اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مغتربي الإمارات

Recommended Posts

يا اخواننا نيابة عن ا/ روبى اذا سمحلى :roseop::roseop:

ده راجل مش ست ومهندس كمان وباين من مشاركاته

عفوا ياهندسة ومرة اخرى جزاك الله عنا خيرا :roseop: wst:: :roseop:

﴿ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان فى الميزان حبيبتان الى الرحمن

رابط هذا التعليق

• الردود 1.6k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

يا اخواننا نيابة عن ا/ روبى اذا سمحلى :lol: pps:

ده راجل مش ست ومهندس كمان وباين من مشاركاته

عفوا ياهندسة ومرة اخرى جزاك الله عنا خيرا bnd5:: :lol: :lol:

ولا يهمك انا متعود على الالتباس ده وجزانا و إياكم ,فينك يا باشمهندس اختفيت من ماتش السودان الكرة هتفرق الناس و لا ايه .

رابط هذا التعليق

لا و الله يا ا /روبى عملت كذا مداخلة فى هذا الخصوص

والظاهر الناس اللى هنا مالهاش فى الكورة :waf: :lol: :lol:

ومحدش متفاعل معانا ...ده بالاضافة الى الموضوع بتاع مغتربى الامارات كله بقاله فترة مفيش موضوعات عامة تطرح ولا حد بيتفاعل

زى الاول

مش عارف الناس فين مع اننا مش فى ايام صيف ولا اجازات

انما عموما انا متواجد معاكم على طول وما استغناش عن الناس المحترمة اللى فى المنتدى :roseop:

﴿ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان فى الميزان حبيبتان الى الرحمن

رابط هذا التعليق

سلام عليكم يا جماعة 

كان عندي سؤال لو سمحتم ... هل في حد هنا طبيب اسنان في الامارات 

او اي حد يقدر يفيدني عن مرتبات اطباء الاسنان في الامارات .. علما ان انا و مدامي اطباء متخرجين من 3 سنين 

بس لسه ما حضرناش حاجة 

انا عرفت ان لازم امتحان رخصة المزاولة ... وعرفت كمان انه بيتعمل هنا في مصر ...

فممكن اعرف ايه نظام الرواتب و السكن ؟؟ 

يا ريت يا جماعة لو حد عنده فكرة عن الموضوع ده يرد عليا

مدام محدش جاوبك لحد دلوقتى فانا هديك معلومات لو انها بسيطة لكن يمكن تنفع اولا رخصة المزاولة دى مهمة جدا و انا انصحك تاخدها من مصر و ليها توقيت معين ممكن تسأل فيه القنصلية الموجودة فى الجيزة ثانيا الخبرة و عدم التحضير هيخلى الفرصة هنا فى عمل مناسب لا تتعدى 7 او 8 الاف درهم شهريا ليك وكل حاجة عليك

ده مرتب مينفعش تجيب عليه المدام الا لو لقت هيه كمان شغل و مرتبك على مرتبها تبتدوا هنا لكن الفائض هيبقى قليل فى الاول .

نصيحتى اول حاجة امتحن الرخصة فى مصر ثانيا تابع الاعلانات المنشورة فى الجرايد او فى المواقع الالكترونية للوظائف المتاحة اما يجيلك العرض المناسب تيجى انت لوحدك الاول و انت هنا تدور للمدام على شغل برضه و تجيبها على شغل و ان شاء الله خير.

انا متشكر جدا لحضرتك ... بس انا لنا قعدت فترة طويلة ماحدش رد عليا رحت دعبست في بعض المواقع ... بس لاقيت ان الرقم اللي حضرتك بتقول عليه ده بياخده الممرضات .. فهل معقولة يتساوى راتب الطبيب و الممرضة ؟

ده مرتب يعادل تكنشن او فنى طبى ونظرا لقلة سنين الخبرة و كدة فدى ممكن يكون العرض لطبيب حديث التخرج بس زى مقولتلك يا دكتور دى معلومات بسيطة عندى من معارف شغالين فى مراكز طبية وهنا برضه عشان اكون صادق معاك فى كل الاطياف يعنى حاول و ربنا كريم ليه لا ممكن يجيلك عرض كويس ده رزق وادى اولوية لامتحان الرخصة بحيث انك بتقدم و معاك الرخصة وفى حالة جالك عرض فعلا قولنا عليه و نقدر باذن الله نحسبلك هيكون مناسب للمعيشة هنا و لا لا .

