اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ابشرو مقابلات كيبك الجديدة مارس 2009

Recommended Posts

ممكن اسال سؤال علي سبيل المعرفة , هل ممكن واحد شغال في القاهرة يؤجل المقابلة حتي لو المقابلة كانت في القاهرة ؟؟؟ ولا هتبقي حركة ( قرعة ) :lol:

السؤال التاني , هل سمعتوا عن حد بعت يؤجل و رفضوا لة التأجيل ؟؟؟

شكراا

بس علي فكرة يا استاذ روك انا مانصحكش تعمل تأجيل بسبب المرض دي وجهة نظري الخاصة وانا شايفة السبب دة ينزل شوية من اسهمك فحاول تشوف سبب غيره

رابط هذا التعليق

ايه رأسكم كل اللي عنده مقابلة في مارس2010 نبقي عارفين بعض ونتابع مع بعض انا هكتب اسمي هناوياريت اللي عنده مقابلة في مارس سكتب اسمه كمان وبالتوفيق لينا كلنا بأذن الله

1-منال شوقي

رابط هذا التعليق

:lol:النهاردة 18/12 وانا على حد علمى ان السفارة الكندية فى سوريا بياخدوا اجازة شهر لحد 18/1 ويبيقى معنى الكلام دة ان مفيش مقابلات تانى فى 2009 نشوفكم على خير فى توبيك مقابلات كيبيك 2010

رابط هذا التعليق

ممكن اسال سؤال علي سبيل المعرفة , هل ممكن واحد شغال في القاهرة يؤجل المقابلة حتي لو المقابلة كانت في القاهرة ؟؟؟ ولا هتبقي حركة ( قرعة ) :lol:

السؤال التاني , هل سمعتوا عن حد بعت يؤجل و رفضوا لة التأجيل ؟؟؟

شكراا

بس علي فكرة يا استاذ روك انا مانصحكش تعمل تأجيل بسبب المرض دي وجهة نظري الخاصة وانا شايفة السبب دة ينزل شوية من اسهمك فحاول تشوف سبب غيره

لا طبعا الكلام دة مش صح خالص انا عملت تأجيل مرة وجبت شهادة مرضية انى تعبان مش هأدر احضر المقابلة ومفيش مشاكل ابدا

رابط هذا التعليق

ازيكوا يا اهل كيبك

عاملين اية؟

معلش النت كان قاطع عندى من اسبوع ومعرفش اخر الاخبار

استاذ جرجس عملت اية فى السى اس كيو الخطأ؟

عموما ما تقلقش هموا اول ما يوصلهم النسخة الخاطئة هيبعتوا على طول التصحيح المهم فى سرعة البريد

وعموما الجواب من سوريا الى مصر اديله15يوم وطبعا انت فى الصعيد يعنى زود كمان5ايام لان هموا هيبعتوا بالبريد المسجل العادى

بالنسبة للفيدرال انت اول ما تخلص الورق اللى فاضل ترجمة ابعت السى اس كيو بتاعتك وبتاعة المدام واملى الابليكشن ووديه وادخل لموظفة الشباك واشرحلها الوضع وشوف هتقولك اية

انا كان ناقصنى ورقة مهمة جدا لاتقل اهمية عن السى اس كيو ومجتش مع الورق اسمهاavis de transmissionوروحت السفارة وقدمت واول ما الفايل اتفتح قالولولى ناقص ليك ورقة هاتها وراسلت سوريا وجبتها ووديتها بعد فتح الفايل بشهر المهم تاخد دور وبعد كدة الناقص هيكمل مع الوقت دى وجهة نظرى

طمنا اول ما توصل السى اس كيو

شكرا علي اهتمامك منير بيه انا اخر حاجة عملتها بعت السي اس كيو الخطأ لسوريا بالبريد السريع لسوريا عشان هم قالولي ابعت القديمة عشن نبعتلك الجديدة بس يعني رايك اروح اقدم الفيدرال من غير السي اس كيو بتاع ابني دلوقتي علي ماتيجي النسخة الصحيحة بتاعته؟؟ ولا استني لما يبعتوهالي الاول؟

لو الابليكشن جاهز والفلوس جاهزة معاك والورق كلة خلصان حاول تروح الخميس اللى جاى مش هتخسر حاجة

