اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

رد على إستفساراتكم السريعة عن الهجرة لكندا

Recommended Posts

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

انا طبيب بيطرى و اعمل مشرف دعاية طبية فى احدى شركات الادوية و افكر جديا فى الهجرة لكندا عن طريق كيبيك

ولى عدة اسئلة ارجو ان يتسع صدركم لى

اولا سمعت من صديق انه لا تصلح شهادة الخبرة و انت خارج المجال اى انه يجب ان اعمل فى مجال البيطرى و انا لم اعمل فيه ابدا

ثانيا كيفية عمل المعادلة او انسب طريقة للعمل كطبيب بيطرى فى كندا و ما مستقبل المهنة فى كندا

ثالثا هل من الممكن ان اعمل فى شركة ادوية فى كندا اسوة بمصر فى حال لم اصلح كطبيب بيطرى[/size]

لا يا دكتور في حالتك تنفع وعلى مسئوليتي :)

دعاية طبية او مجال التوعية الطبية او صحة وسلامة الغذاء التلاتة يمشوا مع بيطري وموجودين في اللستة

بقية الاسئلة ماعرفش بصراحة wst::

جزاك الله خيرا و بارك الله فيك

[وسط][/وسط]

لا كبيرة مع ندم و استغفار و لا صغيرة مع تماد و اصرار

رابط هذا التعليق

• الردود 5.3k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

المحترم قناوي والموقر زناتي والأخوه الأفاضل أنا اليوم شيكت على موقع الهجرة ولقيت حالتي ان بروسس وبالضغط عليها لقيت Medical results have been received. ماذا يعني ذلك هل يعني ان الباكجروند تشيك انتهي وسيتم طلب الجوزات قريبا ام هذا مجرد اجراء روتيني وهل لهذا التغير له اي مدلول ايجابي أو سلبي علما باني قت بعمل الكشف الطبي في يوليو وتم استلام الكشف الطبي في 29 يوليو .... يرجى الإفادة ولكم مني كل تحية وتقدير سس

رابط هذا التعليق

المحترم قناوي والموقر زناتي والأخوه الأفاضل أنا اليوم شيكت على موقع الهجرة ولقيت حالتي ان بروسس وبالضغط عليها لقيت Medical results have been received. ماذا يعني ذلك هل يعني ان الباكجروند تشيك انتهي وسيتم طلب الجوزات قريبا ام هذا مجرد اجراء روتيني وهل لهذا التغير له اي مدلول ايجابي أو سلبي علما باني قت بعمل الكشف الطبي في يوليو وتم استلام الكشف الطبي في 29 يوليو .... يرجى الإفادة ولكم مني كل تحية وتقدير سس

عالبركة يا زعيم :roseop:

لا هو انت حاليا في مرحلة الباكجراوند تشيك

من اسبوع لغاية 4 او 5 شهور

وفي معظم الاحوال شهر واحد

دة يعتمد على سافرت دول كتير والا لا

بالاضافة الى اسمك الرباعي

بس بصفة عامة ان شاء الله رب العالمين استني خبر حلو قريب اوي :lol:

بالتوفيق

أعلم ولادي حنيني لبلادي ..واكتب في كراسي بحبك يا مصر

رابط هذا التعليق

دكتورقناوى كل عام وانت بخير بمناسبة عيد الفطر المبارك اعادة اللة علينا بالخير ان شاء اللة

عساكم من عوادة

KHG

رابط هذا التعليق

ممكن سؤال

هو الايلتس ممكن يزود درجات اللى مقدم لكيبيك؟

ولو اه بيزودها كام درجة

شكرا جزيلا

الاليتس اكيد يعطي دليل ملموس علي مستواك في اللغة الانجليزية وان كانت كيبك لا تطلبه

لو كان الاليتس توتال باند يساوي او اعلي من ستة ونصف قدمه وان كان اقل لا انصحك

الموضوع تقديري

الدرجات بتاعة الانجليزي الخاصة بكيبك ماعرفهاش اسال بروفيسور سيد منير

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

اعزائى :

عندى سؤال أرجو أن لا تبخل علينا بالرد :

أود شحن أمتعتى الشخصية بعد وصولى كندا وليس عفش البيت فما رأيكم ؟ أى شركة شحن أفضل وتكون رخيصة لأن الأمتعة الشخصية كتيرة شوية وتقيلة ؟

فى انتظار ردكم ،،،

وشكرا لكم ،،،

تقصد ايه بالامتعة الشخصية .؟

لو اجهزة كهربائية مش هتشتغل هناك لاختلاف الفولت

لو هدوم مش هتناسب جوهم

يا عم ريح دماغك وخد شنطة هدومك وابدا حياتك من جديد

وهتكون مكلفة جدا صدقني

رابط هذا التعليق

دكتورقناوى كل عام وانت بخير بمناسبة عيد الفطر المبارك اعادة اللة علينا بالخير ان شاء اللة

عساكم من عوادة

بارك الله فيك وكل عام وانتم بخير

ايه اخر اخبارك

رابط هذا التعليق

مساء الخير يا شباب

ممكن حد يحسب درجاتى لو سمحتم بالنسبة لكيبيك.....

