اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تتبع حالات الفيدرالي بعد ٢٨ فبراير ٢٠٠٨

Recommended Posts

السلام عليكم و رمة الله و بركاته :)

أنا كان فى نقطة عاوز أتكلم فيها و هى, أننا لا يجب اننا نربط الأيلتس بالمقابلة لأن المقابلة مش عشان يختبر قوة المهاجر فى الانجليزى بدليل أن الأسئلة بتكون على حاجات خاصة بمشروع الهجرة نفسه و أنا أعتقد أن كان فيه مواضيع فى المنتدى هنا عن الأسئلة اللى بيسألوها فى المقابلة سواء فيدرالى أو كيبك. :sad:

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=55498

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=67254

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=65596

بصراحة دى المواضيع اللى أنا لقيتها و أوعدكم وعد رجالة أنى لو لقيت أى حاجة تانية, ههقولكم على طوووووووووووول . :sad:

MERCEDES S430 :ninja:

و لا تحسبن المجد تمرا أنت آكله ....................لن تبلغ المجد حتى تلعق الصبرا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

أنا كان فى نقطة عاوز أتكلم فيها و هى, أننا لا يجب اننا نربط الأيلتس بالمقابلة لأن المقابلة مش عشان يختبر قوة المهاجر فى الانجليزى بدليل أن الأسئلة بتكون على حاجات خاصة بمشروع الهجرة نفسه و أنا أعتقد أن كان فيه مواضيع فى المنتدى هنا عن الأسئلة اللى بيسألوها فى المقابلة سواء فيدرالى أو كيبك.

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=55498

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=67254

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=65596

بصراحة دى المواضيع اللى أنا لقيتها و أوعدكم وعد رجالة أنى لو لقيت أى حاجة تانية, ههقولكم على طوووووووووووول .

MERCEDES S430

و لا تحسبن المجد تمرا أنت آكله ....................لن تبلغ المجد حتى تلعق الصبرا

رابط هذا التعليق

إقتباس(ابنه النيل @ Feb 20 2010, 05:27 PM)

إقتباس(ام يمنى @ Feb 18 2010, 06:44 PM)

السلام عليكم

شكرا للاخوه على سرعة الرد. انا فعلا دخلت على السيت بتاع السي اي سي و قريت الكلام ده بس تقريبا هما كانو كاتبين غلط انها بتاخد من 16 الى 18 اسبوع لفيش امريكا. و بعدين انا افتكرت اني لازم استنى ال سي اي سي يبعتولي خطاب اطلع بيه الفيش زي السعوديه.

بس كده الحمد لله يبقى نبتدي نطلعها على طول و نستنى السي اي سي في فيش السعوديه بس.

بس كده انا استنى قد ايه علشان يوصل الخطاب ده للسلطات السعوديه علشان عمل الفيش و لا انا ابعت ايميل و اطلبه منهم

معلش انا تعباكو معايا بس الواحد عاوز يطمن علشان منعملش حاجه غلط او نستنى اكتر من الازم

هقول لحضرتك علي طريقه سهله جدا لاستخراج الفيش السعودي بسلاسه انا عملت كده واستخرجته ولا جواب للسفاره الكنديه ولا لندن ولا تنتظري منهم اي حاجه

اذهبي للسفاره بتاعتك يعني مثلا انا مصريه ذهبت للسفاره المصريه بحي السفارات

ورحت عند الشباك الي مكتوب عليه مقابله القنصل واطلبي من الموظف هناك وهو نائب القنصل او مساعده

انك عايزه خطاب موجه للادله الجنائيه (بالرياض او اي مدينه انتي تابعه لها)

لاستخراج الفيش والتشبيه السعودي

لكي ولزوجك باعتباركم مواطنين مصريين والسبب الهجره لكندا هيدهولك وانتي واقفه موظف هناك

ووثقيه من الخارجيه السعوديه بالرياض

وبعدين روحيالادله الجنائيه الي جنب المحكمه هيه في الباطحه شغالين من 8-12 الظهر

واعملي الفيش بكل سلاسه ويسر واستلامه بعد اسبوع

واي خدمه

5"]بصراحة كلام سعادتك زى الفل وطمنى جدا لانى كنت عايز اسيب السعودية واللى كان معطلنى موضوع الفيش دة .....بس هل مكتب لندن هيقبل الفيش دة قبل ماهما

