اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ابشرو مقابلات كيبك الجديدة مارس 2009

Recommended Posts

يا جماعة انا سمعت وكنت عايز اتأكد منكم هو السفارة فى سوريا بتستقبل الملفات فى شهر واحد واتنين من السنة الجديدة 2010 لكن المقابلات بتبدأ من شهر تلاته ولا اساسا كله بيقف من استلام الملفات وتحديد مواعيد المقابلات لحد شهر تلاته من السنة الجديدة لأن على أساس ردكم هحدد هبعت الملف دلوقتى فى شهر 12 ولا فى شهر واحد من السنة الجديدة؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

انسحاب مونتريال اليكس من المحاورات

الاستاذ الدكتور / محمد التهامى

شكرا لسيادتكم على غلق اى موضوع اقوم بفتحة حتى و لو كان هادفا -- فلم يكن قصدى هو فتح موضوع جديد ولكن مجرد اثبات للجميع وجود خلل واضح فى ادارة المنتدى -- فعند فتح موضوع جديد لا انتظر ردود و مشاركات ولكن انتظر وقت اغلاقك للموضوع -- تقوم انت بحذف مشاركات للاعضاء منعا للشخصنة وتقوم انت بذلك

ودعنى ابلغ سيادتكم بأن هناك اربعة اعضاء فى المنتدى معترضين على اسلوب ادارتك للمنتدى -- وتم ابلاغ الاستاذ نصار على الخاص بذلك

وسبق ان انسحب الكثيرين من المنتدى بسبب ذلك - دون ذكر اسماء

و اعتقد ان الاستاذ نصار والاستاذ حمودى يعرفون مونتريال اليكس جيدا من خلال مقابلتى بالاسكندرية -- وقد سجلت اعتراضى على اسلوب ادارتك للمنتدى

انسحب لانى اعتقد انى اسبب لك مضايقة من خلال وجودى ( ولا اعرف السبب ) -- انسحب قبل ان يتوجة لى انذار -- ف انا احب اللعب النظيف

شكرا

المنتدى: الحياة و الهجرة إلى كندا life and immigratio... · مشاهدة الموضوع: #538205 · الردود: 4476 · المشاهدات: 208055

حمد اللة على السلامة يا اخ مونتريال الكس

وحشتنا يا راجل

ايوة كدة عايزينك معانا على طول :blink:

ويا لريت الاخت ايمان جابر تنورنا تانى :lol:

علشان خاطرى يا بات مان

طب بلاش انا علشان خاطر ربنا ارجوك ارجوك متحزفش الاقواس بين كلامك وكلام المقتبس منة انا اتجننت يا راجل انا عمال اقرأ الكلام اللى مكتوب ومستغرب من كلامك وفى الاخر اتفاجئ ان دة كلام منتريال مش كلامك

بجد بجد انا شديت فى شعرى ارحمنا يا راجل :lol:

رابط هذا التعليق

استكمالا لتصحيح الفتاوي

ويمكن نقطة اتبح فيها صوت دكتور تهامى ودكتور قناوى

الورق مش مطلوب انه يتصدق عليه من الخارجية

وورقة الجيش مش مطلوبة فى التقديم للكيبيك

ولنا عودة مع باقى الأخطاء والمعلومات المغلوطة

دا كلام مهاجرة مصرية بقالها 22 فى مونتريال (مقتبس من منتدى اخر ) -- كانت بتجاوب عن الاوراق اللازمة لاحضارها معاك فى كندا :

الورق اللى الواحد ياخده معاه(وياريت يكون مترجم ومختوم من وزاره الخارجيه فى مصر)هو

شهاده الميلاد

شهاده الكليه او المعهد (ولو ممكن تفاصيل كل كورس/ماده عشان يمكن تنفع فى المعادله)

رخصه سواقه international

شهاده او شهادات الخبره من الشغل الحالى

كان فيه شهاده على ايامى اسمها فيش وتشبيه مش عارفه لو لسه موجوده

تحياتى

برضة؟

لامعلش يا عزيزي مونتريال اليكس

فى التقديم للكيبيك غير مطلوب اطلاقااااااااااااااااااااااااااااااااااا اعتماد أو تصديق أو أى أختام من وزارة الخارجية

