اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تتبع حالات الفيدرالي بعد ٢٨ فبراير ٢٠٠٨

Recommended Posts

السلام عليكم

خد ده , الرابط اللى فيه الGUIDE

http://www.cic.gc.ca/english/information/a...guides/EG72.asp

بالتوفيق ان شاء الله

و لا تحسبن المجد تمرا أنت آكله ....................لن تبلغ المجد حتى تلعق الصبرا

رابط هذا التعليق

:blink:

ايه اخر اخبارك يا نانو بعتي الاوراق تاني و لا لسه wst::

ربنا يوفقك و يطمنا عليكي :lol:

في رعاية الله

منذ ولدت و أنت تفخر بالإسلام ..... فمتى يفخر الإسلام بك

اشتاق لترابك و هواك يا وطني....واشتقت لبيت ابي وحضن امي

إن أصبت فمن الله وإن أخطأت فمن نفسي والشيطان

والحمد لله والصلاة والسلام على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين

اللهم ارحم والديا وعافهم واعف عنهم وأكرم نزلهم ووسع مدخلهم..

ونقهم من الذنوب والخطايا كما ينقى الثوب الأبيض من الدنس..

اللهم أبدلهم داراً خيراً من دارهم .. وأهلاً خيراً من أهلهم ..وارزقهم الفردوس الأعلى ..

وأعذهم من عذاب القبر ..وعذاب النار..اللهم اجمعني بهم في جنات النعيم

رابط هذا التعليق

أختى العزيزة أم آدم

لسة والله بس ان شاء الله يوم الاحد الى جاى. انا خلاص مليت الورق بس براجعه كل يوم عشان مايفوتنيش خانة كده ولا كده.

ان شاء الله انتى تسمعى خبر حلو قريبا. هانت أهو فقراير فاضيله كام يوم و يمشى.

A crying baby is the best form of birth control.

-Carole Tabron

"?If evolution really works, how come mothers only have two hands"

- Milton Berle

".If your baby is "beautiful and perfect, never cries or fusses, sleeps on schedule and burps on demand, an angel all the time, you're the grandma"

- Theresa Bloomingdale

."The average dog is a nicer person than the average person".

- Andrew A. Rooney

".If you take a dog which is starving and feed him and make him prosperous, that dog will not bite you. This is the primary difference between a dog and a man"

- Mark Twain

Life resembles a novel more often than novels resemble life.

-George Sand

رابط هذا التعليق

:roseop:

ربنا ييسرلك الامور يا نانو و يكملك علي خير ان شاء الله

الجدول الزمني التقريبي للاجراءات

=======================

هما دلوقتي بيقولوا ان فترة الانتظار للحصول علي الرفرنس نمبر من شهرين الي شهرين ونص

وبعد ارسال اوراق الابديت بشهر الي شهر ونص بتستلمي الفايل نمبر من السفارة اللي انت تابعه ليها ( القاهرة او لندن )

وهما مش هيبصوا في اوراق الابديت غير بعد انتهاء فترة 120 يوم (4 شهور )

وبعد نهاية الاربع شهور ان شاء الله هيبدا يدرسوا الاوراق

وارسال الميديكال بعد حوالي شهر الي 4 شهور من دراسة الاوراق

وبعدين طلب الباسبور بعد حوالي شهر الي 3 شهور من ارسال الميديكال

حبيت احط الجدول الزمني التقريبي للأجراءات لاني شوفت ناس كتير بتسال عن فترات الانتظار

(يا رب اكون قدرت اساعد ولو بشئ بسيط ) ربنا ييسر الامور للجميع

في رعاية الله

اللهم أبدلهم داراً خيراً من دارهم .. وأهلاً خيراً من أهلهم ..وارزقهم الفردوس الأعلى ..

