اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مغتربي الإمارات

Recommended Posts

السلم عليكم ورحمة الله وبركاته

كل سنه وانتوا طيبين ..........انا معاكوا في الامارات ...في دبي :D :

طبيبه مقيمه بس لسه ماشتغلتش

ان ساكنه في ديسكفري جارنز لو حد جاري يعني :P

ياريت تقبلوني معاكو ولو فيه اطباء في دبي هنا ياريت يفيدوني اشتغل ازاي هنا انا جيت بعد امتياز علي طول[/

اهلا وسهلا بحضرتك عضو جديد معانا

رابط هذا التعليق

• الردود 1.6k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

سلام عليكم

استاذ عماد انا شوفت اسالتك وقولت احاول اساعدك بمقدرتى

بالنسبة لابو ظبى ممكن فعلا تسكن مع اى واحد فى اوضة .. النظام تقربا فى الامارات بالطريقة دى يعنى ممكن تلاقى سكن شيرنج بس تلاقى فى الشقة مثلا 3 او 4 اوضة وكل اوضة فيها 3 او 4 افراد .. بس فى نفس الوقت ممكن تلاقى شقق تانية بتبقى اوضة وصالة بس وبيكون فيها مثلا واحد وعاوز واحد كمان معاه . تقريبا الاستوديو فى ابو ظبى فى حدود 2000 الى 3000 فى الشهر .. فية ممكن تلاقى استوديو حسب المساحة وحسب اذا كان المطبخ منفصل ولا لأ واذا كان فية بلكونة ولا لأ علشان كدة السعر بيختاف .. وبردو التكيف هل مركزى ولا ويندو يعنى بدرو دى بتفرق فى سعر الششقة او الاستوديو ..

بالنسبة ليك يمكن صعب فى الاول تاجر انت استوديو او شقة لان بيبقى محتاجين او دفعة 3 شهور كاش .. يعنى لو نفترض ان شعر الاستوديو فى الشهر 2000 حضرتك بتمضى 3 شيكات كل شيك مستحق بعد 3 شهور ب 6000 واول دفعة بتبقى كاش .. بكدة يبقى انت دفعت اول دفعة اللى هما اول 3 شهور كاش والباقى بتدفعن شيكات دفعة كل 3 شهور . غير التامين تقريبا بيبقى 1000 وفية ساعات عمولة انت بتتفق عليها مع المكتب اللى هيديك الشقة ..

بكدة صعب فى الاول ليك تاخد استوديو لوحدك علشان مش هيكون معاك سيولة كاش فى الاول ولا هيكون معاك دفتر شيكات

بكدة ان شاء الله ممكن تلاقى سكن كتير شيرنج هتلاقى فى الجريدة اسمها الخليج او ممكن تلاقى فى الوسيط هتلاقى اعلانات ناس طالبة حد يشاركهم فى السكن

حضرتك بدور وتسال الشقة مثلا كام اوضة لغاية ما تلاقى واحد ابن حلال كدة يقولك ان شقة اوضة واحدة او استوديو وعاوز شخص واحد بس للمشاركة بكدة تبقوا انتم اتنين فى الشقة او الاستوديو ودة كويس هيبقى بردو تقريبا فى حدود 1500 فى الشهر تزيد او تقل قليلا ..

بالنسبة للاكل انا بصراحة مش متأكد لانى ساكن فى الشارقة بس اعرف ان الاكل فى ابو ظبى اغلى حبتين بس بينى وبينك مش مقتنع بالكلام دة وهقولك السبب

مثلا تلاقى كارفور عامل ساعات عروض على اللحة او الجبن او الالبنان.. العروض دى بتبقى فى جميع فروع كارفور فى الامارات يعنى من وجهه نظرى الساعار هى هى فى الشارقة ودبى وابو ظبى .. ممكن يكون الاكل اغلى فى المطاعم اكيد علشان مرتبات ابو ظبى اعلى من دبى شويتين ..

