اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مغتربي الإمارات

Recommended Posts

انا شفت موضوعك المنفصل فى المنتدى بس حبيت اجاوبك هنا لان هناك انت بتسأل على السعودية و هنا ابوظبى خلاصة الكلام عشان بس ارد على سؤالك كبداية ليك فى سنك يبقى 3000-4000 +السكن +المواصلات حلو اوى فى المرحلة دى بس تحط فى بالك برضه انت 23 سنة يبقى مثلا 5 او 6 سنين مفيش جواز لان بالعرض ده مش ممكن تستقدم زوجتك ابدا دى اول نقطة , تانى حاجة انت كاتب هناك المرتب المعروض 2000 ريال و مفيش زيادة لمدة سنتين ده متوقع فى السعودية عادى اصدق اى حاجة هناك انما بعد اول سنة يديك بدل سكن 7500 فى حالة انك عازب او 15000 فى حالة انك متزوج معلش انا مهندس مش محاسب بس مهندس حساب تكاليف يعنى اما يكون راتب اساسى 2000 و بدل سكن شهرى يساوى اكتر من سبعة اضعاف الراتب الاساسى اعتقد ان الشركة دى مش امينة فى عرضها .

اتمنالك التوفيق وربنا يكرمك انشالله سواء معاهم او مع غيرهم.

يا أستاذ روبي الراجل كان بيتكلم على السعودية والايجار ده في السنة يعني الشركة هتديله 7500 في السنة ولو اتجوز 15000 في السنة

طبعا ايجار السنة ده في السعودية ما يكفيش ايجار اوضة وصالة هنا في ابوظبي في الشهر

ارجو اني اكون فهمت صح

ولا ايه يا عماد

جزاك الله خيرا على الايضاح و أهل مكة ادرى بشعابها احنا قولناله على المعقول فى ابوظبى و له حرية الاختيار .

رابط هذا التعليق

• الردود 1.6k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

السلم عليكم ورحمة الله وبركاته

كل سنه وانتوا طيبين ..........انا معاكوا في الامارات ...في دبي bv:- :

طبيبه مقيمه بس لسه ماشتغلتش

ان ساكنه في ديسكفري جارنز لو حد جاري يعني bv:-

ياريت تقبلوني معاكو ولو فيه اطباء في دبي هنا ياريت يفيدوني اشتغل ازاي هنا انا جيت بعد امتياز علي طول[/

رابط هذا التعليق

متشكر علي ردكم يا شباب بس معلشي لان الامارات دي كانت بعيده اوي عن دماغي وعملتلي ربكة اوي اليومين دول خاصة ان خلاص اترشحت علي أبو ظبي ...

معلومة علي السريع ... المكتب قالي محتاج الجواز بمهنة حاصل علي بكالوريوس تجارة وبس ولا محتاج تحاليل ولا محتاج فيش ولا اي حاجة وقالتلي ان التأشيرة هتيجي بعد شهر لانها بتغييب شوية .. صح كلامها ولا اية .. لان السعودية كانت عايزة تحليل وزارة الصحة وجامكا وفيش وشوية حركات كدة انما دي بتقولي جوازك بس شهر تيجي التاشيرة تحجز تخلع ...

النقطة التانية لو انا هشترك مع واحد في أوضة لاني عازب بدل السكن الشهري يكون في حدود كام ... ابو ظبي

تم تعديل بواسطة EMAD HAMDY
رابط هذا التعليق

متشكر علي ردكم يا شباب بس معلشي لان الامارات دي كانت بعيده اوي عن دماغي وعملتلي ربكة اوي اليومين دول خاصة ان خلاص اترشحت علي أبو ظبي ...

معلومة علي السريع ... المكتب قالي محتاج الجواز بمهنة حاصل علي بكالوريوس تجارة وبس ولا محتاج تحاليل ولا محتاج فيش ولا اي حاجة وقالتلي ان التأشيرة هتيجي بعد شهر لانها بتغييب شوية .. صح كلامها ولا اية .. لان السعودية كانت عايزة تحليل وزارة الصحة وجامكا وفيش وشوية حركات كدة انما دي بتقولي جوازك بس شهر تيجي التاشيرة تحجز تخلع ...

