اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مغتربي الإمارات

Recommended Posts

معلشي يا روبي بقولك .. طيب الزيارة لازم يكون قريبي ولا ممكن صديق لي دي نمرة واحد !!! معلشي رخم بقا

وهل بيبقي ليها تحاليل فيروس زي السعودية

وان شاء الله لو لقيت شغل مناسب هل أقدر احولها إقامة ولا صعب

رابط هذا التعليق

• الردود 1.6k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

معلشي يا روبي بقولك .. طيب الزيارة لازم يكون قريبي ولا ممكن صديق لي دي نمرة واحد !!! معلشي رخم بقا

وهل بيبقي ليها تحاليل فيروس زي السعودية

وان شاء الله لو لقيت شغل مناسب هل أقدر احولها إقامة ولا صعب

موضوع صاحبك ده يفيدك فيه الاخ dnrd ده تخصصه لان كانت ناس كتير بتجيب على كفالتها زيارة و بعدين الصاحب يختفى فى ظروف غير غامضة طبعا فانا عارف انها اتلغت او بياخدوا ضمانات جامدة لحد اما الشخص يسيب البلد تانى ده لو قريب بعيد , مفيش اى تحاليل لفيزا زيارة بتتعمل ,ولو لقيت شغل انشالله لازم تخرج من البلد و تدخل بفيزا عمل مبينفعش تتحول بس عشان تبقى فى الصورة برضه مش بسهولة هتلاقى شغل فى الوقت ده فى الامارات نظرا للظروف الاقتصادية المعروفة و كمان لو لقيت فممكن الشركة تنتهز فرصة انك على فيزا زيارة و تعرض عليك مرتب قليل فخلى ده فى بالك قبل متيجى بالتوفيق ان شاء الله.

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ممكن أسأل سؤال هي اسعار البنزين في الامارات ايه ؟

بسم الله الرحمن الرحيم " و من اعرض عن ذكري فإن له معيشة ضنكا " صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

ممم انتي متأكده يا روبي ... بالنسبة لموضوع الشغل دا ...

بصي علي أي حال أنا خبرة 3 سنوات في شركات كبيرة سياحة وليموزين وكام شهر كده مقاولات في السعودية .. وزي ما بتيقولوا قليل البخت يلاقي كفيل بدوي في السعودية !!!

بالإذافة الي الكمبيوتر وشهادات من الجامعة الأمريكية تقريبا ً كلة 10 شهادات من غير شهادات الخبرة

دلوقتي اية هيا الأماكن اللي ممكن أنزل وادور فيها علي شغل ويكون راتبة مناسب

وكمان اية الراتب المعقول بالنسبة للأمارات الراتب العادي ياعني .. بمعني هنا في السعودية محاسبين بالهبل طالعين علي 1500 ريال بالكتير أوي أوي 2000 ريال طبعا ً في حالات استثنائية عايز بقا أعرف الإمارات أقل راتب كام وهل طبيعة الناس زي هنا في السعودية ولا علي مستوي ودماغ وناس بتفهم وتقدر .. وبعدين ان شاء الله لو ربنا يسر الامور وكتبلي رزق هناك هل اقدر اعمل أي بيزنس خارجي ياعني مثلا ً بارت تايم ابيع حاجة اشتري تجارة بسيطة ولا زي هنا محددين الإقامة من الشغل للبيت والعكس ولا اروح يمين ولا شمال ... الملخص لو واحد خبرة وكفء وصغير في السن وطموح جدا جدا جدا أنهي افضل ليه السعودية ولا الإمارات من حيث طبعا ً الفرص المتاحة

عارفة هنا لا يوجد تكافؤ فرص نهائي ومهنة المحاسب بكل اسف الأغلبية هنا من المؤسسات تعتبرة كاتب وان الكمبيوتر هوه اللي بيعمل كل حاجة

تنويه هام

الكلام ليس بوجه عام وأنما هو وجه نظر خاصة بي في الأخوة السعودية مش كلهم ونظام الكفيل

تم تعديل بواسطة EMAD HAMDY
رابط هذا التعليق

جالون (بنزين 95) special = بيعمل 6.25 درهم و ده جالون يعنى حوالى 4 لتر (3.77 لتر بالظبط)

جالون (بنزين 98) اكسترا = معرفوش و مش عايز اعرفه لان ده سفه بصراحة يعنى مش هحط لعربيتى 98 اوكتين مش سايق طيارة انا

الاسعار السابقة دى كلها فى اماراة دبى انما لو أبوظبى فالسعر بيقل للنص تقريبا .

