اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

فضــــفـــضـــــات ... من القـــلــــب للقـــلــــب ... جاكوزي المحاورات

mekkawy

Recommended Posts

و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته

ايه يا عكاوي ريحة السردين و الزفقارة دي اللي هتقلب لينا بيها الجاكوزي دي

على فكرة ده سردين أمريكانا :happy: .. مش بلاص السعادة يعني ... بطلوا نفسنة بأة :blink:

ان شاء الله ابلغ عنكم الحجر الصحي

أخونا كونسالتانت قايم بالواجب و زيادة و مظبط معاهم احلى تظبيط ... بنرش عليهم سردين مملح

فكرتني بمشهد لاحمد زكي في فيلم اربعة في مهمة رسمية لما خبط الاصانص اللي هو و بعدين هوووووووب قام ناطط في البسين

بالشفا يا رفيق

=====================

الحمد لله رب العالمين معنديش فضفضات بس الجاكوزي بتاع الدور الفوقاني مهوي ع الاخر قولت اما اجي و ارخم عليكم

مين ده اللي معندوش فضفضة ... هأعمل نفسي مش واخد بالي .. في حد هنا بيفكرني بيا و بأفكره بيه ... و أنا عارف إن عنده فضفضاااااات مش فضفضة واحدة ... نقول كمان ؟؟؟

فوتك بسمكة....مش م المنفوحة....(يا ابني كل طازة......اتعلموا اطبخوا بقي...فينك يا شيف بندق يا قاهر المعلبات)

ايه اللي رماك ع المر بس يا لماضة هانم .. أعمل ايه بس ... المضطر ياكل سردين ... و يجعله عامر

مكاوى

رابط هذا التعليق

• الردود 362
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

وعشان كده ممكن فعلا السردين يبقى فيه حاجة مش مضبوطة

وبالذات لو جبت من عندهم تونة او سردين او علب الفول والبقوليات والله هتلاقيها طعمها متغير

جت الحزينة تفرح ما لقتلهاش مطرح :lol:

و أنا ايــــــه ... فرحان و متشملل و عامل فيها بأة الواد اللي متربي في حواري الرياض و جبت آخرها و علبة الفول بريال يا معلم مش بـ 3 و نص :happy: ... بأة دي أخرتها .. أكول أكل منتهي الصلاحية ..

بس أنا مثقف و الله و بأعرف أعد لغاية 10 يعني بأقرأ التاريخ ... بس بيني و بينكم بقرأ قراية جرايد .. بتفرج عالصور يعني .. ما بأهتمش أوي اذا كان 2010 ولا 1010 ... مش هتفرق يعني .. كلها قرن ولا اتنين ... :lol:

و الله يا أختنا فتفوتة بطني وجعتني ... و العلاج في التخصصي عليكوا بأة لو احتجنا يعني ... بس أوعدكم أخد بالي كويس و أحافظ على صحة الشعب .. مهي صحة الشعب من صحة زعيمه :blink: جلالته فخامته عظمته كرامته مكاوى الزعيم المبجل المحنجل الممنجل.

و ربنا ما يجيب زعل و الله جزاكي الله خير .. أنا مؤمن جداً بمبدأين ... يا مسترخص يا مستوكس ... و الغالي رخيص ... بس ما أعرفش ليه ما طبقتهمش

شكراً يا جماعة على النصيحة ...

مكاوى ... مش هياكل سردين و فول تاني :sad:

رابط هذا التعليق

لا يا مكاوي انا زعلان ومقموص وواخد علي خاطري :happy:

انت ليه كتبت اسمي باللون المووف ... أنا بحب اللون الأزرق

ســـمـــبــــــا

ســـمـــبــــــا

يلا هيص يا عم و اختارلك واحد :blink:

مكاوى .. ألوانات

رابط هذا التعليق

كنت لسة بأفكر أنزل الجاكوزي و لسة داخل و سمعت الحوار الهامس التالي بين اتننين من رواد الجاكوزي .. اخونا حسام عبدالفتاح .. و عمونا مجدي سارمار ... و كان الآتي:

عمونا مجدي: ألا فين الناس يا واد يا حوس

حوس: مهو .. مهو .. مهو ... أهييييي

عمونا مجدي: مهو ايه يا ولاد ما تنطج تجول في ايه مالك

حوس: أصل يا أبا الحاج مجدي في حاجة كدة و مجزوف أجولك عليها

عمونا مجدي: يا واد جول و متخافش و تعالى طرطش جمب مني هناهو في الجاكوزي

حوس: بصراحة يا أبا الحاج العالم خايفة تنزل الجاكوزي بتاع أبا الحاج مكاوى

عمونا مجدي: خاااااااايفة .... اسكت يا ولة بلاش الكلام الخايب ديه

حوس: و أنا مالي يا أبا الحاج مجدي ... مهو الواد ابن أبو سويلم أبو لسان زالف هو السبب

عمونا مجدي: ازاي يا ولة ؟؟

حوس: الواد ابن ابو سويلم يا ابا الحاج داير في المحاورات كولاهيتها يجول ان .. ان ... ان .. ان ...