النقطة التانية لو انا هشترك مع واحد في أوضة لاني عازب بدل السكن الشهري يكون في حدود كام ... ابو ظبي

الكلام صح فعلا لانك بتعمل التحاليل هنا و انت بتطلع فيزا الاقامة اما التأشيرة فاعتقد انت دوشتهم فمديناك معاد بعيد شكلك قلوق يا عماد انما اطمن هتيجى قبل كدة بالنسبة لموضوع البدل ده المفضل طبعا انهم يوفروا سكن بالذات فى ابوظبى لان السكن فيها نار

رابط هذا التعليق

السلم عليكم ورحمة الله وبركاته

كل سنه وانتوا طيبين ..........انا معاكوا في الامارات ...في دبي bv:- :

طبيبه مقيمه بس لسه ماشتغلتش

ان ساكنه في ديسكفري جارنز لو حد جاري يعني bv:-

ياريت تقبلوني معاكو ولو فيه اطباء في دبي هنا ياريت يفيدوني اشتغل ازاي هنا انا جيت بعد امتياز علي طول[/

اهلا بيكى يا دكتورة و ان شاء الله تشاركينا دايما

رابط هذا التعليق

الكلام صح فعلا لانك بتعمل التحاليل هنا و انت بتطلع فيزا الاقامة اما التأشيرة فاعتقد انت دوشتهم فمديناك معاد بعيد شكلك قلوق يا عماد انما اطمن هتيجى قبل كدة بالنسبة لموضوع البدل ده المفضل طبعا انهم يوفروا سكن بالذات فى ابوظبى لان السكن فيها نار

قلوق طبعا ً وبعدين مش دوشتهم ولا حاجة بالعكس السؤال اللي سألتة مرة مش بسأله تاني بس زي ما قولتلك دماغي فيها ربكة مش أكتر طيب اسمع لو 1500 درهم في الشهر ينفع أشترك مع حد في أوضة .. أصل بيني وبينك موضوع السكن بالنسبة ليا مش محتاج شقة والكلام دا أي حاجة هتقضي الواحد لسة 23 سنة وعازب فأي حاجة هتقضي الغرض بس نومة مرتاحة .. معلش استحملوني شوية ..

ياعني فية ناس بتطلب ان حد يشترك معاها في السكن وكدة وغالبا ً متوسط الفرد وكدة ... بص انت أكيد عرفت اقصد اية ...

النقطة التانية انا لما كنت في السعودية لما كنت بطبخ في العشة قصدي الفيلا بتاعتي كنت بتكلف حوالي 500 ريال وكانوا تمام أوي في أبو ظبي بقا لو طبخت في البيت واكيد هعزمك متقلقش :Thumbsup: هيتكلف كام ...

النقطة الأخيرة وياريت تساعدني فيها انته تعرف المجموعة دي ولا لا بتاعت النهدي للعقارات وشايف انها مستوي كويس ولا مؤسسة بطيخ في الإماارات لانها بالسعودية مجموعة كبيرة

معلش بقا تعبتك معايا ...

