اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

فضــــفـــضـــــات ... من القـــلــــب للقـــلــــب ... جاكوزي المحاورات

mekkawy

Recommended Posts

ايه يا عكاوي العربيات اللي لمؤاخذة دون المستوي دي خاااااااااااااااااااالص

مساااااااااااااااااكم دهشة.....مش عايزة تسيبني كل ما اشوف الهامر

شكلك ما كملتيش للآخر يا لماضة ... أنا بأتواضع في أحلامي gsp_)

الهامر في الحقيقة باة mfb: ... أصل و أنا باركن الهامر بتاعتي على أول المحاورات ... لقيت لماضة بتبص أوي جامد كدة ... مهي دي الهامر الأبيض و أسود اللي كانت معدية عليكي يا لماضة :110:

مساكي مفاجأت

سوال ياخويا مكاوي

هو ممكن الاخ اللي متعلق في الصورة الللي تحت اسمي

الفيرا تمشي ياباشا

ابعته نكشف عليه يا أبو محمد نشوف ان كان عنده أمراض معدية .. لو مفيش هننزله جاكوزي بالجاز :clapping: .. بس أهم حاجة الجردل لأ .. دي على ضمانتك

و راح نسوى ديسكونت عشان خاطر عيونك بس .. و نقبل جميع أنواع الفيزا

مكاوى .. تسهيلات

رابط هذا التعليق

• الردود 362
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

بص يا عم مكاوى هو انا كان نفسى اديله قلم من الى بدهر الايد ده بس قلت و على ايه ده شب تيت اصلا و طول عمره مش بالعنى

قولتله فيما معناه احنا المصرين عندنا حاجه اسمها النيل ساعات بيكون فيه فيضان ساعات بيكون فيه جفاف

بنصبر و نستحمل و نحاول و نحاول و ديه حاجه اسمها ولاء الاستقرار حاجه فى ا لدم

طبيعى ان البدو مايفهموش الحكايه ديه عشان بيجروا ورا الميه مترح مايلاقوها ورا الف ذياده هنا و لا الف ذياده هناك

يبعوا معلومات الشركه لمنافس يسربوا رسمه هندسيه لمشروع ( و هو فاهمنى طبعا )

يعملوا ايه حاجه عشان هما يكبروا مش المكان الى هما فيه يكبر بيهم

الا قولى يا هوه ليه مافيش واحد ْْْ### من الى جم يشتغلوا عندنا بتعمر فى شغلانه اكتر من 6 شهور

يعنى ما شاء الله جبنا حوالى 5 ريسبشنست ### فى سنه و نص و هوه شهر و التانى و تخلع

الحقيقه كان نفسى احرق دمه ذى ما حرق دمى بس الجبله جبلانه و ابتسامه صفرا مافرقتوش md2:

بجد عجبتيني اوي في ردك عليه .. يسلم فومك والله .. انتي كدة مصرية 100 % :D وشربتي من نيلها ومشيتي في شوارعها :D

بس اللي إستفزني اوي بجد وخلاني أشيط وأولع كمان لما قالك : هوه فيه مصري بيقدم إستقالتة : :roseop:

حصلي موقف مشابه وكان ناقص يبوس رجلي علشان أرجع في قرار سفري وانهاء عملي ..

ولما شاف أني مصر ع موقفي قالي تدفع فلوس وامشيك يا حلو ..

رميتهملوا في وشة .. والجبلة قبل ع نفسة الفلوس :D

لكن لقتنه درس لن ينساه .. وميحاولش يعمل كدا تاني مع أي مصري ..

وبردة كان فيه مصري هناك بريال تجبيه يمين وبريال تجبيه شمال وتسكتيه بربع ريال !! والنوعية دي للأسف الشديد كتير جدا ً ودا يمكن

يكون السبب اللي خلاه يقولك : هوه فيه مصري بيقدم إستقالة ..