السن 40 سنة

المؤهل صيدلى

الخبرة 17 سنة

اللغة الإنجليزية ممتاز

اللغة الفرنسية مبتدئ

الزوجة

السن 34 سنة

المؤهل هندسة مدنى

الخبرة 5 سنوات هندسة مدنى فى مصر

2 سنة سكرتيرة فى أحدى السفارات بالسعودية ( لا يوجد عمل للمهندسات بالمملكة)

اللغة الفرنسية ممتاز

اللغة الإنجليزية 7 من 10

الأولاد 2 أقل من 12 سنة

طبعا التقديم من المفترض يكون بأسم الزوجة

أرجو المساعدة فى حساب النقاط لكيبيك وشكرا ....

انا ما اعرفش نقاط كيبك

بس السن بعد ال35 بينقص

فالحق قدم باسم زوجة حضرتك

وبوصفك هي ممتازة في الفرنسي يبقي هتعدي السكور المطلوب

موفق ان شاء الله

رابط هذا التعليق

شكرت على سؤالك دكتور قناوى انا منتظر رقم الملف المحامى اخبرنى انه الان يحتاج شهرين وانا مقدم 31 يوليو وفى نفس الوقت مأجل تحديد موعد امتحان mccee1لما اطمئن على الملف

KHG

رابط هذا التعليق

يا عمدة كل سنة واسرتك وزباينك وأحبابك بخير وسعادة :roseop:

صنائــــع المعروف تــقى مصارع السوء

فاحذر من الدنيا فإنها تغر و تضر و تمر

يارب أنجح وكل إللى زيى فى الأيلتس يارب! أمين

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله و بركاته

كل سنة و انتم جميعا طيبين و ان شاء الله السنه الجاية يكون كل واحد محقق احلامه يا رب اميييييين :roseop:

أعرفكم بنفسى --- أنا مقدمة فيدرالى من اغسطسس 2005 اه والله 2005 و اخيرا طلبوا الجوازات من يومين والحمد لله بعد طووووووووووول انتظار

كان عندى سؤال للاخوة الافاضل:

انا عملت الميديكال من حوالى 10 شهور و فاضل شهرين بس ع انتهاء الفيزة وانا مقدمة ع مكتب لندن وطبعا حابعت الجوازات بالDHL

انا سمعت ان فيه طريقة تقلل من فترة ارسال الجوازات واستلامها لانها فى العادى بتاخد حوالى 6 اسابيع.

والف مبروك يا استاذ زناتى ع الميديكال انت فعلا تستاهل كل خير والله و ربنا يبارك لك ان شاء الله.

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله و بركاته

كل سنة و انتم جميعا طيبين و ان شاء الله السنه الجاية يكون كل واحد محقق احلامه يا رب اميييييين :rolleyes:

أعرفكم بنفسى --- أنا مقدمة فيدرالى من اغسطسس 2005 اه والله 2005 و اخيرا طلبوا الجوازات من يومين والحمد لله بعد طووووووووووول انتظار

كان عندى سؤال للاخوة الافاضل:

انا عملت الميديكال من حوالى 10 شهور و فاضل شهرين بس ع انتهاء الفيزة وانا مقدمة ع مكتب لندن وطبعا حابعت الجوازات بالDHL

انا سمعت ان فيه طريقة تقلل من فترة ارسال الجوازات واستلامها لانها فى العادى بتاخد حوالى 6 اسابيع.

والف مبروك يا استاذ زناتى ع الميديكال انت فعلا تستاهل كل خير والله و ربنا يبارك لك ان شاء الله.