يطلبوه ولا حد عمل الموضوع دة قبل كدة افتونا ربنا يبارك فيكم .........د/قناوى د/مرسيدس م/زناتى نداء عاجللللللللللللللل

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

شكرا لجميع الاعضاء لانهم رفعوا معنوياتنا شوية بموضوع المهام الوظيفية

بالنسبة للمقابلة حسب معلوماتي هي حالات خاصة جدا

بالتوفيق للجميع ان شاء الله

" إنَّمَا الْأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ، وَإِنَّمَا لِكُلِّ امْرِئٍ مَا نَوَى "

القرآن الكريم تلاوة وتفسير وحفظ

رابط هذا التعليق

مساء الخير:

للأسف عندى أخبار مش لطيفة...لسه عارفاها

فى ناس النظام الجديد بعد لستة فبراير 2008

اتحددلهم انترفيو

ودى فعلا حاجة جديدة خالص

ان ناس يتطلب منهم ايلتس و مقابلة فى نفس الوقت...

وطبعا مش معروف ايه نوع الأسئلة ولا التفاصيل المطلوبة..

كل حاجة للأسف ضلمة..

لو حد سمع عن حد اتطلب منه مقابلة يقول يا جماعة

[color="#0000FF"]مساء الخير يا مدام سوسو

الكلام ده بيوقع القلب

ف ارجوكى تعرفيلنا انه مكتب بالضبط و امتى كمان

عشان انا اللى متاكد منه ان الانترفيو اتطلب من ناس كتير جدا تبع نيودلهى و كان بيتعمل بالتليفون والكلام دة ابتدى بنهاية السنة اللى فاتت يعنى من كام شهر

و كمان ليا واحد صاحبى حكى ليا عن قريبة اتحددله الانترفيو بايميل يوم 7 مارس(مقابلة مش تليفون) و المفاجاة ليا انه الراجل ده مقدم تبع لندن نهاية 2009

منهم لله طهقواا الواحد و حطموا اعصابنا :)

رابط هذا التعليق

إقتباس(ابنه النيل @ Feb 20 2010, 05:27 PM)

إقتباس(ام يمنى @ Feb 18 2010, 06:44 PM)

السلام عليكم

شكرا للاخوه على سرعة الرد. انا فعلا دخلت على السيت بتاع السي اي سي و قريت الكلام ده بس تقريبا هما كانو كاتبين غلط انها بتاخد من 16 الى 18 اسبوع لفيش امريكا. و بعدين انا افتكرت اني لازم استنى ال سي اي سي يبعتولي خطاب اطلع بيه الفيش زي السعوديه.

بس كده الحمد لله يبقى نبتدي نطلعها على طول و نستنى السي اي سي في فيش السعوديه بس.

بس كده انا استنى قد ايه علشان يوصل الخطاب ده للسلطات السعوديه علشان عمل الفيش و لا انا ابعت ايميل و اطلبه منهم

معلش انا تعباكو معايا بس الواحد عاوز يطمن علشان منعملش حاجه غلط او نستنى اكتر من الازم

هقول لحضرتك علي طريقه سهله جدا لاستخراج الفيش السعودي بسلاسه انا عملت كده واستخرجته ولا جواب للسفاره الكنديه ولا لندن ولا تنتظري منهم اي حاجه

اذهبي للسفاره بتاعتك يعني مثلا انا مصريه ذهبت للسفاره المصريه بحي السفارات

ورحت عند الشباك الي مكتوب عليه مقابله القنصل واطلبي من الموظف هناك وهو نائب القنصل او مساعده

انك عايزه خطاب موجه للادله الجنائيه (بالرياض او اي مدينه انتي تابعه لها)

لاستخراج الفيش والتشبيه السعودي

لكي ولزوجك باعتباركم مواطنين مصريين والسبب الهجره لكندا هيدهولك وانتي واقفه موظف هناك

ووثقيه من الخارجيه السعوديه بالرياض

وبعدين روحيالادله الجنائيه الي جنب المحكمه هيه في الباطحه شغالين من 8-12 الظهر

واعملي الفيش بكل سلاسه ويسر واستلامه بعد اسبوع

واي خدمه

5"]بصراحة كلام سعادتك زى الفل وطمنى جدا لانى كنت عايز اسيب السعودية واللى كان معطلنى موضوع الفيش دة .....بس هل مكتب لندن هيقبل الفيش دة قبل ماهما