انا متشكر لحضرتك و دعواتك معانا 

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

السلام عليكم

انا مهندس وعندى فرصة عمل فى الامارات فى مدينة اسمها الرويس هى تبعد 240 ك من ابو ظبى فى شركة تكرير للبترول لو سمحتوا يا جماعة عايز اعرف معلوماتكم عن الرويس والمدارس فيها واسعارها والعيشة هناك وكمان رايكم فى الشركة لو بتسمعوا عنها ولو حد يعرف مصاريف مدارس الشويفات كام بالظبط لانى كل مسال حد تانس تقولى 10000 وناس تقولى 50000 مش عارف مين الصح لو حد عنده معلومات مؤكده يقولى لو سمحتم

ويا ريت لو فى حد من قاطنى الرويس يحكيلى عنها والعيشة فيها

شكرا ومنتظر ردكم ان شاء الله

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا مهندس وعندى فرصة عمل فى الامارات فى مدينة اسمها الرويس هى تبعد 240 ك من ابو ظبى فى شركة تكرير للبترول لو سمحتوا يا جماعة عايز اعرف معلوماتكم عن الرويس والمدارس فيها واسعارها والعيشة هناك وكمان رايكم فى الشركة لو بتسمعوا عنها ولو حد يعرف مصاريف مدارس الشويفات كام بالظبط لانى كل مسال حد تانس تقولى 10000 وناس تقولى 50000 مش عارف مين الصح لو حد عنده معلومات مؤكده يقولى لو سمحتم

ويا ريت لو فى حد من قاطنى الرويس يحكيلى عنها والعيشة فيها

شكرا ومنتظر ردكم ان شاء الله

ارجع تانى لصفحات سابقة فى نفس الموضوع ده هتلاقيهم اتكلموا عن الرويس وادخل على اخر اخبار لامارات اتكلموا برده عن الرويس

اما الشويفات (اشمعنى الشويفات مافيش مدرسة عدلة هنا كلهم زى بعض اسمع كلامى انا معديا عليهم واحدة واحدةيمكن بلاء احسن من بلاء)خلينا فى المهم الشويفات ب13 (غير الباص 3ونص)وانت طالع يعنى كى جى غير صف اول غير تانى وانت طالع فعلا ثانوى ممكن توصل 50

رابط هذا التعليق

نسيت اقولك بيقولوا فيه مدارس حلوة بتبدا من 30 بس انا مجربتهاش ..زى الاسترالية مثلا ودى هتلاقى موقعها على النت اما الشويفات فبرده موقعها على النت والمصاريف موجودة فى موقع المدرسة الا اذا كانو بيغيروا الاسعار..انا معجبنيش فى الشويفات ان الاولاد بيرجعوا بعدالساعة 4 والنعرة بتاعة المدرسات الاجنبيات والنظام العسكرى اللى يعقد كمان معجبنيش ان مافيش انشطة والفصول شكلها مش بالمستوى المطلوب..يعنى هى تصلح للى بيحبوا نظام الجيش

انت اعمل حسابك لصفوف ابتدائى بتدور حوالين ال20 الف طبعا فى السنة

تم تعديل بواسطة قطرة ندى
رابط هذا التعليق

نسيت اقولك بيقولوا فيه مدارس حلوة بتبدا من 30 بس انا مجربتهاش ..زى الاسترالية مثلا ودى هتلاقى موقعها على النت اما الشويفات فبرده موقعها على النت والمصاريف موجودة فى موقع المدرسة الا اذا كانو بيغيروا الاسعار..انا معجبنيش فى الشويفات ان الاولاد بيرجعوا بعدالساعة 4 والنعرة بتاعة المدرسات الاجنبيات والنظام العسكرى اللى يعقد كمان معجبنيش ان مافيش انشطة والفصول شكلها مش بالمستوى المطلوب..يعنى هى تصلح للى بيحبوا نظام الجيش

شكرا على ذوقك وردك عليا اولا

الفكرة ان فى الرويس دى لما قريت عنها على النت لقيت ان فيها مدارس حكومية اوخاصة بس نظامها غريب يعنى ابتدائى بس او اعدادى بس يعنى مش الطفل يقعد من اول سنة لحد ميتخرج فى مدرسة واحدة وعرفت ان الشويفات كده وانا بفضل ان ابنى وبنتى يفضلوا فى نفس المدرسة لحد ميتخرجوا والشركة حتدفعلى70% من التعليم بحد اقصى 20.000 فى السنة مصاريف للطفل الواحد يعنى لو هى ب 30000 يبقا معقول ادفع انا 10000 فى السنة لكن لو وصلت 50.000 كتير اوى ادفع 60.000لاتنين

