اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ابشرو مقابلات كيبك الجديدة مارس 2009

Recommended Posts

من فضلكم ياجماعة

انا مش بوجه كلامي لحد بشكل معين

و لكن كل ما في الموضوع ان اصبح ناس بتفتي كتير

ابسط شئ فيه 3 اشخاص كان معاهم شهادة فرنساوي من مركز

INTERNATIONAL ACADEMY AND INFORMATION TECHNOLOGIE

و كانت المقابلة مع PASCAL

و JEAN LUC DE POISSON

,و عديكم ياجماعة علي اللي حصل

طبعا ده شهادة مضروبة

الناس ده سقطت مع ان الفرنساوي بتاعهم تحفة

لكن اللي حصل انهم طلبوا منهم شهادة معتمدة من السفارة اي

CENTRE CULTUREL FRANCAIS

فطبعا مفيش فاترفضوا

شوفتم النتيجة العند

و الناس ده جتللي علشان اعمل لها نقد

ادعلهم ياجماعة لان بجد صعبانين عليه

لان الموضوع لم يبقي سهل بالمرة

شهاده مضروبه يعنى ايه؟يعنى اخدوها من المركز ده بدون ما يلتحقو بيه...ولا اصلا مفيش اى سنتر بالاسم ده؟

اما لو فيه مركز بالاسم ده وهما التحقو بيه وجابو منه شهاده حتى لو مش معتمد عندهم فمحدش من حقه يرفضهم ابدا

لكن ممكن الاوفيسر يطلب منهم شهاده معتمده لو شاف انه محتاجها

لو تقصدى الحاله الاولى(لم يلتحقو بالمركز او انه مفيش حاجه بالاسم ده اصلا) يبقى للاسف خلينى ابشرك ان النقض ده مش هيتقبل زى نمازج كتير عرفتها

حاولى تفهميهم بقه...وخاصه انك قولتى انهم مقدمين شهادات مضروبه

يعنى لو الاوفسر كتب توصيه انهم ضاربين شهاده وضحك عليهم وقالهم

انه رفضهم عشان اللغه يبقى بيشتغلهم وثقى تماما ان موضوع الشهادات المضروبه

اقل عقوبه له هى الرفض وكمان النقض لا يقبل ابدا

ولو دخلو كندا وعملو البى ار واكتشفو التزوير هيلغولهم البى ار

وخلينى اقولك حتى لو اخدو البسبور هتتسحب منهم الجنسيه

كله الا التزوييييييييييييير....ونصيحه للى بيقدمو

مش شرط تصعبها على نفسك بشهادات مضروبه ...ابدا حتى لو قدمت شهاده مش مختومه وقبلوها منك على وضعها

ثق تماما انهم بيثقو فيك وبيحترمو كلامك الى ان يثبت العكس وساعتها لا تلومن الا نفسك

هيحترموك لاقصى درجه وبيعطوك الثقه كامله ...لكن لو ثبت العكس(التزوير) هيسحبو الثقه برضه كامله

اطيب الامنيات

الجميل فى الحب هو ان نلتقى بمن نحب,ولكن الأجمل هو أن يبقى الحب وان لم يكن اللقاء

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله

اولا اريد ان اشكر كل من ساعدني في كتابة الابليكيشن واعطاء المعلومات .

اليوم اجتزنا المقابلة بنجاح والحمد لله كانت في ابوظبي الساعة 8.30 صباحا. والتي دامت ساعة علما بأن زوجني هي المقدم الرئيسي وتحمل شهادة الماستر لغة الدراسة للبكالوريوس بالفرنسي والماستر بالانجليزي .