بس بجد والله ردك عجبني اوي خصوصا ً موضوع النيل دا :D

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته :اولا اعذروني في تطفلي علي محاوراتكم ولكن هذه الفضفضة اثارت حفظيتي وقلبت علي المواجع انا متابعة الموضوع من اول دقيقة كنت فاكرة ان الهم والحزن اتخلقوا عشاني وحدي لكن لما قرات الفضفضات السابقة شعرت اني نفسي اعمل مثلكم وازيح عن قلبي لكن صراحة مش قادرة مرارة الحلق حاجزة الكلام جوايا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته :اولا اعذروني في تطفلي علي محاوراتكم ولكن هذه الفضفضة اثارت حفظيتي وقلبت علي المواجع انا متابعة الموضوع من اول دقيقة كنت فاكرة ان الهم والحزن اتخلقوا عشاني وحدي لكن لما قرات الفضفضات السابقة شعرت اني نفسي اعمل مثلكم وازيح عن قلبي لكن صراحة مش قادرة مرارة الحلق حاجزة الكلام جوايا

رابط هذا التعليق

اختى هند

ليه بتقولى تطفل؟؟؟ لا ماتقوليش كده

طالما بقيتى من اعضاء المحاروات يبقى خلاص بقيتى اختنا وماتقوليش تطفل تانى

وبالنسبة للهموم يا حبيبتى كلنا عندنا هموم وبنحاول نخفف على بعض هنا لما نتكلم

ربنا يزيح عنك مرارة الحلق ويفك همك ان شاء الله :roseop:

رابط هذا التعليق

الفاضلة هند ... يااااااااااه .. ده احنا بندور على حضرتك من بدري ... يلا اتفضلي مكانك محجوز في القسم النسائي .. تحبي حضرتك تطلعي الدور التاني .. ولا الطيب أحسن ؟؟؟

لو حضرتك طلعتي فوق هتلاقي اختك لماضة مستنياكي بالإقرار بتاع الدور التاني .. أقولك حاجة ... افـــــــــــــــــــــــتحي قلبك و تششششششى مع إخواتك في الجاكوزي و فضفضي .. بسيطة خالص.

اختى هند

ليه بتقولى تطفل؟؟؟ لا ماتقوليش كده

طالما بقيتى من اعضاء المحاروات يبقى خلاص بقيتى اختنا وماتقوليش تطفل تانى

وبالنسبة للهموم يا حبيبتى كلنا عندنا هموم وبنحاول نخفف على بعض هنا لما نتكلم

ربنا يزيح عنك مرارة الحلق ويفك همك ان شاء الله :roseop:

يا سلام على القلب الكبير ... طب يا ريت بأة نسمعلك طشتين كدة جنب أختك هند و عاوزين كدة المية في الجاكوزي تفور من فضفضاتكم ... يلا بالتوفيق

مكاوى

رابط هذا التعليق

هو إحنا إمتى ... آه ... تسعة و نص و خمسة ... طيب بصوا بأة .. هو الواحد ليه كدة يعني ... يعني ليه برجع من الشغل كل يوم أقعد زي البروتة في البيت ولا حراك ... مكاني ما بأتحركش لغاية ما أنام .. كل يوم كدة ... كل يوم أقول هأخرج و أنزل .. و يعدي كل يوم و أنا قاعد مكاني ... خمووووووووول غير عادي ... ما أعرفش يمكن عشان الصحبة مثلاً ولا عشان الجو حر .. بس لا عادي .. طب منا كنت في عمان بأخرج كل يوم .. و حر أكتر من هنا و كنت لوحدي بردو ... بصوا .. السيناريو الفاشل ... ارجع من الشغل أترمي على المرتبة و ضهري على الحيطة و الكمبيوتر على حجري .. و أفضل أدش على المنتدى و على السيرشات لحد ما أتعمي .. يجي ميعاد الأكل أقوم آكل و الصلاة أقوم أصلي ... و ما دون ذلك .. بيج زيرو ... أرجع تاني لقعدة المرتبة اللي قطمتلي ضهري أساساً ... طب قوم يا ابني خد العربية و اخرج ... (شكل واحد دراعاته مدلدلة جمب منه) ... طب قوم سوق شوية انت بتحب السواقة و فحط و أكشنها ... ولا الهوا .. طب قوم و شغل مشاري راشد حبيبك ... خخخخخخ ... مأنتخ أنتخة غير عادية ... و يا ريتها مريحاني .. الأنتخة أصلاً بتريح .. إنما أنتختي عملالي إزعاج عشان مش طبيعية .. حتى النهاردة الأربعاء و أنا بكرة و بعده إجازة .. كان المفروض أخرج بأة و أهيص ... لا أنا مهييس مش مهيص .. زميلي في الغرفة قام لبس زي الباشا و خرج (يجي بالسلامة أهو مسليني) و أنا باصصله ببلاهة كدة و خرج و قفل الباب و خلصنا ...