يا ريت لو تعرفى اى حد ليه علاقة بالبترول تساليه عن شركة تكرير اللى فى الرويس وايه رايه فيها ومعاملة المصريين هناك ازاى

شكرا ومنتظر ردك

رابط هذا التعليق

الفكرة ان فى الرويس دى لما قريت عنها على النت لقيت ان فيها مدارس حكومية اوخاصة بس نظامها غريب يعنى ابتدائى بس او اعدادى بس يعنى مش الطفل يقعد من اول سنة لحد ميتخرج فى مدرسة واحدة وعرفت ان الشويفات كده وانا بفضل ان ابنى وبنتى يفضلوا فى نفس المدرسة لحد ميتخرجوا والشركة حتدفعلى70% من التعليم بحد اقصى 20.000 فى السنة مصاريف للطفل الواحد يعنى لو هى ب 30000 يبقا معقول ادفع انا 10000 فى السنة لكن لو وصلت 50.000 كتير اوى ادفع 60.000لاتنين

يا ريت لو تعرفى اى حد ليه علاقة بالبترول تساليه عن شركة تكرير اللى فى الرويس وايه رايه فيها ومعاملة المصريين هناك ازاى

شكرا ومنتظر ردك

ماتخفش الامارات مافيهاش تمييز وعنصرية زى دول تانية.... توكل على الله .... وطالما الشركة هتدفع النسبة دى يبقى خير وانا هعملك سيرش على المدارس الاجنبية فى الرويس

رابط هذا التعليق

شكرا ومنتظر ردك

انا من رأيى لو انى معرفش بقية العرض اللى معروض عليك الا ان لو الشركة هتتحمل 70% من المصاريف فدى ميزة كويسة اوى فى العرض لان المدارس هنا تعتبر اغلى حاجة على الاطلاق فمتضيعش العرض من ايدك و متترددش بالذات لو الاولاد لسه صغيرين لان كل اما هيكبروا انت وضعك فى الشركة هيتحسن و ممكن تطالب بزيادة بدل المدارس المنصوص عليه توكل على الله موفق ان شاء الله

رابط هذا التعليق

انا اولادى kg1 &kg2 الفكرة بس انى اكون قادر ادفع الفرق لانى بالنسبة ليا السفر مش عشان اعمل فلوس انا عايز اسافر عشان تغيير اسلوب الحياه وعشان تعليم الاولاد واعيش معيشة دايمة هناك بصراحة لانى هنا انا بشتغل فى شركة بترول ودخلى كويس الحمد لله) بس انا رحت الامارات تبع شغلى تدريب لفترة فى ابوظبى وشفت العيشة هناك من 4 سنين بصراحة قلت انا نفسى اعيش فى البلد دى

تم تعديل بواسطة aymaneng
رابط هذا التعليق

انا اولادى kg1 &kg2 الفكرة بس انى اكون قادر ادفع الفرق لانى بالنسبة ليا السفر مش عشان اعمل فلوس انا عايز اسافر عشان تغيير اسلوب الحياه وعشان تعليم الاولاد واعيش معيشة دايمة هناك بصراحة لانى هنا انا بشتغل فى شركة بترول ودخلى كويس (مع ان العرض اللى معروض عليا اد مرتبى 5 مرات الحمد لله) بس انا رحت الامارات تبع شغلى تدريب لفترة فى ابوظبى وشفت العيشة هناك من 4 سنين بصراحة قلت انا نفسى اعيش فى البلد دى انا هنا فى مصر بدفع 10.000 تعليم للاتنين يعنى لو زودت ودفعت 20.000 هناك اعتبر انا الكسبان بس اعلمهم تعليم متميز جدا دى امنيتى

ههههه

انا برده جيت هنا عشان التعليم... كل سنة وانت طيب ياراجل ياطيب...

مافيش تعليم من اساسه ومن كترة ما وصلت لحالة من اليأس من التعليم ...السنادى قعدوا فى البيت وهيمتحنوا تبع السفارة المصرية

اذا كنت بتفكر زيى وبتدور على المنهج التطبيقى الصح مش الدش والحفظ دور على الاسترالية يمكن حد فينا يفلح فى اللى مفلحش فيه التانى تبقى حاجة جميلة... وابقى ادينى خبر