تقبلو منى انضمامى معاكم وتحت امركم فى اى استفسار اقدر اجوب علية

علاء - محاسب الشارقة

أستاذ علاء

مافيش اي ستوديوهات في داخل ابوظبي بالاسعار ىالي حضرتك بتقول عليها دي اقل سعر لاستوديو في ابوظبي من 5000 الى 6500 في الشهر

متهيالي الانسب لعماد انه يدور على اوضة شيرنج مع حد من زمايله في الشغل

وزي ما حضرتك قلت موضوع الاكل سهل وحسب الي هو عاوزه يعني لو هيطبخ في البيت زي ما بيقول مش هيتكلف كتير

وربنا يوفقه ان شاء الله

رابط هذا التعليق

والله فعلاً انتوا أسرة جميلة .. لا يبخل أحد فيكم عن الرد وتقديم المشوري خاصة للوافدين الجدد .. فعلاً الدنيا لسة بخير والله

جزاكم الله خيرا ً

رابط هذا التعليق

بدايه السلام عليكم جميعا..انا ان شاء الله اكون عضو جديد معاكم ده لوقبلتونى؟

كان عندى شويه حاجات محيرانىوياريت استفيد منكم

اولا انا بكالوريوس تجاره 2006 بتقدير عام جيد..اشتغلت فتره فى مدرسه وفى شركه وشويه حاجات تانيه .حاولت كتير انى اسافر للخارج رحت كام مكتب من بتوعنا وعملت كام مقابله برده بس كانت المرتبات تعبانه خالص ده بالنسبه للسعوديه ..وملقتش حاجه محاسبين للامارات..لقيت اعلان عن امن للامارات فقدمت وتقريبا خلصت وبجهز اوراقى بس مش عارف ممكن تكون دى بدايه صح صح؟ بس اعمل ايه حاولت كتير بس دون فايده...وهو ده الموجود ادامى ومينفعش استنى اكتر من كده....عايز راى حضراتكم

وهل شغل الامن ده كويس ولا لا ..هو المرتب هيكون 2000 درهم وبيقولوا فى اضافى بس مش عارف كام ولا بيتحسب ازى والسكن والمواصلات والتامين الصحى الشركه هتوفره....مستنى ردودكم

اسف على الاطاله

رابط هذا التعليق

إقتباس(drlost @ Jan 4 2010, 11:59 AM)

كل سنه وانتوا طيبين ..........انا معاكوا في الامارات ...في دبي :

ان ساكنه في ديسكفري جارنز لو حد جاري يعني

ياريت تقبلوني معاكو ولو فيه اطباء في دبي هنا ياريت يفيدوني اشتغل ازاي هنا انا جيت بعد امتياز علي طول[/

اهلا وسهلا بحضرتك عضو جديد معانا

شكرا علي الترحيب يارب التوفيق للجميع

رابط هذا التعليق

كل سنه وانتوا طيبين ..........انا معاكوا في الامارات ...في دبي wst:: :

ان ساكنه في ديسكفري جارنز لو حد جاري يعني :blink:

اهلا بيكى يا دكتورة و ان شاء الله تشاركينا دايما

اهلا بيك يببشمهندس ان شاء الله دايما

رابط هذا التعليق

اولا انا بكالوريوس تجاره 2006 بتقدير عام جيد..اشتغلت فتره فى مدرسه وفى شركه وشويه حاجات تانيه .حاولت كتير انى اسافر للخارج رحت كام مكتب من بتوعنا وعملت كام مقابله برده بس كانت المرتبات تعبانه خالص ده بالنسبه للسعوديه ..وملقتش حاجه محاسبين للامارات..لقيت اعلان عن امن للامارات فقدمت وتقريبا خلصت وبجهز اوراقى بس مش عارف ممكن تكون دى بدايه صح صح؟ بس اعمل ايه حاولت كتير بس دون فايده...وهو ده الموجود ادامى ومينفعش استنى اكتر من كده....عايز راى حضراتكم