تصدقوا انا مت من الضحك عليكم انتوا الاتنين هههههههههههههه سورى يعنى

اصل كل واحد بجد بيقدم معلومة من قلبة وخايف على الناس من اى خطأ

ومن الكتر الخوف مش بنقرا كلام بعض كويس ههههههههههه :blink:

دكتور حسام حضرتك كلامك مظبوط بس انت قلت بالنسبة للتقديم لكيبك

ولكن اخونا مونتريال اليكس بيقصد موضوع تانى خالص ههههههههههههه

هو بيتكلم لما نيجى نسافر لازم نوثق الورق دة من الخارجية وناخدة معانا علشان نقدم بية للشغل هناك

صباح الفل يا دكتور حسام

خلتنى رحت على المنتدى التانى واتاكدت لقيت فعلا كلام مونتريال اليكس مكتوب من السيدة المذكورة ولكن بخصوص الشغل فى مونتريال عند الوصول

دا عشان احس بشىء بسيط في محبتك محتاج ياربي لألف عمر اعيشه ليك...عمر اتعلم كلامك ...عمر اعيش افهم سلامك..والف عمر اتأمل ازاي اني ليك ...عمر افكر ليه قابلني ...وعمر تاني علشان حاببني ..والف عمر اكتب كلام عن حبي فيك........ ميكفنيييييييييييش

رابط هذا التعليق

يا جيسيكا والله عارف وشايف انه يقصد لما المهاجر يروح بالسلامة كندا

وانا قاصد أنبه ان فى التقديم وده اللى يهمنا فى البداية دلوقتى مش محتاجين لا أختام ولا تصديق ولا اعتماد من الخارجية

هوة بس زميلنا مونتريال بيتعاطف مع بلدياته ايمان وبيحاول يأكد كلامها بشكل أو آخر

وبرضة لا

مش مطلوب يا عم مونتريال أنت وايمان لا اعتماد ولا تصديق الخارجية

وخلينا فى الكلام عن تقديم الورق كملف للراغب فى الهجرة

ومالهاش لازمة المراكز الفرنسية السبوبية البتنجانية دي

ودرجة اف اللى أفتت بيها أختنا ايمان

والثانوية العامة أم درجتين وحساب نقط الدورات الرمضانية ده

ورجاء حار من أخونا صيدلى كندي

بليز ياريت تقول على العام رأيك واللى قولتهولى فى المراكز الثقافية الفرنسية دي

بياخدوا كام فى المستوي الواحد فلوس

ووقت

ياجماعة يسروا

ولا تعسروا

بشروا ولا تنفروا

ومش هشوف فتوي أو غلط أو أى تصعيب وتعقيد وأسكت

والسلام ختام

تم تعديل بواسطة حسام يوسف
رابط هذا التعليق

واضح انى مش متابعة المواضيع دى يا دكتور حسام

ومقرتش مداخلات الاخت امان بصراحة خالص

لانها قصة مليش فيها

دا عشان احس بشىء بسيط في محبتك محتاج ياربي لألف عمر اعيشه ليك...عمر اتعلم كلامك ...عمر اعيش افهم سلامك..والف عمر اتأمل ازاي اني ليك ...عمر افكر ليه قابلني ...وعمر تاني علشان حاببني ..والف عمر اكتب كلام عن حبي فيك........ ميكفنيييييييييييش

رابط هذا التعليق

أنا شايف المهاجر موجود

حمدالله ع السلامة

والف الف مبروووووووووووووووووووووووووووووك

رابط هذا التعليق

المهاجر يتحدث إليكم من قلب الأحداث من سوريا الشقيقة.

امبارح يا جماعة كان اهم يوم في حياتي العملية. وربنا اكرمنا ببركة دعواتكم واخدنا ال سي اس كيو ..

انا هابقي احي التفاصيل النهاردة بليل او بكرة لان لسه جاي من المطار من شوية وجعان نوم بس قلت لازم ادخل اسلم.

الخلاصة في المقابلة لحد ماحكي التفاصيل

اولا:الفرنساوي يكون قوي ومش مهم لا دلف ولا شهادة سنتر ولا غيره وبكرر يكون قوي قوي . يعني تجاوب على اي سؤال من غير ماتكون حافظ لانهم بياخوك في الكلام لمناطق لا يمكن تكون محضر رد ليها.

