اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

رد على إستفساراتكم السريعة عن الهجرة لكندا

Recommended Posts

<br />عزيزى د/ قناوى <br /><br />أنا أشكرك جدا جدا على هذا المنتدى المفيد جدا , لقد استفدت منه كثيرا جدا.<br /><br />أنا سوف أقدم فيدرال و لى بعض الأستفسارات :<br /><br />اولا : نصحنى بعض الأقارب فى كندا أن لا اكتب مقاطعة اونتاريو لازدحامها بالمهاجرين و سوف افقد بعض الفرص فى الموافقة و احسن اكتب مقاطعة مثل بريتش كولومبيا فهذا سوف يعطينى افضلية ثم بعد ذلك اتمكن من المقاطعة التى اريدها . فهل هذا صحيح ؟<br /><br />ثانيا : كشف الحساب المطلوب هل يكون بالعملة المصرية ام بالدولار الكندى ؟ وما هى الفترة المناسبة لتاريخ هذا الكشف هل مع التقديم ام مع تحضير الملف ؟ وما هو المبلغ المطلوب لاسرة اربعة افراد ؟<br /><br />ثالثا : لى عم حصل على الموافقة مع اعطائه مهلة سنة للسفر فهل اكتبه فى اقارب الدرجة الاولى حتى يزيد من نقاطى على اعتبار انه عند مناقشة الملف سوف يكون قد استقر هناك .<br /><br /><br />اسفة على التطويل .و لك منى الف شكر . <br /><br />
<br /><br /><br />

البند الاول كلام غير اكيد بس برضه اعملي به

كشف الحساب بالجني المصري ينفع وهو شهادة ارصدة بس ساعات بيطابوا لغاية 6 شهور مضت

عمك بدون اقامة فعلية مش هيفيدك انصحك اصبري لما يوصل وساعتها هيزودك خمس نقاط انت في عرضهم

تحياتي

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

• الردود 5.3k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

سوسوراني

I have to thank you so much

وسبعة يعني خمسة واتنين

رابط هذا التعليق

hello

my name is Tarek and I applied for immigration to canada in 10/2008 and after 2 months I received a letter from them telling me that they Received my application and gave me the number

anyway about a week ago I Received a letter from them and inside it there was a cheque with the same amount of money that I sent as application fees 550$ and there is nothing else inside the letter to tell me what is that or what happened or did I get rejected or not

so kindly please can you tell me, did I get rejected or what

and if I got rejected, can I apply again in the future or what

Iam Tarek 24 years old

I work in kuwait now as An Archivist (right now I got more that 2 years work experience)

the job that I applied with is An Archivist

I used to work as Computer Engineer and Network administrator, (got 1 year work experience)

I got bachelor of management information system english

I applied when i was 23 years old, is that a problem

so can you please help me with that or tell me what to do, Anyway thank you so much

رابط هذا التعليق

لاكا عيد سعيد

هو زناتي قافل تليفونه هربان من الديانة مش اكتر

رابط هذا التعليق

هوه انتا كتبت الرد ولطشت الزبونة... بس انا كنت كتبت الرد بالفعل... حلال عليك يا عم الحاج wst::

لمؤاخذة يا عم قناوي آخد أنا الطلعة دي... زبونة جديدة ، وآهو نعمل صيت للمكتب بتاعنا :rolleyes:

عزيزى د/ قناوى

أنا أشكرك جدا جدا على هذا المنتدى المفيد جدا , لقد استفدت منه كثيرا جدا.

العفو... ويا رب دايماً :D

اولا : نصحنى بعض الأقارب فى كندا أن لا اكتب مقاطعة اونتاريو لازدحامها بالمهاجرين و سوف افقد بعض الفرص فى الموافقة و احسن اكتب مقاطعة مثل بريتش كولومبيا فهذا سوف يعطينى افضلية ثم بعد ذلك اتمكن من المقاطعة التى اريدها . فهل هذا صحيح ؟

دي قلناها مليون مرة قبل كده... إكتبي أي حاجة في الدنيا ، وروحي أي حتة تانية في الدنيا... مالهاش دعوة خالص... دي عشان الاستاتيستيكس لا أكثر!

ولو تحبي ممكن تكتبي الـ Yellow Knife ، يعني منك للدببة القطبية ، بس لو ليكي مقابلة ودردشوا معاكي في سبب اختيارك ليها ، شوفي هتقوليلهم إيه!

