اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مغتربي الإمارات

Recommended Posts

بسم اللة الرحمن الرحيم

ياجماعة انا عندى مشكلة مع الكفيل مش عايز يدينى مستحقات نهاية الخدمة على الرغم من انى قدمت استقالتى واديتة شهر انذار ودلوقتى انا اشتكيت فى العمل والعمال

وحددو لى جلسة اية السيناريو المتوقع وهل يحسم الموضوع سريعا خاصة انى عندى فرصة بببلد اخرى وعايز اكنسل االاقامة والفيزا قبل ماامشى مع الشكر

مش عارف اقولك ايه بصراحة هوه اللى انا متاكد منه ان حقك هتاخده هتاخده لانهم بيتعملوا بالعدل و طبقا للقانون اللى ليك و اللى عليك انما الوقت ده معرفش نصيحتى لو تقدر تواصل لحد اول جلسة طبعا بدون ما الشغل الجديد بتاعك يتضرر يبقى استنى لحد اول جلسة و اكيد هيبان فيها يعنى لو تم التأجيل لمدة بعيدة و لا فعلا تم الفصل فيها لصالحك و ساعتها تقدر تقرر بنفسك و ربنا معاك انشالله .

شكرا روبى على الرد ولو فى حد عندة حاجة يضفها مايبخلش علينا وشكرااا

رابط هذا التعليق

• الردود 1.6k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

دراعى اتكسرت بقالى يومين ومحطوطة فى جبيرة مؤقتة ...الله يخليكم اللى يعرف دكتور عظام فى الشارقة أو عجمان او حتى دبي

لحسن ايدى بدأت تورم ومعرفش حد هنا

رابط هذا التعليق

للاسف معرفش غير في ابوظبي:

صفوت يوسف في السلامه

ولاء الاسيوطي في مركز الخليج للتشخيص

خير الناس أنفعهم للناس

رابط هذا التعليق

دراعى اتكسرت بقالى يومين ومحطوطة فى جبيرة مؤقتة ...الله يخليكم اللى يعرف دكتور عظام فى الشارقة أو عجمان او حتى دبي

انا اعرف دكتور كويس اوى كنت رحت مع زميلى عشان ركبته كانت بتوجعه انما هوه ممارس عام و كان اسمه سامى و لو الحالة بتستدعى بيحولك لاخصائى بس زميلى ارتاح معاهم اوى و المستشفى محترمة جدا اسمها ميدكير جنب حديقة الصفا بس ده كان تبع التأمين معرفش بقى لو منغير تامين الكلفة كتير و لا لا لو عايزة احطلك لينك بالمكان بالظبط من ويكيبديا ربنا يكتبلك الشفا انشالله

رابط هذا التعليق

انا اعرف دكتور كويس اوى كنت رحت مع زميلى عشان ركبته كانت بتوجعه انما هوه ممارس عام و كان اسمه سامى و لو الحالة بتستدعى بيحولك لاخصائى بس زميلى ارتاح معاهم اوى و المستشفى محترمة جدا اسمها ميدكير جنب حديقة الصفا بس ده كان تبع التأمين معرفش بقى لو منغير تامين الكلفة كتير و لا لا لو عايزة احطلك لينك بالمكان بالظبط من ويكيبديا ربنا يكتبلك الشفا انشالله

ايوة الحالة مستدعية لأن فيه تفتت فى العظم مطرح الكسر وقالولى فى مستشفى القاسمى هنعملهولك مؤقت بس لازم جبس

حطلى اللينك لو سمحت

رابط هذا التعليق

ايوة الحالة مستدعية لأن فيه تفتت فى العظم مطرح الكسر وقالولى فى مستشفى القاسمى هنعملهولك مؤقت بس لازم جبس

حطلى اللينك لو سمحت

اتفضلى http://www.wikimapia.org/#lat=25.183374&am...;search=medcare

رابط هذا التعليق

اتصلت بيهم بيقولولى الكشف ب 350 ,أمال التجبيس بكام ؟أنا معنديش تأمين فيه حل تانى؟

فى مستشفى زليخة انا بروحلها ساعات لانها قريبة من شغلى هى فى القصيص انما انا عارف ان فى فرع تانى فى الشارقة وو للامانة انا معرفش مستواهم فى العظام انما المستشفى بتريحنى فى نضافتها و الدكاترة بيسمعوا كويس للمرضى او على الاقل اللى انا اتعاملت معاهم , خرايط كل الفروع فى اللينك ده اختارى القريبة منك و كليك عليها هيفتح ويندو بالخريطة و بيانات المستشفى بارقام تليفوناتها

http://www.zulekhahospitals.com/inner.php?...p;Division_Id=2

تم تعديل بواسطة roby
رابط هذا التعليق

اتصلت بيهم بيقولولى الكشف ب 350 ,أمال التجبيس بكام ؟أنا معنديش تأمين فيه حل تانى؟

