفسك .. هتتعذب أكتر من لما كنت جاهل بيها.والى وعارفين نفسهم برضوا محتاجين حد يساعدهم وياخد بايدهم....هون على نفسك....تفهم نفسك...يعنى تعرف ازاى تساعدها...

انت كدة شايف النص الفاضى من الكوباية....يعنى شايف الى ناقص بس .....لو تفائلت ح تشوفان جزء السعادة الى انت واخدة هو احلى شىء بس ناقصة شوية الرضا بية لا ن همة دول الى بيحلوة.....الدنيا ملينة سعادة.....بس واجمله سعادة التسليم لله......(دة انت الى قلت...مش انا)ودة اقرار غير مباشر منك بان هناك سعادة موجود....وحقيقية....وهى التسليم لله.......حقا التفائل بداية القوة الذاتية.....دعوة من حضرتك حلوة وانت فى مكة.ومش ح شحتها منك...سلامنا وتحيتنا للمكتئب الاكبر مكاوىىى

قل

يا رب تجد الله بجانبك يعطيك طاقة هائلة لتصبح كما تريد لا كما يريد لك الآخرون

قل يا رب و سافر نحو هدفك و لن يخذلك الله

و من يأمل حبا يمنحه الله قلبا قادرا علي الحب

حين يصبح اليقين هو خبزك و دعاؤك و صلاتك و عملك و علمك....

يؤكد لك الله أنك اخترت الصواب حتي لو كان كل ما حولك هو الخطأ

رابط هذا التعليق

أكبر مشكلة لما تعرف نفسك .. شوف النناس بتفضل تدور على نفسها طول عمرها .. و يدور و يدور و يفتش و يبحث عن الذات .. تك ستين نيلة .. عملوا ايه اللي عارفين نفسهم .. مخنوقين و [size="6"]موكوسين وكسة المرجيحة اللي بناحية واحدة ... و الله العظيم هم ما يتلم لما تفهم نفسك .. هتتعذب أكتر من لما كنت جاهل بيها.

مكاوى .. نكد

هي ليه الرجيحة ام ناحية واحدة موكوسة يا مكاوي ، تصدق زعلتني أوي من الموضوع ده " موكوسة.....!!!!!" . و بعدين اذا كان على الفران نعملهم مصيدة و ان كان على الزور اديك جاي جدة و حتضرب البيك للصبح . بس كدة يا ريس ولا تزعل نفسك.

رابط هذا التعليق

مكاوى .. نكد

لا لا لا ... ايه يا مكاوي يا حبيبي ده .. مش متعود اشوفك كده ابدا ... ايه كمية الحزن والنكد دي ... روق روق محدش واخد منها حاجة ...

ارمي حمولك علي ربنا وتوكل علي الله ... قوم اتوضي وصلي ركعتين وان شاء الله ربنا بيهديك ويقربلك البعيد

وبعدين ايه موضوع جدة ده .. طب لو جاي عرفني عشان نقوم بالواجب

العقول الكبيرة تبحث عن الأفكار ..

والعقول المتفتحة تناقش الأحداث ...

والعقول الصغيرة تتطفل علي شؤون الناس ....

رابط هذا التعليق

مكاوى .. نكد

بسم الله الرحمن الحيم (وخلقنا الانسان فى كبد ) هى الدنيا كده والحمد لله على الصحة وكل ميسر لما خلق له و كله بيعدى

رابط هذا التعليق

ربنا يعزكم و يرفع قدركم يا رب واحد واحد و واحدة واحدة

و الله لو الواحد مكنش له إخوة بجد .. فالحمد لله على إخوانه هنا في المنتدى الجميل

أخويا انفستور .. جاي إن شاء الله أعمل عمرة نهاية الأسبوع .. هنتقابل تقريباً كلنا .. حسام و عاشق الترحال و اخونا الغريب إن شاء الله و يا ريت تنضم لينا و أنا ناوي أزور جدة الخميس بعد العصر إن شاء الله

