اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ابشرو مقابلات كيبك الجديدة مارس 2009

Recommended Posts

الاخت الفاضله ايمان

جميل جدا انك تحاولي تساعدي بالمعلومات كل راغب في الهجره

وخصوصا انك اختارتي مكان ذو قيمه مثل هذا المنتدي المحترم فيه الصغير قبل الكبير

والمحترم فيه حواراته وافكاره

والمحترم فيه عقول اعضاؤه

وكذلك ثقه الجميع في المعلومات المتاحه علي صفحاته

ولذلك لم يعجبني ابداً هذا السطر اللذي بدأتي به كلامك

اظن يا أستا ذ حسام

كف عن هذا المذاح و الاستهزاء بكلامي فيجب ان يكون اسلوب الكلام مهذب اكثر من هذا لاني لا مستشارة و لا قنصل و لكن ما يفوقني عنك هي الخبرة

دي كانت النقطه الاولي

اما الثانيه هي اذا كنا بناخذ بمدأ الحيطه والحذر في تعاملاتنا مع السفاره

فهذا لا يجعلنا نعمل حاجات غير مطلوبه مننا

زي اننا نضيف مثلا صوره البطاقه الشخصيه في الملف

عارف انك مقولتيش كده

لكن من نفس المنظور

انهم مقالوش ان انه يجب ان يكون المتقدم حاصل علي شهادات ال DELF او ال DALF او ال TCF او ال TOF

وان السطور اللي حضرتك ضيفتيها بالغه الفرنسيه دي

Vous pouvez évaluer vous-même vos connaissances linguistiques, selon une échelle de valeurs se situant entre 0 et 12

ليس معناها وجوب وجود تلك الشهادات

فقد يعتقد البعض صحه هذا الطلب لمجرد وجوده بلغه هو ضعيف فيها

ولم يفهم جيدا المطلوب منه

ويظن وجوب وجودها في ملفه

وطبعا هذا ليس بصحيح مطلقا

وانما

ان هذه الشهادات ان وجدت في ملفك تعطيك درجات بشكل قانوني

وان عدم حصولك علي هذه الشهادات لا يحرمك من النقاط مطلقا

لان الهدف الاساسي من المقابله هو تقييم مستواك في اللغه الفرنسيه

ولو كانت هذا الشهادات مطلوبه بشكل اجباري لم يكن هناك لازمه من المقابله

مثلما يحدث في ملف المقدمين فيدرال

يطلب منهم الايلتس بشكل اساسي

وبسكور محدد حسب مجموع نقاط ملف المقدم للطلب

ولا يطلب منهم في هذه الحاله انترفيو لتقييم اللغه

ملخص الكلام

ان شهادات اللغه المعتمده الوحيده لدي وزارة الهجره في كيبيك هي

DELF او ال DALF او ال TCF او ال TOF

وانها ليسة مطلوبه بشكل قانوني لقبول طلب الهجره

وان شهادات المستويات اللغويه من المركز الثقافي الفرنسي بالمنيره لم تذكر ابدا في توضيح من السفاره

بل علي العكس اشتملها الوصف بالشهادات الغير معتمده لعدم ذكرها ضمن الشهادات المعترف بيها لديهم

مثل DELF او ال DALF او ال TCF او ال TOF

اما ما يتعلق بشهادة الثانويه العامه انها تعطي درجتين في اللغه الفرنسيه

او انها تعطي درجتين فوق شهادة المؤهل الجامعي ارجو ان تقولي لنا ما يؤكد هذا الكلام من موقع الهجره الرسمي

وآخر طلب مني تاكيد توخي الحذر في دقة المعلومات اللتي تنشرينها هنا

لما لها من مردود قد يؤثر بالسلب علي شريحه كبيره من الراغبين في الهجره من زوار هذا المكان

اللذي يذخر بحق بثروه من المعلومات لا نجدها في مكان آخر

هذا بلاضافه الي توخي الخذر ايضا اثناء التحاور مع الاعضاء هنا

فكلنا ولا استثني احدا منا له قيمته بما يعرفه من معلومات وما يملكه من ادب الحوار

نصّار

الله ينور عليك يا استاذ نصار هو دا كلام الفاهمين فعلا وبلاش نخوف الناس اللي لسة هتقدم جديديا جدعان ياريت نبقي فاهمين ومش حافظين

ربنا يخليك للغلابة يا استاذ نصار

Then they cried out to the LORD in their trouble, and He delivered them out of their distresses. (Ps. 107: 6)

رابط هذا التعليق

يا حضرات...

