اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

فضــــفـــضـــــات ... من القـــلــــب للقـــلــــب ... جاكوزي المحاورات

mekkawy

Recommended Posts

شوفوا بأة ... مهو لازم نتصرف في الموضوع الصعب ده

خلاص هنستقر في الرياض إن شاء الله .. نو جدة فور زا تايم بيينج

المشكلة باة في ايه ؟.؟

اني كل يوم و كل شوية أنزل كل المولات اللي فيها أجهزة منزلية من أجهزة كهربائية و غيره ... و ألفها كلها و أقول هأشتري من المول اللي بعده .. و أروح اللي بعده و ما أشتريش حاجة

الله .. غسالة حلوة أوي ... طب اشتريها بأة و بطل تغتيت على نفسك .. طب شوف دي كدة .. يا عم اشتري و خلصنا ... لا هأروح بندة .. طب بص بص .. هأروح كارفور غرناطة و منه إلى كارفور خريص

طب يا عم ما هو هو .. ده كارفور و ده نفسه كارفور .. الاتنين واحد .. طب اطلع على اكسترا كدة .. لا اصل اكسترا كلع غالي ... طب روح الكترو .. مهو غالي بردة

طب ايه رأيك في الحراج يا بررررررنس ... لا يا عم حراج أجهزة كهربائية لأ ... عشان لو باظت مش هأعرف أعمل فيها حاجة ولا فيه وقت نصلح ولا في فرصى الحاجة تبوظ

بصوا م الاخر

جالي زحمة في دماغي و الاشارات كلها فتحت و قفلت في وقت واحد

مكاوى ... و خلاص بأة

استاذي الفاضل مكاوي

مداخله حضرتك اجبرتني على الخروج من مود السايلانت اللي انا فيه

اوعى اوعى اوعى تشتري اجهزة كهربائية من الحراج

التلاجة بتاعتي تسمع حسك في المطبخ قاعدة زي خيبتها وراسها والف جزمة قديمه انها ديب فريزر مش تلاجة

بتتلج الحاجة فوق وتحت والطمطمايه تطلع منها زي الطوبة ينفع تبطح بيها حد

والاخر لما عرفنا نقنعها انها مش ديب فريزر جالها اكتئاب وزعلت واتحولت الى دولاب

مش بتسقع نوهائيا

اديني بقولك اهو

وقد اذعر من انذر

اللهم احفظ مصر والمصريين

رابط هذا التعليق

• الردود 362
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

بلنسبة للثلاجات احنا جبناها من هنا فى حراء وممكن قوى تلاقى فروع عندك فى الرياض بس المحل بكون مكتوب علية اسعاار مخفضة متنساش اسعار مخفضة وتدخل وتحاول تفاصل بردوة

وبلنسبة للبوتجاز متنساش تشترى امبوبة ليها بس دى بقا هتجبها جديدة بحوالى 175 ريال بس والنبى متبقوش تعلو الفرن قوى على سلمى عشان انا بحب الحاجة وشها احمر بس مش محروووووقة واقامة سعيدة ان شاء اللة

شكرن تااااااااااااني

أنا فعلاً لقيت محل مكتوب عليه أجهزة منزلية مخفضة و غالب اللي عنده مستعمل خارج .. يعني وارد أمريكا و اليابان و تلاجة أد الفيل بألف ريال بس .. و ليا ابن عمي اشترى منه .. لكن ما زالت مستعملة !!!

و الجديد عنده بس فرز تاني نازل عن السوق 200 أو 300 بس مش أكتر .....

اني واي ... شكرن ع النصيحة و ع الأنبوبة و على سلمي :D .. بس قولي بس لا اله الا الله :)

مكاوى

رابط هذا التعليق

استاذي الفاضل مكاوي

مداخله حضرتك اجبرتني على الخروج من مود السايلانت اللي انا فيه

اوعى اوعى اوعى تشتري اجهزة كهربائية من الحراج

التلاجة بتاعتي تسمع حسك في المطبخ قاعدة زي خيبتها وراسها والف جزمة قديمه انها ديب فريزر مش تلاجة

