اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تتبع حالات الفيدرالي بعد ٢٨ فبراير ٢٠٠٨

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

لي سؤال وارجو المساعدة وهو عن الابلكيش الاساسي في سؤال عن المكتب اللي عايزاه يتابع الطلب ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

انا مقيمة في البحرين بس لما قريت كتاب التعليمات اللي في الموقع فهمت اني ممكن اتابع مع سفارة بلدي الاصلي يعني

سفارة القاهرة او اتابع مع سفارة لندن !!!!!!!!!!!!!!!

وده نص الكتاب بالنسبة للموضوع ده

Visa Office requested for the processing of your application: You must select and write the name of the Visa Office which serves:

 your country of nationality; or

 the country in which you are residing, provided that you have been lawfully admitted to that country for at least one year.

Important

Do not select the CIO in Sydney. If you do, your application will be returned to you and you will need to reapply.

Do not select a visa office that does not serve a country as described above. If you do, your application will be returned to you by the visa office and you will have to reapply

الف شكر علي المساعدة

منذ ولدت و أنت تفخر بالإسلام ..... فمتى يفخر الإسلام بك

اشتاق لترابك و هواك يا وطني....واشتقت لبيت ابي وحضن امي

إن أصبت فمن الله وإن أخطأت فمن نفسي والشيطان

والحمد لله والصلاة والسلام على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين

اللهم ارحم والديا وعافهم واعف عنهم وأكرم نزلهم ووسع مدخلهم..

ونقهم من الذنوب والخطايا كما ينقى الثوب الأبيض من الدنس..

اللهم أبدلهم داراً خيراً من دارهم .. وأهلاً خيراً من أهلهم ..وارزقهم الفردوس الأعلى ..

وأعذهم من عذاب القبر ..وعذاب النار..اللهم اجمعني بهم في جنات النعيم

رابط هذا التعليق

الف شكرا لحضرتك علي الرد الوافي ومفيش اي داعي للاسف ده فضل كبير من حضرتك انك رديتي علي

لو سمحتي بخصوص كشف الحسساب لو مش موجود قبلها ب 6 شهور هل ده ممنوع لان بصراحة مضمنش موضوع الست شهور يمكن 3 شهور او اقل فهل هما بيطلبوا الكشف يكون خلال 6 شهور بالتحديد

والف شكر واسفة جدا عالاطالة

اختك ام ادم

غالبية الناس بتجيب شهادة رصيد يعنىbank certificate ,

لو لاقدر الله الاوفيسر طلع رزل حيطلب ال bank statement

شكرا

تم تعديل بواسطة Folana
رابط هذا التعليق

لي سؤال وارجو المساعدة وهو عن الابلكيش الاساسي في سؤال عن المكتب اللي عايزاه يتابع الطلب ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

انا مقيمة في البحرين بس لما قريت كتاب التعليمات اللي في الموقع فهمت اني ممكن اتابع مع سفارة بلدي الاصلي يعني

سفارة القاهرة او اتابع مع سفارة لندن !!!!!!!!!!!!!!!

وده نص الكتاب بالنسبة للموضوع ده

Visa Office requested for the processing of your application: You must select and write the name of the Visa Office which serves:

 your country of nationality; or

 the country in which you are residing, provided that you have been lawfully admitted to that country for at least one year.

Important

Do not select the CIO in Sydney. If you do, your application will be returned to you and you will need to reapply.

Do not select a visa office that does not serve a country as described above. If you do, your application will be returned to you by the visa office and you will have to reapply

الف شكر علي المساعدة

الفاضله kodo ياريت تدخلى وتشوفى اللسته بتاعة اللى مقدمين من بعد فبراير 2008 وشوفى سرعة مكتب لندن (ده للى قدموا من الخليج ) وسرعة مكتب او سفارة القاهره واختارى انتى انا كنت تبع مكتب لندن والمكتب نفسه ماشى بنظام زى الساعه لكن برده شوفى هل المكتب ده متاح ليكى والا لا لانه لو مقدمه حديثااعتقد ورقك بيروح على نوفا اسكوتشيا على طول

رابط هذا التعليق

ما شاء الله عليكم في التعاون والاخوة والف مبروك لكل من اجتاز الايلتس وان شاء الله ربنا يوفقكم في باقي المشوار

لي سؤالين الاول عن الابديت بيطلب بعد قد ايه من الحصول علي الفايل نمبر

السؤال الثاني عن كشف الحساب هو بيطلب امتي يعني بعد حوالي كام شهر من التقديم وهل لازم المبلغ يكون موجود قبلها بمدة في البنك ولا ممكن احطه اول لما يطلبوه

