اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

فضــــفـــضـــــات ... من القـــلــــب للقـــلــــب ... جاكوزي المحاورات

mekkawy

Recommended Posts

مكاوي مشاركاتك دي خلت الفيوسات عندي تلسع :lol: وأتروشت :roseop:

أقرا مشاركتك من فوق مرة ومن تحت مرة ومن النص مرة تانية مفيش حاجة راكبة مع بعض خالص .. :roseop:

أبوس رجليك ركزّ لانك روشتني بصراحه :lol:

حبيبي يا مكاوي .. مسائك فل

رابط هذا التعليق

• الردود 362
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

حلوة جاكــــــــــوزى المحاورات دى

مفيش ساونا وجيم المحاورات؟ :roseop:

﴿ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان فى الميزان حبيبتان الى الرحمن

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

بصوا بقي انا موضوع الجاكوزي و الماكوزي...(ايون من الكوووووز......الله يرحمك يا ستي)....ميخشش دماغي الصراحة

عشان كده انا هتشعبط بقي في الحتة الالولانية....هي فضفضة....ينفع

ينفع ان شاء الله

المفروض اني نايمة من ساعتين....بس كان معايا تليفون شقلبلي دماغي.....و قعدت اجيبها يمين ةو اجيبها شمال و فوق و تحت.....و بعدين

سالت نفسي طب و بعدين

و السؤال يدي نفسه لسؤال....زي الموجة ورا موجة

دماغي شاطت.....و برضه ملقتش حل

بس حسيت اني عمالة اخنق ع نفسي اوي......

مالهاش غير الحل ده

ياااااااااااااااه الواحد في صمت الليل ده

ينفع يعتكف

ينفع يبقي منه لربنا كده

يحكيله...و يقوله....

او ميقلوش....

طب ما هو عارف....

زي ما هو عارف عجزي في اوقات كتير

بس يقيني اكبر لانه إلهي

انت كريم اوي يا رب

اديني بس اليقين.......صبرا جميلا

تم تعديل بواسطة لماضة مصرية جدا
رابط هذا التعليق

اسمحلى يا مكاوى باكبر جردل عندك احط دماغى فية علشان انا زهقت من نفسى

و بما ان من حقى اتكلم براحتى

يبقى هاكلم نفسى...... انا زعلانة منها قوى هو انا هافضل عبيطة كدة فى مشاعرى لحد امتى

لما احب احب بجد ولما ازعل ازعل بجد وللاسف مش باعرف اكبر دماغى لا باقعد اقهر فى روحى

نفسى ابقى باااردة من غير مشاعر بجد دى نعمة باحلم بيها

انا متغاظة منى قوى و زعلانة منى قوى

نفسى الاقى المشاعر عندى مكتوب عليها ورقة معطل ولا يمكن اصلاحة

[على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء

أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء

بحبها وهي مالكة الأرض شرق وغرب

وبحبها وهي مرمية جريحة حرب

بحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء

واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء

واسيبها واطفش في درب وتبقى هي ف درب

وتلتفت تلاقيني جنبها في الكرب

والنبض ينفض عروقي بألف نغمة وضرب

على اسم مصر

رابط هذا التعليق

يبقى هاكلم نفسى...... انا زعلانة منها قوى هو انا هافضل عبيطة كدة فى مشاعرى لحد امتى

لما احب احب بجد ولما ازعل ازعل بجد وللاسف مش باعرف اكبر دماغى لا باقعد اقهر فى روحى

نفسى ابقى باااردة من غير مشاعر بجد دى نعمة باحلم بيها

انا متغاظة منى قوى و زعلانة منى قوى

ذهبية حبيبتي

المشاعر دي نعمة كبيرة من رب العالمين

ما تتمنيش تعطيلها أبدا

فقط

أعيدي توجيهها لمن يستحقها

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

أختنا جاسمين

أنا عامل جاكوزي نساء و له باب لوحده .. أصل شايفك واقفة ع الباب كدة و خايفة ... متقلقيش يا فندم .. نحن لا نشجع على الاختلاط في الجاكوزي :lol:

مكاوى

تصدق انا محتاجه جاكوزى فعلا اطش فيه عشان جلبى جايد نار من ا #%%%&*#######

و الى هيعدى قدامى ممكن ارتكب جريمه

من كام يوم كده استقلت مش مهم التفاصيل عشان ديه حكايه يطول شرحه

قعد معايا من يوميها 2 من اعضاء الداره عشان اتراجع المهم الناس ذوق و تفهموا موقفى و انتهى

