اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ابشرو مقابلات كيبك الجديدة مارس 2009

Recommended Posts

عوده للمقابله ...

الراجل الطيب سألنى السؤال اللى كل الناس دايما بتستناه فى المقابله وهو

pourquoi choisir le quebec؟ اخترت كيبك ليه يابو سمره

وعنها وبربخ اتفتح بقه وخد عندك يا عم الحاج:_

1)generalement بصفه عامه

le quebec aqucuille en moyenne chaque annee pres de 45000 immigrants que proviennent d une different pays et que participent activement a son developement economique,social,et culturel_ يعنى كيبك يا فندم بتستقبل كل عام فى المتوسط حوالى 45000 مهاجر والذين اتوا من بلدان مختلفه ويشاركون بفاعليه فى تقدمها الثقافى والاجنماعى والاقتصادى

et moi je crois que je serrai parmi les personnes que ont le gout de quebec وبالنسبه لى فانا اعتقد باننى ساكون من الاشخاص المحظوظين بالانتماء او الالتحاق بكيبك

generalement je choisi le quebec parceque وبصفه عامه فانا اخترت كيبك للاسباب التاليه

1)le quebec est une societe moderne et pluraliste que allie (a)le development economique a l americaine et l influence de cultures europeens وكيبك هو مجتمع راقى وتعددى ويجمع بين التقدم الاقتصادى الامريكى والتأثر بالثقافه الاوروبيه

2)sa nature conviviale, cordialite,simplicite,et ouvertured esprit marquent les rapports sociaux طبيعته تتمثل فى التعايش والترابط والبساطه والانفتاح العقلى الذى يميز العلاقات الاجتماعيه

_le quebec c est une societe democratique,son system politique repose sur la liberte.l egalite et la participation de citoyens a des association et a parti politiques يعنى كيبك مجتمع ديموقراطى ونظامه السياسى يقوم علىالحريه والمساواه واشتراك المواطنين جميعا فى المنظمات والاحزاب السياسيه

_les valeurs fondamentales et les lois de la societe quebecoise assurent a chaque personne le droit de choisir librement son style de vie.ses valeurs,ses opinions,et sa religion يعنى العادات والتقاليد الاساسيه والقوانين بتاعه المجتمع الكيبكى بتضمن لكل شخص الحق فى اختيار وبحريه نمط حياته وعاداته وافكاره وديانته(وهنا نقطه الحجاب اللى ذكرتها قبل كده)

_choisir le quebec pour moi,cest done accepter de respecter ces valeurs fondamentales pour joindre le 7 millionset demi quebecois,que travaillent a patir l avenir واختيار كيبك بالنسبه لى يحتم على احترام قيم المجتمع الكيبى حتى التحق بال7 مليون ونصف كيبكى والذين يعملون على بناء المستقبل

2)personnellement يعنى بصفه شخصيه

1)quebec est un potentiel extra ordinaire en term de qualite de vie كيبك مجتمع فوق العاده فيما يخص جوده الحياه

2)les couts pour se loger,se nourir,se vetir et se deplacer sont abordable يعنى تكاليف السكن والمأكل والملبس والمواصلات فى متناول الجميع

3)j aime vivre en parlent francais dans un systeme social en amerique de nord وانا احب ان اعيش متحدثا الفرنسيه(حته نفاق عشان تنجبر ياكبو انت وهو)فى نظام فرانكوفونى فى امريكا الشماليه يعنى من الاخر عاوز كيبك(هيا يا هيا يا منيش متجوز)

وبالنسبه للاخوه الصيادله ممكن يضيفو حته ان كيبك فيها 7 من اصل 8 مراكز ابحاث لشركات دواء عالميه موجوده فى كندا

...حبيبى البرنس علاء فارما فيما يخص اللى سألتنى عليه هكتبه عالعام بس بكره لانى والله العظيم فصلت...ربنا ينفعنا بما تعلمنا ..والله اسأل ان يبارك لنا جميعا فيما رزقنا من صحه وان ينعم علينا جميعا بنعمه

التوفيق والسداد وان يشفى مرضانا وكل مرضى المسلمين والمسيحين ..ولنا عوده

استودعكم الله

الجميل فى الحب هو ان نلتقى بمن نحب,ولكن الأجمل هو أن يبقى الحب وان لم يكن اللقاء

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

حمد الله علي السلامة يا انسة ايمان وحشتينا فعلا وياريت متبقيش تغيبي عننا كتير كدة :wub:

رابط هذا التعليق

حمد الله علي السلامة يا انسة ايمان وحشتينا فعلا وياريت متبقيش تغيبي عننا كتير كدة :wub:

انا موجودة و الله ياجماعة انا لم اختفي بس انتم عارفين الواحد لما بيكون مشغول

علي العموم اللي عنده سؤال يسألني و انا هاجوبه و عايزة اقولكم الامواقع ده هتفيدكو بجد ياجماعة

رابط هذا التعليق

انا موجودة و الله ياجماعة انا لم اختفي بس انتم عارفين الواحد لما بيكون مشغول

علي العموم اللي عنده سؤال يسألني و انا هاجوبه و عايزة اقولكم الامواقع ده هتفيدكو بجد ياجماعة

http://www.francaisfacile.com/cours/dialogues.php

رابط هذا التعليق

العوافى..

اهو كده الشغل احب انا الناس لما تسخن بصراحه....يالله بقه رزق الناس اللى لسه هتتقابل ربنا يعيننا ونكتب كلام خالى من الغلط عشان المسؤليه امام الله وفقط.

اخويا وحبيبى علاء فارما وكذلك باقى الصيادله الاعزاء ليكم فى زمتى معلومه عشان ال(MOTIVATION) الدافعيه وهيا انك هتبحث على الانترنت او هتخلى اللى بيعملك اعداد ينزلك الورق اللى بيشرح نظام

المعادله وهتعمله فى ملف ظريف وهتروح رازعه الكلمتين دول وحاول تلزقهم بعد الاوفر دومبلوا(عروض العمل) او عند التحدث عن مهنتك ...او عن المهام الوظيفيه...قيم الموقف والطعهم واجرك على الله..المهم لازم تقولهم عشان يحس

انك عملت شغل

الجمله كالتالى:_

je sais bien monsieur que ma proffesion est parmi les plus en demande au quebec يعنى انا اعرف جيدا يا سيدى انى مهنتى من اكثر المهن طلبا فى كيبك وقلناها قبل كده ...

et je sais aussi que je dois faire mon equivalence canadienne en pharmacie pour frequenter L ordre des pharmaciens du quebec واعلم جيدا انه يتوجب عليا عمل معادله الصيادله حتى استطيع الالتحاق بنظام الصيدله فى كيبك

_شوف بقه الكلمتين النقز دول pour cet cause j ai commence a chercher sur L internet et j ai trouver que L equivalence canadienne en pharmacie se compose de 2 parties:_ ولهذا السبب يا سيدى بدأت فى البحث على الانترنت عن نظام المعادله ووجدت انها تتكون من جزئين:_

1)un partie THEORIQUE يعنى جزء نظرى

2)un partie pratique يعنى جزء عملى

et voila le dossier monsieur.......regardez وها هى الدوسيه يا سيدى وهو مش هيفتحه ولا هيناقشك ...وتقوله شوف(لو فتح بقه وبرق يبقى اشطه)...عديت يا كبو

ودمتم فى رعايه الله وحفظه

الجميل فى الحب هو ان نلتقى بمن نحب,ولكن الأجمل هو أن يبقى الحب وان لم يكن اللقاء

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

ايوا كده يابوا سمره السكره خلى المنتدى يرجع زى زمان

حلوة اوى الطريقة دى السؤال بالفرنساوى والترجمة بتاعته

ياريت بارده ياجماعة لو حد دخل مقابلات مع زوجته ايه الاسئله اللى ممكن تتسأل للزوجة

لحسن الواحد خايف لساعة المقابلة المدام اعصابها تتعب وتجيب عليها وطيها

لا تفكر فى ألامر كثيراً و كن مطمئن جداُ جداُ ودع الأمر لمن بيده الأمر

رابط هذا التعليق

انا عندى اقتراح ياريت حد يفتح توبك جديد ونسمية اسئلة الانتر فيو علشان :lol: اللى هييجى يدور هنا هيتوة ونخلى توبك ابشرو للاستفسارات فقط

