اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ابشرو مقابلات كيبك الجديدة مارس 2009

Recommended Posts

طيب انا اعمل اية بقى بجد كل الناس عمالة تزعل ومش عارفة ارضى مين

يعنى لما حسيت انى غلط وكتبت عن بولا بهدف الدعاء

وطبعا كل المداخلات اتشالت اهو لو تلاحظوا

قلت للاستاذ ابو سمرة بلاش نتكلم ونسيبها لما تخلص امورها وهى تطمنا بنفسها وبلاش انا ابقى وسيط علشان محدش يزعل منى

راح هو كمان زعل

وفهمتك على الخاص يا دكتور علشان بس منكبرش الموضوع على العام وحضرتك عايز اعتزار على العام حاضر يا سيدى انا اسفة ليك ولمدام بولا وللكل

ربنا معاكم

وبعد اذنكم انا هاخد هدنة ارتاح فيها شوية من المحاورات اللى على راى سوسو بقت خناقات المصريين ولا مش عارف مين قال كدة بدل ما سوسو تزعل هى كمان

محتاجين بجد نهدى كلنا وياريت يبقى التوبيك للهجرة وبس بصراحة وبلاش يتقلب لشات لان الكل بيزعل

ربنا معاكم ويوفقكم

سلام

هاى

ممكن اكتب تعليق

انا شايف انى انا من اخر الناس اللى استفادت من التوبيك وبعدها اتقلب التوبيك تعارف وهزار وشات

ياريت نفتح توبيك تانى للتعارف وللشات وللهزار بعيد عن ده علشان مايفقدش التوبيك مصداقيته مع الناس . ده حتى ابتدت الناس اللى بتكتب تجربتها بتهزر فى الكلام بلاش نلعب بالناس ولا علشان نجحنا يعنى ؟

الفرنساوى ذاكر كويس واسمع كويس وحضر نفسك مع اى مدرس اى ان كان بس علشان ينطق لك كويس

وفيه موقع كويس قاموس ناطق http://translation.imtranslator.net/translate/default.asp

وده انا حضرت كل الكلام اللى عاوز اقوله من خلاله لانه بينطق

انا خلصت كل الشغل اللى معايا واى حد عاوز استفسار ممكن اساعده على حسب معلوماتى اذا كنت مخطى فيه ناس هنا جامده ممكن تصحح بلاش تهزر وانا بدعو انى نفتح توبيك للكلام والهزار فى حته تانى غير هنا

معلش وشكرا [/color]

ضاقت ولما استحكمت حلقاتها فرجت وكنت اظن انها لن تفرج

رابط هذا التعليق

الاخ المهاجر والاخ هجير ....البرنس المهاجر فينه ؟لعل المانع خير كان قال انه هيطلع تانى يكمل تفاصيل مقابلته ومظهرش تانى

والاخ هجير اكتفى بشكر الناس وخلاص ولم يحكى تفاصيل المقابله...ايه يا برنس فين حكاياتك؟

مبروك للاثنين ويا ريت تطلعو تحكو قصه مقابلتكم....عشان الناس اللى بتتوه فى زحمه الشكل ومش عارفه تركز

وتبقى بدايه الافاده لكل الناس ومفيش مشكله انها تكون فى اطار ظريف يضحك المتابع ويشده ويخليه يستوعب الموضوع

ويفهمه كويس

كل سنه وانتو طيبين

:blush2: :ninja: wst::

الجميل فى الحب هو ان نلتقى بمن نحب,ولكن الأجمل هو أن يبقى الحب وان لم يكن اللقاء

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

طيب انا اعمل اية بقى بجد كل الناس عمالة تزعل ومش عارفة ارضى مين

يعنى لما حسيت انى غلط وكتبت عن بولا بهدف الدعاء

وطبعا كل المداخلات اتشالت اهو لو تلاحظوا

قلت للاستاذ ابو سمرة بلاش نتكلم ونسيبها لما تخلص امورها وهى تطمنا بنفسها وبلاش انا ابقى وسيط علشان محدش يزعل منى

