اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مغتربي الإمارات

Recommended Posts

الاستاذ ابو العز : هو في مشكله عند حضرتك في استقبال الرسائل ؟

انا استلمت رسالتك ورديت عليها بس مش عارف وصلت ولا لا لانى مش لاقيها فى الـ sent items

وبعدين بعثت رسالة ثانية ولم تصل كذلك يرجى التاكيد

انا رديت على الرسالة مرة ثانية يرجى تأكيد الوصول

ايوه وصل 3 رسايل لكن عندما ارسل رد تظهر الرساله التالية ( هذا العضو قام بالغاء خاصية استقبال الرسائل )

و لحفظ الرسائل ضع علامة صح علي : أضف نسخة من هذه الرسالة إلى مجلد الرسائل المخزنة قبل ارسالها

بسم الله الرحمن الرحيم " و من اعرض عن ذكري فإن له معيشة ضنكا " صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

• الردود 1.6k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

انا استلمت رسالتك ورديت عليها بس مش عارف وصلت ولا لا لانى مش لاقيها فى الـ sent items

ايوه وصل 3 رسايل لكن عندما ارسل رد تظهر الرساله التالية ( هذا العضو قام بالغاء خاصية استقبال الرسائل )

و لحفظ الرسائل ضع علامة صح علي : أضف نسخة من هذه الرسالة إلى مجلد الرسائل المخزنة قبل ارسالها

معلش ان مش خبير فى موضوع الرسائل ده بس المهم يكون الرد وصلك ووضحت لك الصورة

اللهم اني اعوذ بك من الهم والحزن ، واعوذ بك من العجز والكسل ، واعوذ بك من الجبن والبخل ، واعوذ بك من غلبة الدين وقهر الرجال

اللهم اني اعوذ بك من الكفر والفقر، واعوذ بك من فتنة المحيا والممات ، واعوذ بك من عذاب القبر

اللهم عافني في بدني وعافني في سمعي وعافني في بصري

رابط هذا التعليق

على فكرة انا بتعامل فى شغلى مع اجانب كتير بس مش هنود وباكستانين يعنى (من المانيا وهولندا) بصراحة ناس straight جدا سواء فى الحاجة الحلوة او الوحشة والله والله واحد زميلنا كان جايله فرصة كويسة المدير المصرى وقف فيها ورفض والهولندى قال طالما ده شىء كويس ليه لازم نساعده

طبعا مش كلهم حلوين ولا كلهم وحشين بس انا متاكد ان عندهم نظام احسن منا بكتير بعدين بلاش تخلطى بين السياسة وبين الشعب ..بوش مش هوا مثلا الشعب الامريكى اللى 67% منهم رافضين موضوع العراق ولو اخدناها بالقياس يبقى الشعب المصرى كله بيرفض يفتح المعابر ويدخل معونات لغزة فى فرق بين سياسة دولة وبين اسلوب ومعاملات شعبها وده اللى انا بتكلم عنه هنا Attitude

والله نفس كلامى زمان

لكن حاليا انا عندى الهندى برقبة عشرة منهم اصحاب الدم الازرق الملكى..على راسهم ريشة ليه يعنى وهم اجهل من الجهالة

والنظام فى بلد ما مش معناه ان المواطنين بيطبقوه

وعموما كل بلد غير التانية يعنى مثلا انجلترا 90 % منهم او الطبع الغالب التكبر عشان كده دول اوروبا بيكرهوهم والحقيقة مشفتش حد منهم عدل..دا واحدة هنا مديرة حضانة ست كبيرة من ذوات الشعور الشقراء لقيتها محترمة فى تعاملها فبسالها انتى منين فقالت انها انجليزية قلتلها انتى مستحيل تكونى انجليزية لان الانجليز اغبياء فى التعامل ومعندهمش ذوق ..ردت عليا قالتلى فعلا انا مش انجليزية انا من جنوب افرقيا لكن عشت فى انجلترا وامنت على كلامى وقالت فعلا الانجليز معندهمش ذوق

مرة تانية بتكلم مع مدرسة اجنبية بتقول انها من كندا وان كندا تعاملهم احسن من بتوع امريكا قلتلها فعلا وبسالها ليه العرب لما بيسافروا عندكم بيشتكوا من الاضطهاد قالتلى ...(لاحظ التفكير) بتقولى هم اللى عملوا كده فى نفسهم لما ضربوا البرجين ...قلتلها نعم !يعنى الامريكان بيقتلوا العرب فى العراق المفروض دلوقتى اننا نعاملكم وحش لما تيجوا عندنا؟...سكتت ومعرفتش تجاوب وحولت الموضوع!!

