اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

رد على إستفساراتكم السريعة عن الهجرة لكندا

Recommended Posts

يا اخ طارق حضرتك بتشتغل ايه ؟

لو مهنتك تبع اللستة بتاعة الوظائف المطلوبة وهي 38 مهنة وموجودين بالمنتدي ليس لك الا الصبر

لو مهنة حضرتك خارج اللستة برضه ليس لك الا الصبر

انا معايا بكارليوس ادارة نظم معلومات إنجليزي ووظيفي اللي قدمت بيها هي archivist خبرة سنتين + خبرة سنة ونص كمهندس شبكات وكمبيوتر

I have bachelor of management informtion system english

and the job I applied with is an archivist and i have 1 year and half work experience as computer and network engineer

thanks for help man

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...
  • الردود 5.3k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

welcome back

يا سبحان الله :roseop:

هيا الكلمة دب من يومين كانت بالعربي ؟؟كنت كاتب حمد الله على السلامة ؟؟

بص يا عم

انا موش فاتح بؤي ولا قايل حرف الا لما ترجعوا اللي اتنشل

دة انا في اليوم اللي اتضربنا فيه دة يا دكترة جاوبت اجابات ؟؟؟؟؟لما طلع عيني

فيه واحد بس كان سائل بتاع عشر اسئلة وورا بعض ؟؟ :roseop:

معلهششششش اتاكد الاول :roseop:

أعلم ولادي حنيني لبلادي ..واكتب في كراسي بحبك يا مصر

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

اولا رمضان كريم عليكم جميعا

عندى استفسار صغير بس

انا مقدم هجره عائلية فى 11/6/2009 متزوج من كنديه فى ترونتو

يوم 23/7/2009 تم الرد على زوجتى فى كندا بقبول الملف وهيتبعت على مصر لحد دلوقتى مفيش اى رد جالى هل ده طبيعى ؟ المفروض استنى كمان ولا المفروض اسال ولو اسال هقولم اية فى السفاره

معلش طولت عليكم

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

انا مهندس ميكانيكا مصري دفعة 2003 و اعمل منذ خمس سنوات في شركة بترول عالمية و اصبحت شديد التخصص في مجال مشروعات و صيانة محطات البترول

و للعلم بالشيىء فان محطات البترول لها نفس المواصفات العالمية في كندا

كنت في مدرسة فرنسية و درست لمدة 13 عام اللغة الفرنسية و حاليا ادرس ماجستير ادارة اعمال تخصص ادارة مشروعات و اتقن اللغة الانجليزية

زوجتي حاصلة على ليسانس اداب انجليزي و لها خبرة 3 سنوات كسكرتيرة تنفيذية و لكنها لا تتكلم الفرنسية

لدينا طفلان اقل من 5 سنوات

انا الحمدللة مبسوط في شغلي بس انا خلاص مش طايق مصر و اخدنا قرار الهجرة لكيبك

ارغب في النصيحة ماذا افعل خلال فترة الانتظار ؟

و السؤال الى الاخوة المهندسين في كندا ماذا تعتقدون فيما ساقوم بة

هل هناك امل في الا نتبهدل في الاول ؟

تم تعديل بواسطة mkassem
رابط هذا التعليق

Thank you for your enquiry.

The Centralized Intake Unit in Sydney, Nova Scotia, sent you a letter on 6 June 2009 to the mailing address on file, giving you 120 days to submit your full application and supporting documents to our office in London, UK.

The list of documents you must submit is available in the skilled worker guide (see Visa Office-specific forms): http://www.cic.gc.ca/english/information/a...ons/skilled.asp

You have now missed the deadline to submit your updated documents and your file will be closed. Unfortunately, a new deadline will not be issued.

If you are still interested in immigrating to Canada you have to resubmit a new application to the Centralized Intake Unit in Sydney, Nova Scotia, with new processing fees. You must ensure that you provide us with a safe mailing address as well as an email address where we can send you correspondence.

The processing fees paid on file ill be fully refunded.

Yours sincerely,

Client Service Unit (MJM)

Immigration and Medical Services Division

High Commission of Canada

38 Grosvenor Street

London W1K 4AA, United Kingdom

Government of Canada

Web site: www.unitedkingdom.gc.ca

Email: http://www.canadainternational.gc.ca/unite...z.aspx?lang=eng

Consent & Disclaimer: By supplying your email address (in your enquiry or previously in your application), you are initiating an email communication with CIC, and CIC is thereby authorized to use the email address provided by you for communication with you including the transmission of personal information on your file/case. When you supply your email address to CIC, it is also understood that you are aware that this channel may not be a secure channel. CIC is not liable for the disclosure of personal information to a third party where CIC has taken reasonable means to ensure the identity of the party. CIC is also not liable for the misuse of this information by a third party.