والف شكر وجعلها الله في ميزان حسناتكم

ممكن لو حد فاضي يرد عليه لو سمحتوا

الاخت العزيزه kodo اسفه ان كنا اتأخرنا عليكى فى الرد ياحبيبتى فى حالتنا (اللى قدموا بعد فبراير 2008) الايديت جه من 2 الى 3 اشهر وبعتنا كشف الحساب مع الايديت

وكان كشف حساب عن اخر 6 شهور وكنا عاملين حسابنا على كده ...يار يوفقك :roseop:

الف شكرا لحضرتك علي الرد الوافي ومفيش اي داعي للاسف ده فضل كبير من حضرتك انك رديتي علي

لو سمحتي بخصوص كشف الحسساب لو مش موجود قبلها ب 6 شهور هل ده ممنوع لان بصراحة مضمنش موضوع الست شهور يمكن 3 شهور او اقل فهل هما بيطلبوا الكشف يكون خلال 6 شهور بالتحديد

اختك ام ادم

انا بعت الاتنين .......

كشف الحساب اخر 3 شهور بس و جواب بالحساب من البنك.......

و مشيت............الامور.........

رابط هذا التعليق

الف شكر ا للدكتورة صفاء و الاستاذ مصري و الاستاذ محمد منجي بارك الله لكم جميعا

وان شاء الله انا هقدم يوم 9 يناير لان ده يوم عيد زواجي وان شاء الله

هسجل معاكم اول لما ارسل الملف الي نوفا اسكوتشيا

انا قريت التوبيك من اوله طبعا والف مبروك لكل اللي حصلوا علي الفيزا وان شاء الله عقبال الباقي

انا مصرية مقيمة في البحرين و زوجي محاسب

الف شكر عالمساعدة وجعلها الله في ميزان حسناتكم جميعا وهدانا واياكم لصالح الاعمال

اختكم ام ادم

عضو جديد ان شاء الله تقبلوني اخت لكم

تم تعديل بواسطة kodo

اللهم أبدلهم داراً خيراً من دارهم .. وأهلاً خيراً من أهلهم ..وارزقهم الفردوس الأعلى ..

رابط هذا التعليق

انا وصلنى الفايل نومبر يوم 29-12-2009 عن طريق الايميل ....ايه اخبار د.يارا وباقى الاعضاء اللى جالهم الابديت وقدموا الورق للسفارة.....

لا تحسبوا نأيكم عنا يغيرنا أن طالما غير النأى المحبينا

والله ما طلبت أهواؤنا بدلا منكم ولا انصرفت عنكم أمانينا

رابط هذا التعليق

:lol:

مبروك ل memma علي الفيل نمبر :lol: - يا تري حضرتك قدمت أمتي بالضبط - و ما هو ألأجراء التالي

سهير ليالي و ياما لفيت و طفت

و ف ليله راجع في الضلام قمت شفت

الخوف ... كأنه كلب سد الطريق

و كنت عاوز أقتله .. بس خفت

عجبي !!

رابط هذا التعليق

انا قدمت الورق للسفارة يوم25-11-2009....وبالنسبة للاجراء التالى فهو الانتظار الطويييييييييييييييييييييييييييل

رابط هذا التعليق

انا قدمت الورق للسفارة يوم25-11-2009....وبالنسبة للاجراء التالى فهو الانتظار الطويييييييييييييييييييييييييييل

معلش يا زميل مش فاهم ,, هو حضرتك قدمت أيه للسفاره ,, الفيل نمبر ده مش بيجي من كندا مباشرة بعد ما يفحصوا ألأبليكشن و بعدين ألأبديت في السفاره ,, و لا أنا فاهم غلط - و بناء عليه حضرتك قدمت ألأبليكشن يوم 25 - 11 و وصللك الفيل بميبر يوم 31 -12 يعني 35 يوم مضبوط كده و لا فيه كلام أخر

سهير ليالي و ياما لفيت و طفت

و ف ليله راجع في الضلام قمت شفت

الخوف ... كأنه كلب سد الطريق

و كنت عاوز أقتله .. بس خفت

عجبي !!