رابط هذا التعليق

شكرا للرد بس حضرتك ابقي شوف حد من الاداره يحل الموضوع ده لان مستقبلا محدش هيعرف يبعت لحضرتك رسائل :roseop:

المهم كانت عايزه اسال حضرتك لو حد عايز يتناقش في اي نقطة في العقد ده يبقي قبل ما يجي العقد ولا بعده و هل في مشكله لو الواحد اتناقش في العرض الي متقدمله

رابط هذا التعليق

نسيت ارد علي سؤال حضرتك الاول : في اكتر من واحد لنفس الشركة و نفس العرض

تم تعديل بواسطة HanaaOsama

رابط هذا التعليق

شكرا للرد بس حضرتك ابقي شوف حد من الاداره يحل الموضوع ده لان مستقبلا محدش هيعرف يبعت لحضرتك رسائل :lol:

المهم كانت عايزه اسال حضرتك لو حد عايز يتناقش في اي نقطة في العقد ده يبقي قبل ما يجي العقد ولا بعده و هل في مشكله لو الواحد اتناقش في العرض الي متقدمله

عادة العقود بتكون standard والبنود موحدة احب اعرفك ان شركة بترول ابوظبى الوطنية ادنوك تتبعها حوالى 18 شركة وجميع الشركات تعمل تحت مظلة واحدة وسياسة التوظيف والرواتب والعلاج والمدارس والسكن واحدة وهى مانسميها الـ Corporate policy

عموما ماتخافيش من اى حاجة انتم جايين على شركة محترمة ولو عندك اى مخاوف قولى لى ايه البنود اللى قلقانة منها وانا اقول لك يمكن تغييرها ولا ستاندرد بمعنى انها حسب الـ Corporate policy ولايمكن تعديلها

اللهم اني اعوذ بك من الهم والحزن ، واعوذ بك من العجز والكسل ، واعوذ بك من الجبن والبخل ، واعوذ بك من غلبة الدين وقهر الرجال

اللهم اني اعوذ بك من الكفر والفقر، واعوذ بك من فتنة المحيا والممات ، واعوذ بك من عذاب القبر

رابط هذا التعليق

شكرا للرد بس حضرتك ابقي شوف حد من الاداره يحل الموضوع ده لان مستقبلا محدش هيعرف يبعت لحضرتك رسائل :lol:

عادة العقود بتكون standard والبنود موحدة احب اعرفك ان شركة بترول ابوظبى الوطنية ادنوك تتبعها حوالى 18 شركة وجميع الشركات تعمل تحت مظلة واحدة وسياسة التوظيف والرواتب والعلاج

والمدارس والسكن واحدة وهى مانسميها الـ Corporate policy

عموما ماتخافيش من اى حاجة انتم جايين على شركة محترمة ولو عندك اى مخاوف قولى لى ايه البنود اللى قلقانة منها وانا اقول لك يمكن تغييرها ولا ستاندرد بمعنى انها حسب الـ Corporate policy ولايمكن تعديلها

حضرتك ليك ايميل ؟ عشان زوجي يتكلم مع حضرتك

رابط هذا التعليق

عادة العقود بتكون standard والبنود موحدة احب اعرفك ان شركة بترول ابوظبى الوطنية ادنوك تتبعها حوالى 18 شركة وجميع الشركات تعمل تحت مظلة واحدة وسياسة التوظيف والرواتب والعلاج

والمدارس والسكن واحدة وهى مانسميها الـ Corporate policy

حضرتك ليك ايميل ؟ عشان زوجي يتكلم مع حضرتك

تفضلى ده ايميلى الخاص

mazzazi@eim.ae

واهلا بكم فى اى وقت

رابط هذا التعليق

مساء الخير عليكم جميعا

انا سعيد جدا بهذا المنتدى واستفدت كتير من حواراته

بالنسبه للاخوة المتواجدين فى ابوظبى.....عايز اسال عن مستشفى زايد العسكرى....عندى مقابلة الاسبوع القادم وعايز اعرف المستشفى دى وضعها ايه وهل هى مستقلة عن مستشفيات شركة صحة (الاغبياء) - اعذرونى لانى اتصدمت فى هذة الشركة بعدما لامست من غبائهم وظلمهم فى التعامل مع المصريين - وماذا عن مرتباتهم يعنى مثلا مرتب ال Gp هناك كام يعنى ياريت حد يكون عارف لائحة الدرجات الوظيفية عندهم ضرورى قبل المقابلة عشان اعرف اخد قرار.