راح هو كمان زعل

وفهمتك على الخاص يا دكتور علشان بس منكبرش الموضوع على العام وحضرتك عايز اعتزار على العام حاضر يا سيدى انا اسفة ليك ولمدام بولا وللكل

ربنا معاكم

وبعد اذنكم انا هاخد هدنة ارتاح فيها شوية من المحاورات اللى على راى سوسو بقت خناقات المصريين ولا مش عارف مين قال كدة بدل ما سوسو تزعل هى كمان

محتاجين بجد نهدى كلنا وياريت يبقى التوبيك للهجرة وبس بصراحة وبلاش يتقلب لشات لان الكل بيزعل

ربنا معاكم ويوفقكم

سلام

يااااااااااااااااادى الفضايح :blush2: :ninja: wst::

الجميل فى الحب هو ان نلتقى بمن نحب,ولكن الأجمل هو أن يبقى الحب وان لم يكن اللقاء

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

بالنسبة للناس اللى بيدور على مدرسين فرنساوى

راى الشخصى جدااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

حدد انت الاول عايز لغة ولا تدريب على الانتر فيو لان الفرق شاااااااااااااااااااسع

ولازم الاول يكون عندك لغة عشان تعرف تحضر كويس وتستفاد من الشخص اللى بتحضر معاة لان لو مفيش لغة لو ساركوزى نفسة ح يعملك اية

بدون لغة مفيش تحضير جيد كان س كان ص كان اى حد من مصاصى الدماء 000ولا تستغربوا من وصفى لان اللى بيحضروا للهجرة كلهم بلا استثناء مستغلين موقفنا اننا عايزين نحضر نفسنا وخلاص وهمة كلهم بياخدونا على هوانا

عشان كدة لازم تمشى على الاتجاهين تقوى اللغة وتحط ودانك على تى فى tv5ودى نصيحة مدام مش بتدى تدروس وانا اخدت انا ومراتى هى خلصت ال11 وانا خلصت السابع غير الكونفرسيسون

وحضرنا للمقابلة مع اكتر من واحد

على فكرة اللغة ممارسة مش دروس 00ويا ريت نستفيد من الانسة ابمان جابر لانها فعلا ثروة للزين عايزين مواقع واستفسارات

وهى ما طلبتش مننا حاجة بالعكس

احنا فى احتياج لاى حد يكون بيفهم فلرنساوى بجد مش عشان خلصنا مقابلة احنا رايحيين لبلد الانجليزى والفرنساوى لغة اولى على حد سواء

نصيحة انا بدات اعمل بيها شخصييا من اليوم لو حد كلامة ما عجابنيش اسيبة وما ردش عشان المنتدى ما يتحولش ع راى جيسيكا خناقات المصريين

تحياتى

(والقادر أن يفعل فوق كل شيء، أكثر جدا مما نطلب أو نفتكر، بحسب القوة التي تعمل فينا (اف3 : 5-6

رابط هذا التعليق

عندى اقتراح اعتقد انه زى الفل وهيفيد كل الناس واهو كل يشغل دماغه بدل الفضا اللى احنا فيه؟

ايه رايكم ان الناس اللى امتحنت ترجع تعيد شرح مقابلتها عشان تبقى كل المقابلات ملمومه فى حته واحده ومره واحده؟

واقصد اللى امتحنو من اخر 2008 وحتى 10 /2009..........ايه رايكم ؟

ايه رايك يا عم باتمان طالما انك مشرفنا دلوقتى

فى حال الموافقه انا هبدأ بنفسى...مستنى رايكم

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

عندى اقتراح اعتقد انه زى الفل وهيفيد كل الناس واهو كل يشغل دماغه بدل الفضا اللى احنا فيه؟

ايه رايكم ان الناس اللى امتحنت ترجع تعيد شرح مقابلتها عشان تبقى كل المقابلات ملمومه فى حته واحده ومره واحده؟