حد يقدر يوصفلي الموضوع اللي عندي ده ؟

تفتكر هأعيش يا دكتور ؟

طيب حضرتك هو أنا كدة هأقدر أمشي على رجلي تاني و لا هأمشي على إيدي و رجلي ؟

سيادتك هو أنا هأرجع أخرج تاني ولا هأفضل أنتوخ كدة طول عمري ؟

هو أنا عندي الخروجوفوبيا ... يعني أنا مريض ؟؟؟؟

أريد حلن

مكاوى :( .. ديسبريت

رابط هذا التعليق

هو إحنا إمتى ... آه ... تسعة و نص و خمسة ... طيب بصوا بأة .. هو الواحد ليه كدة يعني ... يعني ليه برجع من الشغل كل يوم أقعد زي البروتة في البيت ولا حراك ... مكاني ما بأتحركش لغاية ما أنام .. كل يوم كدة ... كل يوم أقول هأخرج و أنزل .. و يعدي كل يوم و أنا قاعد مكاني ... خمووووووووول غير عادي ... ما أعرفش يمكن عشان الصحبة مثلاً ولا عشان الجو حر .. بس لا عادي .. طب منا كنت في عمان بأخرج كل يوم .. و حر أكتر من هنا و كنت لوحدي بردو ... بصوا .. السيناريو الفاشل ... ارجع من الشغل أترمي على المرتبة و ضهري على الحيطة و الكمبيوتر على حجري .. و أفضل أدش على المنتدى و على السيرشات لحد ما أتعمي .. يجي ميعاد الأكل أقوم آكل و الصلاة أقوم أصلي ... و ما دون ذلك .. بيج زيرو ... أرجع تاني لقعدة المرتبة اللي قطمتلي ضهري أساساً ... طب قوم يا ابني خد العربية و اخرج ... (شكل واحد دراعاته مدلدلة جمب منه) ... طب قوم سوق شوية انت بتحب السواقة و فحط و أكشنها ... ولا الهوا .. طب قوم و شغل مشاري راشد حبيبك ... خخخخخخ ... مأنتخ أنتخة غير عادية ... و يا ريتها مريحاني .. الأنتخة أصلاً بتريح .. إنما أنتختي عملالي إزعاج عشان مش طبيعية .. حتى النهاردة الأربعاء و أنا بكرة و بعده إجازة .. كان المفروض أخرج بأة و أهيص ... لا أنا مهييس مش مهيص .. زميلي في الغرفة قام لبس زي الباشا و خرج (يجي بالسلامة أهو مسليني) و أنا باصصله ببلاهة كدة و خرج و قفل الباب و خلصنا ...

حد يقدر يوصفلي الموضوع اللي عندي ده ؟

تفتكر هأعيش يا دكتور ؟

طيب حضرتك هو أنا كدة هأقدر أمشي على رجلي تاني و لا هأمشي على إيدي و رجلي ؟

سيادتك هو أنا هأرجع أخرج تاني ولا هأفضل أنتوخ كدة طول عمري ؟

هو أنا عندي الخروجوفوبيا ... يعني أنا مريض ؟؟؟؟

أريد حلن

مكاوى :( .. ديسبريت

ياعيني عليك يا مكاوي يابني .. تصدق صعبت عليا :D

بص يا حبيبي ..