معلش اللى كتبو مقابلاتهم ممكن يخدوها كوبى وبست وينقلها وشكرا

ياريت اللى موافق يرفع ايدة

رابط هذا التعليق

د ابو السمرة

تحياتى ..........................سيبك انت الكبير كبير

ياريت كل ناس زيك والله.................ما كناش تعبنا

فين الاخوة اللى عندهم حب الظهور بس ......اللى تلاقيهم ساعة النقد بس

بس فى البناء ومساعدة الاخرين يختفوا

د ابو السمرة يا باشا انا مش برنس و الله انت اللى برنس

جزاك الله خير

رابط هذا التعليق

"]معلش يا أنسة ايمان عندى رجاء محبة ياريت تخلى المواقع دى فى منطقة التوقيع الشخصى علشان كل ما تكتبى حاجة تظهر للذين لم يقراوها لان فى ناس اول مرة بتدخل وصعب ان هما يدورو

تم تعديل بواسطة joo

رابط هذا التعليق

عوده للمقابله ...

الراجل الطيب سألنى السؤال اللى كل الناس دايما بتستناه فى المقابله وهو

pourquoi choisir le quebec؟ اخترت كيبك ليه يابو سمره

وعنها وبربخ اتفتح بقه وخد عندك يا عم الحاج:_

1)generalement بصفه عامه

le quebec aqucuille en moyenne chaque annee pres de 45000 immigrants que proviennent d une different pays et que participent activement a son developement economique,social,et culturel_ يعنى كيبك يا فندم بتستقبل كل عام فى المتوسط حوالى 45000 مهاجر والذين اتوا من بلدان مختلفه ويشاركون بفاعليه فى تقدمها الثقافى والاجنماعى والاقتصادى

et moi je crois que je serrai parmi les personnes que ont le gout de quebec وبالنسبه لى فانا اعتقد باننى ساكون من الاشخاص المحظوظين بالانتماء او الالتحاق بكيبك

generalement je choisi le quebec parceque وبصفه عامه فانا اخترت كيبك للاسباب التاليه

1)le quebec est une societe moderne et pluraliste que allie (a)le development economique a l americaine et l influence de cultures europeens وكيبك هو مجتمع راقى وتعددى ويجمع بين التقدم الاقتصادى الامريكى والتأثر بالثقافه الاوروبيه

2)sa nature conviviale, cordialite,simplicite,et ouvertured esprit marquent les rapports sociaux طبيعته تتمثل فى التعايش والترابط والبساطه والانفتاح العقلى الذى يميز العلاقات الاجتماعيه

_le quebec c est une societe democratique,son system politique repose sur la liberte.l egalite et la participation de citoyens a des association et a parti politiques يعنى كيبك مجتمع ديموقراطى ونظامه السياسى يقوم علىالحريه والمساواه واشتراك المواطنين جميعا فى المنظمات والاحزاب السياسيه

_les valeurs fondamentales et les lois de la societe quebecoise assurent a chaque personne le droit de choisir librement son style de vie.ses valeurs,ses opinions,et sa religion يعنى العادات والتقاليد الاساسيه والقوانين بتاعه المجتمع الكيبكى بتضمن لكل شخص الحق فى اختيار وبحريه نمط حياته وعاداته وافكاره وديانته(وهنا نقطه الحجاب اللى ذكرتها قبل كده)

_choisir le quebec pour moi,cest done accepter de respecter ces valeurs fondamentales pour joindre le 7 millionset demi quebecois,que travaillent a patir l avenir واختيار كيبك بالنسبه لى يحتم على احترام قيم المجتمع الكيبى حتى التحق بال7 مليون ونصف كيبكى والذين يعملون على بناء المستقبل

2)personnellement يعنى بصفه شخصيه

1)quebec est un potentiel extra ordinaire en term de qualite de vie كيبك مجتمع فوق العاده فيما يخص جوده الحياه

2)les couts pour se loger,se nourir,se vetir et se deplacer sont abordable يعنى تكاليف السكن والمأكل والملبس والمواصلات فى متناول الجميع

3)j aime vivre en parlent francais dans un systeme social en amerique de nord وانا احب ان اعيش متحدثا الفرنسيه(حته نفاق عشان تنجبر ياكبو انت وهو)فى نظام فرانكوفونى فى امريكا الشماليه يعنى من الاخر عاوز كيبك(هيا يا هيا يا منيش متجوز)

وبالنسبه للاخوه الصيادله ممكن يضيفو حته ان كيبك فيها 7 من اصل 8 مراكز ابحاث لشركات دواء عالميه موجوده فى كندا

