اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تتبع حالات الفيدرالي بعد ٢٨ فبراير ٢٠٠٨

Recommended Posts

اشكرك حسيني باشا وربنا يوفقك وحضرتك اخبارك ايه ؟

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

الف مبروك دكتور قناوى انت تستاهل كل خير ربنا يكملك على خير

تاريخ تقديم الملف : 10/1/2008

تاريخ استلام الفايل نمبر : 10/1/2008

in processفى : 13/1/2008

تاريخ وصول خطاب التخيير : 9/10/2008

تاريخ وصول خطاب من حكومة البرتا :27/3/2010

مكان التقديم : مكتب القاهرة

نوع الملف : فيدرالى

رابط هذا التعليق

• بعد 2 شهور...

بعد اذنكم انا بعت السؤال في توبيك الاجبات السريعة بس محالفنيش الحظ هناك ....يمكن يحالفني هنا ....( حلو الكلام الكبير دة )

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

معلش يا باشمهندسيين سؤال علي الطاير ... اة الفرق بين الابديت الاول و الابديت التاني ....

انا قدمت في 24 فبراير 2010

و جالي رقم الملف في 12 ابريل 2010

و بعد كداهون ( حلوة كداهون دة :) ) وديت الورق للسفارة في مصر بعدها .... و بعدين عملت ابديت لورقي مني لنفسي من غير ما يطلبة علشان خلفت عقبال عندكم ... و بعدين من يوميين باعتولي ايميل عايزين 3 اشياء ( اين اشيائي :) )

الفيش ....لية و لمراتي

املي الاستمارة سكيدوال اية لية و لمراتي

و ال proof of fund .... ربنا يستر و منبعشي اللي ورانا و اللي قدامنا

فهل هذا هو الابديت التاني و ا ن كان هوه ....يبقي الميديكال بيجي بعدها بقد اية ... و اة هيه الاجراءات اللي فاضلة ...و شكرا

اللهم توفني و انت راض عني

الله استعملني و لا تستبدلني

رابط هذا التعليق

و الف الف مبروك يا قناوي باشا ..... صبرت كتير بس ربنا كرمك ... و رنا يكرمنا احنا كمان ان شاء الله

رابط هذا التعليق

ايه ياجماعه بتوع لندن لسه نايمين ولا ايه

انا مقدمه من نوفمبر 2011

ولسه لامديكال ولا دياوله

يا تري حد من لندن جاله اي خبر

ربنا يقدم لنا جميعا الخير يارب

we make them cry who care for us

we cry for those who never care for us

And we care for those who never cry for us

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا مهندس معماري مقدم ك construction manager

تاريخ التقديم لنوفاسكوتشا 19/3/2010

وصلني رقم الملف في 23/5/2010

ارسلت الطلب النهائي لمكتب لندن في 23/9/2010 مع المستندات الثبوتية والايلتس

حتى الان الحالة اون لاين in process pending review

بقالي 15 شهر بنتظر الرد النهائي

دمتم

ARC.TAREQ

رابط هذا التعليق

بعد اذنكم انا بعت السؤال في توبيك الاجبات السريعة بس محالفنيش الحظ هناك ....يمكن يحالفني هنا ....( حلو الكلام الكبير دة )

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

معلش يا باشمهندسيين سؤال علي الطاير ... اة الفرق بين الابديت الاول و الابديت التاني ....

و بعد كداهون ( حلوة كداهون دة :) ) وديت الورق للسفارة في مصر بعدها .... و بعدين عملت ابديت لورقي مني لنفسي من غير ما يطلبة علشان خلفت عقبال عندكم ... و بعدين من يوميين باعتولي ايميل عايزين 3 اشياء ( اين اشيائي :) )

الفيش ....لية و لمراتي

فهل هذا هو الابديت التاني و ا ن كان هوه ....يبقي الميديكال بيجي بعدها بقد اية ... و اة هيه الاجراءات اللي فاضلة ...و شكرا

السلام عليكم ...انا معرفش رد الأسئلة اللي سألتها ديه بس لقيت المواعيد اللي انت قلتها هي نفس المواعيد بتاعتنا وكمان احنا جالنا ولد فعملنا ابديت... و هم بعتولنا يوم 12/11طالبين نفس الحاجات اللي طلبوها منكم و احنا سلمناها النهاردة بنفسنا في السفارة... يا ريت لو عرفت او عملت حاجة جديد نبقي نبلغ بعض وانشاء الله ربنايكرم الجميع