رابط هذا التعليق

معلش يا زميل مش فاهم ,, هو حضرتك قدمت أيه للسفاره ,, الفيل نمبر ده مش بيجي من كندا مباشرة بعد ما يفحصوا ألأبليكشن و بعدين ألأبديت في السفاره ,, و لا أنا فاهم غلط - و بناء عليه حضرتك قدمت ألأبليكشن يوم 25 - 11 و وصللك الفيل بميبر يوم 31 -12 يعني 35 يوم مضبوط كده و لا فيه كلام أخر

:sad:

انا قدمت الورق لكندا سبتمبر واخدت ريفيرينس نومبر والابديت 25-11 والفايل نومبر من السفارة 29-12

رابط هذا التعليق

ما شاء الله عليكم في التعاون والاخوة والف مبروك لكل من اجتاز الايلتس وان شاء الله ربنا يوفقكم في باقي المشوار

لي سؤالين الاول عن الابديت بيطلب بعد قد ايه من الحصول علي الفايل نمبر

السؤال الثاني عن كشف الحساب هو بيطلب امتي يعني بعد حوالي كام شهر من التقديم وهل لازم المبلغ يكون موجود قبلها بمدة في البنك ولا ممكن احطه اول لما يطلبوه

والف شكر وجعلها الله في ميزان حسناتكم

ممكن لو حد فاضي يرد عليه لو سمحتوا

الاخت العزيزه kodo اسفه ان كنا اتأخرنا عليكى فى الرد ياحبيبتى فى حالتنا (اللى قدموا بعد فبراير 2008) الايديت جه من 2 الى 3 اشهر وبعتنا كشف الحساب مع الايديت

وكان كشف حساب عن اخر 6 شهور وكنا عاملين حسابنا على كده ...يار يوفقك :happy:

اختك ام ادم

غالبية الناس بتجيب شهادة رصيد يعنىbank certificate ,

لو لاقدر الله الاوفيسر طلع رزل حيطلب ال bank statement

شكرا

انا شغالة مع محامى والابديت بعت معاه كشف حساب بالرصيد الحالى فقط معرفش اسمه ايه لكن الخلاصة مش مهم ان المبلغ يكون بقاله مدة فى الحساب

لا اله إلا انت سبحانك انى كنت من الظالمين

رابط هذا التعليق

Hi I have submitted all my docs yesterday. and pending is IELTS and my exam will be in 20 feb 2010 which I am very sure I cant get required marks I am just waiting my arranged employment opinion from hrsdc for approval .hope I get it on time.

My application deadline is 02 feb 2010

My elder brother received his medical and landing fees request which he already submitted to them back hope he get his passport request soon...bty my brother submitted his IELTS results after 5 months from his application deadline he was lucky they didn’t reject it

Thank you

Regards

Omar

رابط هذا التعليق

الحبيبه سميه طمنينا عليكى يارب تكونوا اتوفقتوا ;)

صباح الفل دكتورة صفاء

لسه لحد الان لم نقرر امتي الاندنج....ربنا يوفقنا....طمنيني عليكم حجزتم ام لا؟؟؟؟

السلام عليكم

من فضلكم أنا مقدم فى اول شهر نوفمبر 2009 ولسه مفيش حاجة وصلت للان

العضو الفاضل

لا تقلق....كلها مسألة وقت...اليومين دول فيه اجازات كتيرة عندهم

وكل سنة والجميع بخير

لا تجبر الانسان و لا تخـــــــــيره ........ يكفيه ما فيه من عقل بيحيــــــره

اللي النهارده بيطلبه و يشتهــــيه ........ هو اللي بكره ح يشتهي يغيـــــره

معلومات تهم المسافر حديثا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=76997&st=30

رابط هذا التعليق

شكرا يا باشمهندسة على أنك بتطمئنينى والله أنا خايف ليحصل زى المرة اللى فاتت أنا كونت مقدم فى شهر 2/2009 وبعدين انتظرت الفيل نمبر لشهر 6 وفى الاخر قالولى انهر بعتوا الاوراق لعدم استكمالها وطبعا خطابهم ضاع بالبريد زى ماتوقع م زناتى بالظبط وبعدين قولت اقدم تانى فى شهر 11/2009 وخايف يحصل زى المرة اللى فاتت يت باشمهندسة وده سبب قلقى معلش طولت على حضرتك اعذرنى

رابط هذا التعليق

شكرا يا باشمهندسة على أنك بتطمئنينى والله أنا خايف ليحصل زى المرة اللى فاتت أنا كونت مقدم فى شهر 2/2009 وبعدين انتظرت الفيل نمبر لشهر 6 وفى الاخر قالولى انهر بعتوا الاوراق لعدم استكمالها وطبعا خطابهم ضاع بالبريد زى ماتوقع م زناتى بالظبط وبعدين قولت اقدم تانى فى شهر 11/2009 وخايف يحصل زى المرة اللى فاتت يت باشمهندسة وده سبب قلقى معلش طولت على حضرتك اعذرنى

لا تقلق يا فندم هما لسة مابتدوش فى فايلات نوفمبر لسة شغالين فى أخر عشر ايام فى أكتوبر

A crying baby is the best form of birth control.

-Carole Tabron

"?If evolution really works, how come mothers only have two hands"

- Milton Berle

".If your baby is "beautiful and perfect, never cries or fusses, sleeps on schedule and burps on demand, an angel all the time, you're the grandma"

- Theresa Bloomingdale

."The average dog is a nicer person than the average person".

