اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

رد على إستفساراتكم السريعة عن الهجرة لكندا

Recommended Posts

السلام عليكم جميعا

كلمات الشكر لا تكفي للتعبير عن مدي امتناني لاعضاء المنتدي الذي اتابعة من اكتر من 6 شهور بالرغم اني مقدم فىدرال عن طريق محامي لكن الا ستفادة من المنتدي عظيمة و احب ان اشارك ببعض الاسئلة:

انا مقدم من السعودية وابلغني المحامي بوصول ورق الميديكال و الحمد للة 0

1- انا زوجتي حامل0هل هناك مدة معينة لعمل الميديكال

2- هل ممكن ان اقوم بعمل الكشف الطبي من مصر

3-لم يتم طلب الفيش و التشبية السعودي لماذا؟

4-هل هناك من يستعد حاليا لدخول MCCEEلتبادل الخبرات

1- طبعا ..انت لازم تعمل وتبعت المديكال في خلال شهرين من تاريخ كتابة خطاب المديكال

2- من اي مكان انت فيه تقدر تعمل المديكال المهم يتعمل عند دكتور معتمد وتتاكد انه هايتبعت على السفارة اللي انت مقدم فيها

3- غريبة جدا ..راجع الاخ المحامي جايز ناسي او ماخدش باله بس لو ماكنتش قدمته يبقي لازم يطلبوه مع المديكال اكيد

4- ماعرفش :lol:

بالتوفيق

بالنسبه للفيش السعودى ...المفروض ان جهه رسميه تعطيك خطاب تعمل بيه الفيش ...المفروض كمان ان المكتب اللى حضرتك مقدم من عنده هو اللى بيجيب الخطاب ده

من مكتب لندن او من السفاره الكنديه فى الرياض ..فى حالتنا احنا المكتب كأنه كان مكسل وكل شويه يقول مش مشكله بعدين ..مع المديكال ولما لقيت مافيش امل اتصرفت وعملته ...يعنى حضرتك ممكن تروح السفاره المصريه وتطلب الخطاب ده وان شاء الله ح تاخده وبيه تعمل الفيش السعودىوالحكايه مش صعبه

رابط هذا التعليق

• الردود 5.3k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

السلام عليكم

في الحقيقه دي اول مشاركه تقريبا لي في ها المنتدي الرائع وارجوا انها تكون خفيفه وان كانت في الحقيقه استفسار

انا صيدلي مقدم علي الهجره من 2006 والحاله زي ما موقع الهجره بيقول تتدرس الان

الاستفسار عن الايلس انا دخلته مرتين اول مره جبت 6 وتاني مره 6.5كتابه ,6.5 تحدث ,5.5 كتابه ,6.5 استماع

فهل صحيح ان السكور بتاعي بحسب سكور الايلتس الجديد 12 نقطه؟

انا حاسس ان صعب اجيب اكتر من كده ففكرت ادخل TEF والسوال التاني في الحاله دي هل محتاج اجيب 4 نقط بس يعني BASIC LEVEL ؟

ولا يكفي بس اجيب 2 نقطه وخلاص؟

علشان يبقي سكور اللغه كله 16 نقطه وهم دول اللي محتاجهم بجد

وياتري سهل اجيب 4 نقطه في الفرنساوي مع اني مش ذاكرته من ثانوي؟

والف شكر مقدما

ايوه متقلقش انت كده بدرجاتك في الكتابه والتحدث هاي وفي الاستماع والقرايه موديريت

يعني 4+4+2+2=12

والف مبروك

:lol: mfb:

انت حافظ يا حاج ؟ :)

بيقولك عاوز 16 درجة موش 12

ممكن تجيب 14 ان شاء الله بقليل من التركيز وحتى ال16 موش مستحيلة بس صعبه

متهيالي دلرجتين فرنساوي ممكن واسهل

ربنا يوفقك

أعلم ولادي حنيني لبلادي ..واكتب في كراسي بحبك يا مصر

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا عندى استفسار فتره الابديت تنتهى بعد 3 ايام وبعد ماسفرت من مصر للسعوديه فقد الفيش و التشبيه لزوجتى مع الترانسكريبت هل ممكن اعمل الفيش من السفاره بالرياض------ وياخد وقت اد ايه---- وهل انتظر ولا ارسل الملف مع ايضاح بالاوراق الناقصه و استكمالها فى خلال اسبوعين

