اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تتبع حالات الفيدرالي بعد ٢٨ فبراير ٢٠٠٨

Recommended Posts

يا جماعة استفسار صغير

انا ال 4 شهور ينتهوا في 03 ابريل 2010 وانا بعت الاوراق خلاص ووصلت لندن (مقدم من دبي) يوم 11 مارس, هل لازم يبعتوا لي مايل تأكيد استلام الاوراق ولا مش لازم, ولو مابعتوش مايل لغاية دلوقتي , يبقى ايه العمل.

شكرا

احمد

رابط هذا التعليق

السلام عليكم جميع الاخوة الافاضل

بابكم جميل جدا ومفيد وفيه جو اسري نقي ... وللاسف لم استدل على هذا الباب الا من 4 ايام وتقريبا قرات كميه كبيرة من مشاركات الزملاء وكلها مفيده جدا ... ربنا يجازيكم خيرا

وارجو ان اكون معكم واشارك تجربتي واتمنى ان اجد جوابا علي سؤالي

انا مقدم باسمي ومعي زوجتي وطفلين ... اعمل مهندس مدني وزوجتي بكالوريوس تجارة

انا بعت الابليكشن الي سيدني – كندا في منتصف اغسطس 2009 ومعاه الbank draft بالمصروفات وجاءني رد مبدئي بالموافقه عن طريق الايميل – في يوم 29-10-2009 وبه file Number وكان مطلوب مني ارسال نسخه كامله من الابليكشن والمستندات (صور فقط ولكن اصل الفيش واصل امتحان الايلتس) الي السفاره بالقاهرة في خلال 120 يوم

وبعت النسخة الكامله الي السفارة يوم 8-11-2009 وجائني منهم جواب – بريد عادي مسجل - بتاكيد الاستلام يوم 15-11-2009 .... وفي الجواب اللي جالي منهم ده كان فيه زي Code Bar وعليه رقم file No. تاني غير اللي جالي من سيدني – كندا وبيبدأ بحرف ال B برضه و9 ارقام برضه ... والغريب ان سواء الرقم اللي جالي من سفارة القاهرة او من سيدني –كندا الاتنين ممكن ادخل بيهم اعمل check application status online

وعليها ومن ساعتها ... الحاله بتاعة الابليكشن لم تتغير (received by visa office )

يا ترى كده الامور طبيعيه ولا نبعت لهم نستفسر عن الحاله لانها (من 8-11-2009 الي اخر مارس 2010 يعني 4 شهور ونص ؟

ويا ترى امتى ح يطلبوا اصول المستندات ؟ (عقد الزواج – شهادات الميلاد – مؤهلات التعليم – شهادات الخبرة )

اشكركم جزيلا

ممكن حضرتك تديني اللينك اللي به ممكن اعرف ال status وايه البيانات المفروض ادخلها؟

شكرا

احمد

رابط هذا التعليق

[ممكن حضرتك تديني اللينك اللي به ممكن اعرف ال status وايه البيانات المفروض ادخلها؟

شكرا

احمد

هوه ده اللينك وحتلاقي فيه - في الجزء اللي علي اليمين - check application status

http://www.cic.gc.ca/english/immigrate/skilled/index.asp

البيانات هيه رقم الملف وبياناتك الشخصيه

بالتوفيق ان شاء الله

أعقل الناس محسن خائف ، و أحمق الناس مسيء آمن.

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

انا كمان يا جماعه جالى ايميل الرفض بس ده من يوم 3 - 12 - 2009 يعنى كده بقاله 4 شهور ولسه ما جاش الشيك هو بيتاخر اكثر من كده انا قلقان ممكن حد يقول لى الشيك وصل بعد قد ايه للجماعه للى جالهم الرفض قابلى وشكرررررررررررررررررررررررررررررر

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

اخواني الاعزاء .... ازيكوا جميعا

اعتقد ان البعض منكم يعرف عن مراحل طلب الهجره اللي قدمته ولكن للفائده للجميع وخاصة الناس اللي على وشك التقديم اروي لكم ما حدث معي تفصيلا.