--------------------------------------------------------------------------------

From: tamer [mailto:timtim99912@hotmail.com]

Sent: 30 August 2009 03:26

To: LDN (IMMIGRATION)

Subject: Request to postpone evaluation of my file for few days till the result of IELTS exam can be collected

تشغيل عرض الشرائح حفظ كافة الصور هل تريد حفظ كافة هذه الصور مرة واحدة؟ تعلم كيفية ذلك

تتوفر الصور على الإنترنت لمدة 30 يومًا

SAID HUSSEIN

SAUDI ARABIA

FILE NUMBER

I would like to ask you to extend the time limit for few days after deadline as I will attend the IElTS exam in 26-9-2009 and the result of the exam can be collected and send 13 days after this date I would also like to point out that I received a letter from CENTRALIZED INTAKE OFFICE instructing me to send my full application within 120 days from the date of 6 June 2009 but I could not find any available date for IELTS exam except on 26 September 2009 and this is the reason why I am asking for extension

I look forward to hearing from you

yours faithfully SAID HUSSEIN

احصل على "بريد Windows Live" لإنشاء رسائل بريد إلكتروني تحتوي على صور فوتوغرافية

وصلتنى ه\ة الرسالة الغريبة لما بعت طلب تاجيل النظر فى ملفى كام يوم لحد نتيجة الايلت ما تطلع مع العلم ان الدد لين يوم 6 اكتوبر ولكنهم اعتبرو انى عاوز اقفل الملف سؤلى الان هل هيقفلو الملف ويبعتو الفلوس قبل اخر مغاد 6 اكتوبر ولا اية انا كنت ناوى ابعت ملفى وارفق ايصال الايلت فى 26 سبتمبر وابقى ابعت النتيجة يادوب بعد 5 ايام من الموعد 6 اكتوبر رد على ارجوك يا دكتور انت شايف اية؟

رابط هذا التعليق

بص يا عم تاتا

ابعت ورقك بسرعة ومعاه ايصال حجز الاليتس صورة منه وكله هيمشي طبيعي ربنا يسهلك نتيجة الاليتس

لا توجد بدائل

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

يا اخ طارق حضرتك بتشتغل ايه ؟

لو مهنتك تبع اللستة بتاعة الوظائف المطلوبة وهي 38 مهنة وموجودين بالمنتدي ليس لك الا الصبر

لو مهنة حضرتك خارج اللستة برضه ليس لك الا الصبر

انا معايا بكارليوس ادارة نظم معلومات إنجليزي ووظيفي اللي قدمت بيها هي archivist خبرة سنتين + خبرة سنة ونص كمهندس شبكات وكمبيوتر

I have bachelor of management informtion system english

and the job I applied with is an archivist and i have 1 year and half work experience as computer and network engineer

thanks for help man

اعتقد حضرتك كده خارج الستة المطلوبة فتوقع الرفض للاسف

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

السادة الأفاضل أعضاء المنتدى الكرام

أخص بالذكر السادة الأفاضل ذوي الخبرة مثل دكتور قناوي و المهندس زناتي و المهندس أحمد سيف

فمت بالتسجيل في موقع أحد مستشاري الهجرة و هو موقع :

www.tobecanadian.com

و ذلك على سبيل التقييم ليس إلا .

و أرسل لي الموقع نتيجة التقييم على بريدي الالكتروني يعد 24 ساعة و الرسالة كالتالي :

Dear Mr. Ahmed Albalshy,

Thank you for having completed the online assessment form with Canadian Services Center.

I have carefully reviewed the information provided by you regarding your education and work history and the other selection factors.

As you may know, applicants must have at least 67 points to qualify under the skilled worker category, that are awarded based on education, age, work experience, adaptability, and their linguistic skills. Your mark unfortunately based on the information you provided is less than 67 points.

Given the fact that you currently don't meet the requirements, I regret to inform you that I am unable to take on your case as your Canadian Immigration Legal Representative. However, my advice to you is to secure a job offer from Canada. It will increase your points and help you get to Canada easier.

You can always contact me and set an appointment to hear about other immigration categories that you may qualify under or if your situation has changed.