وهل شغل الامن ده كويس ولا لا ..هو المرتب هيكون 2000 درهم وبيقولوا فى اضافى بس مش عارف كام ولا بيتحسب ازى والسكن والمواصلات والتامين الصحى الشركه هتوفره....مستنى ردودكم

اسف على الاطاله

أستاذ حكيم

اهلا وسهلا بيك عضو جديد معانا

صحيح الواحد مننا ساعات بيقدم تنازلات في حياته لكن مش للدرجة دي يا حكيم بصراحة ولا المرتب ولا الوظيفة ممكن يخلوا اي حد هنا من وجهة نظري يقولك سافر

لكن واضح انك خلاص قررت

عموما لو ده كان قرار نهائي ربنا يوفقك (خليك حكيم يا حكيم)

رابط هذا التعليق

معليش يا أستاذ روبي بما انك مهندس

ليا سؤال بنفكر انا وزوجي لما عقد السعودية ينتهي

ندور علي عقد في الامارات او الكويت

زوجي مهندس كهرباء خبرة 11 سنة في مؤسسة للمقاولات

ممكن يكون مرتبوا في حدود كام في الامارات

ومعدل المصاريف الشهرية كام لاسرة 3 افراد

والسكن كام في السنة

وهل الشركات في الامارات بتوفر بدل سكن وموصلات وتامين

وفي حدود كام

معلش طولت عليك بس حبين ندرس الموضوع كويس

قبل اتخاذ اي قرار

شوفى انا هكون امين معاكى السعودية زى لو متابعة من اول الموضوع و زى ما قولنا كتير غير هنا خالص لو بتفكرى يبقى متبصيش للعرض الكلى بكام و لكن بصى بعد مصاريفك بتوفرى كام فى السعودية و هتوفرى كام فى الامارات انا هقولك مصاريف اسرة زى اسرتك تتكلف كام هنا و انتى عارفة مصاريفك طبعا فى السعودية كام يبقى من العقد القائم مع حضرتك تطرحى المصاريف و من العرض اللى هيجيلك من هنا تتطرحى المصاريف و تشوفى ايه يناسبك

السكن : غرفة او غرفتين و صالة فى دبى حوالى 40 الى 60 الف درهم فى السنة حسب المكان ,فى ابوظبى نفسها 70 الى 100 الف ولو فى تجمعات حولين ابوظبى يبقى 50 الى 60 الف بس نص ساعة سواقة

السيارات :سيارة جديدة حوالى 1500-2000 فى الشهر +500 بنزين سيارة مستعملة خفيف حوالى 500 الى 1000

تكاليف معيشة :اسرة 3 افراد من 2000 الى 2500 تعيشوا كويس اوى

كهربا و ميه :500 الى 1000 درهم فى الشهر حسب استهلاكم

مدارس :لو الطفل فى مدرسة يبقى بنتكلم فى 1500 الى 2000 فى الشهر

موبيلات +انترنت : الموبيل حسب الاستخدام طبعا و الانترنت 150 درهم فى الشهر

علاج لو مفيش تأمين من الشركة :حطى لكل فرد 300 فى الشهر يعنى 1000 وان شاء الله ربنا يحفظكم

مصاريف سنوية : تذاكر الطيران تقريبا نفس اسعار السعودية+ تجديد رخصة السيارة و تأمينها حوالى 1500درهم فى السنة

اى حاجة من المذكورة فوق دى الشركات ممكن توفرها على حسب سياسة الشركة وعلى حسب اتفاقك معاهم