اخيرا خدت امضتهم على الاستقاله

انهارده الصبح يجيلى عضو من بتوع شو بدى اعمل و بردوا نفس الحورات و قبل ما ننهى الاجتماع يقولى كلمتين ينططنى

(انا اول مره اشوف حد من مصر بيستقيل )

ليه

(يعنى المعروف عنكم انكم لازقه لو الواحد عمل ما يعمل مش بتسيبوا الشغل )

طبعا انا مش عارفه انا قولت ايه بس ماكنش كفايه ابدا

I shall be telling this with a sigh

Somewhere ages and ages hence:

Two roads diverged in a wood, and I—

I took the one less traveled by,

And that has made all the difference

رابط هذا التعليق

مكاوي مشاركاتك دي خلت الفيوسات عندي تلسع wst:: وأتروشت :lol:

أقرا مشاركتك من فوق مرة ومن تحت مرة ومن النص مرة تانية مفيش حاجة راكبة مع بعض خالص .. i*:

أبوس رجليك ركزّ لانك روشتني بصراحه wst::

حبيبي يا مكاوي .. مسائك فل

الصراحة يا عمدة أنا لما قرأتها النهاردة الصبح .. قولت ايه التهييس ده ... لكن عارف .. هو ده اللي كان جوايا ساعتها .. هو ده كان الكلام اللي طالع بدون تزيين ولا ترتيب .. و دي أحسن حاجة في الجاكوزى ... إنك بتاخد راحتك و تمدد ... أنا فاتح الموضوع ده علشان كدة .. علشان ناخد راحتنا و نمدد كل لما نتزنق في كلمتين بدون تزيين ولا ترتيب.

شوية كدة و هننزل بمواصفات جاكوزي المحاورات و فوايده الصحية

مكاوى

رابط هذا التعليق

قعد معايا من يوميها 2 من اعضاء الداره عشان اتراجع المهم الناس ذوق و تفهموا موقفى و انتهى

انهارده الصبح يجيلى عضو من بتوع شو بدى اعمل و بردوا نفس الحورات و قبل ما ننهى الاجتماع يقولى كلمتين ينططنى

ليه

مرحباً مرحباً ... بس أنا بأة عامل الجاكوزي علشان نعرف اللي اتقال بعد النرفزة مش قبلها i*:

ممكن نسمع عشان لما حد فينا يستقيل و يتقاله كدة يعرف يرد ؟؟

مكاوى ... بنهدي النفوس :lol:

رابط هذا التعليق

رخصت بابني الجاكوزي اللي انت فاتحه ده؟ مش عايزين حد يعملنا قلق من الحي و لا شرطة السياحة !!! عموما متقلقش انا معاك انت عارف المحامين سككهم كتير :lol:

عموما انا دفعت الاشتراك و حفضفض

انا نفسي اقفل المنتدى بتاع اسبوع كده عشاااان بيعطلني , في بحث لازم اسلمه خلال الاسبوع ده و الامريكان مابيرحموش ( ملوش علاقه بالسي اي ايه ) عشان محدش يفهم غلط . و كل ما انوي اشتغل الاقي جاكوزي اتفتح , او استاذه لماضه عاملة حملة توعوية للمرأه ازاي تسحل زوجها بشروط و استاذه ضحى سحبت كل الكهربا اللي في الكرسي ماشاء الله. اقوم سايب كل حاجة و ادخل العب معاهم .

لكن لا انا فكرت و قررت انهاردة ان شاء الله حنزل بعد الشغل على مكة و اخدلي اوده اعتكف فيها و قضيها من انهاردة ليوم الجمعة صلاه في الحرم و شغل . ادعووووولي انفذ الخطة بس.

رابط هذا التعليق

عيــــــــن العقل .... و الراحة .. بس اللي يقدر عليها

مش هأزيد على اللي قالته الفاضلة مصرية متغربة ... بس وجهيها .. بدون تعطيل :lol: .. بسيطة

مكاوى

رابط هذا التعليق

رخصت بابني الجاكوزي اللي انت فاتحه ده؟ مش عايزين حد يعملنا قلق من الحي و لا شرطة السياحة !!! عموما متقلقش انا معاك انت عارف المحامين سككهم كتير wst::

عموما انا دفعت الاشتراك و حفضفض

انا نفسي اقفل المنتدى بتاع اسبوع كده عشاااان بيعطلني , في بحث لازم اسلمه خلال الاسبوع ده و الامريكان مابيرحموش ( ملوش علاقه بالسي اي ايه ) عشان محدش يفهم غلط . و كل ما انوي اشتغل الاقي جاكوزي اتفتح , او استاذه لماضه عاملة حملة توعوية للمرأه ازاي تسحل زوجها بشروط و استاذه ضحى سحبت كل الكهربا اللي في الكرسي ماشاء الله. اقوم سايب كل حاجة و ادخل العب معاهم .