بتتلج الحاجة فوق وتحت والطمطمايه تطلع منها زي الطوبة ينفع تبطح بيها حد

والاخر لما عرفنا نقنعها انها مش ديب فريزر جالها اكتئاب وزعلت واتحولت الى دولاب

مش بتسقع نوهائيا

اديني بقولك اهو

وقد اذعر من انذر

فيرست أوف أول

انا سعيد جداً إن غيرت البروفيل بتاع حضرتك من سايلنت لفيبريشن :D

و الصراحة كدة نصيحة حضرتك جابت معايا م الاخر خااااااااالص .. و عرفتني الصراط المستقيم

و ألف لا بأس ع الدولاب .. قصدي التلاجة بتاعتكم .. بس حضرتك بس سلميها لنور كدة .. و احكيلي على اللي يحصل .. هتلاقي التلاجة قامت رهوانة تسقع تمام.

طيب ايه خبرة حضرتك بالنسبة للبوتاجاز و الغسالة .. نفس الكلام ؟؟ ولا البوتاجاز ممكن .. و بتهيألي الغسالة ممكن و ممكن لأ .. و أنا ميال لممكن لأ .. عامة ... الان1ار وصل يا فندم و جاري التنفيذ

مكاوى

رابط هذا التعليق

]شايفك و عارفك و سامعك

إلى أمن الجاكوزي ... إلى أمن الجاكوزى .. في بوادر مظاهرات و اعتراضات في الطشت رقم 9

الرجاء القمع و القبض على الرأس المدبر و إحضاره حياً يرزق

خلا ص يا مكاااوى اطمن انا على شان خاطر سلمى سحبت الشكوى من المحكمة منا عندى بنت بردوة ومايخلصنيش اها تعيش بفتيحة ابوهااا اكيد الناس كانو هيعيروها عشان ابوها بيضحك على الناس وبلم فلوس وما ينظفش المغطس

هما طبعا محدش عرف حاجة الحمد للة الموضوع توب سيكرت

:rolleyes:

عفا اللة عما سلف

رابط هذا التعليق

]شكرن تااااااااااااني

أنا فعلاً لقيت محل مكتوب عليه أجهزة منزلية مخفضة و غالب اللي عنده مستعمل خارج .. يعني وارد أمريكا و اليابان و تلاجة أد الفيل بألف ريال بس .. و ليا ابن عمي اشترى منه .. لكن ما زالت مستعملة !!!

اني واي ... شكرن ع النصيحة و ع الأنبوبة و على سلمي :accident: .. بس قولي بس لا اله الا الله :accident:

محمدا رسول اللة بص يا مكااوى ياابنى احنا جبنا التلاجة فرز تانى من سامسونج الجديدة منها ب3 الاف واحنا جبناها بالف ونص بمفتاحها كمان عشان عبث الاطفال والغسالة بردوة افضل تشتريها زى التلاجة او جديدة عشان تعيش معاك وبلغ تحياتى لسلمى وامها وقولها الاكلة كانت كويسة مش محروقة

اقصد سلمى :rolleyes:

عفا اللة عما سلف

رابط هذا التعليق

شكرن تااااااااااااني

اني واي ... شكرن ع النصيحة و ع الأنبوبة و على سلمي .. بس قولي بس لا اله الا الله

مكاوى

ميكاوى بيه

هو انت عايز تجيب تلاجة اد الفيل ليه؟؟؟ :rolleyes:

يبنى اهدا على نفسك كدة والموضوع بسيط

ده انت يادوب وام سلمى بس يعنى مش محتاجين تلاجة اكتر من 10 او 14 ادم

وكمان الاكل هنا بيبوظ بسرعة فهتضطر تجيب الحاجة فريش على اد متقدر (اسبوعيا يعنى)

متوجعش دماغك يامعلم وانزل جيبلك تلاجة سامسونج 14 ادم وبوتجاز 4 شعلة معقول (بس بالله عليك ابعد عن المستعمل)

جيب جديد وريح بالك ودماغك وفوق لشغلك

الليلة دى كلها التلاجة بالبوتجاز بالانبوبة وتلفزيون وريسيفر مش هيزيدوا عن 2200 ريال