رابط هذا التعليق

انا اولادى kg1 &kg2 الفكرة بس انى اكون قادر ادفع الفرق لانى بالنسبة ليا السفر مش عشان اعمل فلوس انا عايز اسافر عشان تغيير اسلوب الحياه وعشان تعليم الاولاد واعيش معيشة دايمة هناك بصراحة لانى هنا انا بشتغل فى شركة بترول ودخلى كويس الحمد لله) بس انا رحت الامارات تبع شغلى تدريب لفترة فى ابوظبى وشفت العيشة هناك من 4 سنين بصراحة قلت انا نفسى اعيش فى البلد دى

مهوه شوف 70 او 80% من القاعد فى البلد الجميلة دى قاعد عشان تغيير اسلوب الحياة اللى حضرتك بتقوله ده ,انما بفرضية ان لا قدر الله فشلت فى انك تلاقى مدرسة كويسة و دخلتهم الوحدة العربية و لا مدرستنا العليا "مدرستين كلشنكان للى ميعرفش" فثق ان الاولاد هيطلعوا فى بيئة نظيفة على الاقل و احنا فى مصر بنقول ده متعلم فى الشارع انا بقولك ياريت ولادى يتعلموا من اخلاق الشارع هنا يا سيدى لان فعلا الناس هنا بتحترم القانون و بتحترم بعضها .

رابط هذا التعليق

المشكلة ان كل واحد فينا قبل ما ييجى مابيعملش حساب المصاريف المفاجئة زى مثلا فاتورة الكهربا ممكن توصل الف درهم فى الشهر ومتعرفش السبب ايه زى مثلا مخالفات السيارات ... تخيل جات مرة 4000 درهم فى شهر واحد فيها خطا لكن مين يدور على محامى .... وفيه حاجات تانية لما تيجى هتعرفها زى الايجار اللى بيوصل 140 الف فى السنة تمن شراء شقة جديدة فى مصر

المهم مش عايزة اغمق الموضوع معاك انت جاى عشان تغيير الحياة نفسها مش عشان الفلوس زى ما قلت

رابط هذا التعليق

المشكلة ان كل واحد فينا قبل ما ييجى مابيعملش حساب المصاريف المفاجئة زى مثلا فاتورة الكهربا ممكن توصل الف درهم فى الشهر ومتعرفش السبب ايه زى مثلا مخالفات السيارات ... تخيل جات مرة 4000 درهم فى شهر واحد فيها خطا لكن مين يدور على محامى .... وفيه حاجات تانية لما تيجى هتعرفها زى الايجار اللى بيوصل 140 الف فى السنة تمن شراء شقة جديدة فى مصر

المهم مش عايزة اغمق الموضوع معاك انت جاى عشان تغيير الحياة نفسها مش عشان الفلوس زى ما قلت

هى المخالفات بتاعة المرور فى الامارات شهريا مش سنويا؟

انا اول مرة اعرف المعلومة دى ده الواحد يمشى على الرصيف احسن بالعربية

هو صحيح ان كل حاجة فى دبى اغلى حتى البنزين؟

بصراحة انا عجبتنى ابوظبى اكتر من دبى اهدى ومش زحمة زى دبى انا زرت الاتين بس زيارة مش اقامة يعنى

رابط هذا التعليق

هى المخالفات بتاعة المرور فى الامارات شهريا مش سنويا؟

انا اول مرة اعرف المعلومة دى ده الواحد يمشى على الرصيف احسن بالعربية

هو صحيح ان كل حاجة فى دبى اغلى حتى البنزين؟

بصراحة انا عجبتنى ابوظبى اكتر من دبى اهدى ومش زحمة زى دبى انا زرت الاتين بس زيارة مش اقامة يعنى

والله انت جيت على الجرح انا لسه راجع دلوقتى من دفع مخالفة بس الحمد لله اول مخالفة من سنتين و انشالله الأخيرة حضرتك المخالفات بعضها ممكن اخر السنةو البعض الاخر ممكن نص شهرى يعنى 15 يوم دول اللى بتكون الرخصة مسحوبة من السايق ولو عدت 15 يوم منغير دفع ممكن يطبق غرامة .بس برضه مش انا اتخلفت انما تصدق بالله الشرطى اللى بيخالفنى قعد يتأسف طول مهوه بيكتب المخالفة لانى كنت عامل حادثة بسيطة و عربيتى انا اللى تضررت فالتأمين هيغطى التكاليف طبعا انا بدفع رقم قليل اوى اجبارى فى التصليح لانى غلطان وقعد يقولى مكناش بنخالف و الله زمان و ده حقيقى فعلا لانى حضرت مع واحد صحبى حادثة زى دى و فعلا الشرطى مخالفوش انما دلوقتى الاوامر لازم مخالفة مع الحادث معلش و معلش تانى كان هاين عليا اقوله يا عمى اكتب مخالفتين هههههههه بهزر لا ونبى ليصدق دول 400درهم و4 نقط سوداء بس الحمد لله جت بسيطة قضاء اخف من قضاء.