رابط هذا التعليق

:blink:

ربنا ييسرلك الامور يا نانو و يكملك علي خير ان شاء الله

الجدول الزمني التقريبي للاجراءات

=======================

هما دلوقتي بيقولوا ان فترة الانتظار للحصول علي الرفرنس نمبر من شهرين الي شهرين ونص

وبعد ارسال اوراق الابديت بشهر الي شهر ونص بتستلمي الفايل نمبر من السفارة اللي انت تابعه ليها ( القاهرة او لندن )

وهما مش هيبصوا في اوراق الابديت غير بعد انتهاء فترة 120 يوم (4 شهور )

وبعد نهاية الاربع شهور ان شاء الله هيبدا يدرسوا الاوراق

وارسال الميديكال بعد حوالي شهر الي 4 شهور من دراسة الاوراق

وبعدين طلب الباسبور بعد حوالي شهر الي 3 شهور من ارسال الميديكال

حبيت احط الجدول الزمني التقريبي للأجراءات لاني شوفت ناس كتير بتسال عن فترات الانتظار

(يا رب اكون قدرت اساعد ولو بشئ بسيط ) ربنا ييسر الامور للجميع

في رعاية الله

السلام عليكم

جزاكي الله كل خير :ninja:

" إنَّمَا الْأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ، وَإِنَّمَا لِكُلِّ امْرِئٍ مَا نَوَى "

القرآن الكريم تلاوة وتفسير وحفظ

رابط هذا التعليق

الكلام ده اكيد يا كودو :) :sad: .....ليه فيه ناس ارسلت الورق من يوليو ولسه مجالهمش رد (يعنى تقريبا 7 شهور) wst:: bv:-

لا تحسبوا نأيكم عنا يغيرنا أن طالما غير النأى المحبينا

والله ما طلبت أهواؤنا بدلا منكم ولا انصرفت عنكم أمانينا

رابط هذا التعليق

الكلام ده اكيد يا كودو :sad: wst:: .....ليه فيه ناس ارسلت الورق من يوليو ولسه مجالهمش رد (يعنى تقريبا 7 شهور) bv:- :lol:

كلام كودو صحيح, الا ان العرب معظم أساميهم بتبقى شبه أسامى ناس على لستة الارهابيين :) فساعات الباكجراوند سيكيوريتى تشيك بيأخر المديكال.

انا رأى ان أى حد ميسمعش حاجة بعد 4 شهور يبقى يقرفهم و يزن على ودانهم تليفونات و ايميلات و فاكسات لحد ما حد يرد!

تم تعديل بواسطة adamdec

-Carole Tabron

- Milton Berle

".If your baby is "beautiful and perfect, never cries or fusses, sleeps on schedule and burps on demand, an angel all the time, you're the grandma"

- Theresa Bloomingdale

- Andrew A. Rooney

".If you take a dog which is starving and feed him and make him prosperous, that dog will not bite you. This is the primary difference between a dog and a man"

- Mark Twain

-George Sand

رابط هذا التعليق

:)

جزاك الله خير اخي ناوي كندا ويسر امورنا جميعا :sad:

اخي الدكتور ميما الجدول ده تقريبي وكل قاعدة ليها شواذ زي ما سبق و وضحة اختي الحبيبة ( مدام نانو bv:- )

وكمان في فرق زمني في الاجراءات للي مقدمين قبل نوفمبر 2008 و اللي مقدمين بعد نوفمبر 2008 wst::

في رعاية الله

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

أنا كنت بعتلك رساله يا دكتور أنس على الخاص

مش عارف ادا كانت وصلتك و لا لأ

لو كانت وصلت, طمنى, لو ماكانتشى - لا قدر الله - وصلت عرفنى برضه عشان نقدر نتواصل

شكرا

MERCEDES S430

و لا تحسبن المجد تمرا أنت آكله ....................لن تبلغ المجد حتى تلعق الصبرا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم جميعاً،

حبيت أضيف اللي حصل معايا للإفادة.

أنا لما بعثت الأبلكاشن الخاص بي إلى نوفا سكوتيا كانت زوجتي حامل، فكانت أسرتي ثلاث أفراد فقط، لكن عقبال لما جالي طلب الأوراق و جيت أقدم كان ربنا رزقنا ب "ساره" فأضفتها على الأوراق و بعثت Cover Letter بسألهم ازاي اسدد ال Processing Fees الخاصة بالمولودة الجديدة و أخر معاد أقدر أبعتلهم الأوراق الخاصة بيها.