Sincerely yours,

Mohamad Al Sabagh

Canadian Immigration Consultant

CSIC# 085005

Contact Information

Canadian Services Center

107A, Al Fardan Center

Courniche Buhaira, Sharjah

Mobile: +971-50-38 76 269

Office: +971-6-55 66 188

مع ملاحظة أن التقييم كان يستند الى عدة نقاط :

أولا : أنه المؤهل العلمي يجب أن يتعلق بالخبرة العملية ، بمعنى أن في حالتي أنا أعمل كمبرمج كمبيوتر يجب أن يكون مؤهلى يتعلق بالكمبيوتر كبكالوريوس حاسبات و معلومات أو بكالوريوس هندسة أو بكالوريوس علوم حاسب آلي أوة بكالوريوس نظم معلومات .

ثانيا : المؤهل العلمي يجب أن يكون معادلا في كندا

ثالثا : بالنسبة لكفاءة اللغة ، مستوى اللغة للزوجة مؤثر في التقييم .

رابعا : بالنسبة لحالتي و هي إنني أعمل مبرمج حاسب آلي و لست حاصلا على مؤهل علمي أو دراسي في الكمبيوتر يجب أن يكون لدي عقد عمل في كندا . مع العلم أنني حاصل على 6 شهادات دولية من شركة مايكروسوفت العالمية في مجال برمجة الحاسب و برمجة تطبيقات الكمبيوتر و الانترنت / هذه الشهادات هي MCPD , MCTS و لها اعتراف في العالم كله و عدد الحاصلين على هذه الشهادات في العالم كله لا يتجاوز 20000 شخص ، و هذه الشهادات تفترض في حاصليها خبرة لا تقل عن 3 سنوات حسب موفع مايكروسوفت الالكتروني نفسه . www.microsoft.com أكبر شركة عالمية منتجة للبرامج و software

بصراحة أن أول ما قرأت الايميل أصبت بخيبة أمل شديدة . و لا أدري ماذا أفعل

فهل كلام الراجل ده صحيح و هل معقول انه مش عاوز يشتغل و لا ايه الحكاية بالضبط ؟

أرجو الرد سريعا لأني بصراحة جهزت ورقي و ناقص أعمل التحويل البنكي لل General reciever of Canada أرسل الملف بتاعي من خلال ال Fedex أو DHL

و شكرا و آسف على الإطالة

و السلام عليكم و رحة الله و بركاته

بص يا ابو حميد انت عاوز 67 نقطة فرضا

معاك بكالوريوس يبقي 20 نقطة وليس شرط ان يكون البكالوريوس مرتبط بالمهنة

خبرة اربع سنين 21 نقطة

سنك من 21 الي 49 سنة 10 نقط

الزوجة لو معاها بكالوريوس تبقي تديك اربع نقط

يبقي اللغة عاوز 12 لو مراتك حاصلة علي بكالوريوس و16 لو ممعاهاش او مش متجوز

ولا مستوي لغة الزوجة ولا معادلة المؤهل ليهم لازمة

اهم حاجة تكون مهنتك من ضمن 38 وظيفة المطلوبين وهنا فيه موضوع عن لستة الوظائف ابحث عنه

بالتوفيق

رابط هذا التعليق

بص يا عم تاتا

ابعت ورقك بسرعة ومعاه ايصال حجز الاليتس صورة منه وكله هيمشي طبيعي ربنا يسهلك نتيجة الاليتس

لا توجد بدائل

اشكر ردك واهتمامك وادعوا لك بالتوفيق انت والاخوة الافاضل فى ه\ا المنتدى المحترم انا متابعكم جميعا الشامى وانت وزناتى وكلكم وبعتبركم اصدقائى ولو انى متابع جيد ومشارك كسلان مطولش عليك انا هعمل الى قلت علية ورزقى على اللة ادعولى فى امتحانى 26-9 فى الرياض

رابط هذا التعليق

د.قناوى أنا مشارك جديد وقرأت كل كتاباتك والله يفتح عليك لقد أستفدت كثيرا جدا جدا جدا ,لكن أرجو ان تتحملنى فأنا اريد أن أسألك عن بعض الأمور :

1- أنا خريج فنون جميلة قسم ديكور و صاحب شركة منذ أكثر من 25 سنة و سنى 50 سنة متزوج ولدى طفلان و تخصصى غير موجود باللستة فهل يمكن ان اقدم على فئة اخرى غير الفيدرال وغير المستثمرين لأنها تتطلب رأس مال كبير على امكانياتى .

