اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مغتربي الإمارات

Recommended Posts

السلام عليكم

ازيكم ياجماعه اخباركم ايه انا فرحت اوى لما لقيت التجمع ده للمصرين فى الامارات انا عندى استفسار بسيط بس هيفرق معايا انا مهندس كهرباء خبره فى مصر هنا سنه ونص كده خريج 2008 فى مجال المقاولات والمكاتب الاستشاريه وانا حاليا اعمل فى مكتب استشارى كنت عايز اعمل زياره للامارات فى الوقت القادم فى ابوظبى والعين بعي عن بى لان اخويا هوه اللى هيبعتها ايه رايكم فى توقيت هذه الزياره وهل المعاد المناسب الان فى ايجا فرصه كويسه ولا انتظر شويه ولا ايه بالظبط ؟؟؟؟ اجو الرد ومعلش طولت عليكم وشكرا جزيلا ..............................

رابط هذا التعليق

• الردود 1.6k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

السلام عليكم

ازيكم ياجماعه اخباركم ايه انا فرحت اوى لما لقيت التجمع ده للمصرين فى الامارات انا عندى استفسار بسيط بس هيفرق معايا انا مهندس كهرباء خبره فى مصر هنا سنه ونص كده خريج 2008 فى مجال المقاولات والمكاتب الاستشاريه وانا حاليا اعمل فى مكتب استشارى كنت عايز اعمل زياره للامارات فى الوقت القادم فى ابوظبى والعين بعي عن بى لان اخويا هوه اللى هيبعتها ايه رايكم فى توقيت هذه الزياره وهل المعاد المناسب الان فى ايجا فرصه كويسه ولا انتظر شويه ولا ايه بالظبط ؟؟؟؟ اجو الرد ومعلش طولت عليكم وشكرا جزيلا ..............................

انا رأيى الشخصى تستنى شوية مثلا شهرين كده ممكن على اخر يناير او فبراير مثلا لان السوق ابتدى يشد شوية من شهر بس كدة انما انا متخيل ان على بداية السنة هيكون الوضع احسن و اهو بالمرة تحضر مهرجان دبى للتسوق مثلا و تشوف البلد كمان و انت بتدور على شغل و ربنا يكرمك انشالله.

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

نظرا لان شركات المقاولات واقعه دلوقتي فيفضل البحث في شركات الكهرباء الحكومية و هي بتتوفر فيها وظائف من وقت للتاني و بتعمل مقابلات في مصر

http://www.adwec.ae/vacancies/

http://www.addc.ae/arcareers.html

https://careers.dewa.gov.ae/content/root/

تم تعديل بواسطة محمد عيسى

خير الناس أنفعهم للناس

رابط هذا التعليق

انا بشكر اوى الاخ ROBY والاخ محمد عيسى على هذه النصائح الغاليه وربنا يعمل مافيه الخير دايما ان شاء الله بالنسبه لموضوع الشغل فى هيئة المياة والكهرباء ده يتطلب الناس اللى شغاله اكتر فى الكهرباء فى مصر ان بتكلم مبدايا على القطاع الخاص يعنى ان شاء الله على شهر مارس 2010 ان شاء الله يكون توقيت مناسب لايجاد فرصه مناسبه وانا اعلم ان الارزاق كلها بيد الله ولا ظروف البلد بالنسبه لشغل المهندسين مش زى الاول ارجو التوضيح باستضفاضه اكثر والف شكر وبالمناسبه الزياره تقريبا تكلفتها بتكون كام ............

رابط هذا التعليق

انا بشكر اوى الاخ ROBY والاخ محمد عيسى على هذه النصائح الغاليه وربنا يعمل مافيه الخير دايما ان شاء الله بالنسبه لموضوع الشغل فى هيئة المياة والكهرباء ده يتطلب الناس اللى شغاله اكتر فى الكهرباء فى مصر ان بتكلم مبدايا على القطاع الخاص يعنى ان شاء الله على شهر مارس 2010 ان شاء الله يكون توقيت مناسب لايجاد فرصه مناسبه وانا اعلم ان الارزاق كلها بيد الله ولا ظروف البلد بالنسبه لشغل المهندسين مش زى الاول ارجو التوضيح باستضفاضه اكثر والف شكر وبالمناسبه الزياره تقريبا تكلفتها بتكون كام ............

