اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مغتربي الإمارات

Recommended Posts

ايه يا جماعه انتو فين تعالوا ديما الموضوع

كنت عايزه اعرف النقل من شركه خاصه لحكومه يتم ازاى واذا كانت الشركنين عملين اتفاق ميخدوش عماله بعض ايه الحل؟؟؟

الحمدلله كماينبغى لجلال وجهك وعظيم سلطانك

رابط هذا التعليق

• الردود 1.6k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

[[size="3"]b]السلام عليكم جميعا اخوانى الاغزاء

ارجو قبولى صديق جديد لكم وهذا شرف لى

الحقيقه انى متابع من فترة الحورات التى تمت فى هذا المنتدى الكريم

والحقيقه المس فيها روح عاليه من التعاون والصدق فشكرا جزيلا للكل من ساهم برد او اقتراح

واليوم لى سؤال ارجو كما عودتمونى منكم علىالتجاوب والمشاركه

لقد من الله على بتعاقد مع احدى المستشفيات الحكوميه فى ابو ظبى ومنتظر التاشيرة باذن الله

ولكن مايشغل بالى الان كل ما قراته فى حوارتكم من غلاء المعيشه هناك وكيف ادبر حالى فى ظل تللك الظروف

لذا اعرض عليكم الاتى التعاقد بوظيفه فنى

اجمالى الراتب وبدل السكن 15000درهم شهرى

انا متزوج وعندى ولد 4 سنوات وبنت 1سنه وناوى على استقدمهم بمشيئه الله

علما بان لى بدل تعليم 6000درهم سنويا للتعليم لكل طفل

فهل هذا الراتب (15000)شهريا شامل السكن يكفى للتدبير المعيشه وادخار جزء معقول

ارجو الافادة والنصيحه ولكم جميعا جزيل الشكر

الراتب ضعيف لتوفير سكن داخل ابوظبى وتكلفة معيشة وادخار جزء ايضا لكن يمكنك تأجير سكن فى احدى التجمعات حول ابوظبى المناسبة فى الايجار و تبعد 30 الى 40 دقيقة قيادة

رابط هذا التعليق

[[size="3"]b]السلام عليكم جميعا اخوانى الاغزاء

ارجو قبولى صديق جديد لكم وهذا شرف لى

الحقيقه انى متابع من فترة الحورات التى تمت فى هذا المنتدى الكريم

والحقيقه المس فيها روح عاليه من التعاون والصدق فشكرا جزيلا للكل من ساهم برد او اقتراح

واليوم لى سؤال ارجو كما عودتمونى منكم علىالتجاوب والمشاركه

لقد من الله على بتعاقد مع احدى المستشفيات الحكوميه فى ابو ظبى ومنتظر التاشيرة باذن الله

ولكن مايشغل بالى الان كل ما قراته فى حوارتكم من غلاء المعيشه هناك وكيف ادبر حالى فى ظل تللك الظروف

لذا اعرض عليكم الاتى التعاقد بوظيفه فنى

اجمالى الراتب وبدل السكن 15000درهم شهرى

انا متزوج وعندى ولد 4 سنوات وبنت 1سنه وناوى على استقدمهم بمشيئه الله

علما بان لى بدل تعليم 6000درهم سنويا للتعليم لكل طفل

فهل هذا الراتب (15000)شهريا شامل السكن يكفى للتدبير المعيشه وادخار جزء معقول

ارجو الافادة والنصيحه ولكم جميعا جزيل الشكر

سلام عليكم يا ابو حبيبة واهلا بيك عضو جديد

بص يا سيدي

المرتب الي انت بتقول عليه ممكن يوفرلك حياة كريمة بس لازم تاخد في الاعتبار ان السكن مش هيكون داخل ابوظبي يعني مشوار حوالي 25 دقيقة تقريبا هتقدر تاخد سكن سعره في حدود 40 : 50 الف درهم في السنة

يعني تقريبا في الشهر 4100 درهم (طبعا المبلغ ده قابل للزيادة والنقصان)