يااااااااااااااااااااااه ؟؟2005 ؟؟؟؟و10 شهور مديكال ؟؟؟؟

دة ايه دة ؟؟موسوعة الارقام القياسية ؟؟؟؟؟

اولا الله يبارك فيكي يارب عقبال اللاندنج بتاعك الف سلامة

ثانيا

انا متهيالي الحالة بتاعتك دي ماينفعش معاها راي ولا فتوي لانها كريتيكال اوي

انا متهيالي تبعتي تسالي السفارة احسن ةتلتفتي انتباهم لموضوع المديكال ولو كنت افضل عن نفسي انك تطلبي منهم اعادة المديكال وارساله مع الباسبورات في نفس التوقيت والكلام دة ممكن

لان حتى لو اتسرعت هاتبقي كام يعني شهر ؟؟

بردة قليل وسربعة موش محمودة يعني ؟؟

بس المهم يردوا عليكي بسرعة

وطمنينا حصل معاكي ايه

بالتوفيق

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

يمكن السؤال المفروض كان يبقى فى توبك كيبك بس بتهيألى مش هتفرق لانه سؤال بسيط وملهوش دعوه بالاجراءات

باختصار جالى معاد المقابله و مش هقدر انزل لظروف العمل خارج مصر

المهم انا الحمدلله جبت خطاب رسمى من الشركه ان حاجه العمل لا تسمح بسفرى وكمان طلبت توثيقه من الغرفه التجاريه السعوديه ومكتوب فيه بياناتى ورقم جواز سفرى و رقمى الوظيفى فى الشركه وتاريخ تعينى

دلوقتى انا جبت ورقه من الشركه ووثقتها من الغرفه التجاريه كمان

بس المشكله انها بالعربى ودلوقتى عاوز اترجمها وابعتها ,,,,,,,, مكتب الترجمه بيدبس نسخه من الاصل العربى مع الترجمه الانجليزى وبيختهم مع بعض بختم واحد

والختم بيبقى على الورقتين مع بعض

يعنى هو بيحط الورقتين فوق بعض ويتنيهم ويدبسهم

وبكده يبقى الختم قانونى لان نصه على العربى ونصه على الترجمه وبعدين يرجع يختم كل واحده من الاتنين لوحدها

ابعتها فاكس ازاى ؟؟؟

مانا لو فكيت الدبوس اللى مدبس الورقتين مع بعض هتبقى الورقه مش قانونيه !!

فكرت اعملها سكان و ابعتها على الايميل وخايف يقفلوا الملف ويقولولى مبعتش فاكس !!

ايه الحل ؟

شخـــابيــط منــ جوهـ القلبـــ

www.7ilba7assa.blogspot.com

رابط هذا التعليق

د.قناوي

كل سنة وأنت طيب وكل أسرتك الكريمة بخير وبألف صحة وعافية

ربنا يحقق لك ما تتمناه ويجعله في ميزان حسناتك

وكل عام وكل الأخوة بالمنتدى بخير وسعادة

كل سنة وأنتم طيبين

:rolleyes: :roseop: :happy:

رابط هذا التعليق

السادة أعضاء المنتدى الكرام

كل عام و أنتم بخير جميعا بمناسبة عيد الفطر المبارك أعاده الله علينا و عليكم جميعا و على الأمة الاسلامية جميعا بالخير و اليمن و البركات

أحب أن أهنئ الأخ الباشمهندس زناتي بمناسبة الميديكال و أتمنى له و للجميع التوفيق بإذن الله تعالى

و أحب أن أسأل بالنسبة بعد وصول الموافقة من نوفا سكوتشيا و طلب اتمام الاجراءات و الوثائق و الأوراق في السفارة الكندية بالقاهرة ، هل يستلزم وجودي أنا و زوجتي شخصيا لتقديم المستندات المطلوبة بأنفسنا أم يمكن متابعة شقيقي مثلا بتوكيل رسمي للموضوع لأني من المحتمل السفر الى الامارات لمدة قد تصل الى 6 أشهر أو 7 أشهر على الأكثر ، يعني بالعربي كده هل يوجد توقيعات يجب أن أوقعها بنفسي أنا و زوجتي أمام الموظف المختص ، و هل صحيح المقابلات اتلغت أم يوجد مقابلات في حدود ضيقة ،

و شكرا

أرجو الرد بسرعة لوجود عقد عمل في الامارات لمدة محدودة و أود تحديد امكانية السفر من عدمه .

شكرا جزيلا

و ألف مليون مبروك للأخ زناتي مرة أخرى و عقبال اللاندينج بأسرع وقت ، شخصية محترمة و خدوم جدا و لا يتأخر في الرد على استفسارات الإخوة الأعضاء ،

و عقبالك يا دكتور قناوي و كمان الأخ أحمد سيف

و كل عام و أنتم بخير جميعا

و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته .

رابط هذا التعليق

السادة أعضاء المنتدى الكرام

كل عام و أنتم بخير جميعا بمناسبة عيد الفطر المبارك أعاده الله علينا و عليكم جميعا و على الأمة الاسلامية جميعا بالخير و اليمن و البركات

أحب أن أهنئ الأخ الباشمهندس زناتي بمناسبة الميديكال و أتمنى له و للجميع التوفيق بإذن الله تعالى

و أحب أن أسأل بالنسبة بعد وصول الموافقة من نوفا سكوتشيا و طلب اتمام الاجراءات و الوثائق و الأوراق في السفارة الكندية بالقاهرة ، هل يستلزم وجودي أنا و زوجتي شخصيا لتقديم المستندات المطلوبة بأنفسنا أم يمكن متابعة شقيقي مثلا بتوكيل رسمي للموضوع لأني من المحتمل السفر الى الامارات لمدة قد تصل الى 6 أشهر أو 7 أشهر على الأكثر ، يعني بالعربي كده هل يوجد توقيعات يجب أن أوقعها بنفسي أنا و زوجتي أمام الموظف المختص ، و هل صحيح المقابلات اتلغت أم يوجد مقابلات في حدود ضيقة ،

و شكرا

أرجو الرد بسرعة لوجود عقد عمل في الامارات لمدة محدودة و أود تحديد امكانية السفر من عدمه .

شكرا جزيلا

و ألف مليون مبروك للأخ زناتي مرة أخرى و عقبال اللاندينج بأسرع وقت ، شخصية محترمة و خدوم جدا و لا يتأخر في الرد على استفسارات الإخوة الأعضاء ،

و عقبالك يا دكتور قناوي و كمان الأخ أحمد سيف

و كل عام و أنتم بخير جميعا

و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته .

اخويا احمد كل عام وانت بخير وجزاكم الله خيرا على تهنئتك :roseop:

اولا انت موش محتاج شخص او توكيل او اي حاجة من دي اطلاقا

انت هاتجهز الورق كله وممكن تبعته بريد على سفارة القاهرة او تسلمة انت واو غيرك للسفارة يدويا هاياخده منك الامن بره ويحطوا في صندوق السفارة وخلاص

التوقيعات بتوقعها انت وزوجتك مسبقا في الاستمارات في الاماكن المحددة وبعدين تبعت الورق او تسلمة يدويا

المقابلات بنسبة 99 وتسعه من عشرة ملغيه

انت اللي محتاج تفكر فيه فعلا دلوقتي هو عنوان المراسلات والوظيفة الحالية في استمارة خبرة العمل وكمان استمارة الاماكن اللي عشت فيها وكمان فيش وتشبيه من الامارات لو عشت فيها اكتر من 6 شهور

بس طالما الوقت قليل يبقي تخلي نفسك على سفارة القاهرة اكيد

من الامثلة لاخوانا اللي مقدمين على سفارة القاهرة وهما عايشين بره

اخونا د سيرجيون واخونا د بريكانديان عقبال مايبقي بوست كاندايان يارب :wub:

رابط هذا التعليق

<br />السلام عليكم ورحمه الله وبركاته <br />يمكن السؤال المفروض كان يبقى فى توبك كيبك بس بتهيألى مش هتفرق لانه سؤال بسيط وملهوش دعوه بالاجراءات <br /><br />باختصار جالى معاد المقابله و مش هقدر انزل لظروف العمل خارج مصر <br />المهم انا الحمدلله جبت خطاب رسمى من الشركه ان حاجه العمل لا تسمح بسفرى وكمان طلبت توثيقه من الغرفه التجاريه السعوديه ومكتوب فيه بياناتى ورقم جواز سفرى و رقمى الوظيفى فى الشركه وتاريخ تعينى <br /><br /><br />دلوقتى انا جبت ورقه من الشركه ووثقتها من الغرفه التجاريه كمان <br />بس المشكله انها بالعربى ودلوقتى عاوز اترجمها وابعتها ,,,,,,,, مكتب الترجمه بيدبس نسخه من الاصل العربى مع الترجمه الانجليزى وبيختهم مع بعض بختم واحد <br />والختم بيبقى على الورقتين مع بعض <br />يعنى هو بيحط الورقتين فوق بعض ويتنيهم ويدبسهم <br />وبكده يبقى الختم قانونى لان نصه على العربى ونصه على الترجمه وبعدين يرجع يختم كل واحده من الاتنين لوحدها <br />ابعتها فاكس ازاى ؟؟؟<br />مانا لو فكيت الدبوس اللى مدبس الورقتين مع بعض هتبقى الورقه مش قانونيه !!<br />فكرت اعملها سكان و ابعتها على الايميل وخايف يقفلوا الملف ويقولولى مبعتش فاكس !!<br />ايه الحل ؟<br />
<br /><br /><br />

