اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مغتربي الإمارات

Recommended Posts

سلام عليكم

يا جماعه انا خلاص لحمد لله اتفنشت و خدت استماره 6 و راجع مصر خلاص و كنت حابب اودعكو و اشكر كل واحد هنا فى المنتدى و اشكر الناس اللى فادتنى كتير قبل ما اجى هنا وفهمونى الوضع فى الامارات كأنى موجود بالظبط فيها عشان كده لما جيت الموضوع كان احسن كتير و الحمد لله كانت تجربه كويسه و شفت حاجت كتير وخدت خبره حلوه فى الغربه صراحه الواحد قعد هنا سنه و نص فى منتهى الجمال و شاف بلد فيها نظام و نضيفه و ناس مجترمه و متحضره و ربنا يسهل يمكن الواحد يكون ليه فرصه يرجع تانى و ابقى اتواصل معاكو تانى ان شاء الله

و جزاكم الله خير يا رب و ربنا يوفقكم جميعا

فعلا خسارة الامارات احلى شيئ فيها العدل والرحمة والانسانية هو ده المصطلح الغائب

ومتزعلش ..كلنا زعلانين..بصرة يعنى تفنيش وخروج سريع

وزى ما جمعتنا البلد دى لازم نتجمع فى مصر عشان نفتكر الايام الجميلة دى

انا شخصيا امارات بتجرى فى دمى لن انساها مع انى رحت كذا دولة انما هنا شيئ تانى

دا انا اللى عمرى ما اعملها احتفلت معاهم

بالعيد الوطنى

عيشى بلادى

عاش اتحاد اماراتنا

عشتى لشعب

دينه الاسلام

هديه القرآن

حصنتك بسم الله يا وطن

بلادى بلادى بلادى بلادى

رعاكى اله حماكى حماكى

أقسمنا ان نعمل نخلص نعمل نخلص

مهما عشنا نخلص نخلص

عود أحمد يا قطرة ندى و متقولليش مين أحمد ده ونتمنى مشاركتك دايما

رابط هذا التعليق

• الردود 1.6k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

سلام عليكم

يا جماعه انا خلاص لحمد لله اتفنشت و خدت استماره 6 و راجع مصر خلاص و كنت حابب اودعكو و اشكر كل واحد هنا فى المنتدى و اشكر الناس اللى فادتنى كتير قبل ما اجى هنا وفهمونى الوضع فى الامارات كأنى موجود بالظبط فيها عشان كده لما جيت الموضوع كان احسن كتير و الحمد لله كانت تجربه كويسه و شفت حاجت كتير وخدت خبره حلوه فى الغربه صراحه الواحد قعد هنا سنه و نص فى منتهى الجمال و شاف بلد فيها نظام و نضيفه و ناس مجترمه و متحضره و ربنا يسهل يمكن الواحد يكون ليه فرصه يرجع تانى و ابقى اتواصل معاكو تانى ان شاء الله

و جزاكم الله خير يا رب و ربنا يوفقكم جميعا

فعلا خسارة الامارات احلى شيئ فيها العدل والرحمة والانسانية هو ده المصطلح الغائب

ومتزعلش ..كلنا زعلانين..بصرة يعنى تفنيش وخروج سريع

وزى ما جمعتنا البلد دى لازم نتجمع فى مصر عشان نفتكر الايام الجميلة دى

انا شخصيا امارات بتجرى فى دمى لن انساها مع انى رحت كذا دولة انما هنا شيئ تانى

دا انا اللى عمرى ما اعملها احتفلت معاهم

بالعيد الوطنى

عيشى بلادى

عاش اتحاد اماراتنا

عشتى لشعب

دينه الاسلام

هديه القرآن

حصنتك بسم الله يا وطن

بلادى بلادى بلادى بلادى

رعاكى اله حماكى حماكى

أقسمنا ان نعمل نخلص نعمل نخلص

مهما عشنا نخلص نخلص

عود أحمد يا قطرة ندى و متقولليش مين أحمد ده ونتمنى مشاركتك دايما

روبى كمان معانا ؟

انا سمعت تراطيش كلام

رابط هذا التعليق

واضح ان الناس زهقت من اسئله الناس الجديده اللى زى حلاتى وبطلوا يردوا عليهم

يمكن مشغولين؟

كل يبكى ليلاه يعنى بيعيط على اللى سايبه....والله لولا أن أهلك أخرجونى منك ماخرجت

اعذرنى...كان الله فى عون العبد ما كان العبد فى عون أخيه

هو السؤال كان ايه؟

رابط هذا التعليق

لا يا حكيم السؤال كان ايه بس و انا ان شاء الرحمن اجاوبك انا معلش فترة انتقالية حاليا بلملم اشلاء المعركة فى البيت و المكتب للرحيل و طبعا دقات النقص فى لحظة الرحيل لا تخفى على حد فلازم احط عنيا فى وسط راسى و انا بقفل حسابى مع الشركة بس دى كل الحكاية انما فكرنى بالسؤال و انا اجاوب على طول ,وانا معاكو برضه يا قطرة ندى ان شاء الله نساعد و نشارك زى ماكنا اسرة واحدة دايما.