ثانيا : كشف الحساب المطلوب هل يكون بالعملة المصرية ام بالدولار الكندى ؟ وما هى الفترة المناسبة لتاريخ هذا الكشف هل مع التقديم ام مع تحضير الملف ؟ وما هو المبلغ المطلوب لاسرة اربعة افراد ؟

بأي حاجة في الدنيا برضه ، بما يعادل المبلغ المطلوب منكم ، على حسب عدد أفراد الأسرة. والمنطق بيقول إن الدولار الكندي ده مالوش أي لازمة في الدنيا بره كندا. يبقى الحساب ممكن بالجنيه المصري أو بالدولار الأمريكي ، والناس دي بتفهم في فرق العملة يعمل له كام :closedeyes:

وبالنسبة طبعاً للأربع أفراد ، الفروض تتابعي الرقم المكتوب على موقع الهجرة الكندي الرسمي عشان بيتغير من وقت للتاني ، وفي هذه اللحظة المفروض المبلغ ما يقلش عن $20,130 كندي.

وآدي الصفحة نفسها عشان الناس ما تتعبش :blink:

ثالثا : لى عم حصل على الموافقة مع اعطائه مهلة سنة للسفر فهل اكتبه فى اقارب الدرجة الاولى حتى يزيد من نقاطى على اعتبار انه عند مناقشة الملف سوف يكون قد استقر هناك .

المفروض لأ... لحظة تقديم الملف بتكتبي كل البيانات ، شاملة سنوات الخبرة ، ما ينفعش نقول على ما يجيلي ردهم هاكون كملت سنة خبرة زيادة! نفس الحال في باقي البيانات.

والفيصل في الليلة دي إنتي معاكي كام نقطة حالياً؟ ولو محتاجة الـ 5 درجات بتوع الأدابتابيليتي يبقى تستني لما عمك يستقر في كندا ويستلم البي آر بتاعه.

وده رأيي... وممكن مكتب المستشار قناوي للهجرة وتصليح الساعات يضيف اللي عنده :happy:

تم تعديل بواسطة moheltohamy

فيجيب الدمع والماضي الجريح *** لم عدنا؟ ليت أنّا لم نعُد!

رابط هذا التعليق

هوه انتا كتبت الرد ولطشت الزبونة... بس انا كنت كتبت الرد بالفعل... حلال عليك يا عم الحاج wst::

لمؤاخذة يا عم قناوي آخد أنا الطلعة دي... زبونة جديدة ، وآهو نعمل صيت للمكتب بتاعنا :rolleyes:

عزيزى د/ قناوى

أنا أشكرك جدا جدا على هذا المنتدى المفيد جدا , لقد استفدت منه كثيرا جدا.

العفو... ويا رب دايماً :D

اولا : نصحنى بعض الأقارب فى كندا أن لا اكتب مقاطعة اونتاريو لازدحامها بالمهاجرين و سوف افقد بعض الفرص فى الموافقة و احسن اكتب مقاطعة مثل بريتش كولومبيا فهذا سوف يعطينى افضلية ثم بعد ذلك اتمكن من المقاطعة التى اريدها . فهل هذا صحيح ؟

دي قلناها مليون مرة قبل كده... إكتبي أي حاجة في الدنيا ، وروحي أي حتة تانية في الدنيا... مالهاش دعوة خالص... دي عشان الاستاتيستيكس لا أكثر!

ولو تحبي ممكن تكتبي الـ Yellow Knife ، يعني منك للدببة القطبية ، بس لو ليكي مقابلة ودردشوا معاكي في سبب اختيارك ليها ، شوفي هتقوليلهم إيه!

ثانيا : كشف الحساب المطلوب هل يكون بالعملة المصرية ام بالدولار الكندى ؟ وما هى الفترة المناسبة لتاريخ هذا الكشف هل مع التقديم ام مع تحضير الملف ؟ وما هو المبلغ المطلوب لاسرة اربعة افراد ؟

بأي حاجة في الدنيا برضه ، بما يعادل المبلغ المطلوب منكم ، على حسب عدد أفراد الأسرة. والمنطق بيقول إن الدولار الكندي ده مالوش أي لازمة في الدنيا بره كندا. يبقى الحساب ممكن بالجنيه المصري أو بالدولار الأمريكي ، والناس دي بتفهم في فرق العملة يعمل له كام :closedeyes:

وبالنسبة طبعاً للأربع أفراد ، الفروض تتابعي الرقم المكتوب على موقع الهجرة الكندي الرسمي عشان بيتغير من وقت للتاني ، وفي هذه اللحظة المفروض المبلغ ما يقلش عن $20,130 كندي.