ان اخصائي عظام مصري مقيم في السعوديه وزوجتي اخصائية علاج طبيعي مقيمه معي في الرياض

ملأت الابليكيشن بتاع الهجره لينا احنا الاتنين(لسه مفيش اولاد) بنفسي ولم الجأ الى محامي وكتبت فيه ان المبعغ المتوفر معي للهجره حوالي 13 الف دولار كندي وكتبت الوصف الوظيفي كويس لان معايا خبره اكثر من 4 سنوات.

وكتبت رقم الفيزا (وهي فيزا اليكترون) استخدمها للشراء وسحب الفلوس داخل وخارج السعوديه ( سحبت بيها فلوس من ATM في مصر وفي تايلاند ومكانش فيه اي مشكله) ووقعت الفورم الخاصه بيها وارفقته مع الطلب. ولم ارسل اي فورم خاص باستخدام representative واستكملت باقي الاوراق وارسلنها لCIO في سيدني في نوفمبر 2009 وصلتهم يوم 26 نوفمبر وبقيت انتظر الرد.

يوم 28 يناير 2010 وصلني ايميل من FSW- CIO ونصه كالاتي

FEDERAL SKILLED WORKER

CENTRALIZED INTAKE OFFICE

P.O. BOX 7500

SYDNEY, NS B1P 0A9

JANUARY 28, 2010 

*B0567341933*

Dear Mr......:

This refers to the application for permanent residence in Canada that you recently submitted to the Centralized Intake Office in Sydney, Nova Scotia.

Your application is currently in process however the Credit Card information you provided is invalid.

Please provide updated credit card information or another acceptable form of payment via mail to the following address within 30 days of the date of this letter.

ATTENTION : CRU

CITIZENSHIP AND IMMIGRATION CANADA

FEDERAL SKILLED WORKER

CENTRALIZED INTAKE OFFICE

196 GEORGE STREET

SYDNEY, NS B1P 1V3

CANADA

Please include your B file number on all correspondence.

NOTE: If you do not have updated Credit Card information, payments can be made by CERTIFIED CHEQUE, BANK DRAFT or INTERNATIONAL MONEY ORDER and must be made payable to the “ Receiver General For Canada” in Canadian funds

Thank you for your interest in Canada.

لو لاحظتم الرقم مكون من عشرة ارقام وليس 9 كالمعتاد ولكن بعد حذف 3 من على اليسار تمكنت من عمل تشيك على الطلب بتاعي على الويب سايت وكان المكتوب application recieved

وبناء عليه ارسلت لهم خطاب عن طريق DHL وصل يوم 5 فبراير 2010 وكان يحتوي على شيك بنكي قابل للصرف باسم reciever general for canada وخطاب يوضح انني قررت تغيير طريقة الدفع من فيزا الى شيك.

وانتظرت الرد واليوم وصلني بالبريد خطاب به جميع اوراقي التي ارسلتها ومعها خطاب نصه كالاتي:

dear Sir

This refer to the application for permanent residence in canada that you recently submitted to th Case processing Center in Sydney, Nova Scotia on NOVEMBER 26,2009.

Regulation 12 of the Immigration and Refugee Protection Regulations states that if certain requirements are not met, the application and all ********s submitted in support of the application shall be returned to the applicant. A review of your application indicates your submission fails to meet these requirements.

1- You have failed to submit the required processing fee or the fee you submitted is not an acceptable form of payment.(see Appendix A and/or Fee payment form (IMM5620

2-The individual indicated on the Use of a Representative form IMM 5476 which you submitted is not an authorized representative. (see Appendix B

3-Your submission dose not meet the requirements of an acceptable application as set out in Regulation 10 of the Immigration and Refugee Protection Regulations. ( see Appendix C

4-see Appendix D

All of your application forms and ********s are being returned to you. Your application fee was not processed and is also being returned to you. No record of your application has been retained by this office. Should you choose to resubmit your application, please include this letter and the attached appendices with your application.

