اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

رد على إستفساراتكم السريعة عن الهجرة لكندا

Recommended Posts

لو شغال في هاليبيرتون او شلامبرجيل يبقي مع احترامي للمتحمسين لكندا روح اعمل لاندنج طالما خدت التاشيرة وارجع تاني لشغلك ومتاسيبوش ابدا :roseop:

موش هتلاقي ربع اللي بتاخده ماشاء الله في واحدة من الشركتين دول

قناوي وتهامي وغيرهم اعذروني الشركتين دول حاجة تانية خالص ..رواتبهم في سنة ب 15 سنة شغل في كندا

بلا حياة كريمة بلا بطيخ :lol:

لو لا قدر الله حصلت ظروف خليتك تسيب الشركة في خلال 3 سنين من اللاندنج ابقي ارجع تاني كندا عندك فرصة غير كدة لا انصح ابدا

لو شغال في شركة تانية غيرهم الاتنين دول فانت سيد قرارك

وياريت تكتب بالعربي علشان انا اتحولت :roseop:

باهزر كل سنة وانت طيب

إنتا قلتلي شغال إيه يا زناتي؟! :roseop:

بص يا معلّم...

الشركات اللي زي شلمبرجيه أو هاليبرتون ما بتفرقش معاها تذاكر سفر ، ولا بتجيب ناس منين ولا توديهم فين ، ولا عاوزين ينزلوا الأجازة كل مرة في بلد!

ممكن جداً يشتغل في أي منهم ، ويقيم في كندا هوه وأسرته ، وكل مرة ينزل أجازة يطلع على كندا بدل مصر. إيه الفرق يا عم الحاج؟ :roseop:

وممكن كمان يروح كندا ، ويشتغل في شركات الخدمات البترولية برضه هناك (أمّال براريم ألبيرتا دي قاعدين في وسط التلج بيعملوا إيه؟ بيشفشفوا عرقهم؟!) :lol:

النقطة التانية اللي مانتاش واخد بالك منها... مش شرط عشان أكبر شركة في العالم تكون بتدي أكبر دخل في العالم. ترانس أوشن بتاعتنا أكبر شركة حفر بحري في العالم ، وتحتكر (بعد اندماجها مع جلوبال سانتافيه) 60% من الحفارات البحرية في العالم ، ومرتباتها توووحفة ، بس مش أعلى مرتبات في العالم! شركة Sea Drill اللي لسه فاتحة (بنت أول امبارح يعني) بتدّي مرتبات أعلى منها ، وعشان كده ناس كتير سابوا ترانس أوشن وراحولها. بس الشركات الكبيرة دي فيها سيستم وبتتعلم منها ، وذكرها في الريزيوميه بتاعك بيضيف لرصيدك ولخبرتك كتير. :sad:

النقطة التانية ، أنا شايف إنه مالوش اختيار... لازم يروح يعمل اللاندنج ، وممكن يسيب مراته وإبنه شهرين تلاتة ، رايح جاي عليهم ، لغاية ما يلموا الكروت إياها (السن نامبر والبي آر والهيلث إنشورانس وكروت البنوك ورخص السواقة) وبعدين يرجعوا مصر بعدها يفكروا فيها على كيفهم ، ويعيدوا تقييم الموقف!

فاكر انتا زميلنا (مش فاكر إسمه الصراحة) اللي كان عمل لاندنج ورجع الخليج ، وبعد مش فاكر كام سنة اتخنق وحب يرجع كندا تاني ، وجه يسألنا يعمل إيه؟! وقلناله... نو واي باك؟! فاكره؟!

زميلنا العزيز... ما تضمنش الدنيا بكرة هتمشي ازاي... وجود كندا في خانة الاحتياطي (الباك اب) لمدة 3 سنين قدام مش هيضر خالص. إلا إذا كنت من محبي تراب الوطن بقى وبابا حسني وماما سوزان ، ولو طلعت من الميّه تنشف ، قصدي تموت! ساعها بس ؛ خليك في مصر ، وربنا يديم عليك عز شركات البترول (اللي ما تضمنهاش من هنا لبكرة)!