لا داعي للحملة المثارة ضد الزميلة إيمان ، ونبرة التشفي التي ألمسها في الحوار! ما اعتقدش إنها ليها مصلحة تضلل أي حد فينا ، ولا أخدت فلوس من حد. أعتقد إنها من بداية تواجدها هنا ، وهي تحاول مساعدة الجميع ، وبلا مقابل. وحتى لو أخطأت ، فيمكن تصحيح الخطأ بكل هدوء ولياقة.

الكل هنا متطوّع لمساعدة الغير ، يبقى بلاش العنف ده.

وبصفة عامة ، أستأذن الجميع مراعاة المصداقية فيما يكتبون من معلومات ، لأن فيه ناس معانا بتاخد الكلام مسلّمات ، ولا تتحرى دقة المعلومة.

ومفيش أي داعي برضه للتحدّث بثقة كما لو أننا واضعي ميثاق الهجرة الكندية... أعتقد إن القنصل الكندي نفسه مش هيتكلّم بالثقة المفرطة دي أصلاً.

مساء الخير د/تهامى

بالنسبه لموضوع الحمله ....لو هنسميها حمله من اجل تصحيح المعلومات ....فلا مانع اذا كانت المعلومات خاطئه وتلحق الضرر بكل من يدخل المنتدى حتى ولو عن طريق الصدفه مهما كان مصدر هذه المعلومات

مع العلم ان النقد كان فى اطار ودى ....وهو على فكره بدأ من فتره وكان عباره عن استيضاح وما زال....فقد انتقدنى اناس من قبل وما زلنا ننتقد بعضنا البعض...وهو ما يثرى الحوار

معلوماتنا قد تكون غير موثقه ولكنها عن تجربه والتجربه خير دليل....بل وان شئت قل انها مجموع تجارب الاخرين والتى لا تختلف عن تجربه كل منا...

الكثير من المشاركين فى اسداء النصيحه هم من الناجحين...يعنى تجارب عديده ....وهل من الصدفه تشابه التجارب؟

اما عن موضوع كما لو اننا واضعى ميثاق الهجره الكنديه ....فلا اعتقد ذلك ابدا ...كما اعتقد انه ليس بتهكم من حضرتكم

كل الناجحين فى هذا المنتدى كان بفضل الله ثم المتبرعين بشرح تجاربهم فى المقابلات....فلا حاجه لاى لنكات كما قال الاخ باتمان

يا عم باتمان ازاى اجيبلك لنك تقول انهم مطلبوش منى شهاده لغه فى المقابله.....وازاى اقولك انهم لما عطونى الدرجات مكنش فيها درجتين على اللغه بتاعه الثانوى...

انا بقول اللى حصل معايا انا والزملاء الاعزاء من الناجحين(عقبال البقيه يا رب)...واللى عنده غير اللى حصل معانا هو اللى يطلع لنكات...مش اى براجرافات وساعتها يبقى حد يفتح بقه معاه..

اذا كانت الاخت ايمان زعلت من الكلام فبقولها انتى غلطانه لو زعلتى فالكل اخوان لكى ومنتظرين مساعدتك بما يرضى الله ولو جه الله..

د/تهامى ما دعانى لقول ذلك هو احترامى وايضاحى لك وجهه نظرى

تقبل تحياتى

الجميل فى الحب هو ان نلتقى بمن نحب,ولكن الأجمل هو أن يبقى الحب وان لم يكن اللقاء

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

أتمنى فى المرحلة الللى جاية اننا نشن حرب على الفتاوي

ونركز على كشف الحقائق عن معلومات مغلوطة تضلل اللى بعدنا

وأتمنى اللى شايف أى معلومة غلط

يقول

ويختلف

ويوضح الصح

ونبطل بقى الشكر بداعى وبدون داعي

حتى لو العبد لله غلط في معلومة

غلطونى

وقولولى لا ده مش صح

فالحق أحق أن يتبع

كلام مظبوط

اولا في حاجا غيظاني اوي من السنتر بتاع الفرنساوي

من الااااخر كده شهادات المركز الثقافي الي فالقاهره ملهااااش اي لزمه سواء امتحان التقيم العادي ابو 60 جنيه او امتحان ال تحديد المستوى الي بيطلع معاه شهاده بي 200 جنيه

طبعا موظفات السنتر لهم رأي اااخر

بس طبعا كلااام فارغ

كمان صحيح تصديق الاوراق من وزاره الخارجيه ملوش اي لزمه راخر

لولولولولىىىىىىىىىىىىىىى

أنت فين يا عم فايزر؟

لازم يحصل مشكلة عشان نشوفك؟

عايزين دفعتنا واللى قبلها مايسيبوش المنتدي ويساعدوا غيرهم

وحشتنا يا أبو الفوازير mfb:

الاسونجيه بيزغرطو زيينا!!!!

