اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

رد على إستفساراتكم السريعة عن الهجرة لكندا

Recommended Posts

السلام عليكم لاحلى مصريين

فى البداية انا عندى شوية استفسارات عن الهجرة لكندا انا لسه مخلص كلية حقوق وبحضر دراسات عليا فى القانون دلوقتى

انا عايز اهاجر كندا هل يوجد محامى فى القاهرة يكون موثوق منه وكويس وامين ياريت حد يكتب لنا العنوان ؟ ويقول فين فى القاهرة

لانى من الاسكندرية ....

ماهو المفروض اعمله عشان اقدر اهاجر كندا انا دلوقتى باخد كورسات انجليش اللى هيا التويفل وشغال فيها ؟

وايه هو كورسات ايلتس

رابط هذا التعليق

• الردود 5.3k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

السلام عليكم لاحلى مصريين

فى البداية انا عندى شوية استفسارات عن الهجرة لكندا انا لسه مخلص كلية حقوق وبحضر دراسات عليا فى القانون دلوقتى

انا عايز اهاجر كندا هل يوجد محامى فى القاهرة يكون موثوق منه وكويس وامين ياريت حد يكتب لنا العنوان ؟ ويقول فين فى القاهرة

لانى من الاسكندرية ....

ماهو المفروض اعمله عشان اقدر اهاجر كندا انا دلوقتى باخد كورسات انجليش اللى هيا التويفل وشغال فيها ؟

وايه هو كورسات ايلتس

إسمحلى أنا يا عمدة أرد عشان الراجل ده بلدياتى وكمان عشان أنا بقيت فى الليسانس دلوقتى

إنت يا باشا مش فى الليستة بتاعة وظايف الفيدرال

يبقى مش حاتعرف تسافر فيدرال "أصل الهجرة لكندا بالنسبة ليك ياإما فيدرال ياإما كيبك "

يبقى إنت حتحاول تسافر كيبك يبقى سيبك من الأيلتس والتويفل والإنجليزى عموماً

وإشتغل فى الفرنساوى

وإقرأ توبيك كيف تسافر كيبك بدون محامى للعمدة جناوى

وحاول تتصفح كتير فى المنتدى وإنت حتلاقى أكتر من إللى إنت محتاجه

بس ركز على إخوانا بتوع كيبك وإنت حاتعرفهم من كتر القراية فى المنتدى

وأهلاً بيك وإحنا تحت أمرك :wub:

صنائــــع المعروف تــقى مصارع السوء

فاحذر من الدنيا فإنها تغر و تضر و تمر

يارب أنجح وكل إللى زيى فى الأيلتس يارب! أمين

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

أهنئ السادة أعضاء المنتدى الرائع بدخولتا العشر الأواخر من رمضان و قرب حلول عيد الفطر المجيد أعادها الله علينا جميعا أيام مباركة على الجميع انشاء الله

و لي استفسار خاص بأحد زملائى في العمل هو يعمل مصمم و مبرمج موقع انترنت و تحاورنا معا في موضوع الهجرة الى كنداو اقتنع بالمووع و لكنه ما زال يكون رأيه النهائي ،

و استفساره هو أنه مطلق و له طفل مفطوم و بنتان توأم ما زالا في مرحلة الرضاعة

هل ينفع يقدم لنفسه و لطفله فقط و طبعا طليقته لن تصخبه الى كندا لأنهم مطلقين بس هو بيقولي كلام أنا مش فاهمه أوي مش عارف ازاي يعني عايز ياخد الولد لوحده يبقى أكيد ناوي يخطفه قبل السفر بيوم أو بساعات ، لأن المفروض الأطفال دي في حضانة والدتهم منطقيا .

أنا حاسس اني بحكيلكم فيلم عربي .

المهم يا ريت حد من الأخوة الأفاضل يرد عليا بس علشان أرد عليه

مش عارف ليه بحس أني بسأل أسئلة خيالية كده و أكيد مش هيعرف يرد عليا كده غير واحد مخضرم كده زي

دكتور قناوي أو الباشمهندس زناتي أو الباشمهندس أخمد سيف

و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

و أتمنى التوفيق للجميع

رابط هذا التعليق

أهنئ السادة أعضاء المنتدى الرائع بدخولتا العشر الأواخر من رمضان و قرب حلول عيد الفطر المجيد أعادها الله علينا جميعا أيام مباركة على الجميع انشاء الله