الكل بيحط 95 او الغالبية العظمى يعنى , اقل من 95 مفيش لو قلت 92 هيستغربوا لو 90 هيفتحوا بقوهم على اخره لو 80 معرفش العواقب ممكن تكون ايه :-)

تم تعديل بواسطة roby
رابط هذا التعليق

ممم انتي متأكده يا روبي ... بالنسبة لموضوع الشغل دا ...

بصي علي أي حال أنا خبرة 3 سنوات في شركات كبيرة سياحة وليموزين وكام شهر كده مقاولات في السعودية .. وزي ما بتيقولوا قليل البخت يلاقي كفيل بدوي في السعودية !!!

بالإذافة الي الكمبيوتر وشهادات من الجامعة الأمريكية تقريبا ً كلة 10 شهادات من غير شهادات الخبرة

دلوقتي اية هيا الأماكن اللي ممكن أنزل وادور فيها علي شغل ويكون راتبة مناسب

وكمان اية الراتب المعقول بالنسبة للأمارات الراتب العادي ياعني .. بمعني هنا في السعودية محاسبين بالهبل طالعين علي 1500 ريال بالكتير أوي أوي 2000 ريال طبعا ً في حالات استثنائية عايز بقا أعرف الإمارات أقل راتب كام وهل طبيعة الناس زي هنا في السعودية ولا علي مستوي ودماغ وناس بتفهم وتقدر .. وبعدين ان شاء الله لو ربنا يسر الامور وكتبلي رزق هناك هل اقدر اعمل أي بيزنس خارجي ياعني مثلا ً بارت تايم ابيع حاجة اشتري تجارة بسيطة ولا زي هنا محددين الإقامة من الشغل للبيت والعكس ولا اروح يمين ولا شمال ... الملخص لو واحد خبرة وكفء وصغير في السن وطموح جدا جدا جدا أنهي افضل ليه السعودية ولا الإمارات من حيث طبعا ً الفرص المتاحة

عارفة هنا لا يوجد تكافؤ فرص نهائي ومهنة المحاسب بكل اسف الأغلبية هنا من المؤسسات تعتبرة كاتب وان الكمبيوتر هوه اللي بيعمل كل حاجة

تنويه هام

الكلام ليس بوجه عام وأنما هو وجه نظر خاصة بي في الأخوة السعودية مش كلهم ونظام الكفيل

بص يا عم عماد كل اللى انت رسيته ده تمام اوى و حلو بس فى نقطة مهمة مستوى الانجليزى ايه عشان لو بتاع مصر انا أخ ليك و بقولك متكلفش خطرك و تيجى لان سواق التاكسى اللى هتركبه هيكلمك انجليزى ده لو ربنا بيحبك لان ساعات مبيعرفش يتكلم غير أردو و ساعتها بتبقى الرحلة دى بقى فى التاكسى مش عايز اقولك وكمان فى السوبر ماركت و قيس على كدة بقى .

مستوى المرتبات للمحاسبين هنا يتراوح من 5 الى 6 الاف درهم و كل حاجة عليك طبعا فى شركات بتدى اعلى و فى شركات بتدى اقل لان هنا فى كل الاطياف اللى ممكن تتخيلها انما انا بديلك الرقم الشائع و على فكرة ده رقم كبداية يعتبر قليل يعنى متفكرش فى جواز دلوقتى لحد اما تحسن اوضاعك لان عشان تجيب المدام يبقى المرتب لا يقل عن 10 الاف درهم على اى الاحوال و متقارنش هنا بالسعودية خالص لان مفيش اى وجه مقارنة لا فى اسعار و لا سكن و لا بنى ادمين حتى الا من رحم ربى طبعا عشان منعممش على كل السعوديين .

لو لاقيت عمل تقدر تعمل بيزنس بره زى متحب انا شوفت ناس بتشتغل فى كل حاجة بس العبرة انك تلاقى الوقت لان مواعيد عمل هنا مش مريحة يعنى مجال المقاولات مثلا من 8 لحد 5 و لو موقع ممكن من 7 وباقى الاعمال ممكن من 8 الى 6 وما تبقى من وقت فاكل و نوم.