...حبيبى البرنس علاء فارما فيما يخص اللى سألتنى عليه هكتبه عالعام بس بكره لانى والله العظيم فصلت...ربنا ينفعنا بما تعلمنا ..والله اسأل ان يبارك لنا جميعا فيما رزقنا من صحه وان ينعم علينا جميعا بنعمه

التوفيق والسداد وان يشفى مرضانا وكل مرضى المسلمين والمسيحين ..ولنا عوده

استودعكم الله

ايه دا يابوسمره ياخويا اسيبك يومين اجى الاقيك شغال بروفيسير ايه يعم الحلاوه دى

ماشاء الله عليك يبقا انت كيبكواه متعصب

{بلى من أسلم وجهه لله وهو محسن فله أجره عند ربه ولا خوف عليهم ولا هم يحزنون}

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

:lol: wst:: :lol: ربنا يخليك ويحفظك د.أبو سمرة عالمجهود الرائع والكبير ده والله خدمتنا خدمة كبيرة وسهلت الموضوع علينا كتييير وحسستنى ان الموضوع بسيط وقريب بإذن الله خصوصا ان انا من شلة صيادلة الورنيش ان شاء الله مشكوووووووووور كتير عالمجهود ده وياريت الجميع يشارك بنفس روح وكفائة دكتورنا العزيز .......ولا ننسى بالشكر انسه ايمان عالمواقع الجميلة دى وكل من شارك لخدمة الجميع وهم كتييير

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا بحيي وبشكر كل اعضاء المنتدى الكرام لما يقدموه من يد العون لكل الناس ومساعدتهم في مشوار الهجرة

لان دة اجمل مكان شوفت فيه خير قابلته في حياتي :lol: :lol:

رابط هذا التعليق

ايه دا يابوسمره ياخويا اسيبك يومين اجى الاقيك شغال بروفيسير ايه يعم الحلاوه دى

ماشاء الله عليك يبقا انت كيبكواه متعصب

الغالى منور يا جدعان ...انت فين يا عم استروفى...رجعت ولا لسه وعملت ايه فى موضوعك؟

رقمك لسه منورش على تلفونى..اظهر وبان وعليك الامان يا كبو

بالنسبه ليا انا كيبكاوى حتى النخاع منتا لو شربت من سان لوران ولا جربت تغنيلها...كان زمانك بتقول اصله معداش عالكيبك

منتظرينك فى بلد الكفيل يا كبو

تحياتى يا كبييييييييييير

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

اولا انا صيدلي اعمل في السعوديه وطبعا المهنه مش في اللسته الفيدرالي

اكيد الاختيار الاوحد هوه كيبيك

ماعلينا

قدمت بالضبط في 8 - 1 - 2009

ومنه لله اللي كان السبب في الصربعه واللهوجه وكيبك هتعمل لسته واشتغالات وعمال يغني ان انا واصل وبسمع الاخبار في اذاعه مونتريال وازاعه الدول الفرنكوفونيه لغايه ما وجع قلبنا وبطننا

المهم بعد تقديم الورق بشهر مكتب سوريا بعت جواب فتح الملف وايصال النقود المستلمه

وفي شهر 3 جاء الجواب رسمي اللي اتبعتلي فاكس قبل كده فيه المستندات الاصليه ومعاه كمان جواب الانتظار

شهر 7 جاء خطاب المقابله في سفاره كندا بابو ظبي

طبعا المشكله في السعوديه عدم وجود وقت فراغ مناسب لدراسه الفرنسيه كمان اصلا مفيش معاهد الا معهد في جده مبيفتحش غير يومين تلاته في الاسبوع

الحل في اللجوء الي سي دي تعليم اللغه وبعد ذلك الاعتماد علي مدرس لتجويد اللغه ومعرفه خبايا الانتر فيو وده الفضل ليه لمسيو عصام بعد ربنا طبعا وكان بيسهر معايا علي النت لغايه 2 - 3 بالليل ده حق الراجل ومش همدحه اكتر من كده

المهم مشيت في الفرنساوي شويه وبقيت احسن كتير من ذي قبل

انا كاتب مستوي سادس ومراتي مستوي اول في الابليكيشن

نرجع تاني لابو ظبي

الملحوظه الاهم ان الامارات دوله صعبه في دخولها ومنفذ الدخول عليه شويه رخامه بالذات للوافدين بدون تأشيره دخول