L.C.

Case Processin Center

Sydey, Nova Scotia

دا نص الخطاب اللي وصلني وده اللي حصل مش عارف ايه سبب الرفض وليه الفلوس موصلتش وايه سر ورقة الrepresentative اللي بيتكلموا عليها وايه Regulation 10 وفين ال Appendices اللي بيقولوا عليها دي علما ان الظرف اللي جالي لا يتضمن اي شيئ سوى الخطاب المذكور واوراقي اللي بعتها وعليها بعض علامات صح باللون الاحمر وختم مكتب البريد بتاعهم بالاضافه الى الظرفين اللي بعتهم مع الابليكيشن.

اسف للاطاله ولكن التفاصيل قد تكون مهمه

عموما كل تاخيره وفيها خيره وربنا ليه حكمه في التاخير

ان شاء الله هاقدم تاني بعد ما اعرف اسباب اعادة الملف

وبالمناسبه حتى الان لا اعرف مصير الشيك اللي بعته

ياريت اهل الخبره يشاركوني التفكير وشكرا جزيلا لصبركم

"اللهم إني أعوذ بك من الهم والحزن والعجز والكسل وأعوذ بك من الجبن والبخل وأعوذ بك من غلبة الدين وقهر الرجال"

رابط هذا التعليق

مشاركه مقتبسه من الدكتور قناوي ومراسلاته

يعني

انا عند خبر مش حلو قوي عن البروسيسسنج تايم وبالاحري انتظار الميديكال الذي سيطول للاسف

انا طبعا ولله الحمد طلعت عين اللي ماسك الايميلات في السفارة وبعت انكاويريز كتير جدا

ولما لقيتهم حتي الرد الالكتروني بتوع الوصول ما بيعبرهوش

قلت ما بدهاش

رحت اشتكيت في موقع الcic للدعم الفني ان هناك مشكلة في مكتب القاهرة وانهم حتي الرد الالكتروني الاتوماتيك لا يردوا عليه

ومن ثم اخر انكاويري بعته استفسر

ارسلوا لي الرد المحبط التالي

وانا مش هاذيعه علشان احبطكم ولكن عشان اللي وراه مصلحة يروح يشوفها من غير طول امل

ويظبط خططه

لا اخفي عليكم كنت متضايق جدا جدا ومخنوق بس الحمد لله

برضه الواحد عرف راسه من رجليه

وان لسة بدري جدا وبلاش الخطط القصيرة المدي

للامانة قد يكون ردهم رخامة وغلاسة والموضوع يمشي اسرع بس برضه ما تستعجلوش

كله باوان

اليكم ارسالة واقترح تحليلها مننا جميعا

*Dear Sir/Madam,

This refers to your recent enquiry regarding your application for permanent residence in Canada as a Federal Skilled Worker.

On November 28, 2008, pursuant to section 87 of the Immigration and Refugee Protection Act, the Minister of Citizenship, Immigration and Multiculturalism issued instructions which affect applications submitted on or after February 27, 2008. Since your application was received on or after this date, your application is subject to these amendments. We are in the process of assessing applications against the Ministerial Instructions to determine whether they are eligible for processing.

Due to the high volume of applications received on or after February 27, 2008, it will take at least 24 months for your application to receive a determination. You will be contacted once a determination has been made or if additional ********s are judged to be necessary. Given the above, we would ask that you refrain from making further enquiries on your application as we will not respond to them.

اللهم اني أسالك الخير كله ما علمت منه وما لم اعلم

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

قطفوا الزهرة..

قالت:من ورائي برعم سوف يثور.

قطعوا البرعم..