طبعا في الأول و الآخر المسأله نصيب و في السماء رزقكم

لكن وضع شركات المقاولات في 2010 حيكون اصعب من دلوقتي - اللي هو صعب اصلا من حيث تخفيض المرتبات و التفنيش - لان كتير من المشروعات الجارية ينتهي تنفيذها في هذا الوقت و ليس هناك مشروعات جديده قادمه .. بالاضافة الى تشبع السوق من المهندسين خاصة القادمين من دبي

حاول من دلوقتي تبعت و تدور على النت و شوف الجلف نيوز من احسن المواقع .. و لما تيجي حاول تكون ماسك العصايه من النص و ما تخسرش شغلك اللي في مصر

لو عايز نصيحتي في الوقت الحالي .. روح السعوديه .. فيها نشاط في المقاولات اكتر و معدل الادخار فيها أعلى على عكس الامارات التي لا يوجد بها ادخار اصلا .. و كتير من المهندسين اللي مشيوا من هنا راحوا السعودية

خير الناس أنفعهم للناس

رابط هذا التعليق

الاخوة الكرام

انا جديد بالمنتدى ولكنى سعيد جدا بالرغم من انى متواجد بالامارات منذ فترة

كان لى سؤال لاخواتنا العاملين بوزارة العمل او الجنسية والاقامة او لو حد عارف يا ريت يفيد

كنت باعمل مهندس باحد شركات المقاولات منذ مارس 2008، عقد محدد 3 سنوات، المهم على شهر ابريل 2009و الشركة عانت بسبب الازمة الاقتصادية وطلبت منى النزول اجازة طويلة. بالطبع رفضت فى الاول بس عشان اخد الجواز وفقت وقدمت اجازة بشهريين وفضلت ادور على شغل لحد ما لقيت قى نهاية شهر مايو 2009

ذهبت للشركة وذلبت نقل كفالة ررحبوا جدا واعطونى الورق المطلوب وطلبوا منى تقديم استقالة.

قدمت الاستقالة بتاريخ 20-5-2009 ورحت اشتغلت مع الشركة الجديدة ولم انقل كفالة للان، بعدين من شهر اتصلت بى الشركة القديمة تريدنى اعود للعمل براتب اقل من عقدى معهم 30% رفضت وقلت انا نازل مصر.

اتصلوا بى يوم 10-11-2009 وقالوا انهم سوف يقدموا بلاغ هروب ضدى ومش عارف ايه، المهم قلتلهم انى اريد نقل كفالة لشركة اخرى لان الشركة الحالية اخدوا الاوراق منى ولم ينفذوا شيئ؟

سؤالى هل تستطيع الشركة عمل شيئ ضدى؟ وهل تقدر الشركه تلغى اقامتى من نفسها؟ وهل لو الشركة لغت الاقامة استطيع انقل كفالة لو لقيت شركة اخرى؟؟

عارف انى بتقل عليكم بس اعمل ايه ماليش غيركم اشاركه

رابط هذا التعليق

الاخوة الكرام

كان لى سؤال لاخواتنا العاملين بوزارة العمل او الجنسية والاقامة او لو حد عارف يا ريت يفيد

كنت باعمل مهندس باحد شركات المقاولات منذ مارس 2008، عقد محدد 3 سنوات، المهم على شهر ابريل 2009و الشركة عانت بسبب الازمة الاقتصادية وطلبت منى النزول اجازة طويلة. بالطبع رفضت فى الاول بس عشان اخد الجواز وفقت وقدمت اجازة بشهريين وفضلت ادور على شغل لحد ما لقيت قى نهاية شهر مايو 2009

ذهبت للشركة وذلبت نقل كفالة ررحبوا جدا واعطونى الورق المطلوب وطلبوا منى تقديم استقالة.