وآدي الصفحة نفسها عشان الناس ما تتعبش :blink:

ثالثا : لى عم حصل على الموافقة مع اعطائه مهلة سنة للسفر فهل اكتبه فى اقارب الدرجة الاولى حتى يزيد من نقاطى على اعتبار انه عند مناقشة الملف سوف يكون قد استقر هناك .

المفروض لأ... لحظة تقديم الملف بتكتبي كل البيانات ، شاملة سنوات الخبرة ، ما ينفعش نقول على ما يجيلي ردهم هاكون كملت سنة خبرة زيادة! نفس الحال في باقي البيانات.

والفيصل في الليلة دي إنتي معاكي كام نقطة حالياً؟ ولو محتاجة الـ 5 درجات بتوع الأدابتابيليتي يبقى تستني لما عمك يستقر في كندا ويستلم البي آر بتاعه.

وده رأيي... وممكن مكتب المستشار قناوي للهجرة وتصليح الساعات يضيف اللي عنده :happy:

كل سنة و انتم جميعا طيبن ,كان ليا سؤال بخصوص الاقارب هو ابن العم او الخال بيدى 5 نقط برده؟

Mohamed Rizk

رابط هذا التعليق

كل سنة و انتم جميعا طيبن ,كان ليا سؤال بخصوص الاقارب هو ابن العم او الخال بيدى 5 نقط برده؟

لأ خالص... بالنسبة للفيدرال لا فيه ابن العم ولا ابن الخال ، ولا حتى الأخ ولا الأخت :closedeyes:

ومكتوبة على الموقع الرسمي - اللي محدش بيفكر يتعب نفسه شوية ويبص عليه - بالنص :

(parent, grandparent, child, grandchild, child of a parent, sibling, child of a grandparent, aunt or uncle, or grandchild of a parent, niece or nephew)

رابط هذا التعليق

لا يا عم مرزق لازم قريب درجة اولي

بقولك يا تهامي ما تيجي نتشارك وبالنص

وبعدين تصبح علي خير انا داخل من يو اس بي مودم اتصالات 011 يعني والميجا بخمسة وتلاتين قرش

تم تعديل بواسطة qenawy

رابط هذا التعليق

ارجو التعقيب علي هذا الموقع والفيديو الرئيسي فيه مقابلة تليفزيونية مع وزير الهجرة والجنسية الكندي

http://www.notcanada.com

وشكرا

المهندسين المهاجرين الي الولايات المتحدة وكندا أرجو مساعدتي في اجراءات الهجرة

رابط هذا التعليق

الميجا هرتز طبعا

مش برضه

؟

يا زناتي

رد

اه

رابط هذا التعليق

بقولك يا تهامي ما تيجي نتشارك وبالنص

وبعدين تصبح علي خير انا داخل من يو اس بي مودم اتصالات 011 يعني والميجا بخمسة وتلاتين قرش

يا عم ربنا يهنيك بشريكك صاحب الميت بال ، الراجل المالتي تاسك اللهلوبة ، اللي مبوّظ سمعة المكتب ، وبيخم بالكام مليون هرتز :blink:

بنمسي بس يا زناتي :closedeyes:

ارجو التعقيب علي هذا الموقع والفيديو الرئيسي فيه مقابلة تليفزيونية مع وزير الهجرة والجنسية الكندي

http://www.notcanada.com

وشكرا

هوه احنا مش هنخلص من الموقع المنيّل ده بقى؟! :rolleyes:

يا عم أحمد... فيه أكتر من موضوع اتكلموا على عيوب كندا ، اتمشى شوية كده في مواضيع الباب وانتي تشوف بلاوي ؛ هتخليك تصرف نظر عن كندا تماماً ، وترضى بحياتك في مصر الغالية أم الدنيا :happy:

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

جزاكم الله خيرا على المجهودالممتاز ..

3 أسئلة :

1- امتى بقدم الضمان البنكي ؟ مع الابليكاشن ولا مع المستندات ؟

2- اللي شوفته في المنتدى ان لو قدمت دلوقتي ممكن اخد الفيزا في فترة من سنة الى سنة ونصف صح ولا خطأ ؟

3- أنا زوجتي صيدلانية .. هل لو عملت المعادلة هيكون الشغل متوفر بالرغم من ان الوظيفة دي مش في اللستة " ملحوظة : أنا طبيب فأنا اللي مقدم بإسمي " ؟

وجزاكم الله خيرا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

معلش سؤال كمان

لما ان شاء الله اخد الفيزا واعمل لاندينج .. انا بفكر اعمل لاندينج لمدة شهر واحد وبعدين ارجع تاني مصر .. السؤال لازم ارجع كندا تاني امتى بعد أول لاندينج ؟

شكرا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

جزاكم الله خيرا على المجهودالممتاز ..