واحشني يا باشا والله فين بس المشكله انا بصراحه بلاقي كميه صفحات فيتاني وبكسل اقراها

ومحدش يقدر يسيب المنتدى انا بس والله النت عندي بيتفضل عليا يشتغل عدل يوم ويقف عشره

رابط هذا التعليق

نسيت اخد رأيكم فى البيضه والكتكوت...

حده عنده اعتراض؟angry2: :wub:

حد هيطلع يقول مش ناقصه :lol: :lol:

اطيب الامنيات :D :lol: :lol:

wst:: mfb:

{بلى من أسلم وجهه لله وهو محسن فله أجره عند ربه ولا خوف عليهم ولا هم يحزنون}

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

استكمالا للمساعدات القيمة اللى بتقدمها أستاذة ايمان

هل من المساعدات أنك تضغطى كدة بشكل مبالغ فيه فى أهمية المركز الثقافي الفرنسي؟

عارفة حضرتك عشان واحد يسيب بلدهم وبيته وعياله وشغله عشان ياخد لحد المستوي السادس

هياخد وقت قد ايه؟

شهور وأكيد هتعدي السنة

ده يرضى مين؟

اللى برة مصر نقوله تعالى عشان تحج للمركز الفرنسي

واللى فى اسوان زيي نشحتفه هوة واسرته ومراته

وجرجس من اسيوط

ومحمدين من المنيا

وهانى من سوهاج

الرحمة حلوة

شفتى مساعداتك هتودي الناس لفين؟

تم تعديل بواسطة حسام يوسف
رابط هذا التعليق

يا حضرات...

لا داعي للحملة المثارة ضد الزميلة إيمان ، ونبرة التشفي التي ألمسها في الحوار! ما اعتقدش إنها ليها مصلحة تضلل أي حد فينا ، ولا أخدت فلوس من حد. أعتقد إنها من بداية تواجدها هنا ، وهي تحاول مساعدة الجميع ، وبلا مقابل. وحتى لو أخطأت ، فيمكن تصحيح الخطأ بكل هدوء ولياقة.

وبصفة عامة ، أستأذن الجميع مراعاة المصداقية فيما يكتبون من معلومات ، لأن فيه ناس معانا بتاخد الكلام مسلّمات ، ولا تتحرى دقة المعلومة.

ومفيش أي داعي برضه للتحدّث بثقة كما لو أننا واضعي ميثاق الهجرة الكندية... أعتقد إن القنصل الكندي نفسه مش هيتكلّم بالثقة المفرطة دي

مساء الخير د/تهامى

بالنسبه لموضوع الحمله ....لو هنسميها حمله من اجل تصحيح المعلومات ....فلا مانع اذا كانت المعلومات خاطئه وتلحق الضرر بكل من يدخل المنتدى حتى ولو عن طريق الصدفه مهما كان مصدر هذه المعلومات

مع العلم ان النقد كان فى اطار ودى ....وهو على فكره بدأ من فتره وكان عباره عن استيضاح وما زال....فقد انتقدنى اناس من قبل وما زلنا ننتقد بعضنا البعض...وهو ما يثرى الحوار

معلوماتنا قد تكون غير موثقه ولكنها عن تجربه والتجربه خير دليل....بل وان شئت قل انها مجموع تجارب الاخرين والتى لا تختلف عن تجربه كل منا...

الكثير من المشاركين فى اسداء النصيحه هم من الناجحين...يعنى تجارب عديده ....وهل من الصدفه تشابه التجارب؟

اما عن موضوع كما لو اننا واضعى ميثاق الهجره الكنديه ....فلا اعتقد ذلك ابدا ...كما اعتقد انه ليس بتهكم من حضرتكم

كل الناجحين فى هذا المنتدى كان بفضل الله ثم المتبرعين بشرح تجاربهم فى المقابلات....فلا حاجه لاى لنكات كما قال الاخ باتمان

يا عم باتمان ازاى اجيبلك لنك تقول انهم مطلبوش منى شهاده لغه فى المقابله.....وازاى اقولك انهم لما عطونى الدرجات مكنش فيها درجتين على اللغه بتاعه الثانوى...

انا بقول اللى حصل معايا انا والزملاء الاعزاء من الناجحين(عقبال البقيه يا رب)...واللى عنده غير اللى حصل معانا هو اللى يطلع لنكات...مش اى براجرافات وساعتها يبقى حد يفتح بقه معاه..

اذا كانت الاخت ايمان زعلت من الكلام فبقولها انتى غلطانه لو زعلتى فالكل اخوان لكى ومنتظرين مساعدتك بما يرضى الله ولو جه الله..