لو هتجيبهم مستعمل هتلاقيهم فى حدود 1200 ريال

مجتش عالالف دى بس هتشترى دماغك وراحة بالك

اللهم بلغت اللهم فاشهد

سلام يا صحبى

طول ما املى معايا معايا وفى ايدي سلاح

حافضل اجاهد وامشى وامشى من كفاح لكفاح

طول ما ايدي فى ايدك اقوم واقف واهتف واقول

حيّ حيّ على الفلاح

داري يا داري انا احميك بايمـــــانى

طول ماذراعى معايا ابني واعلي بنياني

حافضل عايش فيها بجهدي واملى ابنيها

انا روحى فداها وفدا اهلى واوطـــــاني

زاحف يا شعبي تمحي الماضي رياحك

عهــدك جوا ف قلبي والبطولة جراحك

أيامنـــــا اللي جاية وارادتنا القويـــــة

تنصرنا يا وطني ويملا الدنيا صباحك

نمشي ونمشي والعزة تعيــــــش ويانا

لأ احنا منرجعش ولاتتراجع فى خطانا

تهتف اراضينا لنا والنصر ينــــادينا

يلا بينا يلا وربــنا معانا

رابط هذا التعليق

ان شاء الله هروح العمرة يوم الجمعة القادمة

طبعا معايا أسرتي الصغيرة ملك وأمها ، وده اللي قالقني بجد

أنا طبعا عارف أن ربنا هييسرلنا الأمر بمشيئته

بس خايف على البنت الصغيرة أحسن تتعب من الطريق لأن السفر تقريبا 18 ساعة من الكويت

هو صحيح العربية الصغيرة بتاعت الأطفال مصرح بيها في الحرم ؟ ، انا لسه واحد صاحبي جاي وقالي أيوة بس عاوز أتأكد من بتوع السعودية

الحاجة التانية بقى ، أني المفروض كنت جاي العمرة دي وهقابل أختي اللي جاية تعمل عمرة من مصر مع حماها وقرايبها ، بس المشكلة أن برنامج العمرة بتاعهم طلع أنهم هيروحوا الأول المدينة وبعدين هيسافروا لمكة في نفس اليوم اللي أنا هسافر فيه للمدينة وده مزعلني بصراحة ، قولولي هي كانت عاوزة تسيب قرايبها في المدينة وتسبقهم على مكة علشان تقابلني بس أنا بصراحة مش مشجعها لأني خايف عليها الطريق طويل من المدينة لمكة وهي مش هيكون معاها حد ؟؟ أيه رأيكم

ياريت يا مكاوي تخلي الميه اليومين دووول باردة في الجاكوزي أحسن عندنا في الكويت تفتح الحنفية تنزل ميه مغليه بتطلع دخان :blink:

:rolleyes:

رابط هذا التعليق

بس خايف على البنت الصغيرة أحسن تتعب من الطريق لأن السفر تقريبا 18 ساعة من الكويت

هو صحيح العربية الصغيرة بتاعت الأطفال مصرح بيها في الحرم ؟ ، انا لسه واحد صاحبي جاي وقالي أيوة بس عاوز أتأكد من بتوع السعودية

الحاجة التانية بقى ، أني المفروض كنت جاي العمرة دي وهقابل أختي اللي جاية تعمل عمرة من مصر مع حماها وقرايبها ، بس المشكلة أن برنامج العمرة بتاعهم طلع أنهم هيروحوا الأول المدينة وبعدين هيسافروا لمكة في نفس اليوم اللي أنا هسافر فيه للمدينة وده مزعلني بصراحة ، قولولي هي كانت عاوزة تسيب قرايبها في المدينة وتسبقهم على مكة علشان تقابلني بس أنا بصراحة مش مشجعها لأني خايف عليها الطريق طويل من المدينة لمكة وهي مش هيكون معاها حد ؟؟ أيه رأيكم

ياريت يا مكاوي تخلي الميه اليومين دووول باردة في الجاكوزي أحسن عندنا في الكويت تفتح الحنفية تنزل ميه مغليه بتطلع دخان