تم تعديل بواسطة roby
رابط هذا التعليق

طيب ايه حكاية النقط السوداء فى المخالفات دى؟؟؟

وعايز اعرف سعر البنزين فى ابو ظبى كام لو سمحت

ولو عربية هوندا اكودرد او تويوتا كامرى موديل 2003ااو 2004 تعمل كام لو حالتها كويسة؟

رابط هذا التعليق

ولو عربية هوندا اكودرد او تويوتا كامرى موديل 2003ااو 2004 تعمل كام لو حالتها كويسة؟

النقط السوداء يعنى بعد ما توصل حد معين تتمنع من السواقة وتتسحب الرخصة تقريبا 30 نقطة

بالنسبة للبنزين تملا التنك بحوالى 70 درهم

تيوتا كامرى موديل2004 بحدود 30الف

رابط هذا التعليق

زى ماقالت الأخت قطرة ندى النقاط السوداء دى بتظهر على الرخصة مع كل مخالفة على حسب ايه هي المخالفة و الحد الاقصى هو 24 نقطة سوداء فى السنة بعد كدة بتتصادر رخصة القيادة و على الشخص انه يخضع لبرنامج تدريبى و يدخل امتحان قيادة من جديد , البنزين هنا بالجالون و الجالون 4.5 لتر =6.25 درهم ,الكامرى و الاكورد 2004 فعلا تحت ال30 الف ممكن 26 او 28 على حسب الحالة .

ده موقع متجدد عربيات اتسلى فيه هنا مفيش اكتر من العربيات المستعملة لو انى اقولك نصيحة و عن تجربة الاحسن تشترى عربية جديدة اول حاجة تستفيد من صيانة الوكالة و الحاجة التانية انت مخطط تعيش ان شاء الله هنا فترة طويلة فوق 5 سنين مثلا يبقى الافضل عربية معاك تشيلك اطول فترة ممكنة و اما تبدلها برضه تكون قيمتها فيها لانك اول يد http://www.gnads4u.com/wheels

تم تعديل بواسطة roby
رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      أجرى الرئيس عبدالفتاح السيسى اتصالا هاتفيا مع صاحب السمو الشيخ محمد بن زايد آل نهيان رئيس دولة الإمارات الشقعرض الصفحة
    • 36
      السلام عليكم و كل سنة و انتم طيبين و رمضان كريم علي الامة الاسلامية كان عندي استفسار لي حبايبنا الي في الامارات :ninja: هل 2000 درهم لمحاسب بدون خبرة في الشارقة مرتب كويس؟ مع العلم ان السكن عليهم و كنت عاوز اعرف مرتبات ال E R P تقريبا كام خصوصا الي معاه اوراكل فينانشيال طب لو فرضنا و رحت علي الشغلانة ام 2000 دي و ربنا اراد و لقيت شغل بمرتب احسن في نفس البلد, هل من السهل اغير الوظيفة و الي فيها صعوبة؟ ياريت لو حد عنده معلومه يفيدنا و ميبخلش عشان انا لسه 23 سنه و جالي الضغط من بلدنا دي :rol
    • 0
      تنطلق الثلاثاء المقبل فى دبى بالإمارات العربية المتحدة بطولة العالم للكاراتيه والتى يشارك فيها منتخبنا الوعرض الصفحة
    • 0
      دبي، الإمارات العربية المتحدة (CNN) – أعلن مصرف الإمارات المركزي يوم الثلاثاء عن تمديد أجزاء من خطة الدعم الاقتصادية التي أطلقتها البلاد للتصدي لجائحة كورونا، حتى منتصف العام 2022. وقال بيان نشره المصرف المركزي إنه بموجب التمديد "سيظل بإمكان المؤسسات المالية الاستفادة من تسهيلات السيولة ذات التكلفة الصفرية المغطاة بضمان، البالغ قدرها 50 مليار درهم، حتى شهر 30 يونيو 2022، لتتمكن من توفير قروض تمويلات جديدة لعملائها من الأفراد، والمؤسسات الصغيرة والمتوسطة، وشركات القطاع الخاص... View the full a
    • 0
      على رأس وفد عسكرى رفيع المستوى يشارك الفريق أول محمد زكى القائد العام للقوات المسلحة وزير الدفاع والإنتاج الح عرض الصفحة
  • أضف...