و لي استفسار خاص بأحد زملائى في العمل هو يعمل مصمم و مبرمج موقع انترنت و تحاورنا معا في موضوع الهجرة الى كنداو اقتنع بالمووع و لكنه ما زال يكون رأيه النهائي ،

و استفساره هو أنه مطلق و له طفل مفطوم و بنتان توأم ما زالا في مرحلة الرضاعة

هل ينفع يقدم لنفسه و لطفله فقط و طبعا طليقته لن تصخبه الى كندا لأنهم مطلقين بس هو بيقولي كلام أنا مش فاهمه أوي مش عارف ازاي يعني عايز ياخد الولد لوحده يبقى أكيد ناوي يخطفه قبل السفر بيوم أو بساعات ، لأن المفروض الأطفال دي في حضانة والدتهم منطقيا .

أنا حاسس اني بحكيلكم فيلم عربي .

المهم يا ريت حد من الأخوة الأفاضل يرد عليا بس علشان أرد عليه

مش عارف ليه بحس أني بسأل أسئلة خيالية كده و أكيد مش هيعرف يرد عليا كده غير واحد مخضرم كده زي

دكتور قناوي أو الباشمهندس زناتي أو الباشمهندس أخمد سيف

و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

و أتمنى التوفيق للجميع

عمي ؟؟

الحالة دي ماوردتش علينا قبل كدة سعادتك

بس هايملا الفورمات عادي ويذكر طليقته واولادةاالثلاثة وهايكتب الحالة مطلق و هايكتب المصاحبين في الرحلة ابنه بس

هل السفارة هاتطلب تتطلع على اوراق حضانة قانونية لعدم اهلية الام ..او تنازل رسمي من الام او بمعني اخر عدم ممانعة برده الله اعلم

مفطوم او ليس ببيغيرله موش فارقة طالما انه تحت 18 سنة :wub: لازم الوصاية تكون واضحة مع مين واثبات ذلك ودة موجود في موقع الهجرة

في حالى الابوين هايسافروا مع بعض خلاص الوصاية موش فارقة

وربنا يهدي النفوس

أعلم ولادي حنيني لبلادي ..واكتب في كراسي بحبك يا مصر

رابط هذا التعليق

معلش يا احمد انا عارف انه موش موضوعنا بس كلمة تاعباني وعايز اقولها

ممكن تقوله هاياخد طفل سنتين ويهاجر بيه كندا ويحرمة من حضن امه ويحرم امه منه هايهبب بيه ايه هناك ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ومين اللي هايربيه ؟؟؟وهايطلع ايه ؟؟؟

قوله يتقي الله

رابط هذا التعليق

اعزائى :

عندى سؤال أرجو أن لا تبخل علينا بالرد :

أود شحن أمتعتى الشخصية بعد وصولى كندا وليس عفش البيت فما رأيكم ؟ أى شركة شحن أفضل وتكون رخيصة لأن الأمتعة الشخصية كتيرة شوية وتقيلة ؟

فى انتظار ردكم ،،،

وشكرا لكم ،،،

رابط هذا التعليق

من خلال متابعتى اجد كل من عمل اجراءات اللاندنج عمله عن طريق المطارات المختلفة

سؤال :ماهى عناوين مكاتب استقبال المهاجرين فى كندا؟

وهل هذه المكاتب فى المطارات فقط

يعننى لو سافرت لكندا برا عن طريق امريكا اين اجد مكاتب استقبال المهاجرين ؟

و هل لو سافرت عن طريق مونتريال و انا فيدرالى سانهى الاجراءات فى المطار؟

و شكرا

رابط هذا التعليق

و شكرا

في دي انا اجاوبك

نعم ببساطة يمكنك انهاء الاجراءات الفيدرالي في مونتريال

والدليل الدكتور الشامي

بالنسبة لموضوع امريكا لا اعرف بس اكيد وانت داخلة اي منفذ بري ستجدي مكتب استقبال المهاجرين هذا شيء منطقي

ولو لو يكن كذلك فبما ان حضرتك معاكي تاشيرة دخول لكندا يبقي هتدخلي وفي اي مدينة يتم استكمال الاجراءات

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

هل السفارة هاتطلب تتطلع على اوراق حضانة قانونية لعدم اهلية الام ..او تنازل رسمي من الام او بمعني اخر عدم ممانعة برده الله اعلم