وبالتوفيق على أي حال :tease:

فيجيب الدمع والماضي الجريح *** لم عدنا؟ ليت أنّا لم نعُد!

رابط هذا التعليق

• الردود 5.3k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الله ينور عليك يا دكتره بصراحة :lol:

ماهو انا رايي بردة لازم يعمل لاندنج طبعا ماهو انا ماقلتش غير كدة

بس ماعرفش لو فضل فيهم اكتر من ال 3 سنين موش هايقدر يثبت اقامة في كندا سنتين علشان يجدد البي ار مابالك بالجنسية ؟؟

الشركة موش فارقة معاها بتاخد اجازتك فين اكيد بس كندا فارقة معاها انت فين

اما رواتب الشركتين دول حدث ولا حرج

انا اعرف الهيومان ريسورس ماناجر بتاعة واحده فيهم ..قاللي ارقام جابتلي عته مغولي

وشهر في مصر وشهر في الشغل ودلع اجتماعي عالي المستوي

فبصراحة صعب عليا يسيبها علشان يثبت اقامة في كندا يعني

وبعدين البرتا مين وبتاع مين يا دكترة جنب دول

نسيت اقولك ان واحد صاحبي تاني دفعتي بس هو ميكانيكا انتاج شغال في هاليبيرتون بردة

موش عاوز ااقول مرتبه للواحد يروح فيها بصراحة :tease:

اما زميلنا اللي ضيع فرصته دة غلطان مليون في المية وضيع فرصتة واكيد موش شغال فيهم :sad:

أعلم ولادي حنيني لبلادي ..واكتب في كراسي بحبك يا مصر

رابط هذا التعليق

زناتي باشا و اللورد تهامي

انا في شلمبرجيرفعلا من ٤ سنين

ياريت تليفوناتكم او ماجيك جاكاتكم علخاص عشان عندي كام سؤال خاص كدة

انا فعلا محتار وحتى لو عملت لاندنج اجمت ازاى ٣ سنين او حتى ٢ عشان البي أر؟؟؟

ساعدوني يا رجالة باى حاجة عن ال oilfield في كندا

10000000000000 شكر يا برنسات

تصحيح مالوش علاقة بأي حاجة في الدنيا:

الشركة اسمها Schlumberger ، ودي فرنسية ، يعني بتنطق شلمبرچيه

إحنا برضه اللي هنقولولك؟ :sad:

تم تعديل بواسطة moheltohamy
تصحيح نطق إسم الشركة اللي بقاله 4 سنين فيها :)

Trust in the LORD with all thine heart; and lean not unto thine own understanding

تَوَكَّلْ عَلَى الرَّبِّ بِكُلِّ قَلْبِكَ وَعَلَى فَهْمِكَ لاَ تَعْتَمِدْ

رابط هذا التعليق

يا عمدة كل سنة واسرتك وزباينك وأحبابك بخير وسعادة :lol:

رنا يخليك ويكرمك يا مراد وان شاء الله 16

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

د.قناوي

كل سنة وأنت طيب وكل أسرتك الكريمة بخير وبألف صحة وعافية

ربنا يحقق لك ما تتمناه ويجعله في ميزان حسناتك

وكل عام وكل الأخوة بالمنتدى بخير وسعادة

كل سنة وأنتم طيبين

:lol: :roseop: :)

عيد سعيد عليك ابونور

شكرا للتهنئة الرقيقة

رابط هذا التعليق

إحنا برضه اللي هنقولولك؟ :roseop:

لعلمك بقة الشركة اسمها شرابات جيل ومقاس 45 ومقرها الرئيسي سوق العتبة :happy: :) :blink:

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله و بركاته

كل سنة و انتم جميعا طيبين و ان شاء الله السنه الجاية يكون كل واحد محقق احلامه يا رب اميييييين :roseop:

أعرفكم بنفسى --- أنا مقدمة فيدرالى من اغسطسس 2005 اه والله 2005 و اخيرا طلبوا الجوازات من يومين والحمد لله بعد طووووووووووول انتظار

كان عندى سؤال للاخوة الافاضل:

انا عملت الميديكال من حوالى 10 شهور و فاضل شهرين بس ع انتهاء الفيزة وانا مقدمة ع مكتب لندن وطبعا حابعت الجوازات بالDHL

انا سمعت ان فيه طريقة تقلل من فترة ارسال الجوازات واستلامها لانها فى العادى بتاخد حوالى 6 اسابيع.