قدمت الاستقالة بتاريخ 20-5-2009 ورحت اشتغلت مع الشركة الجديدة ولم انقل كفالة للان، بعدين من شهر اتصلت بى الشركة القديمة تريدنى اعود للعمل براتب اقل من عقدى معهم 30% رفضت وقلت انا نازل مصر.

اتصلوا بى يوم 10-11-2009 وقالوا انهم سوف يقدموا بلاغ هروب ضدى ومش عارف ايه، المهم قلتلهم انى اريد نقل كفالة لشركة اخرى لان الشركة الحالية اخدوا الاوراق منى ولم ينفذوا شيئ؟

سؤالى هل تستطيع الشركة عمل شيئ ضدى؟ وهل تقدر الشركه تلغى اقامتى من نفسها؟ وهل لو الشركة لغت الاقامة استطيع انقل كفالة لو لقيت شركة اخرى؟؟

مكدبش عليك وضعك الحالى غلط خالص وفعلا ممكن يسببلك مشاكل بس مخرجك الوحيد من القصة دى هو لو تقدر تثبت انك قدمت استقالتك فعلا فى التاريخ ده للشركة يعنى مثلا معاك صورة الفاكس او صورة الاستقالة موقع عليها بالاستلام من الشركة نفسها واللى تقدر بيها تقدم شكوى فى مكتب العمل لتقاعس الكفيل عن الغاء اقامتك فى الشهر المحدد طبقا للقانون بعد تقديم الاستقالة .

بس برضه احب اعرف ايه الورق المقدم من شركتك قبل متقدم استقالتك لان برضه عشان تكون فى الصورة القانون محدد غرامة يدفعها الموظف فى حالة فسخ عقد محدد المدة زى عقدك ؟

رابط هذا التعليق

سلام عليكم يا جماعة 

كان عندي سؤال لو سمحتم ... هل في حد هنا طبيب اسنان في الامارات 

او اي حد يقدر يفيدني عن مرتبات اطباء الاسنان في الامارات .. علما ان انا و مدامي اطباء متخرجين من 3 سنين 

بس لسه ما حضرناش حاجة 

انا عرفت ان لازم امتحان رخصة المزاولة ... وعرفت كمان انه بيتعمل هنا في مصر ...

فممكن اعرف ايه نظام الرواتب و السكن ؟؟ 

يا ريت يا جماعة لو حد عنده فكرة عن الموضوع ده يرد عليا

رابط هذا التعليق

سلام عليكم يا جماعة 

او اي حد يقدر يفيدني عن مرتبات اطباء الاسنان في الامارات .. علما ان انا و مدامي اطباء متخرجين من 3 سنين 

بس لسه ما حضرناش حاجة 

مدام محدش جاوبك لحد دلوقتى فانا هديك معلومات لو انها بسيطة لكن يمكن تنفع اولا رخصة المزاولة دى مهمة جدا و انا انصحك تاخدها من مصر و ليها توقيت معين ممكن تسأل فيه القنصلية الموجودة فى الجيزة ثانيا الخبرة و عدم التحضير هيخلى الفرصة هنا فى عمل مناسب لا تتعدى 7 او 8 الاف درهم شهريا ليك وكل حاجة عليك

ده مرتب مينفعش تجيب عليه المدام الا لو لقت هيه كمان شغل و مرتبك على مرتبها تبتدوا هنا لكن الفائض هيبقى قليل فى الاول .

نصيحتى اول حاجة امتحن الرخصة فى مصر ثانيا تابع الاعلانات المنشورة فى الجرايد او فى المواقع الالكترونية للوظائف المتاحة اما يجيلك العرض المناسب تيجى انت لوحدك الاول و انت هنا تدور للمدام على شغل برضه و تجيبها على شغل و ان شاء الله خير.