لكن لا انا فكرت و قررت انهاردة ان شاء الله حنزل بعد الشغل على مكة و اخدلي اوده اعتكف فيها و قضيها من انهاردة ليوم الجمعة صلاه في الحرم و شغل . ادعووووولي انفذ الخطة بس.

الرخصة متعلقة على الباب يا ريس ما تقلقش .. و أي لبش مع الحكومة هأكلمك على طول i*:

يا رب يا سيدي تنفذ الخطة .. بس هتسيب المية السوخنة دي لمين ... و الجاكوزي و الدلع ده :lol: .. تعالى تعالى جنبي اضربلك غوطسين

مكاوى ... من تحت الماء

رابط هذا التعليق

حلو اوى الموضوع يا مكاوى يابلدياتنا

المشكلة انى مش عاوزة استرخى انا استرخيت اكتر من اللازم

اقصد داخليا يعنى ...فصلت ...زى التلاجة :lol:

يعنى باتحرك وبنشاط وباشتغل وكل حاجة لكن تحولت الى انسانة صااااااااامتة

عارفين الكارتون بتاع توم وجيرى اللى فيه لقطة القط بيدخل ورا السمكة قوضة مليانة مية ومش بياخد باله

فجاة يكتشف انها مية ويقعد يقاوم يقاوم لانه حاسس انه هيموت وفجاة طبيعته تتغير ويبقا سمكة

اهو انا دلوقتى سمكة i*:

انا مش زعلانة طبعا ولا حاجة انا بس مستغربة حالة الصمت اللى وصلتلها بالتدريج دى

يا بخت من يقدر يقول

واللي ف ضميره يطلَّعه

يا بخت من يقدر يفضفض بالكلام

وكل واحد يسمعه

يقف في وسط الناس ويصرخ : آه يا ناس

ولا ملام

ييجى الطبيب يحكي له ع اللي بيوجعه

يكشف مكان الجرح ويحط الدوا

ولو انكوى

يقدر ينوح

وأنا اللي مليان بالجروح

ما اقدرش أقول

ما اقدرش أبوح

والسهم يسكن صدري ماقدرش أنزعه

صلاح جاهين

رابط هذا التعليق

جاسمين ازيك وهاقولك مبرووك الاستقالة طالما فعلا مقتنعة وبإذن الله الرزق فى مكان تانى احسن ميت مرة

لو سمحتى بقا احكيلنا عشان بجد اتضايقت جدااا من التعليق ده

ايه الناس الغريبة دى هو الذوق انعدم

يا بخت من يقدر يقول

واللي ف ضميره يطلَّعه

وكل واحد يسمعه

ولا ملام

ولو انكوى

يقدر ينوح

وأنا اللي مليان بالجروح

ما اقدرش أقول

ما اقدرش أبوح

صلاح جاهين

رابط هذا التعليق

ليه

مرحباً مرحباً ... بس أنا بأة عامل الجاكوزي علشان نعرف اللي اتقال بعد النرفزة مش قبلها :lol:

ممكن نسمع عشان لما حد فينا يستقيل و يتقاله كدة يعرف يرد ؟؟

مكاوى ... بنهدي النفوس :closedeyes:

بص يا عم مكاوى هو انا كان نفسى اديله قلم من الى بدهر الايد ده بس قلت و على ايه ده شب تيت اصلا و طول عمره مش بالعنى

قولتله فيما معناه احنا المصرين عندنا حاجه اسمها النيل ساعات بيكون فيه فيضان ساعات بيكون فيه جفاف

بنصبر و نستحمل و نحاول و نحاول و ديه حاجه اسمها ولاء الاستقرار حاجه فى ا لدم

طبيعى ان البدو مايفهموش الحكايه ديه عشان بيجروا ورا الميه مترح مايلاقوها ورا الف ذياده هنا و لا الف ذياده هناك

يبعوا معلومات الشركه لمنافس يسربوا رسمه هندسيه لمشروع ( و هو فاهمنى طبعا )