نرجع بأة لجرعة الكآبة

و الله الواحد عامل زاي راس المسمار .. بس مطاط مش حديد .. ليه باة .. لأنها لو حديد كانت اتدقت مرة ولا مرتين و خلصنا .. إنما الواحد عمال يتدق على دماغه و يرد تاني .. و يتدق و يرد تاني .. و هكذا .. زي الكورة المطاط كدة .. ترميها و تردلك تاني ... المشكلة باة إن الواحد من النوع اللي يكتم يحبس يقفل و بعدين لما يطرطش يطرطش جامد .. بس هي طرطوشتين كدة و بيرجع لطبيعته بفضل الله ثم بفضل إخوان أحباب ربنا يبارك فيهم

و اللي بيتأكدلي كل يوم إن فعلاً مفيش في الدنيا سعادة كاملة أبداً

مكاوى

رابط هذا التعليق

ربنا يعزكم و يرفع قدركم يا رب واحد واحد و واحدة واحدة

و الله لو الواحد مكنش له إخوة بجد .. فالحمد لله على إخوانه هنا في المنتدى الجميل

أخويا انفستور .. جاي إن شاء الله أعمل عمرة نهاية الأسبوع .. هنتقابل تقريباً كلنا .. حسام و عاشق الترحال و اخونا الغريب إن شاء الله و يا ريت تنضم لينا و أنا ناوي أزور جدة الخميس بعد العصر إن شاء الله

مكاوى

عمره مقبولة ان شاء الله .... لو هتتقابلوا فجدة عرفوني المكان ... انا لسة عامل عمرة الاسبوع اللي فات

تيجي بالسلامة ان شاء الله ... وربنا يتقبل

تحياتي

العقول الكبيرة تبحث عن الأفكار ..

والعقول المتفتحة تناقش الأحداث ...

والعقول الصغيرة تتطفل علي شؤون الناس ....

رابط هذا التعليق

شكرا ليكي يا صافي ومنتظر ردك أن شاء اللة

عفوا لك يا استاذى الغريب

انا سالتلك جارتى وقالت مش ممنوع اخذ العربية معاكم بس المقصود من عدم اخذها انها ممكن تلخمكم عشان اللخمة والزحمة الموجودة هناك :closedeyes: عمرة مقبولة باذن اللة وعقبال الحج

تم تعديل بواسطة صافى

عفا اللة عما سلف

رابط هذا التعليق

نرجع بأة لجرعة الكآبة

و الله الواحد عامل زاي راس المسمار .. بس مطاط مش حديد .. ليه باة .. لأنها لو حديد كانت اتدقت مرة ولا مرتين و خلصنا .. إنما الواحد عمال يتدق على دماغه و يرد تاني .. و يتدق و يرد تاني .. و هكذا .. زي الكورة المطاط كدة .. ترميها و تردلك تاني ... المشكلة باة إن الواحد من النوع اللي يكتم يحبس يقفل و بعدين لما يطرطش يطرطش جامد .. بس هي طرطوشتين كدة و بيرجع لطبيعته بفضل الله ثم بفضل إخوان أحباب ربنا يبارك فيهم

و اللي بيتأكدلي كل يوم إن فعلاً مفيش في الدنيا سعادة كاملة أبداً

مكاوى

اللة يعزك ويهديلك بالك يارب وعمرة مقبولة ان شاء اللة واللة لو اقدر لفرشت لك ارض جدة بلورد والفل ورشتلك الجو بلعطور واللة جدة نورت لحضورك تحياتى لك ولام سلمى وامورتى سلمى :closedeyes:

عفا اللة عما سلف

رابط هذا التعليق

عمره مقبولة ان شاء الله .... لو هتتقابلوا فجدة عرفوني المكان ... انا لسة عامل عمرة الاسبوع اللي فات

تيجي بالسلامة ان شاء الله ... وربنا يتقبل

تحياتي

أخويا انفستور

إن شاء اله هنتقابل في جدة يوم الخميس على من بعد العصر كدة و ربنا يوفق نتمنى نشوفك

مكاوى

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

الي خلية التنظيم اللي هتتجمع يوم الخميس....(وش مخبر و فاعل خير في نفس الوقت)

لو هتروحوا عمرة....لو سمحت ادعولي معاكم....انا نفسي في عمرة جدا...ربنا يبلغهالي

اللهم بلغت

==========================

ع جنب بقي.....يعني انا ملاحظة اختفاء ناس...و الزاكوزي...بقي قهوة رجالي خالص (ما عدا بنتنا صافي)

.....فيه حاجت اظهر...فيه حاجات اختفي....(وش محي في فول الصين العظيم)...