لو الفايل اتقبل يبقى خدت دور واما السى اس كيو تيجى ابعتها

لو الموظفة قالتلك استنى اما تيجى السى اس كيو اللى ناقصة يبقى عملت اللى عليك ومترجعش تندم وتقول ياريتنى قدمت من بدرى

هو مشوار ياراح ياجه زى ما بنقول بالبلدى عندنا

تحياتى

هو تقديم الفيدرال بيبقي يوم الخميس بس طب مواعيدهم من كام لكام؟؟؟

تقديم اوراق الفيدرالى من 10 صباح حتى 12 صباح

رابط هذا التعليق

سؤالين ع السريع

هل فى وسيله لاعاده فتح ملف بعد غلقه ؟؟ حتى لو الواحد دفع التكاليف مره تانيه او الاستعانه بمحامى

كنت قريت على المحاورات ان اكتر من حد فتحوا ملفاتهم تانى بعد ما كانت اتقفلت بعد غلطات لمحامى او حاجه كده

السؤال التانى ,,

هل من الممكن الوصول لاجتايز الدلف بى 1 بالمذاكره الذاتيه او الاستعانه بمدرس فرنساوى ,, يعنى من غير مركز فرنسى

ولا الموضوع صعب ؟؟

تقريبا المستوى الان يؤهل لاجتياز الدلف اه دوو

جديا بفكر فى العوده لمصر والتفرغ لدراسه الفرنساوى بالمركز الفرنسى لغايه لما اوصل لاجتياز الدلف بى ان وبعد كده اقدم ملف جديد لو معرفتش افتح القديم تانى

و من وقت التقديم لمعاد المقابله ان شاء الله افضل فى المركز ,, كده ممكن ادخل المقابله وانا فى العاشر مثلا

المشكله ان الريسك عالى لان لو ربنا مكتبش النجاح ,, يبقى خسرت شغلى وصرفت اللى عملته و مهاجرتش برده !!!

والخوف من الانتظار ان الموضوع كالعاده يتصعب اكتر واكتر

النصيحه يا كيبكاويه

شكرا

شخـــابيــط منــ جوهـ القلبـــ

www.7ilba7assa.blogspot.com

رابط هذا التعليق

شخصيا

لا أنصح اطلاقا بالمراكز الفرنسية

مضيعة للوقت

لو هترجع وتذاكر مع مدرس كويس أحسن

وبعدين أنت ليه بتقول قفل ملف؟

هوة حصل حاجة؟

طمنا عليك يا سفارى

رابط هذا التعليق

سؤالين ع السريع

هل فى وسيله لاعاده فتح ملف بعد غلقه ؟؟ حتى لو الواحد دفع التكاليف مره تانيه او الاستعانه بمحامى

كنت قريت على المحاورات ان اكتر من حد فتحوا ملفاتهم تانى بعد ما كانت اتقفلت بعد غلطات لمحامى او حاجه كده

السؤال التانى ,,

هل من الممكن الوصول لاجتايز الدلف بى 1 بالمذاكره الذاتيه او الاستعانه بمدرس فرنساوى ,, يعنى من غير مركز فرنسى

ولا الموضوع صعب ؟؟

تقريبا المستوى الان يؤهل لاجتياز الدلف اه دوو

جديا بفكر فى العوده لمصر والتفرغ لدراسه الفرنساوى بالمركز الفرنسى لغايه لما اوصل لاجتياز الدلف بى ان وبعد كده اقدم ملف جديد لو معرفتش افتح القديم تانى

و من وقت التقديم لمعاد المقابله ان شاء الله افضل فى المركز ,, كده ممكن ادخل المقابله وانا فى العاشر مثلا

المشكله ان الريسك عالى لان لو ربنا مكتبش النجاح ,, يبقى خسرت شغلى وصرفت اللى عملته و مهاجرتش برده !!!