قالت:غيره ينبض في رحم الجذور.

قلعوا الجذر من التربة..

قالت:إنني من أجل هذا اليوم خبأت البذور.

كامن ثأري بأعماق الثرى.......وغداً سوف يرى كل الورى

كيف تأتي صرخة الميلاد.......من صمت القبور.

تبرد الشمس......ولا تبرد ثارات الزهور!

رابط هذا التعليق

والله يا دكتور فاروق معلش ان شا ء الله خير

والمحاورات ده بيتي بس مش عاوزين احباط للناس بس برضه الواحد يخطط صح وان شاء الله خير

يعني الخطة الحالية بتاعتي اشوف شغلي كويس واحوش قد ما اقدر لغاية ما ربنا يريد

وعموما الايميل بتاعهم عرفني انهم شغالين وان انا واجب اسكت لغاية ما يردوا

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

والمحاورات ده بيتي بس مش عاوزين احباط للناس بس برضه الواحد يخطط صح وان شاء الله خير

دكتور قناوى... ليك وحشة كبيرة جدا... يا رب تكون بخير :roseop:

الايميل واضح ان مدة الانتظار هى سنتين من وقت التقديم... و لكن الفترة دى مش مقدسة... يعنى فى الغالب هما بيحطوا اقصى تقدير مش اقل تقدير.. (على الرغم من انهم كاتبين ان دى اقل مدة)... و ان شاء الله الامور تمشى و ربنا ييسر الحال.

ربنا يوفقك ان شاء الله و ييسر لك امورك كلها :roseop:

رب أخرجنا من القرية الظالم أهلها...

Je suis Québécois et je suis fier de l'être

رابط هذا التعليق

دكتور قناوى... ليك وحشة كبيرة جدا... يا رب تكون بخير :rolleyes:

الايميل واضح ان مدة الانتظار هى سنتين من وقت التقديم... و لكن الفترة دى مش مقدسة... يعنى فى الغالب هما بيحطوا اقصى تقدير مش اقل تقدير.. (على الرغم من انهم كاتبين ان دى اقل مدة)... و ان شاء الله الامور تمشى و ربنا ييسر الحال.

ربنا يوفقك ان شاء الله و ييسر لك امورك كلها :unsure:

متشكر يا محمد علي دعمك المعنوي

وزي ما بيقولي د اسكندرية تاني وبقول نفسي

عيش حياتك وشغلك ولمايئون الاوان تبقي تتعدل

رابط هذا التعليق

لكن كان عندى سؤال دكتور قناوى

السنتين دول من تاريخ الابدايت ولا من تاريخ البروسيسنج

لان اكيد تفرق كتير

عموما تهون ان شاء الله

الفرج قريب

ليس ما يدخل الفم ينجس الانسان

بل

ما يخرج من الفم هذا ينجس الانسان

رابط هذا التعليق

لان اكيد تفرق كتير

عموما تهون ان شاء الله

الفرج قريب

والله يا دكتورة المفروض من تاريخ aor يعني من نوفمبر 2008

لكن ما نضمنش الاستهبال ويكون من امبارح

يا الله يا شيخة زي ما يكون منهم لله

رابط هذا التعليق

لان اكيد تفرق كتير

عموما تهون ان شاء الله

الفرج قريب

والله يا دكتورة المفروض من تاريخ aor يعني من نوفمبر 2008

لكن ما نضمنش الاستهبال ويكون من امبارح

يا الله يا شيخة زي ما يكون منهم لله

طيب خلاص فرجه قريب ان شاء الله

يعنى على شهر 7 يجيلك ميديكال وعلى شهر 10 الفيزا

واكيد منهم لله

امال انا ادعى عليهم وعلى اللى كان السبب بايييييييه

يالا زى ما بيقولوا العايط على الفايت فقدان عقل (مثل صعيدى قح)

ان شاء الله خير

تحياتى

ليس ما يدخل الفم ينجس الانسان

بل

ما يخرج من الفم هذا ينجس الانسان

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أنا بقه كان عندى استفسار, لأن أنا باعت الجواز بتاعى لمكتب لندن ييجى من 11 يوم, يوم 20-4-2010 بالظبط ,بالبريد السريع الدولى من مصر الى لندن, اللى ب 122 جنيه ده و بعد كده قلت أما أبعت أسألهم ادا كان الجواز وصلهم ولا لأ.