راى زكى جداااا

لان الزهق بيجيب المشاكل

فعلاكل واحد يقول الانتر فيو بتاعة ونقاط الضعف والقوة وشهادات المركز الفرنسى

ومن وجة نظر كل واحد بدون تعليقات او مهاترات اللى عاجبة عاجبة مش عاجبة خلاص كانة ما قراش حاجة

(والقادر أن يفعل فوق كل شيء، أكثر جدا مما نطلب أو نفتكر، بحسب القوة التي تعمل فينا (اف3 : 5-6

رابط هذا التعليق

والله فكرة ممتازة د ابو السمرة

ياريت تحاولوا تخلوها بالفرنساوى علشان اللى تايه زينا يستفيد

وفعلا يجازيكم الله خير

وكمان احسن بدل النكد اللى عايشين فيه فى المنتدى وبره المنتدى

رابط هذا التعليق

\

ممكن كل واحد يكتب المقابلة الاستاز نصار والسيد منير والفاضلة ايمان جابر يكتبواا رايهم وتقييمهم لها عشان اللى علية انتر فيو يستفيد تماما

رابط هذا التعليق

استاذة منال

ادخلى على لوحة التحكم وافتحى من على اليمين حاجة اسمها الوصول لقائمة التجاهل وفضيها من كل الاسماء

رابط هذا التعليق

كل سنة وأخواننا المسيحيين بخير .. :roseop: في كل مكان بالعالم ..وبعالمنا العربي خصوصا .. :lol: وينعاد على الأخوة هنا بكندا ..ويحتفلو بقا بالميلاد على اصولو .. بثلوج كندا ... :fun:

شكرا ليك يا مازن انت ابو الزوق كلة

رابط هذا التعليق

عندى سؤال هو المحاسبين بيخدو كام على شهادتهم

فى ناس تقول 6 وناس تانية تقول 10 وغيرهم بيقولو 12

فين الصح

رابط هذا التعليق

[size="6"]يعني نكتب المقابلة من اول وجديد ...ولا نكتب ملاحظاتنا عن مقابلاتنا ؟؟ :lol: أعتقد اننا نكتب ملاحظاتناواستنتاجاتنا حول سبب نجاحنا بالمقابلة .. :roseop: .مش افضل نو نعيد كتابة المقابلة كلها ... :) :fun: [/font]

رابط هذا التعليق

يا اخونا عصام عمال يبعت ناس تكتب هنا بأسمه وحاجا تقرف

الراجل ده مش هيبطل شغل 3 ورقات ده عيب قولوله يا عصام انت المفروض راجل محترم والكل كان بيشهدلك بكده اما انك تتكلم عن كل واحد كلمتين ده عيب في حقك الناس الي بتتكلم عنهم دول احسن منك الف مره على الاقل منفعينك قبل كده ودعايه بلوشي

يعني جايب فسيرتي وفسيره مراتي قلنا يمكن زعلان عشان الي كتبته عنه قبل كده

اما انك تسرقني!!!! والله مفيش حرامي غيرك

وعلى فكره الكلام مش عليا انا لوحدي

بيتكلم عني وعن فايزر وعن عماد معرفش مين استاذ عماد الحقيقه

تم تعديل بواسطة minaaa
رابط هذا التعليق

استاذة منال

ادخلى على لوحة التحكم وافتحى من على اليمين حاجة اسمها الوصول لقائمة التجاهل وفضيها من كل الاسماء

شكرا جزيلا استاذjooفعلا كانت هي دي المشكلة ذي ما حضرتك شخصتها عن بعد بضم الباء والحمد لله اتحلت

رابط هذا التعليق

مدام جيسيكا ربن يعلم ان لكي معزة خاصة عندي ومش هقدر افسرهالك لأني معرفكيش شخصيا بس هو كدة فية ناس تسمعي صوتهم تحبيهم وناس تقري كلامهم تستظرفيهم ودي حاجة أو موهبة من عند ربنا مش كل الناس بيتمتعوا بيها انا كنت وما زلت بعزك جدا بس كلامك حز في نفسي لأني ماتوقعتوش علي العموم عفي الله عما سلف وانا مش بعاكسك والله علشان معنديش لادقن ولا شنب :roseop:

رابط هذا التعليق

والله يا جماعة أقتراح جمع المقابلات ده ميه ميه وأنا أول واحد محتاجة وكل الناس لأن ببساطة تصوروا العذاب اللي الواحد هايشوفه علشان يلاقي المقابلات دي تاني وسط أكتر من 300 صفحة علي التوبيك

شكراً جزيلاً لصاحب الفكرة وكمان شكراً مقدماً لكل الاخوة اللي هايدونا من وقتهم تاني و هايكتبوا مقابلاتهم تاني جزاهم الله خيراً عنا

لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
رابط هذا التعليق

دي فكرة ممتازة جدا وذي ما قال الرحالة باشا الناس اللي لسة معملوش مقابلات هما المستفيدين ودي هتبقي ذي تمهيد لمقابلاتنا نخفف من خلال استيعابها رهبة الموقف ونعيش جو المقابلات وفعلا صعب نلاقيها وسط الزحمة دي يا ريت تبدأوا

رابط هذا التعليق

أنا حأتطوع وأبدا ...وأحكي مقابلتي من تاني ...يالله كلو بثوابو ...المهم المقابلة كانت الساعة تسعة ونصف صباح الخميس .. وطبعا كنا انا ومراتي مزروعين بالسفارة قبل ربع ساعة من الموعد .. وخرج قبلنا واحد ..شكلو متغير ...(قلنا ربنا يستر ) وأتى الممتحن حوالي الساعة عشرة إلا ربع ..( تأخر ربع ساعة ..أنا كنت حبطل ..معقول ده ..ايه المسخرة دي )....اجى راجل كبير..كهين ..وسألني مسيو مازن طبعا قلتلو ..وي .. دخلنا على غرفة الانترفيو ..اللي كنت فاكرها..غرفة كبيرة ..طلعت اتنين متر ب اتنين متر والراجل قاعد وراء حاجز زجاجي ..ونحنه والمترجمة ( لأني طلبت مترجمة عشان مراتي ..وعشاني لواضطريت ) قاعدين على تلت كراسي زي غرفة زيارة المساجين عند الأجانب ..المهم الراجل بدي يسألني عن شهادتي عن عملي ..مسؤوليات عملي وفجأة انتفض ..ورقعني بهدلة (دوش ساخن بالصيف...كون مقابلتنا كانت بعز الصيف .. خلاني ولعت ) الزلمة قال انت كاتب انو مستواك بالفرنسي متقدم ..قلت وي ..قلي بس انت مش متقدم ...بالفرنسي طبعا قلتلو انا كنت فاكر انو موعد المقابلة لسه مطول بس تفاجأت أنها أتت بس بعد ست اشهر ..وانا بعدي بدرس قام قلي انت راجل قانون (يا سلام ) وانت عارف مجتمع كيبيك مجتمع قانون ..قلتلو بيان سوغ قلي انت كاتب الكلام قبل ست اشهر وانت المفروض بهدالك الوقت تكون متقدم..المهم خلاني بنص هدومي ..وتلبكت ..وصار يسالني وأنا أجاوب بس مرتبك (أنا قلت خلاص بقا ..راحت علينا ..) الزلمة الظاهر قلبو رق شوية قام قلي انا ح روح شوية عشان تهدي أعصابك ..و..روح شوي..عمتك المترجمة عاوزة تحلل قرشيناتها ..قام قالتلي اجاوب انا بعد ما يجي ..قلتلها لأبتنقص علاماتي ..قالت خلاص الزلمة عرف مستواك خلاص (يعني انكشفنا واللي كان كان ) بس انا ركبت راسي وانا راسي جزمة قديمة ..وأصريت اتابع الإجابة بدون ترجمة ..المهم أجا الزلمة وكمل سؤالات ..مثلا سألني انت عارف طبيعة الشغل بكيبيك انت عارف ايه عن كيبيك ..ناوي تشتغل ايه بكيبك ...صرت احكيلو شوية قام سألني في نهر بموريال انتا عارفو ..قلتلو امال نهر سان لورنس يا باشا ..قلي ساويت بحث عن الانترنت عن كيبيك قلتلو طبعا قلي معاك حاجة (حاجة زي ايه ..حشيش مثلا ) لأ الراجل قصدو انا جايب أوراق عن كيبيك ..فقلتلو ..نو..المهم خلص مني وصار يسأل مراتي .مراتي تخربطت شوي صرت اغششها ..قام قلي انت يا استاذ خلصت مقابلتلك ..نقطنا بسكاتك ..بس بالفرنسي طبعا ..طبعا اخوكم عاقل ورزين و بيسمع الكلام (حكم القوي) سأل مرتي انت عاوزة تهاجري ليش فجاوبتو بالفرنساوي عشان نؤمن مستقبل كويس للعيال..(وهي دي الجملة الوحيدة اللي قالتها مراتي بالفرنساوي .وبعدين صارت تحكي بالعربي والمترجمة تترجملها .سألها انتي انتي شخصيا رايحة ليه ..قام كررت نفس الكلام بس بالعربي وقالت أصل الواحد لما بيتزوج وبيصير عندو ولاد ..بتصير حياتو كلها للولاد ..قلها يعني مش رايحة تشتغلي ..قالتلو لآ طبعا انا عاوزة أشتغل ..قام سألها بتعرفي ايه عن فرص العمل بالنسبة للمرأة بكيبيك ..قالتلو أنا اعرف ان فرص العمل واحدة بكيبيك للرجالة والستات(إجابة بالجون ) ..صحيح نسيت أقلكم ..هو سألني عن الانكليزي فصرت أجاوبو بلغة انكليزية ركيكة خلط الانكليزي بالفرنسي..الزلمة بعد ما خلص اسئلق لمراتي قعد يحسب بالعلامات ..ومحسوبكم قلبو واقع ..بس عطاني تصريح انو أنا رايح على مجتمع ديمقراطي علماني متحرر..تسوده العدالة والمساواة والحرية وأني اقبل بهذا القيم طبعا وقعت التصريح على طول (وهون صار عندي أمل) الزلمة خلص .وقلي انت بالعمر علامتك مش كويسة كتير ..بخبرة العمل اديتك علامة تامة ..باللغة صنفتك متوسط .....بالتاقلم مع كيبيك عطيتك علامة تامة ..بالمحصلة ..انت مقبول..لولولولييييششششششش..وعطانا أوراق csq...وشوية وراق (كتاب كيبك وخلافو ..) وصار يحكي ويحكي عن كيبيك ..ومحسوبكم خلاص فرحان ومش فاهم حاجة بس بيهز براسو وبيقول وي وي ..