طبعا هتحتاج عربية متوسطة ولو جبتها زيرو هيكون قسطها في حدود 1200 : 1500

اما مصاريف بيتك (3 افراد ) فده طبعا بيتوقف على مستوى المعيشة الي انت متعود عليها لكن في اي حال من الاحوال مش هيقل عن الفين درهم علشان تكون عايش كويس ومش حارم بيتك من حاجة

كدة يا ابو حبيبة اجمالي مصروفاتك في الشهر في حدود 7600 درهم قول 8000 درهم

اما حكاية المدرسة دي فده موضوع كبير

الحد الادنى هنا لتعليم محترم هتدفع على الاقل 15000 درهم تقريبا يعني بمجرد ابن حضرتك ما يوصل لسن المدرسة زود على المصاريف الشهرية الي حسبناها دي في حدود 1000 درهم كمان (12000 في السنة + ال6000 البدل الي بتصرفوا من شغلك)

حضرتك احسبها وشوف انت كنت بتاخد كام في مصر

وكده هيصفيلك كام وخد قرارك وربنا يوفقك انشاء الله

بس في استفسار لحضرتك

اخبار العرج الطبي في الشركة ايه

وتذاكر الطيران ليك وللاسرة ولا حضرتك لوحدك وكل سنة ولا كل سنتين

لازم تسال على الحاجات دي قبل ما تيجي علشان تاخد قار صحيح

اي استفسار في حدود معلوماتي انا تحت امر حضرتك واهلا بيك في ابوظبي

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا اسمي هشام . طالع مبرمج كمبيوتر . لكن في الفيزا طالعة بمهنة كاتب ملفات

انا رايح دبي انت شاء الله كمان كام يوم لسة يعني هحجز تذكرة الطيران بعد كام يوم. ياريت الاقي حد للتواصل في دبي

وطبعا انا لسة مجبتش خط تليفون دا رقمي وهشغله تجوال لغاية ماروح واشتري خط من دبي 0110908853

واميلي developer_hesham@yahoo.com

رابط هذا التعليق

شكرا اخوانى الفضلاء roby , noureymo على تلك المشاركه وجعلها فى ميزان حسناتكم

بالنسبه للعرج الطبى هل المقصود به التامين الطبى ( لى تامين طبى انا وزوجتى وثلاثه من الابناء حتى سن 18) على حساب المستشفى

ولكن نظرا لما سمعته من صعوبه الحصول على رخصه القيادة وانها قد تاخذ وقت طويل

لو فكرت فى استديو صغير داخل ابو ظبى يستوعبنى انا واسرتى الصغيرة

كم تكون التكلفه وهل متاح فى الوقت الحالى

ولسيادتكم جزيل الشكر

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا رايح دبي انت شاء الله كمان كام يوم لسة يعني هحجز تذكرة الطيران بعد كام يوم. ياريت الاقي حد للتواصل في دبي

وطبعا انا لسة مجبتش خط تليفون دا رقمي وهشغله تجوال لغاية ماروح واشتري خط من دبي 0110908853

تيجي بالسلامة يا جميل وربنا يوفقك يارب

تقبل مروري

عماد

رابط هذا التعليق

بالنسبه للعرج الطبى هل المقصود به التامين الطبى ( لى تامين طبى انا وزوجتى وثلاثه من الابناء حتى سن 18) على حساب المستشفى

ولسيادتكم جزيل الشكر

الاستديو هيكون مكلف برضه و كمان انت عندك اولاد والاستوديو ده عبارة عن اوضة يعنى مش هيبقى فى خصوصية لحد منصحش ابدا بيه فى حالتك يا دكتور انما انت ممكن تتفق مع حد يكون بينزل ابوظبى تنزل معاه فى عربيته و دول بيكونوا موجودين فى الاعلانات فى الصحف حاجة اسمها كار ليفت او مواقع مثلا زى ده http://www.abudhabiclassifieds.com/catAds.asp?cat_id=21 ولحد اما رخصتك تطلع و تجيب عربية

برضه نصيحة تانية الافضل تيجى لوحدك ترتب امورك تطلع الرخصة و تجيب العربية و بعدين تبعت تجيب الاسرة لان منغير عربية الحركة هتبقى صعبة و هما هيحسوا انهم محبوسين .