جالى منهم رد على الايميل امبارح اللى هو يوم 30-4-2010, أن الجواز لسسسسسسسسه ما وصلش!!!

ايه رأيكم , أقلق ولا أستنى على القلق شويتين؟؟؟؟؟؟؟

أصل أنا كنت سمعت أن الجواز عشان يتبعت بره مصر, لازم نجيب موافقة من الأمن و الحاجات المقرفة دى, هو ده صحيح؟؟؟

و لو اكتشفوا أن الظرف -و هو خارج من مصر بألف سلامة- جواه جواز سفر, هيعملوا اييييه؟؟

أنا كان المفروض أبعته من الأول بأرامكس بس أقول ايه بقه, الواحد بيعيش طول عمره يتعلم

الظريف أن الوصل اللى أنا استلمته لما بعت الظرف, عليه رقم البعثية اللى المفروض لما أدخله على موقع البريد المصرى, يعطينى التعقب, بس لما بأدخله, ما بيعطنيش حاجة.

على العموم الرقم أهوه للى عاوز يحاول 31932293

هييييييييييييييه ( تنهيدة )

ربنا ييسر الأمور لينا و لكل المسلمين ان شاء الله

MERCEDES S430

و لا تحسبن المجد تمرا أنت آكله ....................لن تبلغ المجد حتى تلعق الصبرا

رابط هذا التعليق

أنا بقه كان عندى استفسار, لأن أنا باعت الجواز بتاعى لمكتب لندن ييجى من 11 يوم, يوم 20-4-2010 بالظبط ,بالبريد السريع الدولى من مصر الى لندن, اللى ب 122 جنيه ده و بعد كده قلت أما أبعت أسألهم ادا كان الجواز وصلهم ولا لأ.

جالى منهم رد على الايميل امبارح اللى هو يوم 30-4-2010, أن الجواز لسسسسسسسسه ما وصلش!!!

ايه رأيكم , أقلق ولا أستنى على القلق شويتين؟؟؟؟؟؟؟

أصل أنا كنت سمعت أن الجواز عشان يتبعت بره مصر, لازم نجيب موافقة من الأمن و الحاجات المقرفة دى, هو ده صحيح؟؟؟

و لو اكتشفوا أن الظرف -و هو خارج من مصر بألف سلامة- جواه جواز سفر, هيعملوا اييييه؟؟

أنا كان المفروض أبعته من الأول بأرامكس بس أقول ايه بقه, الواحد بيعيش طول عمره يتعلم

الظريف أن الوصل اللى أنا استلمته لما بعت الظرف, عليه رقم البعثية اللى المفروض لما أدخله على موقع البريد المصرى, يعطينى التعقب, بس لما بأدخله, ما بيعطنيش حاجة.

على العموم الرقم أهوه للى عاوز يحاول 31932293

هييييييييييييييه ( تنهيدة )

ربنا ييسر الأمور لينا و لكل المسلمين ان شاء الله

MERCEDES S430

[/quote

لا تقلق يا اخي . . سوف تصل الجوازات باذنه تعالى

اعتقد سبب التاخير هي ازمة الطيران العالمية

تمنياتي بالتوفيق

رابط هذا التعليق

أنا مرسيدس اللى كنت قولتلكم الجواز بتاعى اللى انا باعته من يوم 20-4-2010, لسه ماوصلش لندن , قمت أنا طالع النهاردة من النجمة على مكتب البريد الرئيسى اللى فى المنصورة و قولتلهم , ازاى أتتبع الجواب بتاعى, قالى الرقم اللى على الوصل ده تكتب قبله EE من ناحية الشمال و تكتب بعده EG من ناحية اليمين و تقوم ضاغط على Submit .