يطلبوه ولا حد عمل الموضوع دة قبل كدة افتونا ربنا يبارك فيكم .........د/قناوى د/مرسيدس م/زناتى نداء عاجللللللللللللللل

الله اللي اعرفه اذا سمح لي الاخوان بالتدخل ان المطلوب صحيفه جنائيه ن كل بلد قضيت فيها اكتر من 6 شهور وبالتالي لو كنت هاتسيب السعوديه نهائي خلاص امل الفيش وخليه معاك ويطلبوه وقت ما يطلبوه

"اللهم إني أعوذ بك من الهم والحزن والعجز والكسل وأعوذ بك من الجبن والبخل وأعوذ بك من غلبة الدين وقهر الرجال"

رابط هذا التعليق

أنا لما جالى الأبديت ليتر فى 12-2008 , رجعت بعت ليهم ايميل و طلبت منهم أنهم برسلوا الخطاب اللى أنا هعمل بيه الفيش من السعودية , فهم ردوا على و قالولى أن ده لسه أوانه ماجاش و أنهم عارفين أن عمايل الفيش من السعودية صعب و لاوم خطاب و كده يعنى , و أنهم هبيقوا يرسلوا الخطاب ده لاحقا.

أنا قبل ما أسيب السعودية نهائى, بعت ليهم و قلتلهم أنى هسيب السعودية نهائى و طلبت منهم أنهم يرسلوا الخطاب اياه و بالفعل أرسلوه.

بالنسبة لأنى أطلع الفيش السعودى بخطاب من السفارة المصرية فى الرياض, ده ممكن , بس لما بتوع كندا يطلبوا الفيش السعودى فى وقتهم عادى, هيكون عدى على الفيش اللى سيادتك مطلعه بخطاب السفارة المصرية مدة و ممكن يعتبروه غير صالح لأن اللى أنا فاكره أن مدة صلاحية الفيش مش طويلة , يعنى بيبقى عاوز يتعمل و يترجم و يتبعت لبتوع كندا عالطول, الحاجة التانة أن تاريخ اصدار الفيش السعودى ده هيبقى ساااااابق لتاريخ الجواب اللى بتوع كندا باعتينه عشان تطلع بيه الفيش و بالتالى الموضوع ممكن هيكون مثير للريبة الا ادا الظروف خدمتك و طلبوا منك الفيش بالصدفة بعد ماكنت سيادتك عامله بمدة قصيرة.

عشان كده انا شايف أن الأفضل أنك لو عاوز تعمله, ابعت ايميل لبتوع الهجرة اللى أنت تابع ليهم و خليهم يرسلولك الخطاب الأصل بتاع الفيش و لما تطلع الفيش و تترجمه ابقى ابعته ليهم و معاه الخطاب اللى بالانجليزى اللى هما كانوا باعتينه عشان يعرفوا أنت طلعت الفيش ازاى و أنك طلعته بناء على الخطاب اللى هما بعتينه, لأن غالبا هيحصل معاك زى ما حصل معاى , أنهم هيرسلولك الخطاب ده لما أنت تطلبه و هيرجعوا يرسلولك خطاب زيه بالظبط تانى لما يبعتولك الجواب الأخير اللى بيطلبوا منك فيه الكشف الطبى و فلوس الفيزا.

و الله وأعلم

و ربنا يوفقك و يكرمك

MERCEDES S430

رابط هذا التعليق

أنا لما جالى الأبديت ليتر فى 12-2008 , رجعت بعت ليهم ايميل و طلبت منهم أنهم برسلوا الخطاب اللى أنا هعمل بيه الفيش من السعودية , فهم ردوا على و قالولى أن ده لسه أوانه ماجاش و أنهم عارفين أن عمايل الفيش من السعودية صعب و لاوم خطاب و كده يعنى , و أنهم هبيقوا يرسلوا الخطاب ده لاحقا.

أنا قبل ما أسيب السعودية نهائى, بعت ليهم و قلتلهم أنى هسيب السعودية نهائى و طلبت منهم أنهم يرسلوا الخطاب اياه و بالفعل أرسلوه.