يعني لما تحب تاخد تأشيره تاخدها افضل من السفاره ولو هناك اعذار فأمرك لله هتاخدها من المطار كما حدث لي

كمان ابو ظبي مدينه كبيره كلها ابراج وعمار والملاحظ ايضا ان شكلها مفيهاش اماراتيين لدرجه اني مشوفتش غير 2 عساكر بس همه الاماراتيين جوه البلد اللي بيحرسوا السفاره

طبعا غير اللي في المطار علشان الواحد يبقي دقيق

موقع السفاره الكنديه هوه البرج الغربي لمول ابو ظبي التجاري

وخللي بالك ان هناك مول مارينا ابو ظبي بس مش هوه ده المقصود

السفاره الكنديه تقع في الدور العاشر وهيه مش كبيره قوي وكمان الحارسه اللب فوق فليبينيه

ميعاد الانترفيو الساعه الثانيه والنصف ظهرا طبعا المدام كانت مظبطاني وجايبه القميص والكرافته الجداد وشكلها نسيت مقاسي لدرجه ان بعد مالبست القميص والكرافته حسيت ان الكرافته كلت زماره رقابتي ولا عرفت ازمر ولا عرفت اتكلم ووشي احمر وممكن يقمروا عليه عيش او يحمروا عليه بطاطسايه

طبعا انا ما عملتش بنصيحه الاستاذ نصار اللي قعد يعيد ويزيد علي ان الواحد يلبس ملابس مريحه ويخليه كول بس كله بيعدي

الممتحنه او المستشاره سيده في اواخر التلاتينيات او اوائل الاربيعينيات اسمها دومينيك

دخلنا ليها انا والمدام بتاعتي اخر ناس

كان قبلينا واحد بياخد فيزا دراسه وجاي بياخد الاوراق بتاعته بس

وقعد معاها حوالي 20 دقيقه

الجو غريب ازاي بقي في ابو ظبي

1- الممتحنه بتكلمنا من وراس حاجز زجاجي يقسم الغرفه اللي فيها نصين

احنا قاعدين في نص وهيه قاعده في النص التاني

2- الغرفه صغيره نوعا ما ولما نحب نقدم مستندات نحطها في ممر صغير ونقفل

وهيه تفتح من الشباك وتستلمهم

بالظبط زي شبال البنك او لو حد بيشتري تذاكر مترو الانفاق

3- الممتحنه عرفتنا بنفسها وانا كاللذي فقد الذاكره معرفتش ارد ولا اقول اي حاجه ممكن من اثر الكرفته اللي كانت شنقاني والدم مش واصل للمخ

لقيت مراتي اللي هيه يدوبك بتعرف تنطق بتقولها انشانتيه رحت زايط معاها زي البغبغان وقولتلها انشانتيه مدام

الممتحنه كحت قالتلنا باردون انا ومراتي حلاقنا ولا قولنا اي حاجه

ماااااااااااااااااااا علينا

4- المقابله كان اظرف حاجه فيها ان الممتحنه بتقول اديني الورق وانا اقولها فوالاه

لغايه ما انا زهقت قولت انكشها ورزقي علي الله قولتلها قولتلها انا بذلت مجهود جامد في السعوديه علشان اتعلم فرنساوي وانا معنديش وقت

والجو حر وقولتلها لو رحتي السعوديه هتتعلمي الحياه من اول وجديد والجو حر وبنتنا كانت عامله زي الارنب المسلوخ في الحر واطرت مامتها تنزل مصر بيها

طبعا الست سابتني اخلص كلام خالص وبعدين قالتللي انها ايضا تعاني من الحر وعندها برد والجو لا يطاق في الخليج

وبعدين قالتللي مستواك اتحسن كثير في الفرنساوي

وسألت المدام بتاعتي ان مستواها ماتقدمش ليه قالتلها انها كانت في مصر

وانا رشقت وقولتلها هيه ولدت وكانت بتعتني بالطفله

سألتني هتقعد فين في كيبيك قولتلها مونتريال قالتللي ليه قولتلها فيها شركات الادويه الكبري وهلاقي فرصه عمل اكبر ردت قالتلي مش موريال بس كمان في لافال

قعدت تحسب شويه في شهادات الخبره ودرجاتنا المهم قولتلها هنعدي ولا ايه؟

قالتللي ماتقلقش انت مستواك كويس في الفرنساوي لكن مراتك عاوزه مجهود راحت مراتي رده عليها بانجليزيه صحيحه انها ستتعلم الفرنسيه علشان هتعيش في مجتمع فرنسي اساسه الفرنسيه