يا باشا باذن الله تيجى بالسلامة وعمرة مقبولة ومتنسناش من الدعاء

بالنسبة للعربية الصغيرة انا مش عارف ومش متاكد بس سالت واحد صحبى معاه اطفال قالى لاء مش بيقبلوا وهو حاول قبل كدة ومعرفش و اللى اعرفه انك ممكن باى مستند رسمى ليك (سواء اقامة او جواز ) تاخد كرسى بعجل من مكان موجود ورا الصفا والمروة وتلف بيه براحتك وتخلص عمرتك وترجعه تانى وتاخد حاجتك (وده طبعا مجانى لان ناس كتيرة بتتبرع بيه وهتلاقى كميات كتيرة منه)

انا بصراحة مش مشجع موضوع ان اختك تيجى من المدينة لمكة لواحدها ودى اسبابى

1- مفيش امان ان واحدة تخرج لواحدها

2- وسيلة المواصلات حاجة من اتنين لاما هتركب عربية ملاكى وده مش مقبول لان ممكن متلقييش ستات تركب معاهم (العربية املاكى بتاخد الطريق فى حوالى 3 سعات وسرعتهم لا تقل باى حال من الاحوال عن 160 لحد 200 كم/ س) وبصراحة الناس دول ملهمش امان والله اعلى واعلم

3- لاما الاتوبيس SAPTCO هو فى الغالب بياخد حوالى 6 او 7 سعات ومرهق جدا بس بردوا بالنسبة ليا عدم امان مع العلم ان والدة واحد صحبى سافرت لواحدها من جدة للمدينة فى الاتوبيس العام ده وكان هو متابع معاها فى التليفون

4- خلى اختك تاخد بالها لو هتتحرك بين المدن السعودية بدون شركة السياحة اللى جاية معاها تبقى معاها الجواز لان معظم الشركات بتاخد الجواز من المعتمرين ولو جت حملة تفتش وملقتش الجواز او مستند رسمى هتبقى فيها مشكلة كبيرة لاختك

انت ممكن تفكر بطريقة مختلفة شوية وانت جاى من الكويت تعدى عالمدينة تاخد اختك وتاجر عربية صغيرة وتطلع على مكة

انا معرفش ظروفك ايه

بس شايف انك تعدى على اختك فى المدينة ده الذ حل وهتستمتع اوى بالمشوار واظن انك ممكن تسوق فى السعودية بالرخصة الكويتية

وكمان الطرق سهلة اوى يعنى من الصعب انك تتوه

لو كنت متجوز كنت انا ومراتى نروح نجيبلك اختك من المدينة ونوديهالك مكة وكان ده هيبقى افضل حل

شوف ظروفك ايه ونحاول نشوف حلول لو اللى فاتت منفعتش

تم تعديل بواسطة HOSAM ABDELFATAH

حيّ حيّ على الفلاح

رابط هذا التعليق

ياريت يا مكاوي تخلي الميه اليومين دووول باردة في الجاكوزي أحسن عندنا في الكويت تفتح الحنفية تنزل ميه مغليه بتطلع دخان :happy:

عمرة مقبولة ان شاء اللة بصراجة انا لسة هعمل العمرة ومعرفش بلظبط اية حكاية عربية الاطفال جارتنا راحت ومعاها طفلة صغيرة هسالها وان شاء اللة اقوم بافادتك

:closedeyes:وعلى فكرة المية عندكم بتلع دخان فعندنا بتشيط ربنا يستر اليومين دول

تم تعديل بواسطة صافى

عفا اللة عما سلف

رابط هذا التعليق

الى الغريب

فوكيرة تانية جت فى دماغى

انك تستنى فى مكة يوم اضافى وتروح المدينة مواصلات

بالنسبة لمكة ممكن تعملك عملة اضافية واهو الثواب اكبر

بالنسبة للمدينة كزيارة والمزارات وكل حاجة ممكن تخلص فى يوم واحد (عن نفسى عمرى مرحت المدينة زيادة عن 12 ساعة)

