اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

رد على إستفساراتكم السريعة عن الهجرة لكندا

Recommended Posts

• الردود 5.3k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

السلام عليكم كل الناس

السلام عليكم د قناوي

كل عام وأنتم بخير بمناسبة رمضان

بس الصيام السنة دي في رمضان أحسن ولا كندا؟

المهم كل سنة وحضراتكم طيبين

عندي سؤال أو أستفسار

مع ان ممكن الأجابة تكون موجودة علي المنتدي بس أنا أفضل الرد من سيادتكم شخصيا !!!!!!!!!!!!

1_ هل للإكس راي اللي بتتعمل علي الصدر في الكشف الطبي ممكن من خلالها فقط يرفضوا الحالة؟

2_ازاي بيعرفوا ان الشخص عنده درن أو ربو في حين أن الأشاعة مبتبينش الكلام ده

3_التحاليل اللي السفارة بتعملها دي بتبقي بخصوص أي الأمراض والفيروسات ؟

3_ هل لوجود عمليات سابقةفي الجسم ممكن التعليق بتاع الطبيب يكون له تأثير علي الحالة؟

ورمضان كريم

اهلا بحضرتك

الاكس راي لو مبينة حاجة واضحة جدا ممكن يطلبوا فحوصات اكثر

الربو لو شك الدكتور هيعملك تحاليل طبعا ويتاكد

التحاليل دم وبول واكس راي عشان

الامراض الخطيرة الضارة بالمجتمع اولها الايدز وثانيا الامراض المكلفة ماديا

العمليات السابقة العادية يفضل يكون معاك تقارير بها وان لم يكن وكانتعمليات مشي حالك عادي زايدة حصوة

العمليات الكبيرة بقي زي القلب المفتوح واتغيير الصمام مثلا دي هتكون حكاية

سقولون ان الكشف احيانا روتيني فلا تقلق

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

مساء الفل

كل سنة و أنتوا طيبين

ورمضان كريم

خليكوا شاهدين على سمية

قالت يعدى على كل الموظفين و ماجبتش سيرتى :rolleyes:

مع إنى قلتلها هنصص معاكى :blush2:

الظاهر هى طمعانة فى أكتر

ليكو تهنئة عندى بالأنجليزى برضه

عشان يبقى عديت على الكل

تحياتى

سوسورانى

لا تندم على حب عشته...حتى ولو اصبح ذكرى مؤلمه..... فأذا كانت الزهور قد جفت وضاع عبيرها ..... ولم يبقى فيها غير الاشواك فلا تنسى انها منحتك عطرا جميلا اسعدك

رابط هذا التعليق

مساء الفل

كل سنة و أنتوا طيبين

ورمضان كريم

خليكوا شاهدين على سمية

قالت يعدى على كل الموظفين و ماجبتش سيرتى :blush2:

مع إنى قلتلها هنصص معاكى :wub:

الظاهر هى طمعانة فى أكتر

ليكو تهنئة عندى بالأنجليزى برضه

عشان يبقى عديت على الكل

تحياتى

سوسورانى

يا كسوفي ....يا كسوفي.....وشي منك في الارض يا آمنة :lol:

وانا اقدر برضه يا سوسو يا اختي انساكي؟؟؟؟

انساك....ده كلام...انساك ....ياسلام....اهو ده اللي مش ممكن ابدا .......ولا افكر فيه ابد..........

ده انت فاكهة قسم الهجرة يا جميل.....يعني اللي ما يعديش عليكي يا حبيبي ....يبقي خسر كتييييييييييير

بس انت عارفة بقي اختك والزهايمر.......... :rolleyes: ........ده انا بفتكر اسم ولادي بالعافية...... :blush2:

لا تجبر الانسان و لا تخـــــــــيره ........ يكفيه ما فيه من عقل بيحيــــــره

اللي النهارده بيطلبه و يشتهــــيه ........ هو اللي بكره ح يشتهي يغيـــــره

معلومات تهم المسافر حديثا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=76997&st=30

رابط هذا التعليق

يا كسوفي ....يا كسوفي.....وشي منك في الارض يا آمنة :blush2:

وانا اقدر برضه يا سوسو يا اختي انساكي؟؟؟؟

انساك....ده كلام...انساك ....ياسلام....اهو ده اللي مش ممكن ابدا .......ولا افكر فيه ابد..........