بالنسبة لأنى أطلع الفيش السعودى بخطاب من السفارة المصرية فى الرياض, ده ممكن , بس لما بتوع كندا يطلبوا الفيش السعودى فى وقتهم عادى, هيكون عدى على الفيش اللى سيادتك مطلعه بخطاب السفارة المصرية مدة و ممكن يعتبروه غير صالح لأن اللى أنا فاكره أن مدة صلاحية الفيش مش طويلة , يعنى بيبقى عاوز يتعمل و يترجم و يتبعت لبتوع كندا عالطول, الحاجة التانة أن تاريخ اصدار الفيش السعودى ده هيبقى ساااااابق لتاريخ الجواب اللى بتوع كندا باعتينه عشان تطلع بيه الفيش و بالتالى الموضوع ممكن هيكون مثير للريبة الا ادا الظروف خدمتك و طلبوا منك الفيش بالصدفة بعد ماكنت سيادتك عامله بمدة قصيرة.

عشان كده انا شايف أن الأفضل أنك لو عاوز تعمله, ابعت ايميل لبتوع الهجرة اللى أنت تابع ليهم و خليهم يرسلولك الخطاب الأصل بتاع الفيش و لما تطلع الفيش و تترجمه ابقى ابعته ليهم و معاه الخطاب اللى بالانجليزى اللى هما كانوا باعتينه عشان يعرفوا أنت طلعت الفيش ازاى و أنك طلعته بناء على الخطاب اللى هما بعتينه, لأن غالبا هيحصل معاك زى ما حصل معاى , أنهم هيرسلولك الخطاب ده لما أنت تطلبه و هيرجعوا يرسلولك خطاب زيه بالظبط تانى لما يبعتولك الجواب الأخير اللى بيطلبوا منك فيه الكشف الطبى و فلوس الفيزا.

و الله وأعلم

و ربنا يوفقك و يكرمك

MERCEDES S430

ياباشا شكرا على الرد الجميل والسريع اللى متعودينه منك .بس هل انت بعت الاميل التانى للندن بعد الابديت بقد ايه ؟ عشان احسبها صح الله يخليك .

على فكرة انا برضة مقدم على لندن.[/size]

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته :closedeyes:

أنا الابديت كان جالى فى 12-2008 وز استلمته بالفعل فى ايدى فى 1-2009 و أنا أرسلت الأوراق اللى كانوا طالبينها فى آخر 3-2009 و لأنى كنت نازل نهائى فى 12-2009 فقمت باعت الايميل اللى أنا بطلب فيه الخطاب بتاع الفيش السعودى فى 10-2009 و الخطاب علما جالى لأنه بيتبعت من لندن على السفارة الكندية فى الرياض و هما بيرفقوا معاه جواب بالعربى, اللى أنت هتصدقه من الخارجية السعودية و تطلع بيه على الشرطة عشان تعمل الفيش, اللفة ده بتاخد حوالى شهر و نص تقريبا و ده اللى انا عرفته لما بقارن التاريخ اللى الجواب طلع فيه من لندن و التاريخ اللى الجواب وصلنى فيه,و الفيش نفسه أخد أسبوعين على ما مركز الشرطة فى جدة خلصه.

بعد كده أنا ترجمت الفيش وش و ظهر و بعت الأصل عالطووووول على مكتب الهجرة فى لندن و معاه الترجمة و الجواب الانجليزى اللى كانوا هما بعتينهولى و الى بيشرحوا فيه كل الخطوات اللى لازم أتبعها عشان أطلع الفيش و هى الخطوات اللى أنا كاتبها فوق .

و بالتوفيق ان شاء الله و ربنا هيكرمك :cheer: :yahoo:

مرسيدس اس 430 :Thumbsup:

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

بالنسبه للفيش السعودي انا بعت ايميل لسفارة كندا في السعوديه ده الايمل بتاعها

riyadh.visa@international.gc.ca

يوم الخميس ووصلني رد منهم امبارح يوم السبت اني اروح استلم الخطاب من مقر السفاره في الرياض. يعني هما مش بيبعتوه بالبريد زي زمان و كده احسن علشان مبقاش فيه تاخير

بالتوفيق للجميع

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

بالنسبه للفيش السعودي انا بعت ايميل لسفارة كندا في السعوديه ده الايمل بتاعها

riyadh.visa@international.gc.ca

يوم الخميس ووصلني رد منهم امبارح يوم السبت اني اروح استلم الخطاب من مقر السفاره في الرياض. يعني هما مش بيبعتوه بالبريد زي زمان و كده احسن علشان مبقاش فيه تاخير

بالتوفيق للجميع

السؤال المهم هل حضرتك مقدمة على مكتب لندن ولا القاهرة لانى مقدم على لندن وبغتلهم بس الرد اللى جالى كان:

,

Dear Applicant

In order to assist you with your required Police Clearance please send your Immigration file number. If you are applying from London or Abu Dhabi no assistance will be provided and you will need to contact your Immigration Office.