تم تعديل بواسطة roby
رابط هذا التعليق

لا يا حكيم السؤال كان ايه بس و انا ان شاء الرحمن اجاوبك انا معلش فترة انتقالية حاليا بلملم اشلاء المعركة فى البيت و المكتب للرحيل و طبعا دقات النقص فى لحظة الرحيل لا تخفى على حد فلازم احط عنيا فى وسط راسى و انا بقفل حسابى مع الشركة بس دى كل الحكاية انما فكرنى بالسؤال و انا اجاوب على طول ,وانا معاكو برضه يا قطرة ندى ان شاء الله نساعد و نشارك زى ماكنا اسرة واحدة دايما.

يارب يكرمك ويعوضك

قدمت فى حته تانية ولا لأ؟

رابط هذا التعليق

http://www.youtube.com/watch?v=xUJ1V4Uc0no...feature=related

جولة محمد ابن راشد

http://www.youtube.com/watch?v=62QxGOBinOI...feature=related

هنا يزور المسعفة جميلة فى الليل

http://www.youtube.com/watch?v=qUCdl4WguQs...feature=related

هنا تواضعه مع الناس

رابط هذا التعليق

ربنا يوفقكم جميعا ويارب نرجع نحب مصر الوضع الى وصلنا له نتيجه اننا معناش بنحبها وبالتالى لا نلوم على الشعوب العربيه الى معدتش بتحبها رغم ان مصر كان ليها دور كبير فى استقرار اغلب الشعوب

الحمدلله كماينبغى لجلال وجهك وعظيم سلطانك

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ..

انا كنت سالت قبل كده عن شغل كان جالى فى الامن والناس هنا فادتنى جدا واقنعونى ان ممكن ابتدى منها وربنا يسهل بعد كده.

بس الموضوع طول حبتين معايا ومش عارف ليه ؟ـاشيره ولا حاجه من المكتب .

المهم عايز اعرف بقا نظام الزياره كل حاجه عنه .مده الزياره؟ تجدد ام لا ؟تكاليفها؟مصاريف التجديد ؟ .. وللعلم انا مليش حد اعتمد عليه فى الامارات انه يعملهالى من هناك..ياريت بقا الاقى الافاده عندكم

وكمان بعد الزياره عايز اعرف ايه حال البلد دلوقتى يعنى ممكن الاقى شغل بسرعه (عارف انها ارزاق )بس البلد يعنى ماشيه ولا لسه الازمه شغاله؟

حد هيسالنى مجالك ايه ؟هو المحاسبه لو وجدت لو مفيش عادى بس يكون شغل محترم نبتدى بيه على ماربنا يسهلها

x.00500@yahoo.com

ده اميلى لو حد يحب يرد عليا عليه

وجزاكم الله خيرا

[/quote

بس ما تزقش يا عم حكيم

بصراحة انا قريت استفسارك بس ما فهمتش حاجة

مش انت قلت جاي على شغل ان شاء الله

ايه حكاية الزيارة دي متهيالي لو انت جاي على شغل هيبعتولك الفيزا وبعدين هيعملولك الاقامة على كفالتهم

لو انت بتفكر تيجي زيارة وترفض العرض الي جالك اعتقد ان تاشيرة الزيارة ليها مدة تقريبا 3 شهور وبتمد كمان شهر تقريبا (يا ريت حد يصححلي المعلومة دي لو غلط)

موضوع انك تلاقي شغل طبعا ده توفيق من عند ربنا سبحانه وتعالى

لكن انا رايي لو خلاص انت قررت زيارة اصبر شوية على الاقل لحد شهر 6 او سبعة وياريت تيجي على ابوظبي الفرص فيها اكتر شوية

في حاجة تانية لو مالكش حد في الامارات هتيجي زيارة ازاي يا حكيم لازم حد يبعتلك الزيارة