اريد ان ادكر لكم ما دار في المقابلة وما هي النقاط المهمة التي ركز عليها المقابل

1- المهم في كل المقابلة هي اتقان اللغة الفرنسية وليس المهم وجود شهادة دون اتقانها لان زوجتي كانت في الابليكشن واضعة علامة 8 على اتقان اللغة الفرنسية واثناء المقابلة قام المستشار بتغيير العلامة من 8 الى 12 لانها كانت متقنة اللغة بطلاقة .سألناه بأننا كنا

معتقدين بان تقييم اللغة عن طريق المستويات فوضعنا نحن 8 على اساس الاتقان الجيد وليس الممتاز فقال في المقابلة اللغة تقيم بسلاسة الكلام .وعندما سألها عن اللغة الانجليزية اين تعلمتها اجابت انها خلال دراسة الماستر في الاردن تعلمت الانجليزي لوحدها فطلب منها ان يكون الكلام بالانجليزي وتم دلك وقام بتغيير العلامة التي وضعتها على الابليكيشن من 6 الى 12 وقال لها انك تجيدين اللغتين بطلاقة

.ولا يفوتني دكري لكم بأني قد وضعت على اتقاني اللغة الفرنسية (صفر) في الابليكيشن و اتقاني للغة الانجيليزية عدلها من 8 الى 12

2- الامر الاخر وهو طلب جميع الشهادات الجامعيةوشهادات العمل والخبرات وكان يقارن بالصور الموجودة لدية بالملف ويقوم بتدقيق و بتعديل العلامات التي وضعت من قبل موظفيين سفارة كيبيك في دمشق و كان في نفس الوقت يسأل عن عدد سنوات الخبرة والدراسة والمهام الوظيفية التي قد شغلتها ....والمعلومات الروتنية من عدد افرد العائلة ,الخ......

3- الاسئلة الوحيدة التي كانت خارج نطاق الاوراق هي : 1- لمادا تريدون الهجرة الى كيبك؟2- ماذا تعرفون عن الكيبك؟3- ما هي الاجراءات التي ستقومون بها عند وصولكم الى كيبك؟؟4- مادا ستستفيد الكيبك من هجرتك؟؟؟.....وكانت الاجابة مختصرة وهادفة

ملاحظة : كان المستشار خلوق ويحسن التعامل وخفيف دم .

اخواني لا تتركو الخوف يسيطر عليكم الصراحة والوضوح في الكلام وترتيب اهدافكم و أولوياتكم يفيدكم اجابيا في تأثير وإقناع المستشار

واتنمى التوفيق للجميع .

مليوووووووووووووووووووون مبروك يا برنس يا بو زمل

اصل اخوك كان فى ابو ظبى مع كارل وكان راجل فى منتهى الزوق زيهم كلهم بصراحه

يالله يا عم بقه قولهم عالبت الهنديه الرخمه اللى اخدت منك الموبايل وحطيته فى الامانات على يمينها وعطيتك ورقه بالرقم

لغايه ما تخرج عشان تستلم بيه حاجتك

وقولهم كمان على الكراسى اللى كنت قاعد عليها وعامله زى استقبال المستشفى

وقولهم على باب 5 اللى كل الناس بتمتحن فيه كيبك...وعلى الشاشه الالكترونيه اللى بتطلع برقم التذاكر

وعلى لو ح الزجاج اللى فاصل بينك وبين الممتحن(زى الراجحى )لو انت فى السعوديه

ايه يا عم انا هحكى مكانك ولا ايه...خش بالتفاصيل امال خلى الناس تدعيلك

مليون مبروك يا زمل :roseop: :roseop: :roseop:

الجميل فى الحب هو ان نلتقى بمن نحب,ولكن الأجمل هو أن يبقى الحب وان لم يكن اللقاء

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

مبروك سيد هجير...والف مبروك نحاجك بالمقابلة وعقبال السي اس كيو ...وبالنسبة ليكي يا جيسيكا ...كنت اتمنى يكون نسخة الفيلم مسموح عرضها بسوريا ..عشان نشوف ...عصام زي ما قال عمدة العمد ...بس الظاهر الفيلم ده حصري العرض بمصر ...وللستات بس

رابط هذا التعليق

أعتقد فى ناس كتير بتسأل هنا انتوا ليه بتساعدوا بعض ؟ طبعا فى رد جميل فى الشعر ده

التينة الحمقاء لإيليا أبو ماضي

نقلتها لكم وكم من تينة حمقاء في هذه الحياة!