اتمنى انى اكون جوابتك على استفساراتك

تم تعديل بواسطة roby
رابط هذا التعليق

ياعم علاء والله شرحك وافي وموضوع الاستديو او 200 الي 3000 يبقي فل اوي لو لقيت واحد معايا وربنا يكرم أهو بكل الأحوال احسن من السعودية وصعوبة قوانين العمل هناك بلد مش هقول وحشة بس مبعرفش اتعامل مع سعوديين للاسف

اشكرك وردك ريحني بجد انا قولت هشترك وافع 2000 او ثلاثة بس بردك دة طمنتني

معلش المكتب قالي ان الفرع الرئيسي بالسعودية هيعتلي العرض كامل اقراه وان شاء الله همضي العقد هناك ... صاحبي هيسافر السعودية وبعتيلنلة العقد .. بالنسبة ليا الموضع كدا فيه قلق ولا اية

بصراحة اان من جوايا مطمن وعمولة المكتب 4 الاف جنية

بص يا عماد توكل على الله انت شكلك مخربش يا ابنى و مش هتضيع فى البلد دى ان شاء الله هيكونلك مستقبل بس موضوع الاستديو ده اشك انك هتلاقى بالسعر ده فى ابوظبى انما غرفة شيرنج هتكون 1500 واقعية دلوقتى ربنا معاك و يوفقك و ابقى طمنا عملت ايه

رابط هذا التعليق

اسف على الاطاله

أستاذ حكيم

اهلا وسهلا بيك عضو جديد معانا

صحيح الواحد مننا ساعات بيقدم تنازلات في حياته لكن مش للدرجة دي يا حكيم بصراحة ولا المرتب ولا الوظيفة ممكن يخلوا اي حد هنا من وجهة نظري يقولك سافر

لكن واضح انك خلاص قررت

عموما لو ده كان قرار نهائي ربنا يوفقك (خليك حكيم يا حكيم)

بجد مش عارف اقولك ايه كل اللى بتقوله انا سمعته من افراد امن مصريين فى شركتى وبرضه معاهم بكالوريوسات بجد انا حزين ان الوظيفة دى برغم انها شريفة تبقى حكر على المصريين فى الامارات بالذات حملة الشهادات العليا فى الوقت اللى بشوف فيه مدير اجنبى مش معاه شهادة تطعيم ومكتوبله فى الفيزا كاتب ارشيف مثلا و هو مدير هنا ,واضح انك اتخذت قرارك طبعا فالنصيحة اللى هقولك عليها حاول تاخد كورسات كمبيوتر و انجليزى فى مصر لحد اما تيجى يمكن و انت هنا تلاقى وظيفة وتنقلها حتى لو كاتب بس تبقى قريبة لمؤهلك على الاقل فى نفس شركتك او شركة بره (طبعا ده بعد 3 سنين او لو وظيفة حكومية عشان تعرف تنقل الكفالة) بالتوفيق .

رابط هذا التعليق

الاستاذ حكيم

أهلا بك عضو فى المنتدى ، على فكرة الشغل مش عيب انا فى بداية حياتى العملية وانا طالب فى الجامعة اشتغلت حداد واشتغلت عامل بوفيه وفى نفس الوقت كنت ادرس برمجة كمبيوتر والحمد لله كبرت عملى ونجحت

لاتخجل من وظيفتك مادامت شريفة ومادام لا يتوافر بديل افضل مش احسن من القعدة على القهوة

انا فى شركة بترول وعندى مصريين كتير جم على وظيفة Filler يعنى عامل تعبئة وقود فى المحطات وكلهم مؤهلات عليا ولكن بالبحث حصلوا على وظائف افضل تناسب مؤهلاتهم ، منهم واحد انتقل الى شركة شل وعمل فى فروعهم بفرنسا ، واخر مهندس وقد التحق بهيئة الطيران

توكل على الله وخلى املك فى الله كبير ، وتزود بالمعرفة وحاول تاخد دورات على قد ماتقدر واتقن اللغة وربنا يوفقك فى عمل افضل