رابط هذا التعليق

كنت عايزه اعرف النقل من شركه خاصه لحكومه يتم ازاى واذا كانت الشركنين عملين اتفاق ميخدوش عماله بعض ايه الحل؟؟؟

النقل من خاص لحكومة سهل اوى لان مفيش خطاب عدم ممانعه من الكفيل هيكون مطلوب ,اما فى حالة اتفاق عدم تبادل العمالة ده فالحل بيكون انك بشكل ودى تكلمى مسئوليين الشركة الخاصة و لو وافقوا بيبلغوا الجهة الحكومية دى عدم ممانعتهم بس ده يتطلب حاجتين اول حاجة ان تكون علاقتك كويسة بالشركة و التانية ان الشخص اللى هتكلميه فى شركتك لازم يكون له الصلاحيات عشان يخاطب الجهة الحكومية او يعلمهم موافقة الشركة حتى شفهيا بالتوفيق ان شاء الله

رابط هذا التعليق

:yahoo: :yahoo:

ولسيادتكم جزيل الشكر

الاستديو هيكون مكلف برضه و كمان انت عندك اولاد والاستوديو ده عبارة عن اوضة يعنى مش هيبقى فى خصوصية لحد منصحش ابدا بيه فى حالتك يا دكتور انما انت ممكن تتفق مع حد يكون بينزل ابوظبى تنزل معاه فى عربيته و دول بيكونوا موجودين فى الاعلانات فى الصحف حاجة اسمها كار ليفت او مواقع مثلا زى ده http://www.abudhabiclassifieds.com/catAds.asp?cat_id=21 ولحد اما رخصتك تطلع و تجيب عربية

برضه نصيحة تانية الافضل تيجى لوحدك ترتب امورك تطلع الرخصة و تجيب العربية و بعدين تبعت تجيب الاسرة لان منغير عربية الحركة هتبقى صعبة و هما هيحسوا انهم محبوسين .

:yahoo:

كلام روبي مظبوط 100%

حضرتك لازم تيجي لوحدك الاول تظبط امورك وتطلع الرخصة علشان تبتدي تدور على سكن تجيب فيه الاسرة وعلى فكرة الرخصة مش في كل الاحوال بتاخد وقت كبير

انت معاك رخصة مصري ولا لأ؟

عموما خلي الامور تمشي خطوة خطوة ما تتعبش نفسك في التفكير الزيادة دلوقتي خليك مركز حاليا في انهاء اجراءات السفر وبعدين اول ما توصل تستلم شغلك وتستقر فيه وتطلع اقامتك وبعدين تبدأ اجراءات الرخصة

وانشاء الله تشتري العربية وبعدين تبتدي تدور على السكن (خارج ابوظبي) زي ما قلنالك قبل كده

وبعدين الاسرة تيجي ان شاء الله

لو احتجت اي حاجة يا ابو حبيبة في ابوظبي انا تحت امرك وتيجي بالسلامة انشاء الله

رابط هذا التعليق

السلام عليكم، ممكن يا جماعه حد ينصحني كم سعر ايجار شقه ثلاث غرف نوم في أبوظبي ولكم جزيل الشكر

حسب المنطقة لكن فى المتوسط

250 ألف درهم وانت طالع والمستوى الكويس قوى 350 الف

اللهم اني اعوذ بك من الهم والحزن ، واعوذ بك من العجز والكسل ، واعوذ بك من الجبن والبخل ، واعوذ بك من غلبة الدين وقهر الرجال

اللهم اني اعوذ بك من الكفر والفقر، واعوذ بك من فتنة المحيا والممات ، واعوذ بك من عذاب القبر

اللهم عافني في بدني وعافني في سمعي وعافني في بصري

رابط هذا التعليق

ازيك يا استاذ ابو العز

تخيل من ساعة مكلمتك وقلتلك انى مستنى فيزا بتاعة تكرير من شهر تقريبا لحد دلوقتى مبعتوش ولا الفيزا ولا العقد وكل مكلم شركة التوظيف اللى هنا يقولولى بيجهزوا الفيزا ..انا مش فاهم ايه الحكاية؟؟

