اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تتبع حالات الفيدرالي بعد ٢٨ فبراير ٢٠٠٨

Recommended Posts

I'm sorry I'm writing in English, but my keyboard is not writing in Arabic for some reason

I think our problem is the complete opposite, we wrote the job duties that was written in his contract, so my guess is they didn't understand most of it.

I tried to read it now, and even though my English is almost a native language, someone who works outside the company would probably not get it.

At the moment I am trying to Dumb it down to layman terms, and add more job duties that he forgot to mention.

wish me luck and pray for us

now i'll go try and fix the computer :lol:

A crying baby is the best form of birth control.

-Carole Tabron

"?If evolution really works, how come mothers only have two hands"

- Milton Berle

".If your baby is "beautiful and perfect, never cries or fusses, sleeps on schedule and burps on demand, an angel all the time, you're the grandma"

- Theresa Bloomingdale

."The average dog is a nicer person than the average person".

- Andrew A. Rooney

".If you take a dog which is starving and feed him and make him prosperous, that dog will not bite you. This is the primary difference between a dog and a man"

- Mark Twain

Life resembles a novel more often than novels resemble life.

-George Sand

رابط هذا التعليق

الكلام ده صح الصح.........

ااستعملها بس من غير ما تشفها يعني..........

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته :lol:

و الله يا دكتور محمد باشا , أنت مالكشى حل :lol:

حلوة حتة تشفها دى :lol:

أصل أنا كنت بدور على الكلمة دى من بدرى :lol:

شكرا على المساعدة

MERCEDES S430

و لا تحسبن المجد تمرا أنت آكله ....................لن تبلغ المجد حتى تلعق الصبرا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

الاخت ام آدم

معليش كل تاخير وراه خير ان شاء الله

بس بالنسبة لموضوع المهام الله يطمنكم متل ما طمنتوني :lol:

لانه كوبي بيست..... :closedeyes:

انا تذاكيت (تشاطرت) كتير قلت لحالي لازم نفس اللي مكتوب بالـ NOC حتى ما يصير اي التباس بالموضوع

وحتى تكون المهام واضحة لهم وحتى .......وحتى

مدام kodo

ممكن نستبق الاحداث وتكتبي نفس الكلام بالليستة امام اسمي (تم الرفض بسبب المهام الوظيفية)

الله يستر :rolleyes:

" إنَّمَا الْأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ، وَإِنَّمَا لِكُلِّ امْرِئٍ مَا نَوَى "

القرآن الكريم تلاوة وتفسير وحفظ

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

الاخت ام آدم

بس بالنسبة لموضوع المهام الله يطمنكم متل ما طمنتوني :closedeyes:

لانه كوبي بيست..... -_-

انا تذاكيت (تشاطرت) كتير قلت لحالي لازم نفس اللي مكتوب بالـ NOC حتى ما يصير اي التباس بالموضوع

مدام kodo

ممكن نستبق الاحداث وتكتبي نفس الكلام بالليستة امام اسمي (تم الرفض بسبب المهام الوظيفية)

الله يستر :Exclam:

لالالا

ان شاء الله مش هيحصل

هو الافضل الاقتباس انما الاسوا الاختلاف التام

خير خير

قدمي تاني يا ام ادم ولا يهمك

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

بالتوفيق استاذ عادل

حاول بقى تعدل قبل ما تبعت الورق.

انا اعتقد ان المشكلة عندنا كانت فالwording الى جوزى كان كاتبه فالمهام الوظيفية (طبعا الحاجة الوحيدة فالابليكايشن الى عملها) :closedeyes:

و فى حاجة مهمة جدا مكانش كاتبها.