والف مبروك يا استاذ زناتى ع الميديكال انت فعلا تستاهل كل خير والله و ربنا يبارك لك ان شاء الله.

يااااااااااااااااااااااه ؟؟2005 ؟؟؟؟و10 شهور مديكال ؟؟؟؟

دة ايه دة ؟؟موسوعة الارقام القياسية ؟؟؟؟؟

اولا الله يبارك فيكي يارب عقبال اللاندنج بتاعك الف سلامة

ثانيا

انا متهيالي الحالة بتاعتك دي ماينفعش معاها راي ولا فتوي لانها كريتيكال اوي

انا متهيالي تبعتي تسالي السفارة احسن ةتلتفتي انتباهم لموضوع المديكال ولو كنت افضل عن نفسي انك تطلبي منهم اعادة المديكال وارساله مع الباسبورات في نفس التوقيت والكلام دة ممكن

لان حتى لو اتسرعت هاتبقي كام يعني شهر ؟؟

بردة قليل وسربعة موش محمودة يعني ؟؟

بس المهم يردوا عليكي بسرعة

وطمنينا حصل معاكي ايه

بالتوفيق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

الف شكر يا استاذ زناتى ع ردك ربنا يسهل ان شاء الله و يعمل اللى فيه الخير لنا جميعا

احنا سألنا واحد شغال فى dhl قالنا انه ممكن مندوب من الشركه يستلم الجوازات من لندن و يبعتها علينا فى الرياض بس لازم نعرف الجوازات تخلص امتى بالضبط وده مستحيل نعرفه من السفارة ---- عموما كل تأخيرة و فيها خيرة بس شفتنى بقى ممكن اصلح رئيسة دار المسنين اللى حضرتك كنت بتقول عليها للى قبل فبراير 2008 !!!!!

عندى سؤال تانى مهم جدا لنا كلنا و هو موضوع الكهرباء هناك الفولت 110 و كل اجهزتنا 220---- انا لقيت محول كهربائى فى ايكيا هنا فى الرياض بحوالى 220 ريال سعودى ممكن يحول حتى 2000 وات بس مشكلته الكبيرة انه تقيل جدا جدا بتاع 7 كيلو!!!! هل هو مفيد و عملى ولا لا؟

ال

رابط هذا التعليق

إحنا برضه اللي هنقولولك؟ :roseop:

لعلمك بقة الشركة اسمها شرابات جيل ومقاس 45 ومقرها الرئيسي سوق العتبة :happy: :) :blink:

تهامي باشا

الف شكر يا ريس عالتوضيح...شوف يا عزيزي الدوق هي شركة فرنساوي تمام ولو عايز النطق الفرنساوي على ابوه تبقى شلومبرجيه...وخد بالك مو الواو :blink:

بس حسب الجنسية بتتنطق...احنا في مصر ساعات نقول شلمبرجيه وساعات شلمبرجير و اكتر شلمب...

المهم بس فكك من الاسم الغتيت دة و قوللي اتصرف ازاى؟؟

وايه حكاية الباسبورين عشان تعد ايام وانت برة كندا دي؟؟

الا انت صحيح شغال على jack-up ولا subsea ؟؟

سلام يا بوب

Trust in the LORD with all thine heart; and lean not unto thine own understanding

تَوَكَّلْ عَلَى الرَّبِّ بِكُلِّ قَلْبِكَ وَعَلَى فَهْمِكَ لاَ تَعْتَمِدْ

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله و بركاته

كل سنة و انتم جميعا طيبين و ان شاء الله السنه الجاية يكون كل واحد محقق احلامه يا رب اميييييين :roseop:

أعرفكم بنفسى --- أنا مقدمة فيدرالى من اغسطسس 2005 اه والله 2005 و اخيرا طلبوا الجوازات من يومين والحمد لله بعد طووووووووووول انتظار

كان عندى سؤال للاخوة الافاضل:

انا عملت الميديكال من حوالى 10 شهور و فاضل شهرين بس ع انتهاء الفيزة وانا مقدمة ع مكتب لندن وطبعا حابعت الجوازات بالDHL

انا سمعت ان فيه طريقة تقلل من فترة ارسال الجوازات واستلامها لانها فى العادى بتاخد حوالى 6 اسابيع.