بعثت الأوراق يوم 8 فبراير، وصلتلهم يوم 9 ، كلموني في التليفون يوم 10 قالولي أروح ادفع ال Processing Fees للمولودة الجديدة في سيتي بنك بالجنيه المصري أو ممكن في السفارة نفسها بالدولار الكندي، و بعثولي الفيل نمبر و استلمته 15 فبراير.

رابط هذا التعليق

يا جماعه حد يجاوبني لاني خلاص تعبت من الانتظار

تعرفوا اني قدمت على الهجره يوم 8 نوفمبر 2009 من السعوديه وبدون محامي ودفعت عن طريق فيزا وبعتولي في 29 يناير ايميل (مش جواب) بيقول ان بيانات الفيزا مش مظبوطه وبعتولي B file number عباره عن عشرة ارقام بعد حرف B وده طبعا رقم غلط لان المعروف انهم 9 ارقام فقط.

المهم انا بعتلهم جواب فيه شيك بنكي وفيه خطاب محتواه اني نويت اغير طريقة الدفع وادفع عن طريق شيك بنكي والجواب ده وصل كندا في 5 فبراير لكن طبعا معرفش هما صرفوا الشيك ولا لأ لان الفلوس اتسحبت من رصيدي بمجرد اصدار الشيك.

ومن 5 فبراير وانا انتظر خطاب يقوللي ابعت ورقك لمكتب لندن لكن لا حس ولا خبر. بعت ل CIO اكتر من ايميل بس برضه مردوش عليا.

انا عملت تشيك على الملف بتاعي على الويب سايت (بعد حذف اخر رقم من الشمال لانه كان مكرر) ولقيت انه فتح الملف باسمي ومكتوب ان your file in process .

مش عارف اعمل ايه دلوقتي.ال120 يوم بتوعي بدأوا ولا لسه.

وعندي سؤال كمان ان صورت الشهادات كلها وترجمت اللي بالعربي منها عند مترجم معتمد( مكتب السالم بالرياض) بس مش عارف الترجمه دي لازم تتصدق من الغرفه التجاريه والخارجيه السعوديه ولا لأ. ويا ترى فيه اي وسيله اخد على صور الشهادات ختم صوره طبق الاصل من السعوديه ولا مفيش مفر من اعادة استخراج كل الورق من مصر طبعا بما فيها شهادات الميلاد ووثيقة الزواج. وبعدين موضوع شهادات الخبره والعقود السابقه دي صعبه شويه عموما انا معايا دلوقتي اربع سنين ممكن اجيب ورقهم .بس اللي قبل كده (انا كتبتهم في الابليكيشن) صعب شويه اني اجيبهم لانهم من مصر ومن وزارة الصحه وما ادراك ما وزارة الصحه فيا ترى هايعتبروا ده كذب لو بعتلهم اخر اربع سنين بس؟؟

اعتذر عن الطاله

شكرا لكم

"اللهم إني أعوذ بك من الهم والحزن والعجز والكسل وأعوذ بك من الجبن والبخل وأعوذ بك من غلبة الدين وقهر الرجال"

رابط هذا التعليق

يا جماعه حد يجاوبني لاني خلاص تعبت من الانتظار

تعرفوا اني قدمت على الهجره يوم 8 نوفمبر 2009 من السعوديه وبدون محامي ودفعت عن طريق فيزا وبعتولي في 29 يناير ايميل (مش جواب) بيقول ان بيانات الفيزا مش مظبوطه وبعتولي B file number عباره عن عشرة ارقام بعد حرف B وده طبعا رقم غلط لان المعروف انهم 9 ارقام فقط.

المهم انا بعتلهم جواب فيه شيك بنكي وفيه خطاب محتواه اني نويت اغير طريقة الدفع وادفع عن طريق شيك بنكي والجواب ده وصل كندا في 5 فبراير لكن طبعا معرفش هما صرفوا الشيك ولا لأ لان الفلوس اتسحبت من رصيدي بمجرد اصدار الشيك.

ومن 5 فبراير وانا انتظر خطاب يقوللي ابعت ورقك لمكتب لندن لكن لا حس ولا خبر. بعت ل CIO اكتر من ايميل بس برضه مردوش عليا.