تقبل تحياتى

ابو سمرة السكرة

انا ما قلتش تجيب لنك ومش عايزين ناخد نص الكلام

انا باقول اللى عايز يكتب يكتب اللى هوة عايزة بس يكتب فى اخرة من التلاتة

1- المصددر واللينك

2- راى شخصى

3- خبر مسموع غير موكد

وكل واحد براية000واللى عايز يعرف يعرف بس يبقى على راى نصلر باشا عارف الكلام دة مكتوب على اية

(والقادر أن يفعل فوق كل شيء، أكثر جدا مما نطلب أو نفتكر، بحسب القوة التي تعمل فينا (اف3 : 5-6

رابط هذا التعليق

إقتباس(ahmed medhat @ Dec 6 2009, 10:52 AM)

السلام عليكم

لو سمحتوا يا جماعة أنا أخويا و أخت المدام لسة ناجحين فى سوريا الحمدلله بس احنا كنا عايزين نعرف أيه الأوراق و الأبليكاشينز اللى بتتقدم بالضبط فى الفيدرال ؟

وجزاكم الله خيرا و عقبال ما نتجمع كلنا فى كندا إن شاء الله

ايه يا عم احمد العيله كلها هتطفش زيينا ولا ايه؟

شوف يا ريس نفس الملف اللى كانو واخدينه معهم وهما رايحين المقابله هيقدموه فيدرال (لكن اصول مش صور) وهو كالتالى

1)السى اس كيو (اللى مكتوب عليها من تحت عاليمين(immigration du quibec )اما اللى مكتوب عليها توتالير حطها بين جلدك ولحمك وخليها لوقت اللاندنج

2)شهادات الميلاد للاولاد والزوج والزوجه فى حاله الملف العائلى....وللفرد فى حاله الملف الفردى

3)الباسبور(اول 4 ورقات)زائد التاشيرات ان وجدت

4)يفضل بسبور منفصل لكل طفل فى حاله الاولاد...مش هتقدمه بس اعمله وقدم صورته

5)4 صور شخصيه لكل فرد خلفيه بيضا 3,5 فى 4,5 من الوجه للدقن وحجمها النهائى من 25 الى 30 مل...موجوده عالمنتدى بس مش فاكر فين بالضبط

6)550 دولار لكل فرد فوق 18 سنه و150 لكل فرد تحت 18 سنه....طبعا بتعمل بيهم تحويل بنكى

7)طبعا شهادات الدراسه(الثانويه والكليه ببيان درجاتهم) واى شهادات اضافيه زى ماجستير او دكتوراه(كله اصول)

8)شهادات الخبره(الاصول)_____والشهاده البنكيه(ولو انها مش مهمه)

9)شهاده الجيش (صوره)

10)شهادات لغه اذا طلبت فقط

11)القيد العائلى للشخص المفرد( ويشمل هو ووالده ووالدته واخواته)...وفى حاله الملف العائلى سيشمل القيد العائلى هذا الشخص فقط وزوجته واولاده

12)اهم حاجه بقه الفيش والتشبيه للزوج والزوجه(ملف عائلى) وللفرد (ملف فردى) من مصر ....ومن أى دوله قعد فيها الشخص بصوره نظاميه(يعنى معاه اقامتها ) اكتر من 6 اشهر فى اخر 10 سنين...وطبعا ده لو طلب منه الفيش وهو ما زال موجود فى هذه الدوله وقت طلب الفيش.....اما لو مش موجود فيها بسبب اجازه او سايبها من زمان هيبعت يقولهم كده وهما هيعفوه من الفيش انشاء الله......ولو عاوز تعرف بيتعمل ازاى من بره مصر شوف مداخلتى ومداخلات الافاضل فى توبك....بنك معلو مات الناجحين فى كيبك وقدمو فيدرال...

ويروح يقدمهم فى ظرف ظريف بنفسه فى السفاره....وهياخد استيكرات بالفايل نمبر وهو واقف(محدش يعرف الرقم ده خالص) ومن خلال الرقم ده هيتابع حاله ملفه من على النت فى الموقع بتاعهم....ولو طلبو منه اى ورق بعد كده هيروح لازق استيكر من دول على ظرف وفيه الورق المطلوب وجواب يوضح ان الورق مطلوب منه وانه بيبعته بناء على ذلك

لو هيقدم فى ابو ظبى مش مطلوب منه لا خبره ولا دراسه ولا جيش

اطيب الامنيات يا عم احمد لك ولاسرتك

ويا ريت يا عم مازن متطلعش وتقول ان الكلام ده له توبك خاص بيه.......................اخوكم مزنوق

عديها المرادى ....خرطوش فردك ياعم مازن

الجميل فى الحب هو ان نلتقى بمن نحب,ولكن الأجمل هو أن يبقى الحب وان لم يكن اللقاء

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

الاخت ايمان

الاخ مونتريال الكس

مش لما نختلف نسيب المحاورات

احنا عملنا زى العيال الصغيريين يا تلعبونى معاكم يا اخد الكرة بتاعتى وامشى

ايمان رجاء اخوى لا تتركى المنتدى

الناس محتاجة تفهم ودة لوجهة اللة تعالى

خير الناس انفعهم للناس

(والقادر أن يفعل فوق كل شيء، أكثر جدا مما نطلب أو نفتكر، بحسب القوة التي تعمل فينا (اف3 : 5-6