لا يا اخوانا مش كده...انا قربت ااقول جاااااي...

فاضلي بالتمام و الكمال51 يوم و اتدألج علي مصر.....

بس حاسة الفترة اللي باقية اطول من اللي فاتت...مش عارفة هو اليوم بيمط اوي كده ليه...مع اني بعمل فيه شقلبظات عشان يخلص

و انا عارفة نفسي هتقندل انزل هوو اسبوع و برضه هتوحشني ...مقدرشي ااقول الامارات...بس فيه حاجة هتوحشني

هو شكل الواحد خلاص اتعود....يملي شنطة.....يفضي شنطة...و يقضي حياته حبة هنا....و حبة هونيك

صباحكم شنطة سفر...هنا او هناك....بس فيها هدية حلوة

فوتكم بعافية

رابط هذا التعليق

اللهم بلغت

ع جنب بقي.....يعني انا ملاحظة اختفاء ناس...و الزاكوزي...بقي قهوة رجالي خالص (ما عدا بنتنا صافي)

بس حاسة الفترة اللي باقية اطول من اللي فاتت...مش عارفة هو اليوم بيمط اوي كده ليه...مع اني بعمل فيه شقلبظات عشان يخلص

و انا عارفة نفسي هتقندل انزل هوو اسبوع و برضه هتوحشني ...مقدرشي ااقول الامارات...بس فيه حاجة هتوحشني

هو شكل الواحد خلاص اتعود....يملي شنطة.....يفضي شنطة...و يقضي حياته حبة هنا....و حبة هونيك

فوتكم بعافية

انا بأة فاضلي 82 يوم و اتدألج على مصر ، بس الفرق اني مش حتوحشني ، مقدرش اقول السعودية ، بس مفيش حاجة حتوحشني .

متدألجيني انا مكانك بعد 51 يوم و تتدألجي انتي بعد 82 يوم طالما عارفة ان الامارات حتوحشك ( وش واحدة ارشانة ضاربة بؤها عل جنب و بتعمل صوت سحب الاوكسجين من فتحة صغيرة في الفم )

صباحك شنطة سفر فيها هدايا كتيييييييييييييييييييير (و مالهاش لازمة :lol: ) و صباحك اسبوع ساحل شمالي بعد العيد و تمشية على البحر في اسكندرية بالليل و سدق و كبدة اسكندراني ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

رابط هذا التعليق

اللهم بلغت

فوتكم بعافية

انتى بتقولى فيها

انا بقيلى 15 يوم واربع سعات مش هقولك الايام واقفة ....... لاء دى الدقايق والثوانى اتقلبت سنين

عليا وعالبيت عندى فى مصر (مستنين اللحظة اياها)

الزمن توقف :roseop: وعليه ندعو الله ان الايام تعدى بخير

يارب :lol:

طول ما املى معايا معايا وفى ايدي سلاح

حافضل اجاهد وامشى وامشى من كفاح لكفاح

طول ما ايدي فى ايدك اقوم واقف واهتف واقول

حيّ حيّ على الفلاح

داري يا داري انا احميك بايمـــــانى

طول ماذراعى معايا ابني واعلي بنياني

حافضل عايش فيها بجهدي واملى ابنيها

انا روحى فداها وفدا اهلى واوطـــــاني

زاحف يا شعبي تمحي الماضي رياحك

عهــدك جوا ف قلبي والبطولة جراحك

أيامنـــــا اللي جاية وارادتنا القويـــــة

تنصرنا يا وطني ويملا الدنيا صباحك

نمشي ونمشي والعزة تعيــــــش ويانا

لأ احنا منرجعش ولاتتراجع فى خطانا

تهتف اراضينا لنا والنصر ينــــادينا

يلا بينا يلا وربــنا معانا

رابط هذا التعليق

ليه بس كد يا جودعان و جودعانات

يعني انتوا عشان إن شاء الله نازلين قريب هتقعدوا تحنسوا في خلق الله كدة

يا رب كل واحد ينزل على خير و يرجع على خير .. بس مش كدة يعني .. راعوا بردن إن فيه ناس لسة جاية و نفسها تنزل بردن ..