The Visa section provides a Police clearance forms either by registered mail (takes around a 15 days to receive) or by Aramex (received the following day; but you will pay the cost of shipment).

Please provide us with which why you want us to send you the form, your mailing address, contact number, as well as the country in which you are applying for immigration by email in order to receive your request.

رابط هذا التعليق

ألآخوه الاعزاء : - سؤال

أنا تقريبا جهزت الملف يا تري ممكن أروح السفاره في أي يوم و لا يوم الخميس فقط زي زمان

و كمان لو حد ممكن يفيدني ,, الملف بيتسلم باليد للموظف و لا يوضع في صندوق البريد بتاع السفاره و خلاص

مع خالص تحياتي

سهير ليالي و ياما لفيت و طفت

و ف ليله راجع في الضلام قمت شفت

الخوف ... كأنه كلب سد الطريق

و كنت عاوز أقتله .. بس خفت

عجبي !!

رابط هذا التعليق

http://www.cic.gc.ca/english/pdf/kits/guides/E37011.pdf

Mailing your application

Place all of your documents in a sealed envelope and mail them to:

The Canadian Embassy

6 Mohamed Fahmy El Sayed Street

Garden City

PO Box 1667

Cairo, Egypt

ده لينك للجايد بتاع سفارة كندا فى القاهرة

A crying baby is the best form of birth control.

-Carole Tabron

"?If evolution really works, how come mothers only have two hands"

- Milton Berle

".If your baby is "beautiful and perfect, never cries or fusses, sleeps on schedule and burps on demand, an angel all the time, you're the grandma"

- Theresa Bloomingdale

."The average dog is a nicer person than the average person".

- Andrew A. Rooney

".If you take a dog which is starving and feed him and make him prosperous, that dog will not bite you. This is the primary difference between a dog and a man"

- Mark Twain

Life resembles a novel more often than novels resemble life.

-George Sand

رابط هذا التعليق

السلام عليكم جميعا....أرجو ان تنعموا بكل الخير حيثما كان ...وفقنا الله للخير ..اتشرف بان اسجل اسمى فى قائمه الانتظار:

اسمى وائل زياده ومقدم للهجرة Skilled مكتب القاهرة فى ابريل 2008 واسرتى معى ...طلب الابديت فى 31/12/2008 ولم ارى الميل الا فى منتصف 3 / 2009 وارسلت اليهم لطلب التمديد ثم وافقوا وارسلت الاوراق فى 4 / 2009 الا IELTS ارسلت فى منتصف 7 / 2009 والى الآن بالتضار الميديكال اللى طول قوى بلا سبب اعرفه ..سعيد بانضمامى لكم اسرتى الجديدة..

رابط هذا التعليق

:roseop:

الليستة الاتية للاعضاء اللي مقدمين من داخل مصر :roseop:

=============================

سوميةصالح......التقديم ابريل 2008.....الابديت ديسمبر 2008.....المديكال يونيو 2009.....طلب البسبورات 15-10-2009....الفيزا.27-10-2009....

د.مرمر...................التقديم ابريل 2008.........الابديت يناير 200......المديكال مايو 2009......البسبورات 7سبتمبر2009....الفيزا 30-9-2009....

د.سيرجن.........التقديم سبتمبر 2008....الابديت فبراير 2009.........المديكال .مارس 2009.....البسبورات 3سبتمبر2009........الفيزا 20 سبتمبر......

د.وليد...............التقديم اغسطس 2008..........الابديت يناير 2009 ......المديكال مايو 2009 ...البسبورات 2اغسطس ......الفيزا 24 اغسطس...

د.فيكو............التقديم يناير 2009...........الابديت فبراير 2009...............المديكال مايو 2009.......الفيزا اغسطس2009

د.ريفيرا.............التقديم يناير 2009.......الابديت فبراير 2009........المديكال 20يونيو 2009 ........الفيزا27 يوليو 2009

عزت 30...........التقديم يناير 2009.......الابديت فبراير 2009.........المديكال 5 مايو 2009....الفيزا 30 يوليو 2009

وائل زياده.............التقديم ابريل 2008 ..............طلب الابديت 31 ديسمبر 2008.....ارسال الاوراق ابريل 2009.....ارسال الايلتس يوليو 2009.....