رابط هذا التعليق

ياعم علاء والله شرحك وافي وموضوع الاستديو او 200 الي 3000 يبقي فل اوي لو لقيت واحد معايا وربنا يكرم أهو بكل الأحوال احسن من السعودية وصعوبة قوانين العمل هناك بلد مش هقول وحشة بس مبعرفش اتعامل مع سعوديين للاسف

معلش المكتب قالي ان الفرع الرئيسي بالسعودية هيعتلي العرض كامل اقراه وان شاء الله همضي العقد هناك ... صاحبي هيسافر السعودية وبعتيلنلة العقد .. بالنسبة ليا الموضع كدا فيه قلق ولا اية

بص يا عماد توكل على الله انت شكلك مخربش يا ابنى و مش هتضيع فى البلد دى ان شاء الله هيكونلك مستقبل بس موضوع الاستديو ده اشك انك هتلاقى بالسعر ده فى ابوظبى انما غرفة شيرنج هتكون 1500 واقعية دلوقتى ربنا معاك و يوفقك و ابقى طمنا عملت ايه

حلوة مخربش دي نياوووو !!! أوعي اعضك بس تقصد اية ههههههههه :D

الواحد بس علشان جديد ومش فاهم اي حاجة في اي حاجة فتلاقيني بسال كتير ممكن الناس تتخنق مني بس أعمل اية عارف لو سالت حد من هنا هيقولك 4 الاف يالهوي ياعني 6000 جنية هتصرف بمكتيرك 2000 يتبقي 4 الاف وينقرنا العين وبدل ما نروح أبو ظبي نروح نشتغل في كفر الدهاشنة !!! angl::

سؤال بقا جديد المرة دي :lol: المهنة في الجواز حاصل علي بكالوريوس تجارة محاسبة هل الاقامة هتطلع اجباري محاسب ولا ممكن الاقي نفسي بواب عمارة :wub:

بعدين لو اتخنقتوا مني دلوقتي صدقوني هترتاحوا من اي حد جديد زيي بعدين لان ردك هيكون كالتالي : (( لف يا حبيبي في الموضوع هتلاقي واد رخم اسمة عماد سأل 10000 مرة في الموضوع دا وجاوبناه ))

اتمسوا بالعافية ....

رابط هذا التعليق

حلوة مخربش دي نياوووو !!! أوعي اعضك بس تقصد اية ههههههههه :D

الواحد بس علشان جديد ومش فاهم اي حاجة في اي حاجة فتلاقيني بسال كتير ممكن الناس تتخنق مني بس أعمل اية عارف لو سالت حد من هنا هيقولك 4 الاف يالهوي ياعني 6000 جنية هتصرف بمكتيرك 2000 يتبقي 4 الاف وينقرنا العين وبدل ما نروح أبو ظبي نروح نشتغل في كفر الدهاشنة !!! angl::

سؤال بقا جديد المرة دي :lol: المهنة في الجواز حاصل علي بكالوريوس تجارة محاسبة هل الاقامة هتطلع اجباري محاسب ولا ممكن الاقي نفسي بواب عمارة :wub:

بعدين لو اتخنقتوا مني دلوقتي صدقوني هترتاحوا من اي حد جديد زيي بعدين لان ردك هيكون كالتالي : (( لف يا حبيبي في الموضوع هتلاقي واد رخم اسمة عماد سأل 10000 مرة في الموضوع دا وجاوبناه ))

اتمسوا بالعافية ....

مخربش يعنى ناصح مش هتغلب هتعرف تتصرف يعنى و تعيش بأقل المعطيات و احنا مش مخنوقين من اسئلتك ابدا احنا قاعدين هنا عشان نجاوب و يكفينا من السائل دعوة بس تتوضأ الله يكرمك قبلها لحسن هيه ماشية شمال بقلها حبة انما الحمد لله على كل حال .