انا عملت تشيك على الملف بتاعي على الويب سايت (بعد حذف اخر رقم من الشمال لانه كان مكرر) ولقيت انه فتح الملف باسمي ومكتوب ان your file in process .

مش عارف اعمل ايه دلوقتي.ال120 يوم بتوعي بدأوا ولا لسه.

وعندي سؤال كمان ان صورت الشهادات كلها وترجمت اللي بالعربي منها عند مترجم معتمد( مكتب السالم بالرياض) بس مش عارف الترجمه دي لازم تتصدق من الغرفه التجاريه والخارجيه السعوديه ولا لأ. ويا ترى فيه اي وسيله اخد على صور الشهادات ختم صوره طبق الاصل من السعوديه ولا مفيش مفر من اعادة استخراج كل الورق من مصر طبعا بما فيها شهادات الميلاد ووثيقة الزواج. وبعدين موضوع شهادات الخبره والعقود السابقه دي صعبه شويه عموما انا معايا دلوقتي اربع سنين ممكن اجيب ورقهم .بس اللي قبل كده (انا كتبتهم في الابليكيشن) صعب شويه اني اجيبهم لانهم من مصر ومن وزارة الصحه وما ادراك ما وزارة الصحه فيا ترى هايعتبروا ده كذب لو بعتلهم اخر اربع سنين بس؟؟

اعتذر عن الطاله

شكرا لكم

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

أنا عن نفسى شايف ان -ان شاء الله- مافيش حاجة تستدعى القلق لأن الملف أدام أخد فايل نمبر, يبقى كده مبدئيا اتقبل و أنت ماشى فى الاجراءات و حضرتك اعتبر نفسك مقدم من ساعة ما الشيك وصلهم و كل مافى الموضوع أنك تصبر لأن المرحلة الجاية أنهم هيبعتولك الأبديت ليتر .

بالتالى أنا رأى أن سيادتك لو ماكنتش أخدت الأيلتس, أنك تبدأ فى حل امتحانات كتير على الأيلتس الجينرال و كمان شهر كده من النهاردة ممكن سيادتك تروح تحجز امتحان الأيلتس فى أقرب مكان ليك و غالبا هتمتحنه بعد ماتحجزه بشهر و نص عشان تبقى خلصت من الأيلتس و بالتالى تكون عديت الحاجة الوحيدة اللى ممكن تأخرك و أنت بتبعت الأوراق لما يجيلك الأبديت ليتر.

بالنسبة لسنين الخبرة, أدام فى صعوبة للسنوات اللى فى مصر و أنت بالفعل معاك 4 سنين بالتمام و الكمال, خلاص مافيش مشكلة , هات شهادات بالأربع سنين دول و يكونوا مترجمين فى مكتب ترجمة معتمد و لما تيجى تبعت الأوراق , ابقى ابعت الأصل و معاه الترجمة , و ماتوثقش الترجمة ولا تعمل فيها أى حاجة, ده اللى أنا عملته,اللى هو رغم أنهم كانوا باعتين طالبين صور, الا أن أنا من باب زيادة التوكيد, بعتلهم الأصول و معاها الترجمة الأصل, بس طبعا مابعتش الشهادات الكرتون بتاع التخرج و الماجستير, أنا بعت ليهم شهادات مؤقتة أصل , الحاجات اللى أنا وثقتها من الخارجية المصرية , كانت الشهادات اللى أنا مطلعها من مصر بس, لأن دى كان فى سهولة فى توثيقها لأن مكاتب التوثيق منتشرة فى جميع أنحاء الجمهورية و بيوثقولك اللى أنت عايزه و أنت واقف و بتدفع على المستند 11 جنيه,, لكن الشهادات اللى أنا مطلعها من مقر عملى فى السعودية , ماوثقتهاش من الخارجية السعودية ولا أى شئ , هو أنا فين و الخارجية فين , دا أنا كنت فى تبوك و الخارجية كانت فى جدة !!!!!! .