رابط هذا التعليق

لو سمحتو لو حد عارف حاجة عن مستشفى nmc فى دبى من ناحية التعامل مع الاطباء وما هو معدل مرتبات الاطباء فى دبى حيث ان زوجى طبيب باطنة حاصل على الدكتوراه منذ عام ومعاه خبرة عشر سنوات وما هى الشروط الاخرى الواجب توافرها فى العقد ولكم جزيل الشكر

رابط هذا التعليق

الاخوة الكرام

مكدبش عليك وضعك الحالى غلط خالص وفعلا ممكن يسببلك مشاكل بس مخرجك الوحيد من القصة دى هو لو تقدر تثبت انك قدمت استقالتك فعلا فى التاريخ ده للشركة يعنى مثلا معاك صورة الفاكس او صورة الاستقالة موقع عليها بالاستلام من الشركة نفسها واللى تقدر بيها تقدم شكوى فى مكتب العمل لتقاعس الكفيل عن الغاء اقامتك فى الشهر المحدد طبقا للقانون بعد تقديم الاستقالة .

بس برضه احب اعرف ايه الورق المقدم من شركتك قبل متقدم استقالتك لان برضه عشان تكون فى الصورة القانون محدد غرامة يدفعها الموظف فى حالة فسخ عقد محدد المدة زى عقدك ؟

اخى الكريم

بالنسبة للاستقالة فانا كتبتها بخط الايد وبصراحة معنديش منها صورة، فى الحالة دى ايه المشكلة وازاى الحل؟

بالنسبة للورق المقدم من شركتى لا يوجد شيئ...كان فيه اتفاق انى انقل الكفالة عشان هنا ميدفعوض اى فلوس فى حالة رغبتهم فى الغاء العقد لانه محدد....

اعتقد ان المشكلة سببها انهم لما اتصلوا بى عشان ارجع الشغل ظنوا انى باضحك عليهم وموجود فى الدولة...ولما كلمتهم من مصر سكتوا

بس بصراحة انا مش عاوز مشاكل وعاوز اعدل الوضع....

اى اقتراحات؟؟ هل ممكن لو لقيت شركة انقل عليه الكفالة الموضوع يمشى يسر ولا ايه؟؟؟

اتمنى من الاخوة اللى ليهم باع فى العمل والعمال يردوا علينا...اخوكم مزنوق

رابط هذا التعليق

الاخوة الكرام

اخى الكريم

بالنسبة للاستقالة فانا كتبتها بخط الايد وبصراحة معنديش منها صورة، فى الحالة دى ايه المشكلة وازاى الحل؟

بالنسبة للورق المقدم من شركتى لا يوجد شيئ...كان فيه اتفاق انى انقل الكفالة عشان هنا ميدفعوض اى فلوس فى حالة رغبتهم فى الغاء العقد لانه محدد....

اعتقد ان المشكلة سببها انهم لما اتصلوا بى عشان ارجع الشغل ظنوا انى باضحك عليهم وموجود فى الدولة...ولما كلمتهم من مصر سكتوا

بس بصراحة انا مش عاوز مشاكل وعاوز اعدل الوضع....

اى اقتراحات؟؟ هل ممكن لو لقيت شركة انقل عليه الكفالة الموضوع يمشى يسر ولا ايه؟؟؟

اتمنى من الاخوة اللى ليهم باع فى العمل والعمال يردوا علينا...اخوكم مزنوق

دلوقتى اول حاجة شركتك الجديدة اللى حضرتك معاها لازم تعرف منهم هما ناويين يقننوا وضعك و لا لا وليه ده متمش فى الفترة اللى فاتت و بعدين تتطلب من شركتك القديمة خطاب عدم ممانعة لنقل كفالة و الافضل يكون مفتوح التاريخ لانه بيكون له زى فترة و بعد كدة بيسقط انما لو شركتك الجديدة جادة فى تقنين وضعك او حضرتك معاك شركة حالية فعلا فممكن يكون متارخ لان خطوات نقل الكفالة هتم فى وقتها .