ثانيا :الورق يكون سليم واوعي تضرب ورقة لانهم بيكتشفوها وهاقولكم موقف حصل مع واحد هناك كانت مقابلته قبلي بيوم.

ثالثا :تكون فاهم معادلتك هاتتعمل ازاي كخطوات واحد اتنين تلاتة ومش بالتفصيل.

اخيرا اللي لمسته انهم اما بيحسوانك صادق بيساعدوك ولو حسو انك كداب بيفرموك وهاحكي لكم ايه اللي حصل معايا

سلام مؤقت لحد ما اكتب لكم تفاصيل المقابلة.

شكرا للمنتدي الرائع ده لانه من غيركم ومن غير مساعدتكم بعد مشيئة الله ماكناش عدينا.

رابط هذا التعليق

صيدلى كندى ...شاهد على العصر.....بالنسبة لموضوع المركز الثقافى الفرنسى فالأمانة تقتضى نشر المعلومة حتى تعم الاستفادة المستوى فى المركز الثقافى الفرنسى ب680 جنيه ياإما تاخده عادى بيبقى فى شهرين ونصف ده المستوى الواحد ياإما نصف مكثف وده بيبقى فى شهر وثلاث أسابيع وياإما مكثف بس ده فى شهر وبيتعمل فى اوقات واوقات تانية لا يعنى انا طلبت المكثف ده قالولى حاليا مفيش يبقى تستنى السنة الجديدة وبالنسبة للكتب برضه فهى ب180 جنيه بس تشمل اربع مستويات من الاول حتى الرابع ولما تخلص المستوى اكيد لازم تدخل اختباره ب120 جنيه وتستنى النتيجه يعنى تقريبا الف جنيه للمستوى الواحد وتقريبا وقت شهرين لذا من واقع تجربتى البسيطة انصح بعدم الالتحاق بالمركز الثقافى للى مستعجل ومن طبقة متوسطة زى أغلبنا انه يعمل مجموعة او ياخد لوحده كورس مع مدرس فرنساوى هيبقى افضل وقتا وفلوسا وأفيد استيعابا,,,,,,,,,,...............................

رابط هذا التعليق

يا جماعة انا مصمم جرافيك وطباعةمنسوجات

وعاوز اعرف ازاى اعمل معادلة

هل فى اى سايت ممكن يساعدنى اعرف ازاى اعمل معادلة فى التخصص ده

لا تفكر فى ألامر كثيراً و كن مطمئن جداُ جداُ ودع الأمر لمن بيده الأمر

رابط هذا التعليق

يا جماعه انا مبسوط قوى ان ربنا كرمنى وقدرت اشارك فى المنتدى بعد عناء ومحاولة مشاركة منذ اكثر من 4 شهور

ويرجع الفضل لعمدتنا الكبير استاذ نصار ويا جماعه اد ايه بشعر وانا فى المنتدى هنا بين اخواتى واول حاجة بشوفها هى المنتدى اول ما افتح جهازى

وعاجز عن شكر لكل الناس من معلومات قدموهالى لانى انا بجهز ورقى وربنا يعمل اللى فيه الخير

انا كيميائى

26 سنة

خبرة 5 سنوات

جيد جدا انجليزى

مستوى 3 فرنساوى

عازب

ونعمه نفسى اهاجر رررررررررررررررررررررررررررررررر

وشكرا وبجد انا مبسوط قوىىىىىىىىىىىىىىىىىىى

n

منور يا عم فارم واهل بيك وسط اخواتك

من اسمك شكلك بتاع دوا زى حالاتنا

ربنا يستر عليكى يا كندا شكلها هتضرب معاكى فى موضوع الدوا ده

:blink: :lol: :lol:

الجميل فى الحب هو ان نلتقى بمن نحب,ولكن الأجمل هو أن يبقى الحب وان لم يكن اللقاء

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

26 سنة

خبرة 5 سنوات

جيد جدا انجليزى

مستوى 3 فرنساوى

عازب

ونعمه نفسى اهاجر رررررررررررررررررررررررررررررررر

وشكرا وبجد انا مبسوط قوىىىىىىىىىىىىىىىىىىى

n

منور يا عم فارم واهل بيك وسط اخواتك

من اسمك شكلك بتاع دوا زى حالاتنا

ربنا يستر عليكى يا كندا شكلها هتضرب معاكى فى موضوع الدوا ده

:lol: :lol: :lol:

كيميائى ؟معلش يا برنس العتب عالنظر

شكل الواحد على ما يجيلو الطبى هيكون اتعمى

ربنا يستر..