و تينة غضة الأفنان باسقة قالت لأترابها و الصيف يحتضر

" بئس القضاء الذي في الأرض أوجدني عندي الجمال و غيري عنده النظر "

د " لأحبسنّ على نفسي عوارفها فلا يبين لها في غيرها أثر "

" كم ذا أكلّف نفسي فوق طاقتها و ليس لي بل لغيري الفيء و الثمر "

" لذي الجناح و ذي الأظفار بي وطر و ليس في العيش لي فيما أرى وطر "

" إنّي مفصلة ظلّي على جسدي فلا يكون به طول و لا قصر "

و لست مثمرة إلا على ثقة إن ليس يطرقني طير و لا بشر "

....

عاد الربيع إلى الدنيا بموكبه فازّينت واكتست بالسندس الشجر

و ظلّت اتينة الحمقاء عارية كأنّها وتد في الأرض أو حجر

و لم يطق صاحب البستان رؤيتها ، فاجتثّها ، فهوت في النار تستعر

من ليس يسخو بما تسخو الحياة به فإنّه أحمق بالحرص ينتحر

مع تحيات الواد محروس بتاع الوزير !

تم تعديل بواسطة bongeorgeo

برجاء الضغط على علامة + الخضراء بحوار هذا التعليق

رابط هذا التعليق

مبروك سيد هجير...والف مبروك نحاجك بالمقابلة وعقبال السي اس كيو ...وبالنسبة ليكي يا جيسيكا ...كنت اتمنى يكون نسخة الفيلم مسموح عرضها بسوريا ..عشان نشوف ...عصام زي ما قال عمدة العمد ...بس الظاهر الفيلم ده حصري العرض بمصر ...وللستات بس

منور يا مازن عملت ايه مع السفاره بخصوص السى اس كيو؟

طمنا يا برنس

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

"]عقبال السي اس كيو ... :lol: واحد نجح بالمقابلة وخد السي اس كيو ..وانا قلة عقبال السي اس كيو . :roseop: .هو انا سكرت ولا ايه . :lol: .ولا انتظار الميكال ضرب بعض الخلايا ...ولا يمكن شفت فرح سي عصام . :lol: .قمت ان :roseop: بهرت بجمالو ,,, :sad: وحصل اللي حصل ... :roseop: عقبال المديكال والفيز واللاندينج ...للجميع

رابط هذا التعليق

فى اية يا جدعان انتو مصدقتوا ولا اية؟

لا كدة زاد الموضوع وهازعل كدة

خفوا شوية

دا عشان احس بشىء بسيط في محبتك محتاج ياربي لألف عمر اعيشه ليك...عمر اتعلم كلامك ...عمر اعيش افهم سلامك..والف عمر اتأمل ازاي اني ليك ...عمر افكر ليه قابلني ...وعمر تاني علشان حاببني ..والف عمر اكتب كلام عن حبي فيك........ ميكفنيييييييييييش

رابط هذا التعليق

منور يا مازن عملت ايه مع السفاره بخصوص السى اس كيو؟

طمنا يا برنس

شكرا يا دكتور على اهتمامك ... :roseop: للأسف للأسبوع اللي فات واللي رحت فيه على دمشق انشغلت شوي . :lol: .كان عندي بحث بقدمو (بس ما يغركش كلمة بحث...مافيهوش من ريحة البحث غير كلمة بحث :lol: ) فالمهم ماقدرتش اطمن على الوضع بس انا نازل كمان الاسبوع الجاي .. وطبعا المرة دي حطمن على الموضوع واطمنكم .. :roseop: ومرة تانية شكرا لاهتمامك . :sad: ..انت ما بتنساش حاجة ..ماشاء الله على ذاكرتك ومتابعتك لأمور الأخوة ...عن جد انت مكسب للمنتدى :roseop: الجميل [/size]