مس لماضة

إن شاء الله ندعيلك و ربنا يصلح حالك و يرزقك بكل الحاجات اللي نفسك فيها .. بس متنسيش هدية سلمى بنت أخوكي .. عشان ما تفضحكيش في المطار :lol:

أخويا المشتشار (الاتنين شين اه)

لاهو إنت في جدة يا باشا ولا فينك في الأراضي المقدسة .. أهو يعني ننول شرف رؤياك لو لينا نصيب إن شاء الله .. ولا ايه ذات رأيك ؟

أخويا حسام

إيا فكرني أبعت معاك حاجات و محتاجات و الهدايا و الألعاب بتاعت ولاد إخواتي و عيال العيلة و كدهون .. مش كتير .. قيمة شنطتين هاند مان كدة بس :roseop:

مكاوى

رابط هذا التعليق

بــــــشـــــــــرى ســـــــــــــــــارة

إلا أهالي المحاورات الكرام عامة

و رود الجاكوزي المكاوي خاصة

قررت إدارة الجاكوزي أنه سيتم تزويد الجاكوزي بكل من الآتي:

تــــــــــلاجــــــة 10 قدم بحالهم .. ماركة سقعني و اشربني و تلجني و كهربني

غــــســــالــــــة 6 كيلو بحالهم .. ماركة غسيلي غسيلي ولا فيش مثيلي

بـــوتــــوجـــاز 5 شعلة و نص .. و النص ده عشان تكاية الشاي لشباب الجاكوزي بالليل

مـــكـــيــفـــات جديدة ماركة مراوح ياما ع القلب مراوح

و ذلك حرصاً من إدارة الجاكوزي على راحة السادة مرتادي الأحواض

كما تم بحمد الله افتتاح غرفة خاصة للحرق .. يعني اللي متغاظ من حد يجيبه معاه و إحنا نولعله فيه .. متغاظ من المدام .. مفيش مشكلة .. عندنا غرف (مش غرفة واحدة) للحرق النسائي .. و طبعاً منعاً للإختلاط في الحرق عملنا غرف للحرق الرجالي

نولعلك في مديرك و نريحك من قرفه ... نولعلك في صاحب البيت و نريحك من الزيادات

زورونا تجدوا ما يسركم

مكاوى

رابط هذا التعليق

أخويا حسام

إيا فكرني أبعت معاك حاجات و محتاجات و الهدايا و الألعاب بتاعت ولاد إخواتي و عيال العيلة و كدهون .. مش كتير .. قيمة شنطتين هاند مان كدة بس

مكاوى

والله انت ابن حلال يا ميكاوى

انا كدة ضمنت شوية لعب لياسين ابن اخويا (بدل مكنت اروح البيت اتضرب هناك) متنساش بقى تفتكرنى فى شوية بارفنات على شوية ساعات وكام بدلة كدة وشرابات حريمى والفستق والجوز واللوز وعين الجمل وعين ام سحلول

حبيبى انت يا ميكاوى

(انا رحت اودى الشنط يا كوكو لاقيت البيت مهجور من 8 سنين والجيران قالوا انهم عزلوا من ساعة حرب الخليج) :happy:

طول ما املى معايا معايا وفى ايدي سلاح

حافضل اجاهد وامشى وامشى من كفاح لكفاح

طول ما ايدي فى ايدك اقوم واقف واهتف واقول

حيّ حيّ على الفلاح

داري يا داري انا احميك بايمـــــانى

طول ماذراعى معايا ابني واعلي بنياني

حافضل عايش فيها بجهدي واملى ابنيها

انا روحى فداها وفدا اهلى واوطـــــاني

زاحف يا شعبي تمحي الماضي رياحك

عهــدك جوا ف قلبي والبطولة جراحك

أيامنـــــا اللي جاية وارادتنا القويـــــة

تنصرنا يا وطني ويملا الدنيا صباحك

نمشي ونمشي والعزة تعيــــــش ويانا

لأ احنا منرجعش ولاتتراجع فى خطانا

تهتف اراضينا لنا والنصر ينــــادينا

يلا بينا يلا وربــنا معانا

رابط هذا التعليق

ليه بس كد يا جودعان و جودعانات

يعني انتوا عشان إن شاء الله نازلين قريب هتقعدوا تحنسوا في خلق الله كدة

يا رب كل واحد ينزل على خير و يرجع على خير .. بس مش كدة يعني .. راعوا بردن إن فيه ناس لسة جاية و نفسها تنزل بردن ..

مس لماضة

إن شاء الله ندعيلك و ربنا يصلح حالك و يرزقك بكل الحاجات اللي نفسك فيها .. بس متنسيش هدية سلمى بنت أخوكي .. عشان ما تفضحكيش في المطار :happy:

أخويا المشتشار (الاتنين شين اه)

لاهو إنت في جدة يا باشا ولا فينك في الأراضي المقدسة .. أهو يعني ننول شرف رؤياك لو لينا نصيب إن شاء الله .. ولا ايه ذات رأيك ؟

أخويا حسام

إيا فكرني أبعت معاك حاجات و محتاجات و الهدايا و الألعاب بتاعت ولاد إخواتي و عيال العيلة و كدهون .. مش كتير .. قيمة شنطتين هاند مان كدة بس :roseop:

مكاوى

عمي الحاج مكاوي انا في جدة ام الدنيا ، بس للاسف مش حقدر اطلع طلعة البحر دي لاني عوايل داحين و ما في عزاب . و طبعا العيال بستنوا الويك اند عشان يتمرجحوا بقة و كدهون حيث انهم محبوسين في البيت، بس لو في حاجة على الطاير كدهون منكن اجي اسلم و اتعرف و اتشرف

رابط هذا التعليق

بــــــشـــــــــرى ســـــــــــــــــارة

إلا أهالي المحاورات الكرام عامة

و رود الجاكوزي المكاوي خاصة

قررت إدارة الجاكوزي أنه سيتم تزويد الجاكوزي بكل من الآتي:

تــــــــــلاجــــــة 10 قدم بحالهم .. ماركة سقعني و اشربني و تلجني و كهربني

غــــســــالــــــة 6 كيلو بحالهم .. ماركة غسيلي غسيلي ولا فيش مثيلي

بـــوتــــوجـــاز 5 شعلة و نص .. و النص ده عشان تكاية الشاي لشباب الجاكوزي بالليل

مـــكـــيــفـــات جديدة ماركة مراوح ياما ع القلب مراوح

و

مكاوى

يا سنة سوخة يا عكاوي....غشالة و بوبتوجاز..... ليه يا رياسة.....ده مكنشي زاكوزي ده.....يعني انا اهرب منهم من البيت يبقي لا ليا و لا عليا الاقيهم في وشي.....روح ياشيخ......و تعالي بسرعة

يا ابني احنا عايزين كله يبقي توماتيكي توماتيكي( وش عبقرينو اللي كان في ميكي جيب زمااااان)

يعني اولا انا مقومشي من مكاني.....كل وارد للزاكوزي نديله ريموت صغنتت كده....ادوس علي زرار يطلعلي شاندوشت كبده اسكندراني متشوحة و مفحفحة...ادوس ع الزرار التاني الاقي الهدوم مغسولة و منشورة و معطرة و معاهم جواب شكر كمان

ادوس علي زرار تالت الاقي مجموعة روبوتات جايين يلبسوني....الكسرولة....قصدي التاج....يووووه قصدي الشوز....ادام الله عزك

يا ابني عايزين نحسس الزائرين بالانتخة المتناهية.......يعني حتي بلاش يفكروا....احنا كمان نركب زر كده فوق دونهم الشمال و سارح ع الحاجب اليمين....نرصد بيه افكراهم الشريرة...و افكاراتهم الطيوبة...و نلعب بقي

ع الله اشوف جهاز عبد الرحيم عمرو اللي انتي عامله ده في الطابق الثاني....ايون.....قاول الشيالين و خليهم يرجعوا بالبوضاعة تاني...(اكتر من 5 جندي متدفعشي...يا خوفي منك يا بدران)