3 أسئلة :

1- امتى بقدم الضمان البنكي ؟ مع الابليكاشن ولا مع المستندات ؟

2- اللي شوفته في المنتدى ان لو قدمت دلوقتي ممكن اخد الفيزا في فترة من سنة الى سنة ونصف صح ولا خطأ ؟

3- أنا زوجتي صيدلانية .. هل لو عملت المعادلة هيكون الشغل متوفر بالرغم من ان الوظيفة دي مش في اللستة " ملحوظة : أنا طبيب فأنا اللي مقدم بإسمي " ؟

4- لما ان شاء الله اخد الفيزا واعمل لاندينج .. انا بفكر اعمل لاندينج لمدة شهر واحد وبعدين ارجع تاني مصر .. السؤال لازم ارجع كندا تاني امتى بعد أول لاندينج ؟

شكرا

1- مع المستندات ، لما يطلبوه منك.

2- المفروض آه.

3- الشغل متوفر للصيادلة بعد المعادلة إن شاء الله ، الموضوع ده مالوش أي علاقة بموضوع اللستة. اللستة عشان الهجرة وبس ، ومالهاش أي دعوة بفرص العمل هناك.

4- نصيحتي تنتظر لغاية ما تستم البي آر كارد ، وبعدين تسافر. وبالنسبة لترجع كندا تاني إمتى... براحتك ، بس قبل مرور 3 سنوات على تاريخ اللاندنج ، عشان ما تخسرش فرصتك في دخول كندا (قانوني) فيما بعد.

ده رأيي :closedeyes:

رابط هذا التعليق

الصلاة عالنبي الصلاة عالنبي

شوفت يا قناوي

انا بردة موش اي حد ولا مؤاخذة

لما احب اريح شوية ..موش ااقل من مشرف باب اللي يمسك مكاني يا باشا :closedeyes:

يعني من الشيفرولية وانت ناااااااااااازل :rolleyes:

وللاسف للاسف للاسف الشديد ارائة كلها في الجون

الله ينور عليك يا د تهامي يا زعامة

حلوة مالتي تاسك دي يا دكتره ..حسستني انك بتتكلم عن غسالة اطباق ولا مؤاخذة :happy:

أعلم ولادي حنيني لبلادي ..واكتب في كراسي بحبك يا مصر

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

عيد سعيد لكل الاخوة الافاضل في منتدى المحاورات,تقبل الله منا ومنكم صالح الاعمال و أعاد الله عليكم أمثاله وأنتم في تمام الصحة والعافية وان شاء الله العيد اللي جاي نكون كلنا مع بعضنا في كندا الحبيبة.

بس لي عتاب بسيط للبشمهندس زناتي و عشان متفتكرش اني مش مهذب أنا حاولت أكلمك على الموبايل بس ديما مقفول وبعثت لك على الخاص و برده قافل خاصية استقبال الرسائل مش عارف اذا كان علي بس ولة على كل الحبايب وحتى لما أرسلت لك على الايميل ولا حس ولا خبر مش عارف بصراحة انت زعلان مني ولة ايه؟اذا كنت زعلتك في حاجة قولي أصل مش واخد بالي.على العموم كل محاولات الاتصال بك كانت عشان أبارك لك على الميديكال ولو انها متأخرة زي العادة بس انت أكرم مني في الحتة دي وتقبل خالص تمنياتي لك ويارب العيد اللي جاي أقصد الاضحى تعيد في كندا مع الحبايب هناك.والسلام

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

عزيزي لاكا اولا وانت بالصحة والسلامة وتعود عليك الايام بخير اخي الحبيب

ثانيا اعذرني يا عزيزي على موضوع التليفون بس دة ليه اسباب

طبعا انا موش زعلان منك على الاطلاق ...اساسا احنا مافيش بيننا هنا ىغير كل خير

زي ماقال اخويا قناوي الديانة بالهبل :closedeyes:

يا صديقي انا مدير تنفيذي في الشركة اللي انا فيها ..وللاسف دة مخليني في موقع تعامل مباشر مع الجمهور ..بالاضافة الى اننا بنفذ مشروعات من البلدية والبلدية بتحول شكاوي المواطنين للاسف عليا مع ان دة موش شغلنا