طبعا الوقت كان اتأخر وكمان قالتللي هنتأكد من شهاداتك وهنبعتلك في اقرب وقت

شكرنا المدام ومشينا وبصراحه كنا مبسوطين مهلسناش كتير

وكنا كويسين

روحنا ورجعنا علي السعوديه بعديها ب 3 ايام جالي ايميل بيقول لنا انه تم اعطائكم شهاده سي اس كيو وسيتم ارساله لاحقا

اول امس جاء ظرف كبير من سفاره كيبيك فيه جميع الاوراق من شهادات وخلافه

في النهايه هي دي رحله ابو ظبي

اللي استفدته من المقابله

1- اسمع كلام أ/محمد نصار والبس حاجه مريحه ومرحرحه وانت في انترفيو

2- التوتر هيرفع ضغط دمك ومش هتعرف تركز

midooo

رابط هذا التعليق

انا عندى اقتراح ياريت حد يفتح توبك جديد ونسمية اسئلة الانتر فيو علشان :lol: اللى هييجى يدور هنا هيتوة ونخلى توبك ابشرو للاستفسارات فقط

معلش اللى كتبو مقابلاتهم ممكن يخدوها كوبى وبست وينقلها وشكرا

ياريت اللى موافق يرفع ايدة

الاخ جو مساء الفل يا كبير ...اشكرك على اهتمامك بتنظيم الامور

المشكله انه مفيش مشكله وعلى فكره انا قبل ما ابدأ فى الموضوع طرحته للنقاش والتصويت عشان ده مش منتدى ابويا

ولقيت الصراحه كل الناس أيدت ومكنتش انا اول واحد يبدأ ..ابدا..ده كان المحترم العزيز مازن اطرش ربنا يوفقه..

هقولك ان اللى بيتوه المداخلات المفيده هو الناس المنتقده للنقد وفقط اللى كل شويه تدخل وتقول لا وده مينفعش يا جماعه احنا عاوزين نتكلم فى مش عارف ايه

يعنى لا بيرحمو ولا بيخلو رحمه ربنا تنزل....لاحظ ان الوحيد اللى مش مستفيد هو انا...بس انا اوعى منكم ...انا استفادتى حب الله (والله فى عون العبد ما دام العبد فى عون اخيه)

انا شانى شانك اخدت على نفسى عهد انى انفع الناس بللى تعلمته ينتقد من ينتقد واللى يقول يقول مش كده ولا انت شايف ايه؟

عامه انا رجوعا لرايك هسيب الموضوع للتصويت مره تانيه ولو عاوزين تنقلوه مفيش مانع بس ده مش شغلى

وهقترح عليك وعلينا حاجه احسن ان اللى عاوز ينقله ممكن يعمل كوبى وباست للمداخلات اللى هو عاوزها على الكمبيوتر الخاص بيه

بزمتك مش احسن؟

تقبل تحياتى يا جو يا كبير

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

يا رييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييت يا جماعة تتحط المقابلات كلها في توبيك لوحدة و كل الناس تحط خبرتها هناك عشان اللي تيجيله المقابلة يدخل و يعيش جو المقابلات بصورة مكثفة في التوبيك دة و يبقي توبيك للمقابلات بسسسسس ...... و الاستفسارات تبقي هنا

انا بضم صوتي للاخ جوو و للاخ ابو سمرة

شكراااااا

Until the day when God shall deign to reveal the future to man, all human wisdom is summed up in these two words 'Wait and hope'

- = Alexandre Dumas=-

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Je dis Oh! si j'avais les ailes de la colombe, Je m'envolerais, et je trouverais le repos -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

اطباء بلا حقوق

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

كم ذا بمصر من المضحكات ..و لكنه ضحك كالبكا...المتنبي

رابط هذا التعليق

اولا انا صيدلي اعمل في السعوديه وطبعا المهنه مش في اللسته الفيدرالي

اكيد الاختيار الاوحد هوه كيبيك

ماعلينا

قدمت بالضبط في 8 - 1 - 2009

ومنه لله اللي كان السبب في الصربعه واللهوجه وكيبك هتعمل لسته واشتغالات وعمال يغني ان انا واصل وبسمع الاخبار في اذاعه مونتريال وازاعه الدول الفرنكوفونيه لغايه ما وجع قلبنا وبطننا