مشكلتك يا زعيم تتلخص في عده نقاط :

1- سيادتك بتيجي من الشغل مرهق وتعبان ومع ذلك مش بتنام ودا هيسبب ليك كسل

2- قعدتك ع المرتبة وظهرك للحيطة حسب وصفك كدة هتتعبك جامد جدا ودا برده هيسبب ليك كسل

3- من الواضح ان ملكش أصحاب في السعودية .. أقصد الأصحاب المقربيين اللي هما زي الإخوات

4- إرتبط عاطفيا ً ووجدانيا ً بالمحاورات هنا .. ودي عزلت عنك حتة الإحتكاك بالعالم الخارجي من فسح وخروجات وكدة

5- وزنك الزيادة يا مكاوي :D حاول تعمل دايت وتعمل برنامج غذائي مناسب ليك .. علشان تكون نشيط شوية

6- غير من أسلوب حياتك ومتخليهوش بشكل روتيني .. علشان متبقاش بروته :D

جرب كدا .. بعد ما تيجي من الشغل اتغدي وصلي وناملك ساعتين اتنين وقوم خدلك دش حلو كدة .. واشربلك فنجان قهوه ..

واتفق مع اتنين ثلاثة أصحابك كدة ع خطة معينة ياعني تتقابلوا الأربعاء بالليل في المكان الفولاني

او تروحوا لفلان ويوم الخميس عند دا ويوم الجمعة نخرج نروح مش عارف فين .. ياعني برنامج ترفيهي للأجازات دي

حدد ليك ساعات معينة للجلوس ع الكمبيوتر علشان تعطي لنفسك الفرصة انك تخرج وتتعامل مع الناس برة وتشوف ناس جديدة بعيدا ً عن جو العمل الروتيني

بص يا ابني انته حالتك مبشرة ونقدر نقول من خلال الفحوصات الأولية اللي عملتهالك انك هتقدر تنفذ الكلام دا ..

وان شاء الله هتحس بالتغيير ..

:roseop: md2:

دكتور : عماد

أخصائي الأمراض النفسية والعصبية والعقلية

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته :شكرا للأخت فتفوتة والاخ مكاوي علي الاهتمام بالرد وانا فعلا باحمد ربنا علي نعمة الاصدقاء لولا وجودهم في حياتي كنت فقدت الامل والبسمة فيها

رابط هذا التعليق

قوم ايـــــــــــــه يا واد يا شلاطة ... العمدة مكاوى الغانم قام واخد دوكش ... و لابس الجلبية البلدي بتاعته المفتخرة دي و الطاقية الشبيكة الحلوة إياها ... و قوم إيـــــــــه طلع دور السيارة و ركب و شد فتيل الأمان ... قصدي حزام الأمان ... و وييييييييييييي فريكة ع السريع كدة و طلع على بندة الاسكان .. بتقولوا فين يا ولاد .. بندة الاسكان ... و بندة الاسكان عبارة عن محل او سوبر ماركت زي بتاع عم صلاح كدة اللي كان تحت بيتنا زمان ده ....

المهنز باة يا عم عماد غيرنا المود و ظبطنا المسائل و الطاقة السلبية فضيت شوية مع كام كيك داون كدة على كام غرزة على طريق الخرج القديم في الظلام المطبق اللي أنا عايش فيه هناك ... و هنكمل تظبيط بواحدة كيتكات عشان خاطرك بس و عشان خاطر الوزن الزايد :happy: قولي بأة >>>>>>>>>>

غسلت سنانك بسيجنال تو النهاردة ؟؟

مكاوى ... اعترافات ليلية

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته :شكرا للأخت فتفوتة والاخ مكاوي علي الاهتمام بالرد وانا فعلا باحمد ربنا علي نعمة الاصدقاء لولا وجودهم في حياتي كنت فقدت الامل والبسمة فيها

يو ويلكم إني تايم يا فندم ... بس إحنا لسة منتظرين فضفضات حضرتك و طشتك جنب إخواتك البنات اللي مبقللين في الجاكوزي دول و تريحي عقلك تماماً و نفسيتك من الضغوط المختلفة.