ده انت فاكهة قسم الهجرة يا جميل.....يعني اللي ما يعديش عليكي يا حبيبي ....يبقي خسر كتييييييييييير

بس انت عارفة بقي اختك والزهايمر.......... :rolleyes: ........ده انا بفتكر اسم ولادي بالعافية...... :blush2:

سمية ...مقدرش على الكلام الجميل دة :lol:

دة دلع جامد ماقدرش عليه...

وسلامتك من الزهايمر...ربنا ما يوريه لحد أبدا

كل سنة و أنتى طيبة يا حبى

تحياتى

سوسورانى

لا تندم على حب عشته...حتى ولو اصبح ذكرى مؤلمه..... فأذا كانت الزهور قد جفت وضاع عبيرها ..... ولم يبقى فيها غير الاشواك فلا تنسى انها منحتك عطرا جميلا اسعدك

رابط هذا التعليق

مهندس عصام

بردة خاصية استقبال الرسائل لسة مقفولة عندك

دة الرد على اخر رسالة انت بعتهالي

كل عام وانت بخير يا باشمهندس وتقبل الله طاعتك

تعالي كدة ناخد النقط بتاعتك كدة واحدة واحدة

1- امتحان الايلتس ممكن يكون في يوم واحد كله وممكن يكون السبيكنج تيست في يوم تاني وممكن تطلب منهم انها تبقي في يوم واحد لانك مسافر

2- ينفع اي مكتب معتمد في اي محافظة ( يعني ختم رسمي وعنوان رسمي وسجل تجاري واشتراك نقابة )ولو اني افضل مكتب معتمد للسفارة نفسها زي فؤاد نعمة كدة

3-ينفع مدير مشروع موش مدير تنفيذ طالما مكتب هندسي ونفس المهام عادي بس افهم ونقي ايه اللي يتكتب وايه لا...ركز جدا في المهام مين التنفيذي ومين اللي ينفع مدير مشروع اشراف

4- هو ممكن طبعا يتصلوا ودة نادر جدا في حالة انهم شكوا في الشهادة ولو ماحدش رد عليهم كمان ممكن يرفض الحالة كلها لانه ماتحققش من الشهادة

بس زي ماقلتلك دة نادر جدا وانت هاتوثق الشهادة خارجية وانا بصراحة ولا واحد من اللي اعرفهم اتصلت الهجرة بحد من مدرائة للتاكيد من شهادة فتوكل على الله

أعلم ولادي حنيني لبلادي ..واكتب في كراسي بحبك يا مصر

رابط هذا التعليق

السلام عليكمد

أنا متشكر جدا لحضرتك يا بشمهندس زناتى على ردك السريع و بالنسبة لإستقبال الرسايل انا لسه مستقبل رساله من يومين يعنى شغالة و دى تانى مرة حضرتك بتقولى ان فى مشكله فمش عارف ايه حلها ؟

كان عندى كام سؤال تانى

1- بالنسبة لمدة شهادة الايلتس بتبقى قد ايه و هل هتفرق لو امتحنت قبل ما اقدم الابليكيشن او لو امتحنته بعد و ايه الافضل انى امتحن قبل و لا بعد.

2- هيبقى فى مقابلة و لا لأ ؟

3- بالنسبة للعنوان اللى هبعت عليه الورق و معاه الحواله هتفرق لو بريد عادى من مكتب بريد و لا بريد دولى و لا إيه بالظبط ؟

4- بالنسبة لتوثيق شهادة الخبرة لازم اوثقها من الخارجية و لا مش لازم

اسف للاطاله

و شكرا جزيلا لحضرتك

محمد عصام

رابط هذا التعليق

السلام عليكمد

أنا متشكر جدا لحضرتك يا بشمهندس زناتى على ردك السريع و بالنسبة لإستقبال الرسايل انا لسه مستقبل رساله من يومين يعنى شغالة و دى تانى مرة حضرتك بتقولى ان فى مشكله فمش عارف ايه حلها ؟

كان عندى كام سؤال تانى

1- بالنسبة لمدة شهادة الايلتس بتبقى قد ايه و هل هتفرق لو امتحنت قبل ما اقدم الابليكيشن او لو امتحنته بعد و ايه الافضل انى امتحن قبل و لا بعد.