والخوف من الانتظار ان الموضوع كالعاده يتصعب اكتر واكتر

النصيحه يا كيبكاويه

شكرا

]مسيو سفارى أنا من رأى حسام أبعد عن المركز مضيعة للوقت أبزل مجهود مع مدرس أفضل ولو حبيت تقيم بنفسك بعد كدة أعمل تست فى السنتر . موضوع فتح الملف مفيش مشكلة راسل السفارة وهتعرف أذا كان الملف تم غلقة أولم يتم غلقة ، ولو مش عاوز تنتظر أفتح ملف بسرعة ، وربنا معاك

تم تعديل بواسطة joo

رابط هذا التعليق

شخصيا

مضيعة للوقت

قبل التسريع في انهاء المعاملات للراغبين في الهجره ال كندا

كانت المده بين تقديم الطلب والانترفيو بتوصل الي 20 شهر

فكان الدراسه في المراكز الثقافيه تعتبر دندنه الي حين الوصول الي الانترفيو

لكن في الوقت الحالي مفيش وقت نتدلع فيه

علي الاقل اول ثلاث مستويات تذاكرهم بدون مركز

وبعد كده تحدد مستوي وتبداء مع المراكز الثقافيه

انا معاك يا حسام في الفكره ده

l'important dans la vie

c'est de quelle maniére tu te perçois

انااااااااااااااااااااااااااا انا مش هرد

لالالا

وانا بعرف اصد

ده انا وانا رافع ايدي بكتب علي الكيبورد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

شخصيا

مضيعة للوقت

قبل التسريع في انهاء المعاملات للراغبين في الهجره ال كندا

كانت المده بين تقديم الطلب والانترفيو بتوصل الي 20 شهر

فكان الدراسه في المراكز الثقافيه تعتبر دندنه الي حين الوصول الي الانترفيو

لكن في الوقت الحالي مفيش وقت نتدلع فيه

علي الاقل اول ثلاث مستويات تذاكرهم بدون مركز

وبعد كده تحدد مستوي وتبداء مع المراكز الثقافيه

انا معاك يا حسام في الفكره ده

ايه ياعم نصار اروح هناك الاقيك هنا واجي هنا الاقيك هناك .. :closedeyes:

وحشتنا ياراجل ... طمنا عليك ؟؟؟

وكمان دكتور حسام يوسف .. وش الخير .. اخبارك ايه ؟؟ :blush2:

بالنسبة لسفاري ياجماعة ... محتاج نقف جنبه فعلا لأن ظروف عمله صعبة وصعب ياخد اجازة ولو ليوم واحد ودا سبب له مشاكل كتير ... ربنا يكون في عونه ..

ياريت اللي يعرف اجابه لأستفساراته يجاوبه بسرعه ؟؟؟

تم تعديل بواسطة biopasha
رابط هذا التعليق

ماشي يا جماعة بس يسيب الشغل لا ابداااا

لان موضوع الهجرة كله من اوله لاخرة مش مضمون

انا رأيي انه التظبيط الفرنساوي في الشغل

يعني ممكن تشوف اي حد مغربي تونسي او سنغالي حتى

كله فرانكفون.....

وممكن تمتحن عندك في السعودية الدلف

وربنا يوفقك....

رابط هذا التعليق

شخصيا

مضيعة للوقت

هوة حصل حاجة؟

طمنا عليك يا سفارى

والله الحمد لله على كل حال يا دكتور حسام

معاد المقابله الاول جه و عملت تأجيل ,, المعاد التانى جه بعده ب 33 يوم بالظبط

كان وقتها الشركه اختارتنى للتغطيه فى مكه اثناء موسم الحج و رفضوا رفض قاطع اى اجازه ومعرفتش اروح المقابله !!!

وطبعا كان نزل قانون 14- 10 واللى صعب المواضيع جدا جدا على الناس اللى بره اللسته و كمان مش متجوزين

تقريبا محتاج 10 نقط كامله فى الفرنساوى عشان اعدى

لو قولنا البى ان بيدى 8 نقط ,, يبقى محتاج بعدهم مستوى او اتنين كمان

يعنى اقل من العاشر بلاش

وصعب اوى بظروف عمل 12 ساعه يوميا الوصول للمستوى دا ,, عشان كدا بفكر انزل نهائى و زى ما تيجى تيجى

انا اساسا مبقتش طايق العيشه ولا الشغل هنا

ممكن اوصل للخامس او السادس على اقصى تقدير بمجهود شخصى ودا قبل فى الكام شهر اللى جايين قبل ما انزل

ومن وقت نزولى ابدأ دراسه فى المركز للوصول لاجتياز الدلف بى ان و من وقتها اقدم ملف جديد

ولغايه لما تيجى معاد المقابله اكون وصلت للعاشر

دا تخيلى يعنى ,, بس طبعا اهو بسأل الاول !!