مكاوى

رابط هذا التعليق

قوم ايـــــــــــــه يا واد يا شلاطة ... العمدة مكاوى الغانم قام واخد دوكش ... و لابس الجلبية البلدي بتاعته المفتخرة دي و الطاقية الشبيكة الحلوة إياها ... و قوم إيـــــــــه طلع دور السيارة و ركب و شد فتيل الأمان ... قصدي حزام الأمان ... و وييييييييييييي فريكة ع السريع كدة و طلع على بندة الاسكان .. بتقولوا فين يا ولاد .. بندة الاسكان ... و بندة الاسكان عبارة عن محل او سوبر ماركت زي بتاع عم صلاح كدة اللي كان تحت بيتنا زمان ده ....

المهنز باة يا عم عماد غيرنا المود و ظبطنا المسائل و الطاقة السلبية فضيت شوية مع كام كيك داون كدة على كام غرزة على طريق الخرج القديم في الظلام المطبق اللي أنا عايش فيه هناك ... و هنكمل تظبيط بواحدة كيتكات عشان خاطرك بس و عشان خاطر الوزن الزايد :happy: قولي بأة >>>>>>>>>>

غسلت سنانك بسيجنال تو النهاردة ؟؟

مكاوى ... اعترافات ليلية

واية دخل سناني يا مكااااااااااااوي دلوقتي .. والله اجي أعضك wst::

بس بالله عليك مش تحليلي لمشكلتك قريب من الصواب عندك ولا اية ..

رابط هذا التعليق

واية دخل سناني يا مكااااااااااااوي دلوقتي .. والله اجي أعضك wst::

بس بالله عليك مش تحليلي لمشكلتك قريب من الصواب عندك ولا اية ..

السنان دي موضوع كبير يا برنس :happy: و متسألنيش عنه دلوقتي

بالنسبة للتوصيف باة .. إنت قربت كتير الصراحة

عارف يا عمدة .. أنا قعدت 3 سنين أرد على مشاكل من النوع ده .. نفسي بأة أقعد و أمدد ع الشازلونج كدة و أقووووووول و أتسمع .. تعبت من السمع .. نفسي أتسمع!!

مكاوى

تم تعديل بواسطة mekkawy
رابط هذا التعليق

لا ياعم الجاكوزي بتاعكم ده يتعب الأعصاب علي الآخر خصوصا أني راكن الجاكور بتاعتي بره وخايف عليها للتتسرق او يجيلها برد

وبعدين يا عمدة انا لا زعلان ولا متضايق منك شخصيا حاشالله ان ده يحصل انا زعلان بس انك كتبت اسمي باللون الازرق وانا يا سيدي بحب اللون المووف

بما أن الموضوع فضفضة وكلام من القلب فأنا أفتكرت حاجات كتير اوي

فاكر ليلة سفري وبنتي الكبيرة طول الليل بتبكي وانا عمال اهديها واحايل فيها وأقولها معلش يا حبيبتي انتي عارفة اننا عايزين ننقل من المكان الغم اللي احنا فيه ده وافتكرت الضغوط اللي خلتني اسيب بيت العيلة واروح اسكن في في مكان تاني لا انا ولا العيال قادرين نتكيف معاه

افتكرت اني في آخر الليل بنام علي سرير متر في متر وحاسس ان لوحدي جدا وده احساس بيقتلني

افتكرت لما كان طالع لي ثآليل في وشي وبروح أكويه مكانش بيألمني الكي قد ما ما كان بيألمني ان ساعة الوجع مفيش حد قريب مني جنبي أكون ماسك ايده

أفتكرت لما عملت عملية ونمت في المستشفي مكانش فيه حد معايا وقعدت شهر بالم الجرح وبرضه لوحدي