ميرسي يا جميل

رابط هذا التعليق

معليش يا أستاذ روبي بما انك مهندس

ليا سؤال بنفكر انا وزوجي لما عقد السعودية ينتهي

ندور علي عقد في الامارات او الكويت

زوجي مهندس كهرباء خبرة 11 سنة في مؤسسة للمقاولات

ممكن يكون مرتبوا في حدود كام في الامارات

ومعدل المصاريف الشهرية كام لاسرة 3 افراد

والسكن كام في السنة

وهل الشركات في الامارات بتوفر بدل سكن وموصلات وتامين

وفي حدود كام

معلش طولت عليك بس حبين ندرس الموضوع كويس

قبل اتخاذ اي قرار

رابط هذا التعليق

ربنا يوفقك ياعماد انت وجميع المغتربين

انا مقيمة بدبي

تقبلوا انضمامي لكم

الله يخليكي ... ومنورة المنتدي يا جميل

رابط هذا التعليق

على فكرة يا جماعة انا رحت السعودية 3 مرات والامارات مرة واحدة

وبصراحة يا جماعة الفرق كبير جدا

يعنى فى السعودية ممكن تعيش كويس وتعمل فلوس بس بجد الحياه صعبة مش عارف ليه حسيت كده (المتعة اللى فيها لما كنت بروح اصلى فى الحرم او اعمل عمرة بس)

اما الامارات بحس انها مش موضوع فلوس بس لالا بحس انها استيل حياة احسن ومعيشة افضل

يعنى بصراحة ومن الاخر وده راى شخصى طبعا يحتمل الخطا.. اللى عايز فلوس اكتر يروح السعودية واللى عايز حياة افضل (وفلوس برضه بس ممكن تكون اقل) يبقى الامارات

انا حاليا قدامى فرصة فى ليبيا احسن من الامارات(ماديا) بس مش عارف ليه حاسس انى بفضل اعيش فى الامارات

ده رايى لللاخ EMAD HAMDY و الاخت memoG

وربنا يوفقكم ان شاء الله للخير

تم تعديل بواسطة aymaneng
رابط هذا التعليق

aymaneng ربنا ييسر ليك أمورك وميرسي علي ردك يا جميل

ومنتظر ردك يا Roby

رابط هذا التعليق

بص يا عماد لو الشركة مش هتوفرلك سكن وهتديك بدل حاول تخليه الفين درهم علشان تقدر تلاقي اوضة نضيفة في شقة نضيفة

وطبعا هتكون معاك حد مش لوحدك

اي استفسار ولو احتجت اي حاجة انا موجود في ابوظبي وتحت امرك

رابط هذا التعليق

ربنا يوفقك ياعماد انت وجميع المغتربين

انا مقيمة بدبي

تقبلوا انضمامي لكم

تشرفينا يا نهر النيل واعتقد ان كلنا هنا تحت امرك في اي استفسار يخص الحياة هنا في الامارات

رابط هذا التعليق

ميرسي جدا يا noureymo علي ردك هوه رفع الراتب بقا 2500 درهم والسكن 1500 دا اخر شيء .. وبما انك في أبو ظبي فا عايز اسالك تسمع عن مجموعة النهدي للعقارات

وشكرا مرة تانية الواحد والله حاسس انه تقل اوي عليكم بس الغريب أعمي وبعدين معايا حد كام واحد ياعني يالهوي عليا

رابط هذا التعليق

سلام عليكم

استاذ عماد انا شوفت اسالتك وقولت احاول اساعدك بمقدرتى

بالنسبة لابو ظبى ممكن فعلا تسكن مع اى واحد فى اوضة .. النظام تقربا فى الامارات بالطريقة دى يعنى ممكن تلاقى سكن شيرنج بس تلاقى فى الشقة مثلا 3 او 4 اوضة وكل اوضة فيها 3 او 4 افراد .. بس فى نفس الوقت ممكن تلاقى شقق تانية بتبقى اوضة وصالة بس وبيكون فيها مثلا واحد وعاوز واحد كمان معاه . تقريبا الاستوديو فى ابو ظبى فى حدود 2000 الى 3000 فى الشهر .. فية ممكن تلاقى استوديو حسب المساحة وحسب اذا كان المطبخ منفصل ولا لأ واذا كان فية بلكونة ولا لأ علشان كدة السعر بيختاف .. وبردو التكيف هل مركزى ولا ويندو يعنى بدرو دى بتفرق فى سعر الششقة او الاستوديو ..