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

لو سمحتوا يا جماعة أنا أخويا و أخت المدام لسة ناجحين فى سوريا الحمدلله بس احنا كنا عايزين نعرف أيه الأوراق و الأبليكاشينز اللى بتتقدم بالضبط فى الفيدرال ؟

شوف يا ريس نفس الملف اللى كانو واخدينه معهم وهما رايحين المقابله هيقدموه فيدرال (لكن اصول مش صور) وهو كالتالى

1)السى اس كيو (اللى مكتوب عليها من تحت عاليمين(immigration du quibec )اما اللى مكتوب عليها توتالير حطها بين جلدك ولحمك وخليها لوقت اللاندنج

2)شهادات الميلاد للاولاد والزوج والزوجه فى حاله الملف العائلى....وللفرد فى حاله الملف الفردى

5)4 صور شخصيه لكل فرد خلفيه بيضا 3,5 فى 4,5 من الوجه للدقن وحجمها النهائى من 25 الى 30 مل...موجوده عالمنتدى بس مش فاكر فين بالضبط

6)550 دولار لكل فرد فوق 18 سنه و150 لكل فرد تحت 18 سنه....طبعا بتعمل بيهم تحويل بنكى

7)طبعا شهادات الدراسه(الثانويه والكليه ببيان درجاتهم) واى شهادات اضافيه زى ماجستير او دكتوراه(كله اصول)

9)شهاده الجيش (صوره)

11)القيد العائلى للشخص المفرد( ويشمل هو ووالده ووالدته واخواته)...وفى حاله الملف العائلى سيشمل القيد العائلى هذا الشخص فقط وزوجته واولاده

12)اهم حاجه بقه الفيش والتشبيه للزوج والزوجه(ملف عائلى) وللفرد (ملف فردى) من مصر ....ومن أى دوله قعد فيها الشخص بصوره نظاميه(يعنى معاه اقامتها ) اكتر من 6 اشهر فى اخر 10 سنين...وطبعا ده لو طلب منه الفيش وهو ما زال موجود فى هذه الدوله وقت طلب الفيش.....اما لو مش موجود فيها بسبب اجازه او سايبها من زمان هيبعت يقولهم كده وهما هيعفوه من الفيش انشاء الله......ولو عاوز تعرف بيتعمل ازاى من بره مصر شوف مداخلتى ومداخلات الافاضل فى توبك....بنك معلو مات الناجحين فى كيبك وقدمو فيدرال...

ويروح يقدمهم فى ظرف ظريف بنفسه فى السفاره....وهياخد استيكرات بالفايل نمبر وهو واقف(محدش يعرف الرقم ده خالص) ومن خلال الرقم ده هيتابع حاله ملفه من على النت فى الموقع بتاعهم....ولو طلبو منه اى ورق بعد كده هيروح لازق استيكر من دول على ظرف وفيه الورق المطلوب وجواب يوضح ان الورق مطلوب منه وانه بيبعته بناء على ذلك

ويا ريت يا عم مازن متطلعش وتقول ان الكلام ده له توبك خاص بيه.......................اخوكم مزنوق

دى كانت مداخله سابقه ليا يا جماعه واسف على ملئ العديد من الصفحات فى هذا التوبك

بس انا لقيت ناس بتقول تصديق الخارجيه مش مهم...انا عن نفسى مذكرتهوش الا لو تقصدو حد تانى

ياريت لو انا غلطان حد يصححلى ..

لكن هناك راي شخصى ومنطقى فى الحته دى...

انا ذكرت صوره الخدمه العسكريه وليس اصل (لان الاصل صعب تطلع غيره) وهما عارفين كده...

ثانيا المكتب كان قاللى لازم تقدمها لانها جزء من خبرتى كما ان هناك صفحه فى الابلكيشن بتاع الفيدرال بتكتب فيه اسم القائد بتاعك فى الوحده ومهامك فى الوحده ....الخ فهيبقى من المنطقى انك تبعت صوره منها الا لو هتبقه تقيله والملف مش هيقدر يشيلها ..او انك ممكن تكون مزوغ من الجيش يا عسل mfb: :wub:

اما بالنسبه لموضوع الخارجيه فانا مش عارف تقصد كيبك ولا فيدرال.....وان كنت بقول لو حكمنا المنطق يبقى من الافضل انك توثق شهاداتك من الخارجيه لو فى امكانك عشان لو حصل تحرى عن الخبره تبقى فى السليم ....ولو معرفتش توثق من الخارجيه فمش مهم(زى موضوع شهاده الموكز الثقافى بالضبط)