عادى منتا بتاع دوا برضه(مشتغلتش مندوب قبل كده؟) :blink:

الجميل فى الحب هو ان نلتقى بمن نحب,ولكن الأجمل هو أن يبقى الحب وان لم يكن اللقاء

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

حاجة خفيفة لو تسمحولى بيها 0000 لتخفيف حالة الاحتقان فى المنتدى

الرجال مخلوقات غريبه

1. إذا تجادلتي معه قال عنك :

عنيدة

2. وإذا جلستي صامته قال انك :

كئيبه

3. إذا لم تحبيه يحاول أن :

يمتلكك

4. وإذا أحببتيه سوف :

يتركك

5. إذا أخبرتيه عن مشاكلك قال عنك :

مزعجه

6. وإذا لم تخبريه يقول :

انك لا تثقين به

7. و إذا لم تفي بوعدك :

مراوغة

8. أما إذا أخلف هو وعده فحجته :

أنه كان مضطرا لذلك

9. إذا نجحتي في عملك يقول أنه :

الحظ

10. وإذا نجح هو فيقول أن السبب :

ذكاؤه

11. إذا جرحتيه فأنتي: :

قاسية

12. وإذا جرحك فأنتي :

حساسة جدا

13. بآختصار :

1.. الرجال دائماً مشغولون!

2. ورغم أنهم مشغولون، إلا أنهم يجدون وقتاً للنساء !

3. ورغم تخصيصهم وقتاً للنساء، إلا أنهم يهتمون بهن كما يريدون!

4. ورغم عدم اهتمام الرجل بالمرأة، إلا أنه دائماً يريد واحدة إلى جانبه !

5.. ورغم اختياره واحدة إلى جانبه، إلا أنه دائماً يفكر بأن يرتبط بامرأة أخرى!

6. ورغم ارتباطه بامرأة أخرى، إلا أنه يغضب إذا تركته الأولى !

.7 ورغم غضبه من إهمال الأولى، إلا أنه لا يتعظ ويرتكب نفس الخطأ ويفكر في أخرى، وهكذا!

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

هي و هو

هي

تضع مولودها بعملية قيصرية، وبعد أسبوع، تجدها واقفة مقصوفة الظهر وهي تحمل رضيعها بيد وباليد الأخرى

تقلب الطبخة، وفي الوقت نفسه تعتني بأطفالها الآخرين، تهيئهم للمدرسة، ترتب المنزل، وتحضر لزيارة أهل الزوج للعشاء.

هو

عند أول عطسة ايذانا ببدء نزلة برد عارضة، تجده وقد لبسه الاكتئاب، فيمتنع عن مزاولة أي نشاط،، ويأخذ اجازة مفتوحة من عمله، يطلب لنفسه وجبات خاصة، وأدوية خاصة، ومعاملة خاصة، ويتأفف ويتأوه ليلا ونهارا.

وبعد كل هذا يتهم الرجل المرأة بالدلع...!

هي

تتابع مسلسلا في التلفزيون، بينما تتصفح مجلة، وتحل واجب الحساب مع ولدها، وتناقش زوجها في العملية الانتخابية، وترد على الهاتف لتهدئ أختها التي تشاجرت مع زوجها، تؤنب ابنتها المراهقة على (طوالة لسانها)، فيما تتابع كل ما سبق بنفس التركيز.