عمونا مجدي: يجول ايه يا ولة ... متجول لأصدغلك

حوس: بيجول إن أبا الحاج مكاوى بيلم الفضفضات دي و هيفتح جورنان هيسميه فضفض معانا و اكسب جراوانة

عمونا مجدي: يوه جتك نيلة منك له له لها ... جورنان ايه يا ولا يا موكوس انت و هو ... هو أبوك الحاج مكاوي فاضل للهسس دي يا ولة

حوس: و أنا مالي يا أبا الحاج ... مهو الواد ابن أبو سويلم هو اللي بيجول ... اهيييييي

عمونا مجدي: روح يا واد ازعج الرجالة من ع الجهوة و اجري نادي خالتك لماضة من الخبيز و جولها الدور التاني بدو تنشيط شوية يا ولة

حوس: أصل يا عم الحج أنا كول أما أروح للخالة لماضة تزجولني بحتة عجينة م اللي في ايديها و تجولي اجري يا ولة مسائك عجينة و حاجات من دي

عمونا مجدي: خلاص يا واد روح ازعج على عمك كونسالتانت و جوله ييجي عشان أني عاوزه

حوس: يا أبا الحاج أي كول أما أروحله ألاجيه جاعد ع التورعة و نازل جراية و كتابة في بتاع كدة بيجول عليها عريضة ولا ابصر مش عارف ايه طويلة كدة

عمونا مجدي: يا واد روح يا ولة انده اللي تلاجيه في سكتك يا مضروب ... و الله عال يا محاورات ... عملنالكوا جاكوزي و مش عاجبكم .. طب ورونا لو جفلناه يومين هتروحوا فين و هتيجوا منين.

تصفيق حااااااد ... صورة ستار يسدل على جوانب الجاكوزي

مع تحيات فرقة رضا للاستعراض و الاستيطال :happy:

مكاوى .. تهيؤات

رابط هذا التعليق

يعني و ايه يعني .. فيها ايه يعني لما بطنك وجعاك شوية ... مش انت اللي قولت تروح الجيم .. روحت ياخويا الجيم ... مهو هعمل ايه طيب .. كان لازم أروح .. مهو أنا اللي الناس هتشوفني و تقول عليا يـــــــــع ... حد علمني كدة مرة ... قاللي انت اللي الناس هتشوفك و تقول عليك يع .. عاوز تخس باة خس .. مش عاوز انت حر!!

طب ينفع بعد ما حد يشجعك كدة و يغيرك كدة يسيبك و يمشي ؟؟ طب افرض بأة هو عاوز كدة .. طب و ليه .. طب اذا انت بأة اتغيرت فيك حاجات كتير للأحسن هتعمل ايه ؟ طب ما تعمل اي حاجة و انا مالي .. بص .. اقليلك بيضتين أو اعملك طبق فول بالزبدة ... طب خليك في حالك بس ... يا عم روح باة و خلاص يلا شوف شغلك ...

ايه الهبل اللي فوق ده ... لا لا لحظة ... ده مش هبل ... ده احساسي دلوقتي

مكاوى

رابط هذا التعليق

ااااااااااااااااااااااه يااااااااااني

طب ينفع افضفض هنا وأقول كل اللي انا عايزاه ............ اي كلام وكل كلام ؟؟

طب أنا النهاردة تعبانة اوي .......... مريضة يعني

ودماغي بقي شغالة في اربع تلاف موضوع

الشغل اللي مرحتوش النهاردة وزمان الدنيا مخروبة هناك .......... ( عندي كمية شغل رهيييييييييييبة ..... خلاص السنة المالية بتقفل والمراجعات شغالة علي ودنه ...... )

ورسالتي اللي لسة بجمع في الداتا بتاعت اول فصل وبرده مش عارفة اكتب ولا كلمة ........ علي الرغم اني داخلة تحدي جامد اوي .... ومااتعودتش اني اخسر في أي تحدي ممكن يجيلي حالة احباط واكتئاب مش هعرف اخرج منها