يعملوا ايه حاجه عشان هما يكبروا مش المكان الى هما فيه يكبر بيهم

الا قولى يا هوه ليه مافيش واحد ْْْ### من الى جم يشتغلوا عندنا بتعمر فى شغلانه اكتر من 6 شهور

يعنى ما شاء الله جبنا حوالى 5 ريسبشنست ### فى سنه و نص و هوه شهر و التانى و تخلع

الحقيقه كان نفسى احرق دمه ذى ما حرق دمى بس الجبله جبلانه و ابتسامه صفرا مافرقتوش md2:

رابط هذا التعليق

جاسمين ازيك وهاقولك مبرووك الاستقالة طالما فعلا مقتنعة وبإذن الله الرزق فى مكان تانى احسن ميت مرة

حمدلله على السلامه يا ام مروان

بصى يا ستى علاج الخكايه ديه عندى ادخلى على المحاورات كل يوم و انتى هتحسى بحاجه للكلام و الزعيق و الصريخ احيانا كمان

رابط هذا التعليق

حمدلله على السلامه يا ام مروان

بصى يا ستى علاج الخكايه ديه عندى ادخلى على المحاورات كل يوم و انتى هتحسى بحاجه للكلام و الزعيق و الصريخ احيانا كمان

الله يسلمك ياجاسى فعلا افتقدتكم جداااااا

فعلا عدم دخولى المحاورات ساهم جدا فى حكاية الصمت العامة اللى جاتلى :lol:

كنت فاكرة انى هاعرف اذاكر احسن المشكلة انى بعد فترة لقيت نفسى باذاكر اقل وتركيزى كله قل بشكل عام

عارفة اللى بيقول ان احسن علاج للتعب انك ماتنامش

فعلا تحسى ان البنى ادم منحنى يا اما يطلع كله يا ينزل كله

بس بجد عجبنى اوى اوى ردك عليه احييكى :closedeyes: انتى حرقتى دمه لكن هو مش هيبين طبعا

يا بخت من يقدر يقول

واللي ف ضميره يطلَّعه

وكل واحد يسمعه

ولا ملام

ولو انكوى

يقدر ينوح

وأنا اللي مليان بالجروح

ما اقدرش أقول

ما اقدرش أبوح

صلاح جاهين

رابط هذا التعليق

حلو اوى الموضوع يا مكاوى يابلدياتنا

المشكلة انى مش عاوزة استرخى انا استرخيت اكتر من اللازم

اقصد داخليا يعنى ...فصلت ...زى التلاجة :lol:

يعنى باتحرك وبنشاط وباشتغل وكل حاجة لكن تحولت الى انسانة صااااااااامتة

عارفين الكارتون بتاع توم وجيرى اللى فيه لقطة القط بيدخل ورا السمكة قوضة مليانة مية ومش بياخد باله

فجاة يكتشف انها مية ويقعد يقاوم يقاوم لانه حاسس انه هيموت وفجاة طبيعته تتغير ويبقا سمكة

اهو انا دلوقتى سمكة wst::

انا مش زعلانة طبعا ولا حاجة انا بس مستغربة حالة الصمت اللى وصلتلها بالتدريج دى

الفاضلة أم مروان

شرفتي الموضوع .. و أول مرة أعرف إننا بلديات و الله md2: .. أنا شكلي كدة ابن الشعب و لا ايه

شعور السمكة .... من كتر ما عشت في المية بقيت سمكة ... بصي هأقولك بصراحة .. رخـــــــــــــم جداً

بس غالباً بيكون حالة مؤقتة مش تكيف دائم ... الإحساس ده بيكون فيه الاستجابة لكل ما هو حواليكي زي مهو عاوز .. لكل ما مش من .. يعني لو الجو حر تلاقي صباعك بيروح للمروحة .. لو ما اشتغلتش عشان الكهرباء قاطعة .. صباعك بيرجع مكانه تاني ... من غير اعتراض ... خلاص .. تقبل للواقع .. مش عاوز أقول استسلام .. لكن اللي متأكد منه و أبشرك بيه إنها حالة مؤقتة .. بنرجع منها بسرعة خاصة لو شخصيتنا متمردة أو إيجابية لدرجة ما.

حالة الصمت الداخلي دي لا تؤثر خالص على الشكل الخارجي للشخصية .. أو إحنا فاكرين كدة .. لأننا مش بس في حالة صمت .. إحنا كمان بنكون في حالة صمم .. مبنسمعش كويس و إحنا في الحالة دي.