ولكم كل الشكر

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا عندى استفسار فتره الابديت تنتهى بعد 3 ايام وبعد ماسفرت من مصر للسعوديه فقد الفيش و التشبيه لزوجتى مع الترانسكريبت هل ممكن اعمل الفيش من السفاره بالرياض------ وياخد وقت اد ايه---- وهل انتظر ولا ارسل الملف مع ايضاح بالاوراق الناقصه و استكمالها فى خلال اسبوعين

ولكم كل الشكر

الاخوه الافاضل اصحاب التوبيك د قناوى وباشمهندس زناتى ........تسمحولى أرد ..وياريت تعتمدونى مندوبتكم بالرياض wst::

يا دكتور هشام ..حضرتك ح تتوجه للسفاره المصريه فى الرياض وح تطلب عمل فيش وتشبيه من مصر وتكون معاك المدام وصور ليها واعتقد الباسبورت ...فى السفاره ح ياخدوا بصماتها على form معين والقنصل يوقع ان دى بصماتها كل ده ما بياخودش وقت ..بعدين حضرتك تاخد الورقه دى وتبعتها لمصر لاى حد من معارفك وبعدين يروحوا القسم اللى انتوا تبعه ويقدموها ...ايام قليله وبيستلموه وبعدين الترجمه والتوثيق...اعتقد المده حوالى اسبوع...

بالنسبه للايديت التوقيت مهم...ارى انك تبعتكل ورقك بسرعه ومعاه cover letter يوضح سبب تأخير باقى الاوراق..وبالتوفيق ان شاء الله

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

ولكم كل الشكر

الاخوه الافاضل اصحاب التوبيك د قناوى وباشمهندس زناتى ........تسمحولى أرد ..وياريت تعتمدونى مندوبتكم بالرياض wst::

يا دكتور هشام ..حضرتك ح تتوجه للسفاره المصريه فى الرياض وح تطلب عمل فيش وتشبيه من مصر وتكون معاك المدام وصور ليها واعتقد الباسبورت ...فى السفاره ح ياخدوا بصماتها على form معين والقنصل يوقع ان دى بصماتها كل ده ما بياخودش وقت ..بعدين حضرتك تاخد الورقه دى وتبعتها لمصر لاى حد من معارفك وبعدين يروحوا القسم اللى انتوا تبعه ويقدموها ...ايام قليله وبيستلموه وبعدين الترجمه والتوثيق...اعتقد المده حوالى اسبوع...

بالنسبه للايديت التوقيت مهم...ارى انك تبعتكل ورقك بسرعه ومعاه cover letter يوضح سبب تأخير باقى الاوراق..وبالتوفيق ان شاء الله

دكتورة صفاء اعتقد من وجهة نظري انه يجب اعتمادك في المصلحة بتاعتنا

واعتقد ان د قناوي مدير عام المصلحة ماعندوش اي مانع :lol:

وبعدين لازم ندي فرصة للنشء وخصوصا لما يكون كفؤ زي حضرتك

وعلى راي المثل

البركة في الشباب

دلوقتي اقدر اخلع وانا ضميري مستريح :roseop:

رابط هذا التعليق

اعلاااااااااااااااااااااااااااااان هاااااااااااااااااااام

اخوانا مهندسين مدني وعمارة

اقروا دة

Sep

2009

A closer look at the 38 qualifying occupations: Civil Engineers and Architects may qualify for the Federal Skilled Worker Program as Construction Managers Print Email ShareIn the August, 2009 edition of our Newsletter, we highlighted two of the 38 qualifying occupations for the Federal Skilled Worker program: University Professors, and College and Other Vocational Instructors, and emphasized the importance of duties performed in each occupation, as opposed to job titles. This month, we look at Construction Managers, another qualifying occupation, and explore the possibility that Civil Engineers and Architects with supervisory roles might qualify for Canadian immigration under the Federal Skilled Worker program if their job descriptions and duties match those of Construction Managers.

Many Civil Engineers and Supervising Architects perform the duties of Construction Managers as in their jobs. Depending on their degree of involvement with the constructions projects they oversee, they may qualify for Canadian immigration under the Federal Skilled Worker category, though their job titles do not specifically designate them as construction managers.

According to the National Occupation Classification (NOC) description, Construction Managers plan, organize, direct, control and evaluate the activities of a construction company or a construction department within a company.

They are responsible for evaluating projects from the planning stages through to completion according to schedules and specifications. Construction Managers prepare budget estimates, as well as negotiate contracts with subcontractors for all stages of a given construction project. They are also in charge of purchasing building materials and coordinating quality control programs.