:closedeyes:

دة غير بقي دماغي اللي مابتبطلش زن ......... ياساااااااااااااااااااااتر

طيب اعمل ايييييييييييه بس .......... عيانة ياناس

وم الصبح التليفون مابطلش ....... ماجتيش ليه ........ هموت واقفله ...... بس لو عملتها يبقي وجنت علي نفسها رضوي

واهم حاجة اني مانمتش طول الليل من التعب ومش عارفة انام دلوقتي كمان ........ يعني قاعدة من الشغل والجامعة علشان اريح ...... ومافيش فايدة برده ادام الكمبيوتر

يادوب المسكن اشتغل ....... ومسكت الجهاز والمحاورات ........ مافيش فايدة فيا اعمل ايه

الا مافيش مسكن يسكت الزن اللي في دماغي دة ........ ويخليها تبطل تفكير ؟؟؟؟

مافيش فايدة انا عارفة

الله يرحم اونكل سعد قالها من زمان

مافيش فايدة ياصفية

ماهي لو بطلت زن هعرف انام واريح شوية لحد معاد الدكتور

انما طول ماهي شغالة كدة مابتفصلش ههرب للمحاورات ......... علي الأقل بتكلم براحتي وبقول اي حاجة والسلام ...... من غير ترتيب ولا اي حاجة

ااااااااااااااااااااااه ............ مفعول المسكن هيضيع وانا اصلاً بكره الدوا ......... ياخوفي ياني

شكلي مش محتاجة دكتور عادي ........... شكلي محتاجة دكتور نفسي

ياشماتة احمد عكاشة ويحي الرخاوي فيا ........... علي اخر الزمن

يارب اشفيني لأني فعلاً مش قادرة استحمل الألم بجد ........... ولا زن الدماغ

كفاية عليا واحد من الاتنين ....... ياالم عضوي ....... يازن دماغ

اللهم إرزقني بفرحة ... تجعلني أسجد لك باكية .

رابط هذا التعليق

انزل بسرعة .. اطلع تاني .. يلا حط رجليك فوق قفاك اليمين ... و ايديك تحت بوقك الشمال ... اضحك بأة ... اثبت على كدة .. عد خمس عدات ... نشف وشك يا ابني .. يلا اطلع ع الميزان .. يا خبررررررر ... مية و اربعتاشر .. ايه ده كووووله .. استنى كدة .. لا دي غلطة ... همن خمسة و تسعين بس ... طيب الحمد لله ... هتموووووووت يا مكاوى :D

مكاوى .. أيروبكس

رابط هذا التعليق

اول ما قريت فكرت حضرتك بتاخد صورة.....لا لا دى مش صورة...دىصورةوصفية لصدمة وزن سعادتك.....عموما احسن شىء للحفاظ على الوزن...هوانك ما تتعشاش ...وتنام ....ممكن تاكل فاكهة بالعشا....وانصح ك كمان بانك تضع ميزان الى جوار السرير الى حضرتك بتنام علية علشان توزن نفسك مرة الصبح ومرة بالليل..... :closedeyes:

قل

يا رب تجد الله بجانبك يعطيك طاقة هائلة لتصبح كما تريد لا كما يريد لك الآخرون

قل يا رب و سافر نحو هدفك و لن يخذلك الله

و من يأمل حبا يمنحه الله قلبا قادرا علي الحب

حين يصبح اليقين هو خبزك و دعاؤك و صلاتك و عملك و علمك....

يؤكد لك الله أنك اخترت الصواب حتي لو كان كل ما حولك هو الخطأ

رابط هذا التعليق

ياااااه فعلا الواحد محتاج شوية راحة , بس للاسف مهو عقلك شغااااااااااااااااااااال و مبيفصلش .......سبحان الله والله العقل ده قمة الاعجاز الالهي، بيستقبل و يحلل و يسجل و يفييل (filing ) و يعيد اظهار البيانات و كل ده بمجرد النظر. و المشكله الاكبر انه بيستقبل افكار هائلة هدفها الرئيسي محاولة إفساد و إرهاق هذا العقل يعني :

العقل فيه افكار معينه معترف بها و هي " ان البدن و الروح اللي هو مسيطر عليهم ما خلقوا الا ليعبدوا" و انه " فان " و انه " لا يستطيع تحديد ميعاد وفاته " وان "لا اله الا الله محمد رسول الله" " و الجنه و النار و العذاب و القبر و اهواله و اصوات اقدام اهله بعد دفنه وووووووو"

الافكار دي لو قدرت اعملها ريفرش و اطلعها على "الديسك توب " بتاع العقل ييييييييييييييييييييييييييييااااااااااه اكسب دنيا و اخره

لكن للاسف الافكار اللي بنستقبلها هي اللي بتحتل الديسكتوب و مصادرها الاتي:

1: النفس/ بتجيب افكار دنيوية مثل (التعليم و العمل و حب الذات و الزوجة و الاولاد و الكبر و التباهي و حب التميز و .......)