وافتكرت اني لما كنت شغال في مصر كنت شغال في الحكومة الصبح وشغل خاص الضهر بخرج سبعة ونص وارجع 12 بالليل مش شايف قدامي ولا حتي عارف اقعد مع عيالي وحياة كلها اقساط وديون والحمدلله

وافتكرت اني هنا بجيب لعيالي كل حاجة ممكن تبسطهم واني هنا بقدر ا شتري كل حاجة ماركات اصلي من غير ما افكر في تمنها

وافتكرت اني انسان تقريبا مش مسؤؤل مش بقدر احافظ علي الفلوس ولا قادر احقق هدف معين

واخيرا أفتكرت أني لسه واخد شاور وحالق دقني مع بختين دانهيل

أنا أيه اللي جابني هنا بس

رابط هذا التعليق

بما أن الموضوع فضفضة وكلام من القلب فأنا أفتكرت حاجات كتير اوي

أنا أيه اللي جابني هنا بس

و هو المطلوب إثباته سعادتك !!!

قولنا بأة حاسس بإيه لما فكيت شوية من الهم و الغم اللي على قلبك يا سمبا باشا (بالموف أهو :roseop:)

أكيد أحسن إن شاء الله ... و هو ده غرض الجاكوزي بتاعنا ...

مكاوى

رابط هذا التعليق

وحدووووووووووووووووووووووووه

يهلله ياللي هيييييينــــــــــــــــــــــــا

انتم ياجماعة يابتوع الجاكوززززززززي

يامجكوززيين

ايه ده ياخونا هو مفيش حد هنا

يلا بأه نديها غطس في السكتم بوكتم

انا لسه جي دلوأتي من الشغل يا سلالالالالالالالالالالالالالالالام

يوم الاتنين والخميس بروح فيهم الشغل في جهة حكومية

ياسلام علي الانتخه مبعملش فيهم اي حاجة

شاي شندوتشات

في شاي ف كنكنه بن

في نسكافية

في فوت علينا بكره ياسيد

رحرحه ومحلاها عيشة الفلاح مطمن قلبه والع نار من بنك الائتمان الزراعي

علي فكره يا مكاوي انا مجبتش الراجل اللي قولتلك عليه امبارح اللي في الصورة

ال ايه خايف علي الجردل والسلم

يا قدس يا سيدتي معذرة فليس لي يدان ،

وليس لي أسلحة وليس لي ميدان ،

كل الذي أملكه لسان ،

والنطق يا سيدتي أسعاره باهظة ، والموت بالمجان ،

سيدتي أحرجتني، فالعمر سعر كلمة واحدة وليس لي عمران ،

أقول نصف كلمة ، ولعنة الله على وسوسة الشيطان ،

جاءت إليك لجنة، تبيض لجنتين ،

تفقسان بعد جولتين عن ثمان ،

وبالرفاء و ا لبنين تكثر اللجان ،

ويسحق الصبر على أعصابه ،

ويرتدي قميصه عثمان ،

سيدتي ، حي على اللجان ،

حي على اللجان !

رابط هذا التعليق

صباحكم جميل و مسائكم طويل و السلام عليكم

الواحد باة ما شاء الله حصله تطور غير عادي في حياته .. السردين دخل حياتي ... بقولها بصوت عالي و بكل فخر .. و ايـــــــته .. نوعين كمان يا معلم ... سريدن عادي و سردين حااااامي موت .... و ربنا يخليلنا المنفوحة ... مهي أصل علبة السردين اللي في باندا بـ 3 ريال ... بتجيبها من المنفوحة بـ 2 بس .. و علبة الفول أم 3 و نص .. بردو بتجيبها من المنفوحة بريال بس .. يبا ليه تدفع أكتر لما ممكن تدفع أقل يا معلم !!!!

المشكلة بأة في السردين الحامي ده إنه بيحسسك إنك واكل سم .. سم مركز و الحمد لله إني جايب علبة واحدة بس مش أكتر من الحامي ده و اهي انكشحت و الحمد لله!!!