المهم بعد تقديم الورق بشهر مكتب سوريا بعت جواب فتح الملف وايصال النقود المستلمه

وفي شهر 3 جاء الجواب رسمي اللي اتبعتلي فاكس قبل كده فيه المستندات الاصليه ومعاه كمان جواب الانتظار

شهر 7 جاء خطاب المقابله في سفاره كندا بابو ظبي

طبعا المشكله في السعوديه عدم وجود وقت فراغ مناسب لدراسه الفرنسيه كمان اصلا مفيش معاهد الا معهد في جده مبيفتحش غير يومين تلاته في الاسبوع

الحل في اللجوء الي سي دي تعليم اللغه وبعد ذلك الاعتماد علي مدرس لتجويد اللغه ومعرفه خبايا الانتر فيو وده الفضل ليه لمسيو عصام بعد ربنا طبعا وكان بيسهر معايا علي النت لغايه 2 - 3 بالليل ده حق الراجل ومش همدحه اكتر من كده

المهم مشيت في الفرنساوي شويه وبقيت احسن كتير من ذي قبل

انا كاتب مستوي سادس ومراتي مستوي اول في الابليكيشن

نرجع تاني لابو ظبي

الملحوظه الاهم ان الامارات دوله صعبه في دخولها ومنفذ الدخول عليه شويه رخامه بالذات للوافدين بدون تأشيره دخول

يعني لما تحب تاخد تأشيره تاخدها افضل من السفاره ولو هناك اعذار فأمرك لله هتاخدها من المطار كما حدث لي

كمان ابو ظبي مدينه كبيره كلها ابراج وعمار والملاحظ ايضا ان شكلها مفيهاش اماراتيين لدرجه اني مشوفتش غير 2 عساكر بس همه الاماراتيين جوه البلد اللي بيحرسوا السفاره

طبعا غير اللي في المطار علشان الواحد يبقي دقيق

موقع السفاره الكنديه هوه البرج الغربي لمول ابو ظبي التجاري

وخللي بالك ان هناك مول مارينا ابو ظبي بس مش هوه ده المقصود

السفاره الكنديه تقع في الدور العاشر وهيه مش كبيره قوي وكمان الحارسه اللب فوق فليبينيه

ميعاد الانترفيو الساعه الثانيه والنصف ظهرا طبعا المدام كانت مظبطاني وجايبه القميص والكرافته الجداد وشكلها نسيت مقاسي لدرجه ان بعد مالبست القميص والكرافته حسيت ان الكرافته كلت زماره رقابتي ولا عرفت ازمر ولا عرفت اتكلم ووشي احمر وممكن يقمروا عليه عيش او يحمروا عليه بطاطسايه

طبعا انا ما عملتش بنصيحه الاستاذ نصار اللي قعد يعيد ويزيد علي ان الواحد يلبس ملابس مريحه ويخليه كول بس كله بيعدي

الممتحنه او المستشاره سيده في اواخر التلاتينيات او اوائل الاربيعينيات اسمها دومينيك

دخلنا ليها انا والمدام بتاعتي اخر ناس

كان قبلينا واحد بياخد فيزا دراسه وجاي بياخد الاوراق بتاعته بس

وقعد معاها حوالي 20 دقيقه

الجو غريب ازاي بقي في ابو ظبي

1- الممتحنه بتكلمنا من وراس حاجز زجاجي يقسم الغرفه اللي فيها نصين

احنا قاعدين في نص وهيه قاعده في النص التاني

2- الغرفه صغيره نوعا ما ولما نحب نقدم مستندات نحطها في ممر صغير ونقفل

وهيه تفتح من الشباك وتستلمهم

بالظبط زي شبال البنك او لو حد بيشتري تذاكر مترو الانفاق

3- الممتحنه عرفتنا بنفسها وانا كاللذي فقد الذاكره معرفتش ارد ولا اقول اي حاجه ممكن من اثر الكرفته اللي كانت شنقاني والدم مش واصل للمخ

لقيت مراتي اللي هيه يدوبك بتعرف تنطق بتقولها انشانتيه رحت زايط معاها زي البغبغان وقولتلها انشانتيه مدام