المهم سؤالك القبل الاخير جوابه ان هيجيلك فيزا العمل عشان هتسافر بيها الوظيفة المكتوبة فيها هيه دى اللى هتبقى فى العقد هيه اللى هتبقى فى فيزا الاقامة ان شاء الله .

ومستنى السؤال الاخير .

رابط هذا التعليق

والله بدعيلكم لكل اللي بيرد عليا واللي مش بيرد دي نعمة والله العظيم أسرة جميلة فعلاً الله يصلح حالك

عارف اان مشكلتي ان مصاريفي كتير جدا جدا هنا بس في الغربة بحاول اني أقلل العملية شوية وكل ما يكون أغلب وقتي في الشغل بيكون أفضل لان الوقت الفاضي بيديني المجال اني اصرف كتير ...

بص انأ أمنية حياتي اني اشتغل باي راتب مش مشلكة بس رئيسي يقدر شغلي وتعبي ولو مدير شاطر هيعرف يطلع مني حاجات انا نفسي معرفهاش ويستغلني صح ... بس السعودية جاتلي عقدة منها من ساعه ما الكفيف قالي المحاسب ايش يسوي جمع طرح ضرب قسمة فعلاً قفلني وكنت هضربة لانة بكلمة ممكن تخليني بركان وبكلمة تتطيب خاطري ...

مدير فاهم - صاحب شغل فاهم - مقدرين لعمل الموظف وكفائتة دي بالدنيا كلها

جالي اليوم عرض في السعودية 2500 ريال رفضتة وقبلها بردة 2500 رفضتة لان معنتش ضامن أهل السعودية الكرام مش كلهم أخاف يطلع بدوي ونتة عارف ياعني اية بدوي .... المرة دي هخلع اللي في رجلي واضربة angl::

رابط هذا التعليق

والله بدعيلكم لكل اللي بيرد عليا واللي مش بيرد دي نعمة والله العظيم أسرة جميلة فعلاً الله يصلح حالك

عارف اان مشكلتي ان مصاريفي كتير جدا جدا هنا بس في الغربة بحاول اني أقلل العملية شوية وكل ما يكون أغلب وقتي في الشغل بيكون أفضل لان الوقت الفاضي بيديني المجال اني اصرف كتير ...

بص انأ أمنية حياتي اني اشتغل باي راتب مش مشلكة بس رئيسي يقدر شغلي وتعبي ولو مدير شاطر هيعرف يطلع مني حاجات انا نفسي معرفهاش ويستغلني صح ... بس السعودية جاتلي عقدة منها من ساعه ما الكفيف قالي المحاسب ايش يسوي جمع طرح ضرب قسمة فعلاً قفلني وكنت هضربة لانة بكلمة ممكن تخليني بركان وبكلمة تتطيب خاطري ...

مدير فاهم - صاحب شغل فاهم - مقدرين لعمل الموظف وكفائتة دي بالدنيا كلها

جالي اليوم عرض في السعودية 2500 ريال رفضتة وقبلها بردة 2500 رفضتة لان معنتش ضامن أهل السعودية الكرام مش كلهم أخاف يطلع بدوي ونتة عارف ياعني اية بدوي .... المرة دي هخلع اللي في رجلي واضربة angl::

محدش بيتعلم ببلاش وعموما الامارت غير السعودية يعني مش هتغرق البلد شعبها محترم واقليه يعني الغالبية اجانب عكس السعودية وده وضع ف السعودية بس عشان كده انت ف اي بلد خليجي مش هتحتك باهل البلد عشان كده ماتقلش معجبكش الوضع ارجع

الانسان بيقيم الامور بالمقارنة بوضعه باختصار فيه شيئ يتبكي عليه ولا

الصح كنت تشبط ف شغل كمحاسب ف مصر تتظبط وبعدين تتحرك لان الخبرة ف مصر لانها خبرة من منطلق الشاطرة تغزل برجل حمار فببتتعلم صح

لكن بما انه مش متاح شغل ف مصر توكل ع الله

رابط هذا التعليق

herohero حبيبي والله انا كنت شغال محاسب بعد ما اتخرجت بشهرين في مجموعة الطيّار للسفر اكيد تعرفها فرع شرم الشيخ وكنت واخد وضعي بس لحظة بقا بعيد عنك غباء وقدمت استقالة بس دا نصيب ...