هتطلب طبعا انا قريت الطلبات دي في موقعهم

رابط هذا التعليق

و شكرا

في دي انا اجاوبك

نعم ببساطة يمكنك انهاء الاجراءات الفيدرالي في مونتريال

والدليل الدكتور الشامي

بالنسبة لموضوع امريكا لا اعرف بس اكيد وانت داخلة اي منفذ بري ستجدي مكتب استقبال المهاجرين هذا شيء منطقي

ولو لو يكن كذلك فبما ان حضرتك معاكي تاشيرة دخول لكندا يبقي هتدخلي وفي اي مدينة يتم استكمال الاجراءات

اولا شكرا على سرعة الرد

طبعا بما ان الطلب باسمى فلا يصح لزوجى ان يسبقنى الى كندا

فهل المقصود منعة من الدخول الى كندا ؟

ام منعة من استيفاء اوراق اللاندنج بمفردة ؟

و هل لو سافر عن طريق البر من امريكا هل يسمح له بالدخول؟

ببساطة هو عاوز يسافر الاول الى امريكا لزيارة الاهل و احنا نسافر بعده يكون اختار لنا المكان المناسب

ينفع ولا ماينفعش

و شكرا

رابط هذا التعليق

عزيزى د. قناوى : سوف نتوكل على الله و تقدم زوجتى الطلب و لكننى أتساءل هل ال Bank draft الأصلى أرسله على Sydney , Novascotia كما قلت حضرتك أو نرسل الأصل على السفارة الكندية فى القاهرة كما هو مذكور فى www.cic.gc.ca/ english/pdf/kits/guides/E37011.pdf لأنهم طالبين أصل فى الملف أو سوف ندفع مرة أخرى .

وهل خطاب من نقابة التجاريين بقيدها كمحاسبة كما فى الليستة يفيد ؟

أفدنا أفادكم الله n2&(

رابط هذا التعليق

عزيزى د. قناوى : سوف نتوكل على الله و تقدم زوجتى الطلب و لكننى أتساءل هل ال Bank draft الأصلى أرسله على Sydney , Novascotia كما قلت حضرتك أو نرسل الأصل على السفارة الكندية فى القاهرة كما هو مذكور فى www.cic.gc.ca/ english/pdf/kits/guides/E37011.pdf لأنهم طالبين أصل فى الملف أو سوف ندفع مرة أخرى .

أفدنا أفادكم الله n2&(

علي نوفا سكوتشيا وليس سفارة كندا

للاسف الدليل المذكور قديم ولم يتم تحديثه

خطاب النقابة مفيد ولكن ليس في هذه المرحلة بعدين لما يطلبوا منك اراسالالورق الي السفارة

رابط هذا التعليق

أفدنا أفادكم الله n2&(

علي نوفا سكوتشيا وليس سفارة كندا

للاسف الدليل المذكور قديم ولم يتم تحديثه

خطاب النقابة مفيد ولكن ليس في هذه المرحلة بعدين لما يطلبوا منك اراسالالورق الي السفارة

مساء الخير دكتور قناوي

يعني أفهم من كلام حضرتك ان البنك درافت هيتبعت الأصل و لا الصورة في الملف اللي هيتبعت الى نوفا سكوتشيا

طيب و بعدين كشف الحساب البنكي لازم يكون قديم و لا مش فارقة

و طيب لما آجي أعمل الحساب البنكي هل هيسألوني على مصدر الأموال دي و هل هتفرق معاهم لو كان مصدر الأموال دي ميراث أو نتيجة أعمال تجارية أو خلافه

أنا بسأل السؤال ده لأني فكرت في الهجرة الى أستراليا عن طريق الحصول على تأشيرة دراسة

الموظفة قالتلي لازم يكون فيه كشف حساب بنكي قديم من ست أشهر قبل تقديم على الفيزا و كمان ميكونشي مصدر الأموال دي ناتج عن بيع أرض أو عقار أو تصفية نشاط تجاري

و شكرا

رابط هذا التعليق

مساء الخير دكتور قناوي

يعني أفهم من كلام حضرتك ان البنك درافت هيتبعت الأصل و لا الصورة في الملف اللي هيتبعت الى نوفا سكوتشيا

طيب و بعدين كشف الحساب البنكي لازم يكون قديم و لا مش فارقة

و طيب لما آجي أعمل الحساب البنكي هل هيسألوني على مصدر الأموال دي و هل هتفرق معاهم لو كان مصدر الأموال دي ميراث أو نتيجة أعمال تجارية أو خلافه