الممتحنه كحت قالتلنا باردون انا ومراتي حلاقنا ولا قولنا اي حاجه

ماااااااااااااااااااا علينا

4- المقابله كان اظرف حاجه فيها ان الممتحنه بتقول اديني الورق وانا اقولها فوالاه

لغايه ما انا زهقت قولت انكشها ورزقي علي الله قولتلها قولتلها انا بذلت مجهود جامد في السعوديه علشان اتعلم فرنساوي وانا معنديش وقت

والجو حر وقولتلها لو رحتي السعوديه هتتعلمي الحياه من اول وجديد والجو حر وبنتنا كانت عامله زي الارنب المسلوخ في الحر واطرت مامتها تنزل مصر بيها

طبعا الست سابتني اخلص كلام خالص وبعدين قالتللي انها ايضا تعاني من الحر وعندها برد والجو لا يطاق في الخليج

وبعدين قالتللي مستواك اتحسن كثير في الفرنساوي

وسألت المدام بتاعتي ان مستواها ماتقدمش ليه قالتلها انها كانت في مصر

وانا رشقت وقولتلها هيه ولدت وكانت بتعتني بالطفله

سألتني هتقعد فين في كيبيك قولتلها مونتريال قالتللي ليه قولتلها فيها شركات الادويه الكبري وهلاقي فرصه عمل اكبر ردت قالتلي مش موريال بس كمان في لافال

قعدت تحسب شويه في شهادات الخبره ودرجاتنا المهم قولتلها هنعدي ولا ايه؟

قالتللي ماتقلقش انت مستواك كويس في الفرنساوي لكن مراتك عاوزه مجهود راحت مراتي رده عليها بانجليزيه صحيحه انها ستتعلم الفرنسيه علشان هتعيش في مجتمع فرنسي اساسه الفرنسيه

طبعا الوقت كان اتأخر وكمان قالتللي هنتأكد من شهاداتك وهنبعتلك في اقرب وقت

شكرنا المدام ومشينا وبصراحه كنا مبسوطين مهلسناش كتير

وكنا كويسين

روحنا ورجعنا علي السعوديه بعديها ب 3 ايام جالي ايميل بيقول لنا انه تم اعطائكم شهاده سي اس كيو وسيتم ارساله لاحقا

اول امس جاء ظرف كبير من سفاره كيبيك فيه جميع الاوراق من شهادات وخلافه

في النهايه هي دي رحله ابو ظبي

اللي استفدته من المقابله

1- اسمع كلام أ/محمد نصار والبس حاجه مريحه ومرحرحه وانت في انترفيو

2- التوتر هيرفع ضغط دمك ومش هتعرف تركز

ايه الحلاوه دى يا دكتور ميدو...منور يا عم الحاج ومليون مبروك ولو انها متأخره شويتين

على فكره نسيت اقولكم ان كل الناس فى ابو ظبى بتتكلم انجليزى حتى الاماراتيين نفسهم

لغه انترناشيونال يعنى...

قولتلهم انك امتحنت فى باب 5...وكمان قولهم ان البت الهنديه اللى فى الريسيبشن اخدت منك جوالك ومتعلقاتك وعطيتك ورقه عليها رقم

زى البون بتاع الفول والطعميه اللى عند البغل ....وقولهم سمعت اسمك بسهوله من البت الفلبينيه او الواد اللى بيقول ولا كانت مشكله ؟.

مبروك مره تانيه يا دكتور ميدو

:lol: :lol:

على فكره انا انشاء الله ناوى انزل بالمعلومات الكافيه عن كيبك وجزء من المعلومات عن كندا لانه مش فى اهميه معلومات كيبك.بس منتظر نتيجه الاستفتاء

اطيب الامنيات

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

دكتور ميدومنصور خاصية أستقبال الرسايل عند حضرتك مقفولة أنا مش عارف أرد عليك

تحياتي

لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا بحيي وبشكر كل اعضاء المنتدى الكرام لما يقدموه من يد العون لكل الناس ومساعدتهم في مشوار الهجرة

لان دة اجمل مكان شوفت فيه خير قابلته في حياتي :lol: :roseop:

منور يا عم برماوى يا عسل واهلا بيك وسط الناس اللى بتحبك

يا راجل دنا بالصدفه ببص لقيتها اول مداخله ليك...مش تقول يا عم الحاج عشان تخلى الناس تزفك

ولا تقدملك كبايه مغات..ولا شويه عرق سوس مشبرين

منور ياعم الحاج

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...