بص يا باشا , عشان ماتدوخش نفسك, فى ملف PDF مكتوب فيه الأوراق اللى مكتب لندن بادات هيحتاجها منك بالتفصيل الممل لأنك أدام فى السعودية يبقى أكيد هتكون تابع لمكتب لندن و هى دى الأوراق اللى هيطلبوها منك لما يجيلك الأبديت ليتر و مش أكتر من كده خالص, كل المطلوب منك فى الوقت الراهن أنك تنزل الملف ده من على النت و تقراه بتأنى شديد و أى أوراق ناقصة , أنت لسه ماعملتهاش ليك أو لأى فرد من أسرتك , كملها و خلاص و خليها واقفة على 3 حاجات و هم:

الفيش المصرى لأن ده مدته قصيرة و ماتطلعهوش الا لما يجيلك الأبديت ليتر .

شهادة على رأس العمل من الشغل اللى أنت فيه حاليا و دى سيبها لحد الأبديت ليتر مايجيلك , عشان تكون طالعة لحد آخر يوم يعنى Up to date

جواب بحسابك فى البنك و ده برضه خليه لآخر وقت عشان يطلع فيه الفلوس كلها و يكون شامل ال 6 شهور اللى قبل طلوع الجواب و بالتالى هيكون باين فيه أن الفلوس اتحطط بالتدريج , مش مرة واحدة و بالتالى هيكون الموضوع مقنع أكتر, أن دى فلوسك , مش واحد صاحبك حاططهالك علما تخلص موضوع الهجرة و بعد كده هياخدهم منك.

بس المهم أنك تخلص من موضوع شهادة الأيلتس اللى أنت هتحجز امتحانه كمان شهر و على ماتمتحن و النتيجة تطلع هيكون عدى حوالى شهرين و نص الى 3 شهور .

بس لو سيادتك طبيب , ايه اللى دخل الغرفة التجارية فى الموضوع ؟؟ , أنا شايف أن الغرفة التجارية مالهاش دعوة خالص!!!!

اللينك ده فى الورق بتاع مكتب لندن

http://www.cic.gc.ca/EnGLish/pdf/kits/guides/E37023.pdf

و ربنا يوفقك ان شاء الله

MERCEDES S430

رابط هذا التعليق

العزيز mercedes شكرا جزيلا على الرد وجزاك الله خيرا . الحمد لله انا اجتزت الايلتس بالفعل في ديسمبر الماضي ويا ريت يجيلي جواب الابديت قبل ما صلاحيته تنتهي

شكرا

"اللهم إني أعوذ بك من الهم والحزن والعجز والكسل وأعوذ بك من الجبن والبخل وأعوذ بك من غلبة الدين وقهر الرجال"

رابط هذا التعليق

يا جماعة الخير....تنويه هام جدا....بخصوص الصور

الناس اللي لسه ح تقدم.....تاخد بالها جدا جدا جدا من المواصفات المطلوبة للصور

1- خلفية بيضاء

2- الوجه في السنتر

3- مفيش اي ابتسامة

4- الشفايف مغلقة....الاسنان مش باينة

5-الصور بدون اي رتوش.....فيه مصورين بيعملرا خدمة ويحسنوا الصور بالفوتو شوب....ده غلط جدا

6-الابعاد مش فاكراها....بس هي مكتوبة علي السيت

7- التاريخ مكتوب بالانجليزي في ضهر الصور....مش بالعربي

ده اقتباس من رد لمدام سميه ربنا يكرمها وهو مهم جدا

بس انا كنت عاو اضيف حاجه عشان الدقه في موضوع الصوره ومدش يقع في الغلطه بتاعه الصوره ديه

حضراتكوا لو نزلتوا الجايد من موقع الهجره اللي فيه ازاي تملا الابليكيشن وكده هتلاقي في الصفحه appendix b 1

مواصفات الصوره

حضرتك هتاخد الملف بتاع ال pdf بتاع الدليل ده وتروح بيه عل المصوراتي وبعد ما حضرتك تتصور بالمواصفات اللي كتباها مدام سميه

المصوراتي هياخد الصور اللي لسه مصورهالك علي الكمبيوتر ويحاول يظبطها جوه جهاز الكمبيوتر حسب المواصفات اللي في ال الجايد بيطابق بانه يجيب الاتنين فوق بعض الصوره بتاعه حضرتك اللي لسه متصورها ويحطها فوق الرسمه اللي في الملف قدامك علي الشاشه بتاعه الكمبيوتر كل ده عشان انا لما روحت اول مره طبعا المصور عملها بالبلدي كده وبعا طلعت غلط

ياريت اكون افدت

اللهم اني أسالك الخير كله ما علمت منه وما لم اعلم

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

قطفوا الزهرة..