تدور على شغل فين ارجع لمشاركاتى فى نفس الموضوع هتلاقينى حاطط كام موقع بينزلوا اعلانات يومية.

وتانى برضه انا بنصحك ان الفترة دى مش فترة كويسة لايجاد شغل فى الامارات عامة و دبى خاصة عشان لو الرحلة هتكلفك مبلغ انت فى احتياج اليه يبقى وفره احسن انما لو الحمد لله الحالة ميسورة يبقى اعتبرها فسحة و الشهر اللى هتجيه ثق انك هتتبسط فيه لو الامكانية المادية موجودة ربنا يوفقك انشالله

تم تعديل بواسطة roby
رابط هذا التعليق

الله يصلح حالك يا رياسة

بالنسبة للإنجليزي تمام الحمد لله جيد جدا ً بالإضافة أني بتكلم روسي كمان بتقدير جيد قراءة وكتابة ومحادثة

وربك ييسر الأمور

بس أنا في حيرة شديدة أدور علي عقد من هنا للإمارات ولا أطلع زيارة ابن خالتي هناك ممكن يلف ويعرفني ويبقي دليل بس مبحبش الأقارب نهائيا ً مش لشخصة والله .. بس انته عارف بقا أقصد أقول إية

وشاكر ليك إهتمامك مرة تانية وربنا يديك علي قد نيتك ويوسع رزقك يارب

رابط هذا التعليق

جالون (بنزين 95) special = بيعمل 6.25 درهم و ده جالون يعنى حوالى 4 لتر (3.77 لتر بالظبط)

جالون (بنزين 98) اكسترا = معرفوش و مش عايز اعرفه لان ده سفه بصراحة يعنى مش هحط لعربيتى 98 اوكتين مش سايق طيارة انا

الكل بيحط 95 او الغالبية العظمى يعنى , اقل من 95 مفيش لو قلت 92 هيستغربوا لو 90 هيفتحوا بقوهم على اخره لو 80 معرفش العواقب ممكن تكون ايه :-)

:D اصل 80 ده اختراع مصري ده لو موجود ,, بحسبه بسيطة يعني اللتر يعمل حوالي 2.5 جنيه مصري و ده في دبي فقط,,, علي العموم شكرا علي الرد بس اول مره اعرف ان في بلد واحده كل اماره ليها سعر مش زي عندنا هنا يعني الي في الساحل زي الي في حلايب وشلاتين :D ,,,, معلش لو ممكن سؤال كمان عشان بس عايزه اخد فكره و لو بسيطه عن الحياه في الامارات ,,, هو الانترنت نظامه ايه هناك ده شريحة مثلا زي بتاعه اتصالات ولا DSL , و لو DSL يبقي اكيد فيه تليفون و هل سهل تركيب تليفون في المنزل ,,, مع جزيل الشكر للرد

رابط هذا التعليق

مع ان ماليش فى هذه المناقشة

انما اسمح لى ايه الحلاوة دى يا ا/ روبى دايما ردك جاهز لا بجد برافو وجزاك الله خيرا

انت بقالك كام سنة فى الامارات وبتشتغل ايه ؟ :D :D

﴿ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان فى الميزان حبيبتان الى الرحمن

رابط هذا التعليق

:smart: اصل 80 ده اختراع مصري ده لو موجود ,, بحسبه بسيطة يعني اللتر يعمل حوالي 2.5 جنيه مصري و ده في دبي فقط,,, علي العموم شكرا علي الرد بس اول مره اعرف ان في بلد واحده كل اماره ليها سعر مش زي عندنا هنا يعني الي في الساحل زي الي في حلايب وشلاتين ;) ,,,, معلش لو ممكن سؤال كمان عشان بس عايزه اخد فكره و لو بسيطه عن الحياه في الامارات ,,, هو الانترنت نظامه ايه هناك ده شريحة مثلا زي بتاعه اتصالات ولا DSL , و لو DSL يبقي اكيد فيه تليفون و هل سهل تركيب تليفون في المنزل ,,, مع جزيل الشكر للرد