2: الناس/ بتجيب افكار منها الشعور بإن في زيك كتير ، و ان انت مكبر المسأله و الفكر العلماني بجهله و قوة اقناعة ,,,,

3: الشيطان/ واللي انا شايف ان دوره اليومين دول مبقاش كبير لان مساعديه قايمين بالواجب و زياده بس برده هو ممكن يديك افكار زي ( لسة بدري انت لسة صغير توب لما تكبر (التسويف) , يعني هو انت بتعمل ايه غلط ، شوف الناس التانية و الفجر و الكفر يا اخي دا انت في نعمة ، هو انت لسة حتقلع الجزمة و الشراب عشان تصلي ...........................و ساعات تحس ان الشيطان مش راكبك زي ما بيقوله لا انت اللي راكب على ضهره و هو بيجري بيك في اليوم و انت بتدوخ و مبتحسش باليوم و عشان كدة مش بتلحق تفكر في اليوم و لا تاخد قرار توبة ...............

اسأل الله الهداية و اعوذ به من شرور نفسي و شرور الشيطان

رابط هذا التعليق

هو إحنا إمتى ... آه ... تسعة و نص و خمسة ... طيب بصوا بأة .. هو الواحد ليه كدة يعني ... يعني ليه برجع من الشغل كل يوم أقعد زي البروتة في البيت ولا حراك ... مكاني ما بأتحركش لغاية ما أنام .. كل يوم كدة ... كل يوم أقول هأخرج و أنزل .. و يعدي كل يوم و أنا قاعد مكاني ... خمووووووووول غير عادي ... ما أعرفش يمكن عشان الصحبة مثلاً ولا عشان الجو حر .. بس لا عادي .. طب منا كنت في عمان بأخرج كل يوم .. و حر أكتر من هنا و كنت لوحدي بردو ... بصوا .. السيناريو الفاشل ... ارجع من الشغل أترمي على المرتبة و ضهري على الحيطة و الكمبيوتر على حجري .. و أفضل أدش على المنتدى و على السيرشات لحد ما أتعمي .. يجي ميعاد الأكل أقوم آكل و الصلاة أقوم أصلي ... و ما دون ذلك .. بيج زيرو ... أرجع تاني لقعدة المرتبة اللي قطمتلي ضهري أساساً ... طب قوم يا ابني خد العربية و اخرج ... (شكل واحد دراعاته مدلدلة جمب منه) ... طب قوم سوق شوية انت بتحب السواقة و فحط و أكشنها ... ولا الهوا .. طب قوم و شغل مشاري راشد حبيبك ... خخخخخخ ... مأنتخ أنتخة غير عادية ... و يا ريتها مريحاني .. الأنتخة أصلاً بتريح .. إنما أنتختي عملالي إزعاج عشان مش طبيعية .. حتى النهاردة الأربعاء و أنا بكرة و بعده إجازة .. كان المفروض أخرج بأة و أهيص ... لا أنا مهييس مش مهيص .. زميلي في الغرفة قام لبس زي الباشا و خرج (يجي بالسلامة أهو مسليني) و أنا باصصله ببلاهة كدة و خرج و قفل الباب و خلصنا ...

حد يقدر يوصفلي الموضوع اللي عندي ده ؟

تفتكر هأعيش يا دكتور ؟

طيب حضرتك هو أنا كدة هأقدر أمشي على رجلي تاني و لا هأمشي على إيدي و رجلي ؟

سيادتك هو أنا هأرجع أخرج تاني ولا هأفضل أنتوخ كدة طول عمري ؟

هو أنا عندي الخروجوفوبيا ... يعني أنا مريض ؟؟؟؟

أريد حلن

مكاوى :( .. ديسبريت

يا مكاوى فكرتنى اول مجيت السعودية مكنتش اعرف حد خالص ولا عندى نت

كنت باجى من الشغل اتغدى واقعد اقرا لحد منام وفـ ايدى الكتاب واصحى اكمل شغل تانى

بس هنصحك بحاجة

1- حاول لوتتغدى فى الشغل لانك لو اتغديت فى البيت هتكسل وتنام

2- متنمش بعد الشغل عالطول لاء روح خدلك دش واشربلك فنجان قهوة تركى بدون سكر (عشان تخس شوية :sad: )