مساء الفل يا جدعان

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

9)شهاده الجيش (صوره)

يسلام عليك يابوسمره يخويا ماشاء الله

بسى الكلام دا له توبيك مخصوص هههههههههههههههههههههههههههههه

بهزر ربنا يبارك فيك على المعلومات القيمه وبالنسبه لموضوع المعلومات الخاصه بشهادات المركز ياريت يجماعة يتعمل لها موضوع مثبت يتكتب في الحاجات دى ايه المطلوب والاشياء الرئيسه الى لابد منها والاشياء العاديهاو فرعيه لا توثر تتكتب بردوا

وياريت ياانسه ايمان مش تزعلى الموضع مش مستاهل اختلاف وجهات النظر عادى وانت او اى حد فى المنتدى بيقول نصيحه لله مهوش عايز مقابل ليها حتى ولو شكرا مش محتاج احنا كلنا اخوات ولسنا اصحاب سبوبه فى المنتدى كلها بيجتهد ومش عايزين نخسرك كااخت فاضله وتسيبى المنتدى حسام بينقد نقد عادى مش هجوم والله انتى لو تعرفيه انسان محترم جدا

وخير ولايقصد اى هجوم

ربنا يوفقكم جميعا لما فيه الخير

{بلى من أسلم وجهه لله وهو محسن فله أجره عند ربه ولا خوف عليهم ولا هم يحزنون}

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

انا لسه مقدم عالمستوى الاول فى المركز الثقافى وهنبدأ بكره لكن للأسف كورس نصف مكثف يعنى هيعد شهر وتلات أسابيع كل ده المستوى الاول انا حاسس انى هشد فى شعرى ....محتاج سنتين عشان ازبط لغة بس ولا ايه ؟؟؟؟؟فيدونى يا جماعة الخير انا عايز انجز وكمان المستوى زى ما انتوا عارفين بالشىء الفلانى...اعمل ايه واخاف بعد ما الواحد فرح بسرعة الاجراءات وتحديد وقرب معاد المقابلة اتأخر فى دراسة الفرنساوى والقوانين تتغير علما بان الملف جاهز فاييه رأيكوا يا جماعة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ولو حد يقولى من اول ما اقدم لحد لما ان شاء الله كده ادوس برجلى على ارض كيبك قد ايه؟؟؟؟؟؟مع العلم بانى 1- الملف جاهز بس لسه ما قدمتوش وبناءا على نصيحتكم منتظر أخلص كام مستوى فرنسى وبعدين أقدم عشان العملية بقت سريعة قوى ؟؟؟2-ايه رأيكوا تنصحوا انى اكمل وبعدين ابعت ولا ابعت دلوقتى مع العلم برضه انى هكتب فى الورق المستوى السابع؟؟3- وبالنسبة لسؤال انى هل اعرف حد يسكن فى كيبك؟الاجابة تكون ايه ولا اضرب اسم مثلا؟؟ وانا من الفترة البسيطة اللى قعدتها معاكم عرفت ان اغلبكم صيادلة سبحان الله الظاهر ان كلنا هنسيب البلد ...ههههه

رابط هذا التعليق

انا لسه مقدم عالمستوى الاول فى المركز الثقافى وهنبدأ بكره لكن للأسف كورس نصف مكثف يعنى هيعد شهر وتلات أسابيع كل ده المستوى الاول انا حاسس انى هشد فى شعرى ....محتاج سنتين عشان ازبط لغة بس ولا ايه ؟؟؟؟؟فيدونى يا جماعة الخير انا عايز انجز وكمان المستوى زى ما انتوا عارفين بالشىء الفلانى...اعمل ايه واخاف بعد ما الواحد فرح بسرعة الاجراءات وتحديد وقرب معاد المقابلة اتأخر فى دراسة الفرنساوى والقوانين تتغير علما بان الملف جاهز فاييه رأيكوا يا جماعة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ولو حد يقولى من اول ما اقدم لحد لما ان شاء الله كده ادوس برجلى على ارض كيبك قد ايه؟؟؟؟؟؟مع العلم بانى 1- الملف جاهز بس لسه ما قدمتوش وبناءا على نصيحتكم منتظر أخلص كام مستوى فرنسى وبعدين أقدم عشان العملية بقت سريعة قوى ؟؟؟2-ايه رأيكوا تنصحوا انى اكمل وبعدين ابعت ولا ابعت دلوقتى مع العلم برضه انى هكتب فى الورق المستوى السابع؟؟3- وبالنسبة لسؤال انى هل اعرف حد يسكن فى كيبك؟الاجابة تكون ايه ولا اضرب اسم مثلا؟؟ وانا من الفترة البسيطة اللى قعدتها معاكم عرفت ان اغلبكم صيادلة سبحان الله الظاهر ان كلنا هنسيب البلد ...ههههه