موضوع البنزين ده انا سألت فيه لان فعلا كنت مستغرب اول اما جيت لان مش البنزين بس اللى فارق ده الديزل اللى احنا بنقول عليه سولار فى مصر فى فرق رهيب لانه فى دبى غالى جدا لدرجة ان فى تريلات كانت بتجيب الديزل و تبيعه بين الامارات المختلفة عشان تكسب من فروق الاسعار وده طبعا غير قانونى و الشرطة كانت بتطارد التجارة دى ,المهم يعنى التفسير اللى لقيته ان ابوظبى بستحوذ على غالبية أبار البترول المنتجة حاليا عكس باقى الامارات التانية فمثلا دبى كل صناعة البترول ومشتقاته بتساهم فى الناتج السنوى للامارة بنسبة 2.5% بس رقم لا يذكر طبعا و يدلل بوضوح على فقر الموارد البترولية فى دبى مقارنة بأبوظبى.

الانترنت شركتين بتوفره و مش باختيارك ولكن بالتوزيع الجغرافى وهما نفس الاسعار فى الشركتين اول شركة هيه اتصالات و تانى شركة هيه du وطبعا الاسعار مقارنة بمصر تعتبر غالية (اقل سرعة 256kbs تكلفتها 149 درهم شهريا) بس للامانة السرعة هنا لا تقارن بنفس السرعة فى مصر يعنى مثلا انا هنا عندى خط ADSL سرعته 256KBs وفى مصر عندى 2Gs و الغريبة ان الخدمة هنا اسرع بس طبعا فى مصر كل شئ جائز.

الشئ الكويس فعلا ان مش لازم وجود خط تليفون عشان ADSL يدخل عليه لأن كل البنايات فيها شبكات انترنت و تليفون يعنى مجرد التعاقد على اى خدمة لوحدها بتدخل دون ارتباطها بالأخرى ,الوقت بس للتعاقد ممكن يكون متأخر شوية لان لازم تكون فيزا الاقامة طلعت عشان يتم التعاقد على اى من الخدمات دى بعد كدة التركيب مبيخدش وقت خالص .

رابط هذا التعليق

مع ان ماليش فى هذه المناقشة

انما اسمح لى ايه الحلاوة دى يا ا/ روبى دايما ردك جاهز لا بجد برافو وجزاك الله خيرا

انت بقالك كام سنة فى الامارات وبتشتغل ايه ؟ :smart: ;)

لا ازاى يا ريس احنا عايزين مشاركاتك برضه، انا بقالى 3 سنين فى دبى و بشتغل مهندس مدنى مكتب فنى فى شركة مقاولات واكتشفت المنتدى بعد اما جيت دبى للأسف عشان كدة عارف اى شخص بيستعد للسفر بيكون محتاج اى معلومة تفيده اد ايه ومع الاخوة اللى فى المنتدى هنا بنحاول نعكس صورة او نوصل معلومة بتوفيق من الله لعلها تكون فى ميزان حساناتنا جميعا ان شاء الله.

رابط هذا التعليق

:smart: اصل 80 ده اختراع مصري ده لو موجود ,, بحسبه بسيطة يعني اللتر يعمل حوالي 2.5 جنيه مصري و ده في دبي فقط,,, علي العموم شكرا علي الرد بس اول مره اعرف ان في بلد واحده كل اماره ليها سعر مش زي عندنا هنا يعني الي في الساحل زي الي في حلايب وشلاتين ;) ,,,, معلش لو ممكن سؤال كمان عشان بس عايزه اخد فكره و لو بسيطه عن الحياه في الامارات ,,, هو الانترنت نظامه ايه هناك ده شريحة مثلا زي بتاعه اتصالات ولا DSL , و لو DSL يبقي اكيد فيه تليفون و هل سهل تركيب تليفون في المنزل ,,, مع جزيل الشكر للرد

موضوع البنزين ده انا سألت فيه لان فعلا كنت مستغرب اول اما جيت لان مش البنزين بس اللى فارق ده الديزل اللى احنا بنقول عليه سولار فى مصر فى فرق رهيب لانه فى دبى غالى جدا لدرجة ان فى تريلات كانت بتجيب الديزل و تبيعه بين الامارات المختلفة عشان تكسب من فروق الاسعار وده طبعا غير قانونى و الشرطة كانت بتطارد التجارة دى ,المهم يعنى التفسير اللى لقيته ان ابوظبى بستحوذ على غالبية أبار البترول المنتجة حاليا عكس باقى الامارات التانية فمثلا دبى كل صناعة البترول ومشتقاته بتساهم فى الناتج السنوى للامارة بنسبة 2.5% بس رقم لا يذكر طبعا و يدلل بوضوح على فقر الموارد البترولية فى دبى مقارنة بأبوظبى.