وتبقى تروح مواصلات من مكة للمدينة هتتكلف للفرد حوالى 50 ريال

اتمنى لك التوفيق

حيّ حيّ على الفلاح

رابط هذا التعليق

أخويا الغريب

شوف يا برنس الليالي

الأول أسلم على أخويا حسام اللي دايماً يحرجني بذوقه و اتصالاته الجميلة اللي تنم عن إن حماته هتحبه إن شاء الله :happy: .. هو انت يا جدع انت ما تتصلش الا و أنا بأكل :lol: .. حبيبي يا أبو نسمة و الله

أخويا الغريب

و الله يا أخويا المية هنا في الرياض .. مش بتغلي بأة .. لا دي بتسلق .. تخش تاخد دش تطلع شبه البيضة المسلوقة .. شوف يا باشا .. أنا الناس كلها بتشتري سخان .. و أنا نفسي أشتري سقاع

نيجي بأة للعمرة

لاااااااااااااااازم إن شاء الله نتقابل ... أنا طالع الأربعاء بعد الشغل إن شاء الله .. لو حضرتك وصلت الخميس انا ممكن أجي معاك نجيب أختك بسيارتي .. لا مانع إطلاقاً .. يعني .. حل من ضمن الحلول اللي اقترحها حسام .. و لو هتيجي فجر الجمعة .. ممكن بردو أظن نفس الحل و كمان ممكن نلحق صلاة الجمعة في مكة .. و أهو فرصة الطريق نتشاور فيه و نتحاور و نصنف العالم اللي هنا دي :closedeyes: و على حجرهم .. قصدي على رأسهم حسام عبدالفتاح ده .. شوف يا سيدي .. عامة يعني .. أنا معاك لحد عصر الجمعة إن شاء الله و تحت أمرك .. و هو إحنا يعني عندنا كام ملك و أبو ملك.

على جنب كدة

يا حوس .. جهزلنا يابا المايوهات و الشوايا أم فحم و الفراخ عشان هنقضي الخميس عندك في جدة يا حبيبي و هنشوي .. ولا معندكوش لحمة ؟؟ نفسي يا ابني أغير المنظر و أقعد ع البحر شوية .. طهقت من الصحرا اللي هنا و المداخل و المخارج .. و أهو بالمرة نتقابل و ندردش و نتصل بعاشق الترحال كمان عشان يحضرنا .. قولت ايه .؟ أجيب المايووو ولا لأ ؟

على الجنب التاني بأة

الفاضلة صافي .. شكرن للنصيحة و ازيك .. و ادعيلي ربنا يسهلي في سامسونجاية حلوة كدة

مكاوى

رابط هذا التعليق

يعني الواحد مثلاً ينام و خلاص ؟؟

ولا ياكل بأة ولا يعمل ايه ؟

طب هي التلاجة ينفع تتنقل نايمة على ضهرها .. او جنبها عادي مش هتفرق .. بس ينفع تتنقل نايمة ولا لازم تكون واقفة ؟

طب الواحد يجيب شرابات حلوة منين و فين الجزم اللي ذوقها يناسبنا مش الجعاليص (سوري ع اللفظ البيئة) اللي هنا دي ؟؟

هو أجرة السواق كام .. طب و الله الواحد يجيب سواق أحسن و يعصر عليه لمونتين لو كان بنجالي و لو فلبيني لمونة واحدة كفاية

هو أنا بأهترف .. شكلي بأهترف .. عن اذنكم أقوم اغسل وداني بالصابونة

مكاوى

رابط هذا التعليق

على جنب كدة

يا حوس .. جهزلنا يابا المايوهات و الشوايا أم فحم و الفراخ عشان هنقضي الخميس عندك في جدة يا حبيبي و هنشوي .. ولا معندكوش لحمة ؟؟ نفسي يا ابني أغير المنظر و أقعد ع البحر شوية .. طهقت من الصحرا اللي هنا و المداخل و المخارج .. و أهو بالمرة نتقابل و ندردش و نتصل بعاشق الترحال كمان عشان يحضرنا .. قولت ايه .؟ أجيب المايووو ولا لأ ؟

ايوة كدة ياوديع

انا كنت عايز اقول كدة من زمان

ياباشا البحر واصحاب البحر ينورو

جيب المايوهات اتنين تلاتة اربعة

موضوع الشواية ده بلاش وهدلعك بحاجة احسن من كدة (عشان هتاخد وقت كبير وانا مش خبرة فى الليلة دى والوقت ضيق)