Civil Engineers who oversee construction projects in their entirety and perform a substantial number of the duties described above may qualify to immigrate to Canada under the Federal Skilled Worker program if they have at least one year of work experience performing those duties within the last ten years.

Architects with supervisory roles may also be considered under this occupation as long as they perform the duties outlined in its NOC description. Many Architects do more than project-design; they also plan, budget, and oversee the completion of the projects they have designed. If they have done so for at least one year within the last ten year period, they should look into whether they qualify to immigrate to Canada as Construction Managers

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

دى زى ما تكون بترد على الرسالة اللى بعتها لحضرتك يا بشمهندس زناتى قبل كدة بخصوص علاقة المسمى الوظيفى اللى فى اللستة بالمؤهل سواء كان مدنى او عمارة و ان المهم تكون المهام الرئيسية للوظيفة موجودة بس حضرتك رديت عليا بنفس الرد فحضرتك سبقت و رديت نفس الرد فكان ليك السبق الحقيقة وطمنتى وقتها.

شكرا لحضرتك على نشر الرسالة دى اللى طمنتى اكتر

محمد عصام

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

دى زى ما تكون بترد على الرسالة اللى بعتها لحضرتك يا بشمهندس زناتى قبل كدة بخصوص علاقة المسمى الوظيفى اللى فى اللستة بالمؤهل سواء كان مدنى او عمارة و ان المهم تكون المهام الرئيسية للوظيفة موجودة بس حضرتك رديت عليا بنفس الرد فحضرتك سبقت و رديت نفس الرد فكان ليك السبق الحقيقة وطمنتى وقتها.

شكرا لحضرتك على نشر الرسالة دى اللى طمنتى اكتر

محمد عصام

عارف انك اول واحد هايعلق والله :roseop:

عيب يا باشا :lol:

رابط هذا التعليق

هههههههههههههههه

و الله ضحكتنى يا بشمهندس دا زى ما يكون مكتوب على وشى و مستنينى ارد فيك الخير و الله يا بشمهندس زناتى على ردك ليا قبل كدة و دلوقتى الحقيقة انا من كلامك حبيتك و الله و نفسى فى يوم من الايام اقابلك

شكرا جزيلا لحضرتك

محمد عصام

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

ولكم كل الشكر

الاخوه الافاضل اصحاب التوبيك د قناوى وباشمهندس زناتى ........تسمحولى أرد ..وياريت تعتمدونى مندوبتكم بالرياض :lol:

واعتقد ان د قناوي مدير عام المصلحة ماعندوش اي مانع :roseop:

وعلى راي المثل

البركة في الشباب

تخلع مين يا حلو هو دخول الحمام زي خروجه؟

بالنسبة لدكتورة صفاء

انا موافق مبدئيا بس الاول لازم تقدم طلب علي عرضحال دمغة ب 90 بنس وامضاء من 2 موظفين كنديين وختم شجرة القيقب الاحمر الكندي

وتسلمه في الارشيف الوطني في البدروم عند عم فاروق الكندي برضه

وبعد كده نشوف هنديها الفايل نومبر وحالتها تبقي in process

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله و بركاتة

لي صديق عزيز فى كندا قال لي أنه على أستعداد يساعدنى فى موضوع عقد العمل علشان أقدر أتجاوز مستوى ال 67 نقطة بالمرتاح

المهم لا أنا و لا هو عارفبن إجراءات إستقدام محاسب أو إصدار تأشيرة محاسب من مونتريال قولت له عليلك وعلى مكتب العمل والعمال هناك بس كان فى كام سؤال فى دماغى محيرني وهم :

1- هل لازم أعمل معادلة لشهادة المحاسبة بتاعتى علشان يقدر هو يرسل لى تأشيرة محاسب . ؟

2- هل لازم تكون مهنة التأشيرة مطابقة لمهنة طلب الهجرة مع العلم أنى نظام قديم و المهنة محاسب فى الطلب .؟

3- ينفع يبعتلى تأشيرة كاتب حسابات أو ماسك دفاتر :roseop: أو ماسك نفسة :roseop: اى حاجة الواحد ما يبقاش محتاج معادلة ليها و فى حالة الأبديت أبقى أقولهم أنى أتسخطت بقيت مينى محاسب مع العلم أن المهنة فى الاقامة ( محلل مالي ) و فى جواز السفر و أقدر أجيب خطاب من الشركة بخبرتى فى المجـــــال ؟!!!!