صيادله ايه بس يا عوبد ...انت صدقت ؟هو الورنييييييييييييييييييش....انسى اللبوس والانجكشنز والشاش والقرف ده بقه وخليك فى الورنييييييييييش...فاهم؟ الورنييييييييييش

يا عوبد انت طالما معاك وقتك ليه تستعجل وتورط نفسك...وخاصه انك هتدفع فلوس اد كده...ولا ال 145 جنيه الشهريه عاملين شغل ؟ :roseop: :wub: :lol:

انا رايي الشخصى المتواضع انك طالما شبطت فى المركز الثقافى انك تضربلك مستوى او اتنين ولو 3 ميضرش ...وبعدين قدم ملفك وذاكر مع نفسك....هتجيلك المقابله عالجديد قول بعد 3شهور هتكون وصلت

فيهم للخامس او السادس.....تظبط اعداد تمام مع حد جامد وتعرفه والجامدين كتير اليومين دول(ويجعل كلامنا خفيف عليهم)...هنقول اول ما تاخد السى اس كيو هتطير عالسفاره اللى فوق مطعم البغل :)

هيجيلك الميديكال بعد 8 شهور ولا حاجه على ما تلطع الفيزا ممكن تاخدلك كله على بعضه كده سنه ونص او اكتر 3 ساعات كده :)

وبناءا عليه ابدا وبعد 3 او 4 شهور قدم

اما انك هتبدأها بفشر ونخع يبقى هتروح فى دوحس(فهمت حاجه من المصطلحين تلاته اللى فاتو دول؟).....اوعى تكدب احسن تضيع

فمتعملش فيها بورم واييييييييييييييه؟ وتفشر يا عوبد يا جميل حكايه وجود قريب فى كندا كانت بتدى حوالى درجتين بس اتلغى الكلام ده

تحياتى يا عوبد يا كبيييييييييير

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

عملت بالنصيحة وفضلت ابعت للسفارة في ايميلات علي فاكسات لحد مازهقوا وردوا عليا يظهر قالوا دي مش هتسكت وهتصدعنا المهم ردهم كان بيقول بالنسبة للمعد الدقيق للانترفيو بتاعك هيبقي امتي احنا هنبقي نبعتلك رسالة نبلغك بيه ولو سمحتي ماتتصليش بينا تاني قبل شهر مارس مش مهم الكبسة دي مش فارقة معايا المهم معني كلامهم ان الانترفيو سيكون فيما بعد مارس وان مارس دة هيبلغوني فية بالموعد الجديد ليس الا صح انا فهمت وللا ابعتلهم كام ايميل علي كام فاكس استفهم منهم؟ :roseop: :wub: :lol: والله اعلم بقي يمكن ركنوا ملفي علي جنب لاني طلبت التأجيل ويمكن ينسوه خالص

رابط هذا التعليق

"]احب اقول لك شيء مهم عن تجربتى الشخصية انا اخذت 7 كورسات فى المركز الفرنسى لمدة سنة كاملة بصراحة انا ندمان انى دفعت الفلوس دى كلها على الفاضى انا الان جبت مدرس لغة فرنسية فى البيت وهو اعطانى كل اللى اخذتة خلال السنة الماضية فى 5 حصص فقط وان شاء اللة هكمل معاة الى موعد المقابلة

وانا من وجهة نظرى اسس نفسك فى اللغة مع واحد يئهلك صح للمقابلة

وربنا معاك

رابط هذا التعليق

يا عم تقلق ايه بس متبقاش خفيف امال.... :) :)

.....مساء الفل ياحاج رحاله ...ابن سينا واعى وميتخفش عليه انا بس دايما بحب ان الناس تدعيلى باليسر ولذلك أحب ان الدعاء ده يكون لكل حبايبى وغير حبايبى

يالله بقه ادعيلنا ربنا ييسر لنا كل عسير :roseop: :wub: :lol:

يا باشا أنت اللي طلعت واعي وجداً كمان ,عايز الناس تدعي لغيرك بسببك وتغرف أنت الحسنات , إيه ده, كووول يا مان

لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
رابط هذا التعليق

عملت بالنصيحة وفضلت ابعت للسفارة في ايميلات علي فاكسات لحد مازهقوا وردوا عليا يظهر قالوا دي مش هتسكت وهتصدعنا المهم ردهم كان بيقول بالنسبة للمعد الدقيق للانترفيو بتاعك هيبقي امتي احنا هنبقي نبعتلك رسالة نبلغك بيه ولو سمحتي ماتتصليش بينا تاني قبل شهر مارس مش مهم الكبسة دي مش فارقة معايا المهم معني كلامهم ان الانترفيو سيكون فيما بعد مارس وان مارس دة هيبلغوني فية بالموعد الجديد ليس الا صح انا فهمت وللا ابعتلهم كام ايميل علي كام فاكس استفهم منهم؟ :lol: :) :) والله اعلم بقي يمكن ركنوا ملفي علي جنب لاني طلبت التأجيل ويمكن ينسوه خالص