قالت:من ورائي برعم سوف يثور.

قطعوا البرعم..

قالت:غيره ينبض في رحم الجذور.

قلعوا الجذر من التربة..

قالت:إنني من أجل هذا اليوم خبأت البذور.

كامن ثأري بأعماق الثرى.......وغداً سوف يرى كل الورى

كيف تأتي صرخة الميلاد.......من صمت القبور.

تبرد الشمس......ولا تبرد ثارات الزهور!

رابط هذا التعليق

شكرا د. فاروق ومتعطش لاكمالك لتوبيك النهل الجميل

رابط هذا التعليق

الاعزاء ممكن بعض الاسئله:

بالنسبه لصور الاطفال هل بتترفض اذا كان في ابتسامه لانه احيانا صعب تطلع صوره كامله لطفل في عمر اقل من 5 سنوات؟

عجزت مع ابني عمره سنه انه يسكر تمه للصوره--ولازم بنتي تبتسم ويبانو سنانها رغم محاولات عديده--ربنا يسهل وما يرفضوهم

ثانيا: هل اذا في شي ناقص في اوراق الابديت او رفض الصور -بيبلغوك قبل انتهاء ال 120؟ لانه الصور مشكله والله-انا في امريكا ام التطور ولكن عجزت اجد مكان يعمل صور بمواصفات كنديه لانه في امريكا الصور الرسميه هي 2x2 انش؟؟؟؟؟

وهل بييجي جواب منهم بخصوص رفض او نقص بعض الوثائق؟؟؟

ارجو ممن حصل معاه اي تجربه بخصوص اسئلتي--لانه حرام مايردوش ويبلغوك بنقص اورفض لبعض اوراق الابديت قبل انتهاء ال 120 يوم---والا كيف الواحدحيصلح الخطا وهو لاعلم له به؟؟؟

اشكركم

دهشوري-امريكا

رابط هذا التعليق

أستاذ هيما, د. ريمون, أم حسن و أختى العزيزة أم آدم

أخباركوا ايه؟

حبيت ابلغكوا انهم بدأوا فى فايلات يناير بقالهم 10 أيام و فى ناس كتير جالهم ال AOR

ان شاء لله تسمعوا أخبار حلوة قريبا brth) :roseop: :roseop:

تم تعديل بواسطة adamdec

-Carole Tabron

- Milton Berle

- Theresa Bloomingdale

- Andrew A. Rooney

- Mark Twain

-George Sand

رابط هذا التعليق

:roseop:

ربنا يخليكي يا نانو :lol: و متحرمش من سؤالك brth)

بس للاسف مفيش اخبار ادعولي :roseop: ان شاء الله يردوا قريب:lol:

واكيد هقولكم لو في اي اخبار جديدة :P

في رعاية الله

رابط هذا التعليق

أستاذ هيما, د. ريمون, أم حسن و أختى العزيزة أم آدم

أخباركوا ايه؟

حبيت ابلغكوا انهم بدأوا فى فايلات يناير بقالهم 10 أيام و فى ناس كتير جالهم ال AOR

ان شاء لله تسمعوا أخبار حلوة قريبا brth) :roseop: :roseop:

الاخت adamdec والله so far مفيش اي اخبار بس ان شاء الله اول ما يجي لي الرد I will keep you all updated

انا كنت حابب اعرف من حضرتك هما وصلوا لفين في شهر يناير ؟؟؟ و ما هو مصدر هذه المعلومة :lol:

Ibrahim Rashed

Projects Planning and Controls Engineer

رابط هذا التعليق

تحيياتي لكم انا بصدد ارسال شهادة الايلتس لمكتب القاهرة

بعد جهد حصلت علي الدرحات المطلوب بحمد الله وتوفيقه

الرجاء مدي بالعنوان كاملا كما لو سمحتم هل اكتب علي المغلف من الخارج رقم الفايل نمبر الخاص بي

ام فقط عنوان السفارة في القاهرة

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...