3- بالنسبة للعنوان اللى هبعت عليه الورق و معاه الحواله هتفرق لو بريد عادى من مكتب بريد و لا بريد دولى و لا إيه بالظبط ؟

اسف للاطاله

و شكرا جزيلا لحضرتك

محمد عصام

عزيزي عصام تقريبا انت قافل الرسايل عليا انا لوحدي :closedeyes:

عودة للاجابات

بالترتيب

1- الايلتس بصفة عامة مدته سنة للهجرة وسنتين للدراسة

في حالتك انت لو امتحنت في خلال عام من تقديم الطلب (قبل التقديم ) فانت اوكي

2- لا ان شاء الله مافيش مقابلة في الفيدرال

3- العنوان في حالة بريد عادي يفرق عن كورير ولكن الاتنين على نوفا سكوتيا في مدينة سيدني كندا وهتلاقية في الدليل اللي موجود مع الاستمارات

4- التوثيق رسميا لا موش مطلوب

المطلوب نسخة اصلية او صورة مختومة طبق الاصل لو في شهادات خبره قديمة لكن اخر شهادة خبرة لازم اصلية وعاها كارت اللي موقعها

لكن انا شخصيا افضل توثيقها من الخارجية المصرية قبل الترجمة لانها بتدي قوة ورسمية للشهادة ودة راي شخصي ليا انا

بالتوفيق يا زعيم

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

يعنى إيه ( لازم يكون معاها كارت اللى موقعها) دى مش فاهمها

و بصراحة انا مش عارف اودى وشى من حضرتك فين واحد تانى غير حضرتك كان زهق منى من كتر الاسئله

ربنا يكرمك يا بشمهندس و يجازيك خير على مساعدتك للناس

الف شكر لحضرتك

محمد عصام

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

يعنى إيه ( لازم يكون معاها كارت اللى موقعها) دى مش فاهمها

و بصراحة انا مش عارف اودى وشى من حضرتك فين واحد تانى غير حضرتك كان زهق منى من كتر الاسئله

ربنا يكرمك يا بشمهندس و يجازيك خير على مساعدتك للناس

الف شكر لحضرتك

محمد عصام

يا اخي الحبيب ماتقولش كدة اومال احنا هنا علشان ايه يعني ؟؟موش علشان نجاوب على الاسئلة برده :unsure:

تحت امرك في اي وقت

يعني لو اللي موقع الشهادة المدير العام يبقي الكارت الشخصي للمدير العام ولو الهيومان ريسورس يبقي الكارت بتاع وهكذا

في الحالة بتاعتك يبقي كارت والدك :lol:

على فكرة ممكن تطنش موضوع الكارت دة لو قلقك علشان كارت والدك .. لان العنواين والتلفونات على الورقة ولو طلبوه منك ابقة ابعته بعدين

بس الوقتي طنش ونشوف هايطلبوه والا لا :lol:

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

د قناوي

باشمهندس زناتي

باشمهندسة سمية

كل عام وأنتم في أتم صحة وأحسن حال ربنا يجعلنا وإياكم من عتقاء شهر رمضان

ربنا يبارك لكم جميعا ويجعله في ميزان حسناتكم

فقط كلمة شكر واجبة

أكرمكم الله جميعا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

د قناوي

باشمهندس زناتي

باشمهندسة سمية

كل عام وأنتم في أتم صحة وأحسن حال ربنا يجعلنا وإياكم من عتقاء شهر رمضان

ربنا يبارك لكم جميعا ويجعله في ميزان حسناتكم

فقط كلمة شكر واجبة

أكرمكم الله جميعا

شكرا ابو نور ومبروك الابديت

رابط هذا التعليق

يا جماعة ناس افاضل بتبعتلي علي الخاص ولما اجي ارد علي رسائلهم بيكونوا عاملين لي بلوك او منع من المراسلة ساعات المنع بيكون سهوا بس عشان ما يفتكروش اني بطنش ابدا والله