طبعاً في ناس هتقولك ايه يا عم الهبل اللي بيقوله ده و سردين و جبردين .. بس احنا اتفقنا على الجاكوزي بنقول فيه اللي احنا عاوزينه وقت ما يوصل للمخ ... ببساطة ... بنتسالف يعني ...

و يجعله عامر و مسردن

سلامو عليكو

مكاوى

رابط هذا التعليق

صباحكم جميل و مسائكم طويل و السلام عليكم

الواحد باة ما شاء الله حصله تطور غير عادي في حياته .. السردين دخل حياتي ... بقولها بصوت عالي و بكل فخر .. و ايـــــــته .. نوعين كمان يا معلم ... سريدن عادي و سردين حااااامي موت .... و ربنا يخليلنا المنفوحة ... مهي أصل علبة السردين اللي في باندا بـ 3 ريال ... بتجيبها من المنفوحة بـ 2 بس .. و علبة الفول أم 3 و نص .. بردو بتجيبها من المنفوحة بريال بس .. يبا ليه تدفع أكتر لما ممكن تدفع أقل يا معلم !!!!

المشكلة بأة في السردين الحامي ده إنه بيحسسك إنك واكل سم .. سم مركز و الحمد لله إني جايب علبة واحدة بس مش أكتر من الحامي ده و اهي انكشحت و الحمد لله!!!

طبعاً في ناس هتقولك ايه يا عم الهبل اللي بيقوله ده و سردين و جبردين .. بس احنا اتفقنا على الجاكوزي بنقول فيه اللي احنا عاوزينه وقت ما يوصل للمخ ... ببساطة ... بنتسالف يعني ...

و يجعله عامر و مسردن

سلامو عليكو

مكاوى

و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته

ايه يا عكاوي ريحة السردين و الزفقارة دي اللي هتقلب لينا بيها الجاكوزي دي

ان شاء الله ابلغ عنكم الحجر الصحي

فكرتني بمشهد لاحمد زكي في فيلم اربعة في مهمة رسمية لما خبط الاصانص اللي هو و بعدين هوووووووب قام ناطط في البسين

بالشفا يا رفيق

=====================

الحمد لله رب العالمين معنديش فضفضات بس الجاكوزي بتاع الدور الفوقاني مهوي ع الاخر قولت اما اجي و ارخم عليكم

فوتك بسمكة....مش م المنفوحة....(يا ابني كل طازة......اتعلموا اطبخوا بقي...فينك يا شيف بندق يا قاهر المعلبات)

تم تعديل بواسطة لماضة مصرية جدا
رابط هذا التعليق

مكاوى عاوزة اقولك على حاجة يا خويا

عارف المنفوحة ومحلات المنفوحة دى انا خبرة بيها وحافظاها عن ظهر قلب...أى والله

المحلات بقى اللى حضرتك ببتكلم عنها دى اللى بتبيع البضاعة أرخص هقولك حاجة عليها معظم البضاعة اللى عندهم دى واللى بيبيعوها اقل من تمنها بتبقى قربت تنتهى صلاحيتها ولسه عليها شهر ولا حاجة

وعشان كده ممكن فعلا السردين يبقى فيه حاجة مش مضبوطة

وبالذات لو جبت من عندهم تونة او سردين او علب الفول والبقوليات والله هتلاقيها طعمها متغير

يعنى لا تجيب من باندا احسن لان باندا ده مكان هيخاف على اسمه وسمعته لكن دى محلات مهما ان كانت حجم المحل كبير لكن مش هيخاف على سمعته وهيبيع وخلاص

وكمان الحاجات اللى بيقفوا بيها برا وينادوا عليها اللى بتبقى اشى زيتون معلب ومخللات وشاى واشى سكر مش عارف ايه

الله يخليك اقرأ تاريخ الصلاحية الأول ويستحسن يعنى يعنى يعنى احسن ماتجيبش من عندهم المواد الغذائية... وعن تجربة شخصية