طلع الجواب واصل لندن من يوم 26-4-2010 و كمان اللى استلمه هناك واحد اسمه Mr. Manu.

يا كسفتكم يا خواجات .

فأنا بعتلهم ايميل النهاردة و مش عارف هما هيودوا مشهم منى فين من الكسوف, قال يعنى بيتكسفوا أوى .

ربنا ييسر الأمور بخير ان شاء الله

MERCEDES S430

و لا تحسبن المجد تمرا أنت آكله ....................لن تبلغ المجد حتى تلعق الصبرا

رابط هذا التعليق

اخوتي المهاجرين

اسمحولي ان اقدم نفسي لكم

انا مواطن عربي مش من مصر

وانا اتابع منتداكم الكريم منذ فتره لاباس بها

ولكم جزيل الشكر والتقدير على كل المعلومات الثريه الموجوده في هذا المنتدى الكريم التي استفدت منها الكثير

وارجوا ان تقبلوني عضوا في منتداكم الكريم وفي هذه الصفحه للمقدمين بعد فبراير 2008

مكتب الفيزا - لندن

المهنه طبيب بشري - ضمن برنامج البورد العربي - جراحه عظام - سنه ثالثه

ارسال الابليكيشن الى كندا 15 اكتوبر 2009

تم استلام الابليكيشن في كندا 26 اكتوبر 2009

استلمت الفايل نمبر من كندا 26 يناير 2010

ارسلت الوثائق كامله الى مكتب الفيزا - لندن - ( اعتقد انكم تسمونه الابديت ) في 18 مارس 2010

تم استلام الاوراق في لندن وارسلوا الي ال 2nd AOR بتاريخ 21 مارس 2010

الحاله في ال e-case هي

Received_by Visa Office

ولكم جزيل الشكر والتقدير

تم تعديل بواسطة drarab

لا تستحِ من إعطاء القليل فإن الحرمان اقل منه,,

رابط هذا التعليق

عندي سؤال ... لقد تم إرسال EMAIL في 12 إبريل الماضي ... كم من الوقت مسموح لي حتي أرسل كل أوراقي الي السفارة هنا بمصر و من أي وقي يبدأ ال 120 يوم المحددين لتقديم الاوراق و هل يمكن ان اقدم الاوراق و هي غير مكتملة و أكملها بعد ذلك أم لا....

رابط هذا التعليق

هل في مشكلة لو كنت كتبت في ال application الأولي اللي راحت كندا أن مستويا في الفرنساوي المستوي الأول و بعدين غيرتها الي مفيش مستوي خالص في الفرنساوي في ال ابapplication اللي هنا في السفارة ....انا الحمد لله من غير درجات اللغة التانية انا درجاتي معدية و امتحنت اليلتس و جبت اللي انا عايزة و اللي هوة يديني الدرجات المطلوبة ... أرجو الإفادة

رابط هذا التعليق

انا بعت شيك عن طريق HSBC هل هذا البنك حد بعت شيك منه و أتقبل انا خايفه لحسن يكون غلط

السلام عليكم

انا أم انس

عايزة اضيف اسمى للستة بتعتكم

بعت الرقم لكندا + الشيك يوم 7 يونيو 2009

جالى ايميل من كندا وطلب استكمال الاوراق 6 اغسطس 2009

سملت الاوراق المطلوبة للسفارة فى القاهرة يوم 3 ديسمبر 2009

جالى جواب من السفارة يفيد وصول الورق وانهم هيعملوا فحص للورق بتاعى بتاريخ 15 يناير 2010

ارجو اضافتى للستة

ودعواتكم

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...