رابط هذا التعليق

الفيش ....لية و لمراتي

السلام عليكم ...انا معرفش رد الأسئلة اللي سألتها ديه بس لقيت المواعيد اللي انت قلتها هي نفس المواعيد بتاعتنا وكمان احنا جالنا ولد فعملنا ابديت... و هم بعتولنا يوم 12/11طالبين نفس الحاجات اللي طلبوها منكم و احنا سلمناها النهاردة بنفسنا في السفارة... يا ريت لو عرفت او عملت حاجة جديد نبقي نبلغ بعض وانشاء الله ربنايكرم الجميع

عليكم السلام و رحمة الله و بركاتة ... طيب عندي استفسار بالنسبة للورق :-

- هل تتم ترجمة الفيش و التشبية و لا اوادية زي ما هوه زي ما عملت في أول مرة

- بالنسبة للبروف اوف فند ... انا هجيب جواب ان معايا في البنك ما يغطي المطلوب بالمصري ... الجواب دة بطلعةمن ادارة البنك نفسة ...بس بعدها بكام يوم هاخد فلوس كتير من الحساب لظروفي ... هل ده ممكن يأثر علي التقديم

ارجو انك توجبيني ...هل انت عملتي كدة و لا في حاجة تانية

وشكرا

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

الفيش ....لية و لمراتي

- بالنسبة للبروف اوف فند ... انا هجيب جواب ان معايا في البنك ما يغطي المطلوب بالمصري ... الجواب دة بطلعةمن ادارة البنك نفسة ...بس بعدها بكام يوم هاخد فلوس كتير من الحساب لظروفي ... هل ده ممكن يأثر علي التقديم

وشكرا

انا بعت الورق خلاص من يوم 22 و قدمت الفيش بالعربي . كنت قدمته كدة اول مرة كمان و محصلش مشكلة الحمد لله فبتهيألي انه عادي.. بالنسبة لجواب البنك انت بتقدم جواب بحسابك و المبلغ اللي فية يوم اصدار الجواب بس. هما مش طالبين الحساب بتاع 6 شهور ولا حاجة كدة فعادي لو انت حطيت المبلغ قبليها بيوم او سحبته بعدها علي طول مش هيبان حاجة.... انشالله تكون قدمت و كله تمام ... اسفة علي الرد المتأخر بس لسة شايفة البوست بتاعك النهاردة

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا مهندس معماري مقدم ك construction manager

تاريخ التقديم لنوفاسكوتشا 19/3/2010

وصلني رقم الملف في 23/5/2010

ارسلت الطلب النهائي لمكتب لندن في 23/9/2010 مع المستندات الثبوتية والايلتس

حتى الان الحالة اون لاين in process pending review

بقالي 15 شهر بنتظر الرد النهائي

دمتم

و عليكم السلام ... اعتقد ان دة وقت طبيعي الا اذا كان مكتب لندن مواعيده مختلفة عن القاهرة انا مقدمة 8/2010 و بعتولي طلب الأبديت التاني 12/2011 ف انشاء الله تلاقيهم بعتنلك قريب.. عموما لو انت قلقان ممكن تبعتلهم ميل تستفسر و لو انهم مش هيفيدوك ...بس انشالله يكون فيه جديد قريبا

رابط هذا التعليق

وشكرا

لابد من ترجمة الفيش و التشبيه

موضوع سحب فلوس من البنك مش عارف

رابط هذا التعليق

هو انا مقدم عن طريق محامي و المحامي بيبعت كل 3 شهور reminder email بس كالعادة ما بيعبروش حد خالص

ربنا المستعان

بس عندي سؤال بتقصدوا ايه بالابديت الاول و الابديت التاني ؟

تم تعديل بواسطة Archtareq

ARC.TAREQ

رابط هذا التعليق

وشكرا

لابد من ترجمة الفيش و التشبيه

موضوع سحب فلوس من البنك مش عارف

السلام عليكم

انا طبعا اشكر اهتمامك بالرد علي سؤالي ... بس هناك نقطة ...

في خبرات لناس كتير ودت الفيش و هو غير مترجم و لم يوجد مشاكل

هل تعرف واقعة حصلت برجوع ورق لان الفيش لم يترجم ... و ربنا يبارك فيك يا استاذ هيشو ...