بالنسبة ليك يمكن صعب فى الاول تاجر انت استوديو او شقة لان بيبقى محتاجين او دفعة 3 شهور كاش .. يعنى لو نفترض ان شعر الاستوديو فى الشهر 2000 حضرتك بتمضى 3 شيكات كل شيك مستحق بعد 3 شهور ب 6000 واول دفعة بتبقى كاش .. بكدة يبقى انت دفعت اول دفعة اللى هما اول 3 شهور كاش والباقى بتدفعن شيكات دفعة كل 3 شهور . غير التامين تقريبا بيبقى 1000 وفية ساعات عمولة انت بتتفق عليها مع المكتب اللى هيديك الشقة ..

بكدة صعب فى الاول ليك تاخد استوديو لوحدك علشان مش هيكون معاك سيولة كاش فى الاول ولا هيكون معاك دفتر شيكات

بكدة ان شاء الله ممكن تلاقى سكن كتير شيرنج هتلاقى فى الجريدة اسمها الخليج او ممكن تلاقى فى الوسيط هتلاقى اعلانات ناس طالبة حد يشاركهم فى السكن

حضرتك بدور وتسال الشقة مثلا كام اوضة لغاية ما تلاقى واحد ابن حلال كدة يقولك ان شقة اوضة واحدة او استوديو وعاوز شخص واحد بس للمشاركة بكدة تبقوا انتم اتنين فى الشقة او الاستوديو ودة كويس هيبقى بردو تقريبا فى حدود 1500 فى الشهر تزيد او تقل قليلا ..

بالنسبة للاكل انا بصراحة مش متأكد لانى ساكن فى الشارقة بس اعرف ان الاكل فى ابو ظبى اغلى حبتين بس بينى وبينك مش مقتنع بالكلام دة وهقولك السبب

مثلا تلاقى كارفور عامل ساعات عروض على اللحة او الجبن او الالبنان.. العروض دى بتبقى فى جميع فروع كارفور فى الامارات يعنى من وجهه نظرى الساعار هى هى فى الشارقة ودبى وابو ظبى .. ممكن يكون الاكل اغلى فى المطاعم اكيد علشان مرتبات ابو ظبى اعلى من دبى شويتين ..

تقبلو منى انضمامى معاكم وتحت امركم فى اى استفسار اقدر اجوب علية

علاء - محاسب الشارقة

WE WAIT FOR SOME ONE , WE WAIT FOR SOME THING, WE WAIT FOR CALL , WE WAIT FOR CHANGE , ALL WE HAVE JUST WAITING

رابط هذا التعليق

ميرسي جدا يا noureymo علي ردك هوه رفع الراتب بقا 2500 درهم والسكن 1500 دا اخر شيء .. وبما انك في أبو ظبي فا عايز اسالك تسمع عن مجموعة النهدي للعقارات

وشكرا مرة تانية الواحد والله حاسس انه تقل اوي عليكم بس الغريب أعمي وبعدين معايا حد كام واحد ياعني يالهوي عليا

ربنا يوفقك يا عماد بس بص المرتب كويس بالنسبة لسنك وخبرتك وانشاء الله هتلاقي سكن في حدود المبلغ ده(1500 درهم) بس حاول تخليهم يوفرولك سكن اول اسبوع او عشر ايام يما تيجي

بصراحة انا ما اعرفش مجموعة النهدي بس لو قلتلي هي فين في ابوظبي هحاول اسالك عليها انشاء الله

ربنا يوفقك

بس قولي اخر جملة في مشاركتك دي يعني ايه

رابط هذا التعليق

ياعم علاء والله شرحك وافي وموضوع الاستديو او 200 الي 3000 يبقي فل اوي لو لقيت واحد معايا وربنا يكرم أهو بكل الأحوال احسن من السعودية وصعوبة قوانين العمل هناك بلد مش هقول وحشة بس مبعرفش اتعامل مع سعوديين للاسف