اتمنالك الخروج منها سريعاً و أكيد الجاكوزي بتاعنا هيساعدك جداااااااً :closedeyes:

يلا بالشفا .. عند حضرتك اعادة كشف يوم الأربعاء بعد صلاة الجمعة إن شاء الله

مكاوى ... استشارات

رابط هذا التعليق

بص يا عم مكاوى هو انا كان نفسى اديله قلم من الى بدهر الايد ده الا قولى يا هوه ليه مافيش واحد ْْْ### من الى جم يشتغلوا عندنا بتعمر فى شغلانه اكتر من 6 شهور

يعنى ما شاء الله جبنا حوالى 5 ريسبشنست ### فى سنه و نص و هوه شهر و التانى و تخلع

الحقيقه كان نفسى احرق دمه ذى ما حرق دمى بس الجبله جبلانه و ابتسامه صفرا مافرقتوش :closedeyes:

هي دي مصر

و هي دي بنت مصر

و هو ده جاكوزي مصر

تحيا مصر

رابط هذا التعليق

تصدقوا يا اخوانا انا ع كتر الرغي اللي انا مصدعة العالم بيه بس مبعرفشي افضفض......

مبعرفشي آجي عند حد كده و أقوله...اوسكت اوسكت مش حصل كذا و كذا و انا متضايقة من كذا

بس انا بعرف ادردب كويس اوي

يعني لو حد مثلا قالي....طب عملتي ايه في موضوع فولان.....قووووووم ايه ارصهم ع طول....

منلاقيش عندك في الجاكوزي كده....حتة ع جنب للميئوس منهم و تكون تنويم مغناطيسي

ايون زي الفيلم العربي العالمي بتاع شادية و اسماعيل ياسين...."شدي اللحاف...ناامي" و بعدين يتحول البني ىدم الي انسان آلي....يفضل يحكي و يحكي....و يحكي لغااااااااااية ما يقول يا بس....و بعدين دااااااااكتور خشبة اللي هو (مش قصير قوزعة بس طويل و اهبل...وش عبد المنعم مدبولي)....يقوله بقي إذا كان فيه امل في العلاج و لا لا

هتعملنا الحوتة دي و لا لا

اعمل يا عكاوي اعمل

ما نا سمعاك بتوق لاستاذنا المشتشار...انك واخد ترخيص بدورين

==============================================

ع جنب بقي

استاذنا المشتشااااااار...امانة تدعيلي معاك...لو سمحت

==============================================

ع جنب اخو الجنب اللي فوق

انتي استقلتي يا جاسي.......هي الفكرة منخششة في دماغي اديلها شهرين...بس الحقيقة انا مأجلة القرار لغاية خطوتين قدامي...و ان شاء الله خير

بس انا ليه حاسة اني عرفت اربي....اي حد يخبط في المصريين بالصندل ع دماغه....و لو احتجتي مساعدة اتصلي بقوات ابوظبي و احنا نلم غطيان الحلل و نجيلك اول ما تحطي سماعة التلفون يا لوزة.....بس هو انا ليه اكتشفت ان فيه ناس لازم الواحد يتعوج عليها عشان تتعدل

صلي استخارة كتير و اتاكدي ان رزقك هيجي و يخبط عليكي

فوتك بعافية

هو احنا الصبح و لا بالليل دلوقتي

يومكم.......إشراااااااااااقة.....نهار......و نسمة ليلة صيف

رابط هذا التعليق

معاك حق انها فعلا حالة مؤقتة الحمد لله

اصل ماينفعش الواحد يفضل ساكت على طول خصوصا نون النسوة امال مين يشتكى ويعترض ويتمرد :lol:

وزى ماقالت جاسى المحاورات فعلا بتعمل فرق كبييييييير جدااا خصوصا فى الغربة والحمد لله بجد

على فكرة هو انا مش ساكتة اوى لان عندى 3 اطفال مضطرة اتخانق واتكلم معاهم

بس كله تحت 6 سنوات فالحوار مختلف عن كلام الناس العادية كمان ابومروان ربنا يبارك فيه اللى بييجى من الشغل خلصان ويقعد برضه يسمعنى ويكلمنى من اول ما احكى انى عاوزة اغير نوع الشاى اللى بنشتريه وان الرز اخر مرة مش حلو وبياخد سوا لحد رأيى فى اخر اتفاقية بين ايران وتركيا واعتصام مصطفى البكرى :closedeyes:

مش عارفة يامكاوى هو كده الكلام بالنسبالى ميزة لكن مش عارفة ابو مروان رأيه ايه فى رجوعى عن حالة الصمت md2:

شكرا ياهندسة قصدى يادكترة على الاستشارة

ملحوظة على جنب

احنا بلديات وكلمة السر "" معارضة " ماااااااشى ولا اقول كمان

يا بخت من يقدر يقول

واللي ف ضميره يطلَّعه

وكل واحد يسمعه

ولا ملام

ولو انكوى

يقدر ينوح

وأنا اللي مليان بالجروح

ما اقدرش أقول

ما اقدرش أبوح

صلاح جاهين

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 2
      أنا لسه عايش... لسه باتعلم، لسه متابع أخبار بلدي... بس من بعيد السنة دي هأتم عشرين سنه عضو في المنتدي... ياه... اكتشفت المحاورات بعد حوالي سنتين من الهجرة... وقت كنت باعاني فيه من صراع رهيب للهوية، كشاب هاجر بعد التخرج مباشرة. هنا قابلت ناس ما كنتش باقابلهم في حياتي العادية في مصر... قابلت افكار و أساليب اتعلمت منها، و اتعلمت اتعامل معاها... هنا نضجت. هنا شاركت في الثورة،. و شاركت في الانتخابات... و عملت أصدقاء قلم ما اعرفهمش شخصيا...   بعد الثورة بسنة أو اكتر... كا
    • 21
      عدت الى القاهرة منذ أكثر من سنة بعد خمس سنوات قضيتها في العمل بإحدى الصحف السعودية..وحين رجعت اكتشفت ان معظم أصدقائي الذي أرتاح في التواصل والحوار معهم قد سافروا للعمل في الخليج..ولم يعد لي سوى القراءة والعمل وفسحة الولاد الروتينية..وأفتقد بشدة لشريك في الحوار يعيد الى ذهني لياقته وأستعيد معه متعة الأخذ والرد والاتفاق والاختلاف ويضيف لي وأضيف له كما يحدث بيننا هنا من خلال مداخلاتنا ومشاركاتنا في المنتدى..فهل يمنحني أحد منكم هذا الشرف..لقد فاتتني فرصة جيدة لتحقيق ذلك من خلال لقاء زهرة البستان الذ
    • 15
      17 سنة و 3 شهور ... دي السنين اللي قضيتها هنا ... يعني اللي كان في اولي ابتدائي ساعتها زمانه دلوقتي اتخرج من الجامعة ... و نحط فوق البيعة انه عاد الثانوية العامة علشان يحسن مجموعه ... ساعات بفكر ان استمراري الوقت ده كله هنا اكيد ان سببه هو اعضاء المحاورات اللي اتفاعلت بمشاعر مختلفة  معاهم السنين دي كلها ... كل واحد او واحدة منهم كان ليه دور في تكوين جزء  من شخصيتي .. اكتشافي لحاجات كتيرة .. وقت من عمري اقضيه بفكر ارد علي حاجة اسعدتني او ضايقتني ... فكرة عمرها ما جات في بالي ... وضع عمري ما
    • Guest ضيف مسلم
      2
      لم أتمكن من الكتابة في قسم المسيحيين في المحاورات. أظن هنا ممكن: بكل أمانة هذه إستفسارات حقيقية  طبعا يمكنكم تجاهلها أو حذفها هل في الديانة المسيحية بعث بعد الموت و حساب على سلوك الإنسان في حياته هل هناك ثواب و عقاب بعد الموت هل هناك أطعمة يجب على المسيحي الطيب أن يتجنبها اليهود مدى علمي لهم قواعد صارمة في الطعام هل طقوسكم التعبدية  العادية  فيها ما يقابل مثلا صلاة المسلمين ٥ مرات يوميا مع شكري و تقديري
    • 1
      نختلف في الأفكار يشتد الحوار ويحتد ونتجاوز ونتراجع ونعتذر نذهب ونبتعد ونعود ومنا من يذهب ولا يعود نزمجر ونغضب ثم نهدأ نغير آراءنا ونجدد مفهومنا لبعض مواقفنا ونحاول أن نطرح أفكارنا بأفضل طريقة وأوضح حجة وأصفى برهان منا من يوفق ومنا من يخونه التوفيق المحاورات البيت الكبير بيت الجميع وإن اختلغنا مع صاحب البيت وعارضناه أحيانا نشعر بواجب علينا المساهمة في استمرار هذا البناء شامخا وأحينا نشعر أنه لم يعد مرحبا بنا لكنه يبقى بيت الرقي
  • أضف...