2- زوجتى حاصلة على بكالوريوس تجارة و عمرها 39 سنة و ذو حبرة أكثر من 13 سنة فى أعمال مختلفة منها فقط 2 سنة فى مجال تخصصها الذى يوجد فى اللستة علما" بأن آخر سنتين خبرة لها فى مجال التدريس لمادة الرياضيات بمدرسة انجليزية عريقة جدا" فى القاهرة كما أنها تدرس بدبلوم التأهيل التربوى بعين شمس لمدة سنتين أنهت السنة الأولى بنجاح و باقى سنة أخرى للحصول على الدبلومة ومعها شهادة ICDL فهل تقدم على فيدرال ؟ بدلا عنى وما هو المبلغ المطلوب مننا كأسرة 4 أشخاص كحد أدنى ؟

3- هل يمكن فتح حساب توفير بأسمى فى اى بنك فى كندا ليساعد فى تعضيد موقفنا فى الهجرة ؟

سامحنى على الاطالة لكننى محتار وربنا ما يوقعك فى حيرة . و شكرا جزيلا.

رابط هذا التعليق

د.قناوى أنا مشارك جديد وقرأت كل كتاباتك والله يفتح عليك لقد أستفدت كثيرا جدا جدا جدا ,لكن أرجو ان تتحملنى فأنا اريد أن أسألك عن بعض الأمور :

1- أنا خريج فنون جميلة قسم ديكور و صاحب شركة منذ أكثر من 25 سنة و سنى 50 سنة متزوج ولدى طفلان و تخصصى غير موجود باللستة فهل يمكن ان اقدم على فئة اخرى غير الفيدرال وغير المستثمرين لأنها تتطلب رأس مال كبير على امكانياتى .

2- زوجتى حاصلة على بكالوريوس تجارة و عمرها 39 سنة و ذو حبرة أكثر من 13 سنة فى أعمال مختلفة منها فقط 2 سنة فى مجال تخصصها الذى يوجد فى اللستة علما" بأن آخر سنتين خبرة لها فى مجال التدريس لمادة الرياضيات بمدرسة انجليزية عريقة جدا" فى القاهرة كما أنها تدرس بدبلوم التأهيل التربوى بعين شمس لمدة سنتين أنهت السنة الأولى بنجاح و باقى سنة أخرى للحصول على الدبلومة ومعها شهادة ICDL فهل تقدم على فيدرال ؟ بدلا عنى وما هو المبلغ المطلوب مننا كأسرة 4 أشخاص كحد أدنى ؟

3- هل يمكن فتح حساب توفير بأسمى فى اى بنك فى كندا ليساعد فى تعضيد موقفنا فى الهجرة ؟

سامحنى على الاطالة لكننى محتار وربنا ما يوقعك فى حيرة . و شكرا جزيلا.

بص يا باشمهندس الطريقة المثلي

تقدم زوجتك كمقدم رئيسي وهي لو اشتغلت سنة واحدة فقط كمحاسبة خلال العشر سنوات الماضية ينفع

الضمان المالي لاسرة من اربع افراد حوالي 20 الف دولار كندي تقريبا مجرد حساب بنكي (سهل)

موضوع فتح حساب في كندا مالوش لازمة نهائيا ولن يدعم موقفك

اللي يدعمك الدرجات بتاعة التقييم

تحياتي

رابط هذا التعليق

السلام عليكم لاحلى مصريين

فى البداية انا عندى شوية استفسارات عن الهجرة لكندا انا لسه مخلص كلية حقوق وبحضر دراسات عليا فى القانون دلوقتى

انا عايز اهاجر كندا هل يوجد محامى فى القاهرة يكون موثوق منه وكويس وامين ياريت حد يكتب لنا العنوان ؟ ويقول فين فى القاهرة

لانى من الاسكندرية ....

ماهو المفروض اعمله عشان اقدر اهاجر كندا انا دلوقتى باخد كورسات انجليش اللى هيا التويفل وشغال فيها ؟

ايه موضوع النقط اللى سيادتكم بتتكلموا عنه لانى ميح مش فاهم ايه موضوع النقط ؟

وهل يوجد فى كندا نظام الهجرة عن طريق الروتارى مثل امريكا ؟

رابط هذا التعليق

السلام عليكم لاحلى مصريين

فى البداية انا عندى شوية استفسارات عن الهجرة لكندا انا لسه مخلص كلية حقوق وبحضر دراسات عليا فى القانون دلوقتى

انا عايز اهاجر كندا هل يوجد محامى فى القاهرة يكون موثوق منه وكويس وامين ياريت حد يكتب لنا العنوان ؟ ويقول فين فى القاهرة

لانى من الاسكندرية ....