فى مستشفى زليخة انا بروحلها ساعات لانها قريبة من شغلى هى فى القصيص انما انا عارف ان فى فرع تانى فى الشارقة وو للامانة انا معرفش مستواهم فى العظام انما المستشفى بتريحنى فى نضافتها و الدكاترة بيسمعوا كويس للمرضى او على الاقل اللى انا اتعاملت معاهم , خرايط كل الفروع فى اللينك ده اختارى القريبة منك و كليك عليها هيفتح ويندو بالخريطة و بيانات المستشفى بارقام تليفوناتها

زليخة اللى فى الشارقة مش نضيفة ومليانة هنود شكلهم يخوف وسمعتها وحشة هجرب زليخة القصيص وربنا يسهل

الله يكرمك هتصل بيهم دلوقتى

رابط هذا التعليق

[quote name='

موش زى دبى لو الواحد غلط غلطه يقعد ساعه يلف حوالين نفسه عشان يرجع تانى

انت بس لماتيجى هنا قول ونبعت لك الخريطه

سبحان الله أنا بالنسبة لي دبي سهلة جداااااا و يلاابعتي الخريطة عشان أنا حنوركم بكرة :)

رابط هذا التعليق

بسم اللة الرحمن الرحيم

ياجماعة انا عندى مشكلة مع الكفيل مش عايز يدينى مستحقات نهاية الخدمة على الرغم من انى قدمت استقالتى واديتة شهر انذار ودلوقتى انا اشتكيت فى العمل والعمال

وحددو لى جلسة اية السيناريو المتوقع وهل يحسم الموضوع سريعا خاصة انى عندى فرصة بببلد اخرى وعايز اكنسل االاقامة والفيزا قبل ماامشى مع الشكر

مش عارف اقولك ايه بصراحة هوه اللى انا متاكد منه ان حقك هتاخده هتاخده لانهم بيتعملوا بالعدل و طبقا للقانون اللى ليك و اللى عليك انما الوقت ده معرفش نصيحتى لو تقدر تواصل لحد اول جلسة طبعا بدون ما الشغل الجديد بتاعك يتضرر يبقى استنى لحد اول جلسة و اكيد هيبان فيها يعنى لو تم التأجيل لمدة بعيدة و لا فعلا تم الفصل فيها لصالحك و ساعتها تقدر تقرر بنفسك و ربنا معاك انشالله .

شكرا روبى على الرد ولو فى حد عندة حاجة يضفها مايبخلش علينا وشكرااا

بس يا باشا ثق تماما حقك حتاخده و فوقيه بوسة كمان أنا شفتناس كتير كدا...و أحسن من كا كمان إنك ممكن تنقل كفالة من غير أي شرط ولا قيد و ربنا معاك و بلغنا كدا أول بأول بالمستجدات

رابط هذا التعليق

زليخة اللى فى الشارقة مش نضيفة ومليانة هنود شكلهم يخوف وسمعتها وحشة هجرب زليخة القصيص وربنا يسهل

الله يكرمك هتصل بيهم دلوقتى

عندك نيو ميديكل سنتر كويس في هور العنز كويس كمان ولو إحتجت حاجة كلمني في أي وقت

رابط هذا التعليق

هوا فيه حل تاني ياباشا إنك تطلع بالليل على مستشفى البراحة و تقولهمأنا وقعت دلوقت حالا و حيعملو معاك الواجب hpc:!: بس ما تقولش الوقعه كانت قديمة لحسن تطلع من الضمان ههههههه و بالشفا إن شاءالله

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

حبايبي الحلوين...اللي في أبو ظبي مترستأيين.......أو في دبي ساكنين

يعني المنتدي بيهوي..........ما فيش حوارات..........ما فيش خناقات....؟؟؟ طب ايه؟؟

أنا معرفش عنكم كده خالص

طب نفسي اطمن علي اختنا الرويناء........يا تري اول سنة دبي شكلها معاكي ايه يا حبة الفوشار؟؟؟ نطيتي بره الحلة و لا ايه؟؟؟

يا رب تكونوا بخير......

انا عايزة احكي علي حاجة ضايقتني

انا بدرس لطلبة و طالبات معظمهم اماراتيين...