شكرا مقدما لسرعة الاستجابة.

رابط هذا التعليق

تفضلى ده ايميلى الخاص

mazzazi@eim.ae

واهلا بكم فى اى وقت

اشكرك

pls check mail

رابط هذا التعليق

تفضلى ده ايميلى الخاص

mazzazi@eim.ae

واهلا بكم فى اى وقت

اشكرك

pls check mail

Done

check your email

رابط هذا التعليق

انا احتمال اجي علي فرع مجموعة النهدي للاستثمارات العقارية في أبو ظبي .. فياريت حد يفدينا عن الشركة دي هناك ظروفها اية انا محاسب 23 سنة خبرة سنتين وموفرين ليا السكن والمواصلات ؟؟ ممكن تفيدوني أقل راتب اطلع علية كام ؟؟؟

وكمان مصاريف الأكل والشرب فقط في أبو ظبي يتكلف كام ؟؟؟

منتظر ردكم الكريم

وشكرا

رابط هذا التعليق

انا احتمال اجي علي فرع مجموعة النهدي للاستثمارات العقارية في أبو ظبي .. فياريت حد يفدينا عن الشركة دي هناك ظروفها اية انا محاسب 23 سنة خبرة سنتين وموفرين ليا السكن والمواصلات ؟؟ ممكن تفيدوني أقل راتب اطلع علية كام ؟؟؟

وكمان مصاريف الأكل والشرب فقط في أبو ظبي يتكلف كام ؟؟؟

منتظر ردكم الكريم

وشكرا

انا شفت موضوعك المنفصل فى المنتدى بس حبيت اجاوبك هنا لان هناك انت بتسأل على السعودية و هنا ابوظبى خلاصة الكلام عشان بس ارد على سؤالك كبداية ليك فى سنك يبقى 3000-4000 +السكن +المواصلات حلو اوى فى المرحلة دى بس تحط فى بالك برضه انت 23 سنة يبقى مثلا 5 او 6 سنين مفيش جواز لان بالعرض ده مش ممكن تستقدم زوجتك ابدا دى اول نقطة , تانى حاجة انت كاتب هناك المرتب المعروض 2000 ريال و مفيش زيادة لمدة سنتين ده متوقع فى السعودية عادى اصدق اى حاجة هناك انما بعد اول سنة يديك بدل سكن 7500 فى حالة انك عازب او 15000 فى حالة انك متزوج معلش انا مهندس مش محاسب بس مهندس حساب تكاليف يعنى اما يكون راتب اساسى 2000 و بدل سكن شهرى يساوى اكتر من سبعة اضعاف الراتب الاساسى اعتقد ان الشركة دى مش امينة فى عرضها .

اتمنالك التوفيق وربنا يكرمك انشالله سواء معاهم او مع غيرهم.

رابط هذا التعليق

roby

مشاركة بتاريخ أمس, 02:10 PM

كل عام و انتم بخير

وحضرتك بخير يا بشمهندس وكل مغتربى الامارات بخير وصحه :happy:

اذا اردت ان تعرف نعم اللة عليك............ اغمض عينيك.]

رابط هذا التعليق

وانت طيب يا هندسة .........اخبارك ايه يابشمهندس روبى

كل سنة ومغتربى الامارات بخير

سؤال كده معلش هو فين بقية الناس مش ملاحظ حضرتك انه مبقاش فيه مداخلات فى المنتدى

لو بصيت فى صفحات المنتدى كنت ترى انه المداخلات كانت فى منتهى السخونة والحميمية

وهتشوف ناس مبقتش تسمع عنها خالص

ارجو ان يكون المانع خير

﴿ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان فى الميزان حبيبتان الى الرحمن