ان شاء الله ربنا يوفق المرة الجاية

هما غلسين شويه فى الموضوع ده من ناحيه واحد زينا مثلا كاتب لهم وظيفه موجوده فى اللسته ومؤهلاته ماشيه مع الوظيفه يعنى دوبل كريديت بس غلاسه

الفايل بتاعى لما رجع كان فيه خانات كاتب فيه انا باعمل ايه فى وظيفتى ومن باب الامانه لما كنت شغال فى مستوصف ماكتبتش شويه خانات بس تعملى ايه رجعوا الملف علشان فيه خانات فاضيه

وارسلت الملف تانى ومعاه ورقه مكتوب فيها الجوب دسكريبشن زى ماهما عايزين

عادى يعنى الظاهر بتحصل فى احسن العائلات

فى الغالب اللى شغالين فى مكتب الههجره فى كندا ليس لهم علاقه بالوظائف ومسمياتها والكليات والتخصصات اللى طالعه منها هو بيبص على رقم ال ن وسى ويشوف الجوب دسكربشن بتاعه ويشوف اللى انت كاتبهوله لو زيه او قريب منه خلاص بيقول موافق

وذلك لانهم لن يحيلو الملف مثلا بتاع الطبيب لكليه الطب علشان تقولهم هو صحيح اللى واخد التخصص ده بيعمل كده والا لا

هما بيشوفو انت كاتب ايه ولو زى اللى عندهم فى الاسطنبه بيعدوها

المهم انت بقى تقيفى الاسطنبه علشان تبقى على مقاس كل واحد تركبيلها نعل تركيبيلها رقعه اى حاجه المهم فى الاخر تبقى زى ماهما عايزين

شهر من شهرين مش حاتفرق

هى فى الاخر نفس المشوار

هما بس بيختبرو النفس طويل والا قصير

اللهم انت ربى خلقتنى و انا عبدك و انا على عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ما صنعت و ابوء لك بنعمتك على و ابوء بذنبى فاغفر لى فإنه لا يغفر الذنوب إلا انت

رابط هذا التعليق

بالتوفيق استاذ عادل

حاول بقى تعدل قبل ما تبعت الورق.

انا اعتقد ان المشكلة عندنا كانت فالwording الى جوزى كان كاتبه فالمهام الوظيفية (طبعا الحاجة الوحيدة فالابليكايشن الى عملها) :closedeyes:

و فى حاجة مهمة جدا مكانش كاتبها.

ان شاء الله ربنا يوفق المرة الجاية

السيدة الفاضله ام ادم شكرا على الرد السريع و تأكدى ان ربنالخير فى التأخير ان شاء ا كاتبلكم الله .(وعسى ان تكرهوا شيئا وهو خير لكم)[/size]

رابط هذا التعليق

السيدة الفاضله ام ادم شكرا على الرد السريع و تأكدى ان ربنا كاتبلكم الخير فى التأخير ان شاء الله .(وعسى ان تكرهوا شيئا وهو خير لكم)

اسف للخبطة الكتابة الغير مقصوده

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

الاخت ام آدم

بس بالنسبة لموضوع المهام الله يطمنكم متل ما طمنتوني :wub:

لانه كوبي بيست..... :)

مدام kodo

الله يستر :baby:

:baby:

يا اخي تفاءلوا بالخير تجدوه و انا عند حسن ظن عبدي بي

ان شاء الله الورق مش هيرجع وكلها شهرين بالكتير و نباركلك علي الرفرنس نمبر

في رعاية الله

منذ ولدت و أنت تفخر بالإسلام ..... فمتى يفخر الإسلام بك

اشتاق لترابك و هواك يا وطني....واشتقت لبيت ابي وحضن امي

إن أصبت فمن الله وإن أخطأت فمن نفسي والشيطان

والحمد لله والصلاة والسلام على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين

اللهم ارحم والديا وعافهم واعف عنهم وأكرم نزلهم ووسع مدخلهم..

ونقهم من الذنوب والخطايا كما ينقى الثوب الأبيض من الدنس..

اللهم أبدلهم داراً خيراً من دارهم .. وأهلاً خيراً من أهلهم ..وارزقهم الفردوس الأعلى ..

وأعذهم من عذاب القبر ..وعذاب النار..اللهم اجمعني بهم في جنات النعيم

رابط هذا التعليق

يا أخواني - أنا شخصيا نسخت 80% من المهام الوظيفيه من الموقع بتعهم - و الحقيقه هي تقريبا مطابقه للي أنا بأعمله فعلا - لكن أختلاف في الترتيب و الاسلوب

و الحمد لله - وصلني الرفرينس نمبر

سؤالي التالي

بعد ما أرسل الاورق الاصليه و كل المطلوب

أه الي هيحصل - هل سيرسلوا رقم أخر ثم أنتظر المديكل --- لمده أد أيه

و بالله التوفيق

سهير ليالي و ياما لفيت و طفت

و ف ليله راجع في الضلام قمت شفت

الخوف ... كأنه كلب سد الطريق

و كنت عاوز أقتله .. بس خفت

عجبي !!