الموقع ده ممكن يجاوب على اسئلتك يا حكيم

http://www.abudhabi.ae/egovPoolPortal_WAR/...ar&did=3902

لو احتجت اي حاجة انا تحت امرك

رابط هذا التعليق

سلام عليكم

حمد الله على السلامه يا اخت قطره انا قلت خلاص مش راجعه تانى

هى ايه الحكايه هى هوجة التفنيش ابتدت ولا ايه اصل السنه الى فاتت برده حصلت نفس الهوجه و زمايلى كتير اتفنشو و الدور اهو جه عليا خلاص

اللى الواحد هايوحشه بجد النظام هنا مش فلوس والله صراحه البلد ده الواحد اتعود عليها خلاص و ربنا يستر لما الواحد يرجع مصر اول فتره هاتبقى صعبه شويه

النظام تانى خااااااااااااااااااااااااالص بس عادى هانتعود عليه تانى

انا خلاص كلها 3 اسابيع تقريبا ان شاء الله و اسافر هاتوحشونى و الله بس ممكن نعمل باب جديد اسمه متفنشى الامارات حتى نبقى نتواصل فى مصر ان شاء الله

رابط هذا التعليق

يا اخ حكيم خلى بالك الوضع فى دبى سىء جدااااااااااااااا و لسه

حاول تروح على ابو ظبى ممكن تلاقى ان شاء الله هناك

بس هاتسافر زياره ازاى و انت ملكش حد خالص هناك اعتقد مش هاينفع

ممكن تبقى تأشيرة سياحه

رابط هذا التعليق

يا جماعة حكيم من الآخر المفروض يجي ع تأشيرة عمل والتأشيرة عدي عليه أكتر من شهر ولسة مجتش فطبعا ً تسرعة اللي هيودية في داهية قالك اية اما اكنسل موضوع التأشيرة واوشوف موضوع زيارة ؟؟؟ صح يا عم حكيم ولا لا

ياعمي اصبر اصبر الصبر مفتاح الفرج ما انا كمان مستني والمكتب واخد عربون برده

متزعلش من ردي بس في نفس الوقت انا مقدر موقفك وبقولك اصبر وحاول تتصل ع المكتب كل يوم عشان الموضوع مش ينام .. وان شاء الله خير

جميلة الكون بقا يا جماعة أمرها يهمني أوي أوي أوي ياريت حد يطمني ويقولنا وضعها هيكون اية وهتبدأ منين ..

جزاكم الله كل خير

رابط هذا التعليق

يا اخ حكيم اتقل زى ما بيقولك مادام معاك تأشيرة عمل حرام عليك تضيعها و ساعات الموضوع ده بياخد وقت

انا هاديك مثال حصل ليا

انا كان جالى عرض من شركتى فى 18-5-2008

و بعدين وافقت بعدها بيومين و بعتلهم الموافقه و مجاليش رد خالص

فى تاريخ 21-6-2008 بعتولى بيستفسروا انت حابب تيجى ولا لا خلاص مع انى بعتلهم الموافقه

بعدها بعت تانى الموافقه و جاتلى التأشيره اول تمانيه تقريبا

متقلقش الموضوع ده بياخد وقت ساعات و ساعات الموظفين هنا بيبقو مساطيل

و بالنسبه ل جميلة الكون للاسف معنديش اى معلومه عن الموضوع بتاعها

رابط هذا التعليق

حاولت اعمل رد كتير للاستاذ نور بس مش عارف فى ايه ياريت ده يوصله

يا استاذ نور ولا زق ولا حاجه

القصد بس ان التاشيره اتاخرت فعلا وبقالها اكتر من شهر..

اما بالنسبه للزياره فدى علشان واحد اعرفه من هناك وسالته عليها فحبيت اعرف تفاصيلها والكلام الاكيد منكم ؟الاخ عماد فاهمنى طبعا .كنت فكرت ان يمكن تكون فى مشاكل فى التاشيره قلت اعمل زياره وربنا يكرم

بص يا استاذ نوربالنسبه للناس اللى اعرفهم هناك فطبعا اعرف ناس واكتر من واحد بس لا يعتمد عليهم انهم يعملولى الزياره .وصلك قصدى؟

فياريت بقا لو تعرف الزياره ايه نظامها وتكاليفها (يعنى بالبلدى كده بيع وشرا بكام)

الاستاذ عماد كلمته وقالى ان فى عرض للعربيه ب 900 درهم للزياره لمده 3 شهور..بس كنت سالته ان العربيه اسمع انها بتحتاج تامين مالى .بس تقريبا النت فصل عنده .مكملتش معاه