أنا بسأل السؤال ده لأني فكرت في الهجرة الى أستراليا عن طريق الحصول على تأشيرة دراسة

الموظفة قالتلي لازم يكون فيه كشف حساب بنكي قديم من ست أشهر قبل تقديم على الفيزا و كمان ميكونشي مصدر الأموال دي ناتج عن بيع أرض أو عقار أو تصفية نشاط تجاري

و ده علشان يتأكدوا ان طالب تأشيرة الدراسة لما يخلص دراسته هيرجع بلده تاني و لو كان مصدر الأموال بيع عقار أو أرض أو منزل أو تصفية نشاط تجاري يبقى ناوي يسيب بلده نهائي نهائي و مش راجع تاني يبقى ناوي يهاجر مش ناوي يدرس ، و بما أن كل من أستراليا و كندا تابعين للتاج البريطاني و الكومنولث البريطاني فأنا اعتقدت ان الشروط ان لم تكن متطابقة فهي متقاربة .

و شكرا

أرجو التوضيح

و شكرا

رابط هذا التعليق

هتبعت الاصل عشان يصرفوه هتبعت الصورة ليه ان شاء الله؟

زي اللي يبعت صورة الخمسين جنيه :roseop:

ثانيا موضوع كشف الحساب ده لسه بدري عليه

هما بيطلبوا شهادة ارصدة بنكية ونادرا ما يتم طلب كشف حساب لاخر ثلاث شهور

كندا غير استراليا والتاج علي عيني وعلي راسي

رابط هذا التعليق

انا طبيب بيطرى و اعمل مشرف دعاية طبية فى احدى شركات الادوية و افكر جديا فى الهجرة لكندا عن طريق كيبيك

ولى عدة اسئلة ارجو ان يتسع صدركم لى

اولا سمعت من صديق انه لا تصلح شهادة الخبرة و انت خارج المجال اى انه يجب ان اعمل فى مجال البيطرى و انا لم اعمل فيه ابدا

ثانيا كيفية عمل المعادلة او انسب طريقة للعمل كطبيب بيطرى فى كندا و ما مستقبل المهنة فى كندا

ثالثا هل من الممكن ان اعمل فى شركة ادوية فى كندا اسوة بمصر فى حال لم اصلح كطبيب بيطرى[/size]

[وسط][/وسط]

لا كبيرة مع ندم و استغفار و لا صغيرة مع تماد و اصرار

رابط هذا التعليق

انا طبيب بيطرى و اعمل مشرف دعاية طبية فى احدى شركات الادوية و افكر جديا فى الهجرة لكندا عن طريق كيبيك

ولى عدة اسئلة ارجو ان يتسع صدركم لى

اولا سمعت من صديق انه لا تصلح شهادة الخبرة و انت خارج المجال اى انه يجب ان اعمل فى مجال البيطرى و انا لم اعمل فيه ابدا

ثانيا كيفية عمل المعادلة او انسب طريقة للعمل كطبيب بيطرى فى كندا و ما مستقبل المهنة فى كندا

ثالثا هل من الممكن ان اعمل فى شركة ادوية فى كندا اسوة بمصر فى حال لم اصلح كطبيب بيطرى[/size]

لا يا دكتور في حالتك تنفع وعلى مسئوليتي :roseop:

دعاية طبية او مجال التوعية الطبية او صحة وسلامة الغذاء التلاتة يمشوا مع بيطري وموجودين في اللستة

بقية الاسئلة ماعرفش بصراحة :roseop:

رابط هذا التعليق

مساء الخير يا شباب

ممكن حد يحسب درجاتى لو سمحتم بالنسبة لكيبيك.....

السن 40 سنة

المؤهل صيدلى

الخبرة 17 سنة

اللغة الإنجليزية ممتاز

اللغة الفرنسية مبتدئ

الزوجة

السن 34 سنة

المؤهل هندسة مدنى

الخبرة 5 سنوات هندسة مدنى فى مصر

2 سنة سكرتيرة فى أحدى السفارات بالسعودية ( لا يوجد عمل للمهندسات بالمملكة)

اللغة الفرنسية ممتاز

اللغة الإنجليزية 7 من 10

الأولاد 2 أقل من 12 سنة

طبعا التقديم من المفترض يكون بأسم الزوجة

أرجو المساعدة فى حساب النقاط لكيبيك وشكرا ....

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...