3- شوف بقى اقعد اقرا فى المحاورات ولا اقرا كتاب لحد متصلى المغرب

4- من ساعة صلاة المغرب لحد صلاة العشا روح اجرى او روح الجيم (عشان بردوا تخس شوية :D)

5- بعد العشا كلم حد من اصحابك واخرج ولف كتير وروح اماكن متعرفهاش ولو مفيش حد من اصحابك اخرج لواحدك (لو تسمع الكلام وتيجى جدة :blink: )

6- عالساعة 11 كدة تروح تاكل برتقانة او تفاحة او قطعة كيوى وتناااااااااااااام

7- تصحى الفجر يا معلم وتراجع القران اللى عايز تراجعه لحد متروح الشغل

8- لعلمك ممكن لو عايزتتمشى بعد الفجر شوية الجو بيبقى حلو روح اتمشى

9- بمناسبة الدايت راجع الموضوع بتاع جاسمين احمد كاتبة كلام حلو اوى عالدايت وسنينه

صباحكم جميل و مسائكم طويل و السلام عليكم

الواحد باة ما شاء الله حصله تطور غير عادي في حياته .. السردين دخل حياتي ... بقولها بصوت عالي و بكل فخر .. و ايـــــــته .. نوعين كمان يا معلم ... سريدن عادي و سردين حااااامي موت .... و ربنا يخليلنا المنفوحة ... مهي أصل علبة السردين اللي في باندا بـ 3 ريال ... بتجيبها من المنفوحة بـ 2 بس .. و علبة الفول أم 3 و نص .. بردو بتجيبها من المنفوحة بريال بس .. يبا ليه تدفع أكتر لما ممكن تدفع أقل يا معلم !!!!

المشكلة بأة في السردين الحامي ده إنه بيحسسك إنك واكل سم .. سم مركز و الحمد لله إني جايب علبة واحدة بس مش أكتر من الحامي ده و اهي انكشحت و الحمد لله!!!

طبعاً في ناس هتقولك ايه يا عم الهبل اللي بيقوله ده و سردين و جبردين .. بس احنا اتفقنا على الجاكوزي بنقول فيه اللي احنا عاوزينه وقت ما يوصل للمخ ... ببساطة ... بنتسالف يعني ...

و يجعله عامر و مسردن

سلامو عليكو

مكاوى

فكرتينى يا معلم كنت فى مشوار وميت من الجوع (باين مكنتش فطرت) ولاقيت محل تحت فندق اسمه غريب كدة والمهم دخلته

بعد مدخلت حسيت انه هندى وقولت ربنا يسترها

طلبت رز ولحم غنم ومش عارف كان معاهم ايه تانى

وبجرب يا معلم اول ملعقة ووشى جاب لون احمر داكن اوشك عالانفجار :blink:

قولت ايه اللى انا نيلته ده ..... ايه اللى انا عملته فى نفسى ده

مفكرتش اجرب ملعقة كمان ومت وحاسبت من سكات ومشيت

والراجل كان واقف وعايز يقولى مالك فيه مشكلة بس انا مسبتلوش الفرصة

نصيحتى متجربش اى حاجة فى البلد دى وخلاص اسال استشير قبل متعمل كل حاجة

هضيف بس معلومة كمان بالاضافة لمعلومة فتفوتة

غير مشكلة تاريخ الصلاحية انا بسمع انهم عندهم مكن بيمسح التاريخ القديم وبيحط تاريخ جديد

تانى حاجة سعات المشكلة مش بتبقى فى تاريخ الصلاحية لاء سعات بتبقى فى طريقة التخزين نفسها

بمعنى ان لو الحجات دى اتخزنت بطريقة مش تمام بتفسد زى مثلا الشوكلاتة والاجبان والزيوت فخلى بالكوا بجد من الحجات دى لان مفهاش هزار