الملاحظات بقى ...1- الصدق اهم حاجة ...الناس دي ممكن تغفر اي حاجة إلا الكذب ..2- الفرنساوي مهم وأهم حاجة هو التواصل بالفرنسي ...بس هما لما بيعجبهم حد ..وبعتقد انو الشخص اللي بيعجبهم بيكون مواصفاتو ..متزوج ..عندو ولاد ...شهادتو مقبولة ..صادق ..هادئ ..بيقبلوه ..وممكن يتهاودوا معاه شوي بالفرنش أما الاعزب ..فلازم شهادة قوية ومطلوبة ..ولغة ممتازة ..وأخلاق حلوة ...ماحدش يخاف من الحجاب ..المترجمة مهمة ..لزوجة أو للزوج في حال لم يكن الطالب الرئيسي ..حاسب على تصرفاتك سواء اكان الممتحن موجود أم لا ...في كاميرات ..وممكن تكون متراقب ...(يمكن ببالغ بس الاحتياط واجب ) ...بس خلاص

رابط هذا التعليق

شكراً جزيلاً يا أ. مازن علي سرعة أستجابتك وجزاء الله عنا خيرا

uaعشت يا عم مازن عليا النعمه انت راجل استاذ

فيه حد تانى هيدخل ولا أدخل باليمين؟؟

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...