رابط هذا التعليق

اخواني الاعزاء سلام كبير وتحيه لكم جميعا وتحيه خاصه لكل من ساهم في افادتنا جميعا.

انا هيثم اخصائي عظام مقيم في الرياض . ارسلت الملف يوم 8 نوفمبر 2009 الى نوفا سكوتشيا لي انا وزوجتي.

يوم 28 يناير 2010 ارسلوا لي ايميل يطلبوا تعديل بيانات الفيزا لانها غير صحيحه وارسلوا ايضا رقم طلبوا اني ارفقه مع كل المراسلات التاليه لهم والرقم ده اللي انا مش عارف هو ايه بالضبط بيبدأ بحرف B وبعده عشرة ارقام تبدأ بصفر وليس تسعة ارقام كالمعتاد. حاولت اعمل تشيك بالرقم ده على الويب سايت لكن دايما بيديلي انالمعلومات المدخله فيها خطأ.

المهم اني قررت تغيير طريقة الدفع وبعتلهم شيك بنكي يوم 3 فبراير 2010 وبعت معاه جواب يوضح ده وبالمناسبه هما بعتولي العنوان اللي هابعتلهم عليه الشيك في نفس الايميل. وانتظرت ان يصلني اي خطاب او ايميل منهم لكن لحد دلوقتي مفيش رد. نسيت اقول ان الايميل اللي وصلني قالولي فيه ان ملفي in process وقالوا لي ان الرقم ده هو B file number .

ودلوقتي انا ليا سؤالين لو تكرمتم تفيدوني فيهم:

1- يا ترى ابعت ورقي لمكتب لندن دلوقتي ولا استنى منهم تاكيد ان الشيك تم قبوله ( لاني اتاكدت انه وصل كندا بس معرفش هم صرفوه ولا لسه لان طبعا الفلوس اتخصمت من رصيدي اول ماصدر الشيك في السعوديه)؟؟

2- فيما يخص الورق اللي هابعته لندن انا لقيتهم طالبين الشهادات ليا انا وزوجتي + ال script original اللي اعتقد انه تفاصيل الدرجات والله اعلم . وطالبين انها تكون في university sealed envelops . انا هنا معايا الشهادات (مش بيان الدرجات) موثقه من الخارجيه المصريه ومترجمه عند مترجم معتمد بس مش عارف ابعت دول ولا لازم انزل مصر واستخرج شهادات من الجامعه علشان اخدهم في ظرف مقفول من الكليه؟؟

عارف اني طولت بس كان لازم اشرح بالتفصيل علشان اساعد اللي هايقدر يجاوبني

بالمناسبه يشرفني الانضمام الى الليسته الجميله للقهوه.

واشكركم شكرا جزيلا

"اللهم إني أعوذ بك من الهم والحزن والعجز والكسل وأعوذ بك من الجبن والبخل وأعوذ بك من غلبة الدين وقهر الرجال"

رابط هذا التعليق

يا جماعه ليا تعقيب على المداخله السابقه.

انا عملت محاوله اخرى على الويب سايت بتاع الهجره : عملت تشيك تاني على الملف وادخلت الرقم اللي بعتوه ليا بس حذفت اخر رقم من على اليسار لانه كان مكرر . يعني ... مجرد محاوله بس ياللعجب نفعت وفتحلي client application status بتاعتي ولقيت اسمي وبياناتي كامله وان الملف بتاعي تحت بند application received ودا حسب المذكور معناه ان الملف لسه تحت الدراسه في نوفا سكوتيا بس تم عمل ملف وادخال البيانات المرسله في سيستم الهجره.

غربيه مع اني كنت فاكر ان الناس دي دقيقه للغايه في مراسلاتهم بس يبدوا ان عدوى النسيان وصلت كندا.