هكلمك بالليل (ايوة وانت بتتعشى) ونرتب الليلة دى مع بعض بس نعرف الغريب هيظبط مواعيده ازاى

عالعموم اعمل حسابك ان البحر ممكن يكون يوم الخميس بعد العصر لحد بالليل

او الجمعة بعد الفجر ونروح عالساعة 8 ناخد دش ونطلع على مكة

على جنب كدة

هو العشا النهاردة ايه :closedeyes:

حيّ حيّ على الفلاح

رابط هذا التعليق

ما هو معنى اني قدمت لبنتي في المدرسة يبقى خلاص انا قاعد في السعودية :happy: لا اله الا الله هو انا مش كنت قايل البلد دي اخرها معايه سنتين و بعدين اروح دبي . :lol: عموما انا محتاج انزل مصر. انا نازل ان شاء الله اخر اسبوع في رمضان لو حد عايز حاجة يقولي !!!!!!!

مكاوي في واحد من الأعضاء عملك محضر في الديوان(القسم سابقا) و بيدعي عليك بصفتك العضو المنتدب للجاكوزي بالتسبب في اصابته الناجمة عن تعرضة للقضم (العض سابقا) من كائنات بحرية متوحشة اثناء استخدامه للشاكوزي. انا انصحك تشوفلك محامي فورا!!

باذن اللة تروح وترجع بالف خير انا كمان ان شاء اللة هنزل اخر اسبوع فى رمضان بس جوزى هيرجع لوحدة وانا هحصلو بقا فى اليف وعليك خير دا ان شاء اللة لو مقدرناش ننقل الولد هنا اجازة سعيدة ان شاء اللة :closedeyes:

ان شاء الله تتيسر الامور و تنقلوا الولد يا استاذة صافي ، و أجازة سعيدة عليكو . بس للاسف الواحد مش حيلحق يطلع الساحل يغير جو بدل مياة الجاكوزي اللي اخضرت من كتر اهمال الادارة. wst::

رابط هذا التعليق

على جنب كدة

ايوة كدة ياوديع

موضوع الشواية ده بلاش وهدلعك بحاجة احسن من كدة (عشان هتاخد وقت كبير وانا مش خبرة فى الليلة دى والوقت ضيق)

هكلمك بالليل (ايوة وانت بتتعشى) ونرتب الليلة دى مع بعض بس نعرف الغريب هيظبط مواعيده ازاى

على جنب كدة

والله لو كنت عزاب كنت شاركتكوا الحدث العالمي ده ، بس للاسف انا "فول هاوس" حاليا. :happy: عمرة مقبولة ان شاء الله

رابط هذا التعليق

على جنب كدة

ايوة كدة ياوديع

على جنب كدة

والله لو كنت عزاب كنت شاركتكوا الحدث العالمي ده ، بس للاسف انا "فول هاوس" حاليا. :happy: عمرة مقبولة ان شاء الله

حسام يتهيألي درة العروس حيكون كويس قبل العمرة (مش بعدها) عشان تمحي بها الخطايا. :lol:

رابط هذا التعليق

على جنب كدة

ايوة كدة ياوديع

على جنب كدة

بــــــــــــــــــــايــــــــــــــــظ

رابط هذا التعليق

عمرة مقبولة ان شاء اللة بصراجة انا لسة هعمل العمرة ومعرفش بلظبط اية حكاية عربية الاطفال جارتنا راحت ومعاها طفلة صغيرة هسالها وان شاء اللة اقوم بافادتك

:happy:وعلى فكرة المية عندكم بتلع دخان فعندنا بتشيط ربنا يستر اليومين دول

شكرا ليكي يا صافي ومنتظر ردك أن شاء الله

الى الغريب

فوكيرة تانية جت فى دماغى

انك تستنى فى مكة يوم اضافى وتروح المدينة مواصلات

بالنسبة لمكة ممكن تعملك عملة اضافية واهو الثواب اكبر

بالنسبة للمدينة كزيارة والمزارات وكل حاجة ممكن تخلص فى يوم واحد (عن نفسى عمرى مرحت المدينة زيادة عن 12 ساعة)