:roseop: :wub: ..زغرتى يام فارووووووووق......اولولولولولولولولولى....زغرتى ياللى منتيش غرمانه... :lol: :lol: ..اخيييييييييييرا

انا رايي تشيليهم من دماغك وخاصه لو الميل كان جايلك باللون الاحمر(تحذير يعنى) وده معناه انهم اتضايقو شويه فكبرى دماغك بقه وخليكى فى الفرنساوى

ملفك متركنش ولا حاجه واللى انتى فهمتيه هو الصح

ربنا يوفقك

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

'صباح الفل عليكم خبر طازززززززززززة اهو

المهاجر لسة متصل بية حالا من سوريا لسة خارج من الفندق من ساعة ونجح

وحب يفرحكم ويطمنكم المقابلة سهلة للغاية

وبيقلكم اهم شىء الورق يكون مظبوط جدا

والفرنساوى طبعا

الف الف مبروك يا مهاجر و عقبال ما نباركلك على الفيزا

و عقبالنا يا رب :roseop:

(ليستجيب لك الرب فى يوم الضيق ليرفعك اسم اله يعقوب)

مزمور 1:20

رابط هذا التعليق

رجاء من الاخوه الاعضاء اللي بيعملوا اقتباس من مشاركه سابقه للرد عليها

رجاء متشيلوش الاقواس الموجوده

علشان نعرف نفرق بين الجزء المقتبس والجزء اللي انت ضايفه

الكلام بيدخل علي بعضه

ومبنعرفش انت كاتب ايه ومقتبس ايه

يا إما متعملش اقتباس من الاول وخلاص

يعني المشاركه دي

في حد ممكن يقولي مين كتب ايه

واللي يعرف ليه مني جائزه

باكو لبان

يا حضرات...

ومفيش أي داعي برضه للتحدّث بثقة كما لو أننا واضعي ميثاق الهجرة الكندية... أعتقد إن القنصل الكندي نفسه مش هيتكلّم بالثقة المفرطة دي

مساء الخير د/تهامى

تقبل تحياتى

ابو سمرة السكرة

انا ما قلتش تجيب لنك ومش عايزين ناخد نص الكلام

انا باقول اللى عايز يكتب يكتب اللى هوة عايزة بس يكتب فى اخرة من التلاتة

1- المصددر واللينك

2- راى شخصى

3- خبر مسموع غير موكد

وكل واحد براية000واللى عايز يعرف يعرف بس يبقى على راى نصلر باشا عارف الكلام دة مكتوب على اية

تم تعديل بواسطة Nassarlink

l'important dans la vie

c'est de quelle maniére tu te perçois

انااااااااااااااااااااااااااا انا مش هرد

لالالا

وانا بعرف اصد

ده انا وانا رافع ايدي بكتب علي الكيبورد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

صيادله ايه بس يا عوبد ...انت صدقت ؟هو الورنييييييييييييييييييش....انسى اللبوس والانجكشنز والشاش والقرف ده بقه وخليك فى الورنييييييييييش...فاهم؟ الورنييييييييييش

تظبط اعداد تمام مع حد جامد وتعرفه والجامدين كتير اليومين دول(ويجعل كلامنا خفيف عليهم)...هنقول اول ما تاخد السى اس كيو هتطير عالسفاره اللى فوق مطعم البغل

اما انك هتبدأها بفشر ونخع يبقى هتروح فى دوحس(فهمت حاجه من المصطلحين تلاته اللى فاتو دول؟).....

هههههههههههههههههههههه والله خفة دم تحسد عليها والله عسل يا د.أبو سمرة....صحيح هو الورنييييييييييييييش كلمة السر دلوقتى لكل الصيادلة الكيبكاوية ورنيييييش هههههههه .....وصحيح بالنسبة للمعادلة هناك سمعت من غير ما افتى ان ملخصها هي 3 خطوات فقط

1- موافقة الاوردر و اعتماده لشهادتك

2- قضاء فترة الامتياز او التدريب العملي لمدة 600 ساعة

3- اجتياز اختبار اللغة الفرنسية من ال OLF

فايه رأيكوا فى الكلام ده؟؟؟؟؟؟؟؟ولا صحيح انانسييييييييييت هو صندوق الورنيش اخده معايا من هنا ولا ينفع أجيبه من هناك.؟؟؟؟..ههههه

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...