مينا عزيز..............التقديم يوليو 2008...............طلب الابديت ابريل 2009..............ارسال الاوراق يوليو 2009 ..........

بروبايلوت .............التقديم يوليو 2008...............طلب الابديت ابريل 2009.............ارسال الاوراق اغسطس 2009............

masri..................التقديم مارس 2009..............طلب الابديت اغسطس 2009.......ارسال الاوراق سبتمبر 2009.......

canidian9.............التقديم 17 سبتمبر2009........طلب الابديت 13 نوفمبر 2009.......ارسال الاوراق 29نوفمبر 2009......

د. ميما.................التقديم 25 سبتمبر 2009........طلب الابديت 12نوفمبر 2009.......ارسال الاوراق 25 نوفمبر 2009 .....

طارق عبداللطيف....التقديم 1 اكتوبر 2009............طلب الابديت 2 ديسمبر 2009..... ارسال الاوراق 8 فبراير 2010 .........

د.فيوتشر................التقديم يوليو 2008............طلب الابديت يناير 2009 ..............

د. قناوي ................التقديم اكتوبر 2008...........طلب الابديت ابريل 2009.............

مصري....................التقديم فبراير 2009............طلب الابديت ابريل 2009..............

د. فاروق................ التقديم مارس 2009...........طلب الابديت سبتمبر 2009............

مايوسف..................التقديم 2 نوفمبر 2009.......طلب الابديت 12 يناير 2010............

الإكسيلانس.............التقديم 6 ديسمبر 2009.....طلب الابديت 15 فبراير 2010............

هبة كمال................التقديم 6 ديسمبر 2009......طلب الابديت 12 فبراير 2010............

أم أدم ....................التقديم 8 ديسمبر 2009......لم يقبل الفايل لعدم توافر الjob duties...... ارسال الاوراق مرة اخرى

heima....................التقديم 19 بناير 2010..........

د. ريمون..................التقديم 21 بناير 2010..........

الليستة الاتية للاعضاء اللي مقدمين من خارج مصر :roseop:

=============================

د. صفاء ...........التقديم ابريل 2008......... الابديت مارس200........المديكال مايو 2009........الفيزا 20-10-2009

دمنهوررررررري...............التقديم ابريل 2008...........الابديت ديسمبر 2008..........المديكال اغسطس 2009........الفيزا 20-10-2009

ناوية علي الهجرة..........التقديم ديسمبر 2008......الابديت فبراير 2009.............المديكال اغسطس ...2009.........الفيزا نوفمبر 2009

زناتي...............التقديم ديسمبر 2008.........الابديت فبراير 2009...........المديكال سبتمبر 2009........... الفيزا نوفمبر 2009

محمد منجي.........التقديم يونيو2008.......طلب الابديت يناير 2009.........تسليم الاوراق مارش 2009..........المديكال 4-8-2009......

مرسيدس.............التقديم يونيو2008.......طلب الابديت ديسمبر 2008......المديكال يناير 2010...........

أحمدفوكس.............التقديم يوليه 2008.................طلب الابديت اغسطس 2008........

سعد بدر................التقديم يوليو2008.................

انافوتي..................التقديم اغسطس2008...........

اتش كندا................التقديم اكتوبر 2008...............

عمر مهدي..............التقديم اكتوبر 2008 ................طلب الابديت ابريل 2009...........

كنان.......................التقديم يوليو 2009..................اعادة التقديم اكتوبر 2009......

عمر حبيب...............التقديم يوليو 2009..................طلب الابديت اكتوبر 2009.....

دكتور خالد................التقديم يوليو 2009.................طلب الابديت اكتوبر 2009 ......

أحمد البشير .............التقديم 29 سبتمبر 2009........طلب الابديت 4 ديسمبر 2009.......

ابنه النيل .................التقديم 4 نوفمبر 2009 ..........طلب الابديت 21 يناير 2010 .........

eaglsson..................التقديم 8 نوفمبر 2009...........طلب الابديت 29 يناير 2010.........

عادل عبد الوهاب........التقديم 10 نوفمبر 2009.........طلب الابديت 19 يناير 2010 ........

د. دهشورى..............التقديم 12 ديسمبر 2009.......طلب الابديت 12 فبراير 2010......