ماهو المفروض اعمله عشان اقدر اهاجر كندا انا دلوقتى باخد كورسات انجليش اللى هيا التويفل وشغال فيها ؟

ايه موضوع النقط اللى سيادتكم بتتكلموا عنه لانى ميح مش فاهم ايه موضوع النقط ؟

وهل يوجد فى كندا نظام الهجرة عن طريق الروتارى مثل امريكا ؟

اقرأ كيف تهاجر بدون محامى وبالنسة لوظيفتك مش موجودة فى لستة الهجرة الفيدرال ممكن كيبك........كورسات ايلتس والامتحان فى المجلس البريطانى ........مفيش روتارى.........انا رأيى انك تتعب شوية وتتصفح المنتدى كويس وهتلاقى اجابة لكل اسئلتك........بالتوفيق

لا تحسبوا نأيكم عنا يغيرنا أن طالما غير النأى المحبينا

والله ما طلبت أهواؤنا بدلا منكم ولا انصرفت عنكم أمانينا

رابط هذا التعليق

أنا كنت مقدم على الهجرة إلى كندا في شهر 10 2008 واليوم جالي شيك بمبلغ الأبلوكيشن 550 دولار كندي فماذا أفهم من ذلك ، هل ورقي إترفض أو ماذا

I applied for immigration to canada in 10/2008 , and today i got cheque by the same amount I paid with my application, so what does that mean.. is they rejected my application

some one please tell me

رابط هذا التعليق

أنا كنت مقدم على الهجرة إلى كندا في شهر 10 2008 واليوم جالي شيك بمبلغ الأبلوكيشن 550 دولار كندي فماذا أفهم من ذلك ، هل ورقي إترفض أو ماذا

I applied for immigration to canada in 10/2008 , and today i got cheque by the same amount I paid with my application, so what does that mean.. is they rejected my application

some one please tell me

اه يعني مافيش خطاب مع الورق دة يقول اي حاجة ؟؟

لو شيك تاني غير اللي انت باعته يبقي للاسف ورقك اترفض ودة ريفاند

لو نفس الشيك يبقي عندك حاجة غلط في الابلكاشن واكيد باعتين خطاب يوضح

رابط هذا التعليق

some one please tell me

اخي الفاضل هذا خطاب رفض لطلبك واسترداد لما دفعت

لان يا استاذ دسوقي اسف اقصد يا زناتي يا مذاكر لو كان عشان غلطة في الابليكاشن ما كانش اتاخر سنة

وبعدين انت بتغيب فين اليومين دول ما لكش حس؟

رابط هذا التعليق

some one please tell me

أنا جالي الجواب مفهوش حاجة تانية غير الورقة اللي أنا عملها أتاتشمينت وهي عبارة عن الشيك ومفيش أي ورقة أخرى مرفقة

رابط هذا التعليق

some one please tell me

اخي الفاضل هذا خطاب رفض لطلبك واسترداد لما دفعت

لان يا استاذ دسوقي اسف اقصد يا زناتي يا مذاكر لو كان عشان غلطة في الابليكاشن ما كانش اتاخر سنة

وبعدين انت بتغيب فين اليومين دول ما لكش حس؟

تصدق ماخدتش بالي من التاريخ خالص ؟؟؟

زي ماتقول سعادتك كنت لسة مخلص فطار وباضرب لا مؤاخذة حتتة الكنافة بايدي اليمين كدهون ...ولاب توب جنبي على المكتب ورا ضهري كدهون ..تخيل معايا لو سمحت ...وبعدين بالف ضهري كدهون وادوس ريفريش فلقيت البوست فكتبت وانا في وضع الغسيل لا مؤاخذة وهو بيتعصر بايدي الشمال والكنفايا في ايدي اليمين وبتهرر عليا وباتفرج على 6 ميدان التحرير يعني كانت حوسة لا مؤاخذه

قلتلي لسمك ايه ؟

انا يا صديقي في العشر الاواخر

يعني برجع من المكتب بتاع 2,5 بالليل وغالبا وانا في المكتب مشغول ولما بارجع بتكون انت جاوبت على كل حاجة وشطبت واتسحرت ونمت

وبالنهار انا شبه استاذ سيبني في حالي الدنيا صيام

فاجيب وقت منين يا شقيقي ؟؟ :)

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...