طول ما املى معايا معايا وفى ايدي سلاح

حافضل اجاهد وامشى وامشى من كفاح لكفاح

طول ما ايدي فى ايدك اقوم واقف واهتف واقول

حيّ حيّ على الفلاح

داري يا داري انا احميك بايمـــــانى

طول ماذراعى معايا ابني واعلي بنياني

حافضل عايش فيها بجهدي واملى ابنيها

انا روحى فداها وفدا اهلى واوطـــــاني

زاحف يا شعبي تمحي الماضي رياحك

عهــدك جوا ف قلبي والبطولة جراحك

أيامنـــــا اللي جاية وارادتنا القويـــــة

تنصرنا يا وطني ويملا الدنيا صباحك

نمشي ونمشي والعزة تعيــــــش ويانا

لأ احنا منرجعش ولاتتراجع فى خطانا

تهتف اراضينا لنا والنصر ينــــادينا

يلا بينا يلا وربــنا معانا

رابط هذا التعليق

اول ما قريت فكرت حضرتك بتاخد صورة.....لا لا دى مش صورة...دىصورةوصفية لصدمة وزن سعادتك.....عموما احسن شىء للحفاظ على الوزن...هوانك ما تتعشاش ...وتنام ....ممكن تاكل فاكهة بالعشا....وانصح ك كمان بانك تضع ميزان الى جوار السرير الى حضرتك بتنام علية علشان توزن نفسك مرة الصبح ومرة بالليل..... bv:-

عشاء ... سرير .. ميزان ... فاكهة ...

ايه ده كله ايه ده كله .. ايه الرفاهية دي كلها .. هو حضرتك عندكو في مصر الحاجات دي .. أصل هنا في الصناعية بيعتقلوا اللي عندهم سراير و موازين جنبها :ninja:

لا بس و الله جزاكي الله خيرا .. نصايح حضرتك ممتازة و بالذات ان الواحد ميتعشاش و ينام .. و الميزان بأة موجود في الجيم

و بأروح الجيم :o .. ترتبتيت و بأروح الجيم .. تيتيتيت و بروح الجيم :lol:

بالغيظة فيك يا حوس .. :blink:

مكاوى

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

النهاردة عملت حركة من زمان معملتهاش.....عارفين البنات الصغيرين لما بيبقول لابسين فساتين منفوشة كدهون و بعدين يقعدوا يلفوا يلفوا يلفوا لغاية ما يدوخوا....و بعدين يوقفوا فجأة.....و يجوا يمشوا يتكعبلوا

انا عملت كده....بس من غير ما البس الفستان المنفوش

فضلت الف......الف ......الف في اوضتي........باتجاه عقارب الساعة......و عكس اتجاه عقارب الساعة......

و فردت ايديا بطول دراعاتي......

كنت عايزة اعاند الهوا....

كنت عايزة اعاند فكرة عمالة تزن في دماغي و مش راضية تقع مني

كنت عايزة اعاند في نفسي

بعد ما لفيت

ما وقعتش

مبحبش اقع

بس لسه الفكرة موجودة......نفسي اعمل فيها كده

بس مش هعمل كده

انا هموتها ببطء.....هدوبها في فكرة تانية

ربنا كريم

فوتكم بعافية

اتغطوا و شدوا الللحاف.....و بلاش شخير..... الناس في المنتدي اللي جنبينا اشتكوا..... wst::

رابط هذا التعليق

النهاردة كنت مبسوط جدا جداجدا

عشان قابلت واحد من الشلة (اعدادى وثانوى وجامعة مع اختلاف التخصصات)

مشفتوش بقالى سنتين

استنيته ساعتين بحالهم فى الشارع بس كنت متشوق للزكريات الجميلة

اول مشفتوه نسيت كل حاجة مضيقانى وشاغلة بالى

وافتكرت كل الضحك والهزار واللعب والسفر

اتمشينا عالكورنيش وافتكرنا كل الزكريات

وكان نفسنا يبقى معانا بقيت اصحابنا

واكلنا درة مشوى عالفحم كان حلو اوى

وفى اخر الليلة انا مبسوط عشان قضيت يوم من اجمل الايام فى السنة اللى فاتت كلها

بصراحة اصحابى بتوع مصر ليهم طعم مختلف عن اصحابى من السعودية

طول ما املى معايا معايا وفى ايدي سلاح

حافضل اجاهد وامشى وامشى من كفاح لكفاح

طول ما ايدي فى ايدك اقوم واقف واهتف واقول

حيّ حيّ على الفلاح

داري يا داري انا احميك بايمـــــانى

طول ماذراعى معايا ابني واعلي بنياني

حافضل عايش فيها بجهدي واملى ابنيها

انا روحى فداها وفدا اهلى واوطـــــاني

زاحف يا شعبي تمحي الماضي رياحك

عهــدك جوا ف قلبي والبطولة جراحك

أيامنـــــا اللي جاية وارادتنا القويـــــة

تنصرنا يا وطني ويملا الدنيا صباحك

نمشي ونمشي والعزة تعيــــــش ويانا

لأ احنا منرجعش ولاتتراجع فى خطانا

تهتف اراضينا لنا والنصر ينــــادينا

يلا بينا يلا وربــنا معانا

رابط هذا التعليق

فضلت الف......الف ......الف في اوضتي........باتجاه عقارب الساعة......و عكس اتجاه عقارب الساعة......