هو

يريد أن يقرأ خبرا اعلانيا في جريدة، فيصرخ: سكووووت.... خلوني أركز

هي

تذهب لوظيفتها صباحا، تعود ظهرا لتحضر الغداء، وتذهب لاجتماع أولياء الأمور لتتحدث مع المدرس عن وضع ابنها الدراسي، تأخذ ابنتها لموعد دكتور الجلدية لحل المشكلة الأزلية (حب الشباب)، وفي طريق عودتها تمر على السوبر ماركت تحضر التموين، وبعدين تعدي علي المكوجي تشوف الهدوم ماجتش ليه، تزور أمها خطفاً، وتعود بوجه مبتسم وروح مرحة لتكمل واجباتها الزوجية.

هو

يذهب الى عمله صباحا. يعود مكفهرا غاضبا لاعنا مديره والوظيفة والمرور. يجد كل شيء جاهزا. يتغدى، ينام، يقوم ليخرج مع اصحابه , يعود متاخرا لتناول العشاء، يشاهد التلفزيون (مركزا) على أي برنامج ينتهي بكلمة «أكاديمي». أخيرا يذهب الى فراشه وهو يقول.. «انتو مش حاسين قد ايه باتعب

هي

لا تنام قبل أن تطمئن على البيت كله، وتضع رأسها المثقل بالهموم على المخدة فتلاحقها الهواجس والمشاكل والتساؤلات: مرض الولد، دراسة البنت، موعد أسنان الزوج، ومباركة الخالة، وعزاء الجارة، , وهاطبخ ايه بكرة .. وطارت النومة.

هو

ينام قبل أن تصل رأسه للمخدة. ويعلو شخيره ليوقظ أهل البيت.. وأحيانا الجيران.

ويقوم صباحا ليقول ... تعبااااااان، مانمتش امبارح كويس

(والقادر أن يفعل فوق كل شيء، أكثر جدا مما نطلب أو نفتكر، بحسب القوة التي تعمل فينا (اف3 : 5-6

رابط هذا التعليق

صيدلى كندى ...شاهد على العصر.....بالنسبة لموضوع المركز الثقافى الفرنسى فالأمانة تقتضى نشر المعلومة حتى تعم الاستفادة المستوى فى المركز الثقافى الفرنسى ب680 جنيه ياإما تاخده عادى بيبقى فى شهرين ونصف ده المستوى الواحد ياإما نصف مكثف وده بيبقى فى شهر وثلاث أسابيع وياإما مكثف بس ده فى شهر وبيتعمل فى اوقات واوقات تانية لا يعنى انا طلبت المكثف ده قالولى حاليا مفيش يبقى تستنى السنة الجديدة وبالنسبة للكتب برضه فهى ب180 جنيه بس تشمل اربع مستويات من الاول حتى الرابع ولما تخلص المستوى اكيد لازم تدخل اختباره ب120 جنيه وتستنى النتيجه يعنى تقريبا الف جنيه للمستوى الواحد وتقريبا وقت شهرين لذا من واقع تجربتى البسيطة انصح بعدم الالتحاق بالمركز الثقافى للى مستعجل ومن طبقة متوسطة زى أغلبنا انه يعمل مجموعة او ياخد لوحده كورس مع مدرس فرنساوى هيبقى افضل وقتا وفلوسا وأفيد استيعابا,,,,,,,,,,...............................

يبن الايه ياعوبد 1000 جنيه؟ :lol:

ومقدم هناك؟ دنتا طلعت شغال بقه.. :)

طالما الموضوع طلع عويص كده بقه يبقى نصيحتى كالتالى:_

هتاخد الاساس مع اى مدرس كويس من ابو 20 جنيه فى الشهر وهتظبط الورق والسى ديهات من اى حد تعرفه

وتدخل على السايتات بتاعه تعلم اللغه(فيه توبك خاص لكده هنا) وتدلع نفسك...وبرض متستعجلشششششششش فى التقديم الا لما تظبط نفسك

ومع نفسك على اى ترعه او طريق زراعى مع راديو من ابو حجاره متعضعضه(القط الاسود ):blink: :lol: :lol:

ومتنساش الحجاره ايييييييييييه؟القط الاسود

انسى موضوع المركز ده يا عوبد خليك فى ابو شلن

ربنا يوفقك يا دوك

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

يا جيسيكا والله عارف وشايف انه يقصد لما المهاجر يروح بالسلامة كندا

انا لا اقصد هذا الكلام -- راجع اول سطر فى المداخلة كويس -- منقول من منتدى اخر -- و دا راى واحدة بقالها 22 سنة فى مونتريال -- يعنى دا مش كلامى -- وانا ما اكدتش ان دا رايى ولا لا