و طبعا عشان بوقي معوووج......بتكلم انجليزي خبط لزق كده........اول محاضراتي كانت الطلبة فاتحة بوقها و مبهورة و بيخمنوا هو شكلي طبعا عربي بس اللهجة ملخبطاهم....و لقيت منهم احترام شديد

الترم ده.........معرفش ايه اللي هفني في دماغي و ابتديت اتكلم عربي في المحاضرة.........و هما يسمعوا اللهجة المصرية من هنا و يموتوا م الضحك........مع اني لا بقول نكت و لا بكتب زغازيغ ع البورد

هو طبعا بيحصل استظراف كتير..........بس انا عندي مشكلة بتضايق لما بيتكلموا مصري....؟؟؟ بحس بغيمة رخامة كده وقفت فوق راسي

سؤالي بقي........هي اللهجة المصرية بتاعتنا تضحك...؟؟؟

بس خلاص

هههههههههه فكرتيني بأيام زماااااان و الله حاسس بيكي جدا و عارف شعور الرزالة دا بس عادي بقى مانتي لسةحديثة العهد في الغربة و خدي حاجات من دي كتيييير

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا عندى استفسار من حضراتكم

انا سوف ارسل التأشيرة لزوجى و اولادى خلال اسبوعين للأقامة معى . سؤالى هو هل يستطيع زوجى العمل بعد وصوله بهذه التأشيرة؟

شكرا على هذا المنتدى الرائع.

hpc:!: angl:: wst:: non::

ممكن توضحي أكتر؟؟

هل قصدك يشتغل بفيزة الزيارة و لا يدور يعني و لا إيه مش فاهم

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله

أولا الف مليون سلامة علي إيد أخونا أو أختنا....أو عمنا او خالتنا.....قطرة الندي

يا رب تكون جبست ايدك و لازم تاخد بالك من نفسك.....بس الحقيقة مش قادرة امنع نفسي اني اسال فيه حد قاله يروح مستشفي اسمها زليخة.....فعلا فيه مستشفي اسمها كده...........يعنيرنامت بالليل قامت لقت نفسها زليخة؟؟؟؟ يعني لما يجيلي اكتئاب....لا هو جالي فعلا أقولهم انا رايحة اتعالج في زليخة؟؟؟

ألف سلامة

ليا عتاب عليكو جدا

قعدنا 17 صفحة في المنتدي (و محدش يقولي عرفتي ازاي) نقول هنتجمع و انا قولت بقي هجهز حلة محشي.....علي كبدة اسكندراني بالتوم عشان نطفش بيها الجاليات التانية

انا جارتي سودانية و انا حاسة خلاص هقلب مرات عم عثمان من كتر زيارات الجالية السودانية الشقيق

طب بلاش دي

انا لفحت كتب لطيفة اوي معايا م مصر

حدش قال يحب يقر في الادب الساخر

"طز فيكم" .......و بلاش دماغكم تروح لبعيد......ده كتاب لطيف جدا عن واحد طفشان م مراته........و بلاش الضحكة الصفرا اللي اترسمت علي وش كل زوج سعيد دلوقتي احسن هتلاقي غطا حلة جايليك م المطبخ

"بني بجم".........و ده لبلال فضل

"تاكسي".........كتاب مكسر كل الاشارات.......و فيه هتكتشف ان احلي حاجة فيكي يا مصر انك ممكن تفتح حوار مع السواق بكل سهولة و يديلك مشهد في الحياة في كبسولة

و فيه حاجات تانية....مش كتير بس حبيت اقدم العرض ده لسكان أبو ظبي فقط.........آه لو حبيت تستعير تعمل حسابك بقي يا جامد انك تجيب بطاقة العمل معاك.....بهزر طبعا

زمان كان معان جروب اجانب كنا بنعمل حاجة اسمها الكتاب الدوار.......يعني كتاب يلف ع مجموعة م الاصدقاء و هكذا

ده لو تحبوا يعني

يعني تحبوا لو ده

تحبوا يعني ده لو

بس خلااااااااااااااااااااااص

آه المراسلة

مستشفي زليخة

عنبر الاكتئاااااااااااااااااااااااااااااااب

فوق النجفة......اصلي زهقت من قعدة السرير

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا سوف ارسل التأشيرة لزوجى و اولادى خلال اسبوعين للأقامة معى . سؤالى هو هل يستطيع زوجى العمل بعد وصوله بهذه التأشيرة؟

ممكن توضحي أكتر؟؟

استاذ الشاطر

السلام عليكم

اولا : شكرا على اهتمام حضرتك

ثانيا : التأشيرة بتاعت زوجى مكتوب فى اعلاها ( اقامة ) يعنى عندما يأتى انشاء الله هيطلع اقامة و اكون انا الكفيل بتاعه كما هو مذكور فى التأشيرة.