الانترنت شركتين بتوفره و مش باختيارك ولكن بالتوزيع الجغرافى وهما نفس الاسعار فى الشركتين اول شركة هيه اتصالات و تانى شركة هيه du وطبعا الاسعار مقارنة بمصر تعتبر غالية (اقل سرعة 256kbs تكلفتها 149 درهم شهريا) بس للامانة السرعة هنا لا تقارن بنفس السرعة فى مصر يعنى مثلا انا هنا عندى خط ADSL سرعته 256KBs وفى مصر عندى 2Gs و الغريبة ان الخدمة هنا اسرع بس طبعا فى مصر كل شئ جائز.

الشئ الكويس فعلا ان مش لازم وجود خط تليفون عشان ADSL يدخل عليه لأن كل البنايات فيها شبكات انترنت و تليفون يعنى مجرد التعاقد على اى خدمة لوحدها بتدخل دون ارتباطها بالأخرى ,الوقت بس للتعاقد ممكن يكون متأخر شوية لان لازم تكون فيزا الاقامة طلعت عشان يتم التعاقد على اى من الخدمات دى بعد كدة التركيب مبيخدش وقت خالص .

شكرا جدا استاذ روبي و جزاك الله خيرا و حضرتك اوضحت قبل كدا ان معندكش فكره اوي عن مدينه الرويس و لكن تفتكر نظام الانترنت ده الي قلته موجود هناك ؟ علي العموم اشكرك و كان عندي اسئله تانية لكن لقيت اجابات في الصفحات السابقة

رابط هذا التعليق

شكرا جدا استاذ روبي و جزاك الله خيرا و حضرتك اوضحت قبل كدا ان معندكش فكره اوي عن مدينه الرويس و لكن تفتكر نظام الانترنت ده الي قلته موجود هناك ؟ علي العموم اشكرك و كان عندي اسئله تانية لكن لقيت اجابات في الصفحات السابقة

لا شوفى مدينة صغيرة مدينة كبيرة هنا الخدمات و البنية التحتية بأمانة جامدة جدا يعنى متقلقيش من موضوع تليفون و لا انترنت و لا القصة دى حتى اشتراكات شوتايم و لا اوربت و لا قنوات فيلا الفلبينية :lol: كمان هتلاقيها متوفرة و كله بحسابه طبعا .

رابط هذا التعليق

السلام عليكم سؤال هام لمغتربي الامارات : كم تتكلف المعيشة شهريا بالنسبة (للاكل - الفسح - بنزين ) لاسره من فردين و طفلين بدون اسراف و لا بخل ...........

و شكرا للمشاركه

رابط هذا التعليق

السلام عليكم سؤال هام لمغتربي الامارات : كم تتكلف المعيشة شهريا بالنسبة (للاكل - الفسح - بنزين ) لاسره من فردين و طفلين بدون اسراف و لا بخل ...........

و شكرا للمشاركه

الاخت العزيزه

موضوع الاكل و الفسح و البنزين موضوع بسيط يعنى بيفرق من شخص لاخر بس نقدر نقول على حسب معلومات الاسره اللى حضرتك قولتيها ل4 افراد حوالى من 2000 الى 3000 درهم و ده مبلغ كويس قوى

بس نصيحة قبل ما تفكرى فى البنزين فكرى الاول فى الرخصة لان الرخصة هنا فى الامارات بتتكلف مبلغ محترم غير ان اختباراتها صعبه و بتاخد وقت

و فى النهايه بندعيلك بالتوفيق و ربنا يقدرلك الخير حيث كان .