احب انبهك ان فى حالة ان حصل تفتيش من وزارة العمل و اكتشفوا انك بتشتغل فى شركة و كفالتك على شركة تانية خالص ممكن تاخد حرمان من العمل على جوازك و كمان الشركة يتوقع عليها غرامة بتوصل 50 الف درهم .

رابط هذا التعليق

اخى الكريم روبى

شكرا على نصيحتك الغالية وان شاء الله ويا رب دعواتكم معانا

كل سنة وانتوا طيبيين بمناسبة عيد الاضحى

تحياتى

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الاخوة الافاضل

ارجوا افادتى باقرب مدينة من مستشفى المفرق

بنى ياس تعتبر من اقرب التجمعات لمستشفى المفرق و الله اعلم.

رابط هذا التعليق

اخواتنا الكرام

لا اسكت الله لكم حسا....اتمنى كلكم تكونوا بخير....المنتدى بقاله فتره ساكن

عسى ان يكون المانع خير...........

اخوانا حد يعرف اجراءات استخراج رخصة القياده الدوليه من دبى؟؟؟

اتمنى تكونوا باسعد صحة واحس حال..

أيمن

رابط هذا التعليق

اخواتنا الكرام

أيمن

كل عام و انت بخير يا اخى الكريم فيما يخص الرخصة الدولية فيمكن استخراجها من معهد الامارات لتعليم القيادة من الفروع و يتم تسليمها بعد يوم من التقديم او فى نفس الوقت لو تم التقديم فى مركز المعهد الرئيسى بالقصيص و الاوراق المطلوبة هى :

رخصة قيادة اماراتية وصورتها

صورة جواز السفر و يفضل الاصل معه للاطلاع

صورتين شخصيتان

150 درهم رسوم

ويتم استخراج رخصة قيادة دولية صالحة لمدة عام ثم تجدد كل عام حسب الرغبة

لمزيد من المعلومات رقم المعهد 04-2631100

رابط هذا التعليق

سلام عليكم يا جماعة 

بس لسه ما حضرناش حاجة 

مدام محدش جاوبك لحد دلوقتى فانا هديك معلومات لو انها بسيطة لكن يمكن تنفع اولا رخصة المزاولة دى مهمة جدا و انا انصحك تاخدها من مصر و ليها توقيت معين ممكن تسأل فيه القنصلية الموجودة فى الجيزة ثانيا الخبرة و عدم التحضير هيخلى الفرصة هنا فى عمل مناسب لا تتعدى 7 او 8 الاف درهم شهريا ليك وكل حاجة عليك

ده مرتب مينفعش تجيب عليه المدام الا لو لقت هيه كمان شغل و مرتبك على مرتبها تبتدوا هنا لكن الفائض هيبقى قليل فى الاول .

نصيحتى اول حاجة امتحن الرخصة فى مصر ثانيا تابع الاعلانات المنشورة فى الجرايد او فى المواقع الالكترونية للوظائف المتاحة اما يجيلك العرض المناسب تيجى انت لوحدك الاول و انت هنا تدور للمدام على شغل برضه و تجيبها على شغل و ان شاء الله خير.

انا متشكر جدا لحضرتك ... بس انا لنا قعدت فترة طويلة ماحدش رد عليا رحت دعبست في بعض المواقع ... بس لاقيت ان الرقم اللي حضرتك بتقول عليه ده بياخده الممرضات .. فهل معقولة يتساوى راتب الطبيب و الممرضة ؟

رابط هذا التعليق

سلام عليكم يا جماعة 

بس لسه ما حضرناش حاجة 

انا متشكر جدا لحضرتك ... بس انا لنا قعدت فترة طويلة ماحدش رد عليا رحت دعبست في بعض المواقع ... بس لاقيت ان الرقم اللي حضرتك بتقول عليه ده بياخده الممرضات .. فهل معقولة يتساوى راتب الطبيب و الممرضة ؟