اى حد عنده معلومات تفيد ياريت يتكرم بيها

والف شكر يا استاذ نور على اهتمامك .من غير زق اهو

رابط هذا التعليق

اللى اعرفه ان التأمين ده مش خاص بالعربيه ده خاص ب الاداره العامه للاقامه و يبقى حوالى 2500 درهم و ده يسترد فى حالة مغادرتك للبلد يعنى من الاخر عشان يضمنو انك تمشى من البلد لما تخلص زيارتك غير كده هيضيع عليك المبلغ ده

http://www.dnrd.ae/DNRD

الموقع ده كويس و هايفيدك

رابط هذا التعليق

انا بكون مبسوط جدا والله لما بترد عليا لان بصراحه استفدت من معلوماتك كتير...وفعلا حسيت اننا هنا اسره واحده

كان سؤالى عن الزيارات لان التاشيره بتاعت المكتب اللى كنت معاه اتاخرت شويتين...فكنت بفكر اعمل زياره وعايز اعرف ايه نظامها وتكلفتها واى معلومات من حضرتك تفيدنى

الاخ عماد كنت بكلمه وادانى شويه معلومات بس قالى اسالك انت..

رابط هذا التعليق

اللى اعرفه ان التأمين ده مش خاص بالعربيه ده خاص ب الاداره العامه للاقامه و يبقى حوالى 2500 درهم و ده يسترد فى حالة مغادرتك للبلد يعنى من الاخر عشان يضمنو انك تمشى من البلد لما تخلص زيارتك غير كده هيضيع عليك المبلغ ده

الموقع ده كويس و هايفيدك

شكرا استاذmagedo على اهتمامك

المده 3 شهور برده ؟

رابط هذا التعليق

الموقع ده كويس و هايفيدك

شكرا استاذmagedo على اهتمامك

المده 3 شهور برده ؟

لا الموقع ده تمام بس الواضح كده وللاسف ان لازم حد من هناك يعملهالى

هستنى اشوف يمكن حد مع الاعضاء عنده حاجه تانيه

شكرا ليك مره تانيه

رابط هذا التعليق

يارب يكرمك ويعوضك

قدمت فى حته تانية ولا لأ؟

اه يا قطرة ندى منا مقدمتش استقالتى الا اما مضيت الحمد لله مع شركة قطرية كان صعب عليا اسيب البلد و الله انا فعلا بحبها جدا انما هوه رزق و جاى محدش عارف منين

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      أجرى الرئيس عبدالفتاح السيسى اتصالا هاتفيا مع صاحب السمو الشيخ محمد بن زايد آل نهيان رئيس دولة الإمارات الشقعرض الصفحة
    • 36
      السلام عليكم و كل سنة و انتم طيبين و رمضان كريم علي الامة الاسلامية كان عندي استفسار لي حبايبنا الي في الامارات :ninja: هل 2000 درهم لمحاسب بدون خبرة في الشارقة مرتب كويس؟ مع العلم ان السكن عليهم و كنت عاوز اعرف مرتبات ال E R P تقريبا كام خصوصا الي معاه اوراكل فينانشيال طب لو فرضنا و رحت علي الشغلانة ام 2000 دي و ربنا اراد و لقيت شغل بمرتب احسن في نفس البلد, هل من السهل اغير الوظيفة و الي فيها صعوبة؟ ياريت لو حد عنده معلومه يفيدنا و ميبخلش عشان انا لسه 23 سنه و جالي الضغط من بلدنا دي :rol
    • 0
      تنطلق الثلاثاء المقبل فى دبى بالإمارات العربية المتحدة بطولة العالم للكاراتيه والتى يشارك فيها منتخبنا الوعرض الصفحة
    • 0
      دبي، الإمارات العربية المتحدة (CNN) – أعلن مصرف الإمارات المركزي يوم الثلاثاء عن تمديد أجزاء من خطة الدعم الاقتصادية التي أطلقتها البلاد للتصدي لجائحة كورونا، حتى منتصف العام 2022. وقال بيان نشره المصرف المركزي إنه بموجب التمديد "سيظل بإمكان المؤسسات المالية الاستفادة من تسهيلات السيولة ذات التكلفة الصفرية المغطاة بضمان، البالغ قدرها 50 مليار درهم، حتى شهر 30 يونيو 2022، لتتمكن من توفير قروض تمويلات جديدة لعملائها من الأفراد، والمؤسسات الصغيرة والمتوسطة، وشركات القطاع الخاص... View the full a
    • 0
      على رأس وفد عسكرى رفيع المستوى يشارك الفريق أول محمد زكى القائد العام للقوات المسلحة وزير الدفاع والإنتاج الح عرض الصفحة
  • أضف...