أستاذ / قناوي د / تهامى زناتى ياللى ما بتردش على التليفون أغيثونا أغاثكم الله ....

:lol:

إذا ضــــاق صـــــــدرك من بلاد .... ترحــــل طــــالبا أرضــــا ســـواها

عجــــبت لمن يقـــــــــيم بدار ذل .... وأرض الله واســـــــــعة فضــــــاها

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

ولكم كل الشكر

الاخوه الافاضل اصحاب التوبيك د قناوى وباشمهندس زناتى ........تسمحولى أرد ..وياريت تعتمدونى مندوبتكم بالرياض :lol:

واعتقد ان د قناوي مدير عام المصلحة ماعندوش اي مانع :P

وعلى راي المثل

البركة في الشباب

تخلع مين يا حلو هو دخول الحمام زي خروجه؟

بالنسبة لدكتورة صفاء

انا موافق مبدئيا بس الاول لازم تقدم طلب علي عرضحال دمغة ب 90 بنس وامضاء من 2 موظفين كنديين وختم شجرة القيقب الاحمر الكندي

وتسلمه في الارشيف الوطني في البدروم عند عم فاروق الكندي برضه

وبعد كده نشوف هنديها الفايل نومبر وحالتها تبقي in process

كل ده ليه ...؟؟؟؟؟. !!!!!!!! يمكن ناوين تعملونى مراسلتكم فى البيت الابيض :roseop: والله انا خايفه يدوب تشغلونى مراسلتكم من البدرشين :roseop:

رابط هذا التعليق

لي صديق عزيز فى كندا قال لي أنه على أستعداد يساعدنى فى موضوع عقد العمل علشان أقدر أتجاوز مستوى ال 67 نقطة بالمرتاح

المهم لا أنا و لا هو عارفبن إجراءات إستقدام محاسب أو إصدار تأشيرة محاسب من مونتريال قولت له عليلك وعلى مكتب العمل والعمال هناك بس كان فى كام سؤال فى دماغى محيرني وهم :

1- هل لازم أعمل معادلة لشهادة المحاسبة بتاعتى علشان يقدر هو يرسل لى تأشيرة محاسب . ؟

2- هل لازم تكون مهنة التأشيرة مطابقة لمهنة طلب الهجرة مع العلم أنى نظام قديم و المهنة محاسب فى الطلب .؟

3- ينفع يبعتلى تأشيرة كاتب حسابات أو ماسك دفاتر :lol: أو ماسك نفسة :lol: اى حاجة الواحد ما يبقاش محتاج معادلة ليها و فى حالة الأبديت أبقى أقولهم أنى أتسخطت بقيت مينى محاسب مع العلم أن المهنة فى الاقامة ( محلل مالي ) و فى جواز السفر و أقدر أجيب خطاب من الشركة بخبرتى فى المجـــــال ؟!!!!

أستاذ / قناوي د / تهامى زناتى ياللى ما بتردش على التليفون أغيثونا أغاثكم الله ....

:closedeyes:

من معلوماتي البسيطه ومن أصدقائي في كندا اللي اعرفه يبقي كالتالي

1. يطلعلك عرض عمل من شركة في كندا تكون موجوده في السوق الكندي من سنه علي الاقل
  2. عرض العمل تكون الوظيفه فيه سبيهه بالوظائف الي استغلتها قبل كده وواخد خبره فيها سواء بقي محاسب ماسك دفاتر محلل مالي المهم تبقي في حدود خبرتك
  3. يكون المرتب الي في عرض العمل مناسب وقريب من متوسط المرتبات لنفس الشغله جوه كندا
  4. صاحب الشركه بيجهز ورق معين وبيقدمه مع عرض العمل لل HRDC
  5. بعد اربع اسابيع او اكتر ال HRDC بتعتمدعرض العمل وبيبقي اسمه AEO (Arranged Employment Opinion)
  6. ده بيديلك 10 او 15 نقطه ويديلك ميزه ان الملف بتاعك يتم بحثه بسرعه
  7. لو مكان عرض العمل المعتمد ده مش لازم تكون وظيفتك ضمن ال 38
  8. لو انت كنت قدمت خلاص تقدر تبعت عرض العمل ده وتقولهم انا جالي شغل في كندا وضموا العرض ده لملفي

دي معلوماتي عن الموضوع ده والباقي اتركه لأهل الخبره

ومن يتوكل على الله فهو حسبه إن الله بالغ أمره قد جعل الله لكل شيء قدرا

isaCanadian =ان شاء الله كانيديان

رابط هذا التعليق

3- ينفع يبعتلى تأشيرة كاتب حسابات أو ماسك دفاتر :sad: أو ماسك نفسة ;) اى حاجة الواحد ما يبقاش محتاج معادلة ليها و فى حالة الأبديت أبقى أقولهم أنى أتسخطت بقيت مينى محاسب مع العلم أن المهنة فى الاقامة ( محلل مالي ) و فى جواز السفر و أقدر أجيب خطاب من الشركة بخبرتى فى المجـــــال ؟!!!!