و فردت ايديا بطول دراعاتي......

كنت عايزة اعاند الهوا....

كنت عايزة اعاند فكرة عمالة تزن في دماغي و مش راضية تقع مني

كنت عايزة اعاند في نفسي

طب ما تطنشيها و خلاص و قوليلها فكك مني مش عملاكي و مش هأدوخ نفسي يعني عشان حضرتك

بعد ما لفيت

ما وقعتش

مبحبش اقع

جدعة

بس لسه الفكرة موجودة......نفسي اعمل فيها كده

من أول مشاركة قريتها ليكي و قولت الست دي أمي .. قصدي الست دي طيــــــــــــــــــبة موت الحقيقة bv:-

بس مش هعمل كده

انا هموتها ببطء.....هدوبها في فكرة تانية

مش بقولك طيبة bv:-

ربنا كريم

فوتكم بعافية

اتغطوا و شدوا الللحاف.....و بلاش شخير..... الناس في المنتدي اللي جنبينا اشتكوا..... bv:-

كلنا كويسين إن شاء الله

مكاوى

رابط هذا التعليق

النهاردة كنت مبسوط جدا جداجدا

عشان قابلت واحد من الشلة (اعدادى وثانوى وجامعة مع اختلاف التخصصات)

مشفتوش بقالى سنتين

استنيته ساعتين بحالهم فى الشارع بس كنت متشوق للزكريات الجميلة

اول مشفتوه نسيت كل حاجة مضيقانى وشاغلة بالى

وافتكرت كل الضحك والهزار واللعب والسفر

اتمشينا عالكورنيش وافتكرنا كل الزكريات

وكان نفسنا يبقى معانا بقيت اصحابنا

واكلنا درة مشوى عالفحم كان حلو اوى

وفى اخر الليلة انا مبسوط عشان قضيت يوم من اجمل الايام فى السنة اللى فاتت كلها

بصراحة اصحابى بتوع مصر ليهم طعم مختلف عن اصحابى من السعودية

طيب يا حوس الحمد لله انك مبسوط

بس فعلاً بجد و الله ... صحابك بتوع مصر ليهم طعم تاني ... حاجة كدة بتفكرك بالأصالة و بأيام زمان لأن اللي جامعكم ذكريات جميلة و حكايات بريئة و هادية رغم شقاوتها

ظبطلي بأة يلا الشواية و الدرة و الحاجات الحلوة دي علشان لما أجي إن شاء الله .. يا رب ألحقك يا حوس قبل ما تنزل

مكاوى

رابط هذا التعليق

سالخييير..

محتاسه محتاسه .. محتاسه

الشقة كلها بقت شنط وكراتين .. كل ماابص لها وابص لكم الامتعه الي مفروض احزمها في خلال فترة ضيقة جدا اكتئب واعمل اي حاجه الا التوضيب فيها ..

وكل ماانزنق واتعب اقول ادخل المحاورات شويه اغير جو .. بس للاسف التفت حوالي الاقي حاجات لسه عاوزه تتعبأ ولسه عاوزه تتوضب .. يادماغي ياني

محتاجه اجازه تفرغ من كل حاجه في الدنيا الا توضيب الحاجه عشان اخلص بقى ..

يلله كلمتين كاتمين على نفسي كان لازم ادخل عشان اقولهم ومش بس كده ..

داخله اقفل محبس المية عليكم في الجاكوزي اصلا ..

نياههااااااايييييي

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

داخله اقفل محبس المية عليكم في الجاكوزي اصلا ..

نياههااااااايييييي

حصل ايه بس لده كله يا استاذه ضحي

ومال محبس الميه بس

بس علي فكرة مكاوي واخد سكينة المحبس معاه

وشايله في جيبه الشمال

يا قدس يا سيدتي معذرة فليس لي يدان ،

وليس لي أسلحة وليس لي ميدان ،

كل الذي أملكه لسان ،

والنطق يا سيدتي أسعاره باهظة ، والموت بالمجان ،

سيدتي أحرجتني، فالعمر سعر كلمة واحدة وليس لي عمران ،

أقول نصف كلمة ، ولعنة الله على وسوسة الشيطان ،

جاءت إليك لجنة، تبيض لجنتين ،

تفقسان بعد جولتين عن ثمان ،

وبالرفاء و ا لبنين تكثر اللجان ،

ويسحق الصبر على أعصابه ،

ويرتدي قميصه عثمان ،

سيدتي ، حي على اللجان ،

حي على اللجان !