بس شوفوا قائمة الممنوعين من المراسلة

رابط هذا التعليق

م / زناتى د / قناوى كل العاملين فى المنتدى والاعضاء والمشتركين

كل عام وحضراتكم بخير ورمضان كريم وبخير علينا جميعاً

وارجو منك دعواتكم -- انا بذاكر الاليتس الان - الامتحان كمان شهر

ادعوا لي - يارا محمد

أم أنس

رابط هذا التعليق

م / زناتى د / قناوى كل العاملين فى المنتدى والاعضاء والمشتركين

كل عام وحضراتكم بخير ورمضان كريم وبخير علينا جميعاً

وارجو منك دعواتكم -- انا بذاكر الاليتس الان - الامتحان كمان شهر

ادعوا لي - يارا محمد

وانت بالصحة والسلامة ويتقبل منك اتن شاء الله :ninja:

ربنا يوفقك ان شاء الله يا دكتور انت قدها وقدود ان شاء الله clp::

جزاكم الله خيرا وكل عام وانت بخير يا ابو نور :ninja: clp::

رابط هذا التعليق

الاخوه الاعضاء السلام عليكم كما ذكرت من قبل انا من مقدم على فدرالى من السفاره الكنديه فى القاهره بتاريخ 24.08.2008 ومنذ ذللك التاريخ لم اعرف اى شى عن الفايل بتاعى بعت كذى ايميل الى السفاره واخير جانى الرد ارجو منكم المساعده لمراسله العنوان ادناه فى كندا وهل يمكن مراسلتهم عن طريق الايميل

Dear Sir or Madam:

This refers to your recent enquiry regarding your application for permanent residence in Canada as a Federal Skilled Worker.

Please be informed that your entire file has been transferred to the Centralized Intake Office in Sydney Nova Scotia, Canada for review. The Centralized Intake Office is responsible for assessing your application against the Ministerial Instructions issued November 28, 2008 (http://www.cic.gc.ca/english/department/media/backgrounders/2008/2008-11-28a.asp).

This office has not retained any information on your file. As a result, we are unable to respond to any case enquiries. If you have provided us with an update for your file we have forwarded this information to the Centralized Intake Office. All further updates or enquiries on your application should be directed to the office in Sydney, Nova Scotia (address below). Should you require some changes to your file which could affect your eligibility or record a change of address, please send your information to one of the addresses below.

Mailing Address:

Citizenship and Immigration Canada

Federal Skilled Worker

Centralized Intake Office

P.O. BOX 7500

Sydney, NS B1P 0A9

Canada

Courier Address:

Federal Skilled Worker

196 George Street

Sydney, NS B1P 1J3

Canada

Due to the high volume of applications received it may take some time for your application to receive a determination. You will be contacted once a determination has been made by the Centralized Intake Office.

Sincerely,

Canadian Embassy/Consulate General/High Commission

رابط هذا التعليق

الاخوه الاعضاء السلام عليكم كما ذكرت من قبل انا من مقدم على فدرالى من السفاره الكنديه فى القاهره بتاريخ 24.08.2008 ومنذ ذللك التاريخ لم اعرف اى شى عن الفايل بتاعى بعت كذى ايميل الى السفاره واخير جانى الرد ارجو منكم المساعده لمراسله العنوان ادناه فى كندا وهل يمكن مراسلتهم عن طريق الايميل

Dear Sir or Madam:

This refers to your recent enquiry regarding your application for permanent residence in Canada as a Federal Skilled Worker.

Please be informed that your entire file has been transferred to the Centralized Intake Office in Sydney Nova Scotia, Canada for review. The Centralized Intake Office is responsible for assessing your application against the Ministerial Instructions issued November 28, 2008 (http://www.cic.gc.ca/english/department/media/backgrounders/2008/2008-11-28a.asp).

This office has not retained any information on your file. As a result, we are unable to respond to any case enquiries. If you have provided us with an update for your file we have forwarded this information to the Centralized Intake Office. All further updates or enquiries on your application should be directed to the office in Sydney, Nova Scotia (address below). Should you require some changes to your file which could affect your eligibility or record a change of address, please send your information to one of the addresses below.