رابط هذا التعليق

شكرا يا دكتور على اهتمامك ... للأسف للأسبوع اللي فات واللي رحت فيه على دمشق انشغلت شوي . .كان عندي بحث بقدمو (بس ما يغركش كلمة بحث...مافيهوش من ريحة البحث غير كلمة بحث ) فالمهم ماقدرتش اطمن على الوضع بس انا نازل كمان الاسبوع الجاي .. وطبعا المرة دي حطمن على الموضوع واطمنكم .. ومرة تانية شكرا لاهتمامك . ..انت ما بتنساش حاجة ..ماشاء الله على ذاكرتك ومتابعتك لأمور الأخوة ...عن جد انت مكسب للمنتدى الجميل [/

رابط هذا التعليق

خفوا شوية

ايه يا مدام جسيكا انت هتزعلى بجد ولا ايه؟ يا شيخه حرام عليكى

الناس كلها بتعذك وبتهذر معاكى...وكل ده والله عشان الناس عارفه خفه دمك واخلاقك

وكل الناس بعشمها والله ...هو فيه اتنين يختلفو على زوق واخلاق وطيبه وخفه دم جسيكا

وعلى كل يا جماعه قفلو عالموضوع لان جسيكا مبتحبش الهذار التقيل

:roseop: :roseop: :roseop:

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

خفوا شوية

بس ما تكوني زعلتي مني انتي كمان ... :roseop: .انتي عارفة اننا كلنا بنعزك وبنقدرك .. :roseop: .وعارفين مخك الكبير .. :roseop: ..لذلك بنهزر معاكي ..بس الظاهر كان هزارنا تقيل حبتين :sad: ...تقبلي مني اعتذاري .. :) ..وتأكدي اننا بنحترمك جدا ...بس الانتظار الطويل للميدكال يمكن بيضرب بعض الخلايا الدماغية ... :lol: لذلك استحملينا ..بس توبة ..[/font]

رابط هذا التعليق

:roseop:طيب خلاص سماح .........بس المرة الجاية لا ممكن ابدا :roseop:

دا عشان احس بشىء بسيط في محبتك محتاج ياربي لألف عمر اعيشه ليك...عمر اتعلم كلامك ...عمر اعيش افهم سلامك..والف عمر اتأمل ازاي اني ليك ...عمر افكر ليه قابلني ...وعمر تاني علشان حاببني ..والف عمر اكتب كلام عن حبي فيك........ ميكفنيييييييييييش

رابط هذا التعليق

:roseop:طيب خلاص سماح .........بس المرة الجاية لا ممكن ابدا :roseop:

اااااااااى ااااااااااى اه يا عينى اه ياعينى ... خلاص خلاص معتش هعملها تانى

هى دى مدام جسيكا...

مقلتيش يا جسيكا بولا وصلت لفين طمنينا عليها اصلها منزله شويه كلام انجليزى هناك عجب

فهمت منه شويه كده فى العبيط وبالعافيه

طمنينا عليها ربنا يطمنها

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

معلش يا جماعة بالنسبة لمدام بولا ياريت منتكلمش بردو فى الموضوع دة

انا معرفش هى وصلت لاية بالظبط المهم ربنا معاها

وهى اكيد لما يكون فى جديد هاتكتب من نفسها

ربنا يوفقها ويوفقنا جميعا

رابط هذا التعليق

معلش يا جماعة بالنسبة لمدام بولا ياريت منتكلمش بردو فى الموضوع دة

انا معرفش هى وصلت لاية بالظبط المهم ربنا معاها

وهى اكيد لما يكون فى جديد هاتكتب من نفسها

ربنا يوفقها ويوفقنا جميعا

اسفين يا ستى حقك علينا

احنا بس بنطمن على اعتبار انك انتى اللى فتحتى الموضوع

اسف مره تانيه وربنا يوفقك ويوفقها

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

خت منال

حضرتك فى السعودية

وشفتى فيديو فرح عصام وقلتى لة انك صاحبة جيسيكا فى المحاورات!!!!

وانتى مش عارفة حاجة وبتسالى وملخومة !!!!