عموما دا جاوبني على جزء من تساؤلاتي لاني عرفت اني لازم استنى منهم جواب يفيد ان ورقي تمت مراجعته ويطلبوا مني ارسل ورقي لlocal visa office

شكرا جزيلا وارجو حد يجاوبني على الجزء الثاني من سؤالي؟؟

"اللهم إني أعوذ بك من الهم والحزن والعجز والكسل وأعوذ بك من الجبن والبخل وأعوذ بك من غلبة الدين وقهر الرجال"

رابط هذا التعليق

:happy:

اولا مبروك الرفرنس نمبر

ثانيا حضرتك منور الليستة من زمان ( اسم حضرتك موجود فيها اصلا )

ثالثا لازم شهادة الجامعة وكشف الدرجات لحضرتك و لزوجتك وده اصلا ممكن تطلب انه يطلع بالانجليزي ومش هيحتاج ترجمه

وحضرتك برده مش لازم تنزل مصر ممكن اي حد من طرفك يروح بالبطاقة بتاعته وبتاعتك ويطلب الاوراق ده من مكتب شؤن الطلبة

و اسفة نسيت اقول لحضرتك مش ضروري خالص موضوع ان شهادات الجامعة لازم تكون جوه ظرف مغلق الكلام ده لامريكا والدول الاوربية مش عندنا

وكل الناس اللي جتلها الفيزا مقدموش الظرف المغلق فمفيش داعي للقلق من عدم قبول الاوراق

في رعاية الله

تم تعديل بواسطة kodo

منذ ولدت و أنت تفخر بالإسلام ..... فمتى يفخر الإسلام بك

اشتاق لترابك و هواك يا وطني....واشتقت لبيت ابي وحضن امي

إن أصبت فمن الله وإن أخطأت فمن نفسي والشيطان

والحمد لله والصلاة والسلام على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين

اللهم ارحم والديا وعافهم واعف عنهم وأكرم نزلهم ووسع مدخلهم..

ونقهم من الذنوب والخطايا كما ينقى الثوب الأبيض من الدنس..

اللهم أبدلهم داراً خيراً من دارهم .. وأهلاً خيراً من أهلهم ..وارزقهم الفردوس الأعلى ..

وأعذهم من عذاب القبر ..وعذاب النار..اللهم اجمعني بهم في جنات النعيم

رابط هذا التعليق

شكرا لسرعة ردك يا كودو والله يبارك فيكي .

يا ترى الورق المطلوب لمكتب لندن كله صور بس (طبعا ما عدا الايلتس والفيش).

رابط هذا التعليق

الاخ الالفاضل أيجل

بالنسبة لبيان الدرجات أنصحك تعمل توكيل لاحد أقاربك من السفاره - لان ما حدث معي في جامعة عين شمس مثلا أني تقدمت بالطلب بنفسي ثم سافرت و أرسلت زميل لاستلامه -- رفضوا يسلموه و طلبوا توكيل - هي كانت غلاسه مش أكتر لان لما رجعتلهم و لا حتي سئلوا علي البطاقه و سلمهولي علي طول -- لكن من باب الاحتياط

أما بخصوص أوراق مكتب لندن -- فأرجوا أن ترجع للجايد بوك بتاع لندن و تمشي مع الاوراق و التعليمات ورقه ورقه

و هما بيطلبوا كل حاجه أصول مش صور

يعني حضرتك لازم تستخرج شهادات ميلاد أصليه و ترجمها و كمان عقد الزواج و جميع المؤهلات الدراسيه ( أصليه ) بالاضافه لنسخه من عقد العمل و خطاب المهام الوظيفيه مختوم أصلي من الشركه -- الخ الخ

و بالله التوفيق

سهير ليالي و ياما لفيت و طفت

و ف ليله راجع في الضلام قمت شفت

الخوف ... كأنه كلب سد الطريق

و كنت عاوز أقتله .. بس خفت

عجبي !!