ده مرتب يعادل تكنشن او فنى طبى ونظرا لقلة سنين الخبرة و كدة فدى ممكن يكون العرض لطبيب حديث التخرج بس زى مقولتلك يا دكتور دى معلومات بسيطة عندى من معارف شغالين فى مراكز طبية وهنا برضه عشان اكون صادق معاك فى كل الاطياف يعنى حاول و ربنا كريم ليه لا ممكن يجيلك عرض كويس ده رزق وادى اولوية لامتحان الرخصة بحيث انك بتقدم و معاك الرخصة وفى حالة جالك عرض فعلا قولنا عليه و نقدر باذن الله نحسبلك هيكون مناسب للمعيشة هنا و لا لا .

تم تعديل بواسطة roby
رابط هذا التعليق

اخواتنا الكرام

أيمن

كل عام و انت بخير يا اخى الكريم فيما يخص الرخصة الدولية فيمكن استخراجها من معهد الامارات لتعليم القيادة من الفروع و يتم تسليمها بعد يوم من التقديم او فى نفس الوقت لو تم التقديم فى مركز المعهد الرئيسى بالقصيص و الاوراق المطلوبة هى :

رخصة قيادة اماراتية وصورتها

صورة جواز السفر و يفضل الاصل معه للاطلاع

صورتين شخصيتان

150 درهم رسوم

ويتم استخراج رخصة قيادة دولية صالحة لمدة عام ثم تجدد كل عام حسب الرغبة

لمزيد من المعلومات رقم المعهد 04-2631100

اختنا الكريمة روبى

تحياتى وشكرا لك على معلوماتك القيمة ودمتى زخرا لنا فى الامارت

متنشكرين اوى.......

اخوك...ايمن

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      أجرى الرئيس عبدالفتاح السيسى اتصالا هاتفيا مع صاحب السمو الشيخ محمد بن زايد آل نهيان رئيس دولة الإمارات الشقعرض الصفحة
    • 36
      السلام عليكم و كل سنة و انتم طيبين و رمضان كريم علي الامة الاسلامية كان عندي استفسار لي حبايبنا الي في الامارات :ninja: هل 2000 درهم لمحاسب بدون خبرة في الشارقة مرتب كويس؟ مع العلم ان السكن عليهم و كنت عاوز اعرف مرتبات ال E R P تقريبا كام خصوصا الي معاه اوراكل فينانشيال طب لو فرضنا و رحت علي الشغلانة ام 2000 دي و ربنا اراد و لقيت شغل بمرتب احسن في نفس البلد, هل من السهل اغير الوظيفة و الي فيها صعوبة؟ ياريت لو حد عنده معلومه يفيدنا و ميبخلش عشان انا لسه 23 سنه و جالي الضغط من بلدنا دي :rol
    • 0
      تنطلق الثلاثاء المقبل فى دبى بالإمارات العربية المتحدة بطولة العالم للكاراتيه والتى يشارك فيها منتخبنا الوعرض الصفحة
    • 0
      دبي، الإمارات العربية المتحدة (CNN) – أعلن مصرف الإمارات المركزي يوم الثلاثاء عن تمديد أجزاء من خطة الدعم الاقتصادية التي أطلقتها البلاد للتصدي لجائحة كورونا، حتى منتصف العام 2022. وقال بيان نشره المصرف المركزي إنه بموجب التمديد "سيظل بإمكان المؤسسات المالية الاستفادة من تسهيلات السيولة ذات التكلفة الصفرية المغطاة بضمان، البالغ قدرها 50 مليار درهم، حتى شهر 30 يونيو 2022، لتتمكن من توفير قروض تمويلات جديدة لعملائها من الأفراد، والمؤسسات الصغيرة والمتوسطة، وشركات القطاع الخاص... View the full a
    • 0
      على رأس وفد عسكرى رفيع المستوى يشارك الفريق أول محمد زكى القائد العام للقوات المسلحة وزير الدفاع والإنتاج الح عرض الصفحة
  • أضف...