Mailing Address:

Federal Skilled Worker

P.O. BOX 7500

Sydney, NS B1P 0A9

Canada

Courier Address:

Federal Skilled Worker

196 George Street

Sydney, NS B1P 1J3

Canada

Due to the high volume of applications received it may take some time for your application to receive a determination. You will be contacted once a determination has been made by the Centralized Intake Office.

Sincerely,

Canadian Embassy/Consulate General/High Commission

خلاص مافيش حاجة تعملها غير الانتظار

مافيش ايميل او تليفون لكن لو عندك اضافة عاوز تبعتها ابعتها على العنوان اللي موجود دة وخلاص

غير كدة الله يعينك على الانتظار

رابط هذا التعليق

السلام عليكمد

كان عندى كام سؤال تانى

اسف للاطاله

و شكرا جزيلا لحضرتك

محمد عصام

عزيزي عصام تقريبا انت قافل الرسايل عليا انا لوحدي :roseop:

عودة للاجابات

بالترتيب

1- الايلتس بصفة عامة مدته سنة للهجرة وسنتين للدراسة

في حالتك انت لو امتحنت في خلال عام من تقديم الطلب (قبل التقديم ) فانت اوكي

2- لا ان شاء الله مافيش مقابلة في الفيدرال

3- العنوان في حالة بريد عادي يفرق عن كورير ولكن الاتنين على نوفا سكوتيا في مدينة سيدني كندا وهتلاقية في الدليل اللي موجود مع الاستمارات

4- التوثيق رسميا لا موش مطلوب

المطلوب نسخة اصلية او صورة مختومة طبق الاصل لو في شهادات خبره قديمة لكن اخر شهادة خبرة لازم اصلية وعاها كارت اللي موقعها

لكن انا شخصيا افضل توثيقها من الخارجية المصرية قبل الترجمة لانها بتدي قوة ورسمية للشهادة ودة راي شخصي ليا انا

بالتوفيق يا زعيم

سؤال بالنسبة لتوثيق شهادة الخبرة فى الخارجية هل بيحتاجو اى اثباتات مع شهادة الخبرة المختومة علشان تعتمد و لا لآ؟

Mohamed Rizk

رابط هذا التعليق

انت قصدك على الخارجية يعني يا استاذ رزق ؟؟

الخارجية عايزة تشوف ختم وكيل وزارة العدل

ووكيل وزارة العدل عاوز يشوف ختم الشهر العقاري

والشهر العقاري عاوزك انت وااي عنده حق التوقيع في الشركة والسجل التجاري للشركة قدامه

بس احب اكرر

توثيق شهادة الخبرة في الخارجية ماهوش مطلب رسمي للهجرة

رابط هذا التعليق

الأخوة الأعزاء

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

أولا أود أن اهنئ جميع الأخوة بمناسبة شهر رمضان الكريم (أرجو من الله أن يحقق لكم كل ماتتمنوا ببركة هذا الشهر الكريم)

ثانيا أود أن أشكر القائمين علي المنتدي وأخص بالشكر الباشمهندسة أ/سميه

و الباشمهندس أ/زناتي.

والجميع.

ثالثا -أسبوعان ما أغمضت عيناي عن هذا المنتدي ....

أنا ممارس علاج طبيعي

السن 28 سنة

متزوج

أود أن أقدم علي هجرة لدولة كندا الغربية الشقيقة

فيدرال إن شاء اللة.

اود أن استفسر عن بعض النقاط

1-كيف أبدأ في التحضير لأمتحان الأيلتس حيث أن المركز الثقافي البريطاني لم يعد يقدم كورس التحضير للأيلتس وأخبرني صديق أنه كان هناك مدرس لتدريس كورس الأيلتس خاص أو بالطلب لكنه..... "انتحر"!....

عموما لقد قمت اليوم بعمل أمتحان تحديد مستوي وسوف التحق بكورس جنرال وكورس محادثة..

أود أن اعرف الطريق الصحيح ...

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...