صباح الخير

واحلي دماغ يا دكتور سفاري

ايه القلق ده كله

يا سيدي ابعت وصور الورق علي ورب مش هتفرق جامد

هو اساسا الفاكس من الناحية القانونية لا يغني عن اصل الشهادة

عادي ياعم اتني الورقة وابعتها فاكس

وعيد سعيد عليك

رابط هذا التعليق

Salam ya a7la montada...

ana a5eeran el3odweya beta3ti etfa33alet w a2dar asharek

ana mohandes 5adamat petrol mn masr..bashta3'al fi akbar sherka fi el3alam fi elmagal dah...w gali ana w mrati w ebni elvisa 7'alas...valid l7d 17/09/2010

bas lessa bafakkar fi elmawdou3 w agamma3 ma3loumat 3ashan mesh sahl 3alaya aseeb sho3'li elli da7'lo kebeer

eh ra2yoko? ana kaman ba7awel ala2i sho3'lana mn masr 2bl ma asafer bas sa3b showaya...7d hena leeh 3elaka belpetrol???

ana 3andi kaman ektera7 lel5obara w e5watna elli fi canada 7aleyan...ya ret yefidoona 3n:

eh sherket elmobile beta3hom? rogers wala bell wala telus

eh sherket el DSL? rogers...bell...telus...shaw...sympatico...ay sherka tania???

eh sherket elta2meen 3ala el3arabeya elli sha3'aleen m3aha

3amleen eshterakat fi elmetro w elbus wala la2

belnesba lel TV el3arabi...a2sod elkanawat el3arabi henak...7d meshterek? w eh eltafaseel??

ya rab makonsh tawelt 3alekom...w kol sana wento gamee3an tayebeen

ya ret te2balooni 3odw gedeed m3ako w neb2a as7ab kollena

GS

Trust in the LORD with all thine heart; and lean not unto thine own understanding

تَوَكَّلْ عَلَى الرَّبِّ بِكُلِّ قَلْبِكَ وَعَلَى فَهْمِكَ لاَ تَعْتَمِدْ

رابط هذا التعليق

Salam ya a7la montada...

ana a5eeran el3odweya beta3ti etfa33alet w a2dar asharek

ana mohandes 5adamat petrol mn masr..bashta3'al fi akbar sherka fi el3alam fi elmagal dah...w gali ana w mrati w ebni elvisa 7'alas...valid l7d 17/09/2010

bas lessa bafakkar fi elmawdou3 w agamma3 ma3loumat 3ashan mesh sahl 3alaya aseeb sho3'li elli da7'lo kebeer

eh ra2yoko? ana kaman ba7awel ala2i sho3'lana mn masr 2bl ma asafer bas sa3b showaya...7d hena leeh 3elaka belpetrol???

ana 3andi kaman ektera7 lel5obara w e5watna elli fi canada 7aleyan...ya ret yefidoona 3n:

eh sherket elmobile beta3hom? rogers wala bell wala telus

eh sherket el DSL? rogers...bell...telus...shaw...sympatico...ay sherka tania???

eh sherket elta2meen 3ala el3arabeya elli sha3'aleen m3aha

3amleen eshterakat fi elmetro w elbus wala la2

belnesba lel TV el3arabi...a2sod elkanawat el3arabi henak...7d meshterek? w eh eltafaseel??

ya rab makonsh tawelt 3alekom...w kol sana wento gamee3an tayebeen

ya ret te2balooni 3odw gedeed m3ako w neb2a as7ab kollena

GS

لو شغال في هاليبيرتون او شلامبرجيل يبقي مع احترامي للمتحمسين لكندا روح اعمل لاندنج طالما خدت التاشيرة وارجع تاني لشغلك ومتاسيبوش ابدا :lol:

موش هتلاقي ربع اللي بتاخده ماشاء الله في واحدة من الشركتين دول

قناوي وتهامي وغيرهم اعذروني الشركتين دول حاجة تانية خالص ..رواتبهم في سنة ب 15 سنة شغل في كندا

بلا حياة كريمة بلا بطيخ :sad:

لو لا قدر الله حصلت ظروف خليتك تسيب الشركة في خلال 3 سنين من اللاندنج ابقي ارجع تاني كندا عندك فرصة غير كدة لا انصح ابدا

لو شغال في شركة تانية غيرهم الاتنين دول فانت سيد قرارك

وياريت تكتب بالعربي علشان انا اتحولت :tease:

باهزر كل سنة وانت طيب

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...