هوة بس زميلنا مونتريال بيتعاطف مع بلدياته ايمان وبيحاول يأكد كلامها بشكل أو باخر

اعتقد ان انى وضحت لحضرت تليفونيا -- انى لا تبع حد ولا متعاطف مع حد -- و كل واحد مسئول عن ارائة وعن الحاجات اللى بيكتبها -- لكن يظهر حضرتك مصمم انى بدافع عنها --

انا مثلا باختلف مع الاستاذة ايمان فى حاجات -- بعمل حاجات وحاجات تانية لا -- بقولها مش ح اعملها

مثلا فى ملف الفيدرال -- ورقة البنك بتاعتى بمبلغ اقل من اللى انا ماضى علية فى CSQ -- هى طلبت ورقة جديدة بقيمة تساوى او اعلى من اللى انا ماضى عليه وانا رفضت

حاجة تانية -- قسيمة الجواز من لازوغلى -- انا ترجمت القسيمة عادى

ترجمة الفيش -- ناس ترجمت وناي لا -- انا ترجمتة يعنى بجملة المصاريف مجتش على 50 جنية

و دة يثبت ان مش كل حاجة تتقال بعملها ولا انا بحامى لحد ولا انا تبع حد

فى حين ان حضرتك لما اتكلمت عن الاستاذ السيد منير ( بما انك تعرفة ) انا ما قلتش انة بلدياتك ولا حاجة -- لكن انا اكدت لحضرتك تلفونيا ان انا مش تبع حد ولا بحامى لحد ولا انا مع حد -- وعلى الرغم من ذلك بتقول كدة مش عارف لية ؟

دا بقى رايى الشخصى بتاعى انا -- و الاخرين غير مجبرين انهم يعملوا زيى

مراحل تقديم الاوراق 3

الاولى ملف كيبيك : مش محتاج حاجة ولا تصديق ولاحاجة

التانى الفيدرال : مش محتاج لا تصديق ولا حاجة برضة

التالتة ورقك الرسمى وانت مسافر ( علشان المعادلة والشغل و حياتك هناك عموما ) : غالبا فى المعادلة بيطلب ان شهادة وبيان درجات الكلية تكون موثقة من الخارجية

اذن اعمل الخارجية امتى ؟ فى ملف الفيدرال -- لية ؟ -- لانى كدة كدة ح اعمل الخارجية بالاضافة انى نجحت خلاص فى المقابلة والموضوع بقى جد مش رجل برة و رجل جوة بالاضافة الى انهم بيرجعوا الورق الاصل تانى بالاضافة ان توثيق الشهادة وبيان الدرجات من الجامعة ( لازم قبل الخارجية ) بيتكلف حوالى 15 جنية وفى الخارجية 22 جنية بالذمة دى فلوس لواحد عايز يهاجر -- دا احنا صرفنا الاف ( سوريا والهدايا من سوريا ) جت على 50 جنية بالمرة

طيب بالذمة نختار اية

الحالة الاولى : نوثق فى الخارجية قبل ما نسافر و ادفع انت ومراتك 70 او 80 جنية و خلص ولو لاقيت ان الختم دة مفرقش معاك فى كندا يبقى طز فى ال 80 جني (اسكندرانى بقى )

الحالة التانية : توصل كندا ولما تقدم فى المعادلة يقولك فىن ختم الخارجية -- تروح السفارة يقولك مش ح اختم انا محتاج ختم الجامعة الاول تقوم باعت الشهادة مصر DHL

و اخوك مثلا يوثقها فى الجامعة والخارجية و يبعتها تانى كندا DHL القصة دى ح تتكلف 800 جنية -- ازى الحال بقى

لا حول ولا قوة الا بالله سبحان الله والحمد لله

رابط هذا التعليق

ههههههههههههههههههههههههههههههههه

انت رايق يابات مان

بس حلوة جدا

وكدة غيرت مصار التوبيك وانت حر بقى هههههههههههههه

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...