رابط هذا التعليق

هو انا مقدم عن طريق محامي و المحامي بيبعت كل 3 شهور reminder email بس كالعادة ما بيعبروش حد خالص

ربنا المستعان

بس عندي سؤال بتقصدوا ايه بالابديت الاول و الابديت التاني ؟

الفرق بين الابديت الاول و التاني .. انا طبعا هتلكم بالنسبة للمقدمين فيدرال مكتب القاهرة

الابديت الاول بيجيلك من السفارة في مصر بعد ما يقبلوا ورقك في نوفا سكوتشيا و يبعتولك رقم ملف ... بعد كدة مكتب القاهرة بيبعتلك علشان تعمل ابديت و بيطلبوا ورق كتييير كدة

المرة التانية بتبقي قبل الميديكال المفروض و بعد مرور حوالي من سنة و نص لسنتين من الابديت الاول في حالتنا طبعا ...و دة مؤشر خير عند كل الناس لميعاد طلب الباسبورات ان شاء الله .... و اي سؤال لو عايز توضيح اكتر احنا تحت امرك bv:-

رابط هذا التعليق

شكرا جزيلا يا اخي الكريم عالتوضيح انا حصل معاي كده مع مكتب لندن بعد ما جالي رقم الملف و قبلو الورق الاولي في نوفاسكوشيا طلبو مني ابعت الطلب كامل مع كل المستندات و شهادات حسن السير والسلوك (الفيش يعني ) و كل نسخ الشهادات المصدقة و شهادة بالحساب اللي في البنك / و الكلام كلو ده بعتتو في 23/09/2010 ووصل رسالة برقم ملف جديد في لندن و لوقتي عدى سنة و4 شهور تقريبا فبتخيل انو الطلب اللي جاي هو الابديت التاني ربنا يعجل وصولو / عالعمو شكرا تاني وبارك الله فيك

ARC.TAREQ

رابط هذا التعليق

أنا ليا استفسار هو الميديكال هيتبعت فين؟

و لو العنوان غلط هيحصل اية؟

و لو انا اتنقلت من العنوان اللي كان موجود ازاي اصلح المشكلة دي

رابط هذا التعليق

أنا ليا استفسار هو الميديكال هيتبعت فين؟

و لو العنوان غلط هيحصل اية؟

و لو انا اتنقلت من العنوان اللي كان موجود ازاي اصلح المشكلة دي

اللي عرفتة اليومين اللي فاتو بخصوص موضوع الميديكال دة انهم بعد الثورة بقوا بيبعتوا ايميل او يكلموك في التليفون و انت بعد كدة بتبعت ال DHL لحد السفارة يجبلك الميديكال و يرجع يودية كمان بعد ما تخلصه و نفس الحاجة بالنسبة للباسبورات برديك ( حلوة برديك ده :)) :wavinghappy:

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمه لله ... انا جيت هنا لانى باثق في خبراتكم الي دامت في بعض منكم لسنوات في موضوع الفيدرال انا هاخش في الموضوع دايريكت عشان مطولش عليكم

انا ناوي انشاالله انى اقدم فيدرال اليونيو اللي جاي لو ربنا كتبلي ان وظيفتي (صيدلى ) ضمن الليسته المهم انا محتاج نقطتين فقط لاصل 67 المطلوبه مني .

بدات ازاكر فرنساوى من الزيرو و مازلت لسه في مرحله الزيرو وقلت اخش امتحان ال تي اي ف واجيب مستوا بيزك (اي نقطتين) انا لو قدمت في شهر يونيو وقدمتلهم شهاده الايلتس ومقدمتش الفرنساوى بس كتبت في الابليكيشن انى مستوايا بيزك هل هما هيستنو عليا و يقولولى في الابديت الي بعد فايل نمبر هات شهاده ال تي اي ف ولا هيرجعولى طلبي وورقى ككل

------------------------------------------

الاستفسار التاني والاخير هي عقود العمل الي بنسمع عليها من محامين الهجره ازاى استفسر من السفاره الي هنا ان في شركه او صاحب عمل باسم و رقم تجارى زي ما مكتوب في عقد العمل .. انا الي اعرفه ان السفاره مش بتعبر حد ..مش كده ولا ايه !!!

------------------------------------------------

متشكر جدا لكم وربنا يوفقكم انشالله :partytime:

رابط هذا التعليق

انا مقدر ان الجو برررد وصل امبارح ل 6 درجات مئويه في القاهره .وعشان كده الناس مش ردت عليا

نحاول كده نشرب كوبايه شاي و نسمع بعض

شكــرا سؤالى بالاعلى في ردي السابق :egyflag:

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...