رابط هذا التعليق

انا شفت موضوعك المنفصل فى المنتدى بس حبيت اجاوبك هنا لان هناك انت بتسأل على السعودية و هنا ابوظبى خلاصة الكلام عشان بس ارد على سؤالك كبداية ليك فى سنك يبقى 3000-4000 +السكن +المواصلات حلو اوى فى المرحلة دى بس تحط فى بالك برضه انت 23 سنة يبقى مثلا 5 او 6 سنين مفيش جواز لان بالعرض ده مش ممكن تستقدم زوجتك ابدا دى اول نقطة , تانى حاجة انت كاتب هناك المرتب المعروض 2000 ريال و مفيش زيادة لمدة سنتين ده متوقع فى السعودية عادى اصدق اى حاجة هناك انما بعد اول سنة يديك بدل سكن 7500 فى حالة انك عازب او 15000 فى حالة انك متزوج معلش انا مهندس مش محاسب بس مهندس حساب تكاليف يعنى اما يكون راتب اساسى 2000 و بدل سكن شهرى يساوى اكتر من سبعة اضعاف الراتب الاساسى اعتقد ان الشركة دى مش امينة فى عرضها .

اتمنالك التوفيق وربنا يكرمك انشالله سواء معاهم او مع غيرهم.

يا أستاذ روبي الراجل كان بيتكلم على السعودية والايجار ده في السنة يعني الشركة هتديله 7500 في السنة ولو اتجوز 15000 في السنة

طبعا ايجار السنة ده في السعودية ما يكفيش ايجار اوضة وصالة هنا في ابوظبي في الشهر

ارجو اني اكون فهمت صح

ولا ايه يا عماد

تم تعديل بواسطة noureymo
رابط هذا التعليق

وانت طيب يا هندسة .........اخبارك ايه يابشمهندس روبى

كل سنة ومغتربى الامارات بخير

سؤال كده معلش هو فين بقية الناس مش ملاحظ حضرتك انه مبقاش فيه مداخلات فى المنتدى

لو بصيت فى صفحات المنتدى كنت ترى انه المداخلات كانت فى منتهى السخونة والحميمية

وهتشوف ناس مبقتش تسمع عنها خالص

ارجو ان يكون المانع خير

و انت طيب ربنا يوفق الجميع و ان شاء الله نشوف مشاركاتهم دايما

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      أجرى الرئيس عبدالفتاح السيسى اتصالا هاتفيا مع صاحب السمو الشيخ محمد بن زايد آل نهيان رئيس دولة الإمارات الشقعرض الصفحة
    • 36
      السلام عليكم و كل سنة و انتم طيبين و رمضان كريم علي الامة الاسلامية كان عندي استفسار لي حبايبنا الي في الامارات :ninja: هل 2000 درهم لمحاسب بدون خبرة في الشارقة مرتب كويس؟ مع العلم ان السكن عليهم و كنت عاوز اعرف مرتبات ال E R P تقريبا كام خصوصا الي معاه اوراكل فينانشيال طب لو فرضنا و رحت علي الشغلانة ام 2000 دي و ربنا اراد و لقيت شغل بمرتب احسن في نفس البلد, هل من السهل اغير الوظيفة و الي فيها صعوبة؟ ياريت لو حد عنده معلومه يفيدنا و ميبخلش عشان انا لسه 23 سنه و جالي الضغط من بلدنا دي :rol
    • 0
      تنطلق الثلاثاء المقبل فى دبى بالإمارات العربية المتحدة بطولة العالم للكاراتيه والتى يشارك فيها منتخبنا الوعرض الصفحة
    • 0
      دبي، الإمارات العربية المتحدة (CNN) – أعلن مصرف الإمارات المركزي يوم الثلاثاء عن تمديد أجزاء من خطة الدعم الاقتصادية التي أطلقتها البلاد للتصدي لجائحة كورونا، حتى منتصف العام 2022. وقال بيان نشره المصرف المركزي إنه بموجب التمديد "سيظل بإمكان المؤسسات المالية الاستفادة من تسهيلات السيولة ذات التكلفة الصفرية المغطاة بضمان، البالغ قدرها 50 مليار درهم، حتى شهر 30 يونيو 2022، لتتمكن من توفير قروض تمويلات جديدة لعملائها من الأفراد، والمؤسسات الصغيرة والمتوسطة، وشركات القطاع الخاص... View the full a
    • 0
      على رأس وفد عسكرى رفيع المستوى يشارك الفريق أول محمد زكى القائد العام للقوات المسلحة وزير الدفاع والإنتاج الح عرض الصفحة
  • أضف...