وانت علاقتك بمسيو عصام قوية لدرجة انك شفتى فيديو فرحة 00000طيب انت بتسالى ازاى ومسيو عصام علاقتك بية قوية وشفتى فيديو فرحة وفى نفس الوقت انتى فى السعودية ومش عارفة حاجة 00هى اية الحكاية بالظبط وانت بتتريقى على رامى انة صاروخ

مش غريبة الاحداث المتناقضة

ادعوا ازكياء المنتدى لفك اللغز دة لانى ما تعودتش اعدى حاجات مش متركبة ؟؟؟!!!

اوام عملته لغز وكمان بتعزم عليه الاذكياء لحل شفراته الموضوع ابسط من كدة يا استاذ شارلوك هولمز قصدي بات مان هويعني اللي مقيم في السعودية مابينزلش مصر اجازة انا كنت في مصر من شهر ونص يا فندم حاجة اسمها اجازة طارئة يعني علي حسابي دة بالنسبة لسين نمرة واحد نيجي بقي لسين 2 اذا كنت اعرف عصام وعلاقتي بيه قوية ذي ما بتقول فأيه دخل ده في الشغل يعني ده شغله ومصدر دخله وانا مستخسرة ادفع رسوم فتح الملف لدي وكيل لأني عندي اصحاب كتير في كندا اعتمدوا علي نفسهم وانا مش اقل منهم لافي الأرادة ولا في الذكاء يبقي ليه ارمي فلوسي علي الارض يعني حضرتك لو صاحبك الانتيم ومتربيين مع بعض وعنده أجانس وانت طلبت منه عربية هيديهالك ببلاش يبقي ليه متوقع ان عصام يساعدني ببلاش خاصة انه عارف اني ماديا مرتاحة واني اقدر ادفع اتعابه وذيادة شوية هو عارف اني مستخسرة لأني ذي ما قولتلك انا شايفة الموضوع مش مستاهل ثالثا الراجل لما بطلب رأيه في حاجة بيدلني بس اية المانع اني استشير حد تاني خاصة لو كان صاحب تجربة عملية ودة اللي حصل لما استشرتكم في موضوع التأجيل استفدت فية منكم جدا اما بخصوص رأيي في رامي فهذا رأيي الشخصي ومش بفتري عليه لأني ماليش مصلحة في كدة بالعكس انا كنت اتمني استفيد منه لكي اواصل معه وعلي العموم هي كانت حصة واحدة عزمت علي ان تكون الاخيرة وفي النهاية اتمني ان اكون جاوبت علي شكوكك كلها ولو ان مش من حق اي حد يطلب مني بيانات وتقارير عن اي حاجة خاصة بيا ليس لأحد دخل بهاما لم اسيء اليه وافتكر ان ده محصلش مني شكرا علي اهتمامك وفي انتظار اي شكوك جديد

رابط هذا التعليق

احنا اتضحك علينا يا رجالة ولا اية؟

متضحكش عليكي ولا حاجه

مدام منال كانت في اجازه في مصر لفت فيها لفه ورجعت تاني السعوديه

الدار امان

الحمدلله يا استاذ نصار انك جيت في الوقت المناسب طيب كنت اثبتلهم اذاي انهم ماضحكش عليهم ولا انا راجل ولا جاسوسة ذي ماهما فاهمين والله انا كنت قربت احس اني متهمة ومطلوب مني ادلة لأثبات برائتي وقعدت افكر استشهد بمين اللي عارف الحقيقة واللي هيجيبلي البراءة بأذن الله وجه في دماغي استاذ سيد منير لأنه شافني وشفته هاااااااا فيه اي الغاز قبل ما الادمغة تشتغل وتروح لحد الموساد وترجع احب اوضح ان استاذ سيد منير هو اللي تفضل مشكور بملء الابليكيشن بتاعي ايه فيه اي اعتراض؟ كمان مدام بولا تعرفني من التليفون يا مدام جيسيكا وكلمتها من مصر ومن السعودية وهي كمان ساعدتني كتير جدا وربنا يطمنها ويخلص موضوعها علي خير وتقدري تسأليها وانا اسفة ان كنت تجاوزت حدودي معك وكلمتك بعشم شوية واوعدك ان ده مش هيتكرر تاني

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...