تم تعديل بواسطة aymaneng
رابط هذا التعليق

النقل من خاص لحكومة سهل اوى لان مفيش خطاب عدم ممانعه من الكفيل هيكون مطلوب ,اما فى حالة اتفاق عدم تبادل العمالة ده فالحل بيكون انك بشكل ودى تكلمى مسئوليين الشركة الخاصة و لو وافقوا بيبلغوا الجهة الحكومية دى عدم ممانعتهم بس ده يتطلب حاجتين اول حاجة ان تكون علاقتك كويسة بالشركة و التانية ان الشخص اللى هتكلميه فى شركتك لازم يكون له الصلاحيات عشان يخاطب الجهة الحكومية او يعلمهم موافقة الشركة حتى شفهيا بالتوفيق ان شاء الله

شكرا لردك طيب اذاكان راح وعمل انترفيو عند الشركه الحكومه وقالوله انه ليه ملف خلاص عندهم ومكتوب فيه خبره جيده بس قالو انه لازم يبقى ينزل ست شهور ويرجع عليهم عشان الشركه الخاصه متزعلش منهم لان بينهم شغل وياخد كورسات معينه قبل مايجى يبقى كده جاديين ولا بيكنسلو الموضوع بس بأدب

رابط هذا التعليق

شكرا لردك طيب اذاكان راح وعمل انترفيو عند الشركه الحكومه وقالوله انه ليه ملف خلاص عندهم ومكتوب فيه خبره جيده بس قالو انه لازم يبقى ينزل ست شهور ويرجع عليهم عشان الشركه الخاصه متزعلش منهم لان بينهم شغل وياخد كورسات معينه قبل مايجى يبقى كده جاديين ولا بيكنسلو الموضوع بس بأدب

انا اتعودت على حاجة هنا اى وعود غير مكتوبة لا يعتد بيها ده رأيى الشخصى و لو حد فى المنتدى عنده تجربه مماثلة ياريت يفيد السائل

تم تعديل بواسطة roby
رابط هذا التعليق

انا اتعودت على حاجة هنا اى وعود غير مكتوبة لا يعتد بيها ده رأيى الشخصى و لو حد فى المنتدى عنده تجربه مماثلة ياريت يفيد السائل

هو فى فعلا تقرير مكتوب عن الانترفيو وتم تصويره كاثبات قصد حضرتك كده يعنى ولا قصدك عقد للعمل فعلا

رابط هذا التعليق

ازيك يا استاذ ابو العز

تخيل من ساعة مكلمتك وقلتلك انى مستنى فيزا بتاعة تكرير من شهر تقريبا لحد دلوقتى مبعتوش ولا الفيزا ولا العقد وكل مكلم شركة التوظيف اللى هنا يقولولى بيجهزوا الفيزا ..انا مش فاهم ايه الحكاية؟؟

ماتقلقش انا سبق وقلت لك ان موظفين الجوازات عندنا يومهم بسنة ، وبعدين اذا انت جاى مع اكثر من واحد لازم يستكملوا اوراقهم كلهم علشان يقدموا على الفيز مشوار واحد بدل مايروحوا وييجوا

اتصل بيهم واتأكد وحاذر من ان تستقيل من عملك الحالى قبل استلام الفيزا فى ايدك وتذكرة الطائرة وعرض العمل (فيه كل التفاصيل الراتب والمزايا )

اللهم اني اعوذ بك من الهم والحزن ، واعوذ بك من العجز والكسل ، واعوذ بك من الجبن والبخل ، واعوذ بك من غلبة الدين وقهر الرجال

اللهم اني اعوذ بك من الكفر والفقر، واعوذ بك من فتنة المحيا والممات ، واعوذ بك من عذاب القبر

اللهم عافني في بدني وعافني في سمعي وعافني في بصري

رابط هذا التعليق

:roseop: :waf:

ولسيادتكم جزيل الشكر

:lol:

كلام روبي مظبوط 100%

حضرتك لازم تيجي لوحدك الاول تظبط امورك وتطلع الرخصة علشان تبتدي تدور على سكن تجيب فيه الاسرة وعلى فكرة الرخصة مش في كل الاحوال بتاخد وقت كبير

انت معاك رخصة مصري ولا لأ؟

عموما خلي الامور تمشي خطوة خطوة ما تتعبش نفسك في التفكير الزيادة دلوقتي خليك مركز حاليا في انهاء اجراءات السفر وبعدين اول ما توصل تستلم شغلك وتستقر فيه وتطلع اقامتك وبعدين تبدأ اجراءات الرخصة

وانشاء الله تشتري العربية وبعدين تبتدي تدور على السكن (خارج ابوظبي) زي ما قلنالك قبل كده

وبعدين الاسرة تيجي ان شاء الله

لو احتجت اي حاجة يا ابو حبيبة في ابوظبي انا تحت امرك وتيجي بالسلامة انشاء الله

اكرر شكرى اخوانى الافاضل الاستاذ roby والاستاذ noureymo

وسوف اعمل بالنصيحه ان شاء الله واخذ الموضوع خطوة خطوة والحقيقه انى استفدت من المشاركه

واسال الله ان شاء وحضرت الى ابو ظبى ان التقى بكما على خير

وجزاكم الله خيرا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

تيجي بالسلامة يا جميل وربنا يوفقك يارب

تقبل مروري

عماد

ربنا يخليك يا باشا

رابط هذا التعليق

Mohamed zahran يا باشا ان كنت سائل برده السؤال دا لاني جاي ابوظبي قريب ان شاء الله وناس قالت انة يبدأ من 4000 درهم فلو انت عازب زيي ياريت نبقي علي تواصل يمكن ناخد حاجة شيرنج

.. عاما ارجع بعدد الصفحات ورا شوية تقريبا الصفحة 43 و 44

تقبل مروري

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      أجرى الرئيس عبدالفتاح السيسى اتصالا هاتفيا مع صاحب السمو الشيخ محمد بن زايد آل نهيان رئيس دولة الإمارات الشقعرض الصفحة
    • 36
      السلام عليكم و كل سنة و انتم طيبين و رمضان كريم علي الامة الاسلامية كان عندي استفسار لي حبايبنا الي في الامارات :ninja: هل 2000 درهم لمحاسب بدون خبرة في الشارقة مرتب كويس؟ مع العلم ان السكن عليهم و كنت عاوز اعرف مرتبات ال E R P تقريبا كام خصوصا الي معاه اوراكل فينانشيال طب لو فرضنا و رحت علي الشغلانة ام 2000 دي و ربنا اراد و لقيت شغل بمرتب احسن في نفس البلد, هل من السهل اغير الوظيفة و الي فيها صعوبة؟ ياريت لو حد عنده معلومه يفيدنا و ميبخلش عشان انا لسه 23 سنه و جالي الضغط من بلدنا دي :rol
    • 0
      تنطلق الثلاثاء المقبل فى دبى بالإمارات العربية المتحدة بطولة العالم للكاراتيه والتى يشارك فيها منتخبنا الوعرض الصفحة
    • 0
      دبي، الإمارات العربية المتحدة (CNN) – أعلن مصرف الإمارات المركزي يوم الثلاثاء عن تمديد أجزاء من خطة الدعم الاقتصادية التي أطلقتها البلاد للتصدي لجائحة كورونا، حتى منتصف العام 2022. وقال بيان نشره المصرف المركزي إنه بموجب التمديد "سيظل بإمكان المؤسسات المالية الاستفادة من تسهيلات السيولة ذات التكلفة الصفرية المغطاة بضمان، البالغ قدرها 50 مليار درهم، حتى شهر 30 يونيو 2022، لتتمكن من توفير قروض تمويلات جديدة لعملائها من الأفراد، والمؤسسات الصغيرة والمتوسطة، وشركات القطاع الخاص... View the full a
    • 0
      على رأس وفد عسكرى رفيع المستوى يشارك الفريق أول محمد زكى القائد العام للقوات المسلحة وزير الدفاع والإنتاج الح عرض الصفحة
  • أضف...