رابط هذا التعليق

و شكرا للمشاركه

الاخت العزيزه

موضوع الاكل و الفسح و البنزين موضوع بسيط يعنى بيفرق من شخص لاخر بس نقدر نقول على حسب معلومات الاسره اللى حضرتك قولتيها ل4 افراد حوالى من 2000 الى 3000 درهم و ده مبلغ كويس قوى

بس نصيحة قبل ما تفكرى فى البنزين فكرى الاول فى الرخصة لان الرخصة هنا فى الامارات بتتكلف مبلغ محترم غير ان اختباراتها صعبه و بتاخد وقت

السلام عليكم شكرا علي الرد بس 3000 ده كافي ؟ يعني مثلا في موضوعات هنا سابقة واحد كان بيسال عن 2000 درهم فقالوا له ده ميكفيش عيش حاف او عيش و جبنه ! و ده كان فرد واحد و بالنسبة للرخصة : بتتكلف كام تقريبا و هل تفرق لو الواحد معاه رخصة في مصر او مطلع رخصه دوليه ؟

رابط هذا التعليق

و شكرا للمشاركه

الاخت العزيزه

السلام عليكم شكرا علي الرد بس 3000 ده كافي ؟ يعني مثلا في موضوعات هنا سابقة واحد كان بيسال عن 2000 درهم فقالوا له ده ميكفيش عيش حاف او عيش و جبنه ! و ده كان فرد واحد و بالنسبة للرخصة : بتتكلف كام تقريبا و هل تفرق لو الواحد معاه رخصة في مصر او مطلع رخصه دوليه ؟

شوفى يا ستى بالنسبه لل2000 الى 3000 اللى انا قولتلك عليها كافيه جدا للاكل و الفسح و البنزين زى ما قولتلك

اما بالنسبه للموضوعات السابقه زى ما حضرتك بتقولى اكيد خضرتك فهمتى غلط بمعنى انك هتلاقى الشخص بيسأل لو راتيه كله على بعضه 2000 درهم و ديه حاجه تانيه طبعا لكن سؤال حضرتك كان عن الاكل و الشرب و الفسح ده غير بقية المصاريف اللى بتتمثل على سبيل المثال فى ايجار البيت و مصاريف الاولاد و الدكتور لا قدر الله و خلافه

نيجلى للرخصه انا هديكى معلومات عامه و هى انك لو معاكى رخصه من مصر مر عليها سنتين فى الحاله ديه بيوفر عليكى حوالى 1500 درهم من اجمالى تكلفة الرخصه اللى هو حوالى من 4000 الى 4500 للاشخاص العاديه و اقصد بالعاديه اللى بتعدى الامتحان من محاوله الى 3 محاولات و طبعا المصاريف بتزيد لا قدر الله لو سقطى اكتر من مره لان كل مره بتتحملى تكاليف حصص تانيه و هكذا

ارجو ان تكون المعلومه وصلت واضحة

رابط هذا التعليق

شكرا لسرعة الرد بالنسبة ليا انا و جوزي مطلعين رخصة من زمان و الحمد لله لكن مش فاهمة ايه موضوع الحصص التانية ديه هو لازم تاخد حصص كل ما تدخل الامتحان ؟ و بالنسبة للرخصة الدوليه ليها لازمة ولا ملهاش

تم تعديل بواسطة HanaaOsama

رابط هذا التعليق

شكرا لسرعة الرد بالنسبة ليا انا و جوزي مطلعين رخصة من زمان و الحمد لله لكن مش فاهمة ايه موضوع الحصص التانية ديه هو لازم تاخد حصص كل ما تدخل الامتحان ؟ و بالنسبة للرخصة الدوليه ليها لازمة ولا ملهاش

الموقع ده عليه بعض المعلومات عن كيفية الحصول على الرخصة

http://www.dubai.ae/ar.portal?topic,drivli..._pageLabel=home

ضيفى يا ستى لكده ان اول لما بتروحى تفتحى ملف علشان الرخصة لو مش معاكى رخصة من مصر مر عليها سنتين لازم اجبارى تاخدى 40 حصة على الاقل و تكلفة الحصة تقريا فى حدود 75 درهم

و لو معاكى رخصه مر عليها سنتين بتاخدى 20 حصه اجبارى

فى حالة لو سقطى لا قدر الله بتاخدى عدد معين من الحصص بيحددهولك اللى بيختبرك يعنى متوسط 10 حصص و كله بتمنه طبعا

نيجى يا ستى للرخصة الدوليه هيه هتفيدك بس لو انتى جاية زياره على اساس انك ممكن تسوقى بيها خلال فترة الزيارة بس لكن لو جايه عمل مش هتفيدك و الله اعلم و فيه ناس بتسوق بيها لحد ما الرخصة تطلع بس لا قدر الله لو عملو حادثه او الشرطة وقفتهم بيحطوا نفسهم فى موقف لا يحسدوا عليه .