فوتك بأنتخة

لاخر حااااااااااااااااااااجة

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 2
      أنا لسه عايش... لسه باتعلم، لسه متابع أخبار بلدي... بس من بعيد السنة دي هأتم عشرين سنه عضو في المنتدي... ياه... اكتشفت المحاورات بعد حوالي سنتين من الهجرة... وقت كنت باعاني فيه من صراع رهيب للهوية، كشاب هاجر بعد التخرج مباشرة. هنا قابلت ناس ما كنتش باقابلهم في حياتي العادية في مصر... قابلت افكار و أساليب اتعلمت منها، و اتعلمت اتعامل معاها... هنا نضجت. هنا شاركت في الثورة،. و شاركت في الانتخابات... و عملت أصدقاء قلم ما اعرفهمش شخصيا...   بعد الثورة بسنة أو اكتر... كا
    • 21
      عدت الى القاهرة منذ أكثر من سنة بعد خمس سنوات قضيتها في العمل بإحدى الصحف السعودية..وحين رجعت اكتشفت ان معظم أصدقائي الذي أرتاح في التواصل والحوار معهم قد سافروا للعمل في الخليج..ولم يعد لي سوى القراءة والعمل وفسحة الولاد الروتينية..وأفتقد بشدة لشريك في الحوار يعيد الى ذهني لياقته وأستعيد معه متعة الأخذ والرد والاتفاق والاختلاف ويضيف لي وأضيف له كما يحدث بيننا هنا من خلال مداخلاتنا ومشاركاتنا في المنتدى..فهل يمنحني أحد منكم هذا الشرف..لقد فاتتني فرصة جيدة لتحقيق ذلك من خلال لقاء زهرة البستان الذ
    • 15
      17 سنة و 3 شهور ... دي السنين اللي قضيتها هنا ... يعني اللي كان في اولي ابتدائي ساعتها زمانه دلوقتي اتخرج من الجامعة ... و نحط فوق البيعة انه عاد الثانوية العامة علشان يحسن مجموعه ... ساعات بفكر ان استمراري الوقت ده كله هنا اكيد ان سببه هو اعضاء المحاورات اللي اتفاعلت بمشاعر مختلفة  معاهم السنين دي كلها ... كل واحد او واحدة منهم كان ليه دور في تكوين جزء  من شخصيتي .. اكتشافي لحاجات كتيرة .. وقت من عمري اقضيه بفكر ارد علي حاجة اسعدتني او ضايقتني ... فكرة عمرها ما جات في بالي ... وضع عمري ما
    • Guest ضيف مسلم
      2
      لم أتمكن من الكتابة في قسم المسيحيين في المحاورات. أظن هنا ممكن: بكل أمانة هذه إستفسارات حقيقية  طبعا يمكنكم تجاهلها أو حذفها هل في الديانة المسيحية بعث بعد الموت و حساب على سلوك الإنسان في حياته هل هناك ثواب و عقاب بعد الموت هل هناك أطعمة يجب على المسيحي الطيب أن يتجنبها اليهود مدى علمي لهم قواعد صارمة في الطعام هل طقوسكم التعبدية  العادية  فيها ما يقابل مثلا صلاة المسلمين ٥ مرات يوميا مع شكري و تقديري
    • 1
      نختلف في الأفكار يشتد الحوار ويحتد ونتجاوز ونتراجع ونعتذر نذهب ونبتعد ونعود ومنا من يذهب ولا يعود نزمجر ونغضب ثم نهدأ نغير آراءنا ونجدد مفهومنا لبعض مواقفنا ونحاول أن نطرح أفكارنا بأفضل طريقة وأوضح حجة وأصفى برهان منا من يوفق ومنا من يخونه التوفيق المحاورات البيت الكبير بيت الجميع وإن اختلغنا مع صاحب البيت وعارضناه أحيانا نشعر بواجب علينا المساهمة في استمرار هذا البناء شامخا وأحينا نشعر أنه لم يعد مرحبا بنا لكنه يبقى بيت الرقي
  • أضف...