واشترى نفسك يا عكاوى........قصدى يا مكاوى يا خويا

وماتزعلش منى انا قصدى مصلحتك

تم تعديل بواسطة fatfouta
رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 2
      أنا لسه عايش... لسه باتعلم، لسه متابع أخبار بلدي... بس من بعيد السنة دي هأتم عشرين سنه عضو في المنتدي... ياه... اكتشفت المحاورات بعد حوالي سنتين من الهجرة... وقت كنت باعاني فيه من صراع رهيب للهوية، كشاب هاجر بعد التخرج مباشرة. هنا قابلت ناس ما كنتش باقابلهم في حياتي العادية في مصر... قابلت افكار و أساليب اتعلمت منها، و اتعلمت اتعامل معاها... هنا نضجت. هنا شاركت في الثورة،. و شاركت في الانتخابات... و عملت أصدقاء قلم ما اعرفهمش شخصيا...   بعد الثورة بسنة أو اكتر... كا
    • 21
      عدت الى القاهرة منذ أكثر من سنة بعد خمس سنوات قضيتها في العمل بإحدى الصحف السعودية..وحين رجعت اكتشفت ان معظم أصدقائي الذي أرتاح في التواصل والحوار معهم قد سافروا للعمل في الخليج..ولم يعد لي سوى القراءة والعمل وفسحة الولاد الروتينية..وأفتقد بشدة لشريك في الحوار يعيد الى ذهني لياقته وأستعيد معه متعة الأخذ والرد والاتفاق والاختلاف ويضيف لي وأضيف له كما يحدث بيننا هنا من خلال مداخلاتنا ومشاركاتنا في المنتدى..فهل يمنحني أحد منكم هذا الشرف..لقد فاتتني فرصة جيدة لتحقيق ذلك من خلال لقاء زهرة البستان الذ
    • 15
      17 سنة و 3 شهور ... دي السنين اللي قضيتها هنا ... يعني اللي كان في اولي ابتدائي ساعتها زمانه دلوقتي اتخرج من الجامعة ... و نحط فوق البيعة انه عاد الثانوية العامة علشان يحسن مجموعه ... ساعات بفكر ان استمراري الوقت ده كله هنا اكيد ان سببه هو اعضاء المحاورات اللي اتفاعلت بمشاعر مختلفة  معاهم السنين دي كلها ... كل واحد او واحدة منهم كان ليه دور في تكوين جزء  من شخصيتي .. اكتشافي لحاجات كتيرة .. وقت من عمري اقضيه بفكر ارد علي حاجة اسعدتني او ضايقتني ... فكرة عمرها ما جات في بالي ... وضع عمري ما
    • Guest ضيف مسلم
      2
      لم أتمكن من الكتابة في قسم المسيحيين في المحاورات. أظن هنا ممكن: بكل أمانة هذه إستفسارات حقيقية  طبعا يمكنكم تجاهلها أو حذفها هل في الديانة المسيحية بعث بعد الموت و حساب على سلوك الإنسان في حياته هل هناك ثواب و عقاب بعد الموت هل هناك أطعمة يجب على المسيحي الطيب أن يتجنبها اليهود مدى علمي لهم قواعد صارمة في الطعام هل طقوسكم التعبدية  العادية  فيها ما يقابل مثلا صلاة المسلمين ٥ مرات يوميا مع شكري و تقديري
    • 1
      نختلف في الأفكار يشتد الحوار ويحتد ونتجاوز ونتراجع ونعتذر نذهب ونبتعد ونعود ومنا من يذهب ولا يعود نزمجر ونغضب ثم نهدأ نغير آراءنا ونجدد مفهومنا لبعض مواقفنا ونحاول أن نطرح أفكارنا بأفضل طريقة وأوضح حجة وأصفى برهان منا من يوفق ومنا من يخونه التوفيق المحاورات البيت الكبير بيت الجميع وإن اختلغنا مع صاحب البيت وعارضناه أحيانا نشعر بواجب علينا المساهمة في استمرار هذا البناء شامخا وأحينا نشعر أنه لم يعد مرحبا بنا لكنه يبقى بيت الرقي
  • أضف...