اشكرك وردك ريحني بجد انا قولت هشترك وافع 2000 او ثلاثة بس بردك دة طمنتني

معلش المكتب قالي ان الفرع الرئيسي بالسعودية هيعتلي العرض كامل اقراه وان شاء الله همضي العقد هناك ... صاحبي هيسافر السعودية وبعتيلنلة العقد .. بالنسبة ليا الموضع كدا فيه قلق ولا اية

بصراحة اان من جوايا مطمن وعمولة المكتب 4 الاف جنية

رابط هذا التعليق

ربنا يوفقك يا عماد بس بص المرتب كويس بالنسبة لسنك وخبرتك وانشاء الله هتلاقي سكن في حدود المبلغ ده(1500 درهم) بس حاول تخليهم يوفرولك سكن اول اسبوع او عشر ايام يما تيجي

بصراحة انا ما اعرفش مجموعة النهدي بس لو قلتلي هي فين في ابوظبي هحاول اسالك عليها انشاء الله

ربنا يوفقك

بس قولي اخر جملة في مشاركتك دي يعني ايه

اقصد هيكون معايا كام فرد في الغرفة :D ويالهوتي استعارة مكنية للحسرة :P

رابط هذا التعليق

noureymo انشاء الله كدة غلط لان انشاء معناها ايجاد كمثال انشاء مصنع مدرسة شركة والصح ان لوحدها وشاء لواحدها تبقي كدة ان شاء الله

رابط هذا التعليق

noureymo انشاء الله كدة غلط لان انشاء معناها ايجاد كمثال انشاء مصنع مدرسة شركة والصح ان لوحدها وشاء لواحدها تبقي كدة ان شاء الله

عذرا على الخطأ

وان شاء الله هاخد بالي بعد كده

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      أجرى الرئيس عبدالفتاح السيسى اتصالا هاتفيا مع صاحب السمو الشيخ محمد بن زايد آل نهيان رئيس دولة الإمارات الشقعرض الصفحة
    • 36
      السلام عليكم و كل سنة و انتم طيبين و رمضان كريم علي الامة الاسلامية كان عندي استفسار لي حبايبنا الي في الامارات :ninja: هل 2000 درهم لمحاسب بدون خبرة في الشارقة مرتب كويس؟ مع العلم ان السكن عليهم و كنت عاوز اعرف مرتبات ال E R P تقريبا كام خصوصا الي معاه اوراكل فينانشيال طب لو فرضنا و رحت علي الشغلانة ام 2000 دي و ربنا اراد و لقيت شغل بمرتب احسن في نفس البلد, هل من السهل اغير الوظيفة و الي فيها صعوبة؟ ياريت لو حد عنده معلومه يفيدنا و ميبخلش عشان انا لسه 23 سنه و جالي الضغط من بلدنا دي :rol
    • 0
      تنطلق الثلاثاء المقبل فى دبى بالإمارات العربية المتحدة بطولة العالم للكاراتيه والتى يشارك فيها منتخبنا الوعرض الصفحة
    • 0
      دبي، الإمارات العربية المتحدة (CNN) – أعلن مصرف الإمارات المركزي يوم الثلاثاء عن تمديد أجزاء من خطة الدعم الاقتصادية التي أطلقتها البلاد للتصدي لجائحة كورونا، حتى منتصف العام 2022. وقال بيان نشره المصرف المركزي إنه بموجب التمديد "سيظل بإمكان المؤسسات المالية الاستفادة من تسهيلات السيولة ذات التكلفة الصفرية المغطاة بضمان، البالغ قدرها 50 مليار درهم، حتى شهر 30 يونيو 2022، لتتمكن من توفير قروض تمويلات جديدة لعملائها من الأفراد، والمؤسسات الصغيرة والمتوسطة، وشركات القطاع الخاص... View the full a
    • 0
      على رأس وفد عسكرى رفيع المستوى يشارك الفريق أول محمد زكى القائد العام للقوات المسلحة وزير الدفاع والإنتاج الح عرض الصفحة
  • أضف...