هذه المعلومات حسب معلوماتى الشخصية و لو فيه اى خطأ اتمنى من الاخوان التصحيح .

رابط هذا التعليق

الموقع ده عليه بعض المعلومات عن كيفية الحصول على الرخصة

http://www.dubai.ae/ar.portal?topic,drivli..._pageLabel=home

ضيفى يا ستى لكده ان اول لما بتروحى تفتحى ملف علشان الرخصة لو مش معاكى رخصة من مصر مر عليها سنتين لازم اجبارى تاخدى 40 حصة على الاقل و تكلفة الحصة تقريا فى حدود 75 درهم

و لو معاكى رخصه مر عليها سنتين بتاخدى 20 حصه اجبارى

فى حالة لو سقطى لا قدر الله بتاخدى عدد معين من الحصص بيحددهولك اللى بيختبرك يعنى متوسط 10 حصص و كله بتمنه طبعا

نيجى يا ستى للرخصة الدوليه هيه هتفيدك بس لو انتى جاية زياره على اساس انك ممكن تسوقى بيها خلال فترة الزيارة بس لكن لو جايه عمل مش هتفيدك و الله اعلم و فيه ناس بتسوق بيها لحد ما الرخصة تطلع بس لا قدر الله لو عملو حادثه او الشرطة وقفتهم بيحطوا نفسهم فى موقف لا يحسدوا عليه .

هذه المعلومات حسب معلوماتى الشخصية و لو فيه اى خطأ اتمنى من الاخوان التصحيح .

شكرا اخي علي الرد بس استفسار بسيط الموقع ده و المعلومات الي حضرتك قلتها تتعلق بالرخصة في دبي هل تفرق في ابو ظبي ؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      أجرى الرئيس عبدالفتاح السيسى اتصالا هاتفيا مع صاحب السمو الشيخ محمد بن زايد آل نهيان رئيس دولة الإمارات الشقعرض الصفحة
    • 36
      السلام عليكم و كل سنة و انتم طيبين و رمضان كريم علي الامة الاسلامية كان عندي استفسار لي حبايبنا الي في الامارات :ninja: هل 2000 درهم لمحاسب بدون خبرة في الشارقة مرتب كويس؟ مع العلم ان السكن عليهم و كنت عاوز اعرف مرتبات ال E R P تقريبا كام خصوصا الي معاه اوراكل فينانشيال طب لو فرضنا و رحت علي الشغلانة ام 2000 دي و ربنا اراد و لقيت شغل بمرتب احسن في نفس البلد, هل من السهل اغير الوظيفة و الي فيها صعوبة؟ ياريت لو حد عنده معلومه يفيدنا و ميبخلش عشان انا لسه 23 سنه و جالي الضغط من بلدنا دي :rol
    • 0
      تنطلق الثلاثاء المقبل فى دبى بالإمارات العربية المتحدة بطولة العالم للكاراتيه والتى يشارك فيها منتخبنا الوعرض الصفحة
    • 0
      دبي، الإمارات العربية المتحدة (CNN) – أعلن مصرف الإمارات المركزي يوم الثلاثاء عن تمديد أجزاء من خطة الدعم الاقتصادية التي أطلقتها البلاد للتصدي لجائحة كورونا، حتى منتصف العام 2022. وقال بيان نشره المصرف المركزي إنه بموجب التمديد "سيظل بإمكان المؤسسات المالية الاستفادة من تسهيلات السيولة ذات التكلفة الصفرية المغطاة بضمان، البالغ قدرها 50 مليار درهم، حتى شهر 30 يونيو 2022، لتتمكن من توفير قروض تمويلات جديدة لعملائها من الأفراد، والمؤسسات الصغيرة والمتوسطة، وشركات القطاع الخاص... View the full a
    • 0
      على رأس وفد عسكرى رفيع المستوى يشارك الفريق أول محمد زكى القائد العام للقوات المسلحة وزير الدفاع والإنتاج الح عرض الصفحة
  • أضف...