والف مبروك يا استاذ زناتى ع الميديكال انت فعلا تستاهل كل خير والله و ربنا يبارك لك ان شاء الله.

يااااااااااااااااااااااه ؟؟2005 ؟؟؟؟و10 شهور مديكال ؟؟؟؟

دة ايه دة ؟؟موسوعة الارقام القياسية ؟؟؟؟؟

اولا الله يبارك فيكي يارب عقبال اللاندنج بتاعك الف سلامة

ثانيا

انا متهيالي الحالة بتاعتك دي ماينفعش معاها راي ولا فتوي لانها كريتيكال اوي

انا متهيالي تبعتي تسالي السفارة احسن ةتلتفتي انتباهم لموضوع المديكال ولو كنت افضل عن نفسي انك تطلبي منهم اعادة المديكال وارساله مع الباسبورات في نفس التوقيت والكلام دة ممكن

لان حتى لو اتسرعت هاتبقي كام يعني شهر ؟؟

بردة قليل وسربعة موش محمودة يعني ؟؟

بس المهم يردوا عليكي بسرعة

وطمنينا حصل معاكي ايه

بالتوفيق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

الف شكر يا استاذ زناتى ع ردك ربنا يسهل ان شاء الله و يعمل اللى فيه الخير لنا جميعا

احنا سألنا واحد شغال فى dhl قالنا انه ممكن مندوب من الشركه يستلم الجوازات من لندن و يبعتها علينا فى الرياض بس لازم نعرف الجوازات تخلص امتى بالضبط وده مستحيل نعرفه من السفارة ---- عموما كل تأخيرة و فيها خيرة بس شفتنى بقى ممكن اصلح رئيسة دار المسنين اللى حضرتك كنت بتقول عليها للى قبل فبراير 2008 !!!!!

عندى سؤال تانى مهم جدا لنا كلنا و هو موضوع الكهرباء هناك الفولت 110 و كل اجهزتنا 220---- انا لقيت محول كهربائى فى ايكيا هنا فى الرياض بحوالى 220 ريال سعودى ممكن يحول حتى 2000 وات بس مشكلته الكبيرة انه تقيل جدا جدا بتاع 7 كيلو!!!! هل هو مفيد و عملى ولا لا؟

ال

ربنا يوفقك يا اختنا العزيزة والموضوع يمشي للاخر زي الفل ان شاء الله :happy:

بالنسبة لموضوع المحول هو يمشي بس بشرط ...انه يكون التردد يمشي مع الاجهزة بتاعتك

يعني مثلا في السعودية الكهربا 200 فولت وفيه 110 فولت بس التردد 60 ميجا هيرتز

في مصر الكهربا 220 تردد 50 ميجاهيرتز

فلازم تتاكدي الاول هيا في كندا كام واللي عندك كام

وانا بصراحة ماعرفش هيا في كندا كام :)

وخدي بالك محول الفين وات دة يعني جهاز واحد ..يعني سعادتك عاوزة بتاع 10 محولات وانت ماشية :blink:)

رابط هذا التعليق

ربنا يوفقك يا اختنا العزيزة والموضوع يمشي للاخر زي الفل ان شاء الله wst::

وانا بصراحة ماعرفش هيا في كندا كام B)

وخدي بالك محول الفين وات دة يعني جهاز واحد ..يعني سعادتك عاوزة بتاع 10 محولات وانت ماشية :) )

معلش يا زناتي... إنتا قلتلي إنتا خرّيج إيه؟! :)

60 ميجا هرتز يا مفتري؟! دول 60 هرتزاية الليلة كلها... خلّيتهم بالميجا؟!