رابط هذا التعليق

الحمدلله حجزت العمرة

هنشد الرحال على مكة

:roseop::roseop::roseop: :wub:

ما شاء الله لا قوة إلا بالله .. مبارك أخي الحبيب

يسعدني لو نتقابل إن شاء الله .. أنا في الرياض لكن ممكن أجيلك مكة طاير بس انت قشر بس .. في انتظارك ان شاء الله تعالى

عمرة مقبولة مقدماً

مكاوى

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 2
      أنا لسه عايش... لسه باتعلم، لسه متابع أخبار بلدي... بس من بعيد السنة دي هأتم عشرين سنه عضو في المنتدي... ياه... اكتشفت المحاورات بعد حوالي سنتين من الهجرة... وقت كنت باعاني فيه من صراع رهيب للهوية، كشاب هاجر بعد التخرج مباشرة. هنا قابلت ناس ما كنتش باقابلهم في حياتي العادية في مصر... قابلت افكار و أساليب اتعلمت منها، و اتعلمت اتعامل معاها... هنا نضجت. هنا شاركت في الثورة،. و شاركت في الانتخابات... و عملت أصدقاء قلم ما اعرفهمش شخصيا...   بعد الثورة بسنة أو اكتر... كا
    • 21
      عدت الى القاهرة منذ أكثر من سنة بعد خمس سنوات قضيتها في العمل بإحدى الصحف السعودية..وحين رجعت اكتشفت ان معظم أصدقائي الذي أرتاح في التواصل والحوار معهم قد سافروا للعمل في الخليج..ولم يعد لي سوى القراءة والعمل وفسحة الولاد الروتينية..وأفتقد بشدة لشريك في الحوار يعيد الى ذهني لياقته وأستعيد معه متعة الأخذ والرد والاتفاق والاختلاف ويضيف لي وأضيف له كما يحدث بيننا هنا من خلال مداخلاتنا ومشاركاتنا في المنتدى..فهل يمنحني أحد منكم هذا الشرف..لقد فاتتني فرصة جيدة لتحقيق ذلك من خلال لقاء زهرة البستان الذ
    • 15
      17 سنة و 3 شهور ... دي السنين اللي قضيتها هنا ... يعني اللي كان في اولي ابتدائي ساعتها زمانه دلوقتي اتخرج من الجامعة ... و نحط فوق البيعة انه عاد الثانوية العامة علشان يحسن مجموعه ... ساعات بفكر ان استمراري الوقت ده كله هنا اكيد ان سببه هو اعضاء المحاورات اللي اتفاعلت بمشاعر مختلفة  معاهم السنين دي كلها ... كل واحد او واحدة منهم كان ليه دور في تكوين جزء  من شخصيتي .. اكتشافي لحاجات كتيرة .. وقت من عمري اقضيه بفكر ارد علي حاجة اسعدتني او ضايقتني ... فكرة عمرها ما جات في بالي ... وضع عمري ما
    • Guest ضيف مسلم
      2
      لم أتمكن من الكتابة في قسم المسيحيين في المحاورات. أظن هنا ممكن: بكل أمانة هذه إستفسارات حقيقية  طبعا يمكنكم تجاهلها أو حذفها هل في الديانة المسيحية بعث بعد الموت و حساب على سلوك الإنسان في حياته هل هناك ثواب و عقاب بعد الموت هل هناك أطعمة يجب على المسيحي الطيب أن يتجنبها اليهود مدى علمي لهم قواعد صارمة في الطعام هل طقوسكم التعبدية  العادية  فيها ما يقابل مثلا صلاة المسلمين ٥ مرات يوميا مع شكري و تقديري
    • 1
      نختلف في الأفكار يشتد الحوار ويحتد ونتجاوز ونتراجع ونعتذر نذهب ونبتعد ونعود ومنا من يذهب ولا يعود نزمجر ونغضب ثم نهدأ نغير آراءنا ونجدد مفهومنا لبعض مواقفنا ونحاول أن نطرح أفكارنا بأفضل طريقة وأوضح حجة وأصفى برهان منا من يوفق ومنا من يخونه التوفيق المحاورات البيت الكبير بيت الجميع وإن اختلغنا مع صاحب البيت وعارضناه أحيانا نشعر بواجب علينا المساهمة في استمرار هذا البناء شامخا وأحينا نشعر أنه لم يعد مرحبا بنا لكنه يبقى بيت الرقي
  • أضف...