وتبقى تروح مواصلات من مكة للمدينة هتتكلف للفرد حوالى 50 ريال

اتمنى لك التوفيق

شكرا يا حسام على أفكارك بس المشكلة أن الرحلة هتبقى صغيرة والبرنامج فيها إجباري يعني الأول لازم هروح على مكة يوم الجمعة الظهر ثم التوجه إلى المدينة الأحد وفي نفس اليوم باليل إلى الكويت يعني الأمور محدودة بالنسبة ليا جدا ، وأشكرك جدا على نصائحك بخصوص السفر من المدينة لمكة بالنسبة لأختي لأنها هتخليني ألغي موضوع سفرها لوحدها خالص وربنا ييسر بقى مش مشكلة كلها شهرين وهشوفها في مصر

أشوفك في مكة أن شاء الله :lol:

أخويا الغريب

شوف يا برنس الليالي

الأول أسلم على أخويا حسام اللي دايماً يحرجني بذوقه و اتصالاته الجميلة اللي تنم عن إن حماته هتحبه إن شاء الله wst:: .. هو انت يا جدع انت ما تتصلش الا و أنا بأكل :sad: .. حبيبي يا أبو نسمة و الله

أخويا الغريب

و الله يا أخويا المية هنا في الرياض .. مش بتغلي بأة .. لا دي بتسلق .. تخش تاخد دش تطلع شبه البيضة المسلوقة .. شوف يا باشا .. أنا الناس كلها بتشتري سخان .. و أنا نفسي أشتري سقاع

نيجي بأة للعمرة

لاااااااااااااااازم إن شاء الله نتقابل ... أنا طالع الأربعاء بعد الشغل إن شاء الله .. لو حضرتك وصلت الخميس انا ممكن أجي معاك نجيب أختك بسيارتي .. لا مانع إطلاقاً .. يعني .. حل من ضمن الحلول اللي اقترحها حسام .. و لو هتيجي فجر الجمعة .. ممكن بردو أظن نفس الحل و كمان ممكن نلحق صلاة الجمعة في مكة .. و أهو فرصة الطريق نتشاور فيه و نتحاور و نصنف العالم اللي هنا دي :closedeyes: و على حجرهم .. قصدي على رأسهم حسام عبدالفتاح ده .. شوف يا سيدي .. عامة يعني .. أنا معاك لحد عصر الجمعة إن شاء الله و تحت أمرك .. و هو إحنا يعني عندنا كام ملك و أبو ملك.

مكاوى

هههه :wub: ماشي يا مكاوي ،

بس المشكلة بردو زي ما قولت لحسام أن الأمور مقيدة حبتين زي مانتا شايف وصعب أني أتحرك بالحرية اللي أنت متخيلها دي

رابط هذا التعليق

هههه :happy: ماشي يا مكاوي ،

بس المشكلة بردو زي ما قولت لحسام أن الأمور مقيدة حبتين زي مانتا شايف وصعب أني أتحرك بالحرية اللي أنت متخيلها دي

أيوة يعني هنشوفك ولا لأ .. إوعي يا أبو ملك تقلب :closedeyes:

أنا هأضربلي الألف كيلو عشان اشوفك مخصوص ... بلا حسام بلا بتاع يا عم انت صدقت

حبيب قلبي حوس عم المحاسبين و الجداوية كلهم

أدينا وسيلة اتصال بأة يا أبو ملك في مكة إن شاء الله .. و بإذن الله نتجمع في صلاة الجمعة في مكة باة إن شاء الله.