هوّه انتا دافع حاجة من جيبك صحيح؟!

ما تشوفلك صبي تاني يا عم قناوي... حتى بعد الصيام ولسّه مش مركّز! :roseop:

بصي يا زميلتنا العزيزة... عشان بس يكون كلامنا منطقي ، خصوصاً وإني باتنقط من مبدأ نشيل كراكيبنا معانا ده ، كما لو كنا رايحين صحرا :blink:

إيه الأجهزة اللي غالية عليكي أوي كده ، ومحتاجة تنقليها معاكي مسافة أكتر من 10 آلاف كم أقل واجب؟! ما تقوليليش المايكرو ويف أو الكيتل بتاعت الشاي أو المكنسة أو المكواه أو التليفون اللاسلكي! لأن أجهزة زي الهاي فاي والكمبيوتر وشواحن الموبايلات كلها بتشتغل من 100-240 فولت ومع نفسها. وطبعاً مش متخيل لا غسالات ولا تلاجات ولا أجهزة تليفزيون!

هناك هتلاقي جميع الأجهزة اللي تتخيليها وبأسعار أحسن بكتير من أسعارنا في الشرق الأوسط.

وفيما عدا استثناءات قليلة جداً ؛ زي هاي فاي سوني بقدرة خرج صوتي 12.500 وات ما شفتش زيه في كندا ، بس في نفس الوقت مش هتلاقي الفرصة تشغليه بربع طاقته... فيه هناك جيران وبوليس حضرتك! :blink:

ولو احتجتي حاجة حنينة على قد شاحن تليفون لاسلكي أو حاجة كده في الحنين (بتاع 50 وات) ممكن تجيبيلك محول فولت من على أمازون بحوالي 30 دولار زي ما عملنا.

ما تحملوش الأمور أكتر من طاقتها يا اخواننا... الحياة أبسط من كده بكتير :happy:

فيجيب الدمع والماضي الجريح *** لم عدنا؟ ليت أنّا لم نعُد!

رابط هذا التعليق

[ الف شكر للاستاذ زناتى و الاستاذ تهامى على مداخلاتهم

انا بس كنت عاوزة اقلل من تكلفة السفر فى الفترة الاولى شوية و فى نفس الوقت استخدم حاجتى بدل ما اشترى جديد

ربنا يسهل بس دعواتكم ان الفيزة تيجى فى اسرع وقت ممكن وجزاكم الله خير ان شاء الله يجعله فى ميزان حسناتكم

تم تعديل بواسطة farah hany
رابط هذا التعليق

ربنا يوفقك يا اختنا العزيزة والموضوع يمشي للاخر زي الفل ان شاء الله

وانا بصراحة ماعرفش هيا في كندا كام

وخدي بالك محول الفين وات دة يعني جهاز واحد ..يعني سعادتك عاوزة بتاع 10 محولات وانت ماشية :) )

معلش يا زناتي... إنتا قلتلي إنتا خرّيج إيه؟!

60 ميجا هرتز يا مفتري؟! دول 60 هرتزاية الليلة كلها... خلّيتهم بالميجا؟!

هوّه انتا دافع حاجة من جيبك صحيح؟!

ما تشوفلك صبي تاني يا عم قناوي... حتى بعد الصيام ولسّه مش مركّز!

بصي يا زميلتنا العزيزة... عشان بس يكون كلامنا منطقي ، خصوصاً وإني باتنقط من مبدأ نشيل كراكيبنا معانا ده ، كما لو كنا رايحين صحرا

إيه الأجهزة اللي غالية عليكي أوي كده ، ومحتاجة تنقليها معاكي مسافة أكتر من 10 آلاف كم أقل واجب؟! ما تقوليليش المايكرو ويف أو الكيتل بتاعت الشاي أو المكنسة أو المكواه أو التليفون اللاسلكي! لأن أجهزة زي الهاي فاي والكمبيوتر وشواحن الموبايلات كلها بتشتغل من 100-240 فولت ومع نفسها. وطبعاً مش متخيل لا غسالات ولا تلاجات ولا أجهزة تليفزيون!