الريسك ان لو لا قدر الله بعد دا كله منجحتش او اثناء دا اتغيرت القوانين ,, يبقى الواحد هيبدأ حياته من الصفر تانى , لا شغل ولا فلوس والسن وصل لل29 وحضراك عارف ان السن دا صعب يشتغل فى شركات مثلا او حاجه

الله المستعان ,, دعواتكم

شخـــابيــط منــ جوهـ القلبـــ

www.7ilba7assa.blogspot.com

رابط هذا التعليق

:closedeyes:انا كمان لية سؤال كنت امتحنت ielts فى شهر فبراير الماضى وكانت درجتى 5 over all هل دى ممكن تزود النقط بتاعتى ولا مش هتفرق ولا ممكن يكون لها نتيجة عكسية و اترفض

رابط هذا التعليق

شخصيا

مضيعة للوقت

هوة حصل حاجة؟

طمنا عليك يا سفارى

والله الحمد لله على كل حال يا دكتور حسام

معاد المقابله الاول جه و عملت تأجيل ,, المعاد التانى جه بعده ب 33 يوم بالظبط

كان وقتها الشركه اختارتنى للتغطيه فى مكه اثناء موسم الحج و رفضوا رفض قاطع اى اجازه ومعرفتش اروح المقابله !!!

وطبعا كان نزل قانون 14- 10 واللى صعب المواضيع جدا جدا على الناس اللى بره اللسته و كمان مش متجوزين

تقريبا محتاج 10 نقط كامله فى الفرنساوى عشان اعدى

لو قولنا البى ان بيدى 8 نقط ,, يبقى محتاج بعدهم مستوى او اتنين كمان

يعنى اقل من العاشر بلاش

وصعب اوى بظروف عمل 12 ساعه يوميا الوصول للمستوى دا ,, عشان كدا بفكر انزل نهائى و زى ما تيجى تيجى

انا اساسا مبقتش طايق العيشه ولا الشغل هنا

ممكن اوصل للخامس او السادس على اقصى تقدير بمجهود شخصى ودا قبل فى الكام شهر اللى جايين قبل ما انزل

ومن وقت نزولى ابدأ دراسه فى المركز للوصول لاجتياز الدلف بى ان و من وقتها اقدم ملف جديد

ولغايه لما تيجى معاد المقابله اكون وصلت للعاشر

دا تخيلى يعنى ,, بس طبعا اهو بسأل الاول !!

الريسك ان لو لا قدر الله بعد دا كله منجحتش او اثناء دا اتغيرت القوانين ,, يبقى الواحد هيبدأ حياته من الصفر تانى , لا شغل ولا فلوس والسن وصل لل29 وحضراك عارف ان السن دا صعب يشتغل فى شركات مثلا او حاجه

الله المستعان ,, دعواتكم

استاذ سفاري مساء الخير انا موضوعك لفت نظري جدا لأني كنت واقعة في نفس حيرتك دي من كام شهر وكان الموضوع ده قالب حياتي رأس علي عقب لأن اكتر حاجة ممكن تسبب قلق وارتبلك هي الحيرة والتردد لكن بتيجي لحظة لازم تاخد فيها قرار ان فكرت اذاي ؟هقولك يمكن تجربتي تنفعك اولا انا ظروفي اصعب من ظروفك لأني اكبر منك اولا وثانيا انا ست ومسؤلة عن نفسي وابني ومش سهل اني اضحي بمرتب كويس يمكن قريب جدا من مرتبي لو انا بشتغل في كندا لكن وحط تحت لكن دي عشر خطوط انا لو معملتش اللي عليا علشان احقق حلمي وطموحي هفضل طول عمري الوم نفسي وحاسة بتقصير واني ضيعت فرصة كان وارد ان ربنا ينولهالي اما بالنسبة لمسألة الريسك فأعلم ان دايما الاهداف الكبيرة والخطوات الواسعة جاءت من وراء ريسك كبير والشاعر بيقول ويفوز باللذات كل مجازف وبعدين اسأل نفسك هل انت عندك استعداد تعيش طول عمرك في السعودية وباسبورك مش في جيبك ؟ اديك شايف اتحكموا فيك وضيعوا عليك المقابلة وده لأنهم محتاجينك لكن صدقني اذا استغنوا عنك هيقولولك مع السلامة ودة وارد كأن يجدوا من يقبل بمرتب اقل من مرتبك مثلا ياريت تحاول تبص لقدام مش تحت رجليك وبعدين كل ما الواحد ضحي بحاجات كبيرة علشان حلمه كل ما بيزداد اصرار علي تحقيقه والمسألة بتبقي اكون او لا اكون او بمعني اخر يا روح ما بعدك روح دة رأيي من واقع خبرتي المحدودة والرأي الاول والاخير لك انت وربنا يوفقك لما فيه كل الخير لك