فببساطة لو انا سبت تليفوني في اي ساعة من ليل او نهار مفتوح هايجيلي تخلف عقلي لان السعودين ماعندهمش اي مانع يتصلوا في اي وقت او لو ماردتش عليه بسبب انك مشغول او في اجتماع او ما شابه انه يحطك على الري دايل 36 مرة او لغاية بطاريته او بطاريتك تفضي ايهما اقرب

ومها مسحت بيه الارض مابيحسش

لذلك انا باحول تليفوني على خاصية تخلي التليفون يدي للمتصل انه مقفول وانا بيبعتلي رسالة برقم المتصل وموعد اتصالة وعدد مرات الاتصال

وانا اللي بتنيل على عيني اتصل وقت لما افضي

لذلك تليفوني مافيهوش ميسد او ريسيفد كول ..كله دايالد بس

وللاسف الارقام الدولية ممكن في بعض الاحيان تيجي برايفت نامبر يعني الرقم مايظهرش فاعذرني تاني

وموضع الرسائل الخاصة مفتوحة عندي والناس بتبعتلي واقسم بالله موش عامل بلوك لاي حد

ماعرفش ايه بالظبط اللي حصل معاك

عموما كل سنة وانت طيب والتمس لاخيك سبعون عذرا

رابط هذا التعليق

<br />يا خبراء كندا سؤلي هو انا قدمت هجره من دبي و وصلني requirment letter بس موضوع شهادات الجامعه مش فاهمه اللي هما عايزينزا بالظبط انا هاكتب المطلوب و ياريت حد يشرحلي اكتر<br />submit notarised copies of educational credentials and mark sheets/transcripts for you and your spouse, 10th standard marks sheet + 12th standard marks sheet +degree certificate amd mark sheets for all the yeays of degree for you and your spouse<br /><br />ها ايه بقي المطلوب بالظبط و ياريت واحده واحده علشان افهم و كل سنه و انتوا طيبين<br />
<br /><br /><br />

المقصود شهادات الكلية بالتقديرات والثانوية ايضا لك ولزوجتك

بس اكيد اللي بعت لك الطلب ده هندي لان اسلوب الدراسة بتاع عشر سنين و12 سنة ده هندي

شكرا اوي علي ردك السريع بس معلش كمان استفسار بالنسبه لشهادة الكليه هاروح اسالهم عليها لكل السنين مش كده ؟ لكن شهاده الثانويه العامه دي منين انا اصلا مش فاكره هي معايا ولا لأ

رابط هذا التعليق

<br />يا خبراء كندا سؤلي هو انا قدمت هجره من دبي و وصلني requirment letter بس موضوع شهادات الجامعه مش فاهمه اللي هما عايزينزا بالظبط انا هاكتب المطلوب و ياريت حد يشرحلي اكتر<br />submit notarised copies of educational credentials and mark sheets/transcripts for you and your spouse, 10th standard marks sheet + 12th standard marks sheet +degree certificate amd mark sheets for all the yeays of degree for you and your spouse<br /><br />ها ايه بقي المطلوب بالظبط و ياريت واحده واحده علشان افهم و كل سنه و انتوا طيبين<br />
<br /><br /><br />

المقصود شهادات الكلية بالتقديرات والثانوية ايضا لك ولزوجتك

بس اكيد اللي بعت لك الطلب ده هندي لان اسلوب الدراسة بتاع عشر سنين و12 سنة ده هندي

شكرا اوي علي ردك السريع بس معلش كمان استفسار بالنسبه لشهادة الكليه هاروح اسالهم عليها لكل السنين مش كده ؟ لكن شهاده الثانويه العامه دي منين انا اصلا مش فاكره هي معايا ولا لأ

والله احنا ماقدمناش ثانوية عامة دي خالص بس زي د قناوي ماقال الصيغة اللي جاتلك دي موش هيا اللي جاتلنا خالص وواضح انه عاوز الثانوية العامة

لو انت كنت واخدها من مصر هاتجيبها من ارشيف مديرية التربية والتعليم

بس خد بالك بردة انه طلب منك وماعرفش ليه نوتارايزد كوبي يعني صورة طبق الاصل او نسخة اصلية اضافية

هو الراجل دة شكاك والا ايه بالظبط ؟؟؟

رابط هذا التعليق

جزاكم الله خيرا يا باشمهندس زناتي على الرد السريع ده

gra:-

الراجل صدق ان د تهامي المساعد بتاعي :lol: :lol:

يا د حسام الشكر للي جاوب عليك د تهامي

هو اللي سبق بقة :sad:

احلى حاجة وانا باكتب الرد الاعضاء الموجودين تلاتة : قناوي و تهامي و زناتي ....مجلس قيادة الثورة :lol:

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...