- Andrew A. Rooney

".If you take a dog which is starving and feed him and make him prosperous, that dog will not bite you. This is the primary difference between a dog and a man"

- Mark Twain

Life resembles a novel more often than novels resemble life.

-George Sand

رابط هذا التعليق

لي سؤال بخصوص الفايل نمبر بيوصل بعد اد ايه من ارسال الابلكيشن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

وهل الجواب اللي بيحتوي علي الفايل نمبر بتكون فيه اي معلومات او طلبات اخري غير الفايل نمبر ؟؟؟؟؟؟؟

و الف شكرا علي الرد

رابط هذا التعليق

وهل الجواب اللي بيحتوي علي الفايل نمبر بتكون فيه اي معلومات او طلبات اخري غير الفايل نمبر ؟؟؟؟؟؟؟

و الف شكرا علي الرد

إللي حصل معايا اني أنا بعتلهم يوم ٢٦ سبتمبر و استلموا الأبليكشن يوم ١ أكتوبر و بعتولي ايميل يوم ٢ ديسمبر، يعني شهرين من ساعة لما استلموا الأبليكشن.

بس واضح إن اليومين دول هما متأخرين شوية زي ما وضحت الأخت أم آدم .

في الايميل إلي هما بعتوهولي كانوا كاتبين فيه Reference Number خاص بالحالة بتاعتي، و طالبين فيه اني أنا أبعت الأوراق المطلوبة إلى السفارة خلال مدة ١٢٠ يوم.

اتمنى إن دة يكون جاوب على سؤال حضرتك.

رابط هذا التعليق

و الف شكرا علي الرد

إللي حصل معايا اني أنا بعتلهم يوم 26 سبتمبر و استلموا الأبليكشن يوم 1 أكتوبر و بعتولي ايميل يوم 2 ديسمبر، يعني شهرين من ساعة لما استلموا الأبليكشن.

في الايميل إلي هما بعتوهولي كانوا كاتبين فيه Reference Number خاص بالحالة بتاعتي، و طالبين فيه اني أنا أبعت الأوراق المطلوبة إلى السفارة خلال مدة 120 يوم.

احب بس اضيف حاجة ممكن تكون مش واضحة للبعض

النمبر الى بيجى بعد اول ابليكايشن ده رفرنس نمبر.

النمبر الى بيجى بعد الابديت ده الفايل نمبر و الانتين مش زى بعد.

A crying baby is the best form of birth control.

-Carole Tabron

"?If evolution really works, how come mothers only have two hands"

- Milton Berle

".If your baby is "beautiful and perfect, never cries or fusses, sleeps on schedule and burps on demand, an angel all the time, you're the grandma"

- Theresa Bloomingdale

."The average dog is a nicer person than the average person".

- Andrew A. Rooney

".If you take a dog which is starving and feed him and make him prosperous, that dog will not bite you. This is the primary difference between a dog and a man"

- Mark Twain

Life resembles a novel more often than novels resemble life.

-George Sand

رابط هذا التعليق

و الف شكرا علي الرد

إللي حصل معايا اني أنا بعتلهم يوم 26 سبتمبر و استلموا الأبليكشن يوم 1 أكتوبر و بعتولي ايميل يوم 2 ديسمبر، يعني شهرين من ساعة لما استلموا الأبليكشن.

في الايميل إلي هما بعتوهولي كانوا كاتبين فيه Reference Number خاص بالحالة بتاعتي، و طالبين فيه اني أنا أبعت الأوراق المطلوبة إلى السفارة خلال مدة 120 يوم.

احب بس اضيف حاجة ممكن تكون مش واضحة للبعض

النمبر الى بيجى بعد اول ابليكايشن ده رفرنس نمبر.

النمبر الى بيجى بعد الابديت ده الفايل نمبر و الانتين مش زى بعد.

الف شكر للاستاذ طارق وطبعا حبيبتي ام ادم

لان عندي ادم انا كمان عمره 3 سنين فربنا يخليلك ادم ويبارك فيهم باذن الله

هل الشهرين دول ثابتين بالنسبة لمصر ولندن لان انا هبعت الابلكيشن من البحرين يعني هكون علي مكتب لندن

اسفة بس ايه الفرق بين الاتنين ( الرفرنس نمبر - الفايل نمبر )

وهل الاتنين هيوصلوا عن طريق الايميل لان بصراحة مش وثقه في نظام البريد

اسفة جداااااااااا عالاطالة بس انتم اهل كرم ونحن نستحقه ان شاء الله

جعلها الله في ميزان حسناتكم

تم تعديل بواسطة kodo

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...