رابط هذا التعليق

استاذ سفارى ربنا يكتبلك الخير ان شاء الله

استخير ربنا قبل كل شىء

لكن متهيالى مش هتفضل تقضى حياتك كها فى السعودية تحت ايد كفيل وكا ادراك مالكفيل وبعدين يعنى ايه 29 سنة مانت بعد كام سنة برده هتنزل مصر وهيكون سنك اكبر والفرص اقل

من راى ماتفكرشى بالاسلوب دة وادم عندك هدف توكل على الله وامشى فى طريقك وربنا يدبرها من عنده

انا هقولك على حاجة انا بسبب المقابلة بتاعتنا جوزى خسر شغله بالسعودية ولكن الحمد لله انا مش زعلانة

لان الرزق على الله

وكان ياما المقابلة ياما الشغل

ربنا معاك وتعدى ظروفك على خير

رابط هذا التعليق

أستاذ سفارى أنا رأى تعيش حياتك طبيعى وتكتب مستواك الفعلى فى الفرنساوى فى ناس نجحت بالمستوى التالت وكانوا كاتبين سادس ولو تعرف تتجوز و تجيب طفل كمان يبقى كده أنت تمام ومضيعتش وقتك لأن سكة الهجرة دى باين عليها طويلة وفى واحد قالى زمان بالطول ولابالعرض هتهاجر خلال 3 سنين ومصدقتوش وأنا فى السنة التانية دلوقتى وربنا يستر يعنى هيكون عندك 32 سنة

رابط هذا التعليق

مسيو سفارى لو انت شايف ان حلمك يستاهل كل التضحيات اللى انت هتاعملها يبقا انصحك متتاخرش لحظة واحد

يمكن اكون اصغر منك سنا بس تعرف من جواى بتحسر على كل يوم اللى انا مفكرتش فيه انى اعمل ورقى وامشى من هنا

وكمان انت فى سعودية يعنى عذاب الكفيل كفاية لكن انا هنا فى بلدى وربنا عالم انى مرتاح ماديا وعلميا وكل حاجة بس اللى مش قاد استحمله الغربة يا عزيزى وسط اهلى شى صعب لا يطاق لما تحس انك فى بلدك غريب . ولذلك عندى استعداد اضحى بكل شى من اجل حلمى . تاجر شاطر ببيع كل ما يملك من اجل ان يمتلك جوهرة ثمينة لا تقدر بثمن الجوهرة دى حلمى وحلمك مسيو سفارى

رابط هذا التعليق

عاملين ايه يا جماعه كل عام وانتوا بخير وان شاء الله السنه الجايه نكون فى كيبيك بنحتفل هناك وربنا يوفق الجميع

!!!!!! Ouvrent toujours leurs portes à ceux qui ont souffert !!!!!

.

رابط هذا التعليق

عاملين ايه يا جماعه كل عام وانتوا بخير وان شاء الله السنه الجايه نكون فى كيبيك بنحتفل هناك وربنا يوفق الجميع

!!!!!! Ouvrent toujours leurs portes à ceux qui ont souffert !!!!!

.

رابط هذا التعليق

كل عام وجميع المسلمين فى شتى بقاع الارض بالف خير بمناسبه بدايه العام الهجرى الجديد(ولو انها متأخره يومين)

والله نسأل ان يمر على الجميع طيبا فيتحقق فيه ما نطمح اليه...ونجد فيه ما نبحث عنه...نجتهد فنجد...نتعالج فنشفى

نموت فيغفر لنا...يارب اجعله عام خير وبر وسداد...وفلاح وتقى..يارب بارك لنا فيما سترزقنا فيه..واعفو عنا واغفر لنا وارحمنا فيه

واخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمين...وكل عام وانتم بخير

:angry: :lol: :lol:

الجميل فى الحب هو ان نلتقى بمن نحب,ولكن الأجمل هو أن يبقى الحب وان لم يكن اللقاء

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...