ياراجل الواحد شاف أيام ما يعلم بيها الا الله بس اان نفسي فرحان اني بمر بالأزمات دي وأنا لسة في البداية وعازب أهي تقوي الواحد شوية وفعلاً أثرت فيا وحسيت بيها اني بقيت مش مستعجل وبوزن الأمور بس ...

فية حاجة غريبة بقا أسمحولي افضفض بيها ..

لما كنت بشركة ...... كان معانا مصريين طبعا ً كنت بتبع أسلوب ( أدبحلة القطه من أول يوم ووريهم العين الحمرا )) مع اني ساعتها كان عندي 21 سنة وكان الكل والله العظيم بيكش وبيخاف وكنت باخد حقي بدراعي .. ناس قالت دا غلط

سافرت السعودية وقولت اغير نظامي عاملت المصريين اللي معايا بكل احترام وكنت في حالي ومش بنقل كلام ولا بفقع اسافين ولا الوضع دا وكنت طيب جدا .. فسرت منهم علي انها ضعف وكانت النتيجة اسفين عيار 24 من مصري من بلدي من مدينتي ... مع اني والله العظبم ما عملت ليه حاجة لدرجه انه لما مش عارف يمسك عليا حاجة والحقد والغيرة اللي فيها بدأ يبتلي عليا ويقلف قصص والكفيف بيصدق .. يقولك مبيعات يكسبني 100 الف يسرق 50 الف مش مهم .. ممبيعات مخنوق من المحاسب وهيأثر علي نفسيتة مشي المحاسب ونجيب غيرة ..

دلوقتي بقا مش عارف أتبع أي أسلوب بالظبط في الإمارات ... ندبحلهم القطة من أول يوم وأبينلهم انهم بيتاعملوا مع شيطان ولا نكون ولاد ناس ذي ما احنا ونتعامل بطبيعتنا ... معدتش مستحملة اسافين

رابط هذا التعليق

كل الشكر لكل من اهتم ورد عليا وخصوصا الاستاذه نور وروبى وابو العز....انا فعلا ماشى فى اجراءات السفر بس كنت باخد رايكم يعنى لو اتوفقت للشغل ده هيكون كويس كبدايه ولا لا....الاستاذ اللى بينصحنى اخد دورات انا فعلا معايا

icdl,peachtree,manual accounting والحمد لله انجليزى تقدر تقول جيد وبصراحه زهقت من الدورات لانها مسعدتنيش فى اى حاجه

طيب هل ممكن لو ربنا سهلى الموضوع ده وطلعت امن ممكن انقل لحاجه تانيه لو لقيت حاجه احسن وايه شروطها؟

وياريت لو حد يعرف حاجه عن الشركه دى فى الامارات يفيدنى (جروب 4 سكيورتى)؟

ولو حد يعرف طريق احسن من اللى انا ماشى فيه يدلنى ؟

اه على فكره ياجماعه انا اسمى (اسلام)وليس حكيم ..بس وانا بسجل مش عارف ليه مقبلش يسجل باسمى يمكن علشان حظى التعيس ....فسجلت باسم حكيم (اخى )

رابط هذا التعليق

كل الشكر لكل من اهتم ورد عليا وخصوصا الاستاذه نور وروبى وابو العز....انا فعلا ماشى فى اجراءات السفر بس كنت باخد رايكم يعنى لو اتوفقت للشغل ده هيكون كويس كبدايه ولا لا....الاستاذ اللى بينصحنى اخد دورات انا فعلا معايا

icdl,peachtree,manual accounting والحمد لله انجليزى تقدر تقول جيد وبصراحه زهقت من الدورات لانها مسعدتنيش فى اى حاجه