سؤالى هو : فى هذه الحالة عندما يأتى و يطلع الاقامة الخاصة به هل يستطيع انه يدور على شغل و يشتغل؟

جزاك الله كل خير

i*: :blink: :wub:

رابط هذا التعليق

هههههههه

أولا اسم زليخة دا مش جديد يا لماضة لكن بقك المعووووج بقى هههه

زليخة دي اصلا اسم من مصر الفرعونية و يقال ان أمرأة عزيز مصر اللي راودت سيدنا يوسف كان اسمها زليخة

تانيا ممكن أستلف منك كتابين و خدي قصادهم رهن هههههه بحكم اني مش من ابو ظبي

تالتا دي ميزة فعلا في الشعب السوداني انهم اجتماعين جدا مع بعض

أخيرا ارجوكي متزعليش السرير مننا دا ونيس الغربه يا لماضة هههههه

المراسلة زي لماضة بس قسم الرجال ههههههههههه

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

ممكن توضحي أكتر؟؟

استاذ الشاطر

السلام عليكم

اولا : شكرا على اهتمام حضرتك

ثانيا : التأشيرة بتاعت زوجى مكتوب فى اعلاها ( اقامة ) يعنى عندما يأتى انشاء الله هيطلع اقامة و اكون انا الكفيل بتاعه كما هو مذكور فى التأشيرة.

سؤالى هو : فى هذه الحالة عندما يأتى و يطلع الاقامة الخاصة به هل يستطيع انه يدور على شغل و يشتغل؟

جزاك الله كل خير

i*: :blink: :wub:

لا شكر على واجب احنا اخوان..

أيوة يا اختي عادي جدا مافيهاش أي حاجة و بكرة بأمر الله حتأكد من المندوب بتاعنا و أبلغك بأمر الله

و بعدين ماشي يا عم بقيت كفيل أهو هههههه لو منك أخصم منه لو إتأخر بره ههههه و يوصلو بالسلامة

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      أجرى الرئيس عبدالفتاح السيسى اتصالا هاتفيا مع صاحب السمو الشيخ محمد بن زايد آل نهيان رئيس دولة الإمارات الشقعرض الصفحة
    • 36
      السلام عليكم و كل سنة و انتم طيبين و رمضان كريم علي الامة الاسلامية كان عندي استفسار لي حبايبنا الي في الامارات :ninja: هل 2000 درهم لمحاسب بدون خبرة في الشارقة مرتب كويس؟ مع العلم ان السكن عليهم و كنت عاوز اعرف مرتبات ال E R P تقريبا كام خصوصا الي معاه اوراكل فينانشيال طب لو فرضنا و رحت علي الشغلانة ام 2000 دي و ربنا اراد و لقيت شغل بمرتب احسن في نفس البلد, هل من السهل اغير الوظيفة و الي فيها صعوبة؟ ياريت لو حد عنده معلومه يفيدنا و ميبخلش عشان انا لسه 23 سنه و جالي الضغط من بلدنا دي :rol
    • 0
      تنطلق الثلاثاء المقبل فى دبى بالإمارات العربية المتحدة بطولة العالم للكاراتيه والتى يشارك فيها منتخبنا الوعرض الصفحة
    • 0
      دبي، الإمارات العربية المتحدة (CNN) – أعلن مصرف الإمارات المركزي يوم الثلاثاء عن تمديد أجزاء من خطة الدعم الاقتصادية التي أطلقتها البلاد للتصدي لجائحة كورونا، حتى منتصف العام 2022. وقال بيان نشره المصرف المركزي إنه بموجب التمديد "سيظل بإمكان المؤسسات المالية الاستفادة من تسهيلات السيولة ذات التكلفة الصفرية المغطاة بضمان، البالغ قدرها 50 مليار درهم، حتى شهر 30 يونيو 2022، لتتمكن من توفير قروض تمويلات جديدة لعملائها من الأفراد، والمؤسسات الصغيرة والمتوسطة، وشركات القطاع الخاص... View the full a
    • 0
      على رأس وفد عسكرى رفيع المستوى يشارك الفريق أول محمد زكى القائد العام للقوات المسلحة وزير الدفاع والإنتاج الح عرض الصفحة
  • أضف...