:lol:

من معلوماتي البسيطه ومن أصدقائي في كندا اللي اعرفه يبقي كالتالي

1. يطلعلك عرض عمل من شركة في كندا تكون موجوده في السوق الكندي من سنه علي الاقل
  2. عرض العمل تكون الوظيفه فيه سبيهه بالوظائف الي استغلتها قبل كده وواخد خبره فيها سواء بقي محاسب ماسك دفاتر محلل مالي المهم تبقي في حدود خبرتك
  3. يكون المرتب الي في عرض العمل مناسب وقريب من متوسط المرتبات لنفس الشغله جوه كندا
  4. صاحب الشركه بيجهز ورق معين وبيقدمه مع عرض العمل لل HRDC
  5. بعد اربع اسابيع او اكتر ال HRDC بتعتمدعرض العمل وبيبقي اسمه AEO (Arranged Employment Opinion)
  6. ده بيديلك 10 او 15 نقطه ويديلك ميزه ان الملف بتاعك يتم بحثه بسرعه
  7. لو مكان عرض العمل المعتمد ده مش لازم تكون وظيفتك ضمن ال 38
  8. لو انت كنت قدمت خلاص تقدر تبعت عرض العمل ده وتقولهم انا جالي شغل في كندا وضموا العرض ده لملفي

دي معلوماتي عن الموضوع ده والباقي اتركه لأهل الخبره

جزاكم الله كل الخيرعلى ردكم الجميل :closedeyes: روح ياشيخ وتعالا بسرعة :lol: كشفت راسى ودعيت لك ياisaCanadian ينصرك ويجعلك فى كل خطوة سلامة :lol:

يارب الموضوع يمشى بالطريقة دي :wub:

أهل الخبرة لو ليكم راي تانى أفيدونا :wub:

إذا ضــــاق صـــــــدرك من بلاد .... ترحــــل طــــالبا أرضــــا ســـواها

عجــــبت لمن يقـــــــــيم بدار ذل .... وأرض الله واســـــــــعة فضــــــاها

رابط هذا التعليق

السلام عليكم يا أحلى ناس ومنتدى

أنا ليه كام سؤال كنت مزنوء أسألهم من شهرين كده والحمد لله أخيرا تم تفعيل إشتراكى:-

أول سؤال لو أنا مقدم بأسمى لكن الضمان المالى بأسم مراتى ينفع ؟

أنا كنت بسافر أمريكا فى صيف الكلية سياحة سافرت ثلاث مرات مرتين ثلاث شهور ونصف ومرة خمس شهور ونصف هيطلبوا منى فيش وتشبيه ؟وأعملوا أزاى ؟

أنا فاضلى مادة فى ال CMA الأمريكى هأمتحانها فى شهر 12 ونتيجتها هتظهر فى نصف شهر أثنين أنتظر لما أخلصها ولا أقدم من دلوقتى وأعد أذاكر أيلتس ؟

وشكرا ليكم

تم تعديل بواسطة shody
رابط هذا التعليق

الشلام عليكم

بداية أود أن أشكركم علي هذا المجود الممتاز في الموقع

ثانيا لي سؤال أود أن أجد اجابته عندكم

أنا قدمت علي طلب هجرة من فترة ولكن للأسف لم أحصل علي درجات ال ILETS المطلوبة فققرت أن أسب ال APPLICATION

وأريد أن أقدم ثانية ولكن عن طريق كيبيك فهل امتحانات اللغة الفرنسية DELF أو TEF من الممكن أن أحصل علي درجاتها التي تمكنني من الهجرة

درجات ال IELTS هي 5ز5 و 5ز5 و5ز5 و 4ز5

ألاجو الإفدة

جزاكم الله خيرا

أنا متزوج وعندي ولد وزوجتي مدرسة ولكنها ضعيفة جدا في الفرنسي والإنجليزي

وأنا مبرمج ومحلل نظم

حاليا مدير قواعد بيانات

عمري 28 سنة

وشكرا جزيلا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...