أم يمنى....................التقديم 23 ديسمبر 2009.......طلب الابديت 17 فبراير 2010......

أم حسن..................التقديم 1 يناير 2010............

كودو........................التقديم 12 يناير 2010............

نهر النيل .................التقديم 2 فبراير 2010 ...........

ايهاب طاهر ..............التقديم فبراير 2010............

ناوى كندا..................التقديم 16 فبراير 2010.........

منذ ولدت و أنت تفخر بالإسلام ..... فمتى يفخر الإسلام بك

اشتاق لترابك و هواك يا وطني....واشتقت لبيت ابي وحضن امي

إن أصبت فمن الله وإن أخطأت فمن نفسي والشيطان

والحمد لله والصلاة والسلام على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين

اللهم ارحم والديا وعافهم واعف عنهم وأكرم نزلهم ووسع مدخلهم..

ونقهم من الذنوب والخطايا كما ينقى الثوب الأبيض من الدنس..

اللهم أبدلهم داراً خيراً من دارهم .. وأهلاً خيراً من أهلهم ..وارزقهم الفردوس الأعلى ..

وأعذهم من عذاب القبر ..وعذاب النار..اللهم اجمعني بهم في جنات النعيم

رابط هذا التعليق

:roseop:

شرفت الليستة يا استاذ وائل وان شاء الله يكون وشها حلو عليك ويجيلك الميديكال الشهر القادم

في رعاية الله

منذ ولدت و أنت تفخر بالإسلام ..... فمتى يفخر الإسلام بك

اشتاق لترابك و هواك يا وطني....واشتقت لبيت ابي وحضن امي

إن أصبت فمن الله وإن أخطأت فمن نفسي والشيطان

والحمد لله والصلاة والسلام على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين

اللهم ارحم والديا وعافهم واعف عنهم وأكرم نزلهم ووسع مدخلهم..

ونقهم من الذنوب والخطايا كما ينقى الثوب الأبيض من الدنس..

اللهم أبدلهم داراً خيراً من دارهم .. وأهلاً خيراً من أهلهم ..وارزقهم الفردوس الأعلى ..

وأعذهم من عذاب القبر ..وعذاب النار..اللهم اجمعني بهم في جنات النعيم

رابط هذا التعليق

ألآخوه الاعزاء : - سؤال

أنا تقريبا جهزت الملف يا تري ممكن أروح السفاره في أي يوم و لا يوم الخميس فقط زي زمان

و كمان لو حد ممكن يفيدني ,, الملف بيتسلم باليد للموظف و لا يوضع في صندوق البريد بتاع السفاره و خلاص

مع خالص تحياتي

سيدي الفاضل،

عندما كانت تطلب مني السفارة أي أوراق كنت أضعها في ظرف A4 و اكتب عليه الاسم و ال-file number و اذهب للسفارة في أي يوم و أضعه في الصندوق مش لازم يكون يوم خميس، إلا أخر مرة عندما طلبوا البسبورات بعتهم بال-DHL و السفارة استلمتهم يوم تلات على ما أتذكر.

بالتوفيق إنشاء الله .

تحياتي :)

رابط هذا التعليق

بسم الله وله الحمد

اخواني المحترمين جدا

رجاااااااااااااااااااااااااااء تساعدوني في اتخاذ القرار

فانا دماغي متلخبطه ع الاخر من كتر الاراء اللي عمال اسمعها

واكيد كلكم كنتم ذي حالاتي لما جيتم تقدمو للهجره

بصوا يا اعزائي

انا طبيب بشري اعمل بالسعوديهfamily doctor

معايه بالاضافه للبكالوريوس دبلوم من 4 سنين في الصحه العامه وكمان الزماله المصريه في طب الاسره من سنه ونص

ودرجات الايلتس 6.5 = 6.5 =6.5 = 6

زوجتي بكالوريوس وايلتس نفس الدرجات

معي طفلين

هل ينفع كده اقدم؟

هل الدبلوم او الزماله (ليست ماستر) لها نقاط من ال67

اسف لو كان سؤالي يمكن اتكرر

بس ارجوكم ريحوني وادوني القول الفصل

هداني الله واياكم لطريق الجنه امين

رابط هذا التعليق

بسم الله وله الحمد

اخواني المحترمين جدا

رجاااااااااااااااااااااااااااء تساعدوني في اتخاذ القرار

فانا دماغي متلخبطه ع الاخر من كتر الاراء اللي عمال اسمعها

واكيد كلكم كنتم ذي حالاتي لما جيتم تقدمو للهجره

بصوا يا اعزائي

انا طبيب بشري اعمل بالسعوديهfamily doctor

معايه بالاضافه للبكالوريوس دبلوم من 4 سنين في الصحه العامه وكمان الزماله المصريه في طب الاسره من سنه ونص