هناك هتلاقي جميع الأجهزة اللي تتخيليها وبأسعار أحسن بكتير من أسعارنا في الشرق الأوسط.

وفيما عدا استثناءات قليلة جداً ؛ زي هاي فاي سوني بقدرة خرج صوتي 12.500 وات ما شفتش زيه في كندا ، بس في نفس الوقت مش هتلاقي الفرصة تشغليه بربع طاقته... فيه هناك جيران وبوليس حضرتك! B)

ولو احتجتي حاجة حنينة على قد شاحن تليفون لاسلكي أو حاجة كده في الحنين (بتاع 50 وات) ممكن تجيبيلك محول فولت من على أمازون بحوالي 30 دولار زي ما عملنا.

ما تحملوش الأمور أكتر من طاقتها يا اخواننا... الحياة أبسط من كده بكتير :roseop:

انا بقة اللي عاوز افهم انت شغال ايه بالظبط ؟؟؟؟ :)

ملقاط ؟؟؟

قاعدلنا عالسقطة واللاقطة ؟ :happy:

ياعم بافطر وباشرب كوباية الشاي وباتفرج عالاخبار وباكلم مراتي وبارد عالاسئلة في نفس واحد فرقت معايا في خمسين ستين الف زيادة

عديها.. يعني الزبونة فهمت المقصود ..هو انا باعملها مقايسة تابلوه لا مؤاخذة وخايف للبيت يولع :blink: :blink:

باهزر والله بجد لاتزعل ..اصلا وجود مداخلاتك بيفرحنا والله wst::

رابط هذا التعليق

سيب قميص التهامي يا زناتي ما تمسكهوش كده احسن انت عارف

رابط هذا التعليق

سيب قميص التهامي يا زناتي ما تمسكهوش كده احسن انت عارف

عشان خطرك انت بس يا معلمي ..هاسيبه يمشي المرة دي..بس لو عدا عالمانتيئة تاني ...هاسيبه برده يعني هاعمله ايه ..دة حكومة يابا :roseop:

رابط هذا التعليق

صباح الفل يا جماعة أخباركم إيه؟؟

عاملين إيه فى العيد فرحة :lol:

أنا قلت آجى أشرب النسكافيه بتاعى و أسلم على د. قناوى لأنى مش عارفة ألاقيه فين عشان أعيد عليه :P

زناتى...صباحك ورد :roseop:

كنت بتفطر إيه مع الشاى :)

هه...هه

رد بسرعة :P

طبعا المداخلة دى هتتحذف... يارب قناوى يشوفها الأول -_-

تحياتى

سوسورانى

لا تندم على حب عشته...حتى ولو اصبح ذكرى مؤلمه..... فأذا كانت الزهور قد جفت وضاع عبيرها ..... ولم يبقى فيها غير الاشواك فلا تنسى انها منحتك عطرا جميلا اسعدك

رابط هذا التعليق

صباح الفل يا جماعة أخباركم إيه؟؟

عاملين إيه فى العيد فرحة :lol:

أنا قلت آجى أشرب النسكافيه بتاعى و أسلم على د. قناوى لأنى مش عارفة ألاقيه فين عشان أعيد عليه :P

زناتى...صباحك ورد :roseop:

كنت بتفطر إيه مع الشاى :)

هه...هه

رد بسرعة :P

طبعا المداخلة دى هتتحذف... يارب قناوى يشوفها الأول :P

تحياتى

سوسورانى

صباح الفل يا دكترة منورة والله :)

احنا سايبينك براحتك اهو بعد ماطمنا عليكي المهم تفرحينا :)

سعادتك كنت بافطر سندوتشات جبنة رومي عليها كفته -_- اه والله بس موش دة المعتاد

علشان احنا عيد واجازة والمدام مضربة عن الطبيخ فقلت الحق حاجة بدل ماخسر فطار وغدا :)

لكن المعتاد ايام الشغل بقسماطة او بيضة مسلوقة عالسريع لحسن تفتكريني بافطر عيال صغيرة كل يوم

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

عيد سعيد لكل الاخوة الافاضل في منتدى المحاورات,تقبل الله منا ومنكم صالح الاعمال و أعاد الله عليكم أمثاله وأنتم في تمام الصحة والعافية وان شاء الله العيد اللي جاي نكون كلنا مع بعضنا في كندا الحبيبة.