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته :roseop:

مش هو التقديم الجديد كله على نوفاسكوتشيا فى كندا؟؟؟؟؟؟؟ :blink:

أما هو كده, انتوا بيتبعتوا ليه على لندن؟؟؟؟

ولا هو النظام اتغير و اللى فى الخليج بيبعتوا على لندن تانى؟؟؟

يمكن النظام اتغير؟؟

مرسيدس اس 430

و لا تحسبن المجد تمرا أنت آكله ....................لن تبلغ المجد حتى تلعق الصبرا

رابط هذا التعليق

مساء الفل يا اكسيلانس شكرا على ردك وعندك حق هم فعلا كاتبين ان الاصول مش مطلوبه الا في الفيش فقط لكن هما طالبين صور المستندات وعليها صوره طبق الاصل (يعني تقريبا نقدر نقول اصول). او ترجمه موثقه + صورة المستند. دا على حسب ما فهمت والله اعلم.

مرسيدس : الورق يرسل الى مكتب لندن في المرحلة الثانيه من العمليه بعد ما تبعت نوفا سكوتيا جواب الموفقه المبدئيه ورقم الملف ووقتها يطلبوا منك انك تبعت الورق الى local visa office اللي هو بالنسبه للمصريين في مصر في السفاره الكنديه بالقاهره وبالنسبه للمصريين في السعوديه ممكن يبعتوا عن طريق مكتب القاهره او عن طريق مكتب لندن

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته :)

و الله أنا كنت فاكر فى النظام الجديد, أن المعاملة كلها أصبحت على المكتب الرئيسى فى نوفا سكوشيا فى كندا :rolleyes: .

العلم نور والله :)

فعلا, الواحد بيعيش طول عمره بيتعلم :D

MERCEDES S430

رابط هذا التعليق

مساء الخير:

للأسف عندى أخبار مش لطيفة...لسه عارفاها

فى ناس النظام الجديد بعد لستة فبراير 2008

اتحددلهم انترفيو

ودى فعلا حاجة جديدة خالص

ان ناس يتطلب منهم ايلتس و مقابلة فى نفس الوقت...

وطبعا مش معروف ايه نوع الأسئلة ولا التفاصيل المطلوبة..

كل حاجة للأسف ضلمة..

لو حد سمع عن حد اتطلب منه مقابلة يقول يا جماعة

لا تندم على حب عشته...حتى ولو اصبح ذكرى مؤلمه..... فأذا كانت الزهور قد جفت وضاع عبيرها ..... ولم يبقى فيها غير الاشواك فلا تنسى انها منحتك عطرا جميلا اسعدك

رابط هذا التعليق

مساء الخير:

للأسف عندى أخبار مش لطيفة...لسه عارفاها

فى ناس النظام الجديد بعد لستة فبراير 2008

اتحددلهم انترفيو

ودى فعلا حاجة جديدة خالص

ان ناس يتطلب منهم ايلتس و مقابلة فى نفس الوقت...

وطبعا مش معروف ايه نوع الأسئلة ولا التفاصيل المطلوبة..

كل حاجة للأسف ضلمة..

لو حد سمع عن حد اتطلب منه مقابلة يقول يا جماعة

يمكن يا د/ سوسو الأوفيسر شك فى حاجة و عمل انترفيو علشان يتأكد منها

يعنى هم من غير انترفيو و متأخرين ربنا يستر و ما يزودوش الطين بلة

رابط هذا التعليق

هى مش حاجة جديدة يا سوسو يا حبيبتى

هما لما بيبقوا مش فاهمين حاجة أو مثلا فيه حاجات فالرفرنسس بتاعت الشغل مش باينة ساعات بيطلبوا انترفيو او بيتصلوا كمان ساعات بالتليفون.

A crying baby is the best form of birth control.

-Carole Tabron

"?If evolution really works, how come mothers only have two hands"

- Milton Berle

".If your baby is "beautiful and perfect, never cries or fusses, sleeps on schedule and burps on demand, an angel all the time, you're the grandma"

- Theresa Bloomingdale

."The average dog is a nicer person than the average person".

- Andrew A. Rooney

".If you take a dog which is starving and feed him and make him prosperous, that dog will not bite you. This is the primary difference between a dog and a man"

- Mark Twain

Life resembles a novel more often than novels resemble life.

-George Sand

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...