ودرجات الايلتس 6.5 = 6.5 =6.5 = 6

زوجتي بكالوريوس وايلتس نفس الدرجات

معي طفلين

هل ينفع كده اقدم؟

هل الدبلوم او الزماله (ليست ماستر) لها نقاط من ال67

اسف لو كان سؤالي يمكن اتكرر

بس ارجوكم ريحوني وادوني القول الفصل

هداني الله واياكم لطريق الجنه امين

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته :)

أنا شايف أن ظروف سيادتك مثالية جدا للتقديم للهجرة, بس لو ناوى, قدم النهاردة قبل بكرة عشان يجيلك الأبديت ليتر قبل ما يكون عدى على شهادة الأيلتس بتاعتك سنة كاملة, لأنه لو كان عدى عليها سنه كاملة , مش هيعترفوا بيها و هتضطر أنك تعيد امتحان الأيلتس تااااانى, و ممكن تشوف لو حضرتك و زوجتك ليكم نفس سنوات الخبرة, شوفوا مين اللى الأيلتس بتاعه أحدث و قدموا باسمه عشان يكون عندك براح فى الوقت و مايجيلكش الأبديت ليتر و الأيلتس بتاعك عدى عليه سنة.

أنا رأيى الخاص و طبعا الرأى النهائى ليك أنك تعمل 3 خطوات:

1- أنك بكرة السبت تملى الأبليكيشن و تملى كل الخانات اللى فيه و ماتسيبش خانة عشان الورق مايرجعلكشى بعد ما تبعته و برضه بكرة تقوم طالع على البنك و عامل شيك مصرفى باسم ( RECEIVER GENERAL FOR CANADA ) بالمبلغ المطلوب ليكم كلكم و تبعت الأوراق كلها بكرة السبت أو بعده الأحد بالكتيييير أوى.

2- تبدأ تجهز الأوراق اللى ان شاء الله هيطلبوها منك فى الأبديت ليتر عشان أول ما يوصلك الأبديت ليتر يا دوب,تروح تعمل الفيش و التشبيه بتاع مصر و تترجمه , و تضيفه للأوراق و الشهادات و تبعته عالطول و يارب ده يحصل قبل ما يكون عدى على الأيلتس سنة- على فكرة شهادة الأيلتس فى حد داتها مدتها سنتين بس بتوع الهجرة على حسب ما أتدكر بيشترطوا أن مايكونش عدى عليها سنة - عشان ماتضطرش أنك تمتحن الأيلتس تانى.

3 - الحاجة التالتة ليك أنت و المدام أنكم تداكروا المعادلة بدرى بقدر الامكان لأن بفضل الله سيادتك فرصتك ممتازة جدا أنك تكمل فى كندا كطبيب أسرة لأن هو ده التخصص اللى موجود فى كندا كتيييير و المنافسة بتاعته مش شديدة زى التخصصات التانية زى التخدير و الجراحات و الباطنات و خصوصا أنك معاك شهادات ممتازة فى التخصص ده.

على حسب معلوماتى, أنا ما أعتقدش أن لا الدبلومة ولا الزمالة ممكن تضيف نقط فى الهجرة بس أنا بعتقد أنك باللغة ولأنك متزوج و ما شاء الله الزوجة مؤهل عالى, يبقى هتكمل ال67 نقطة ان شاء الله.

المهم أنك على ماتخلص اجراءات الهجرة و تاخد الفيزا و الحاجات دى تـكون خلصت المعادلة عشان تروح تشتغل طبيب فى تخصصك من أول يوم.

و ربنا يوفقك و يكرمك و يرزقك الخير أينما كنت

MERCEDES S430

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

و عشان تطمن أنك معدى ان شاء الله, ممكن النهاردة بعد صلاة العشا تبقى تعمل كوباية شاى بالنعناع و تقرى الGUIDE كويس و تحسب النقط بالضبط و أنا على حسب ما أعتقد أنك ممكن تجمع 68 نقطة .

بالتوفيق ان شاء الله

MERCEDES S430

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...