طيب هل ممكن لو ربنا سهلى الموضوع ده وطلعت امن ممكن انقل لحاجه تانيه لو لقيت حاجه احسن وايه شروطها؟

اه على فكره ياجماعه انا اسمى (اسلام)وليس حكيم ..بس وانا بسجل مش عارف ليه مقبلش يسجل باسمى يمكن علشان حظى التعيس ....فسجلت باسم حكيم (اخى )

توكل على الله وشركة جروب 4 سيكوريتى من الشركات المعروفة وممكن من خلال عملك تدور على فرصة أفضل وربنا يوفقك

اللهم اني اعوذ بك من الهم والحزن ، واعوذ بك من العجز والكسل ، واعوذ بك من الجبن والبخل ، واعوذ بك من غلبة الدين وقهر الرجال

اللهم اني اعوذ بك من الكفر والفقر، واعوذ بك من فتنة المحيا والممات ، واعوذ بك من عذاب القبر

اللهم عافني في بدني وعافني في سمعي وعافني في بصري

رابط هذا التعليق

بص اى حاجة تقع تحت ايدك خدها دلوقتى كورسات و انجليزى خد كورس محادثة كل اللى بقولك عليه ده مش هتندم عليه بالعكس هتندم لو مخدتهوش لان هنا الكورسات غاليةو غير كدة مش هتلاقى وقت خالص تانى بقولك اى حاجة تفتكرها مش هتفيد هتفيدك هنا .

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      أجرى الرئيس عبدالفتاح السيسى اتصالا هاتفيا مع صاحب السمو الشيخ محمد بن زايد آل نهيان رئيس دولة الإمارات الشقعرض الصفحة
    • 36
      السلام عليكم و كل سنة و انتم طيبين و رمضان كريم علي الامة الاسلامية كان عندي استفسار لي حبايبنا الي في الامارات :ninja: هل 2000 درهم لمحاسب بدون خبرة في الشارقة مرتب كويس؟ مع العلم ان السكن عليهم و كنت عاوز اعرف مرتبات ال E R P تقريبا كام خصوصا الي معاه اوراكل فينانشيال طب لو فرضنا و رحت علي الشغلانة ام 2000 دي و ربنا اراد و لقيت شغل بمرتب احسن في نفس البلد, هل من السهل اغير الوظيفة و الي فيها صعوبة؟ ياريت لو حد عنده معلومه يفيدنا و ميبخلش عشان انا لسه 23 سنه و جالي الضغط من بلدنا دي :rol
    • 0
      تنطلق الثلاثاء المقبل فى دبى بالإمارات العربية المتحدة بطولة العالم للكاراتيه والتى يشارك فيها منتخبنا الوعرض الصفحة
    • 0
      دبي، الإمارات العربية المتحدة (CNN) – أعلن مصرف الإمارات المركزي يوم الثلاثاء عن تمديد أجزاء من خطة الدعم الاقتصادية التي أطلقتها البلاد للتصدي لجائحة كورونا، حتى منتصف العام 2022. وقال بيان نشره المصرف المركزي إنه بموجب التمديد "سيظل بإمكان المؤسسات المالية الاستفادة من تسهيلات السيولة ذات التكلفة الصفرية المغطاة بضمان، البالغ قدرها 50 مليار درهم، حتى شهر 30 يونيو 2022، لتتمكن من توفير قروض تمويلات جديدة لعملائها من الأفراد، والمؤسسات الصغيرة والمتوسطة، وشركات القطاع الخاص... View the full a
    • 0
      على رأس وفد عسكرى رفيع المستوى يشارك الفريق أول محمد زكى القائد العام للقوات المسلحة وزير الدفاع والإنتاج الح عرض الصفحة
  • أضف...