بس لي عتاب بسيط للبشمهندس زناتي و عشان متفتكرش اني مش مهذب أنا حاولت أكلمك على الموبايل بس ديما مقفول وبعثت لك على الخاص و برده قافل خاصية استقبال الرسائل مش عارف اذا كان علي بس ولة على كل الحبايب وحتى لما أرسلت لك على الايميل ولا حس ولا خبر مش عارف بصراحة انت زعلان مني ولة ايه؟اذا كنت زعلتك في حاجة قولي أصل مش واخد بالي.على العموم كل محاولات الاتصال بك كانت عشان أبارك لك على الميديكال ولو انها متأخرة زي العادة بس انت أكرم مني في الحتة دي وتقبل خالص تمنياتي لك ويارب العيد اللي جاي أقصد الاضحى تعيد في كندا مع الحبايب هناك.والسلام

رابط هذا التعليق

يا خبراء كندا سؤلي هو انا قدمت هجره من دبي و وصلني requirment letter بس موضوع شهادات الجامعه مش فاهمه اللي هما عايزينزا بالظبط انا هاكتب المطلوب و ياريت حد يشرحلي اكتر

submit notarised copies of educational credentials and mark sheets/transcripts for you and your spouse, 10th standard marks sheet + 12th standard marks sheet +degree certificate amd mark sheets for all the yeays of degree for you and your spouse

ها ايه بقي المطلوب بالظبط و ياريت واحده واحده علشان افهم و كل سنه و انتوا طيبين

رابط هذا التعليق

عزيزى د/ قناوى

أنا أشكرك جدا جدا على هذا المنتدى المفيد جدا , لقد استفدت منه كثيرا جدا.

أنا سوف أقدم فيدرال و لى بعض الأستفسارات :

اولا : نصحنى بعض الأقارب فى كندا أن لا اكتب مقاطعة اونتاريو لازدحامها بالمهاجرين و سوف افقد بعض الفرص فى الموافقة و احسن اكتب مقاطعة مثل بريتش كولومبيا فهذا سوف يعطينى افضلية ثم بعد ذلك اتمكن من المقاطعة التى اريدها . فهل هذا صحيح ؟

ثانيا : كشف الحساب المطلوب هل يكون بالعملة المصرية ام بالدولار الكندى ؟ وما هى الفترة المناسبة لتاريخ هذا الكشف هل مع التقديم ام مع تحضير الملف ؟ وما هو المبلغ المطلوب لاسرة اربعة افراد ؟

ثالثا : لى عم حصل على الموافقة مع اعطائه مهلة سنة للسفر فهل اكتبه فى اقارب الدرجة الاولى حتى يزيد من نقاطى على اعتبار انه عند مناقشة الملف سوف يكون قد استقر هناك .

اسفة على التطويل .و لك منى الف شكر .

رابط هذا التعليق

<br />يا خبراء كندا سؤلي هو انا قدمت هجره من دبي و وصلني requirment letter بس موضوع شهادات الجامعه مش فاهمه اللي هما عايزينزا بالظبط انا هاكتب المطلوب و ياريت حد يشرحلي اكتر<br />submit notarised copies of educational credentials and mark sheets/transcripts for you and your spouse, 10th standard marks sheet + 12th standard marks sheet +degree certificate amd mark sheets for all the yeays of degree for you and your spouse<br /><br />ها ايه بقي المطلوب بالظبط و ياريت واحده واحده علشان افهم و كل سنه و انتوا طيبين<br />
<br /><br /><br />

المقصود شهادات الكلية بالتقديرات والثانوية ايضا لك ولزوجتك

بس اكيد اللي بعت لك الطلب ده هندي لان اسلوب الدراسة بتاع عشر سنين و12 سنة ده هندي

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...