مكاوى .. اللهم تقبل

رابط هذا التعليق

على جنب كدة

ايوة كدة ياوديع

على جنب كدة

والله لو كنت عزاب كنت شاركتكوا الحدث العالمي ده ، بس للاسف انا "فول هاوس" حاليا. :roseop: عمرة مقبولة ان شاء الله

حسام يتهيألي درة العروس حيكون كويس قبل العمرة (مش بعدها) عشان تمحي بها الخطايا. wst::

صعب جدا درة العروس للعزاب يوم الخميس والجمعة

انا درة العروس مش بدخلها الا يوم التلات وبيبقى فى وقت مفهوش موسم (شهر ديسمبر) وبيبقى تبع الشركة (غالبا مش هيوفقوا خالص فى الوقت ده

حيّ حيّ على الفلاح

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 2
      أنا لسه عايش... لسه باتعلم، لسه متابع أخبار بلدي... بس من بعيد السنة دي هأتم عشرين سنه عضو في المنتدي... ياه... اكتشفت المحاورات بعد حوالي سنتين من الهجرة... وقت كنت باعاني فيه من صراع رهيب للهوية، كشاب هاجر بعد التخرج مباشرة. هنا قابلت ناس ما كنتش باقابلهم في حياتي العادية في مصر... قابلت افكار و أساليب اتعلمت منها، و اتعلمت اتعامل معاها... هنا نضجت. هنا شاركت في الثورة،. و شاركت في الانتخابات... و عملت أصدقاء قلم ما اعرفهمش شخصيا...   بعد الثورة بسنة أو اكتر... كا
    • 21
      عدت الى القاهرة منذ أكثر من سنة بعد خمس سنوات قضيتها في العمل بإحدى الصحف السعودية..وحين رجعت اكتشفت ان معظم أصدقائي الذي أرتاح في التواصل والحوار معهم قد سافروا للعمل في الخليج..ولم يعد لي سوى القراءة والعمل وفسحة الولاد الروتينية..وأفتقد بشدة لشريك في الحوار يعيد الى ذهني لياقته وأستعيد معه متعة الأخذ والرد والاتفاق والاختلاف ويضيف لي وأضيف له كما يحدث بيننا هنا من خلال مداخلاتنا ومشاركاتنا في المنتدى..فهل يمنحني أحد منكم هذا الشرف..لقد فاتتني فرصة جيدة لتحقيق ذلك من خلال لقاء زهرة البستان الذ
    • 15
      17 سنة و 3 شهور ... دي السنين اللي قضيتها هنا ... يعني اللي كان في اولي ابتدائي ساعتها زمانه دلوقتي اتخرج من الجامعة ... و نحط فوق البيعة انه عاد الثانوية العامة علشان يحسن مجموعه ... ساعات بفكر ان استمراري الوقت ده كله هنا اكيد ان سببه هو اعضاء المحاورات اللي اتفاعلت بمشاعر مختلفة  معاهم السنين دي كلها ... كل واحد او واحدة منهم كان ليه دور في تكوين جزء  من شخصيتي .. اكتشافي لحاجات كتيرة .. وقت من عمري اقضيه بفكر ارد علي حاجة اسعدتني او ضايقتني ... فكرة عمرها ما جات في بالي ... وضع عمري ما
    • Guest ضيف مسلم
      2
      لم أتمكن من الكتابة في قسم المسيحيين في المحاورات. أظن هنا ممكن: بكل أمانة هذه إستفسارات حقيقية  طبعا يمكنكم تجاهلها أو حذفها هل في الديانة المسيحية بعث بعد الموت و حساب على سلوك الإنسان في حياته هل هناك ثواب و عقاب بعد الموت هل هناك أطعمة يجب على المسيحي الطيب أن يتجنبها اليهود مدى علمي لهم قواعد صارمة في الطعام هل طقوسكم التعبدية  العادية  فيها ما يقابل مثلا صلاة المسلمين ٥ مرات يوميا مع شكري و تقديري
    • 1
      نختلف في الأفكار يشتد الحوار ويحتد ونتجاوز ونتراجع ونعتذر نذهب ونبتعد ونعود ومنا من يذهب ولا يعود نزمجر ونغضب ثم نهدأ نغير آراءنا ونجدد مفهومنا لبعض مواقفنا ونحاول أن نطرح أفكارنا بأفضل طريقة وأوضح حجة وأصفى برهان منا من يوفق ومنا من يخونه التوفيق المحاورات البيت الكبير بيت الجميع وإن اختلغنا مع صاحب البيت وعارضناه أحيانا نشعر بواجب علينا المساهمة في استمرار هذا البناء شامخا وأحينا نشعر أنه لم يعد مرحبا بنا لكنه يبقى بيت الرقي
  • أضف...